جزء 27.mp3
4.02M
#جزء بیست و هفتم
#تحدیر (تندخوانی)
🎧 با صدای استاد معتز آقایی
▶️ آیه 31 سوره مبارکه ذاریات ص 522
⏸ آیه 29 سوره مبارکه حدید ص 541
🌐 @Nafaahat
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 14 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 15
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ فرازهای مطرح شده:
✔️ أنا ألَّذی أعطَیتُ عَلی مَعاصِی الجَلیلِ اَلرُّشی.
✔️ سوَّلَتْ لِی نَفسِی وَ غَلَبَنِی هَوایَ وَ اَعانَنِی عَلَیها شِقوَتِی وَ غَرَّنِی سِترُكَ المُرخی عَلَیّ .
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
در نوبت قبل اشاره شد كه وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه حال نیایشگر را چنان ترسیم میكند كه دعا كننده عرض میكند : پروردگارا ! من نه تنها تو را معصیت كردم، بلکه هم به جلالت و عظمت تو آگاه بودم، و هم برای معصیت رشوه میدادم، و هم از پرداخت رشوههای سنگین دریغی نداشتم
این نسخهای كه آمده است:چند سبك نقل شده است؛ یكی این كه:
***اَعطَیتُ عَلَی مَعاصِی الجَلیلْ اَلرُّشی***
یعنی من به معصیتهای خدای جلیل و بزرگوار رشوه میدادم! كه این یك نقصی است روی نقص قبلی؛ انسان با اعتراف به جلالت خدا او را معصیت میكند كه بر معاصی خدای جلیل رشوه میدادم. برخی از نُسخ این چنین آمده است كه: اَعطَیتُ عَلی جَلیلِ المَعاصی الرُّشی. من بر آن معصیتهای بزرگ رشوه میدادم.
برخی از نُسخ این چنین است: فَأعْطَیتُ عَلی مَعاصِی جَلیلَ الرُّشی، كه هم رشوههای سنگین میپرداختم . به هر تقدیر چه نسخه اول یا نسخه دوم یا نسخه سوّم باشد، نیایشگر اعتراف میكند كه خدایا! من نه تنها معصیت میكردم، بلكه برای پرداخت معصیت، مقدّمات معصیت را هم فراهم میكردم، یعنی رشوه میدادم تا گناه كنم؛ این نهایت فرومایگی را میرساند.
این كار به نام «تَسویل» است كه زشت را زیبا نشان دادن، زیبا را زشت نشان دادن، حقّ را باطل نشان دادن، باطل را حقّ نشان دادن، صدق را كذب نشان دادن، كذب را صدق نشان دادن، حسن را قبیح نشان دادن، قبیح را حسن نشان دادن، این نیرنگ، كار تَسویل است. نفس انسان در برابر عقل در جبهه جِهاد اكبر در این بخش كارش تَسویل است. وقتی كه مُسوّلانه رفتار كرد، انسان را فریب میدهد. وقتی فریب داد، مبتلا میكند به این كار . وقتی مبتلا كرد به این كار ، این را حقّ دید و صدق دید، مكرّر این را انجام میدهد. وقتی مكرّر انجام داد، به دام اسارت همین نفس مُسوّله قرار میگیرد. در جبهه جهاد اكبر شكست میخورد. وقتی شكست خورد ، آن وقت اسیر میشود.
آنگاه عرض میكند: ذات أقدس إلها! من در تمام این تبهكاریها روی لِجاج و عناد نبود، روی ضعف بود. در جبهه جهاد درونی، وقتی شهوت بر عقل غالب بشود یا غضب بر عقل غالب بشود، روی بیان نورانی امیرالمؤمنین سلام الله علیه كه فرمود: «كَمْ مِنْ عَقلٍ اَسیرٍ تَحتَ هَوَیً اَمیر» یعنی در جهاد درونی گاهی هوس امیر میشود و عقل اسیر، من عقلام امیر هَوس شد! وقتی اسیرانه زندگی كردم، قهراً تن به تباهی دادم و برای این تباهی هم غرامتهای سنگینی ارائه كردم.
آنگاه نوبت به (تَسویل) میرسد؛ وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه در این قسمت یك روانشناسی حكیمانهای را ارائه میكند تا انسان نفس خود را و شئون و شُعب نفس را بشناسد و بداند هر پیشنهادی كه در محضر او ارائه میشود از كدام شأن از شئون نفس است، گرچه نفس فِی وَحدَتِها كُلُّ القُوی » خلاصه آن تحلیل این است كه انسان گرچه دارای شئون گوناگونی است، ولی اگر بتواند این شئون را رهبری كند، همه این شئونِ ادراكی و تحریكی به امامت عقل او نماز جماعت میگذارند. یعنی در درون او یك قافله و یك كاروانی است به مدیریت عقل كه در پیشگاه ذات أقدس إله كُرنش میكنند، نماز میخوانند، اطاعت میكنند به امامت عقل. یعنی هم نیروی ادراكی او به نام حس و خیال و وَهم به عقل نظر او اقتدا میكنند، هم نیروی تحریكی او به نام شهوت و غضب در بخشهای اراده و تصمیم و جَزم و عزم ما و مانند آن به عقل عملی او اقتدا میكنند و چون حقیقت گوهر انسانی جامع عقلین عملی و نظری است، در آن قلّه فرمانروائی و هِرم دستور دهی و عمارت آن عقل جامع قرار میگیرد كه جوامع كَلِم به همان عقل داده میشود. آنگاه او امامت این قافلههای علمی و عملی را به عهده دارد، یك كاروان علم و عمل به آن قلّه عقل جامع اقتدا میكنند. چنین كسی در جهاد اكبر پیروز است.
و اگر این توفیق نصیب كسی نشد، خطر از اینجا شروع میشود كه انسان یك خواستههائی دارد، هم در بخشهای وَهم و خیال برخی از اندیشهها نسبت به او معقول جلوه میكنند، هم در بخشهای شهوت و غضب برخی از خواستهها برای او محبوب و حقّ جلوه میكند.
👇👇👇
شیطان به كمك این خواستههای درونی، آنچه را كه مورد علاقه انسان است، گرچه زشت است او را زیبا نشان میدهد، آنچه مورد انزجار و نفرت انسان است، یعنی نفرت شهوت اوست، در پیشگاه شهوت او یا در پیشگاه غضب او منفور است، او را زشت نشان میدهد. وقتی كه زیبا را زشت و زشت را زیبا نشان داد در بخش عقل نظری، حقّ را باطل و باطل را حقّ و صدق را كذب و كذب را صدق میپندارد. در بخشهای حكمت عملی حسن را قبیح و قبیح را حسن تلقّی میكند.
آنگاه یكی از شئون نفس كه او نفس مُسوّله نام دارد، كارش این است كه اوّلا بداند انسان چه چیز میطلبد. این شخص آیا مال دوست است، جاه دوست است، میز و پُست و مقام میطلبد یا در اِعمال غرائضِ جنسی، گرفتار مشكلات است؛ برخیها در مقام جاه زانوهای آنها میلرزد، برخی در مقام اِعمال غرائض زانوهای آنها میلغزد، بعضی از نظر پول، بعضی از نظر تهدید، برخی از نظر تَحبیب، بالأخره هر كسی یك نقطه ضعفی دارد؛ این شأن از شئون نفس وقتی كه روان كاوی كرد، درون كاوی كرد، بررسی كرد كه این انسان چه چیزی را دوست دارد و از چه چیزی میترسد، آنچه را كه او دوست دارد، زشتترین و بَدترین رخدادها را به صورت یك امر زیبای آن شخص پسند در میآورد، در برابر دیدگان او مُجسّم میكند و او را زیبا نشان میدهد. یا یك چیزی را كه زیباست، زشت نشان میدهد و از او دورش میكند.
این است كه وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه عرض كرد: پروردگارا ! من در تمام موارد، هیچ كدام، در هیچ موردی شما را با انكار ربوبیّت معصیت نكردم ، بلكه ؛
***سَوَّلَتْ لِی نَفسِی وَ غَلَبَنِی هَوایَ وَ أعانَنِی عَلَیها شِقوَتِی وَ غَرَّنِی سِترُكَ المُرخی عَلَیَّ ***
از یك سو تو پردهداری كردی، پردهدری نكردی، من مغرور شدم . از طرفی شهوت و غضب غالب شد، من در این جهاد شكست خوردم.
همانطوری كه برادران یوسف طبق بیان یعقوب سلام الله علیه "سَوَّلَتْ لَكُمْ اَنفُسُكُمْ" بود، همانطوری كه سامری گفت: "سَوَّلَتْ لِی نَفسِی" ؛ گاهی گوساله پرستی در اثر تَسویل نفس، توحید میشود! گاهی برادركُشی در اثر تَسویلِ نفس، كار خوب تلقّی میشود. این تَسویل، از خطرناكترین مراحل نفس انسانی است در بخش جهاد اكبر . وقتی انسان گرفتار نفس مُسوّله شد، به دام میافتد؛ وقتی دام افتاد، أسیر میشود.
آنگاه وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه عرض میكند: پروردگارا ! منِ أسیر شده به دام افتاده را كی باید درمان كند .
🌐 @Mabaheeth
32.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_عهد #یا_بقیة_الله
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🎞 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری
✨ موضوع : توجه به #امام_زمان علیهالسلام
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✔️ کاری داریم، دو رکعت نماز امام زمان علیه السلام
✔️ کاری داریم، رفتن به مسجد مقدس جمکران
✔️ حضرت علیه السلام إحاطه شهودی دارند، إمکان ندارد که توجه نشود، عنایت نشود.
🔺 @nasery_ir
🌐 @Mabaheeth
⏱ #غنیمت دانستن روزهای آخر
▫️ حضرت #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی):
⌛️ پروردگارا ! شبهای #ماه_رمضان سپری شد، روزهای ماه رمضان درنوردیده شد و ما نمیدانیم که در این روزها و شبهائی که گذشت، چه مقدار توانستیم ظرف وجود خودمان را از رحمت تو، از عنایت تو لبریز کنیم: «إن لَم تَکُن رَضِیتَ مِنّا فَالآنَ فَارضِ مِنّا»؛ پروردگارا ! اگر تا این لحظه ما نتوانستهایم رضایت و خشنودی تو را کسب کنیم، درخواست و تمنا میکنیم که در همین لحظه رضایت خودت را شامل حال ما بفرما.
🗓 ۱۳۸۹/۰۶/۱۴
🌐 @Mabaheeth
💻 @Khamenei_ir
#مطالعه | #مجموعه_نمایشگاهی 3
✅ به سبک روح الله
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🗓 به مناسبت 14 خرداد و رحلت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
✨ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌐 @Mabaheeth
28_Jalase-25.mp3
1.56M
🎙 #خلاصه_جلسه بیست و پنجم
💬 بهشت ولایت
🗓 یک شنبه 1353/7/21
✔️ بیست و ششم رمضان المبارک 1394
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#مسابقه
✨ #ترنم_وحی
🌙 روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇
🔗 https://eitaa.com/astanqom/6400
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
موضوع : داستان معراج پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله
✨ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
👉 @astanqom
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#مطالعه | #مجموعه_نمایشگاهی 3 ✅ به سبک روح الله ┈┄┅═✾•••✾═┅┄
به سبک روح الله .pdf
2.63M
#مطالعه
📖 #مجموعه_نمایشگاهی "به سبک روح الله"
🗓 به مناسبت 14 خرداد و رحلت حضرت #امام_خمینی رضوان الله تعالی علیه
✨ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌐 @Mabaheeth
#قرآن_کریم 60
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽
🔸یلوون : می گردانند
🔸إصری : پیمان محکم من
🔸 طوعاً و کرهاً : خواه و ناخواه
🌐 @mabaheeth
مباحث
#دعای_روز بیستم و هفتم ✨ أللَّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وَ صَیّرْ أموری فیهِ من
#دعای_روز بیستم و هشتم
✨ أللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ .
🙏 خدایا؛ بهرهام را در این روز از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرارورزان مشغولش نسازد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
أللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز بیست و هشتم.mp3
1.95M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره)
🎧 #شرح_دعای_روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
💭 یادی از آیت الله خوانساری(ره) :
✅ آیت الله العظمی خوانساری (ره) با آن مقام و عظمت می فرمود: از این دنیا می روم در حالی که دست خالی هستم!
امام(ره) در باره ایشان فرموده بودند: آیت الله خوانساری مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیه می دانستند.
وقتی از عدالت آیت الله خوانساری ره سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشکوک هستیم و شما از عدالت ایشان می پرسید!
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✔️ آقای بُرهان (ره) می گفتند:
گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر کند. همانطوری که اگر میوه جدید به بازار می آید می خرید و نوبر می کنید گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر کنید؛ دعای مجیر را هم نوبر کنید؛ آدمی که اهل مستحبات نیست بدرد نمی خورد. اگر همیشه هم توفیق ندارید لا اقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر کنید .
🌐 @Mabaheeth
جزء 28.mp3
3.99M
مباحث
#صحیفه_سجادیه 45
🌸🍃 فضای مصفای عفو الهی🍃🌸
▫️ حضرت #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی):
✋ در دعای #وداع #ماه_مبارک_رمضان، #امام_سجاد علیه السلام به پروردگارِ عالم عرض میکند: «أنتَ الَّذی فَتَحتَ لِعِبادِکَ باباً إلی عَفوِکَ وَ سَمَّیتَهُ التَّوبَة» این باب را باز کردی به روی ما که به سوی #عفو تو بشتابیم، از نعمت عفو و رحمت تو بهره ببریم. این در، درِ #توبه است؛ پنجرهی دلگشا به سوی فضای مصفای عفو الهی. اگر خدای متعال راه توبه را به روی بندگان باز نمیکرد، وضع ما بندگان گنهکار، خیلی بد میشد.
🗓 ۱۳۸۸/۰۶/۲۹
🌐 @Mabaheeth
💻 @Khamenei_ir
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 15 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی ┈┄┅═✾•••✾
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 16
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ فرازهای مطرح شده:
✔️ فالآنَ مِنْ عَذابِكَ مَنْ یَستَنْقِذُنِی وَ مِنْ أیدِی الخُصَمآءِ غَداً مَنْ یُخَلِّصُنِی و بِحَبلِ مَنْ أتَّصِلُ إنْ أنتَ قَطَعتَ حَبلَكَ عَنّی . فَواسَوأتا عَلی مَا أحْصی كِتابُكَ مِنْ عَمَلِیَ اَلَّذِی لَولا مَا أرجُوا مِنْ كَرَمِكَ وَ سَعةِ رَحمَتِكَ وَ نَهیِكَ إیّایَ عَنِ القُنُوطِ لَقَنَطْتُ ...
✔️ اللّهُمَّ بِذِمَّهِ الإسلامِ أتَوَسَّلُ إلِیكَ وَ بِحُرمَهِ القُرآنِ أعتَمِدُ اِلَیكَ وَ بِحُبّی لِلْنَّبیِ الاُمّیِ القُرَشیّ الهاشِمیِّ العَرَبیِّ التَّهامِی المَكّی المَدَنیّ (صَلَواتُكَ عَلَیهِ وَآلِهِ) أرجُو الزُّلفَةَ لَدَیكَ ...
✔️ فوَعِزَّتِكَ لَوِ انْتَهَرتَنِی مَا بَرِحتُ مِنْ بابِكَ و لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ ...
✔️ إلی مَنْ یَذْهَبُ العَبدُ إلا إلی مَولاه وَ إلی مَنْ یَلْتَجِأُ المَخلُوقُ إلا إلی خالِقِه .
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
در نوبت قبل به عرضتان رسید كه دعای ابوحمزه ثمالی از نظر تحلیل مسائل عقلی به نوبه خود یك دائرة المعارفی محسوب میشود. یعنی به صورت دقیق بررسی میكند كه چه طور انسان گناه میكند. چنین كه در نوبتهای قبل به صورت دقیق تحلیل كرد كه چه طور انسان در نماز حضور قلب ندارد . در نوبت قبل به نفس تَسویل و نفس مُسوّله رسیدیم . حالا روشن شد
وقتی انسان به دام نفس افتاد، كم كم اسیر میشود. از آن به بعد نوبت به نفس اَمّاره است. نفس امّاره، بعد از نفس مُسوّله تلاش و كوشش میكند. انسان در طلیعه امر عاملاً عامداً گناه نمیكند. فریب میخورد، زشت را زیبا، زیبا را زشت، كم كم به دام میافتد. وقتی به دام افتاد، از آن به بعد عالماً عامداً گناه میكند، چون اسیر است و هر دستوری كه امیر بدهد او اطاعت میكند، كه "إنَّ النَّفسَ لَاَمّارَهٌ بِالسُّوء".
امام سجاد سلام الله علیه عرض میكند: 1- پروردگارا ! حالا كه تبهكار به این دام افتاد، راه او چیست؟ كی او را امروز از خطر و انحراف میرهاند. 2- و در قیامت كه روز داوری و دادگری است، كی او را از متخاصمان و متداعیان رهائی میبخشد؟ فردا قرآن طلبكار است، عترت طلبكار است، اسلام طلبكار است كه چرا حقوق و احكام و حِكم ما را رعایت نكردی! فرد و جامعه طلبكارند كه چرا حقوق ما را رعایت نكردی! اعضاء خانواده طلبكارند چرا حقوق داخلی را رعایت نكردی! همسایهها و هموطنان و كشورهای مجاور طلبكارند كه چرا حقوق همسایگی را رعایت نكردی! چون انسان هم نسبت به همسایه نزدیك، هم نسبت به همسایه دور مسئول است. امام سجاد سلام الله علیه عرض كرد كه : كی فعلاً ما را میرهاند؟ كی فردا از دست طلبكاران نجات مان میدهد؟ هیچ راهی نیست. بنابراین ما مضطرّ واقعی هستیم. تو هم كه وعده دادی مضطرّین را دریابی .
***فَالآنَ مِنْ عَذابِكَ مَنْ یَستَنْقِذُنِی وَ مِنْ أیدِی الخُصَمآءِ غَداً مَنْ یُخَلِّصُنِی***
آنگاه عرض كرد: خدایا ! كسی كه الآن مرتّب دارد سقوط میكند، اگر بخواهد صعود كند یك ریسمانی میطلبد، یك حبل آویختهای را طلب میكند. من به طناب كی متوسّل بشوم؟
وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه حال چنین تبهكاری را در سحرهای ماه مبارك رمضان ترسیم میكند كه آن تبهكار به خدا عرض كند: پروردگارا ! تمام ریز و درشت اعمال زشتم را مأموران تو تنظیم كردند هیچ راهی برای پرهیز از سقوط و نِیل به صعود نیست! و اگر تو دستور نداده بودی كه ناامیدی ممنوع است، ممكن بود من ناامید بشوم . چون هیچ راهی نیست. و تو یك كسی هستی كه بهترین مدعوّی. هیچ كس تو را نخواند كه ناامید بشود! در حال اختیار هیچ كس تو را نخواند كه طرفی نبندد. و من هم از همه جا بُریدم ، به تو پیوستم.
***و بِحَبلِ مَنْ أتَّصِلُ إنْ أنتَ قَطَعتَ حَبلَكَ عَنّی فَواسَوأتا عَلی مَا أحْصی كِتابُكَ مِنْ عَمَلِی اَلَّذِی لَولا مَا أرجُوا مِنْ كَرَمِكَ وَ سَعَةِ رَحمَتِكَ وَ نَهیِكَ إیّایَ عَنِ القُنُوطِ لَقَنَطْتُ ***
نامه اعمال، طوری است كه هیچ چیزی را فروگذار نمیكند. انسان در قیامت میگوید به این كه: "مَا لِهذَا الكِتابِ لا یُغادِرُ صَغِیرَهً وَ لا كَبیرَهً إلا اَحصاها". چیزی را فروگذار نكرده.
آنگاه برای این كه از هر خطری برهم، تو دستور دادی: "وَ ابْتَغُوا إلِیهِ الوَسِیله". من در درجه اوّل به مهمترین وسیلههائی كه محبوب توست توسّل میكنم . اوّلاً به اسلام متوسّل میشوم . من مسلمانم ، مُنقاد و مطیع ام . اگر عمل نكردم، ولی اسلام دارم . به طناب اسلام متوسّل میشوم. تو هم فرمودی: "وَ ابْتَغُوا إلِیهِ الوَسِیله" . من اسلام را وسیله قرار دادم . اسلام جامع قرآن و عترت است . بعد به این مجموعهها كه زیر مجموعه اسلام اند متوسّل میشوم.
***اَللّهُمَّ بِذِمَّهِ الإسلامِ أتَوَسَّلُ إلِیكَ***
من تعهّد اسلامی دارم ، تو هم مرا به عنوان مسلمان بپذیر . من در اثر اسلام به تو متوسّل میشوم .
***وَ بِحُرمَهِ القُرآنِ أعتَمِدُ اِلَیكَ وَ بِحُبّی لِلْنَبّیِ الاُمّیِ القُرَشی الهاشِمیِّ العَرَبیِّ التَّهامِی المَكّیّ المَدَنیّ (صَلَواتُكَ عَلَیهِ وَآلِهِ) أرجُو الزُلفَةَ لَدَیكَ ***
به پیغمبر ، یعنی در حقیقت به عترت طاهرین كه عبارت از پیغمبر و اهل بیت او (صلوات الله و سلامه علیهم أجمعین) است، متوسّل میشوم . و اینها بهترین وسیله است . هیچ وسیلهای بالاتر از اسلام و قرآن و عترت نیست ! اوّل به جامع كه به صورت متن است، بعد به مجموع كه شرح آن متن است. در حقیقت من به قرآن و عترت متوسّل شدم .
***فَلا تُوحِشْ اِستیناسَ اِیمانی وَ لا تَجعَلْ ثَوابی ثَوابَ مَنْ عَبَدَ سِواكَ ***.
خدایا ! من به اینها اُنس گرفته ام و این اُنس را به وحشت تبدیل نكن و ثواب مرا ثواب مشركان قرار نده ! عدّهای غیر تو را پرستیدند، من غیر تو را نپرستیدم . باورم هست كه تو خدای منی ، خالق منی ، ربّ منی ، معبود منی . لكن در اثر جهل و اشتباه و غفلت ، در اثر غلبه شهوت و غضب تن به گناه دادم
پروردگارا ! من هرگز لَدودانه ، لَجوجانه ، معاندانه گناه نكردم. عدّهای به زبان گفتند: ما مسلمانیم، خونشان محفوظ شد . من كه با دل میگویم: مسلمانم ! آنهائی كه با زبان گفتند مسلمان اند ، به آرزویشان رسیدند. یك عدّه با زبان خالی گفتند: مسلمانیم، برای این كه خونشان محفوظ بماند، محفوظ ماند. من كه به زبانم، با قلبم، با همه اعضاء و جوارحم ایمان آوردم. منتها در اثر جوانی، غفلت، جهالت، شهوت، تن به گناه دادم. من با قلب و قالَب، با زبان و دل گفتم: «آمَنتُ وَ اَسلَمْتُ» . «آمَنّا وَ اَسلَمْنا» . تو از ما عفو بكنی ، ما را در یابی و امید ما را تثبیت بكنی و قلب ما را بعد از این كه هدایت كردی، منحرف نكنی . و رحمت لَدُن را نصیب ما بكنی . "وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنكَ رَحمَةً" . برای این كه تو وهّابی . تو بهترین بخشندهای . تنها هِبه در دستگاه توست.
بعد آنگاه نیایش را با سوگند به عزّت او هماهنگ میكند. عرض میكند: خدایا ! به عزّت تو قسم اگر بنای تو بر این است كه مرا برانی، من از اینجا بیرون نمیروم . چون جای دیگری نیست.
***فَوِعِزَّتِكَ لَوِ انْتَهَرتَنِی مَا بَرِحتُ مِنْ بابِكَ ***
قریب به این مضمون در جملههای دیگر گذشت؛ انسان آن روز میفهمد. اوّلاً خیلیها، همگان در قیامت میفهمند كه راه، تنها راه مستقیم الهی است. ولی در سحرهای ماه مبارك رمضان برای یك عدّه خوب روشن میشود كه هیچ راهی نیست، مگر راه الهی. وقتی یك چنین حالی طبق ترسیم و تحلیل امام سجاد سلام الله علیه نصیب كسی شد، قهراً درهای رحمت به روی او باز میشود. عرض میكند: خدایا ! به عزّت تو قسم اگر مرا برانی، من بیرون نمیروم . چون راه نیست.
***مَا بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ و لا كَفَفْتُ عَنْ تَملُّقِكَ***
آن كُرنش، آن خضوع را خواهم داشت. برای این كه قلبم به معرفت تو مُلهَم است . من میدانم غیر از تو كسی نیست. یك وقت است به امید غیر، انسان میرود. قهر میكند، از كسی قهر میكند به امید مهر دیگری . اگر قهر قهر است، قهر توست؛ اگر مهر است، مهر توست. من مُلهَم شده قلبم به كَرم تو ، معارفم . از سعه رحمت تو با خبرم .
***إلی مَنْ یَذْهَبُ العَبدُ إلّا إلی مَولاه وَ إلی مَنْ یَلْتَجِأُ المَخلُوقَ إلا إلی خالِقِه ***
خدایا ! بنده جز مولا پناهگاهی ندارد . مخلوق جز خالق حریمی ندارد. بر اساس وحدت خالق تنها ملجاء و تنها مَحرم، دستگاه توست. من از اینجا بیرون نخواهم رفت. امیدواریم ذات أقدس إله همگان را در سایه رحمت خاصّ خود بپذیرد. .
غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَ السَّلامُ عَلِیكُمْ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَكاتُه
🌐 @Mabaheeth