eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.6هزار عکس
32.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
| ۴۵۷ 🏷️ تشنگان دنیا و دانش ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْهُومَانِ لاَ يَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: دو گرسنه هرگز سير نشوند: جويندۀ علم و جويندۀ مال ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ خواهان علم و دنيا) فرموده است: دو خورنده هستند كه سير نمى‌شوند: خواهان علم (كه هر چه بر او كشف و هويدا شود باز مى‌خواهد مجهول ديگرى را معلوم نمايد) و خواهان دنيا (كه آنچه از كالاى دنيا بيايد باز مى‌خواهد كالاى ديگرى بدست آورد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو گروه اشاره مى‌كند كه هرگز سير نمى‌شوند، مى‌فرمايد: «دو شخصِ‌ گرسنه‌اند كه هرگز سير نمى‌شوند: طالب علم و طالب دنيا»؛ (مَنْهُومَانِ‌ لَا يَشْبَعَانِ‌: طَالِبُ‌ عِلْمٍ‌ وَ طَالِبُ‌ دُنْيَا). 💡 واژۀ «منهوم» از مادۀ «نَهَم» (بر وزن دهن) به معناى سيرى ناپذير بودن و اشتهاى شديد به چيزى داشتن است. منهوم به معناى كسى است كه اين‌گونه شده است؛ اما اين‌كه طالبان علم هرگز از طلب علم سير نمى‌شوند به اين دليل است كه اولاً علم، حد و مرزى ندارد و به فرمودۀ قرآن: « وَ فَوْقَ‌ كُلِّ‌ ذى عِلْمٍ‌ عَليمٌ‌ ». و در جاى ديگر تمام معلومات انسان را در مقابل مجهولات، ناچيز مى‌شمارد و مى‌فرمايد: « وَ ما أُوتيتُمْ‌ مِنَ‌ الْعِلْمِ‌ إِلاَّ قَليلاً ». و در مورد علم خداوند و حقايق جهان هستى مى‌فرمايد: « وَ لَوْ أَنَّ‌ ما فِى الْأَرْضِ‌ مِنْ‌ شَجَرَةٍ‌ أَقْلامٌ‌ وَ الْبَحْرُ يمُدُّهُ‌ مِنْ‌ بَعْدِهِ‌ سَبْعَةُ‌ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ‌ كَلِماتُ‌ اللَّهِ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزيزٌ حَكيمٌ‌ »؛ و اگر همۀ درختان روى زمين قلم شود، و دريا براى آن مركّب گردد، و هفت درياچه به آن افزوده شود، اين‌ها همه تمام مى‌شود ولى كلمات خدا پايان نمى‌گيرد؛ خداوند عزيز و حكيم است». ثانياً علم، نشاطآور😊 است، روح را صيقل مى‌دهد و در واقع غذاى اصلى روح آدمى است و به همين دليل طالبان علم هرگز از علم سير نمى‌شوند بلكه هر مرحله‌اى را كه طى كنند خواهان مرحلۀ بالاترى هستند. اين سخن معروف است كه بعضى از بزرگان در عين محروميت مادى هنگامى كه بعضى از مسائل پيچيدۀ علمى را مى‌گشودند به قدرى لذت مى‌بردند كه مى‌گفتند: «أينَ‌ المُلوك و أبناءُ‌ المُلوكِ‌ من هذه اللذّة؛ كجا هستند پادشاهان و شاهزادگان كه ببينند چنين لذتى كه ما مى‌بريم». نيز در زمان‌هاى گذشته بسيارى از دانشمندان تن به مسافرت‌هاى طولانى مى‌دادند كه بسيار مشكل‌آفرين بود تا محضر بعضى از اساتيد را درك كنند و حتى گاه به يك روايت از روايات معصومين عليهم السلام برسند... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
219 💫 سوره مبارکه یونس [علی نبینا و آله و علیه السلام] ✨ آیات مبارکه 89 - 97 🎧 تلاوت 🎞 تصویری 🎙 تفسیر 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر نورانی آقا و [ علیهما الصلوة و السلام ] ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه و علیه‌السلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═⊹❁❈【 ۲۱۹ 】 ❈❁⊹═┄ ╔═════════ قَالَ قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَ لَا تَتَّبِعَانِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ﴿ ۸۹ ﴾ خدا فرمود: «خواسته‌تان پذیرفته شد؛ پس در انجام‌دادن مأموریتتان ثابت‌قدم باشید و دنبال راه و روش نادان‌ها نیفتید.» ۞ وَ جَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْيًا وَ عَدْوًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿ ۹۰ ﴾ بنی‌اسرائیل را از دریا 🌊 عبور دادیم. فرعون و سپاهیانش از روی سرکشی و دشمنی تعقیبشان کردند... تا اینکه وقتی فرعون داشت غرق می‌شد، گفت: «ایمان آوردم که معبودی نیست، جز همانی که بنی‌اسرائیل به او ایمان آورده‌اند و من دیگر جزو آن‌هایی‌ام که تسلیم محض‌اند!» آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿ ۹۱ ﴾ حالا دیگر؟! در حالی‌که قبلاً سخت نافرمانی می‌کردی و جزو خرابکارها بودی! فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً ۚ وَ إِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ ﴿ ۹۲ ﴾ امروز جنازه‌ات را از آب بیرون می‌اندازیم تا عبرتی برای آیندگان باشی. بماند که خیلی از مردم از عبرت‌های ما غافل‌اند. وَ لَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّىٰ جَاءَهُمُ الْعِلْمُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿ ۹۳ ﴾ بنی‌اسرائیل را در منطقۀ حاصلخیز مصر و شامات سکونت دادیم و خوراکی‌های پاک‌وپاکیزه روزی‌شان کردیم. اگر اختلافی هم داشتند، ابداً از سرِ ناآگاهی نبود. روز قیامت، خدا در هر چیزی که سرش اختلاف داشتند، بینشان داوری می‌کند. فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿ ۹۴ ﴾ اگر در مطالبی که در این سوره به‌سویت فرستادیم، شک داری، از کسانی بپرس که قبل از تو کتاب‌های آسمانی را می‌خوانده‌اند، تا بدانی هرچه از طرف خدا به دستت رسیده، درست است؛ پس لحظه‌ای حتی، شک به دلت راه نده وَ لَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿ ۹۵ ﴾ و لحظه‌ای حتی، از آن دسته افرادی نباش که آیه‌هایمان را دروغ می‌دانند، که سرمایۀ عمرت را می‌بازی. إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿ ۹۶ ﴾ کسانی که وعدۀ عذاب خدا درباره‌شان حتمی شده است، ایمان نمی‌آورند؛ وَ لَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ﴿ ۹۷ ﴾ حتی به‌فرض محال، تمام معجزه‌ها هم برایشان بیاید! تا اینکه بالاخره عذاب زجرآور را با چشم خودشان ببینند! ══════❖•° 𑁍 °•❖══════ | | 🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت | 🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 26 اَخ: برادر، رفیق، مصاحب. در اصل کسی را گویند که با دیگری در
| ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 31 اِذْ: ظرف زمانی ماضی است و از گذشته خبر می دهد. «وَ اِذْ اَخَذْنا میثاقَ بَنی اِسْرائیلَ» (83 / بقره)، یعنی: و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم. (تکرار: 239) ┅───────────────┅ 32 اِذا: ظرف زمان مضارع است و از آینده خبر می دهد. مثل «اِذا زُلْزِلَتِ الاَْرْضُ زِلْزالَها» (1 / زلزلة)، هنگامی که زمین شدیدا به لرزه درآید. (تکرار: 355). ┅───────────────┅ 33 اُذُن: گوش 👂 «وَ الاَْنْفَ بِالاَْنْفِ وَ الاُْذُنَ بِالاُْذُنِ» (45 / مائده)، یعنی: بینی در برابر بینی و گوش در مقابل گوش. جمع آن اذان است که این کلمه 18 بار در قرآن مجید آمده است. «اَمْ لَهُمْ اذانٌ یَسْمَعُونَ بِها» (195/اعراف)، یا گوش هایی دارند که با آن بشنوند. و به کسی که زودباور است اُذُن گویند مثل: «وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ قُلْ اُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّه وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ» (61/توبه)، یعنی: بعضی از آنها پیغمبر را اذیت می کنند می گویند: او گوش است (زودباور است)، بگو برای شما گوش خوبی است خدا را تصدیق می کند و مؤمنان را تصدیق می کند. از این ماده فعل اَذِنَ یَأْذَنُ از باب عَلِمَ یَعْلَمُ به معنی گوش دادن و اطاعت کردن آمده است. مانند «اِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ وَ اَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ» (1/انشقاق)، یعنی: آنگاه که آسمان شکافته شود و از فرمان پروردگارش پیروی کند و اطاعت آن حتمی است. ┅───────────────┅ 34 اِذْن: در قرآن مجید به معنی اجازه، اراده، اعلام، اطاعت و علم به کار رفته. «وَ ما کانَ لِنَفْسٍ اَنْ تَمُوتَ اِلاّ بِاِذْنِ اللّه» (145/آل عمران)، یعنی: هیچ کَس جز با اجازه خدا نخواهد مرد. آذَنَ در کریمه «آمَنْتُمْ بِه قَبْلَ اَنْ آذَنَ لَکُمْ» (123/اعراف)، و امثال آن به معنی اذن دادن است یعنی: آیا به او ایمان آوردی، پیش از آن که به شما اجازه دهند. (تکرار: 39). ┅───────────────┅ 35 اَذان: به معنی اعلام است. «وَ اَذانٌ مِنَ اللّه وَ رَسُولِه اِلَی النّاسِ» (3 / توبه)، یعنی: و این اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم. اذان اسلام را از آن جهت اَذان گفته اند که مؤذّن با صدای بلند فرارسیدن وقت نماز را اعلام می کند، مُؤَذِّن یعنی کسی که به ندا و صدای بلند اعلام می کند. «فَاَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ» (44/اعراف)، یعنی: در این هنگام ندا دهنده ای در میان آنها ندا می دهد. کلمه اَذان (تکرار: 1) و مُؤَذِّن (تکرار: 2) و آذَنَ (تکرار: 3). ┅───────────────┅ تَأَذُّن: به معنی اعلام و خبردادن است با قید کثرت و تکرار (قاموس). بنابراین، معنی کریمه «وَ اِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ» (7/ابراهیم)، یعنی: آن است که خدای شما مکرر اعلام کرده که در صورت شکر، نعمت خود را زیاد خواهد فرمود. (تکرار: 2). ┅───────────────┅ 36 اِستیذان: یعنی طلب اذن. «وَ یَسْتَأْذِنْ فَریقٌ مِنْهُمُ النَّبیَّ» (13/احزاب)، یعنی: و گروهی از آنان از پیامبر اجازه بازگشت می خواستند. ناگفته نماند: تمام معانی اُذُن و اِذْن به معنی اجازه و گوش دادن بر می گردد و این دو معنی جامع تمام معانی است. (تکرار: 12). ┅───────────────┅ 37 اِذا: آن گاه و آن وقت، «اِنَّکُمْ اِذا مِثْلُهُمْ» (140 / نساء)، یعنی: شما آن وقت نظیر آنها هستید. در قرآن مجید همه جا با تنوین (اِذا) نوشته شده و محلی که با نون (اِذَن) نوشته شده باشد یافت نشد. (تکرار: 31). ┅───────────────┅ 38 اَذی: ناخوشایند، ناپسند، اذیّت. «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الاَْذی» (246/بقره)، یعنی: صدقات خود را با منت گذاردن و کار ناپسند باطل نکنید. «وَ ما کانَ لَکُمْ اَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللّهِ» (53/ احزاب)، یعنی: شما را نرسد (سزاوار نباشد) که رسول خدا را اذیّت کنید. (تکرار: 9). ┅───────────────┅ 39 اِرْب: حاجت. «وَ لِیَ فیها مَآرِبُ اُخْری» (18/طه)، یعنی: نیازهای دیگری را نیز با آن برطرف می کند. موسی به خدا عرض کرد: مرا در آن عصا حاجت های دیگری است. در مجمع البیان گوید: مَآرِب یعنی حوائج، مفرد آن مَأْرُبَة است. (تکرار: 2). ┅───────────────┅ 40 اَرض: زمین 🌍 «لَهُ ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الاَْرْضِ» (255 / بقره)، یعنی: آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست. (تکرار: 461)، امّا همیشه به لفظ مفرد. ━━━━━━••••••••••••••••‌• ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«٦» إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ‌ أَ أَنْذَرْتَهُمْ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تُنْذِرْهُمْ‌ لا يُؤْمِنُونَ‌ همانا كسانى كه كفر ورزيده‌اند، براى آنها يكسان است كه هشدارشان دهى يا هشدارشان ندهى. آنها ايمان نخواهند آورد.
02.Baqara.006.mp3
949.4K
| ۶ ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
«٦» إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ‌ أَ أَنْذَرْتَهُمْ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تُنْذِرْهُمْ‌ لا يُ
نكته‌ها: «كفر»،به معناى پوشاندن و ناديده گرفتن است. به كشاورز و شب،كافر مى‌گويند؛ چون كشاورز دانه و هسته را زير خاك مى‌پوشاند و شب فضا را در برمى‌گيرد. كفران نعمت نيز به معنى ناديده گرفتن آن است. شخص منكر دين، به سبب اينكه حقايق و آيات الهى را كتمان مى‌كند و يا ناديده مى‌گيرد، كافر خوانده شده است. قرآن، بعد از متّقين، گروهى از كفّار را معرّفى مى‌كند. آنها كه در گمراهى و كتمانِ‌ حقّ‌، چنان سرسختند كه حاضر به پذيرش آيات الهى نيستند و در برابر دعوت پيامبران، زبان قال و حالشان اين بود: «سَواءٌ عَلَيْنا أَ وَعَظْتَ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ مِنَ‌ الْواعِظِينَ‌» براى ما وعظ‍‌ و نصيحت تو اثرى ندارد،فرقى ندارد كه پند دهى يا از نصيحت‌دهندگان نباشى. اگر زمينه مساعد و مناسب نباشد، دعوت انبيا نيز مؤثّر واقع نمى‌شود. باران كه در لطافت طبعش،خلاف نيست در باغ لاله رويد و در شوره‌زار، خَس
پيام‌ها: ١- لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مى‌كند. «سَواءٌ عَلَيْهِمْ‌» ٢- روش تبليغ براى كفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، بشارت و وعده‌ها نيز اثر نخواهند كرد. «سَواءٌ عَلَيْهِمْ‌ أَ أَنْذَرْتَهُمْ‌ أَمْ‌ لَمْ‌ تُنْذِرْهُمْ‌» ٣- انتظار ايمان آوردنِ‌ همه‌ى مردم را نداشته باشيد. «...لا يُؤْمِنُونَ‌» ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
«٧» خَتَمَ‌ اللّهُ‌ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ‌ وَ عَلى‌ سَمْعِهِمْ‌ وَ عَلى‌ أَبْصارِهِمْ‌ غِشاوَةٌ‌ وَ لَهُمْ‌ عَذابٌ‌ عَظِيمٌ‌ خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پرده‌اى است و براى آنان عذابى بزرگ است.
02.Baqara.007.mp3
1.76M
| ۷ ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
«٧» خَتَمَ‌ اللّهُ‌ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ‌ وَ عَلى‌ سَمْعِهِمْ‌ وَ عَلى‌ أَبْصارِهِمْ‌ غِشاوَةٌ‌ وَ لَهُ
نكته‌ها: مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى‌زند، كيفر لجاجت‌هاى آنان است. چنانكه مى‌خوانيم: «يَطْبَعُ‌ اللّهُ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ قَلْبِ‌ مُتَكَبِّرٍ جَبّارٍ» خدا بر دل افراد متكبّر و ستم‌پيشه،مهر مى‌زند. و در آيه ٢٣ سوره‌ى جاثيه نيز مى‌خوانيم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مى‌روند مهر مى‌زند. بنابراين مهر الهى نتيجه‌ى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه يك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى‌كند: ١.قلب سليم، ٢.قلب منيب، ٣.قلب مريض. ويژگى‌هاى قلب سليم 💚 الف: قلبى كه جز خدا در آن نيست. «ليس فيه احد سواه» ب: قلبى كه پيرو راهنماى حقّ‌، توبه‌كننده از گناه و تسليم حقّ‌ باشد. ج: قلبى كه از حبّ‌ دنيا،سالم باشد. د: قلبى كه با ياد خدا،آرام گيرد. ه‍‌: قلبى كه در برابر خداوند،خاشع است. البتّه قلب مؤمن، هم با ياد خداوند آرام مى‌گيرد و هم از قهر او مى‌ترسد. «إِذا ذُكِرَ اللّهُ‌ وَجِلَتْ‌ قُلُوبُهُمْ‌» همانند كودكى كه هم به والدين آرام مى‌گيرد و هم از آنان حساب مى‌برد. ويژگى‌هاى قلب مريض 🖤 الف: قلبى كه از خدا غافل است و لايق رهبرى نيست. «لا تُطِعْ‌ مَنْ‌ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ‌» ب: دلى كه دنبال فتنه و دستاويز مى‌گردد. «فَأَمَّا الَّذِينَ‌ فِي قُلُوبِهِمْ‌ زَيْغٌ‌ فَيَتَّبِعُونَ‌ ما تَشابَهَ‌ مِنْهُ‌ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ‌» ج: دلى كه قساوت دارد. «جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ‌ قاسِيَةً‌» د: دلى كه زنگار گرفته است. «بَلْ‌ رانَ‌ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ‌ ما كانُوا يَكْسِبُونَ‌» ه‍‌: دلى كه مُهر خورده است. «طَبَعَ‌ اللّهُ‌ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ‌» ويژگى قلب منيب 💔 قلب منيب،آن است كه بعد از توجّه به انحراف و خلاف، و انابه كرده و به‌سوى خدا بازگردد. ويژگى بارز آن تغيير حالات در رفتار و گفتار انسان است. خداوند در آيات قرآنى، نه ويژگى براى قلب كفّار بيان كرده است: الف: انكار حقايق. «قُلُوبُهُمْ‌ مُنْكِرَةٌ‌» ب: تعصّب. «فِي قُلُوبِهِمُ‌ الْحَمِيَّةَ‌» ج: انحراف و گمراهى. «صَرَفَ‌ اللّهُ‌ قُلُوبَهُمْ‌» د: قساوت و سنگدلى. «فَوَيْلٌ‌ لِلْقاسِيَةِ‌ قُلُوبُهُمْ‌» ه‍‌: موت. «لا تُسْمِعُ‌ الْمَوْتى‌» و: آلودگى و زنگار. «بَلْ‌ رانَ‌ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ‌» ز:مرض. «فِي قُلُوبِهِمْ‌ مَرَضٌ‌» ح:ضيق. «يَجْعَلْ‌ صَدْرَهُ‌ ضَيِّقاً» ط‍‌:طبع. «طَبَعَ‌ اللّهُ‌ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ‌» 💓 قلب انسان، متغيّر و تأثيرپذير است؛ لذا مؤمنان اين‌چنين دعا مى‌كنند: «رَبَّنا لا تُزِغْ‌ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا» خدايا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدايت نمودى، منحرف مساز. عليه السلام فرمودند: اين جمله(آيه)را زياد بگوييد و خود را از انحراف ايمن و در امان ندانيد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
پيام‌ها: ١- درك نكردن حقيقت، شايد بالاترين كيفرهاى الهى است. «خَتَمَ‌ اللّهُ‌ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ‌» ٢- كفر و الحاد، سبب مُهر خوردن دلها و گوش‌هاست. «اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا... خَتَمَ‌ اللّهُ‌» ٣- در اثر پافشارى بر كفر، امتيازات اساسى انسان(درك حقايق و واقعيّات) سلب مى‌شود. «اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا... خَتَمَ‌ اللّهُ‌» ٤- كيفر الهى، متناسب با عمل ماست. «اَلَّذِينَ‌ كَفَرُوا... خَتَمَ‌ اللّهُ‌» آرى، جزاى كسى كه حقّ‌ را فهميد و بر آن سرپوش گذاشت،آن است كه خدا هم بر چشم،گوش،روح و فكرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خويش را فراهم مى‌كند. چنانكه امام رضا عليه السلام فرمود: مُهر خوردن،عقوبت كفر آنهاست. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲 الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ✨ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🗓️ ۳۱ خرداد، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران گرامی باد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
4_5807398088930758293.mp3
6.4M
🎙 صوت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در اجتماع اقشار مختلف مردم به مناسبت شهادت دکتر مصطفیٰ چمران 🗓️ ۱۳۶۰/۰۴/۰۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🕊 شهید مصطفی چمران 👌 نخبه‌ علمی و هنری که لباس رزم پوشید 🌠 فکر می‎کنین چی چمران رو به آسمان رسوند؟ 🌷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | چمران، سرباز اسلام 🔻 : ما اگر از دکتر چمران تجلیل میکنیم، در حقیقت از خطّ اسلام و جهاد و مبارزه‌ى براى حاکمیّت قوانین اسلامى با استفاده از شیوه‌هاى اسلامى داریم تجلیل میکنیم؛ و این همان چیزى است که امروز ملّت ما باید متوجّه به آن باشد و امتحان عمومى ملّت ما این است. 🗓️ ۱۳۶۰/۰۴/۰۲ 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://khl.ink/f/50523 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🕊 شهید چمران هنرمندی الهی 🌷هنر آن است که بی‏ هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی، برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی‏، و این هنر مردان خداست. 📝 پیام حضرت رحمة الله علیه بمناسبت شهادت دکتر مصطفی چمران ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────