27.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 #کلیپ خلاصه سخنرانی استاد موحدی
⏰ ۸ دقیقه
2⃣ قسمت دوم
_______________
بیان نحوه تیمم | #طلبگی
ثواب و فضیلت مبلغ دینی
هدایت شده از فقه و احکام
#سؤالات_شما
سلام. اگه انگشتر توی دست داشته باشیم، موقع تیمم باید در بیاریم؟
#پاسخ
ــــــــــــــــ
سلام علیکم
بله. موقع تیمم نباید مانعی در اعضا باشه و باید انگشتر رو از دست خارج کنید.
🚱 جایی که آب هست تیمم باطله
❌ رو اینا تیمم نکن!
✅ آموزش صحیح تیمم کردن
📖 @feqh_ahkam
11.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ | استاد شجاعی
✖️ چی شد که نوجوانهامون کف خیابون، به جمع آشوبگرا اضافه شدن؟
✖️ چی شد که بعضی خانوما با اولین تکون فتنهها، حجاب از سر برداشتند؟
🔺حالا تکلیف ما در نوع رفتارمون با این افراد چیه؟
#امام_زمان علیه السلام
#لبیک_یا_خامنه_ای
#حجاب
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 18 - نامه به عبدالله بن عباس در مورد روش برخورد با مردم
نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه 19 - نامه به عمر بن ابى سلمه ارحبى در مورد شکایت مردم از او
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
✉️ و من كتاب له عليهالسلام إلى بعض عماله
📃 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ اِحْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلاً لِأَنْ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ وَ لاَ أَنْ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ
پس از نام خدا و درود. همانا دهقانان مركز فرمانداريت، از خشونت و قساوت و تحقيركردن مردم و سنگدلى تو شكايت كردند. من در بارۀ آنها انديشيدم، نه آنان را شايسته نزديك شدن يافتم، زيرا كه مشركند، و نه سزاوار قساوت و سنگدلى و بد رفتارى هستند، زيرا كه با ما هم پيمانند.
فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْبَاباً مِنَ اَللِّينِ تَشُوبُهُ بِطَرَفٍ مِنَ اَلشِّدَّةِ وَ دَاوِلْ لَهُمْ بَيْنَ اَلْقَسْوَةِ وَ اَلرَّأْفَةِ وَ اُمْزُجْ لَهُمْ بَيْنَ اَلتَّقْرِيبِ وَ اَلْإِدْنَاءِ وَ اَلْإِبْعَادِ وَ اَلْإِقْصَاءِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ
پس در رفتار با آنان، نرمى و درشتى را به هم آميز، رفتارى توأم با شدّت و نرمش داشته باش، اعتدال و ميانه روى را در نزديك كردن يا دور كردن، رعايت كن.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
♻️ ترجمه فیضالاسلام: از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است ببعض اشخاصى كه از جانب آن بزرگوار حاكم و فرمانروا بودند (دربارۀ مماشات با رعيّتهايى كه مشرك بوده و از آنجا كم شكايت نموده بودند):
(۱) پس از ستايش خدا و درود بر پيغمبر اكرم، كشاورزان (داراى آب و زمين) شهرى كه تو در آن حكمفرما هستى از درشتى و سخت دلى و خوار داشتن و ستمگرى تو شكايت نمودهاند (از رفتارت مرا آگاه ساختهاند) و من (در شكايت ايشان) انديشه نمودم آنان را شايستۀ نزديك شدن تو (اكرام و مهربانى زيادة) نديدم بجهت آنكه مشرك هستند (گفتهاند: آنها آتش پرست بودهاند) و نه در خور دور شدن و ستم كردن بجهت آنكه (با مسلمانان) پيمان بستهاند (جزيه مىدهند و در پناه اسلامند)
(۲) پس با ايشان مهربانى آميختۀ با سختى را شعار خود قرار ده و با آنها بين سخت دلى و مهربانى رفتار كن (گاهى سخت و گاهى مهربان باش) و بر ايشان درهم كن بين نزديك گردانيدن و زيادة نزديك گردانيدن و دور ساختن و بسيار دور ساختن (حدّ اعتدال را از دست مده) اگر خدا بخواهد.
فهرست نامههای نهجالبلاغه
📜 مخاطب اين نامه فرماندار فارس و بحرين بود كه نسبت به گروهى از مجوس🔥 كه در آنجا مىزيستند با خشونت رفتار مىكرد و آنها چون معتقد به عدالت و خُلق نيكوى امام عليه السلام بودند به امام عليه السلام شكايت كردند؛ امام عليه السلام اين نامه را كه در عين كوتاهى، بسيار پر محتواست و مىتواند برنامهاى براى همۀ زمامداران باشد براى او مرقوم داشت. فرمود:
«اما بعد (از حمد و ثناى الهى) گروهى از زعما و كدخدايان اهل شهر تو از خشونت و قساوت و تحقير و بد رفتارى تو شكايت كردند و من دربارۀ آنها انديشيدم، نه آنان را شايستۀ نزديك شدن (بيش از حد) يافتم؛ زيرا مشركند و نه سزاوار دورى و بد رفتارى؛ چرا كه با آنان پيمان بستهايم (و اهل ذمّه هستند)»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلاً لِأَنْ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ وَ لَا أَنْ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ).
امام عليه السلام در تعبيرات خود روى چهار نقطه از اعمال نارواى آن فرماندار انگشت نهاده؛ نخست خشونت و ديگر قساوت و بىرحمى و سوم تحقير كردن آنها و چهارم بد رفتارى نسبت به آنهاست؛ گر چه اين چهار مفهوم با هم نزديكند ولى تفاوتهاى دقيقى با هم دارند. لذا امام عليه السلام به تمام آنها اشاره كرده و به دنبال آن نظر مبارك خود را چنين اعلام مىكند كه از يك سو بايد توجّه داشت آنها مشركند؛ زيرا مجوس به عنوان دوگانه پرست و ثنوى شناخته مىشود، چون معتقد به دو مبدأ خير و شر و يزدان و اهريمن بودهاند، هر چند زرتشتىهاى امروز مدعى هستند كه ما موحّديم نه مشرك؛ امّا منابع دينى آنها غير از اين را مىگويد. به هر حال امام عليه السلام با ملاحظۀ تفاوت اعتقادى، نزديك شدن بيش از حد به آنها را نهى مىكند و در عين حال اين نكته را يادآور مىشود كه آنها تحت پيمان ذمّه هستند؛ يعنى با مسلمانان همزيستى مسالمت آميز دارند آنها متعهدند كه به #اسلام احترام بگذارند و حكومت اسلامى نيز متعهد است كه از جان و #ناموس آنها دفاع كند و نسبت به آنان خوشرفتارى نمايد؛ بنابراين به خاطر اين پيمان ذمّه، جفا كردن و بدرفتارى در حق آنها جايز نيست.