👤 و اسحاق بن جعفر مردی بود از اهل فضل و صلاح و روع و اجتهاد. و روایت کرده اند مردم از او حدیث و آثار، و ابن کاسب هرگاه از او حدیثی نقل می کرد، می گفت : حدیث کرد مرا ثقه رضی اسحاق بن جعفر علیه السلام ، و اسحاق قائل بود به امامت برادرش موسی بن جعفر علیه السلام و روایت کرده از پدرش نصّ بر امامت برادرش حضرت موسی بن جعفر را، و صاحب ( عمده الطالب ) گفته که او اشبه مردم به رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم و مادر او مادر امام موسی علیه السلام بود، و اسحاق محدّثی جلیل بود و طایفه ای از شیعه ادعا کردند در او امامت را و اعقاب او را از محمّد و حسین و حسن است.
مؤلف گوید: به اسحاق بن جعفر منتهی می شود نسب بنی زهره که خانواده جلیلی بودند در حلب و از جمله ایشان است ابوالمکارم حمزه بن علی بن زهرء حلبی عالم فاضل جلیل صاحب تصنیفات کثیره در کلام و امامت و فقه و نحو که از جمله ( غنیه النّزوع الی علمی الاصول و الفروع ) است و او و پدر و جدش و برادرش عبداللّه بن علی و برادرزاده اش محمّد بن عبداللّه از اکابر فقهاء امامیه اند. و بنوزهره که آیه اللّه علامه حلّی اجازه کبیره معروفه را برای ایشان نوشته ، سید جلیل حسیب صاحب نفس قدسیه و ریاست انسیه ، افضل اهل عصر خود علاء الدّین ابوالحسن علی بن ابراهیم بن محمّد بن ابی علی الحسین بن ابی المحاسن زهره و فرزند معظمش شرف الدّین ابوعبداللّه حسین بن علی و برادرش سید معظم ممجد بدر الدّین ابوعبداللّه محمّد بن ابراهیم و دو پسرش ابوطالب احمد بن محمّد و عزالدّین حسن بن محمّد می باشند که علامه ایشان را تجلیل تمام نموده و تمامی را اجازه داده و صورت آن اجازه در مجلد آخر بحار مذکور است ، و سعید شریف تاج الدّین بن محمّد بن حمزه بن زهره در کتاب ( غایه الإختصار فی اخبار البیوتات العلویه المحفوظه من الغبار ) در ذکر بیت اسحاقیین گفته : حمد خدا را که ما را از بیت زهره قرار داد که نقباء حلب می باشند. جد ایشان زهره بن ابی المواهب علی نقیب حلب ابن محمّد نقیب حلب ابن ابی سالم محمّد مرتضی مدنی است که از مدینه منتقل شده به حلب. ابن احمد مدنی که مقیم به حرّان بوده ابن امیر شمس الدّین محمّد مدنی ابن الأمیر الموقر الحسین بن اسحاق المؤتمن ابن الامام جعفر صادق علیه السلام است و گفته که بیت زهره در حلب و در دیار حلب اشهرند از هر مشهوری ، و از ایشان است شریف ابوالمکارم حمزه بن علی بن زهره سید جلیل کبیر القدر عظیم الشاءن عالم کامل فاضل مدرس مصنف مجتهد که عین اعیان سادات و نقباء حلب ، صاحب تصنیفات حسنه و اقوال مشهوره است و از برای او کتبی است ، قدّس اللّه روحه و نوّر ضریحه ، قبرش در حلب پایین جبل جوشن نزد مشهد سقط حسین علیه السلام است و قبرش معروف است و نوشته شده بر آن اسم و نسب او تا امام صادق علیه السلام و تاریخ موت او نیز، انتهی .
مؤلف گوید: که تاریخ موت او سنه پانصد و هشتاد و پنج است و تاریخ ولادتش ماه رمضان سنه پانصد و یازده ، و قصه مشهد سقط در جبل جوشن گذشت در مجلّد اول در سیر اهل بیت امام حسین علیه السلام از کوفه به شام .
بدان که زوجه اسحاق بن جعفر، علیا مخدّره نفیسه بنت حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب علیهم السلام است که به جلالت شاءن معروف است ، در سنه دویست و هشت در مصر وفات کرد و در آنجا به خاک رفت ، و مصریین را اعتقاد تمامی است به او و معروف است که دعا در نزد قبر او مستجاب می شود و شافعی از او اخذ حدیث کرده .
سید مؤمن شبلنجی در ( نور الأبصار ) و شیخ محمّد صبّان در ( اسعاف الراغبین ) نقل کرده اند که سیده نفیسه متولد شد به مکه در سنه صد و چهل و پنج و نشو و نما کرد در مدینه به عبادت و زهد. روزها روزه می داشت و شبها به عبادت قیام می نمود و صاحب مال بود و احسان می کرد به زمین گیران و مریضان و عموم مردم و سی مرتبه به حج مشرف شد که اکثرش پیاده بود.
💬 از زینت دختر یحیی برادر نفیسه نقل شده که من خدمت کردم عمه ام نفیسه را چهل سال، پس ندیدم او را که شب بخوابد و روزها افطار بنماید، و پیوسته قائم اللّیل و صائم النّهار بود، گفتم به وی که با خودت مدارا نمی کنی ؟ گفت : چگونه رفق و مدارا کنم با نفْسم و حال آنکه در جلو، عقبات دارم که قطع آنها نمی کنند مگر فائزون ، و جناب نفیسه از شوهرش اسحاق دو فرزند آورد: قاسم و ام کلثوم و از آنها عقبی نشد. وقتی با شوهرش به زیارت حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام مشرف شد و در مراجعت ، به مصر تشریف آورد و در خانه ای منزل فرمود، و اهل مصر را در حق آن مخدره عقیدت زیاد شد و از او خواهش توقف نمودند و به قصد زیارت او مشرف می شدند و از او برکات می دیدند و در مصر بود تا در آنجا وفات کرد.
_ و نقل کرده که آن مخدره قبری برای خود به دست خود کنده بود و پیوسته در آن قبر داخل می شده و نماز می خوانده و قرآن تلاوت می کرده تا آنکه شش هزار ختم قرآن در آن قبر نموده ! و در ماه رمضان سنه دویست و هشت وفات کرد و در وقت احتضار روزه بود، او را امر به افطار نمودند، فرمود: واعجبا! سی سال است تا به حال که از خداوند تعالی مسئلت می کنم که با حالت روزه از دنیا بروم و حال که روزه هستم افطار کنم ! پس شروع کرد به خواندن سوره انعام و چون رسید به آیه مبارکه ( لَهُمْ دارُالسَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِم ) وفات کرد، و چون وفات کرد مردم اجتماع کردند از قُریٰ و بُلدان و روشن کردند شمع🕯️ های بسیار در آن شب و شنیده می شد گریه از هر خانه که در مصر بود و بزرگ شد غصه و حزن بر اهل مصر و نماز گذاشتند بر آن مخدره به جمعیتی که مثل آن دیده نشده بود به طوری که پر کرد فلوات و قیعان را؛ پس دفن شد در همان قبری که حفر کرده بود به دست خود در خانه خودش به درب السّباع در مراغه .
و نقل کرده که بعد از وفات او شوهرش اسحاق مؤتمن خواست که او را به مدینه معظمه نقل کند و در بقیع دفن نماید اهل مصر مستدعی شدند که آن مخدره را در مصر بگذارد برای تبرک و تیمن و مالی بسیاری هم بذل کردند. اسحاق راضی نشد تا آنکه در خواب دید رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم را که فرمود: معاوضه مکن با اهل مصر در باب نفیسه ! همانا رحمت نازل می شود برایشان به برکت او و کراماتی از آن مخدره نقل کرده بلکه کتابی در مآثر او نوشته شده موسم به ( مآثرالنّفیسه ) .
ادامه دارد ←
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۳۹
🏷 حقیقت زهد
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ اَلْقُرْآنِ قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى اَلْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ اَلزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداى سبحان فرمود: «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد» كسى كه بر گذشته افسوس نخورد و به آينده شادمان نباشد، همۀ جوانب زهد را رعايت كرده است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ پارسائى) فرموده است: تمام زهد و پارسائى بين دو كلمۀ از قرآن است: خداوند سبحان (س ۵۷ ى ۲۳) فرموده: لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ» يعنى تا هرگز بر آنچه از دستتان رفته اندوه مخوريد، و بر آنچه بشما داد شادى نكنيد؛ و كسيكه بر گذشته افسوس نخورد و به آينده شاد نگشت پس زهد را از دو سمت آن (بىاعتنائى به گذشته و آينده) دريافته است.
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 مىدانيم زهد از امورى است كه در آيات و روايات دربارۀ اهميت و فضيلت آن سخن بسيار آمده است ولى ماهيت و حقيقت آن براى گروهى ناشناخته است تا آنجا كه گاه كارهاى رياكارانه و گاهى ابلهانه را به حساب زهد مىگذارند.
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه زهد را به عالىترين صورت توصيف كرده و از آيهاى از قرآن براى اين تفسير كمك گرفته است، مىفرمايد: «تمام زهد در دو جمله از قرآن مجيد آمده است.
خداوند سبحان مىفرمايد: «تا بر گذشته تأسف مخوريد و به آنچه در دست داريد دلبسته و شادمان نباشيد»؛ (الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ: قَالَ اللّٰهُ سُبْحَانَهُ: « لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ »). سپس امام عليه السلام چنين نتيجه مىگيرد: «بنابراين آنكَس كه بر گذشته تأسف نمىخورد و به آينده (و آنچه در دست دارد) دلبستگى ندارد هر دو طرف زهد (از آغاز تا پايان آن) را در اختيار گرفته است»؛ (وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي، وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ).
اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از قرآن مجيد است حقيقت زهد را از نظر اسلام تبيين مىكند؛ زيرا حقيقت زهد، وارستگى و آزادگى از زرق و برق دنيا و بىاعتنايى به آن است و نشانۀ اين وارستگى و بىاعتنايى در دو چيز آشكار مىشود: ←نخست اينكه اگر انسان مواهبى از دنيا را در اختيار دارد و از دستش رفت ناراحت نشود و ناله سر ندهد و پيوسته اظهار تأسف نكند.
←و نشانۀ ديگر اينكه به آنچه دارد دلبسته نباشد. به اين معنا كه پيوسته به دليل اينكه مبادا از دست برود نگران و دلمشغول نباشد.
و يا به تعبير ديگر به دليل داشتن امكانات مادى و مال و ثروت و مقام، اظهار خوشحالى و افتخار و بزرگى نكند و آنها را امانتى الهى بداند كه روزى بر اساس حكمتش ارزانى مىدارد و روز ديگرى به حُكم عدالتش بازمىستاند.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 زیرِ دینِ شُهدایید
✏️ نماهنگی دیدنی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس
#مدیون_شهدائیم
📥 کیفیت اصلی
khl.ink/f/52992
Aparat.com/v/iDIKv
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ خدایا رهبر عزیزمان را تا ظهور دولت یار سلامت بدار و حفظ بفرما
#اللهم_احفظ_قائدنا_الخامنه_ای
#لبیک_یا_خامنه_ای
#خامنه_ای_عزیز
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 سلسله مباحث تبیین فریضه؛
امر به معروف و نهی از منکر
🔸قسمت شانزدهم
🔸️سرنوشت ایران و فرزندانمان را معطل فلان لایحه نکنیم
🔹️ لعن و نفرین امیرالمؤمنین(علیه السلام) نثار آنها که واجب خدا را رها میکنند
🔸️ جامعه را برای آنها که نسبت به واجبات الهی اعلام جنگ کرده اند، ناامن کنیم
🔹️ مؤمنین خوار و ذلیل چه کسانی هستند؟
⚠️ خطر سلطه اشرار بر کشور جدّی است☠️
#لایحه_حجاب
#امر_به_معروف
#تذکر_لسانی
@omidreza_sattari
📼 قسمت اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
♻️ یادآوری به نمایندگان مجلس
🔴 در لایحه عفاف و حجاب به این نکته بسیار مهم توجه کنید
🔻یک مورد بسیار حیاتی که نمایندگان مجلس باید در لایحه عفاف و حجاب به آن توجه داشته باشند، این است که اساساً به هیچ عنوان نباید از عبارت هایی نظیر « کشف حجاب »، « برهنگی »، « نیمه برهنگی » و مانند اینها در نص قانون استفاده شود؛ بلکه باید مطابق تبصره ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، از عبارت:
« زناني كه بدون #حجاب_شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند » استفاده گردد.
اما چرا باید اینگونه شود؟
1️⃣ وقتی که گفته می شود، پوشش یا حجاب شرعی، این عنوان از بد_حجابی گرفته تا بی_حجابی_محض را شامل می شود.
2️⃣ اساساً در مملکت اسلامی، هیچ فردی نمی تواند به صورت علنی هتک احکام کند و حرام شرعی را در ملأعام انجام دهد. تظاهر به فعل حرام نباید تلویحاً یا تصریحاً در هیچ قانونی مجاز شمرده شود.
👈 اگر مانند لایحه قبلی عفاف و حجاب ( که در رسانه ها منتشر شد) برخی مصادیق پوشش غیر شرعی ذکر گردد، در آنصورت مواردی از هنجارشکنی ها پیدا می شود که حرمت شرعی دارد، تظاهر به آن حرام است؛ اما از نظر قانونی منعی ندارد❗️
👌برای مثال، مواردی از بدحجابی و شُل حجابی در جامعه مشاهده می شود که کشف حجاب محسوب نمی شود؛ اما میزان فساد انگیز بودن و آسیب آن به عفت عمومی چه بسا از برخی مصادیق کشف حجاب هم بیشتر باشد.
⏪ البته، اینکه مأمور اجرای قانون باید با کدام مصادیق پوشش غیر شرعی برخورد کند؟ با توجه به شرایط، تصمیم گیری می شود و نمی توان یک حکم کلی برای همه موارد داد؛ منتها از نظر قانونی باید انواع و اقسام پوشش های غیر شرعی، غیر مجاز شمرده شود.
⏪ از همین رو، آوردن عبارت «حجاب شرعی» در متن قانون قبلی، بسیار بجا و ماهرانه بوده است و لازم است در قانون جدید هم این عبارت که جامع و مانع است بیاید نه عبارت های دیگر.
@Clad_girls
#حجاب_حکم_خدا
#حجاب
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🖼 #اطلاع_نگاشت | در رثای امام(ره)
🔍 مروری بر محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در ۳۳ سال اخیر
Farsi.Khamenei.ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | جمهوری اسلامی، ابتکار ماندگار امام(ره)
🎞️ #رهبر_انقلاب: امام ابتکارات زیادی داشتند لکن این مهمترین ابتکار امام است، و آن عبارت است از «جمهوری اسلامی».
#جمهوری_اسلامی 🇮🇷
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📣 رهبر انقلاب ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام خمینی(ره) سخنرانی میکنند
🔹 مراسم سیوچهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمةاللهعلیه) با حضور و سخنرانی رهبر انقلاب برگزار خواهد شد.
⏰ این برنامه صبح روز یکشنبه چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز میشود و سخنرانی رهبر انقلاب نیز حدود ساعت ۹ صبح خواهد بود.
📽 این مراسم به صورت زنده و مستقیم از رسانه KHAMENEI.IR و شبکههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.
💻 آدرس پخش زنده KHAMENEI.IR👇
Farsi.khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 پخش #مستند «عاشق خمینی(ره)»؛ محصول تازه مؤسسهی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی
📽 این مستند که بخشی از تصاویر و خاطرات آن برای اولین بار منتشر میشود، دربارهی ارتباط قلبی و مستمر آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی با حضرت #امام_خمینی(ره) از شروع مبارزات انقلاب اسلامی تا زمان ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی است.
⏰ زمان پخش این مستند، شنبه ۱۳ خرداد ساعت ۲۲ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکهی یک سیما، و یکشنبه ۱۴خرداد،ساعت ۲۰ شبکهی افق و ساعت ۲۲ از شبکهی دو سیما است.
Farsi.Khamenei.ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده ره: اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم اینطور با شما رفتار نمیکردم!!
آیت الله بهجت ره: بهتر از ایشان نداریم.
_______
🤔 چند تا از جوان های ما این ها رو میدونند؟!😔
🎙استاد عباسی ولدی
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جهاد_تبیین
@nodbeha
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ توصیه مهم علما درباره شخصیت و عظمت حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای مدظله العالی
- امام خمینی ره
- علامه حسنزاده آملی ره
- آیت الله فاطمی نیا ره
- آیت الله ناصری ره
#اللهم_احفظ_قائدنا_الخامنه_ای
#لبیک_یا_خامنه_ای
#خامنه_ای_عزیز
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🎨 مجموعه لوح
🖤 ویژه سالگرد ارتحال #امام_خمینی(ره)
۱. عامل مهم پیروزی ما؛ شخصیت تربیتشده امام(ره)
۲. سرمایهی جوانی امام؛ بنیان حکومت #جمهوری_اسلامی
۳. استاد واقعی علم و فکر و روح
۴. شیفته سکوت استاد؛ آتشفشان خاموش خمینی
۵. رهبر بدون مرز
🖼 روایتهایی از حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی درباره شخصیت و رهبری حضرت امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────