هدایت شده از 🦋کانال اصفهانم 🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 #عمل_به_معارف_قرآنی یعنی...
🚨 فرهنگ «بزن به حساب دیوار»
⚠️ خیلیامون قرآن میخونیم، حفظ میکنیم، یاد میگیریم، یاد میدهیم ولی از عمل به معارف حیاتبخشش غافل میشیم... این کلیپ بهتون میگه اگر عامل به قرآن باشید چگونه زندگی زیبا و لذتبخش خواهد شد.
✅ عمق مفاهیم قرآنی یعنی ایجاد چنین رفتاری در فرد و جامعه... به نظر شما چقدر موفق بودهایم؟
❌ بیائیم قرآنی باشیم و قرآنی زندگی کنیم... عزیزان من تدبر در قرآن را فراموش نکنید چرا که کلید اصلی عمل به قرآن، #تدبر است.
🎁 این #داستان فوقالعاده زیبا را باهم تماشا میکنیم...
#جامعه_قرآنی #کشور_قرآنی #مردم_قرآنی #رفتار_قرآنی #معارف_قرآنی
✅ جهت ثبت نام و تکمیل فرم به:
🆔 @Quran_Contact
👌شروع کلاس: 25 آبان ماه
#بشتابیییییییییییییییییید 🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃🏃
#مباحث_معارف_قرآن_کریم
#قسمت_دوم
🌸جایگاه رحمت و غضب خداوند در قرآن
2- رحمن و رحیم از اسماء پر بسامد قرآن کریم:
در ارتباط با دو واژه ی رحمن و رحیم نیز باید گفت هر دو برگرفته از رحمت خداوندند. ولی بر کسی پوشیده نیست که مسلما تفاوتهایی دارند و در این ارتباط با دو تعبیر «رحمت رحمانیه» و «رحمت رحیمیه» مواجه خواهیم شد؛ رحمت رحمانیه عبارت است از افاضهی وجود به عالم هستی، که شامل همهی موجودات این عالم و همهی ممکنات میشود، و «وجود» از طرف خداوند به عنوان رحمتی هم در دنیا و هم در آخرت، همهی چیز، اعم از انسان و غیر انسان، مؤمن و کافر را در بر میگیرد. ولى «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است كه ویژهی بندگان مطیع و صالح و فرمانبردار می باشد 1؛ لذا دلیل اینکه «رحمن» در همه جای قرآن مطلق آمده ولی «رحیم»، اکثرا مقید، نیز مشخص می شود.
نکته ی قابل توجه آنکه اطلاق نام «رحمان» براى هیچ کس جز خداوند شایسته نیست؛ چراکه وصف خاص الهی است و به همین منظور همواره در بسمله، بلافاصله بعد از لفظ جلاله میآید و اینکه گرچه رحیم بر انسان نیز اطلاق میگردد، ولی باز هم رحیم حقیقی، فقط خداوند است و بس.
نکته ی بعدی آنکه جناب محمد شجاعی در کتاب قیام قیامت خود می نویسد:
اسمای حسنی، یک سلسله عناوین محض و اعتباری نیست، بلکه آنها منشأ آثارند و اصولا هر موجودی و هر وجودی در دنیا و نظامهای دیگر و عوالم برتر و حتی آخرت از آثار اسمای حسنی است. 2
ایشان بیان میدارد که هر اسمیآثار خاص خود را داشته و ذات مقدس خداوند در مقام ربوبیت دارای هریک از این اسماء و صفات است 3. پس با این برداشت، خداوند اگر رحمن است یعنی در مقام ربوبیت خود رحمن است و اگر رحیم است یعنی در مقام ربوبیت خود رحیم است و هر کس بنا برظرفیت وجودی که در جهت کسبش تلاش نموده خود را مربوب رحمن میبیند یا مربوب رحیم زیرا طلبِ طالب، در اینجا شرط است که یا به رحمانیت فراگیرش اکتفا کنیم و تربیت در این مسیر را بخواهیم یا اینکه تشنهی رحیمیتش شده، تربیت در مسیرخاصان درگاهش را طلب نماییم.
.1مکارم شیرازی، ناصر. تفسیر نمونه. ج 1، ص 23.
. 2شجاعی، محمد. قیام قیامت. ص 86.
. 3همان، ص 87.
#ادامه_دارد............
🍀 س،اوحدی- گزیده ی پژوهش حقیر در پایان نامه ی ارشد معارف قرآن با عنوان نسبت سنجی بین رحمت و غضب خداوند در قرآن و عهد عتیق
🦋 @maarefquran13951
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
◼️ نمونهای از عملکرد ایجابی امامان علیهمالسلام در دوره برکناری از حکومت
#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
🆔 @shahidsadr
#یا_ربیع_الانام 💐
🕊«هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است...»
▫️میخواهیم درکنارهم از تو بشنویم و از تو بخوانیم...
اصل ما تویی...
و میآید روزی که دست در دست های تو، معنای حقیقی زندگی و زنده بودن را درک خواهیم کرد....
🕊 به مناسبت ماه ربیع الاول
ماه شادی اهل بیت (ع)، کارگاه یک روزه ای با عنوان
” آغاز امامت امام زمان عج “ برگزار میگردد.
▫️با بهرهوری از سخنان زیبای استاد محمدحسین رجبی دوانی
▫️زمان برگزاری:
۱۸ آبان از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰
در موسسه زیتون
💸هزینه این کارگاه فقط ۳۰ هزارتومان
و با ۵۰درصد تخفیف ویژه دانشجویان
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام وارد لینک زیر شوید و یا باشماره موسسه تماس حاصل فرمایید :👇
📞شماره تماس:
۰۲۱-۹۱۰۰۹۵۹۶ داخلی ۳
🌐لینک ثبتنام:
https://b2n.ir/40993
منتظر همهی منتظران حضرت حجت (عج) هستیم☺️🖐
#مباحث _معارف_قرآن_کریم
#قسمت_سوم
جایگاه رحمت و غضب خداوند در قرآن
3- برائت استهلال تمام سورهها با دو صفت رحمن و رحیم:
در رویکرد تفسیری آیات قرآن، نظریه ای وجود دارد با عنوان نظریهی «وحدت موضوعی سورهها» که علامهطباطبایی در المیزان و علامه جوادی آملی در تسنیم، بدان معتقد بوده و هدفمندی سورهها را تاکید دارند. لازمهی موافقت با این نظریه نیز در این است که معتقد باشیم، چینش صرفًا آیات در سورهها توسط شخص پیامبر خاتم (ص) و در دوران حیاتشان اتفاق افتاده است.
در این نظریه، یکی از راههای کشف هدف سوره، توجه به اسماء الحسنی به کار رفته در همان سوره است. علاوه بر این، آیت الله جوادی آملی به هماهنگی بسملهی هر سوره با محتوای آن، تاکید داشته، نوشته اند:
آیهی کریمهی «بسم اله الرحمن الرحیم»، 114 بار نازل شده است نه اینکه یک بار نازل شده باشد و به دستور پیامبر اکرم (ص)، سرفصل سور قرآنی قرار گرفته باشد.» 1.
با توجه به موارد فوق، واژه های «رحمن و رحیم» در ابتدای هر سوره، نشان از محتوای آن داشته و مخصوص اهداف و منویات همان سوره است. شاید مثال واضح آن سورهی «الرحمن» باشد که در کل آن خداوند مکررًا نعمات خود را بر انسان برمیشمرد و و مکررًا به منظور یادآوری بر تکذیب کنندگان، یک سؤال مشخص را میپرسد که: «فَبِأَىّ ءَالَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَان». اولین رحمت خود را نیز قرآن و بعد خلقت انسان بر شمرده و بعد بیان و دیگر نعمتهای دنیا را یکی پس از دیگری نام میبرد که همگی از مجرای رحمت الهی سرچشمه میگیرند.
باید توجه داشت «رحمن» که افاضهی وجود به عالم هستی، بدون در نظر گرفتن استحقاق است، نقطهی مقابل نداشته، تغییر ناپذیر و مصون از هرگونه تحول و دگرگونی بوده و صفت ذات خداوند است؛ لذا اساسًا نمیشود خداوند افاضهی وجود و هستی نکند؛ چون این عالم «نیست» میشود.
بنابراین رحمت رحیمیه از صفات فعل خداوند است چراکه در مقابل رحیم، غضب است و غضب به عنوان یک وصف کمالی در مقابل رحیم است، همچنان که در قرآن داریم: «یُعَذَّبُ مَن یَشَاء وَ یَرحَمُ مَن یَشَاء» 2 مثل رضا که در مقابل آن، سخط است. درحالیکه در رحمن، خواستن و یشائی در کار نیست و خداوند نمیشود که رحمن نباشد ولی میشود که رحیم نبوده و غضب نماید. به ویژه اینکه هرگاه سخن از یشاء باشد، بحث استحقاق است.
. 1جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، ج 1، ص 290.
. 2عنکبوت/ 21.
#ادامه_دارد..........
🍀 س، اوحدی- گزیده ی پژوهش حقیر در پایان نامه ی ارشد معارف قرآن با عنوان نسبت سنجی بین رحمت و غضب خداوند در قرآن و عهد عتیق
🦋 @maarefquran13951
هدایت شده از مبلغان نور 🌍
🔰 نتیجه تلاش برای وحدت شیعه و سنی
مبلغان نور
http://eitaa.com/joinchat/3011379201C7afdd551c2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید
💥سفارش امام حسن عسکری در زمینه وحدت
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
#محمد_پیامبر_وحدت
#وحدت_محمدی
#اتحاد_مسلمین
#هفته_وحدت مبارک💞💞💞💞
🦋 @maarefquran13951
🔵پاسخ علامهطباطبایی به آقایرییسجمهور!
علامهطباطبایی در مورد آیاتی که رییسجمهور به آنها استدلال کرده و بیان داشته بودند که "پیامبر(صلی الله علیه وآله) با کفار پیمان میبست و آنها پیمان را میشکستند،پیمان دوم را میبست" مینویسد:
🔷️ پیمانشکنی مطرح شده در این آیات مربوط به حوادثی است که 👈به مدت ۷ سال بین یهودیان و پیامبر(صلی الله علیه وآله) رخ داد.👉پیامبر بعد از اینکه یهودیان اسلام را قبول نکردند،با انها که ۳ طایفه به نامهای بنی النضیر،بنیقریظه و بنی قینقاع بودند عهد بست که👈 هر ۳ طایفه پیمان خود را شکستند!👉
1⃣ بنیقینقاع در جنگ بدر پیمان خود را شکستند و پیامبر(صلی الله علیه وآله) به سمت آنها لشکر کشید و آنها ناچار شدند تا به حکم پیامبر(صلی الله علیه وآله) تن بدهند.
2⃣ بنینضیر با پیامبر نیرنگ کردند و توطئهی ترور پیامبر را چیدند و مجازات شده و از آنجا رانده شدند.
3⃣ بنی قریظه هم عهد خود را شکستند و در جنگ خندق با پیامبر دشمنی کردند و وحی بر مقابلهی با بنیقریظه نازل شد!"
📚تفسیر المیزان ج۹ص۱۲۶،۱۲۷و۱۲۸ چاپ جامعهی مدرسین
◀️ پس این آیات در مورد یهود نازل شده و نزول آنها در مورد کفار صحت ندارد و هرکدام از طوایف یهود بعد از پیمانشکنی و نقضعهد با برخورد محکم و قاطع پیامبر مواجه شدند و خبری از پیمان های ۲ و ۳ و ۴ و...(بعبارتی برجامهای ۲ و ۳ و ۴ و ...) نبوده است!
و ای کاش جناب روحانی حداقل دو آیهی بعدی را نیز مطالعه میکردند که میفرماید:
◀️ فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ(۵۷)وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ (۵۸)
#ترجمه: پس اگر در میدان جنگ، بر آنان دست یافتی (با وارد کردن مجازات و عقوبت سنگین بر ایشان) دیگر کسانی را که دنبال آنانند (و قصد جنگ با تو را دارند) تار و مار کن تا متذکّر (قدرت شما) شوند (و از خیال جنگ با تو بازایستند.)(۵۷)و هر گاه (با ظهور نشانه هائي) از خيانت گروهي بيم داشته باشي (كه عهد خود را شكسته حمله غافلگيرانه كنند) به طور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است) زيرا خداوند خائنان را دوست نميدارد.(۵۸)
⭕️ ای کاش اجازه بدهید همین پیامبر رحمت برای مردم بماند و بخاطر سیاست های شکست خورده رفتار ایشان را تحریف نکنید...
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
🦋 @maarefquran13951
📆 #حديث_روز
🌸 پیامبر اكرم (ص):
لا تَكرِهُوا الفِتنَهَ فِي آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبيرُ المُنافِقِين/ از فتنه و آزمايش در آخرالزمان نگران نباشيد چرا كه موجب نابودي منافقان خواهد شد.
📚ميزان الحكمه، ح۱۵۷۴۸
@maarefquran13951
#استکبارستیزی_شهدا
« انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی
برای همه مستکبرین درآمده است وَ
یاوری برای همه مستضعفین جهان است.
ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم
وبا تمام مستکبرین جهان هم سرجنگ داریم
در این موقعیت زمـانی و مڪانـی،
جـنگ ما جـنگ اسلام و ڪفر است
و هر لحظه مسامحه و غفلت، خیانت به
پیامبر اڪرم ﷺ و امام زمـان (عج) و
پشت پا زدن به خون شهداست و ملت ما
باید خود را آماده هرگونه فداکاری بکند »
#بنزین_روحانی
#سردار_حسن_باقری
#شهدایی
#اغتشاشات
🆔 @maarefquran13951
✅داستان صحابی که علی(ع) را نفروخت!!!
👈روزی حضرت علی (ع) نزد اصحاب خود فرمودند:
من دلم خیلی بحال ابوذر غفاری می سوزد خدا رحمتش کند.
اصحاب پرسیدند چطور ؟
مولا فرمودند:
آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر برای عثمان به خانه ی او رفتند چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند.
ابوذر خشمگین شد و به مامورین فرمود:
شما دو توهین به من کردید; اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید'
و دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟
شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من علی فروش شوم؟
تمام ثروت های دنیا را که جمع کنی با یک تار موی علی عوض نمی کنم.
آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست.
مولا گریه می کردند و می فرمودند:
به خدایی که جان علی در دست اوست قسم آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمانی محکم بست سه شبانه روز بود او و خانواده اش هیچ نخورده بودند.
مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛ در این زمان
علی فروشی نکنیم......
🍁اللهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفرج 🍁
@maarefquran13951