eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
35.2هزار عکس
30.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
| ✉️ نامه ۷۲ - نامه به عبد الله بن عباس در بیان جایگاه مقدّرات الهى ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى عبد الله بن العباس 📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ وَ لاَ مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ پس از ياد خدا و درود! تو از أجل خود پيشى نخواهى گرفت، و آنچه كه روزى تو نيست به تو نخواهد رسيد. وَ اِعْلَمْ بِأَنَّ اَلدَّهْرَ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ وَ أَنَّ اَلدُّنْيَا دَارُ دُوَلٍ فَمَا كَانَ مِنْهَا لَكَ أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ وَ مَا كَانَ مِنْهَا عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ و بدان كه روزگار دو روز است: روزى به سود، و روزى به زيان تو، و همانا دنيا خانه دگرگونى‌هاست، و آنچه كه به سود تو (و از آن تو) است هر چند ناتوان باشى خود را به تو خواهد رساند، و آنچه كه به زيان تو است هر چند توانا باشى دفع آن نخواهى كرد. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
🗞️ ترجمه و شرح فیض الاسلام: 🪶 ۷۲ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بعبداللّه ابن عبّاس، خدايش بيامرزد (كه در آن باو پند و اندرز مى‌دهد): (۱) پس از ستايش خداى تعالى و درود بر حضرت مصطفى، تو بر مرگ خود پيشى نمى‌گيرى، و آنچه بتو نمى‌رسد روزى نگشته (اختيار مرگت دست تو نيست، و آنچه نبايد بتو برسد نمى‌توان بدست آورى) (۲) و بدان روزگار دو روز است: روزى به سود و روزى به زيان تو است، و دنيا سراى گردش خوشیهايى است كه دست بدست مى‌گردد (هر كَس نوبتى دارد) پس آنچه از دنيا به سود تو است بتو مى‌رسد هر چند ناتوان باشى (ديگران جلو آنرا بگيرند) و آنچه از آن به زيان تو است (هر چند توانا باشى) بزور و توانائيت نمى‌توانى از آن جلوگيرى (چنانكه در كريم س ۱۰ ى ۱۰۷ مى‌فرمايد: «وَ إِنْ‌ يَمْسَسْكَ‌ اَللّٰهُ‌ بِضُرٍّ فَلاٰ كٰاشِفَ‌ لَهُ‌ إِلاّٰ هُوَ وَ إِنْ‌ يُرِدْكَ‌ بِخَيْرٍ فَلاٰ رَادَّ لِفَضْلِهِ‌ يُصِيبُ‌ بِهِ‌ مَنْ‌ يَشٰاءُ مِنْ‌ عِبٰادِهِ‌ وَ هُوَ اَلْغَفُورُ اَلرَّحِيمُ‌» يعنى و اگر خدا زيانى رساند جز او كسى آنرا جلو نمى‌گيرد، و اگر براى تو خير و نيكوئى خواهد فضل و بخشش او را كسى مانع نمى‌تواند شد، مى‌رساند آنرا به هر يك از بندگانش كه بخواهد و او آمرزندۀ مهربان است). ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞 إلى عَبْدِ اللهِ بْنِ الْعَبّاسِ(۱) 📜 از نامه هاى امام(علیه السلام) به عبدالله بن عباس است.(۲) 📖 شرح و تفسیر ابن عباس غمگین مباش به نظر مى رسد حادثه ناگوارى براى «عبد الله بن عباس» روى داده بوده و یا انتظار مهمى داشته و برآورده نشده و از این جهت غمگین بوده است; امام(علیه السلام)این نامه را براى دلدارى او و توجّه دادنش به طبیعت زندگى دنیا و مقدرات الهى مى نگارد تا آرامش پیدا کند. امام(علیه السلام) در این نامه کوتاه به پنج نکته مهم اشاره مى کند:
نخست مى فرماید: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) تو هرگز بر و سرآمدت پیشى نمى گیرى»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّکَ لَسْتَ بِسَابِق أَجَلَکَ). ← اشاره به اینکه تا أجلِ قطعى انسان فرا نرسد، حوادث خطرناک نمى تواند او را در کام خود فرو برد و هنگامى که فرا رسد تأخیر در آن ممکن نیست. همان گونه که قرآن فرموده است: «(ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّة أَجَلَها وَ ما یَسْتَأْخِرُونَ); هیچ گروهى از اجل خود پیشى نمى گیرد و از آن عقب نخواهد افتاد».(۳) ← البته این اشاره به اجل حتمى است و به آن معنا نیست که انسان در مقابل اجل معلق بى پروایى به خرج دهد و خود را گرفتار کند و بى دلیل در کام خطر فرو رود.
در دومین نکته مى فرماید: «(و نیز) آنچه قسمت تو نیست روزى تو نخواهد شد»; (وَلاَ مَرْزُوق مَا لَیْسَ لَکَ). ← اشاره به اینکه اگر انتظار نعمتى داشتى و به سبب عوامل ناخواسته از آن محروم شدى نگران نباش، چون روزى تو نبوده است و حتى با تلاش و کوشش هم به آن نمى رسیدى، هرچند گمان مى کردى امکان وصول به آن وجود دارد. این سخن تسلى خاطرى است براى تمام کسانى که گرفتار محرومیت هایى ناخواسته در زندگى مى شوند و چه بسا صفحه زندگى آنها را تیره و تار مى سازد. اگر به این نکته توجّه داشته باشند که چنین چیزى هرگز براى آنها مقرر نشده بوده و امکان دسترسى به آن حاصل نبوده، نگرانى آنها برطرف مى شود، هرچند این سخن به آن معنا نیست که انسان سعى و تلاش و مدیریت و تدبیر را براى رسیدن به نعمت هاى بیشتر فراموش کند. قرآن مجید مى فرماید: «(أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا); آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم مى کنند؟! ما معیشت آنها را در زندگى دنیا در میان آنها تقسیم کردیم».(۴)
در سومین اندرز به نکته مهم ترى اشاره مى کند و مى فرماید: «بدان دنیا دو روز است: روزى به سود توست و روزى به زیان تو»; (وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یَوْمَانِ: یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْکَ). ← سراسر تاریخ بشر گواه این معناست که غالب انسان ها به خصوص شخصیت ها و صاحبان مقامات برجسته دوران هاى مختلفى در زندگى داشته اند; گاهى در اوج قدرت بودند و گاه در نهایت ضعف و ناتوانى. به هنگامى که در اوج قدرت بودند هرگز باور نمى کردند روزى گرفتار چنان زندگى نکبت بارى شوند و گاه که ضعیف و ناتوان بودند به فکرشان خطور نمى کرد که روزى بر اوج قدرت بنشینند. توجّه به این حقیقت سبب مى شود که انسان از حوادث روزگار و فراز و نشیب آن هرگز نگران نشود و کاسه صبرش لبریز نگردد و زمام اختیار از دست ندهد و بداند که هیچ یک از حوادث روزگار پایدار نیست. این جمله به قدرى در کلمات دانشمندان و ادبا مشهور شده که به صورت ضرب المثلى در آمده است. شاعر فارسى زبان مى گوید: روزگار است آن که گه عزت دهد گه خوار دارد * چرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد شاعر بلندآوازه دیگر مى گوید: چرخ گردون گر دو روزى بر مراد تو نگشت * دائماً یکسان نماند حال گردون غم مخور ابویعقوب خریمى در این زمینه اشعارى دارد که مطلعش این است: هَلِ الدَّهْرُ إلاّ صَرْفُه وَ نَوائِبُهُ وَ سَرّاءُ عَیْش زائِل وَ مَصائِبُهُ یَقُولُ الْفَتى ثَمَّرْتُ مالی وَ إنَّما لِوارِثِهِ ما ثَمَّرَ الْمالَ کاسِبُهُ یُحاسِبُ فِیهِ نَفْسَهُ فی حَیاتِهِ وَ یَتْرُکُهُ نَهْباً لِمَنْ لا یُحاسِبُهُ [ آیا دوران زندگى جز تغییرات و حوادث ناگوار و شادى هاى زوال پذیر و مصیبت ها چیز دیگرى هست؟ جوان مى گوید: اموالم را به ثمر رساندن در حالى که آنچه را به ثمر رسانده براى وارث مى نهد. خودش با دقت در حیات خود اموالش را محاسبه مى کند; ولى آن را به صورت اشیاى غارت شده اى براى کسانى مى گذارد که حساب و کتابى در آن ندارند.(۵)
سپس در چهارمین نکته براى تأکید بر نکته قبل مى فرماید: «این دنیا سراى متغیر و متحولى است (و هر روز به دست گروهى مى افتد)»; (وَ أَنَّ الدُّنْیَا دَارُ دُوَل(۶)). همان گونه که قرآن مجید مى فرماید: «(وَ تِلْکَ الاَْیّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النّاسِ); و ما این روزها (ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم (و این طبیعت زندگى دنیاست)».(۷) ← تاریخ جهان و حتى تاریخ معاصر و آنچه با چشم خود در زندگى کوتاهمان دیده ایم گواه این معناست; پیرمردهایى را سراغ داریم که گاه چندین شاه، نخست وزیر و رئیس جمهور را در خود دیده اند که یکى پس از دیگرى بر اریکه قدرت تکیه زده اند.
آن گاه در پنجمین و آخرین اندرز مى فرماید: «آنچه از مواهب دنیا، قسمت توست به سراغ تو مى آید، هرچند ضعیف باشى و آنچه بر زیان توست گریبانت را خواهد گرفت (هرچند قوى باشى) و نمى توانى با قدرتت آن را از خود دور سازى»; (فَمَا کَانَ مِنْهَا لَکَ أَتَاکَ عَلَى ضَعْفِکَ، وَ مَا کَانَ مِنْهَا عَلَیْکَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِکَ). ← این سخن در واقع برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاّ هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْر فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ); و اگر خداوند (براى امتحان و مانند آن) زیانى به تو رساند، هیچ کَس جز او نمى تواند آن را بر طرف کند، و اگر اراده خیرى براى تو کند هیچ کَس مانع فضل او نخواهد شد، آن را به هر کَس از بندگانش بخواهد مى رساند و او آمرزنده و مهربان است».(۸) ⚠️ اشتباه نشود. 👈 همه این تعبیرات براى این است که از حرص و آزمندى انسان پیش گیرى کند و در محرومیت ها به او دلدارى دهد؛ زیرا بخش مهمى از زندگى انسان در مسیر حرص و آز صرف مى شود و بخش دیگرى صرف تأسف بر پاره اى از محرومیت ها مى گردد. این نصایح عامل بازدارنده اى در برابر این حالات است. امام(علیه السلام) در موارد دیگرى نیز همین معنا را به صورت هاى مختلفى بیان فرموده از جمله در کلمات قصار حضرت در آمده است: «الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ یَطْلُبُکَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ; روزى دو گونه است: روزى که تو به سراغ آن مى روى و روزى که آن به سوى تو مى آید حتى اگر به سوى او نروى به سراغ تو خواهد آمد».(۹) شاعر عرب در این باره مى گوید: لِکُلِّ امْرِئ رِزْقٌ وَ لِلرِّزْقِ جالِبٌ وَ لَیْسَ یَفُوتُ الْمَرءَ ما خَطَّ کاتِبُهُ(۱۰) هر انسانى دارد و هر روزى روزى رسان و آنچه را دست تقدیر براى انسان نوشته است از بین نخواهد رفت و به او خواهد رسید. این در حالى است که در آیات و روایات دیگر به تلاش و کوشش معتدل و عاقلانه براى تأمین نیازمندى هاى زندگى دعوت شده است. تا افراد به امید اینکه روزى مقدّر شده و تقسیم دقیقى براى آن است تن به بیکارى و وادادگى ندهند و دست از تلاش و کوشش باز ندارند، سربار جامعه نشوند و جامعه را به رکود و عقب افتادگى نکشانند. قرآن مجید مى فرماید: «(وَ أَنْ لَیْسَ لِلاِْنْسانِ إِلاّ ما سَعى); اینکه براى انسان چیزى جز (حاصل) سعى و کوشش او نیست».(۱۱) در روایت معروفى نیز آمده است: «از کسانى که دعایشان مستجاب نمى شود کسى است که سالم و قادر باشد، در خانه بنشیند و عَرضه دارد خدایا به من روزى ده. به او گفته مى شود: مگر به تو دستور معاش داده نشد; «ثَلاَثَةٌ تُرَدُّ عَلَیْهِمْ دَعَوْتُهُمْ ... وَ رَجُلٌ جَلَسَ فِی بَیْتِهِ وَ قَالَ یَا رَبِّ ارْزُقْنِی فَیُقَالُ لَهُ أَ لَمْ أَجْعَلْ لَکَ السَّبِیلَ إِلَى طَلَبِ الرِّزْقِ».(۱۲)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍ پاورقی : ۱. عبدالله بن عباس، عموزاده پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و اميرمؤمنان على(عليه السلام)، از دانشمندان بزرگ امت و از علاقه مندان به امام است. شرح حال او به طور مبسوط ذيل نامه ۴۱ آورده شده است. ۲. سند نامه: به گفته صاحب کتاب مصادر نهج البلاغه در ذيل کلمات قصار ۳۹۶ اين کلام را صاحب کتاب تحف العقول (حسن بن على بن شعبه که کمى پيش از سيّد رضى مى زيسته) با تفاوتى آورده است (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۲۸۴) و جمله «الدهر يومان...» به صورت ضرب المثلى در ميان ادباى عرب در آمده است. در کتاب تمام نهج البلاغه اين نامه با اضافاتى آمده است که بخشى از اين اضافات در کتاب نثر الدرّ محقق آبى و بخش ديگرى از آن در کتاب اسعاف الراغبين که در حاشيه کتاب نورالابصار شبلنجى آمده، چاپ شده است (تمام نهج البلاغه، ص ۷۷۱). ۳. حجر، آيه ۵. ۴. زخرف، آيه ۳۲. ۵. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱۸، ص ۶۰. ۶. «دُوَل» جمع «دَولة» به معناى چيزى است که در حال تغيير 🔄 و گردش و انتقال ♻️ از کسى به ديگرى است و حکومت را از اين جهت دولت گفته اند که هر چند صباحى دست شخص يا اشخاصى است. ۷. آل عمران، آيه ۱۴۰. ۸. يونس، آيه ۱۰۷. ۹. نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۷۹. ۱۰. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۱۸، ص ۶۱. ۱۱. نجم، آيه ۳۹. ۱۲. کافى، ج ۲، ص ۵۱۱، ح ۳. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
01 Chera Enghelab Kardid (1402-05-27)Mashhade Moghadas.MP3
20.11M
🔈 ؟ 📣 جلسه اول * شاخص کلیدی در موفقیت انقلاب اسلامی، بررسی شعارهاست * اثبات کارآمدی تئوری ولایت فقیه با تبیین اهداف و آرمان‌های انقلاب * نگاهی انقلابی به داستان اصحاب کهف * اولویت اجتناب از طاغوت بر ایمان به خدا در نگاه قرآن * ماجرای وعده آب و برق مجانی رحمه‌الله‌علیه چه بود؟ * استقلال، اولین تاکید امام رحمه‌الله‌علیه در نهضت. * شاه دیکتاتور یا شاه دیکته نویس؟ * توسعه روابط با چین و روسیه؛ خوب یا بد؟ * این انقلاب، اسلامی است؟ * دیکتاتور را بهتر بشناس! * اختناق و چپاول دو عامل اصلی سقوط شاه * مبارزه با اسرائیل غاصب، از آرمان‌های پیش از قیام مردم ایران ⏰ مدت زمان: ۴۸:۰۲ 📅۱۴۰۲/۰۵/۲۷ @Aminikhaah_Media ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
391_18594595875376.MP3
25.39M
🔈 ؟ 📣 جلسه پایانی * از استعمار فرهنگی در بیان امام خمینی رحمه‌الله‌علیه تا سند ۲۰۳۰ * ولایت فقیه و نفی دیکتاتوری * خاطره امام خمینی رحمه‌الله‌علیه در عدم استقبال شاه از رشد علمی کشور * نشانه سلامت نظام، دشمنی مفسدین با آن است * ممنوعیت هم‌جنس‌بازی از علل تحریم‌های حقوق بشری! * تعبیر امام خمینی رحمه‌الله‌علیه از کشف به جنایت * آیا فساد در جامعه امروزی، بیشتر از زمان شاه است؟ * لزوم اصلاح پیش فرض های مخاطب از شیوه‌های موثر در پاسخ به شبهات * تبیین ویژه نوجوان بر مدار محسوسات است ⏰ مدت زمان: ۱:۰۰:۲۳ 📅 ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ @Aminikhaah_Media ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
18:30 28:00 | یکی از اتفاقات بزرگ در این انقلاب، حضور حسن روحانی بود!‌ 39:00 41:40 | یکی از علل قیام مردم علیه شاه، حمایت بی دریغ او از اسرائیل است... 👹 ♻️ 🍑 https://eitaa.com/mabaheeth/104979
..
گفت : ... 💭 چند وقت پیش رفتیم جایی یکی از پیرزن های مجلس شروع کرد فحش به نظام ✊ و دعا برای روح شاهنشاه ...😕 اون موقع چیزی نگفتم اما بعد اینکه شام صرف شد نشستم کنارش گفتم حاج خانوم شنیدم ماشاءالله همه بچه ها و نوه هاتون تحصیلکرده هستن ! لبخندی زد و با افتخار گفت بله اون پسرم لیسانس هست، اون نوه ام دکتری هست اون یکی پزشکی میخونه و... خداروشکر نان حلال و زحمتکشی دادیم بهشون ☺️ گفتم : آفرین به شما، خودتون تا کلاس چندم خوندین؟! گفت: من تا کلاس پنجم درس خوندم 😓 گفتم : کدوم مدرسه؟ گفت : تا کلاس سوم مدرسه روستامون ، کلاس چهار و پنجم رو هم نهضت سواد آموزی خوندم. گفتم : پس هوش بچه ها و نوه هاتون به شما نرفته احتمالا به خاله ای و عمه ای کسی رفتن درس خون شدن 😉 گفت : نه خواهر برادرام هم بیشتر از دبستان سواد ندارن !! اتفاقا هوشی من داشتم هیچکس نداشت 😏 گفتم : پس چرا درس نخوندین ؟ حتما تنبل بودین ،! 😅 گفت: نخیر !! خیلی هم زرنگ بودم منتها بد شانسی ما اون موقع امکانات نبود ، مدرسه تو روستاها اکثرا نبود یا تا دبستان بود !! اگه امکاناتی که بچه های الان دارن من داشتم الان مدرک پروفسوری داشتم 😌 قدیم اصلا برای سواد ارزش قائل نبودن ، از بچگی دست چپ و راستم شناختم بردنم پشت دار قالی، تو قالیباف خونه بزرگ شدم ، صبح تا شب باید برای ارباب قالی میبافتیم بعدشم بدو بریم از سرچشمه آب بیاریم گاو و گوسفند علف بدیم و مثل الان لوله کشی و لباسشویی و این حرفا نبود ... وقتی برای درس خوندن نداشتیم همون سه کلاس رو هم شبانه خوندم !! گفتم : خب نمیرفتین قالیباف خونه ، گفت: خب اگه نمیرفتیم چیزی نداشتیم بخوریم باید قالی میبافتیم که اخر برج پدرمون پولی از ارباب بگیره قند و چایی و کبریت وبقیه مایحتاجمون رو بخره گفتم: شاه میدونست شما اینجور زندگی دارید؟! آخه زندگی سردار سلیمانی خوندم مثل شما بود ، پدر خودمم مثل شما بوده و تو سختی زندگی میکردن ، چرا شاهنشاه براتون کاری نمیکرد؟! چرا ۸۰ درصد مردم ایران تو زمان شاه بیسواد بودن؟! تازه انقلاب اومده یک نهضت راه انداخته که بتونه بیسوادی رو ریشه کن کنه؟! حاج خانوم یک نگاهی کرد 😨 گفتم : چرا دارید حقایق رو وارونه جلوه میدین ؟ گفت: چی بگم از بس گرونیه گفتم : مدل ماشین بابات زمان شاه چی بود؟! حتما تو اون ارزانی ها بهترین ماشین خریدین؟ گفت : ما اصلا ماشین نداشتیم فقط ارباب داشت ! گفتم : زمان شاه مستطیع شدین رفتین حج حاج خانوم شدین؟! گفت : نه چند سال پیش رفتم مکه سوریه و کربلا هم رفتم گفتم : چرا تو زمان شاه همه چیز ارزون بود نرفتین گفتم : شاهنشاه استان بحرین رو چند فروخت؟! دشت ناامید و هیرمند را چند؟ جزایر اریایی و زردکوه را چطور؟و...... گفت : مگه شاه فروخت ؟! گفتم : وقتی استان فروخته نفهمیدین چطوری از بقیه اختلاس هاشون باخبر میشدین؟! خلاصه گفتم تاریخ رو تحریف نکنید لطفا از شاه اسطوره تو ذهن بچه هایی که حاضر نیستن لحظه ای تو شرایط و امکانات زمان شاه زندگی کنند نسازید !!! سرش رو انداخت پایین و چیزی نگفت.😂 👆👆👆👆👆 اینطوری هم میشه کرد @fatemi222 ــــــــــــــــ | ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
🔴 زندگی ۲۰۷ نفر در یک خانه بازار در تهران!!!😳 📌گوشه‌ای از وضعیت جنوب پایتخت ایران در دورۀ با شکوه پهلوی👇🏻 🔻مردم جنوب تهران سه دسته بودند: گودال‌نشین، خیابان‌نشین و کاروانسرانشین! 🔻 زندگی ۲۰۷ نفر در یک خانه 🔻 زندگی در گودال‌هایی با ۲۰ تا ۳۰ پله پایین‌تر از سطح زمین 🔻هر هفتاد نفر یک مستراح که اغلب نوبت به بچه‌ها نمی‌رسید!! 🔻فقط ۸ درصد مردم به مدرسه می‌رفتند. 🗞 روزنامۀ اطلاعات، ۵ اردیبهشت ۱۳۴۱ @fatemi222 ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باهنر های بی هنر خوب گوش کنند تا دیگر هوس سخنان امام و ایدئولوژی 🇮🇷 به سرشان نزند! ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎺 | 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🎹 گلچین سرودهای انقلابی چه حال و هوایی 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فقط به عشق علی از غم عبور باید کرد به نام نامی او مهدی ظهور خواهد کرد 🎤 علی اکبر قلیچ (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا