eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه و احکام
🔸 شرایط واجب شدن روزه ‌ ✅ شرایط واجب شدن روزه عبارت است از: ۱. بلوغ؛ ۲. عقل؛ ۳. قدرت؛ ۴. بی هوش نبودن؛ ۵. مسافر نبودن؛ ۶. حایض و نفساء نبودن؛ ۷. ضرر نداشتن روزه؛ ۸. حرجی نبودن روزه. 📚 رساله نماز و روزه / مسأله ۷۸۷ 🆔 @khamenei_ahkam 📖 @feqh_ahkam
مباحث
🔸 زمان شروع و اتمام روزه ‌ ✅ روزه در شرع مقدس اسلام آن است که انسان از طلوع فجر صادق(۱) تا مغرب با
سوال 362. با عرض سلام و تحیت، در آستانه ماه شریف و مبارک رمضان و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساک براى روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید. جواب: مقتضى است که مؤمنین محترم ـ ایّدهم اللّه تعالى ـ جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه‏ها براى روزه امساک نمایند و حدود پنج الى شش دقیقه بعد از اذان، شروع به اداى فریضه صبح نمایند.] ➕ تصویر استفتاء با مهر رهبر معظم انقلاب(دام‌ظله الشریف) نکته: از آنجایى که این احتیاط بر اساس بررسى‌هاى کارشناسى جهت طلوع فجر صورت گرفته، در واقعى تشخیص موضوع است و لذا مقلدین سایر مراجع معظم تقلید هم شایسته است در این زمینه احتیاط کنند تا اطمینان به داخل‌شدن وقت نماز پیدا کنند.
مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده است که نتیجه این تحقیق بدین شرح است: 👇👇👇
بعد الحمد والصلوة یکی از مقدمات پر اهمیّت نماز که شناخت دقیق و مراعات آن واجب است، مسئله اوقات نماز است که تأثیر قطعی در صحّت نماز دارد، چراکه خواندن همۀ نماز پیش از وقت، هرچند از روی جهل به حکم یا موضوع یا سهو و غفلت باشد، باطل است؛ و بعد از وقت، حتی اگر لحظه‌ای گذشته باشد- قضا خواهد بود. این وقت شناسی، در ماه مبارک رمضان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا نیت روزه و امساک بر اساس ابتدای وقت نماز صبح (طلوع فجر صادق) یعنی هنگام اذان صبح است و پایان روز ه‌داری و وقت افطار، ابتدای وقت نماز مغرب، یعنی هنگام اذان مغرب است؛ لذا در ماه مبارک رمضان، مؤمنان نسبت به این مسئله عنایت و حساسیت بیشتری دارند و سوال‌های زیادی از سوی آنان مطرح می‌شود، هرچند اکثر مردم به اذان اعلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتماد کرده و مطابق آن عمل می‌کنند و چنانچه بر اساس همان اعتماد و اطمینان نماز بخوانند و روزه بگیرند، صحیح و مجزی است همانگونه که در فتاوای برخی از مراجع معظم تقلید نیز به آن اشاره شده است. ولی از آنجایی که برخی از مکلفان نسبت به اذان صبح دچار تردید شده و از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی مراجع دیگر تقلید (دامت برکاتهم) استفتاء کرده‌اند و آن بزرگواران نیز پس از تحقیق موضوعی مسئله، نظر مبارک خود را اعلام فرموده اند: «که برای روزه داری و نماز، احتیاط کرده و از ابتدای شروع اذان صبح اعلامی از سوی صدا و سیمای محل، امساک کرده و از مبطلات روزه پرهیز کنند و برای بجا آوردن نماز صبح، دقایقی صبر کنند تا مطمئن شوند وقت نماز صبح فرارسیده است؛ لذا مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برآن شد تا برای اطمینان بیشتر، پژوهشی میدانی انجام دهند، در نتیجه در سه نوبت در فصول مختلف سال، با حضور برخی از منجمان و اعضای ستاد استهلال و همراهی قریب به ۱۵ تن از فضلای حوزه علمیه قم در اوقاتی که مانعی مثل ابر و غبار در افق نبوده و مکان‌هایی که نور شهر و روستا یا تردد خودروها وجود نداشته، در فاصله حدود ۶۰ کیلومتر بیرون شهر قم با دقت تمام مسئله را بررسی و نتیجه آن را مطابق صورتجلسه پیوستی اعلام داشتند. در سال جاری چون بسیاری از مؤمنان و حتی دفاتر برخی از مراجع معظم تقلید مسئله را جویا شدند، توجه مؤمنان را نسبت به مراعات همان احتیاطی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی دیگر از مراجع تقلید (دامت برکاتهم) توصیه شده است جلب می‌نماید: یعنی برای روزه داری از ابتدای اذان صبح امساک کرده و از مبطلات روزه پرهیز کنند و برای بجا آوردن نماز صبح، «۸ دقیقه از اول اذان» صبر کنند، اما نسبت به وقت اذان مغرب و افطار روزه، اذان اعلامی صدا و سیما کافی است و تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشده است. مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی رمضان المبارک ۱۴۴۱ ه. ق
مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در پی تحقیقات به این نتیجه رسیده است که نمازگزاران برای اقامه نماز صبح باید ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر نمایند و سپس نماز خود را بخوانند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۷ 🏷️ و تجسم اعمال ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ اَلصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ اَلْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ ┅───────────────┅ و درود خدا بر او، فرمود: دادن دارويى ثمر بخش است و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه‌گر است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض: و صدقه دارويى است سودمند و شفا دهنده (زيرا صدقه دل را متوجّه دهندۀ آن مى‌نمايد و آن سبب شود كه خداى تعالى درد را از او دفع فرمايد و از اين‌رو پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرموده است: داووا مرضاكم بالصّدقة يعنى بيمارانتان را بصدقه دادن معالجه و درمان نمائيد) و كردار بندگان در دنياشان در آخرت جلو چشمهاشان است (زيرا آخرت سراى شهود است كه هر نهانى آشكار و ديده ميشود، چنانكه خداوند متعال در قرآن كريم س ۳ ى ۳۰ مى‌فرمايد: «يَوْمَ‌ تَجِدُ كُلُّ‌ نَفْسٍ‌ مٰا عَمِلَتْ‌ مِنْ‌ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ مٰا عَمِلَتْ‌ مِنْ‌ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ‌ بَيْنَهٰا وَ بَيْنَهُ‌ أَمَداً بَعِيداً» يعنى روزى كه هر كسى كار نيكوئى كرده پيش روى خويش آشكار بيند، و بدى كه كرده آرزو نمايد كه اى كاش بين او و كار بدش مسافتى جدائى بود «اى كاش آن كار را بجا نياورده بود»). https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا