سيماى سوره بقره
اين سوره كه دويست و هشتاد و شش آيه دارد، در مدينه نازل شده و بزرگترين سوره قرآن است.
علت نامگذارى آن به بقره، داستان بسيار زيباى گاو 🐄 بنى اسرائيل است كه در آيات ٦٧ تا ٧٣ بيان شده است.
محتواى سوره به علت طولانى بودن، دربردارنده مطالب گوناگون اعتقادى، فقهى، عبادى از قبيل #توحيد و هستىشناسى و معاد و حيات پس از مرگ، تشريع قوانين عبادى، اخلاقى و فردى و اجتماعى بسيارى است.
همچنين مسائل مربوط به وحى و اعجاز كتاب آسمانى و خدمات اجتماعى از قبيل بخشش و #انفاق و احسان و جنگ و جهاد با دشمنان و قانون قصاص را در خود جاى داده است.
در اين سوره آية الكرسى و آيه دين كه بزرگترين آيه قرآن است، ماجراى تغيير قبله، بهانهتراشىهاى بنى اسرائيل، آفرينش حضرت آدم و نافرمانى شيطان و فرازهايى از تاريخ تعدادى از پيامبران مانند حضرت آدم و ابراهيم و موسى عليهم السلام و داستان هاروت و ماروت و طالوت و جالوت بيان شده است.
💫 از آنجايى كه دو سوره بقره و آل عمران احكام فقهى و اسماء و صفات نورانى الهى بسيارى را در خود جاى دادهاند،به آنها«زهراوان»يعنى دو سوره بسيار درخشان گفتهاند.
❓ از رسول خدا صلى الله عليه و آله پرسيدند كدام سورههاى قرآن از همه برتر است، فرمودند: سوره بقره.
❓و سؤال كردند كدام آيه برتر است؟فرمودند:آية الكرسى.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
«١» الم الف لام ميم
نكتهها:
دربارهى حروف مقطّعه، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله:
١.قرآن، معجزهى الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همه است؛ اگر مىتوانيد شما نيز از اين حروف،كلام معجزهآميز بياوريد.
٢.اين حروف، نام همان سورهاى است كه در ابتدايش آمده است.
٣.اين حروف، اشاره به اسم اعظم الهى دارد.
٤.اين حروف، نوعى سوگند و قسم خداوند است.
٥.اين حروف، از اسرار بين خداوند و پيامبر است و مطابق بعضى روايات رموزى است كه كسى جز خداوند نمىداند.
💭 امّا شايد بهترين نظر همان وجه اوّل باشد؛ زيرا در ميان يكصد و چهارده سوره قرآن،كه ٢٩ سوره آن با حروف مقطّعه شروع مىشود، در بيست و چهار مورد بعد از اين حروف، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است.
چنانكه در اين سوره به دنبال «الم»، «ذلِكَ الْكِتابُ» آمده و به عظمت قرآن اشاره شده است.
در آغاز سوره شورى نيز حروف مقطّعهى «حم عسق» آمده است كه بعد از آن مىفرمايد:
«كَذلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ اللّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» خداوندِ عزيز و حكيم، اين چنين بر تو و پيامبران پيش از تو وحى مىكند. يعنى وحى خداوند نيز با استفاده از همين حروف است. حروفى كه در دسترس همه افراد بشرى است. البتّه خداوند با اين حروف، كتابى نازل كرده كه معجزه است. آيا انسان نيز مىتواند چنين كتابى فراهم كند؟!
آرى، خداوند از حروف الفبا، كتاب معجزه نازل مىكند. همچنان كه از دل خاك صدها نوع ميوه و گل و گياه مىآفريند و انسان مىسازد.
ولى نهايتِ هنر مردم اين است كه از خاك و گل،خشت و آجر بسازند!
#قرآن_بخوانیم
#تفسیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
نكتهها:
«لا رَيْبَ فِيهِ» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست؛ زيرا مطالب آن به گونهاى است كه جايى براى اين شكّ و ترديد باقى نمىگذارد و اگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن و روحيّه لجاجت افراد است.
چنانكه قرآن مىفرمايد: «فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ» آنان در شكّى كه خود ايجاد مىكنند،سردرگم هستند.
هدف قرآن، #هدايت مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ آسمانها و زمين و گياهان و حيوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.
قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هُدىً لِلنّاسِ»
☀️ همانند خورشيد بر همه مىتابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»
همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشهى تميز عبور مىكند، نه از خشت و گِل.
لذا فاسقان، ظالمان، كافران ،دلمردگان، مسرفان و تكذيبكنندگان از هدايت قرآن بهرهمند نمىشوند.
❓سؤال: اين آيه درباره قرآن و مطالب آن مىفرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ» هيچ شكّى در آن نيست.در حالى كه خود قرآن شكّ و ترديد مخالفان را دراينباره بيان مىدارد: يكجا مىفرمايد:
«إِنَّنا لَفِي شَكٍّ مِمّا تَدْعُونا إِلَيْهِ مُرِيبٍ» ما درباره آنچه ما را به آن مىخوانى، در شكّ هستيم.
و در مورد شكّ در وحى و نبوّت نيز مىخوانيم: «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي»
دربارهى قيامت نيز آمده: «لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ»
بنابراين چگونه مىفرمايد: «لا رَيْبَ فِيهِ» هيچ شكّى در قرآن و محتواى آن نيست؟
✅ پاسخ: مراد از جمله «لا رَيْبَ فِيهِ» آن نيست كه كسى در آن شكّ نكرده و يا شكّ نمىكند؛ بلكه منظور آن است كه حقّانيت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كوردلى خود اوست. چنانكه در آيه ٦٦ سوره نمل مىفرمايد: «بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْها بَلْ هُمْ مِنْها عَمُونَ»
پيامها:
١- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلِكَ» در ادبيات عرب، « ذلِكَ »اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلِكَ» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نايافتنى قرآن حكايت مىكند.
٢- راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد.
جملهى «لا رَيْبَ فِيهِ» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است.
٣- توانِ قرآن بر #هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ»
٤- تنها افراد پاك و پرهيزكار، از هدايت قرآن بهرهمند مىشوند. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركَس كه ظرف دلش پاكتر باشد،بهرهمندى و نورگيرى او بيشتر است.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏳ #بحران_جمعیت فقط پنج سال دیگه وقت دارد. هر که به این سرزمین علاقه دارد باید نسبت به این بحران فکری کند... 🚨
💭 به نظر ارزش داره آدم الان یه مقدار سختی را تحمل کنه برا آیندش 😉
#ایران_جوان | #فرزند_آوری
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از مباحث
✨ ختـــم صـــلـوات 📿
در #ختم_صلوات برای تعجیل در فرج #امام_زمان(عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید.
📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید.
https://EitaaBot.ir/counter/8ceg
تعداد #صلوات تا الان : ۶۰۰ صلوات
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۴۸ - به معاویه در بیان عوامل هلاکت دین و دنیا ┄┄┅┅┅❅❁
#نهج_البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه ۴۹ - به معاویه در هشدار از دنيا پرستى
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🗞️ و من كتاب له عليهالسلام إلى معاوية أيضا
📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا وَ لَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلاَّ فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَيْهَا وَ لَهَجاً بِهَا وَ لَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِيهَا عَمَّا لَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَا وَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ وَ نَقْضُ مَا أَبْرَمَ
پس از ياد خدا و درود! همانا دنيا انسان را به خود سرگرم و از ديگر چيزها باز مىدارد. دنيا پرستان چيزى از دنيا به دست نمىآوردند جز آن كه درى از حرص به رويشان گشوده، و آتش عشق آنان تندتر مىگردد. كسى كه به دنياى حرام برسد از آنچه به دست آورده راضى و بى نياز نمىشود، و در فكر آن است كه به دست نياورده؛ امّا سر انجام آن، جدا شدن از فراهم آوردهها، و به هم ريختن بافته شدههاست.
وَ لَوِ اِعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِيَ وَ اَلسَّلاَمُ
اگر از آنچه گذشته #عبرت گيرى، آنچه را كه باقى مانده مىتوانى حفظ كنى؛ با درود.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
📜 ترجمه فیضالاسلام:
🗞️ از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است نيز به معاويه (كه او را پند مىدهد):
(۱) پس از ستايش خدا و درود بر حضرت مصطفى، دنيا (براى انسان) جاى سرگرم كردن و بازداشتن است از غيرش (آخرت) و دنياخواه از چيز دنيا بهره نمىبرد مگر حرص و شيفتگيش بر آن افزون مىگردد (هر چه بيابد بهره نبرده آرزوى بيشتر كند) و دنياخواه بآنچه (كالاى دنيا) كه در آن يافته هرگز بىنياز نگردد از آنچه (نعمتهاى آخرت) را كه از آن بدست نياورده در صورتيكه پس از گرد آوردنش جدائى، و پس از استوار كردنش شكست و برهم ريختنى است.
(۲) و اگر از آنچه گذشته (از عمر خودت يا پيشآمدهاى روزگار) پندگيرى، در باقى مانده خود را نگهداشته بهرهمند خواهى شد، و درود بر آنكه شايسته است.
#کلام_امیر
╭───๛- - - - - ┅╮
📜 @Mabaheeth
╰──────────
📖 امام عليه السلام در اين نامه بعد از حمد و ثناى الهى مخاطب خود را (خواه معاويه باشد يا عمرو بن عاص) به امور مهمّى توصيه مىكند.
نخست مىفرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) دنيا انسان را به خود مشغول و از غير خود بيگانه مىسازد»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا). زيرا كار دنيا آنقدر پيچيده و متنوع و گوناگون و پر دردسر است كه اگر انسان به سراغ آن برود تمام وقت انسان را به خود مشغول مىسازد تا آنجا كه حتى از رسيدگى به سلامت خود و استراحت و رسيدن به همسر و فرزندان و دوستان و بستگان و از آن فراتر، رسيدن به انجام فرايض الهى باز مىدارد و كار آنها به جايى مىرسد كه اگر اهل نماز باشند حتى #نماز را در آخر وقت در حالى كه در تمام ركعات فكرشان در مسائل دنيايى است با عجلۀ تمام بجا مىآورند و گاه صبح هنگامى از خانه بيرون مىروند كه فرزندان آنها در خوابند😪 و شب هنگامى باز مىگردند كه باز آنها در خوابند😴 و اين طبيعت دنياپرستى است.
در دومين نكته به مسألۀ خطرناك حرص دنياپرستان پرداخته مىفرمايد: «دنياپرست به چيزى از دنيا نمىرسد جز آنكه درى از حرص را به رويش مىگشايد و آتش عشق او را به دنيا، تندتر مىكند؛ در حالى كه دنياپرست هرگز به آنچه دارد در برابر آنچه به آن نرسيده قانع نيست (و دائماً در آتش حرص مىسوزد)»؛ (وَ لَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلَّا فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَيْهَا، وَ لَهَجاً بِهَا، وَ لَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِيهَا عَمَّا لَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَا).
در بعضى از روايات، دنيا به آب شور دريا تشبيه شده كه شخصِ تشنه هر قدر از آن بنوشد تشنهتر مىگردد.
#امام_كاظم عليه السلام مىفرمايد: «مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ كُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حَتَّى يَقْتُلَهُ؛ دنيا همانند آب درياست 🌊 كه هر قدر تشنه از آن مىنوشد تشنهتر مىشود و سرانجام او را به قتل مىرساند»
به دنبال اين سخن، امام عليه السلام در چهارمين نكته مىفرمايد: «اگر از آنچه (در داستان پيشينيان و در گذشتۀ عمر خودت) وجود داشته است عبرت گيرى آنچه را باقى است حفظ خواهى كرد و السّلام»؛ (وَ لَوِ اعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِيَ، وَ السَّلَامُ).
اعتبار و عبرتاندوزى از سرنوشت پيشينيان از مسائل مهمّى است كه مورد تأكيد فراوان قرآن مجيد و رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و ائمۀ دين عليهم السلام است.
قرآن مىفرمايد: ««أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي اَلْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهٰا أَوْ آذٰانٌ يَسْمَعُونَ بِهٰا فَإِنَّهٰا لاٰ تَعْمَى اَلْأَبْصٰارُ وَ لٰكِنْ تَعْمَى اَلْقُلُوبُ اَلَّتِي فِي اَلصُّدُورِ» ؛ آيا آنان در زمين سير نكردند (تا آثار خاموش و بسيار عبرتآموز اقوام پيشين را ببينند) تا دلهايى داشته باشند كه (حقيقت را) با آن درك كنند؛ و گوشهاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! زيرا (بسيار مىشود كه) چشمهاى ظاهر نابينا نمىشود بلكه دلهايى كه در سينههاست (بر اثر #غفلت و دنياپرستى) كور مىگردد».
اساساً بخش مهمى از آيات قرآن كه بازگو كنندۀ تاريخ اقوام پيشين است ناظر به همين مسأله است؛ زيرا هيچ درسى آموزندهتر از درسهاى برگرفته از تاريخ بشر نيست؛ ولى همان گونه كه بسيارى از مردم به گفتۀ قرآن از كنار آيات پروردگار در پهنۀ هستى بىتفاوت مىگذرند، از كنار آثار بازماندۀ پيشينيان نيز بىاحساس عبور مىكنند و امروز كه گردشگرى گسترش پيدا كرده، غالباً به عنوان آثار هنرى و تاريخى به آنها مىنگرند و صاحبان اين آثار پيوسته به آن افتخار مىكنند بىآنكه سرنوشت آيندۀ خود را در اين آثار مطالعه كنند.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
هدایت شده از تلاوت
شناخت لغات قرآن، کلید ورود به این دریای زیبای آسمانی است
برای اینکه بدون واسطه و به سادگی و سرعت با موضوعات قرآن کریم ارتباط مستقیم برقرار کنیم، ناگزیر به فهمیدن معنی و مفهوم لغات قرآن هستیم.
متن این کتاب با استفاده از کتاب های «قاموس قرآن» تألیف آیة اللّه قرشی
«اَلْمُعْجَمُ الْمُفَهْرَسْ لاَِلْفاظِ
الْقرآن الکریم» تألیف محمد فؤاد عبدالباقی
«اَلْمُعْجَمُ الاِْحْصایی لاَِلْفاظِ الْقُرآنِ الکریم» نوشته دکتر محمود روحانی
«اَلْمُنْجِد» نوشته لوییس معلوف
«فرهنگ بزرگ جامع نوین» تألیف احمد سیاح تدوین شده است.
این فرهنگ نامه، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان ترجمه و تفسیر قرآن را بهتر
بفهمیم و اجزاء و مفردات هر آیه را بسیار ساده متوجه شویم و از ترکیب آنها به راحتی مفهوم کل آیه را درک و محتوا و پیام آیه را در متن زندگی خود اجراء نمود.
قرآن کریم حدود 78000 لغت دارد که با حذف مکررات و مشتقات به حدود 2200 لغت محدود می شود. در کتاب حاضر هر لغت با درج شماره ترتیب
مشخص شده، تعداد تکرار هر لغت با مشتقات آن در کلّ قرآن مشخص شده است.
به توفیق الهی هر روز تعدادی لغت را به همراه معنی آن حفظ خواهیم کرد.
بعد از پایان کار، هرگاه قرآن تلاوت می کنید، ابتدا معنی لغات را بر اساس محفوظات خود استخراج نموده، سپس به ترجمه و تفسیر آیه مراجعه فرمائید.
امیدوارم با تکرار مراجعه به #قرآن_کریم و انس با قرآن، محتوای آسمانی این کتاب الهی در رفتار و گفتار ما نمایان و در سایه عمل به پیام های آن، در دنیا و آخرت به آرامش و خوشبختی واقعی نایل شویم.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 #استوری_کلیپ | اعتقاد مذاهب اسلامی به مهدویت
💗 #مهدویت
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
4_5836822506148727819.mp3
1.95M
🔊 #مجموعه_صوتی
شناخت #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام
👤 حسن محمودی
❼ قسمت هفتم
💫 امام زمان علیه السلام عالم است به گذشته، به حال، به آینده...
#اللهم_عجّل_لولیّک_الفرج
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────