♻️ ترجمه فیضالاسلام: از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است بزياد ابن ابيه، هنگاميكه در حكومت بصره قائم مقام و جانشين عبد اللّٰه ابن عبّاس بود، و عبد اللّٰه آن هنگام از جانب #اميرالمؤمنين عليه السّلام بر بصره و شهرهاى اهواز و فارس و كرمان حكمفرما بود (كه در آن، او را از خيانت ببيت المال مسلمانان منع كرده مىترساند، و اينكه او را زياد ابن ابيه يعنى زياد پسر پدرش ناميدهاند براى آنست كه پدرش معلوم نيست، او ادّعاء ميكرد كه ابو سفيان پدرش بوده و ابو سفيان هم او را در مجلس عمر ابن خطّاب پسر خود خواند، چنانچه در شرح نامۀ چهل و چهارم بيان ميشود، مادرش سميّه كه مادر ابى بكرة هم بود بزناء دادن شهرت داشت، گفتهاند: عائشه اوّل كسى است كه او را ابن ابيه خواند):
و من سوگند بخدا ياد ميكنم سوگند از روى راستى و درستى اگر بمن برسد كه تو در #بيت_المال مسلمانان بچيزى اندك يا بزرگ خيانت كرده و بر خلاف دستور، صرف نمودهاى بر تو سخت خواهم گرفت چنان سختگيرى كه ترا كم مايه و گران پشت و ذليل و خوار گرداند (ترا از مقام و منزلت بر كنار نموده آنچه از بيت المال اندوختهاى مىستانم بطوريكه درويش گرديده و توانائى كشيدن بار مئونه و روزى عيال نداشته در پيش مردم خوار و پست گردى) و درود بر آنكه شايستۀ درود است.
فهرست نامههای نهجالبلاغه
از تاريخ يعقوبى استفاده مىشود كه امام عليه السلام در آغاز اين نامه چنين مرقوم داشت: « ان رسولى اخبرنى بعجب زعم انك قلت له فيما بينك و بينه: ان الاكراد هاجت بك فكسرت عليك كسيرا من الخراج و قلت له: لا تعلم بذلك امير المؤمنين ؛ فرستادۀ من چيز تعجب آورى را به من خبر داد او مىگويد: تو اين سخن را به عنوان يك راز به او گفتهاى كه كردهاى منطقه سركشى كردند و از پرداختن بسيارى از خراج خوددارى ورزيدند و گفتهاى: اين سخن را به امير مؤمنان عليه السلام نگو (شايد به گمان اينكه امام عليه السلام از مقدار خراج كه قرارداد شده دقيقا خبر نداشته باشد و هر چه براى او بفرستند مىپذيرد)». از اين قسمت نامه به خوبى استفاده مىشود كه زياد براى تقليل خراج توطئه كرده بود و به عنوان اينكه اكراد از پرداختن خراج به طور كامل خوددارى كردند مىخواست بخشى از خراج را به نفع خود بردارد و براى بيت المال نفرستد. امام عليه السلام از توطئۀ او آگاه شد و اين نامۀ شديد اللحن را براى او فرستاد و فرمود: «صادقانه به خداوند سوگند ياد مىكنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشتهاى آنچنان بر تو سخت مىگيرم كه در زندگى تو را كمبهره، سنگينبار و حقير و ذليل سازد. والسلام»؛ (وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللّٰهِ قَسَماً صَادِقاً، لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً، لَأَشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ، ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الْأَمْرِ، وَ السَّلَامُ). تعبير امام عليه السلام به اينكه قسمى را ياد مىكند كه قسم صدق است مفهومش اين نيست كه ممكن است كه قسم غير صادقانهاى از امام عليه السلام صادر شود، بلكه نوعى تأكيد بر جدى بودن اين قسم است. نكتۀ ديگر اين است كه امام عليه السلام به او صريحا نفرمود تو خيانت كردهاى، بلكه سخن را به نحو مشروط بيان كرد كه «اگر به من برسد كه مرتكب چنين خيانتى شدهاى» زيرا در اين گونه موارد اگر پرده را از روى كار شخص متخلف كنار بزنند او جسورتر مىشود
#نهج_البلاغه | #حکمت ۲۴۳
🏷️ روش صحيح پاسخگويى
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام إِذَا اِزْدَحَمَ اَلْجَوَابُ خَفِيَ اَلصَّوَابُ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: هرگاه پاسخها همانند و زياد شد، پاسخ درست پنهان گردد.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در زيان چند پاسخ گفتن بيك پرسش) فرموده است: هر گاه (دربارۀ يك پرسش) پاسخ دادن شلوغ و بسيار گردد درستى (آن پاسخ) پنهان شود (پرسش كننده در شكّ و دو دلى افتد و نمىتواند بفهمد پاسخ پرسشِ او كدام است).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه به نكتۀ مهمى در مسائل مربوط به پرسشها و جوابها اشاره كرده، مىفرمايد: «هنگامى كه جوابها زياد (و دَر هم) شوند حق مخفى مىگردد»؛ (إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ)
بسيار ديدهايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مىشود و هركَس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مىكند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخهاى بىپايه نيز عنوان مىشود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مىماند؛ زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست.
اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جوابهاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشردهتر و سنجيدهتر سخن گويند. به خصوص اينكه بسيار ديدهايم هنگامى كه جوابهاى يك مسئله متعدد مىشود و يكى از آنها آسيبپذير است، مخالفان، همان يكى را مورد نقد قرار داده و بعد مىگويند: مشت، نمونۀ خروار است و پاسخهاى متين را نيز از اين طريق زير سؤال مىبرند.
ابن ابى الحديد در شرح اين گفتار حكيمانه مىگويد: اين مانند آن است كه انسانى در بعضى از مسائلِ نظرى اشكالى ذكر كند آن هم در حضور جماعتى از اهل نظر، سپس آنها در گفتن پاسخ بر يكديگر پيشى گيرند و هركدام بخواهند بر ديگرى غلبه كنند و هركَس هرچه به نظرش آمد ذكر كند. شك نيست كه در اين صورت حق مخفى مىشود و اين سخن در واقع به بحثكنندگان دربارۀ مسائل مختلف توصيه مىكند كه انصاف را در بحث خود با دوستان رعايت كنند و قصد مراء و قهر و غلبه بر ديگرى نداشته باشند. (كه در چنين شرايطى حق مخفى مىگردد).
علامۀ مجلسى رحمه الله در شرح اين گفتار مىگويد: شايد در اين دستور حكيمانه توصيهاى به سؤال كنندگان نيز باشد كه يك مسئله را از افراد زيادى پرسش نكنند؛ زيرا جوابهاى متعدد سبب مىشود آنها در تشخيص حق، گرفتار شك و ترديد شوند.
سوال۷_۲۰۲۲_۱۱_۱۱_۱۷_۱۷_۴۸_۴۱۹.mp3
1.85M
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد الهی حفظه الله
🔰 پرسش و پاسخ
✍️ سؤال: زیاد پیش میاد که دستورات اساتید اخلاق باهم مخالفه چطور ممکنه؟
📆 شب جمعه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱
🕌 امامزاده شاه جمال علیه السلام
@ostadelahi
سخنرانی_۲۰۲۲_۱۱_۱۸_۱۸_۴۰_۱۵_۲۳۰.mp3
24.29M
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد الهی حفظه الله
🔰سخنرانی
📆 شب جمعه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱
🕌 امامزاده شاه جمال علیه السلام
🔹هیئت حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه
@ostadelahi
هدایت شده از تلاوت
15.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نصایح
استاد الهی
🔹 چند عمل را روزانه انجام دهید...
@ostadelahi
#تلاوت | #صلوات
╭───
│ ✨ @Nafaahat
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
#قرآن_کریم 086
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽ ؛
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی #صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
هدایت شده از فقه و احکام
⭕️ دشمنان بدانند! اگر از سرهایمان کوهها هم بسازند، هرگز اجازه نمیدهیم که فرزندانمان در تاریخ بخوانند: خامنهای تنها ماند...
#امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات