eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
32.4هزار عکس
28.1هزار ویدیو
1.5هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
31.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 شناسایی و دستگیری مرتبطین شبکه های معاند در فضای مجازی 🔹با اقدامات اطلاعاتی و فنی صورت گرفته توسط مأمورین سازمان اطلاعات فراجا در استان اصفهان تعدادی از افراد مغرض مرتبط با شبکه های معاند شناسایی و دستگیر گردیدند. همچنین صفحات این افراد در فضای مجازی پاکسازی گردید. 📌فضای مجازی سالم حق همه مردم ایران است با کامل با مجرمین سایبری برخورد می کنیم. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ۴۶ 🎙 💢 یه لحظـه است فقـــط! در یک لحظه، تنهایِ تنها میشی❗️ 💠 امـــا نـه؛ اون لحظه تنها نمیشی، اگر در لحظه های زندگیت با خدا اُنس گرفته باشی... رفاقت با خدا رو تمرین کن @ostad_shojae ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▬ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ۴۷ 🎙 💢 اگه قلبت آورد و با خدا عجین شد؛ عزیزکردهٔ خدایی. و درست وقتیکه همه تنهات میذارن، همون رفیق قدیمی یه عالَمه فرشته رو میفرسته استقبالت تا آب توی دلت تکون نخوره @ostad_shojae ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▬ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ۴۸ 🎙 💢 باطن ما؛ تعیین کننده تموم چیزاییه که بعد از تولد به خواهیم دید! ♻️ بجای پرداختن به عبادات بی معرفت که اثری در سلامت اخلاقمون نداشتن؛ باید روی باطن مون کار کنیم @ostad_shojae ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▬ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
سلام خسته نباشید بابت نماد ها و رنگ های همجنسگرایی توی صداسیما بهتون پیام میدم همین طور که تو عکس مشخصه بنده چند بار دیگم توی تلوزیون، اسب تک شاخ با رنگ های همجنسگرایی دیدم . و باید اضافه کرد : کتابهایی به اسم دین با این نماد و همینطور بودن در استیکرها ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
| 🔻 بخشی از موفقیت حضرت اسماعیل در امتحان الهی به خاطر مدیریت مادرانه‌ی هاجر، مادر اسماعیل علیه‌السّلام است. 🔸 این زن به قدری فهیم و اهل ایمان بود که این فرزند را این‌گونه تربیت کرد. بخشی از آن نیز به دلیل این است که اسماعیل، پیغمبرزاده و فرزند حضرت ابراهیم است؛ ولی این‌قدر این فرزند همراه بود که پس از هجده سال که پدر آمده است، به مجردی که پدر گفت: «يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» (صافات: ۱۰۲) (ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین می‌بینم که تو را قربانی (راه خدا) می‌کنم،) اسماعیل گفت: «یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرینَ» (صافات: ۱۰۲) (ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت.)_ ولی این پدر، نگران است و این مسئله شوخی نیست! 🗓️ دهم ذی الحجه، در عید قربان، دست فرزندش را گرفته و برای قربانی می‌برد. در راه فرمود که پسرم من از وقتی که خودم را شناخته‌ام، گام به‌گام امتحانات و مشکلاتی برای من بوده است؛ مرا در منجنیق گذاشتند تا در آتش پرت کنند، نمرود و دعوت به شرک بود... چه سختی‌هایی را دیدم. 🔸 شیطان و ایادی او می‌خواستند که به خاطر رگه‌ی توحیدی و رکن توحیدی او ایشان را از بین ببرند. شخص دیگری این‌گونه نبود، فقط این خانواده، اهل توحید بودند؛ ولی تا کجای این مسیر توحید را رفته است که از دلش، تعلّق به فرزند را بریده است، 🔹 پسرش را خوابانده و چاقو را زیر گلوی او گذاشته و دو سه بار فشار داده است، تمام کاری که یک فرد در این جایگاه می‌توانست انجام دهد، انجام داده است تا اینکه جبریل گفت: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا» تمام شد و شما کار را به درستی انجام دادی. @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
| گنج‌های یاد شهیدان 👇روایتی از دیدار اخیر خانواده‌های شهدا با رهبر انقلاب 🌷 سعی دارد پیش از تحویل دادن وسایلش به امانت‌داری، مقوایی نسبتاً بزرگ که چهار عکس از دو شهید پشت و رویش چسبانده شده است را از بین وسایلش بیرون بکشد. 🌷 در ظاهر زودتر آمده‌ام تا برای روایتگری، سوژه‌های ناب پیدا کنم و در باطن، دلم می‌خواهد سیر تماشایشان کنم. پیش از این که جلسه شروع شود و آقا این طور شروع کنند: «جلسه‌ی امروزِ حسینیّه‌ی ما با حضور شما پدران، مادران، همسران، فرزندان و کسان شهدا، حقیقتاً یک جلسه‌ی پُرنور است؛ نور حضور شهدا را انسان با بودن شماها احساس میکند.» نیز به اعتبار چند سال خادمی در حوزه ادبیات مقاومت، به بهشتی بودن حضور و وجودشان باور دارم. 🌷 از این که هر کاری می‌کند، دسته‌های ساک پارچه‌ای ادایی در می‌آورد و کیف پول و دفترچه یاداشت و دو سه تا پاکت کاغذی‌اش مرتب در آن جا نمی‌گیرد، حدس می‌زنم شاید نیاز به کمک داشته باشد: «جمع‌شون کنم مامان؟» سرش را بالا می‌گیرد و با یک لبخند می‌گوید:«چی؟» مثل ماه می‌ماند، ماهی خندان و خوش‌رو... 📥ادامه را بخوانید👇 khl.ink/f/53211
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ماجرای یک دروغ و تحریف در مورد گلزار شهداء بهشت زهرا سلام الله علیها 🔹روابط‌عمومی بهشت زهرا(س) در بیانیه ای اعلام کرد:عصر امروز کلیپی صحنه سازی شده با عنوان "تخریب گلزار شهدا بهشت‌زهرا(س)" توسط فردی معلوم الحال در فضای مجازی منتشر شد و سر از رسانه‌های ضد انقلاب در آورد. فرد مذکور با دروغ پردازی دنبال باج گیری و برهم زدن امنیت روانی مردم و خانواده‌های معظم شهدا است. یک فرد معلوم الحال و سابقه دار که سابقه کیفری دارد امروز در اقدامی زشت و تحریف شده، تصاویری قدیمی که مربوط به طرح یکسان‌سازی سالهای قبل بوده را با صحنه سازی منتشر کرده است. این فرد که به دلیل انحرافات گسترده، پدر و مادرش هم در بیانیه ای رسمی از وی اعلام برائت کرده اند، با وجود اطلاع از رضایت رهبر انقلاب، در اقدامی سخیف به خانواده‌های معظم شهدا بی احترامی و آنها را تهدید کرده است که باید علیه بهسازی قبور شهدا موضع بگیرند که با ایستادگی و مخالفت خانواده‌های معظم شهدا روبه رو شده و مجبور به ترک گلزار شده است! ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
38.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💭 ای کاش این کلیپ را همه ببینند 🎞️ سخنان مخالفین خارج نشین درباره‌ی ایشون 📖 تخصص ها 🗯 دانستنی های تکان دهنده 👨🏻‍🎓 سخنان دانشجوی نخبه مخالف ایشون 💯 اثرگذارترین شخصیت صد سال آینده ؟ ❌ توصیف ضدانقلاب از زندگی رهبری 💍 ماجرای انگشتر عقد رهبری 🤵🏾‍♂ نظر دبیرکل وقت سازمان ملل در خصوص آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله 🪧 حتی یک نقطه خاکستری در زندگی او نیست. ♻️ کسی که عبادت او یک کمونیست را مجذوب می‌کند 📚 کسی که سطح مطالعه اش حیرت آور است ... 🎤 کسی که سخنرانی او در کنگره حافظ، حتی پس از ۳۰ سال، نطق ادبی برگزیده سازمان ملل است. 📜 تسلّط حیرت‌آور در بحث زبان و ترجمه 👂 گوش تان به فرمان باشد... ✨ نظر آیت‌الله بهجت در خصوص رهبری _____________________ 🎞 برشی از سخنرانی حجت‌ الاسلام راجی 🎬 اندیشکده راهبردی سعداء نویسنده بیانیه گام دوم را می‌شناسید؟ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
| ۵ ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ╭┅──────── عَقَبه دوم: ضَغطه و فشار قبر است ╰┅──────── 📖 و آن عَقَبه ای است بسیار دشوار که تصوّرش دنیا را بر انسان تنگ می کند. «قالَ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ علیه السلام: یا عِبادَ اللَّهِ ما بَعْدَ الْمَوتِ - لِمَنْ لا یُغْفَرُ لَهُ - اَشَدُّ مِنَ الْمَوتِ، الْقَبْرَ فَاحْذَرُوا ضیقَهُ وَ ضَنْکَهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ؛ اِنَّ الْقَبْرَ یَقوُلُ کُلَّ یَوْمٍ اَنَا بَیْتُ الْغُرْبَةِ [اَنَا بَیْتُ التَّراب] اَنَا بَیْتُ الْوَحْشَةِ اَنَا بَیْتُ الدُّودِ [وَ الْهَوامّ ، وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ اَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ - اِلی اَنْ قالَ - وَ اِنَّ [الْ] مَعیشَةَ الضَّنْکِ الَّتی حَذَّرَ اللَّهُ مِنْها عَدُوَّهُ عَذابُ الْقَبْرِ؛ اِنَّه یُسَلِّطُ عَلَی الْکافِرِ فی قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعینَ تِنّیناً فَیَنْهَشْنَ لَحْمَهُ وَ یَکْسِرْنَ عَظْمَهُ یَتَرَدَّدْنَ عَلَیْهِ کَذلِکَ اِلی یَوْمِ یُبْعَثُ؛ لَوْ اَنَّ تِنّیناً مِنْها نَفَخَ فِی الْاَرْضِ لَمْ تُنْبِتْ زَرْعاً. یا عِبادَ اللَّهِ اِنَّ اَنْفُسَکُمُ الضَّعیفَةَ وَ اَجْسادَکُمُ النَّاعِمَةَ الرَّقیقَةَ الّتی یَکْفیهَا الْیَسیرُ، تَضْعُفُ عَنْ هذا...»(1) و روایت شده است که حضرت صادق علیه السلام در آخر شب که از خواب برمی خواست صدا را بلند می نمود به حدّی که اهل خانه بشنوند و می گفت: «اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی هَوْلِ الْمُطَّلَعِ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ ضیقَ الْمَضْجَعِ وَ ارْزُقْنی خَیْرَ ما قَبْلَ الْمَوْتِ وَ ارْزُقْنی خَیْرَ ما بَعْدَ الْمَوْتِ». و از دعاهای آن حضرت است: «اَللَّهُمَّ بارِکْ لی فِی الْمَوْتِ، اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی سَکَراتِ الْمَوْتِ، اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی غَمِّ الْقَبْرِ، اَللهُمَّ اَعِنّی عَلی ضیقِ الْقَبْرِ، اَللهُمَّ اَعِنّی عَلی ظُلْمَةِ الْقَبْرِ، اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی وَحْشَةِ الْقَبْرِ، اَللَّهُمَّ زَوِّجْنی مِنَ الْحوُرِ العینِ». در مصباح کفعمی است که کسی که «ألبارِی ء» را - که اسم خداوند تعالی است - بسیار بگوید باقی بماند تازه در قبرش. بدانکه عمده عذاب قبر از عدم احتراز از بول و استخفاف به آن، یعنی سهل شمردن آن، و از نمّامی و سخن چینی کردن و غیبت نمودن و دور شدن مرد است از اهل خود. و از روایت «سعد بن معاذ» مُستَفاد می شود که بدخُلقی مرد با اهل خود، و درشت گویی به اهلِ خود نیز سبب فشار قبر می شود. و به روایتی از حضرت صادق علیه السلام مَرویست که هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه از برای او فشار قبر است. و در روایت دیگر است که آن [فشار قبر] کفاره آن چیزی است که مؤمن تضییع کرده. و شیخ صدوق؛ از حضرت صادق روایت کرده که مردی از اَحْبار² را در قبرش نشاندند و گفتند: ما صد تازیانه به تو می زنیم از عذاب خدا، گفت: من طاقت ندارم. پس کم کردند تا رساندند به یکی و گفتند چاره ای از یک تازیانه نیست. گفت: به چه سبب مرا می زنید؟ گفتند به سبب آنکه نماز خواندی روزی به غیر وضو، و گذشتی بر ضعیفی پس او را یاری نکردی. پس او را یک تازیانه از عذاب اللَّه زدند که قبرش مَمْلوّ از آتش شد. و نیز از آن حضرت روایت کرده که هر مؤمنی که برادر مؤمن او از او حاجتی بخواهد و او توانایی داشته باشد که آن حاجت را برآورد و برنیاورد، حق تعالی مُسَلّط فرماید بر او در قبر او مار عظیمی که او را «شجاع» گویند که پیوسته بگزد انگشتان او را؛ و در روایت دیگر است که بگزد انگشتِ نر (شَست) او را تا روز قیامت، خواه آمرزیده باشد یا مُعَذّب باشد. ---------------------------- 1- بحارالانوار، ج 6، ص 218، قسمتی از نامه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به محمّد بن ابی بکر: حضرت علی علیه السلام فرمود: «ای بندگان خدا! بعد از مرگ برای کسی که آمرزیده نشود شدیدتر از مرگ است، از قبر و تنگی و تاریکی و غربت آن بر حذر باشید، همانا قبر در هر روز می گوید: من خانه غربتم، من خانه وحشتم، من خانه کِرم هستم. قبر یا باغی از باغ های بهشت و یا گودالی از گودالهای آتش است - تا اینکه فرمود - همانا «زندگی و معیشت سخت» که خدا دشمن خود را از آن ترسانده، عذاب قبر است. همانا در قبر نود و نُه مار بزرگ بر کافر مسلّط می شوند، گوشت او را نیش می کشند و استخوانش را می شکنند و تا روز رستاخیز تکرار می کنند. اگر یکی از آن مارها در زمین بدمد زراعتی نخواهد رویاند. ای بندگان خدا نَفْس های ضعیف و بدن های نرم و نازک شما که کمی از اینها برایش کافی است از این - عذاب -، ضعیف و ناتوان است» 2- جمع حَبْر، یعنی «عالم یهود» و محتمل است که اخیار، با خاء مُعْجَمه [یعنی با نقطه و یاِء مُثَنَّاة [دو نقطه بوده باشد. «مِنْه»
[چیزهایی که باعث نجات از فشار قبر است:] و اما چیزهایی که باعث نجات از فشار قبر و عذاب آن است پس بسیار است و ما در اینجا اکتفا می کنیم به ذکر چند چیز¹: اول: از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده که هر که در هر جمعه سوره «نساء» بخواند از فشار قبر ایمن شود. دوم: روایت شده که هر که مداومت کند به خواندن سوره «زُخرُف» حق تعالی او را در قبرش از جانوران زمین و از فشار قبر ایمن گرداند. سوم: روایت شده که هر که سوره «ن وَ القَلَم» را در فریضه یا نافله بخواند حق تعالی او را از فشار قبر پناه دهد‌. چهارم: از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که بمیرد ما بین زوال روز پنج شنبه تا زوال روز جمعه، حق تعالی او را از فشار قبر پناه دهد. پنجم: از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که فرمود: بر شما باد به ، نیست بنده ای که برخیزد آخر شب و بجا آورد هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نمازِ شَفع و یک رکعت وَتر و کند در قنوتِ وَتر هفتاد مرتبه، مگر آنکه پناه داده شود از عذاب قبر و از عذاب جهنم و طولانی شود عمرش، و معیشتش گشاده شود. ششم: از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم مرویست که هر که بخواند [سوره] «أَلْهیکُمُ التَّکاثُر» را در وقت خواب، نگاه داشته شود از عذاب قبر. هفتم: آنکه بخواند در هر روزی ده مرتبه «اَعدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لا اِلهَ اِلاّ اللَّهُ» تا آخر و این دعا در عقبه سکرات موت گذشت. هشتم: آنکه دفن شود در نجف اشرف؛ زیرا که از خواصِّ آن تربت شریف آنست که عذاب قبر و حسابِ مُنکَر و نَکیر از کسیکه در آن مدفون شود ساقط می شود. نهم: از چیزهایی که نافع است برای رفع عذاب قبر، گذاشتنِ «جَریدَتَین» یعنی دو چوب تر است با میّت. و روایت شده که برطرف می شود عذاب از مَیّت مادامیکه آن چوب، تر است. و نیز روایت شده که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم گذشتند بر قبری که عذاب می کردند صاحب آن قبر را؛ پس حضرت طلبیدند «جریده» - یعنی شاخ [ه] درختی که برگش را کنده بودند - و به دو نصف کرد، نصفی را نزد سر مَیّت فرو کرد بقبر و نصف دیگر را بنزد پاها فرو کرد. و نیز نافع است آب پاشیدن بر قبر چه آنکه وارد شده عذاب برداشته می شود از میت، مادامیکه نم و تری در خاک قبر باشد. ----------------------------------------------------- 1- مخفی نماند که برای نجات از عذاب قبر غیر از آنچه ذکر می شود چیزهای دیگر نیز وارد شده مانند خواندن دعای معروف به: «صحیفه» و دعای «مستجاب کاظمی علیه السلام» که هر دو در بلد الامین است و سه دفعه خواندن دعای یَسْتَشیر و... غیر ذلک و گذاشتن دعای «حمید» در کفن برای کفایت از نکیر و منکر نافع است.
دهم: آنکه روز اول رجب ده رکعت نمازکند، در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید بخواند تا از فتنه قبر و عذاب روز قیامت محفوظ بماند. و در شب اول رجب بعد از نماز مغرب بیست رکعت به حمد و توحید خواندن برای رفع عذاب قبر نافع است. یازدهم: آنکه چهار روز از ماه رجب روزه بگیرد، و همچنین است روزه گرفتن دوازده روز از شعبان. دوازدهم: از چیزهایی که باعث نجات است از عذاب قبر، خواندن سوره «تَبارَکَ الْمُلْک» است بالای قبر میت؛ چنانکه «قُطبِ راوندی» از «اِبنِ عبّاس» نقل کرده که مردی خیمه زد بر روی قبری و ندانست که آن، قبر است؛ پس خواند سوره «تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلک» را؛ پس شنید صیحه زننده [ای که گفت: این سوره، مُنْجِیه است؛ پس این مطلب را به حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم عرض کرد. آن حضرت فرمود: آن سوره نجات دهنده است از «عذاب قبر!» و شیخ کلینی از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: سوره «مُلْک» مانعه است، از «عذاب قبر» منع می کند. سیزدهم: از دَعَوات راوندی نقل شده که حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر که نزد قبر میّتی وقتیکه دفن شود، سه مرتبه بگوید: «اَللَّهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آل مِحَمَّدٍ اَنْ لا تُعَذِّبَ هذَا الْمَیِّتْ» حق تعالی تا روزی که دمیده شود در صور، عذاب را از او بردارد. چهاردهم: شیخ طوسی در «مِصباح مُتَهجِّد» روایت کرده از حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم که هر که در دو رکعت نماز کند، بخواند در هر رکعت حمد و پانزده مرتبه «اِذا زُلزِلَت» حق تعالی او را از عذاب قبر و از هولهای روز قیامت ایمن گرداند. پانزدهم: و نیز از برای رفع عذاب قبر نافع است، سی رکعت نماز کردن در شب نیمه رجب، در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «توحید» ده مرتبه؛ و همچنین است در شب شانزدهم و شب هفدهم رجب؛ و آنکه در شب اول شعبان صد رکعت نماز کند به «حمد» و «توحید» و چون از نماز فارغ شود پنجاه مرتبه «حمد» بخواند؛ و آنکه در شب بیست و چهارم شعبان دو رکعت نماز کند، بخواند در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «اِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ» ده مرتبه؛ و برای روز نیمه رجب پنجاه رکعتی به «حمد» و «توحید» و «فَلَق» و «ناس» وارد است که برای رفع عذاب قبر نیز نافع است، مانند صد رکعت نماز شب عاشورا. ╚═ ✧ ༅࿐✾ ‎‌‌‎‌‌‎✦ ‌‌✾࿐༅✧══ مطلب بعد؛ » عَقَبه سوّم: سؤالِ مُنکر و نکیر در قبر ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۶۶ 🏷️ چشم، ابزار هوشیاری ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْعَيْنُ وِكَاءُ اَلسَّهِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: چشم، بند ظرف حوادث است ────────────── قال الرضي و هذه من الاستعارات العجيبة كأنه يشبه السه بالوعاء و العين بالوكاء فإذا أطلق الوكاء لم ينضبط الوعاء و هذا القول في الأشهر الأظهر من كلام النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم مى‌گويم: «اين كلام امام عليه السّلام از استعاره‌هاى شگفت است، كه نشستنگاه را به مشك، و چشم را به سربندِ آن تشبيه كرد، و آنگاه كه بند گشوده شود آنچه در مشك است بيرون ريزد. مشهور است كه اين سخن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است. و قد رواه قوم لأميرالمؤمنين عليه‌السلام و ذكر ذلك المبرد في كتاب المقتضب في باب اللفظ بالحروف و قد تكلمنا على هذه الاستعارة في كتابنا الموسوم بمجازات الآثار النبوية ولى عدّه‌اى آن را از اميرالمؤمنين عليه السّلام نقل كرده‌اند؛ اين حكمت را «مبرّد» در كتاب «مقتضب» در باب لفظ‍‌ به حروف آورده، و ما آن را در كتاب خود كه «مجازات آثار نبوى» نام دارد آورده‌ايم. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ باز بودن چشم) فرموده است: (۱) چشم بند نشستن گاه است (مادامى كه چشم باز و شخص بيدار باشد از رها كردن باد خوددارى مى‌نمايد چنانكه مادامى كه بند مشك بسته باشد آب از آن بيرون نريزد، ولى چون چشم به خواب رود مظنّۀ بيرون آمدن باد رود و شايد از اينرو فرموده‌اند: خواب موجب نقض و شكستن وضوء مى‌باشد. و ممكن است مراد اين باشد كه اگر شخص، چشم از خوردنيها نپوشد ميل پيدا ميكند به خوردن هر چه مى‌بيند و در خوردن افراط‍‌ مى‌نمايد و در نتيجه بنفخ و اسهال گرفتار ميشود. و شايد مراد اين باشد كه اگر شخص در پس و آيندۀ خود بنگرد از گرفتاريها و پيشآمدهاى بد رهائى يابد؛ پس چشم، بند مؤخّر انسان است و هر گاه آنرا بسته مؤخّر و آيندۀ خود را ننگرد ممكن است بفتنه و بلاء گرفتار شود. سيّد رضىّ‌ «رحمه اللّه» فرمايد:) اين فرمايش از كنايات شگفت‌آور است گويا حضرت نشستنگاه را بظرف و چشم را به بند تشبيه فرموده و چون بند باز شود ظرف بحال خود نمى‌ماند (آنچه در آنست بيرون مى‌آيد) و مشهورتر و آشكارتر آنست كه اين گفتار از فرمايش پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى‌باشد. و گروهى آنرا از اميرالمؤمنين عليه السّلام روايت كرده‌اند، و اين مطلب را مبرّد در كتاب المقتضب در باب اللّفظ‍‌ بالحروف بيان كرده است. و ما دربارۀ اين كنايه در كتاب خود كه مجازات الاثار النّبويّة ناميده شده است گفتگو نموده‌ايم. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين جملۀ كوتاه و پرمعنا اشاره به نكته‌اى مى‌كند كه متن آن در واقع يك مسألۀ فقهى است و پيام آن يك مسألۀ اجتماعى و سياسى و اخلاقى. مى‌فرمايد: «چشم، نگهدارندۀ نشيمنگاه است»؛ (الْعَيْنُ‌ وِكَاءُ‌ السَّه). اشاره به اين‌كه هنگامى كه انسان به خواب😪 مى‌رود بسيار مى‌شود كه وضوى او بر اثر خروج ريح باطل گردد. 💡«وِكاء» به معناى نخى است كه دهانۀ مشك را با آن مى‌بندند و «السَّه» به معناى نشيمنگاه است. هنگامى كه اين نخ محكم باشد چيزى از مشك خارج نمى‌شود ولى زمانى كه آن نخ، باز يا شل شود آنچه در مشك است بيرون مى‌ريزد و اين تعبير به گفتۀ مرحوم سيد رضى از كنايات و تشبيهات عجيب است و منظور امام عليه السلام اين است كه انسان تا خواب😴 نرفته مى‌تواند خود را حفظ كند تا وضوى او باطل نشود؛ اما زمانى كه به خواب رفت اعضاى او سُست مى‌شود و نمى‌تواند خود را حفظ كند و اى بسا چيزى از او خارج شود و وضو باطل گردد و در واقع فلسفۀ بطلان وضو به‌سبب خواب، ممكن است همين باشد. در احاديث اهل سنت جمله‌اى در ذيل اين حكمت از صلى الله عليه و آله نقل شده كه اين معنا را روشن‌تر مى‌سازد. در كتاب مغنى ابن قدامة از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله چنين نقل شده است كه فرمود: «العَينُ‌ وِكاءُ‌ السَّهِ‌ فَمَن نامَ‌ فليتَوضّأ» اين گفتار پرمعنى پيام مهمى در زمينۀ مسائل اجتماعى و اخلاقى و سياسى دارد و به ما مى‌گويد: اگر چشمانتان بسته باشد خطاهاى زيادى از شما سرمى‌زند. كسى كه چشم‌بسته بر سر سفرۀ غذا بنشيند نمى‌تواند خوب و بد و آنچه را براى او نافع يا زيان‌بار است تشخيص دهد. كسى كه چشم‌بسته در مسائل سياسى وارد مى‌شود ممكن است سرنوشت جامعه‌اى را به خطر بيفكند. كسى كه چشم‌بسته دوست انتخاب مى‌كند اى بسا دوستانى را برگزيند كه بلاى جان او شوند.
‮مرحوم سيد رضى در توضيح اين گفتار مى‌گويد: «اين كلام امام عليه السلام از تشبيهات عجيب است. امام عليه السلام نشيمنگاه را به مَشك تشبيه كرده و چشم را به بندى كه بر دهانۀ مشك مى‌بندند كه هر گاه بند را رها كنند مَشك نمى‌تواند آنچه در آن است نگهدارى كند. مشهور است كه اين سخن نخست از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيده شده ولى جمعى آن را از اميرمؤمنان عليه السلام نقل كرده‌اند. اين را مبرد در كتاب المقتضب در باب اللفظ بالحروف آورده و ما در كتاب مجازات آثار النبوية دربارۀ اين استعاره و تشبيه سخن گفته‌ايم»؛ (قال الرضيّ‌: و هذه من الاستِعارات العجيبة، كأنّه يشبّه السّه بالوعاءِ‌، و العينَ‌ بالوِكاء، فإذا أُطلِق الوِكاءُ‌ لم ينضَبطِ الوِعاءُ‌ و هذا القولُ‌ في الأشهَرِ الأظهَرِ من كلام النبيِّ‌ صلى الله عليه و آله و قد رواه قومٌ‌ لأميرالمؤمنين عليه السلام و ذكر ذلك المبرّد في كتاب «المقتضب» في باب «اللفظ بالحروف». و قد تكلّمنا على هذه الاستِعارة في كتابنا الموسوم: «بمَجازاتِ‌ الآثار النبويّة») ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا