40.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎"پویش بزرگداشت عید بزرگ غدیر"
🎊 همه ی ما میتوانیم مُبلغ غدیر باشیم حتی با زدن یک پرچم و یا دادن هدیه ای کوچک و یا پهن کردن سفره ای ساده ...
🏳️ و حتی ارسال همین #کلیپ برای دیگران ... 📲
#عید_غدیر | #غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۵۳
🏷️ نقش عبدالله بن زبیر در انحراف پدرش
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَا زَالَ اَلزُّبَيْرُ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ حَتَّى نَشَأَ اِبْنُهُ اَلْمَشْئُومُ عَبْدُ اَللَّهِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: زبير همواره با ما بود تا آن كه فرزند نامباركش عبد اللّٰه، پا به جوانى گذاشت.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در نكوهش عبداللّه ابن زبير) فرموده است: همواره زبير مردى از (خويشان) ما اهل بيت بود تا وقتى كه پسر شؤم او عبداللّه پديد آمد (عبد اللّه خويشاوندى را با ما بريد؛ زيرا او اگر چه از اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود ولى بعد از آن حضرت، زنديق گشت؛ يعنى در باطن كافر گرديده و آشكارا اظهار ايمان مىنمود چنانكه مرحوم مامقانىّ در كتاب تنقيح المقال فرموده، و از مرحوم مجلسىّ است در كتاب بحار الأنوار: عبد اللّه ابن زبير، بنى هاشم را دشمن مىداشت، و علىّ عليه السّلام را لعن نموده دشنام مىداد؛ خلاصه اين فرمايش را كه نويسندگان سنّى و شيعه در كتابهاشان نقل نمودهاند در نسخ نهج البلاغه نيست ما آنرا از نسخۀ ابن ابى الحديد نقل نموديم).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 مطابق آنچه در تاريخ طبرى آمده اين گفتار پرمعنا را امام عليه السلام زمانى فرمود كه در جنگ جمل دو لشكر در مقابل هم قرار گرفتند.
على عليه السلام بر اسب سوار شد و زبير را صدا زد و او در مقابل امام عليه السلام ايستاد.
حضرت فرمود: چه چيز تو را به اينجا آورده؟
گفت: تو سبب شدى؛ زيرا من براى تو اهليت خلافت قائل نيستم و تو اَولىٰ از ما نمىباشى.
على عليه السلام فرمود: آيا من بعد از عثمان شايستۀ خلافت نيستم؟
ما تو را از طائفۀ بنى عبد المطلب (از طائفۀ خودمان) مىدانستيم تا اينكه فرزند بد تو به وجود آمد و بين ما و تو جدايى افكند.
سپس امام عليه السلام سخنانى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دربارۀ خودش و زبير نقل كرد و زبير از خواب #غفلت بيدار شد و از جنگ كنارهگيرى كرد.
وى بعداً بهوسيلۀ ابن جرموز كشته شد و امام عليه السلام از قتل او ناراحت گشت.
📚 ولى بنا بر گفتۀ شيخ مفيد اين سخن را امام عليه السلام بعد از قتل زبير بيان فرمود و مانعى ندارد امام عليه السلام آن را در دو حالت بيان فرموده باشد.
به هر حال امام عليه السلام در اين گفتار پرمعناى خود مىفرمايد: «زبير همواره از ما اهلبيت (و از ياران خاص ما) بود تا آنكه فرزند شومش عبداللّٰه نشو و نمو كرد (و پدر را گمراه ساخت)»؛ (مَا زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْؤُومُ عَبْدُاللّٰهِ)
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#قرآن_کریم 215
💫 سوره مبارکه یونس
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 54 - 61
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک حضرت حجّت [ عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه الصلوة و السلام]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام #امام_خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۱۵ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿ ۵۴ ﴾
موقع رسیدن عذاب، هر بدکاری بهفرض هم تمام داراییِ زمین را داشته باشد، برای رهایی از عذاب هزینهاش میکند! ولی فایدهای ندارد. چنین کسانی وقتی عذاب را ببینند، پشیمانیشان را پنهان میکنند تا پیش دیگران کم نیاورند! بههرحال، عادلانه و بیآنکه به آنها ستم شود، بینشان داوری میشود.
أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ۗ أَلَا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿ ۵۵ ﴾
بدانید آنچه در آسمانها و زمین است، فقط مال خداست. بدانید وعدۀ خدا راست است؛ ولی بیشترشان این حقایق را نمیدانند.
هُوَ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿ ۵۶ ﴾
اوست که شما را به دنیا میآورد و از دنیا میبرد و فقط بهسوی او برتان میگردانند.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ﴿ ۵۷ ﴾
مردم! از طرف صاحباختیارتان پندی آمده است برایتان و درمانی برای دردهای روحیتان و راهنمایی و رحمتی ویژه برای مؤمنان.
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ﴿ ۵۸ ﴾
بگو: «اینهمه فواید قرآن از سرِ لطف و رحمت خداست و همینهاست که باید مایۀ شادی دلِ مسلمانان باشد؛ چون اینها از هر مالومنالی که جمع کنند، بهتر است.»
قُلْ أَرَأَيْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَامًا وَ حَلَالًا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ ﴿ ۵۹ ﴾
بگو: «نظرتان چیست دربارۀ اینکه خدا نعمتهایی روزیتان کرده و شما خودسرانه بعضی را حرام میکنید و بعضی را حلال! خدا اجازۀ این کار را داده؟! یا اینکه به خدا نسبت دروغ میدهید؟!»
وَ مَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ ﴿ ۶۰ ﴾
کسانی که به خدا نسبت دروغ میدهند، برای توجیه این کارشان در روز قیامت، چه فکری کردهاند؟! خدا به مردم لطف دارد که این نعمتها را میدهد؛ ولی بیشترشان، با آن خودسریها، شُکرش را بهجا نمیآورند.
وَ مَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ مَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ ۚ وَ مَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ وَ لَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِكَ وَ لَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ ﴿ ۶۱ ﴾
پیامبر! تو در هر حالی باشی و هر آیه و سورهای از قرآن را از طرف خدا تلاوت کنی و همینطور همۀ شما دست به هر کاری بزنید، وقتِ اقدام به آنها، ما کاملاً شاهد و ناظریم. حتی بهاندازۀ ذرهای، نه در زمین از خدا پنهان است و نه در آسمان. همچنین، کوچکتر از ذره یا بزرگتر از آن، هرچه هست، در کتاب روشن* ثبت است.
══════❖•° 𑁍 °•❖══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
شناخت لغات قرآن، کلید ورود به این دریای زیبای آسمانی است برای اینکه بدون واسطه و به سادگی و سرعت با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
الف (146 لغت)
╔══ ⃟ ⃟ ⃟ ═════━─━┅─•
1 اَبّ:
چراگاه، علف های خودرو
«فَاَنْبَتْنا فیها حَبّا … وَ فاکِهَةً وَ اَبّا» (31/عبس)، و در آن دانه های فراوانی رویانیدیم … و میوه و چراگاه. (تکرار: 1).
┅───────────────┅
2 اَبَدا:
همیشه، پیوسته. «ماکِثینَ فیهِ اَبَدا» (3 / کهف)، مؤمنان در آن اجر همیشگی هستند. (تکرار: 28).
┅───────────────┅
3 اِبْراهیم علیه السلام:
جدّ اوّلِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و پیامبران بنی اسرائیل، مورد تصدیق مسلمین و یهود و نصاری است.
و دین مبین اسلام، همان دین ابراهیم است. این پیامبر بزرگ در شهر «اُورْ» از شهرهای بابِل به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد و با بت پرستان به مبارزه برخاست و سپس به شام هجرت فرمود. «ثُمَّ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ اَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ اِبْراهیمَ حَنیفا» (123/نحل)، یعنی: سپس به تو وحی فرستادیم که از آیین ابراهیم که خالی از هرگونه انحراف بود پیروی کن. (تکرار: 69).
┅───────────────┅
4 اِباق:
فرار کردن.
«اِذْ اَبَقَ اِلَی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ» (140 / صافّات)، یعنی: آنگاه که یونس در حال خشم و نارضائی به طرف کشتیِ پر شده فرار کرد. (تکرار: 1).
┅───────────────┅
5 اِبِل:
به معنی مطلق شتر 🐫 است اعمّ از نر و ماده. چنانکه جَمَل شتر نر و ناقه شتر ماده است. «اَفَلا یَنْظُرُونَ اِلَی الاِْبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» (17/غاشیه)، آیا آنها به شتر نمی نگرند چگونه آفریده شده؟ (تکرار: 2).
┅───────────────┅
6 اَبابیل:
دسته ها و گروه ها. «وَ اَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرا اَبابیل» (3 / فیل)، و بر سر آنها پرندگانی را گروه گروه فرستاد. (تکرار: 1).
┅───────────────┅
7 اَب:
پدر، بزرگ قوم، مصلح.
راغب گوید: پدر و نیز هر که سبب اصلاح، یا ایجاد و ظهور چیزی بشود نسبت به آن، اب (پدر)است. بدین علّت حضرت رسول صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام گفت: «اَنَا وَ اَنْتَ اَبَوا هذَهِ الاُْمَّةِ» ، و به آن که از میهمانان پذیرایی کند اَبُوالاَْضْیاف و به آنکه آتش جنگ برافروزد اَبُو الْحَرْب گویند … به معلّم نیز اَب گفته اند (مفردات).
«اَبَتِ» به کسر تاء اصلش اَبی است یاء متکلم به تاء عوض شده است مثل «یا اَبَتِ لا تَعْبُدِ الشَّیْطان» (44 / مریم) ای پدر شیطان را عبادت مکن. (تکرار: 46).
┅───────────────┅
8 اِباء:
امتناع، خودداری.
راغب آن را امتناع شدید گفته. ناگفته نماند علت اِباء و امتناع گاهی خودپسندی و تکبّر است نظیر «اِلاّ اِبْلیسَ اَبی وَاسْتَکْبَرَ» (34/بقره)، یعنی: جز شیطان که سرباز زد و تکبّر ورزید. علّت امتناع ابلیس لعین همان خودپسندی و استکبار بود. گاهی سبب آن عدم قدرت است چنان که از کریمه «عَرَضْنَا الاَْمانَةَ عَلَی السَّمواتِ وَ الاَْرْضِ وَ الْجِبالِ فَاَبْیَنَ اَنْ یَحْمِلْنَها وَ اَشْفَقْنَ مِنْها» (72/احزاب)، یعنی: ما امانت (تعهّد، تکلیف، مسؤولیت و ولایت الهیه) را بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه داشتیم آنها از حمل آن ابا کردند و از آن هراس داشتند. استفاده می شود و ممکن است علت آن بی اعتنایی باشد که نوعی از خودپسندی است چنان که در آیه «فَاَبی اَکْثَرُ النّاسِ اِلاّ کُفُورا» (89 / اسراء)، یعنی: اما اکثر مردم (در برابر آن) جز انکار حق، کاری ندارند. به نظر می رسد از صدر آیه که درباره معاد است روشن می شود که انکار و امتناع مردم در اثر بی اعتنایی است. (تکرار: 13).
┅───────────────┅
9 اَتی:
اِتیان به معنی آمدن و آوردن هر دو آمده است. مانند «اَتی اَمْرُ اللّه فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ» (1 / نحل)، یعنی: امر خدا آمد آن را به عجله نخواهید و مثل «وَ الّتی یَأْتینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ» (15 / نساء)، یعنی زنانی که مرتکب زنا می شوند. (تکرار: 27).
┅───────────────┅
10 اتی، یُؤتی، ایتاء:
از باب اِفْعال به معنی دادن و عطا کردن است مثل «اَلَّذینَ اُوتُوا الْکِتابَ» (31/مدثر)، کسانی که به آنها کتاب داده شده است (اهل کتاب). کلمه اتی (تکرار: 33) کلمه یُؤتی (تکرار: 22).
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────