#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۵۷
🏷️ تشنگان دنیا و دانش
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَنْهُومَانِ لاَ يَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: دو گرسنه هرگز سير نشوند: جويندۀ علم و جويندۀ مال
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ خواهان علم و دنيا) فرموده است: دو خورنده هستند كه سير نمىشوند: خواهان علم (كه هر چه بر او كشف و هويدا شود باز مىخواهد مجهول ديگرى را معلوم نمايد) و خواهان دنيا (كه آنچه از كالاى دنيا بيايد باز مىخواهد كالاى ديگرى بدست آورد).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو گروه اشاره مىكند كه هرگز سير نمىشوند، مىفرمايد: «دو شخصِ گرسنهاند كه هرگز سير نمىشوند: طالب علم و طالب دنيا»؛ (مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ: طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا).
💡 واژۀ «منهوم» از مادۀ «نَهَم» (بر وزن دهن) به معناى سيرى ناپذير بودن و اشتهاى شديد به چيزى داشتن است. منهوم به معناى كسى است كه اينگونه شده است؛ اما اينكه طالبان علم هرگز از طلب علم سير نمىشوند به اين دليل است كه اولاً علم، حد و مرزى ندارد و به فرمودۀ قرآن: « وَ فَوْقَ كُلِّ ذى عِلْمٍ عَليمٌ ». و در جاى ديگر تمام معلومات انسان را در مقابل مجهولات، ناچيز مىشمارد و مىفرمايد: « وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً ».
و در مورد علم خداوند و حقايق جهان هستى مىفرمايد: « وَ لَوْ أَنَّ ما فِى الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ »؛ و اگر همۀ درختان روى زمين قلم شود، و دريا براى آن مركّب گردد، و هفت درياچه به آن افزوده شود، اينها همه تمام مىشود ولى كلمات خدا پايان نمىگيرد؛ خداوند عزيز و حكيم است».
ثانياً علم، نشاطآور😊 است، روح را صيقل مىدهد و در واقع غذاى اصلى روح آدمى است و به همين دليل طالبان علم هرگز از علم سير نمىشوند بلكه هر مرحلهاى را كه طى كنند خواهان مرحلۀ بالاترى هستند.
اين سخن معروف است كه بعضى از بزرگان در عين محروميت مادى هنگامى كه بعضى از مسائل پيچيدۀ علمى را مىگشودند به قدرى لذت مىبردند كه مىگفتند: «أينَ المُلوك و أبناءُ المُلوكِ من هذه اللذّة؛ كجا هستند پادشاهان و شاهزادگان كه ببينند چنين لذتى كه ما مىبريم».
نيز در زمانهاى گذشته بسيارى از دانشمندان تن به مسافرتهاى طولانى مىدادند كه بسيار مشكلآفرين بود تا محضر بعضى از اساتيد را درك كنند و حتى گاه به يك روايت از روايات معصومين عليهم السلام برسند...
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#قرآن_کریم 219
💫 سوره مبارکه یونس
[علی نبینا و آله و علیه السلام]
✨ آیات مبارکه 89 - 97
🎧 تلاوت 🎞 تصویری
🎙 تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر نورانی آقا #امام_حسن_مجتبی و #حضرت_زهرا [ علیهما الصلوة و السلام ]
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیهالسلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
┄═⊹❁❈【 ۲۱۹ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
قَالَ قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَ لَا تَتَّبِعَانِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ﴿ ۸۹ ﴾
خدا فرمود: «خواستهتان پذیرفته شد؛ پس در انجامدادن مأموریتتان ثابتقدم باشید و دنبال راه و روش نادانها نیفتید.»
۞ وَ جَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْيًا وَ عَدْوًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿ ۹۰ ﴾
بنیاسرائیل را از دریا 🌊 عبور دادیم. فرعون و سپاهیانش از روی سرکشی و دشمنی تعقیبشان کردند... تا اینکه وقتی فرعون داشت غرق میشد، گفت: «ایمان آوردم که معبودی نیست، جز همانی که بنیاسرائیل به او ایمان آوردهاند و من دیگر جزو آنهاییام که تسلیم محضاند!»
آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿ ۹۱ ﴾
حالا دیگر؟! در حالیکه قبلاً سخت نافرمانی میکردی و جزو خرابکارها بودی!
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً ۚ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ ﴿ ۹۲ ﴾
امروز جنازهات را از آب بیرون میاندازیم تا عبرتی برای آیندگان باشی. بماند که خیلی از مردم از عبرتهای ما غافلاند.
وَ لَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّىٰ جَاءَهُمُ الْعِلْمُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿ ۹۳ ﴾
بنیاسرائیل را در منطقۀ حاصلخیز مصر و شامات سکونت دادیم و خوراکیهای پاکوپاکیزه روزیشان کردیم. اگر اختلافی هم داشتند، ابداً از سرِ ناآگاهی نبود. روز قیامت، خدا در هر چیزی که سرش اختلاف داشتند، بینشان داوری میکند.
فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿ ۹۴ ﴾
اگر در مطالبی که در این سوره بهسویت فرستادیم، شک داری، از کسانی بپرس که قبل از تو کتابهای آسمانی را میخواندهاند، تا بدانی هرچه از طرف خدا به دستت رسیده، درست است؛ پس لحظهای حتی، شک به دلت راه نده
وَ لَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿ ۹۵ ﴾
و لحظهای حتی، از آن دسته افرادی نباش که آیههایمان را دروغ میدانند، که سرمایۀ عمرت را میبازی.
إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿ ۹۶ ﴾
کسانی که وعدۀ عذاب خدا دربارهشان حتمی شده است، ایمان نمیآورند؛
وَ لَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ﴿ ۹۷ ﴾
حتی بهفرض محال، تمام معجزهها هم برایشان بیاید! تا اینکه بالاخره عذاب زجرآور را با چشم خودشان ببینند!
══════❖•° 𑁍 °•❖══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 26 اَخ: برادر، رفیق، مصاحب. در اصل کسی را گویند که با دیگری در
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
31 اِذْ: ظرف زمانی ماضی است و از گذشته خبر می دهد.
«وَ اِذْ اَخَذْنا میثاقَ بَنی اِسْرائیلَ» (83 / بقره)، یعنی: و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم.
(تکرار: 239)
┅───────────────┅
32 اِذا: ظرف زمان مضارع است و از آینده خبر می دهد.
مثل «اِذا زُلْزِلَتِ الاَْرْضُ زِلْزالَها» (1 / زلزلة)، هنگامی که زمین شدیدا به لرزه درآید.
(تکرار: 355).
┅───────────────┅
33 اُذُن: گوش 👂
«وَ الاَْنْفَ بِالاَْنْفِ وَ الاُْذُنَ بِالاُْذُنِ» (45 / مائده)، یعنی: بینی در برابر بینی و گوش در مقابل گوش.
جمع آن اذان است که این کلمه 18 بار در قرآن مجید آمده است.
«اَمْ لَهُمْ اذانٌ یَسْمَعُونَ بِها» (195/اعراف)، یا گوش هایی دارند که با آن بشنوند.
و به کسی که زودباور است اُذُن گویند مثل: «وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ قُلْ اُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّه وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ» (61/توبه)، یعنی: بعضی از آنها پیغمبر را اذیت می کنند می گویند: او گوش است (زودباور است)، بگو برای شما گوش خوبی است خدا را تصدیق می کند و مؤمنان را تصدیق می کند.
از این ماده فعل اَذِنَ یَأْذَنُ از باب عَلِمَ یَعْلَمُ به معنی گوش دادن و اطاعت کردن آمده است. مانند «اِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ وَ اَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ» (1/انشقاق)، یعنی: آنگاه که آسمان شکافته شود و از فرمان پروردگارش پیروی کند و اطاعت آن حتمی است.
┅───────────────┅
34 اِذْن: در قرآن مجید به معنی اجازه، اراده، اعلام، اطاعت و علم به کار رفته.
«وَ ما کانَ لِنَفْسٍ اَنْ تَمُوتَ اِلاّ بِاِذْنِ اللّه»
(145/آل عمران)، یعنی: هیچ کَس جز با اجازه خدا نخواهد مرد.
آذَنَ در کریمه «آمَنْتُمْ بِه قَبْلَ اَنْ آذَنَ لَکُمْ» (123/اعراف)، و امثال آن به معنی اذن دادن است یعنی: آیا به او ایمان آوردی، پیش از آن که به شما اجازه دهند.
(تکرار: 39).
┅───────────────┅
35 اَذان: به معنی اعلام است.
«وَ اَذانٌ مِنَ اللّه وَ رَسُولِه اِلَی النّاسِ» (3 / توبه)، یعنی: و این اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم.
اذان اسلام را از آن جهت اَذان گفته اند که مؤذّن با صدای بلند فرارسیدن وقت نماز را اعلام می کند، مُؤَذِّن یعنی کسی که به ندا و صدای بلند اعلام می کند. «فَاَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ» (44/اعراف)، یعنی: در این هنگام ندا دهنده ای در میان آنها ندا می دهد.
کلمه اَذان (تکرار: 1) و مُؤَذِّن (تکرار: 2) و آذَنَ (تکرار: 3).
┅───────────────┅
تَأَذُّن: به معنی اعلام و خبردادن است با قید کثرت و تکرار (قاموس). بنابراین، معنی کریمه «وَ اِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ» (7/ابراهیم)، یعنی: آن است که خدای شما مکرر اعلام کرده که در صورت شکر، نعمت خود را زیاد خواهد فرمود. (تکرار: 2).
┅───────────────┅
36 اِستیذان: یعنی طلب اذن.
«وَ یَسْتَأْذِنْ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبیَّ» (13/احزاب)، یعنی: و گروهی از آنان از پیامبر اجازه بازگشت می خواستند.
ناگفته نماند: تمام معانی اُذُن و اِذْن به معنی اجازه و گوش دادن بر می گردد و این دو معنی جامع تمام معانی است. (تکرار: 12).
┅───────────────┅
37 اِذا: آن گاه و آن وقت،
«اِنَّکُمْ اِذا مِثْلُهُمْ» (140 / نساء)، یعنی: شما آن وقت نظیر آنها هستید. در قرآن مجید همه جا با تنوین (اِذا) نوشته شده و محلی که با نون (اِذَن) نوشته شده باشد یافت نشد.
(تکرار: 31).
┅───────────────┅
38 اَذی: ناخوشایند، ناپسند، اذیّت.
«لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الاَْذی» (246/بقره)، یعنی: صدقات خود را با منت گذاردن و کار ناپسند باطل نکنید. «وَ ما کانَ لَکُمْ اَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّهِ» (53/ احزاب)، یعنی: شما را نرسد (سزاوار نباشد) که رسول خدا را اذیّت کنید.
(تکرار: 9).
┅───────────────┅
39 اِرْب: حاجت.
«وَ لِیَ فیها مَآرِبُ اُخْری» (18/طه)، یعنی: نیازهای دیگری را نیز با آن برطرف می کند. موسی به خدا عرض کرد:
مرا در آن عصا حاجت های دیگری است.
در مجمع البیان گوید: مَآرِب یعنی حوائج، مفرد آن مَأْرُبَة است.
(تکرار: 2).
┅───────────────┅
40 اَرض: زمین 🌍
«لَهُ ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الاَْرْضِ» (255 / بقره)، یعنی: آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست.
(تکرار: 461)، امّا همیشه به لفظ مفرد.
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
«٦» إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُ
نكتهها:
«كفر»،به معناى پوشاندن و ناديده گرفتن است. به كشاورز و شب،كافر مىگويند؛ چون كشاورز دانه و هسته را زير خاك مىپوشاند و شب فضا را در برمىگيرد. كفران نعمت نيز به معنى ناديده گرفتن آن است. شخص منكر دين، به سبب اينكه حقايق و آيات الهى را كتمان مىكند و يا ناديده مىگيرد، كافر خوانده شده است.
قرآن، بعد از متّقين، گروهى از كفّار را معرّفى مىكند. آنها كه در گمراهى و كتمانِ حقّ، چنان سرسختند كه حاضر به پذيرش آيات الهى نيستند و در برابر دعوت پيامبران، زبان قال و حالشان اين بود: «سَواءٌ عَلَيْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُنْ مِنَ الْواعِظِينَ» براى ما وعظ و نصيحت تو اثرى ندارد،فرقى ندارد كه پند دهى يا از نصيحتدهندگان نباشى.
اگر زمينه مساعد و مناسب نباشد، دعوت انبيا نيز مؤثّر واقع نمىشود.
باران كه در لطافت طبعش،خلاف نيست
در باغ لاله رويد و در شورهزار، خَس