#حدیث 33
✨ قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : یَا عِبَادَ اللَّهِ أَنْتُمْ کَالْمَرْضَی وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ کَالطَّبِیبِ فَصَلَاحُ الْمَرْضَی فِیمَا یَعْلَمُهُ الطَّبِیبُ وَ یُدَبِّرُهُ بِهِ لَا فِیمَا یَشْتَهِیهِ الْمَرِیضُ وَ یَقْتَرِحُهُ أَلَا فَسَلِّمُوا لِلَّهِ أَمْرَهُ تَکُونُوا مِنَ الْفَائِزِین (1)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
#حدیث 34
✨ أحْمَدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیُّ فِی الْمَحَاسِنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا یَسْتَغْنِی الْمُؤْمِنُ عَنْ خَصْلَةٍ وَ بِهِ الْحَاجَةُ إِلَی ثَلَاثِ خِصَالٍ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولِ مَنْ یَنْصَحُهُ (2)
#ببینید : عوامل خیر و صَلاح 👈 https://eitaa.com/mabaheeth/3306
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚 منابع :
1- بحارالأنوار / مجلد 4 / ص 106
2- وسائل الشیعة / مجلد 12 / ص 25
🌐 @mabahes_7
#تلنگر
از صهیب از حضرت صادق، جعفر بن محمد علیهما السّلام روایت شده که فرمود: #أمیرالمؤمنین علیه السلام به قبرستان عبور نمود و (بر اهل قبور و اموات) سلام کرد و فرمود: سلام بر شما ای اهل قبرستان و خاک، بدانید که منزل و خانه های شما پس از مرگتان مسکن (دیگران) گشته، و اموال و دارائی شما بعد از مرگتان قسمت شده، و همسرانتان پس از مرگ شما با دیگران ازدواج نمودند، پس این خبریست که نزد ما است، پس خبر آنچه نزد شما باشد چیست؟
هاتفی از قبرستان که صدایش شنیده میشد و خودش دیده نمیشد جواب حضرت را داد که درود و رحمت و برکات خداوند بر تو باد ای #أمیرالمؤمنین (علیه السلام)، اما خبر آنچه نزد ما است آنست که آنچه را (از اعمال نیک و بد که ما در دنیا) انجام دادیم یافتیم، و بآنچه پیش (از مرگ خود) فرستادیم سودمند گشتیم، و آنچه از خود باقی گذاردیم بخسارت و زیانش دچار شدیم.
پس حضرت به أصحاب خود توجه نمود و فرمود: آیا (سخنان هاتف را) شنیدید؟ عرض کردند آری یا أمیرالمؤمنین (علیه السلام)، فرمود: پس اکنون زاد و توشه بر دارید (و برای مرگ و عالم برزخ و آخرت مهیا و آماده شوید) پس همانا بهترین توشه، پرهیز از نافرمانی خداوند است.
——————————————————————————
📚 رک : أمالی شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه
🌐 @mabahes_7
معراج السعادة - ملا احمد نراقی ره.pdf
22.27M
#کتاب
📗 معراج السعاده
✍️ تألیف ملا احمد نراقی ره (نراقی ثانی)
💡کتابی به زبان فارسی در اخلاق اسلامی با رویکرد عقلی و نقلی
👈 مؤلف، این اثر را در پنج باب تشکیل داده که در آن مباحث اخلاقی را با روش عقلی بیان کرده است.
✔️ باب اول: در بیان مقدمات نافعه و مشتمل بر ده فصل است.
✔️ باب دوم: در سبب بدی اخلاق و بیان قوای نفس و در آن هشت فصل است.
✔️ باب سوم: در بیان محافظت اخلاق حسنه از انحراف و معالجات کلیه اخلاق رذیله و مشتمل بر سه فصل است.
✔️ باب چهارم: در تفصیل اخلاق حسنه و ذمیمه و فواید و مفاسد آنها و کیفیت کسب اخلاق حسنه و معالجه اخلاق رذیله.
✔️ باب پنجم.: بیان مراتب اطاعت و عبادت و کیفیت و آداب و شرایط آن و در آن هفت مقصد است.
🗞 معراج السعاده را میتوان تلخیص فارسی کتاب جامع السعادات دانست که ملا مهدی نراقی ره نگاشته است، اما تفاوتهای فراوانی با آن دارد. #محدث_قمی ره کتاب معراج را تلخیص کرده و نام آن را " المقالات العلیه در علم اخلاق " نهاده است.
🌐 @mabahes_7
مباحث
#کتاب 📗 معراج السعاده ✍️ تألیف ملا احمد نراقی ره (نراقی ثانی) 💡کتابی به زبان فارسی در اخلاق اسلامی ب
🗓 احمد بن محمدمهدی بن ابی ذر نراقی، معروف به فاضل نراقی فرزند ملا مهدی نراقی از عالمان شیعه در قرن سیزدهم هجری است. در نراق به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را نزد پدر گذراند، سپس به عتبات عالیات سفر کرده و نزد اساتیدی مانند سید محمد مهدی بحرالعلوم، میرزا مهدی شهرستانی، شیخ جعفر کاشف الغطا و صاحب ریاض رضوان الله تعالی علیهم تحصیل علم کرد و پس از وفات پدر، مرجعیت عامه مردم را در زادگاه خویش عهدهدار شد. ملا احمد تألیفات بسیاری در علوم مختلف اسلامی دارد. از معروفترین آثار او میتوان به دو اثر فقهی مستند الشیعة و عوائد الایام و کتاب اخلاقی معراج السعادة اشاره کرد. وی در سال ۱۲۴۵ق در کاشان درگذشت و بدنش به نجف منتقل شده و در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام به خاک سپردند.
🌐 @mabahes_7
31.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری
✨ موضوع : برونرفت از تنگنای گناه
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 11 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 12
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ فرازهای مطرح شده:
🙏 أللّهُمَّ تُبْ عَلَیَّ حَتّی لا اَعصِیَكَ وَ ألْهِمْنِی الخَیرَ وَ العَمَلَ بِهِ وَ خَشیَتَكَ بِاللّیلِ وَ النَّهارِ مَا اَبقَیتَنِی یا رَبَّ العالَمِین.
الهی! إنّی كُلَّمَا قُلتُ قَدْ تَهَیَّأتُ وَ تَعَبَّأتُ وَ قُمْتُ لِلْصَّلوهِ بِینَ یَدَیكَ وَ ناجَیتُكَ، ألقَیتَ عَلَیَّ نُعاساً ...
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
تا انسان از تبهكاریها توبه نكند، شرائط قُرب خدا را پیدا نمیكند. وقتی به خدا نزدیك نشد، صدای او هم به سمع فرشتگان نمیرسد. آنها، افرادی كه دور اند، مورد عنایت خود قرار نمیدهند لذا امام سجاد سلام الله علیه در دعای ابوحمزه ثمالی عرض میكند:
***اَللّهُمَّ تُبْ عَلَیَّ حَتّی لا اَعصِیَكَ وَ ألْهِمْنِی الخَیرَ وَ العَمَلَ بِهِ وَ خَشیَتَكَ بِاللّیلِ وَ النَّهارِ مَا اَبقَیتَنِی یا رَبَّ العالَمِین***
اگر لطف الهی شامل حال انسان بشود و اگر خدا خیر را معرفتاً و عملاً به انسان الهام بكند و خشیّت الهی نصیب انسان بشود در شبانه روز، دیگر از بیگانهای نمیهراسد و دست به تباهی دراز نمیكند.
و در صحیفه سجادیّه آمده است كه: ای كسی که «لا تَنقَطِعُ عَنهُ حَوائِجُ المُحتاجِینْ». در تمام لحظات، تمام اشیاء به خدا محتاج اند. هیچ لحظهای نیازِ نیازمند قطع نمیشود. از طرفی هم «یا مَنْ لا تُفْنِی خَزائِنَهُ المَسائِلْ» پروردگارا! ای كسی كه هر چه سئوال بكنند و تو ببخشی، این مسئلتهایِ سائلان و نیازمندان، خزینهات را تُهی نمیكند.
خُب؛ پس از این سوی دائماً سئوال، از آن سوی دائماً پاسخ مثبت! نه سئوال از این طرف قطع میشود، نه پاسخ از آن طرف قطع میشود، نه خزینه تُهی میشود.
محصول این حرفها را آیه نورانی سوره الرَّحمن در بردارد كه: "یَسئَلُهُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ الأرضْ كُلَّ یَومٍ هُوَ فِی شَأنٍ"، "كُلَّ یَومٍ هُوَ فِی شَأنٍ یَسئَلُهُ مَنْ فِی السَّمواتِ وَ الأرضْ " . چون هر لحظه سئوال است، هر لحظه او پاسخ مثبت میدهد. پروردگارا ! هیچ كسی از تو بینیاز نیست. پس این توبه و اِنابهای كه فیض و فوز توست نصیب ما بفرما! تا ما در تمام شبانه روز در كنار سفره نعمت تو باشیم، چنین كه هستیم. بیگانهای را نبینیم، چنین كه نباید ببینیم.
در حالی كه ما در تمام عبادتها؛ چه نماز ، چه غیر نماز، آن حضور قلب را نداریم. این دعای نورانی ابوحمزه ثمالی این مسئله را هم به صورت باز و عقلی تحلیل میكند. همه ما با این مشكل روبرو هستیم که در نماز حضور قلب نداریم، بله شاید أوحدی از انسانها، مستثنی باشند. وقتی وارد نماز شدیم، در طلیعه نماز ممكن است با حضور و نیّت وارد بشویم، ولی باز حواسمان جمع نیست، پراكنده است. این نماز كه ستون دین است، پراكنده انجام میشود. آن وقت دینی كه ستونش پراكنده باشد، محصولش هم پراكندگی خواهد بود. اگر چنانچه ستون پراكنده باشد، مستقیم و استوار نباشد، آن خیمه هم مستقیم و استوار نیست .
ما چه كنیم كه در نماز مشكل غفلت نداشته باشیم، یك تمركزی داشته باشیم؛ وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه طبق این تحلیل میفرماید كه انسان بیرون نماز را باید مواظب باشد، نه درون نماز . درون نماز یك چهار پنج دقیقه بیش نیست. اگر كسی درون نماز بخواهد در تمام این چهار پنج دقیقه خودش را كنترل بكند، شاید خیلی سخت نباشد، ولی عمده، بیرون نماز است. به بیرون نماز اگر حالاتی، احوالی، گفتههایی، رفتههائی، نوشتههایی و مانند آن داشت و انجام داد، همه این خاطرات میریزد در صحنه نفس انسان . آنگاه همه اینها در حالت نماز ظهور پیدا میكند.
مثلاً اگر كسی كتابخانهای داشته باشد و دَرِ كتابخانه به كوی و بَرزن باز باشد، بچّهها و خردسالانِ گذر، از این دَرِ باز استفاده كنند، وارد كتابخانه بشوند، شخصی محقّق بیاید و درِ كتابخانه را ببندد و بخواهد مطالعه كند، بگوید: من یك ساعتی كه در این كتابخانه نشستهام، باید آرام باشم ، این كار را صحیح انجام نداد. برای این كه در غیر وقت مطالعه در را باز گذاشت، همه بچّهها ریختند در كتابخانه، در سالن مطالعه. آنگاه در آن یك ساعتی كه محقّق میآید و مینشیند، میخواهد مطالعه كند، این سالن كتابخانه پر از بچّهها و سر و صدا است. قبل از این كه این محقّق بیاید در كنار میز مطالعهاش بنشیند، باید در را ببندد كه بیگانهها و بچّههای خردسال نیایند.
این مجاری ادراكی و تحریكی ما نباید به روی بیگانگان باز باشد كه آنها هر چه خواستند از راه درك و حركت ما وارد نفس و ذهن و قلب ما بكنند، آنگاه ما در حال نماز بخواهیم مطمئن باشیم و حضور قلب داشته باشیم . این چنین نیست! عمده بیرون نماز است. غذا خوردنها، رفتنها، نگاه كردنها، گفتنها، شنیدنها، پوشیدنیها، همه و همه اینها «اَدخِلْنِی مُدْخَلَ صِدقٍ وَ اَخرِجنِی مُخرَجَ صِدقٍ» ، در آغاز و انجامش تك تك این گفتار و رفتار و نوشتار و مانند آن حضور و ظهور داشت.
👇👇👇
انسانی که خاطرات خوبی دارد، در نماز نه تنها مزاحمی ندارد، بلكه مُعین و مُعاونی هم خواهد داشت.
ولی اگر در خارج نماز مواظب خود نبود، هر خاطرهای را به ذهن راه داد، هر غذایی را خورد، هر حرفی را زد، هر جائی را نگاه كرد، هر كسی را نگاه كرد، هر چیزی را هم دید، چنین اَنبانی هرگز به انسان اجازه حضور و ظهور قلب نمیدهد.
ملاحظه فرمودید كه امام سجاد سلام الله علیه چگونه این مسئله عمیق را تحلیل میكند؛ عرض میكند:
***الهی! إنّی كُلَّمَا قُلتُ قَدْ تَهَیَّأتُ وَ تَعَبَّأتُ وَ قُمْتُ لِلْصَّلوهِ بِینَ یَدَیكَ وَ ناجَیتُكَ ألقَیتَ عَلَیَّ نُعاساً***
خدایا! چه طور شد كه هر وقت میخواستم مناجات كنم ، دعا كنم، دعای كمیل بخوانم، مناجات شعبانیّه داشته باشم ، ذكر داشته باشم، نمازی داشته باشم، زیارت عاشورائی داشته باشم، حواسم جمع نیست؟! یا خوابم میآید، یا اگر خوابم نمیآید، حالت پیلگی و چُرت است، یا اگر اینها نیست و شادابم، وقتم و نیرویم درباره خاطرات تلخِ دیگر صرف میشود. آن لذّت مناجات را از من میگیری، یا مناجات نمیكنم، یا مناجات بیمحتوا دارم. چه طور شد خدایا، هر وقتی ما گفتیم سریره من صالح است و به محفل توّابین نزدیكم، یك ابتهالی، یك بَلیهای، یك آفت و آسیب و گزندی میرسد كه پای مرا میلغزاند و نمیگذارد كه من به محفل نورانی آنها راه پیدا كنم.
پروردگارا ! شاید تو مرا از دَرِ خانهات راندی؛ شاید دیدی كه من حقّ تو را سبك شمردم، تو مرا مطرود كردی؛ یا دیدی كه من چون از تو اِعراض كردم، با من عداوت داری؛ یا چون دیدی كه من در مقام دروغ گویان هستم، مرا مورد بیمهری قرار دادی و ترك كردی؛ یا دیدی كه نعمتهای تو را شكر نمیكنم، مرا محروم كردی؛ یا دیدی كه در مجالس علماء و اندیشوران حاضر نیستم، مرا طرد كردی؛ یعنی به جای این كه در محافل علماء شركت كنم ، چیزی یاد بگیرم، در مجالس دیگران شركت میكنم . یا دیدی در بین غافلین به سر بردم ، از رحمت خاصّه من ناامید كردی؛ یا دیدی با مجلسهای طنزگویان و بذله گویان و بَطّالین كه عمری را به بطالت میگذارند، آنجا صرف كردم، مرا مورد بیمهری قرار دادی؛ «بَینِی وَ بَینَكَ خَلَّیتَنِی»؛ یا نه، اصلاً دوست نداری صدای مرا بشنوی؛ برای این كه این حرف، این حنجره در غیر راه تو صرف شده است. دوست نداری چهرهام را در مجلس توّابین ببینی، برای این كه در مجلس بَطّالین دیدی. دوست نداری كه مرا در مجلس پرهیزكاران ببینی، چون دیدی كه من در مجلس علماء حضور ندارم، مرا دور كردی . شاید به جرم و جریرت، مرا مكافات كردی، یا در اثر كم حیائیِ من مرا مجازات كردی؛ ببینید تمام این علل و عوامل؛ ترك واجب، فعل حرام، فكرِ فعلِ مكروه و مانند آن باعث میشود كه انسان یا توفیق مناجات و نماز ندارد، یا اگر توفیقی پیدا كرد و یك مناجات و نمازی داشته باشد، نماز بیحال و بدون حضور انجام میدهد.
امیدواریم توفیق حضور نصیب همه ما بشود.
🌐 @Mabaheeth
مباحث
ربیع الأسابیع.pdf
23.7M
#کتاب
📙 ربیع الاسابیع
✍️ علامه محمد باقر مجلسی رضوان الله علیه
💡دعاها و اعمال شب و روز جُمُعه و دیگر روزهای هفته
🌐 @Mabaheeth
🔖 #نحو_القدس
🔖 #نه_به_معامله_قرن
📢 حضرت #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی):
✊ فلسطین قطعاً آزاد خواهد شد و به مردم بر خواهد گشت.
۸۸/۱۲/۸ 🗓
👉 @Khamenei_ir
25_Jalase-22.mp3
1.47M
🎙 #خلاصه_جلسه بیست و دوم
💬 تعهّد ایمان به نبوّت
🗓 پنجشنبه 1353/7/18
✔️ بیست و سوّم رمضان المبارک 1394
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔄 حرفی درباره جنجال "مذاکره" ؛
📢 حضرت #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی):
👈 مذاکره، مکمل راهبرد فشار آمریکاست.
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#مسابقه
✨ #ترنم_وحی
🌙 روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇
🔗 https://eitaa.com/astanqom/6349
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
موضوع : داستان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیهما السلام و مواجهه با فرعون
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#دعای_روز بیستم و چهارم ✨ أللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا ی
#دعای_روز بیستم و پنجم
✨ أللَّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ و مُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
🙏 خدایا ؛ در این روز مرا دوستدارِ أولیائت و دشمنِ دشمنانت قرار بده و پیرو سنت خاتم رسل بدار، ای نگهدار دلهای پیغمبران .
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
أللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز بیست و پنجم.mp3
2.09M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره)
🎧 #شرح_دعای_روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
🌐 @Mabaheeth
جزء 25.mp3
4.01M