eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
32.7هزار عکس
28.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | 🔻 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره شهدای ایلام، با اشاره به اهمیت ترویج پیام شهیدان، نکاتی را در این زمینه مطرح کردند که در نماهنگ "پیام شهیدان" مرور میشود. 💻 @Khamenei_ir 🌐 @Mabaheeth
🎧 | صدای شهیدان 🎙 👇🏼
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 مهدی رسولی: ‏اگه حوصله دارید چند تا سوال دارم... ۱۰۰ بزرگتر است یا ۱۰۰۰؟ ۵ بزرگ است یا ۱۳۰؟ چرا خبری از ۱۰۰۰ نیست؟ چرا خبری از ۱۳۰ نیست؟ ‏۱۰۰ آمار فوتی های کروناست ولی ۱۰۰۰ اسقاط جنین...! یعنی روزانه ۱۰۰۰ کودک نازنین و بچه شیعه سقط میشه! خبری اما از این آمار نیست! ۵ سال فرصت داریم تا در که ۱۳۰ سال طول میکشه نیفتیم...! 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | در خصوص مسئله‌ی و 🔹️ مدظله العالی:
مسئله‌ی فرزندآوری و مساله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متاسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تاکیدها تاثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به ، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. 
🔸️
حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است.
🗓️ ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ 🆘 @Roshangari_ir 🌐 @Mabaheeth
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 این صوت رو و تصمیم بگیرید. 🎙️ سخنرانی حجت الاسلام وافی در جمع های مکتب اسلامی : تنها مافیائی که از عهده پرونده آنها برنیامدم همین پزشکان هستند، از غربالگری و سقط و ...هزاران میلیارد درآمد دارند. ( امروز از واکسن های کرونا چقدره که حاضر نیستند دست از اجبار بردارند ؟!؟!!) بعد از شنیدن این صوت ، برای دل پردرد امام زمان عج و نائبش ، یک دل سیر گریه کنید... البته یک عده مذهبی هم هستند که این آقای وافی عزیز رو خیلی قبول دارند ولی اگر بفهمند تو این سخنرانی به قداست واکسن ها خدشه وارد کرده ، ایشون رو هم تکفیر میکنند‼️ اینقدر واکسنی که تزریق کردند ، مغزشون رو شستشو داده‼️ فقط اینو‌کامل گوش کنید و ببینید دشمنان خونی ما چه نقشه هائی برای نابودی ما دارند ابتدا با فعالسازی و تاثیر آن بر اکسید گرافن موجود در واکسن کشتار اصلی و نابودی ایران و اگر موفق نشدند ، تغییر ژنتیک ونسل و عقیمسازی و کاهش جمعیت و تجزیه ایران حالا میفهمم چرا امام امت با تغییر دولت و‌ امید به بازشدن فضا ، دستور جهاد دادند تا افشاگری کنیم ... در دولت انقلابی در قضیه بنزین هم اثبات شد عج را با افشای حقایق کرونا و شکست دشمنانش یاری کنید✌️ و هرآنچه به مربوط میشود؛ 🎧 بسیار و قابل استفاده 📖 @revayat1400 🌐 @Mabaheeth
▪️انّا لله و انّا الیه راجعون عالم ربانی و حکیم متالّه آیت الله سید رضی شیرازی از علمای بزرگ تهران دار فانی را وداع گفت. از اساتید ایشان در حکمت و عرفان می‌توان به آیات عظام شیخ محمد تقی آملی، میرزا محمّد مهدی الهی قمشه ای، میرزا ابوالحسن شعرانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، شیخ حسین فاضل تونی، و آقا محمد علی حکیم شیرازی اشاره کرد. ایشان از مریدان امام خمینی ره و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود که در تیر ماه ۱۳۵۸ با چهار گلوله مورد سوءقصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفته بود؛ امام خمینی نیز به این مناسبت پیامی در محکومیت ایشان صادر کردند. گفتنی است که طی سالیان گذشته تعداد زیادی از پیروان ادیان مختلف و با ملیت‌های متفاوت با بهره‌گیری از استدلالات کلامی و فلسفی توسط آن مرحوم به دین مبین اسلام و مذهب جعفری روی آورده‌اند. حمد و صلواتی به روح ایشان هدیه کنیم. ◾ @rozaneebefarda 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ماجرای مسلمان شدن داماد فرانسوی دکتر قریب به دست آقا ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | کارنامه سیاسی در نگاه ره 🔹 الان داریم می‌بینیم فساد از لا دینی است! فساد دنیا از لا دینی است!! 🔹 چه بکنیم؟ به چه کسی بفهمانیم این مطلب را؟ بی‌دنیایی می‌خواهی، بی‌دین را بخواه. پایدار نخواهد بود!! 🔹 [میرزا کوچک خان] به یک انگلیسی که آمده بود فریب بدهد او را و حکومت را به دست آنها بدهد و بچاپد ایران را، گفت: حکومتی که شالوده‌اش را شما بریزید پایدار نخواهد بود! ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
💥شعری در ستایش رهبر شیر بیشه‌های ماسوله وقتی که صد سال قبل از این، خون پاک میرزا در دل جنگل‌های سرد و برف‌اندود گیلان بر زمین می‌ریخت... وقتی که اشقیا سر او را مظلومانه از تن جدا می‌کردند و به قصد جایزه می‌بردند...‌ وقتی که دست تهمت و اهانت بر صفحه سپید کارنامه او گرد سیاهی می‌پاشید... وقتی که بغض فروخفته مردمان آزادی‌خواه از گوشه و کنار ایران در داغ او، در گلو می‌نشست... چه کسی گمان می‌کرد صد سال بعد از آن، مردمان قدرشناس ایران، نام و مرام او را اینچنین بزرگ بدارند...‌ چه کسی فکر می‌کرد زمستان سرد حکمرانی طواغیت و عناصر مستبد و وابسته پایان یابد و بهار استقلال و آزادی و حکمرانی دینی از راه برسد... چه کسی فکر می‌کرد رضاخان بی‌سواد سوادکوهی که روزگاری از اصطبل انگلیس برآمد و بعد از سرکوب جوانمردانی چون میرزاکوچک جنگلی، بر تخت سلطنت ایران نشست، منفورترین پادشاه ایران باشد... چه کسی فکرش را می‌کرد صد سال بعد از شهادت میرزا، آرزوها و آرمان‌های بلند او به دست مردم قدرشناس ایران تحقق یافته باشد... 🔅 @rozaneebefarda 🌐 @Mabaheeth
سخنرانی عاشورایی پیش از جنگ ماکلوان: ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) سرمشق می‌گیریم. 🗓️ زمان: ۱۳ذی‌القعده۱۳۳۳ق ـ ۳۱شهریور۱۲۹۴ 📌 مکان: روستای گسکره، از توابع فومن 👥 مخاطب: قوای نظامی جنگل پیش از جنگ ماکلوان در مقابله با قوای قزاق 🏷️ موضوع: سخنرانی حماسی میرزا کوچک و تهییج یارانش برای الگوگیری از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) توضیح:
این سخنرانی تاریخی و ماندگار و بسیار مهم که در واقع آن را می توان مانیفست فکری میرزا کوچک جنگلی دانست، مربوط به سال اول نهضت جنگل است و مربوط به مقدمات جنگ ماکلوان است. قوای دشمن برای جنگ با جنگل به این منطقه آمده بودند و شب را در روستای ماکلوان سکنی گزیدند. قوای جنگل وضعیت نیروها و تحرکات دشمن را رصد می کردند و برای آن که در ماسوله جنگ نشود و مردم آن منطقه، متحمل خسارت نشوند، تصمیم گرفتند به سمت ماکلوان بروند و در همانجا بجنگند. قوای جنگل در روستای «گسکره» مستقر شدند که در مجاورت ماکلوان بود و نسبت به آن إشراف داشت و برای عملیات آماده شدند و سنگربندی کردند. میرزا کوچک در چنین شرایطی چند ساعت پیش از شروع عملیات، در روستای گسکره یارانش را جمع کرد و برای آنها سخنرانی نمود. قوای جنگل تا پیش از این، چند جنگ با نیروهای مختلف داشتند ولی این نخستین جنگی است که به طور مستقیم با قوای متجاوز خارجی و ارتش روسیه تزاری جنگیدند.
 همان طور که میرزا کوچک هم گفته تعداد نیروهای جنگلی در این جنگ ۶۰ نفر به فرماندهی میرزا کوچک بود و به تعداد یاران امام حسین(علیه السلام) در واقعه کربلا نمی رسید و در طرف مقابل، ۳۰۰ نفر قزاق روس و ۵۰ نفر قزاق ایرانی در این عملیات شرکت داشتند.
میرزا کوچک تعداد نیروها و سلاحهای خودشان و وضعیت نیروها و سلاحهای ارتش قزاق را مقایسه کرده و سپس مقایسه جالبی بین وضعیت لشکریان سیدالشهدا(علیه السلام) و لشکر یزید و دولت اموی کرده و می گوید که هر چند لشکر (علیه السلام) به ظاهر شکست خورد، ولی تا ابد به الگوی قیام کنندگان و آزادگان جهان علیه ظلم و فساد تبدیل شد. میرزا کوچک می گوید ما از سرسلسله مجاهدین اسلام یعنی حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) سرمشق می گیریم و مسیر ما همان خط سرخ شهادت است و در این راه اگر کشته شویم یا پیروز شویم، پیروزیم و شکست برای ما معنا ندارد.
در همین سخنرانی، حرکتی شبیه سخنان حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) در شب شهادت تکرار شد و میرزاکوچک به یارانش می گوید که هر کس آماده این نبرد است، دو قدم به جلو بیاید و هر کس نمی تواند سر جایش بماند. در حین این سخنرانی، یاران میرزا اشک هایشان سرازیر شد و سپس همگی دو قدم به جلو آمدند و آمادگی خودشان را اعلام کردند. میرزا کوچک صورت همه آنها را بوسید و گیله مردان با یکدیگر وداع کرده و آماده برای عملیات و شهادت شدند. متن کامل سخنرانی ماندگار میرزا کوچک را در زیر می خوانیم:
🔲 «برادران عزیزم! مشاهده وضعیت اسفناک کشور ایران در اثر دخالت بیگانگان، تمام شئون ملی و دولتی و فشار روزافزون همسایگان شمالی و جنوبی اجازه میدهد که عموم افراد غیرتمند ایرانی با هم متحد شده و به این زندگی ننگین خاتمه دهند. سالها و قرنها است که اروپای متعدی، اروپای حریص چنگال ظالمانه خود را به اجساد نحیف هر ملت ضعیف فرو برده و آنها را بَرده و بنده خویش کرده است. همین هر روز به رنگی متظاهر و هر وقت به شکلی دامنه تعدّیات خود را توسعه داده و تیشه به ریشه عالم بشریت میزند. گاهی با حربه دین، جنگ صلیبی را ایجاد و رشته اتحاد عالم اسلامیت را پاره میکند؛ زمانی بنام حفظ منافع، نزاع در میان مردم افکنده و با کمند تزویر آنها را صید و یوق رقیت به گردن آنان میاندازد. ایران که یک روز مهد تمدن و آرامگاه دلیران بود در اثر سیاست این دژخیمان حریص، مرکز مُشتی اشخاص بدون اراده و پایبند به موهومات و خرافات گردید. رجال کشور، امرای لشکر، پیشوایان ملت تابع اراده اجانب هستند. وزراء و نمایندگان ملت از اشخاصی که به مزدوری بیگانگان افتخار داشته و بارها امتحان داده اند، انتخاب میشوند. همای سعادت از این کشور پرواز کرده و جای خود را به بوم هایی چند که در این ویرانه آشیانه نهاده اند برگذار نموده است. کاپیتولاسیون تبعه هر دولت ضعیف خارجی مانند یونان، بلغار و عثمانی و غیره را بر ما حکومت داده! مالکین و اعیان و ثروتمندان این مملکت در برابر کوچکترین مامور خارجه واکنشهای بیگانه به خاک میافتند. فساد اخلاق، پستی و سفالت بقدری زیاد شده که هر کس چند جریب ملک دارد برای مکیدن خون زارع و برزگر و مردم ضعیف و بیچاره دیگر بستگی به یکی از اتباع خارجه پیدا نموده، چوب و فلک راه انداخته و اصطبل خود را پناهگاه جنایتکاران قرار داده است. آیا این نحو زندگانی قابل تحمل [و] در خور مردمی است که نام خود را آدم گذاشته اند؟
برادران عزیزم! در اولین دفعه که با هم ملاقات و درد دلها نمودیم به شما تذکر دادم، امروز که آتش قهر الهی در اروپا مشتعل و این درندگان به جان هم افتاده اند، وقت آن است که ملل ضعیف گرد هم آیند و آستین خود را از چنگال این ستمکاران رها نمایند. متأسفانه دیده شد به این تقاضا چگونه پاسخ داده اند. برای پیشرفت همین نیّتی که ما در اطراف آن جمع شده ایم، چقدر ندا در داده و فریاد کردیم جز این عده قلیل ندای ما را اجابت نکردند. به عکس، برای خفه کردن ما، برای آن که ما را بَرده خود قرار دهند، برادران ایرانی ما را به مبارزه و جنگ با ما تحریک و ما را وادار به برادرکشی کردند. برادران عزیز! تا کنون هر جنگی که کرده ایم با برادران نااهل و خواب آلود ایرانی بود. فردا اولین دفعه ای است که با دشمنان دین و کشور روبرو شده به جنگ و ستیز خواهیم پرداخت. این دشمن [یعنی روسیه تزاری] یکی از قویترین دشمنان بشریت مخصوصا دشمن ایران و اسلام است که از سطوت و قدرت او پشت دنیا متزلزل و به قدری جسور و متهور است که برخی او را به حیوان درنده تشبیه کرده و فعلا تقریبا به دویست میلیون نفوس سلطنت میکند و قسمت بزرگی از خاک ایران را در اثر عدم لیاقت و کفایت زمامداران نالایق به تصرف در آورده و میل ندارد در جوار دولت و ملتی قرار گیرد که دارای آزادی فکر و استقلال و حیثیت اجتماعی باشند، از این رو برای محو و اضمحلال ما یک مشت مردم پابرهنه که جز استقلال و آزادی مملکت نظری نداریم، با زمامداران خائن این کشور که علیه آنها مسلح شده ایم، همدست شده و اکنون برای فنای ما به اینجا آمده اند. خود مشاهده می کنید حتی در این گوشه جنگل، میل ندارند ما نفس بکشیم. برادران! اگر علاقمند به این زندگانی ننگین و به این حیات تلخ میباشید و میل دارید سرپرست زن و بچه خود بشوید و آنها را برای خدمت و غلامی بیگانگان آماده نمائید، بروید. شب است و تاریک، کسی شما را نخواهد دید، همه بروید و به زندگانی پست خود، ادامه دهید و این میدان را برای من بگذارید. من به فتح و فیروزی فردای خود ابدأ مایوس نیستم. خداوند متعال به وسیله محمد (صلی الله علیه و آله) به ما خبر داد که به قاعده قلیل به جمعیت کثیر غلبه کرده اند. ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی (علیه السلام) سرمشق میگیریم، چه اقتدار یزید و دولت اموی کمتر از دولت تزاری؛ و جمعیت آن سَرور نیز بیشتر از این جمعیت نبود، گرچه در ظاهر حضرت علیه السلام مغلوب شد، ولی نام نامی و اسم گرامی آن بزرگوار، قلوب آزادیخواهان را همیشه به نور خود، منوّر داشته است. ما خواهیم مُرد، و اگر شربت شهادت بنوشیم، چه بهتر که زندگانی ابدی و سعادت سرمدی را حائز شده ایم، و اگر موفق شویم دشمن را شکست بدهیم، زهی افتخار، زیرا در عین فاتحیت به همه نشان میدهیم در مقابل یک جمعیت که به حق برای آزادی و استقلال مملکت خویشتن قیام کرده باشند، هیچ زورمندی قادر نیست. شما باید بدانید این لباس مجاهدت را که ما به تن کرده ایم، کفن ما است و قبر ما در شکم جانوران و درندگان است. ما برای القاب و جاه و مال، مسلح نشده ایم، ما زوال ملت و اضمحلال مملکت را طالب نیستیم، ما برای قطع ایادی اجانب و مزدوران آنها که سالها است خون ما را مکیده و ما را به این روز سیاه نشانیده اند و احساسات وطن پرستی را در ما کشته و میخواهند ما را غلام خود نمایند، جمع شده و اسلحه به دست گرفته ایم. حال هر کس میل دارد با این نیتی که عرض کردم، موافقت کند دو قدم جلو و هر کس نمیخواهد افتخار این موافقت را دریابد، در جای خود مانده و تکلیف ما را روشن سازد. 📚 منبع: تاریخ انقلاب جنگل به روایت شاهدان عینی، محمدعلی گیلک، گیلکان، رشت، اول، ۱۳۷۱، ص۳۰ - ۳۴ 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷 عکس مرامنامه کمیته اتحاد اسلام (نهضت اسلامی جنگل)
📜 بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشم‌انداز مرامنامه اتحاد اسلام 🔹 امروزه اساسنامه‌ها و مرامنامه‌هایی که گروه‌های سیاسی تدوین می‌کنند بیانگر آرمان‌ها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامه‌نویسی یکی از فعالیت‌های رایج بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندی‌هایش با جریان‌های سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راه‌های شناخت بازخوانی آرمان‌ها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهم‌ترین آرمان‌های جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است: ۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب ۲. تحکیم مبانی حکومت ملی ۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام 🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. این نکته مبین این مسئله است که نویسندگان مرامنامه، از مجتهدین و علما بوده‌اند و نیز کسانی که دغدغه اجرای احکام اسلامی را پی‌گیری می‌کردند؛ به همین خاطر یکی از ۳ شعار اصلی‌ای که مطرح کردند اسلام‌خواهی است. 🔹با توجه به شکل و ترکیب کمیته اتحاد اسلام که در آن حضور داشتند، به روشنی معلوم می‌شود که قلم و محتوای این مرامنامه کاملاً با افکار آن‌ها سازگار است و بدیهی است غرض این نهضت تشکیل بر پایه و احکام و مقدسات دین مقدس اسلام است؛ چه اینکه در اعلام حکومت توسط نهضت جنگل، قوانین اسلام را در قالب جمهوری عرضه کردند و شعار تشکیل جمهوری اسلامی و انقلابی در رأس شعارهایشان قرار گرفت. 🔸
این آرمان‌ها در رهبری نهضت جنگل آنقدر مشهود بود که حتی  که میانه خوبی با روحانیت و اهداف اسلامی نهضت جنگل ندارد می‌نویسد:
🔹مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را تشکیل می‌داد که افرادش به استثناء چند نفر، همه از علما و روحانیون بوده‌اند. این وضع که تعدادی از روحانیون زمام کار را به دست گرفته کارگردانی و رهبری امور انقلاب را عهده‌دار شده‌اند به مذاق عده‌ای گوارا نیامد و ترتیبی دادند که هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شود و در نتیجه این تغییر نام، افراد غیر روحانی نیز توانستند به عضویت رسمی هیئت اتحاد اسلام در آیند و اکثریت اعضاء را به دست آورند. 🔸وی همچنین در سراسر کتاب به این مسئله اشاره می‌کند که «خود میرزا به طوری که قبلاً گفته‌ایم یک مرد دینی بیش نبود که همه مظاهر انقلاب را از دریچه دیانت می‌نگریست.» 🔹
شاید به همین اعتبار بود که فخرایی و سایر مورخین سکولار ، تلاش کردند در نگارش تاریخ این نهضت به نوعی ریشه‌های اسلامی آن را پنهان ساخته و تاریخ این نهضت را بر اساس ایدئولوژی خود تدوین نمایند؛ چون از اساس معتقد نبودند که روحانیت با تکیه بر آموزه‌های اسلامی بتواند یک جنبش بزرگ اجتماعی و سیاسی را رهبری کند. چنان که مصطفی شعاعیان نیز در کتاب خود که مورد تقدیر فخرایی قرار گرفته است به این اعتقاد کینه‌توزانه نسبت به روحانیت و اسلام اعتراف می‌کند و می‌نویسد: 
🔸«روحانیت عقب‌مانده‌تر، کودن‌تر و نا‌آگاه‌تر از آن بود که بتواند به پیشقراول نهضتی انقلابی در عصر مبارزه با استعمار ـ ارتجاع مبدل شود.» اما رهبری میرزا در نهضت جنگل و رهبری مرحوم در شدن صنعت نفت و از همه مهم‌تر رهبری امام در نهضت پانزده خرداد سال ۴۲ بی‌اعتباری تمامی این تحلیل‌های استعماری را به اثبات رساند و ناتوانی و فقر تئوریک جریان‌های غیرمذهبی را در شناخت مسائل ایران و جهان نشان داد. 📑 (فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش ٣٧ و ٣٨، ص ٣٢٣ و ٣٢۴) 🔊 @bonyadtarikh 🌐 @Mabaheeth