eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.1هزار عکس
31.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 امام عليه السلام در اين جمله‌هاى كوتاه و پرمعنا اشاره به ده موضوع مهم مى‌كند كه هفت موضوع مربوط به فضايل اخلاقى و سه موضوع مربوط به رذايل اخلاقى است. نخست مى‌فرمايد: «شرافتى برتر از اسلام نيست»؛ (لَا شَرَفَ‌ أَعْلَى مِنَ‌ الْإِسْلاَمِ‌) . اين نكته با توجه به اين‌كه مجموعه‌اى از عقايد والاى دينى و برنامه‌هاى سازندۀ عبادى و دستورات مهم اخلاقى است كاملاً روشن است. بسيارى از افراد، شرف را در مقام‌هاى مادّىِ متزلزل و اموال و ثروت‌هاى ناپايدار و قدرت قوم و قبيله كه دائماً در معرض فناست مى‌دانند. در حالى كه شرافت واقعى اين است كه انسان يك مسلمان راستين باشد. در جملۀ دوم مى‌فرمايد: «عزت و قدرتى گران‌بهاتر از پرهيزكارى نيست»؛ (وَ لَا عِزَّ أَعَزُّ مِنَ‌ التَّقْوَى) . زيرا چنان انسان را مسلّط بر خويش مى‌سازد كه وسوسه‌هاى شيطان و هواى نفس را به عقب مى‌راند. چه قدرتى از اين بالاتر كه انسان شيطان را به زمين بزند و هواى نفس را مهار كند. در سومين جمله مى‌فرمايد: «هيچ پناهگاهى بهتر و نگهدارنده‌تر از ورع (و پرهيز از شبهات) نيست»؛ (وَ لَا مَعْقِلَ‌ أَحْسَنُ‌ مِنَ‌ الْوَرَعِ‌) . لغزش‌هاى انسان در بسيارى از موارد در امور شبهه‌ناك است كه انسان را به پرتگاه محرمات مسلم شرع سوق مى‌دهد. كسى كه داراى ورع و پرهيز از شبهات است در پناهگاه مطمئنى قرار گرفته كه او را از چنين لغزشى بازمى‌دارد. در حكمت چهارم نيز شبيه اين جمله گذشت آن‌جا كه مى‌فرمايد: «الْوَرَعُ‌ جُنَّة؛ ورع، سپر🛡️ محكمى است». امام باقر عليه السلام مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ أَشَدَّ الْعِبَادَةِ‌ الْوَرَعُ‌؛ دشوارترين عبادت ورع است»؛ زيرا علاوه بر ترك محرمات و انجام واجبات، انسان را از ارتكاب شبهات بازمى‌دارد. در حديث ديگرى آمده است كه يكى از ياران امام صادق عليه السلام خدمتش عرض كرد: من توفيق زيارت شما را چند سال يك‌بار پيدا مى‌كنم دستورى بيان فرما كه به آن عمل كنم (و ضامن سعادتم باشد) ...
در پنجمين نكته اشاره به اهميت كرده، مى‌فرمايد: «هيچ گنجى بى‌نيازكننده‌تر از قناعت نيست»؛ (وَ لَا كَنْزَ أَغْنَى مِنَ‌ الْقَنَاعَةِ‌). گنج‌هاى ديگر پايان مى‌پذيرند، گنجى كه پايان نمى‌پذيرد گنج قناعت است. ➕ اضافه بر اين، براى حفظ گنج‌هاى ظاهرى رنج فراوان بايد كشيد چراكه دشمنان و سارقان و حسودان دائماً در كمين آن‌اند. ولى گنج قناعت هيچ سارق و دشمن و حسودى ندارد. و به گفتۀ سعدى: گنج آزادگى و كنج قناعت ملكى است كه به شمشير ميسر نشود سلطان را. و به گفتۀ حافظ: گنج زر، گر نبود، كنج قناعت باقى است آن‌كه آن داد به شاهان به گدايان اين داد. در گفتار حكيمانۀ 57 آمده بود: «الْقَنَاعَةُ‌ مَالٌ‌ لَا ينْفَدُ؛ قناعت سرمايه‌اى است كه هرگز تمام نمى‌شود». همين مضمون در گفتار حكيمانۀ 349 و گفتار حكيمانۀ 229 آمده بود. حقيقت قناعت يك ملكۀ درونى است كه انسان با داشتن آن با حدّاقل لازم براى زندگى مى‌سازد و به‌دنبال زرق و برق و اضافات و تشريفاتى كه وقت و فكر و عمر انسان را مصروف خود مى‌سازد نمى‌رود و به همين دليل آلودۀ انواع گناهان و مسائل غير اخلاقى نمى‌شود. اضافه بر اين، شخص قانع، آزادگى فوق‌العاده‌اى دارد؛ زيرا زير بار منت هيچ‌كَس نيست؛ در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام در غررالحكم آمده است: «الْحُرُّ عَبْدٌ مَا طَمِعَ‌ وَ الْعَبْدُ حُرٌّ إِذَا قَنِعَ‌؛ شخص آزاده، برده است هنگامى كه طمع كند، و برده، آزاده است هنگامى كه قناعت پيشه كند». در ششمين نكته مى‌فرمايد: «هيچ مالى براى نابودى فقر بهتر از رضا به مقدار نياز نيست»؛ (وَ لَا مَالَ‌ أَذْهَبُ‌ لِلْفَاقَةِ‌ مِنَ‌ الرِّضَىٰ‌ بِالْقُوتِ‌) اين جمله كه در واقع تكميل كنندۀ جملۀ سابق است اشاره به اين دارد كه بى‌نيازى حقيقى در آن است كه انسان به ضروريات زندگى راضى باشد و درپى مال‌اندوزى و فراهم كردن اسباب و وسايل تجملاتى كه به يقين مورد نياز او نيست خود را به زحمت نيفكند كه اين نوعى فقر و آن نوعى غناست.
در هفتمين نكته باز بر آنچه در نكتۀ پنجم و ششم گذشت به‌گونۀ ديگرى مهر تأييد مى‌زند و مى‌فرمايد: «آنكس كه به مقدار نياز اكتفا كند به آسايش و راحتى هميشگى دست يافته و در فراخناى آسودگى جاى گرفته است در حالى كه دنياپرستى كليد رنج و بلا و مَركب تعب و ناراحتى است»؛ (وَ مَنِ‌ اقْتَصَرَ عَلَى بُلْغَةِ‌ الْكَفَافِ‌ فَقَدِ انْتَظَمَ‌ الرَّاحَةَ‌ وَ تَبَوَّأَ خَفْضَ‌ الدَّعَةِ‌ وَ الرَّغْبَةُ‌ مِفْتَاحُ‌ النَّصَبِ‌ وَ مَطِيَّةُ‌ التَّعَبِ‌) 💡«تبوأ» از مادۀ «تبوِئَه» (بر وزن تذكره) به معناى سُكنى دادن به قصد دوام و بقاست. 💡«خفض» معانى متعددى دارد ازجمله تنزل و كاهش، فروتنى و نيز به معناى آسايش و فراخى زندگى است. 💡«دعة» به معناى آسودگى و «رغبة» به معناى دنياپرستى و «نَصَب» به معناى خستگى و درماندگى و «مطية» به معناى مركب است. روشن است كه آنچه انسان را در زندگى به زحمت و رنج مى‌افكند دنياپرستى است وگرنه براى به‌دست آوردن يك زندگى سادۀ آميخته با قناعت، رنج و زحمت زيادى لازم نيست و همان‌طور كه امام عليه السلام در جملۀ بالا فرمود، دنياپرستى است كه كليد رنج و ناراحتى‌هاست و مركب ناراحتى و تعب است.
در پايان براى تكميل نكات گذشته به نكتۀ ديگر كه ناظر به سه رذيلۀ اخلاقى است با ذكر آثار آن‌ها اشاره كرده، مى‌فرمايد: «حرص و تكبّر و حسد انگيزه‌اى هستند براى فرو رفتن در گناهان، و شر و بدكارى، جامع تمام (اين) عيب‌هاست»؛ (وَ الْحِرْصُ‌ وَ الْكِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَوَاعٍ‌ إِلَى التَّقَحُّمِ‌ فِي الذُّنُوبِ‌، وَ الشَّرُّ جَامِعُ‌ مَسَاوِي الْعُيُوبِ‌) 💡 «تقحُّم» به معناى فرو رفتن در چيزى است. ⚫ سه رذيله‌اى كه امام عليه السلام به عنوان انگيزۀ غوطه‌ور شدن در گناهان بيان فرموده همان سه رذيلۀ معروف آغاز آفرينش انسان است؛ شيطان بر اثر تكبر راندۀ درگاه خدا شد و آدم به دليل حرص، ترك اولى كرد و از درخت ممنوع خورد و از بهشت اخراج شد و قابيل بر اثر حسد، نخستين قتل و جنايت را در عالم بنيان نهاد و منفور ساحت قدس پروردگار گشت. در حديثى از امام على بن الحسين عليه السلام مى‌خوانيم: «فَأَوَّلُ‌ مَا عُصِى اللَّهُ‌ بِهِ‌ الْكِبْرُ وَ هِى مَعْصِيةُ‌ إِبْلِيسَ‌ حِينَ‌ أَبَى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كَانَ‌ مِنَ‌ الْكَافِرِينَ‌ وَ الْحِرْصُ‌ وَ هِى مَعْصِيةُ‌ آدَمَ‌ وَ حَوَّاءَ‌ حِينَ‌ قَالَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ لَهُمَا فَكُلا مِنْ‌ حَيثُ‌ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ‌ الشَّجَرَةَ‌ فَتَكُونا مِنَ‌ الظَّالِمِينَ‌ فَأَخَذَا مَا لَاحَاجَةَ‌ بِهِمَا إِلَيهِ‌ فَدَخَلَ‌ ذَلِكَ‌ عَلَى ذُرِّيتِهِمَا إِلَى يوْمِ‌ الْقِيامَةِ‌ وَ ذَلِكَ‌ أَنَّ‌ أَكْثَرَ مَا يطْلُبُ‌ ابْنُ‌ آدَمَ‌ مَا لَاحَاجَةَ‌ بِهِ‌ إِلَيهِ‌ ثُمَّ‌ الْحَسَدُ وَ هِى مَعْصِيةُ‌ ابْنِ‌ آدَمَ‌ حَيثُ‌ حَسَدَ أَخَاهُ‌ فَقَتَلَهُ‌ فَتَشَعَّبَ‌ مِنْ‌ ذَلِكَ‌ حُبُّ‌ النِّسَاءِ‌ وَ حُبُّ‌ الدُّنْيا وَ حُبُّ‌ الرِّئَاسَةِ‌ وَ حُبُّ‌ الرَّاحَةِ‌ وَ حُبُّ‌ الْكَلَامِ‌ وَ حُبُّ‌ الْعُلُوِّ وَ الثَّرْوَةِ‌ فَصِرْنَ‌ سَبْعَ‌ خِصَالٍ‌ فَاجْتَمَعْنَ‌ كُلُّهُنَّ‌ فِى حُبِّ‌ الدُّنْيا فَقَالَ‌ الْأَنْبِياءُ‌ وَ الْعُلَمَاءُ‌ بَعْدَ مَعْرِفَةِ‌ ذَلِكَ‌ حُبُّ‌ الدُّنْيا رَأْسُ‌ كُلِّ‌ خَطِيئَةٍ‌؛ نخستين چيزى كه با آن معصيت خدا شد تكبر بود و آن معصيت ابليس بود هنگامى كه از اطاعت فرمان خدا سر باز زد و تكبر كرد و از كافران شد (سپس) حرص بود و آن (سرچشمۀ) معصيت آدم و حوا شد... ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
🔰 رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی: ❌ از مسابقه تجمل‌گرایی باید خارج شد. 🗓️ ۱۴۰۲/۱/۱ 📜 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مسابقه‌ای که آخر ندارد! ✏️ اخلاق توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
4_5837195270655315522.pdf
2.24M
📝 | متن کامل بیانات رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی. 🗓️ ۱۴۰۲/۱/۱ 🎧صوت | 🎞️فیلم | 📃متن بیانات 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
36_An_sooy_marg_aminikhaah.ir.mp3
11.76M
🔊 | ۳۶ 📖 شرح کتاب آن سوی مرگ 🦋 شگفت‌انگیز!!!!👇 🦋 در بهشت برزخی از مادرم در باره آینده جامعه بشری سؤال کردم!!! @shahidane_14  •──•❃❀✿◇✿❀❃•──• ◇ آینده جامعه بشری و وقایع قبل از ظهور ◇ نشانه های تحقق ظهور ◇ سیمای کلی بعد از ظهور ◇ توصیه های اخلاقی و عملی مادر راوی 📆 1398/02/31 ⏰ مدت زمان: ۲۸:۱۷ | 🎧 دریافت مجموع جلسات آن سوی مرگ https://eitaa.com/joinchat/2307129358C448afc1e38 ⛔️ رضایتی به حـذ✂️ف لینک ها نداریم. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
.
🎙 | مسیر بندگی ✏️ رهبر انقلاب: زندگی انسان، دایماً روی دو جاده‌ی موازی است. یک جاده آن است که روندگانِ روی آن، دایم به سمت بالا میروند. جاده‌ی دیگر، آن راهی است که روندگان آن، به طرف سِفل، به طرف پایین، به طرف دره و به طرف جهنم حرکت میکنند.  ✏️ این دو جاده، در طول مسیر با یکدیگر همسایه‌اند و حرکت از یکی به آن دیگری، در کمال آسانی است. ✏️ در آن لحظه‌یی که ما تصمیم میگیریم برخلاف اهوای نفسانی خود حرکت کنیم و با این خودخواهی و غرور و تبعیت از شیطان نفس مخالفت کنیم همان لحظه، از این مسافت قریب که «انّ راحل الیک قریب‌المسافة»، پا را در آن جاده گذاشته‌ایم و به سمت بالا میرویم. و این، در ماه رمضان امکان‌پذیر است. کنترل اهوای نفسانی، در ماه رمضان آسانتر از همیشه است. پس، امسال نوروز ما، حقیقتاً میتواند نوروز باشد؛ نه فقط نوروز در طبیعت، بلکه نوروز در ذات و وجود و حرکت خود ما. 💗رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان مجموعه کلیپ صوتی را منتشر میکند. ⭐️ 🎧 بشنوید👇
📣 ماه دعا 🔸 رهبر انقلاب: ماه رمضان ماه دعاست. دعاها را فراموش نکنید. دعاهای وارد شده در ماه رمضان، یکی از آن نعم و فرصتهایی است که باید مغتنم بشمرید. این دعای ابیحمزه، این دعای افتتاح، این دعای جوشن وبقیه‌ی ادعیه‌ای که در روزها و شبها و سحرها و بقیه‌ی ساعات و اوقات مخصوص در ماه رمضان وارد شده است، واقعاً از نعمتهای بزرگ الهی است. ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از 🌃 شبهای قدر 🌙
mp3.mp3
5.42M
🎧 😔 با روی سیاه 😥 با گریه و آه 🎙 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از 🌃 شبهای قدر 🌙
Shab03Ramazan1397[02].mp3
13.38M
۱ ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده..‌. 🎙️با نوای : ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 باز بودن باب دعا و اجابت الهی 🔹 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی: در از قول (علیه‌السّلام) این‌طور عرض میشود: «و لیس من صفاتک یا سیّدی أن تأمر بالسّؤال و تمنع العطیّة و انت المنّان بالعطیّات علی اهل مملکتک»؛ تو به بندگانِ خودت دستور بدهی که از تو بخواهند؛ اما بنا داشته باشی که خواسته‌ی آنها را عملی نکنی؛ این امکان ندارد. وقتی خدای متعال به من و شما امر میکند که از او بخواهیم و طلب کنیم، معنایش این است که خدای متعال تصمیم دارد که آنچه را میخواهیم، به ما بدهد. لذا در روایت است که: «ما کان الله لیفتح لعبد الدّعاء فیغلق عنه باب الاجابة و الله اکرم من ذلک»؛ خدای متعال کریم‌تر از آن است که باب دعا را باز کند؛ اما باب اجابت را ببندد. 🗓️ ۱۳۸۴/۰۷/۲۹ ⭐️ ⚡️ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
📌 بندرانزلی، ساحل خیابان پاسداران و... | |
هر چه بگندد نمکش می‌زنند... وای به روزی که بگندد نمک..! در باب و در جمهوری اسلامی، نمک‌ها گندیده اند که اوضاع چنین شده 😔 برای درست کردن اوضاع باید برویم سروقت نمک‌های گندیده و یقه آنها را بگیریم! @madare0120 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
شده قضیه انتقام خون !! دشمن زد و تکه تکه کرد و رفت گوشه ای نشست و به ریشمان خندید و ما ۳ سال است بجای فقط شعار می‌دهیم! الان هم دشمن با صحنه گردانی ی عده فاجر روز به روز جامعه را لجن‌مال تر می‌کند و مسئولین فقط شعار و وعده وعید مقابله می‌دهند! مقابله با بیحجابی نیاز به مردانِ‌خدا دارد که ... @madare0120 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
راهکار این است که ؛ تمام این تصاویر و اعتراض‌ها و مطالبات را باید بفرستید به اکانتهای مجازی رئیس جمهور! رئیس قوه قضائیه! رییس مجلس! و معاونت اجتماعی پلیس و دفتر بیت رهبری و دفاتر مراجع و ائمه جمعه و رئیس صداوسیما و رؤسای دانشگاهها و وزیر میراث و برخی مداحان و... روزانه باید هزاران عکس و فیلم هنجارشکنانه را بفرستید برای آقایان و آنقدر تماس بگیرید تا تلفن‌ها و گوشی هایشان بسوزند! تا بالاخره مجبور به اجرای وظایف خود شوند! با کاشفان @madare0120 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
امام جمعه شیراز هستند در حال کار فرهنگی! 😳 ⚠️جلسات مشترک ترتیل قرآن در !!!
وقتی تلویزیون پیشتاز عادی‌سازی و قبح شکنی می شود ... ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 افسانه‌ی صداوسیمای اسلامی❗️ 🎙️ آیت الله وفسی ⚠️ عزیز کردن اهل فسق در جامعه، از جنایات بزرگ برخی مسئولین با فساد و عوامل ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
توقع نداریم مهمان خارجی چادر سر کند ولی قطعاً توقّع داریم به فرهنگ و قوانین شرعی مملکت امام زمانی که شما دار و ندارتان از چسباندن خود به ایشان است، احترام گذاشته شود! نمی‌شود دم از علیه السلام زد و یکبار هم علیه تعفن بدحجابی و بدحجاب‌ها جبهه نگرفت! همین است که اول از خارجی شروع شود و بعد که دیدند حساسیت ها فرو نشست به داخلی ها تسرّی دهند و... منتها این خوب نیست که برای رونق دکان خود، تانژانت و کتانژانت اعداد را هم حساب کرد و از داخل‌اش چیزی برای عرضه درآورد ولی به که می رسد روشنفکر شد! @madare0120 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────