eitaa logo
مباحث رافضیون
20 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
آرشیو مباحث مطرح شده در گروه ، مستندات ، و مواضع و نظرات ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
📌لعن علنی امیرالمومنین علیه السلام بر عمر بن الخطاب‼️ 📝قَوْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِيٌّ أَوْ شَقِيَّةٌ.¹ 🔸امیرالمومنین علیه السلام گفت: خداوند لعنت کند پسر خطاب را، اگر او نبود زنا نمیکرد مگر مرد یا زن شقی. ✍پاسخ: اولین پاسخی که به این روایت داده میشود ضعف این خبر است. حسین بن حمدان صاحب کتاب هدایه الکبری شخصی فاسد العقیده است و علمای رجالی آن را در کتب خود تضعیف کرده اند.² اما از آن طرف افرادی این نظر را رد کرده اند و سعی در توثیق حسین بن حمدان نموده اند. از جمله ی آنها: مرحوم نمازی شاهرودی میگوید: ابن غضائری و نجاشی او را تضعیف کرده اند، اما وجهی برای تضعیف او نمیبینم جز اینکه برخی روایات او باعث تضعیفش شده است. سپس با بیان مطالبی از او اضافه میکند: تفيد هذه الروايات حسن عقيدته وكماله ويبين لنا وجه الاستضعاف.³ یعنی از این روایات استفاده میشود حسن عقیده و کمال او، و وجه استضعاف او نیز مشخص میشود.(اتهام به غلو) شخص دیگری که اتهامات وارده به حسین بن حمدان را رد میکند صاحب اعیان الشیعه است که مفصل به شخصیت او و علل تضعیفش میپردازد و آنها را رد میکند.⁴ رد کردن روایات حسین بن حمدان چندان کار درستی به نظر نمیرسد. از آن طرف مضمون این‌روایت به اشکال مختلف در کتب شیعه و سنی آمده است: سمعت أمير المؤمنين عليه السلام يقول لولا ما سبق من ابن الخطاب في المتعة ما زنى إلا شقي ⁵ 🔸شنیدم امیرالمومنین علیه السلام میگوید: اگر نبود آنچه از ابن خطاب در متعه، زنا نمیکرد مگر شقی. ✅ اما با اینحال این فقره از خبر (لعن الله ابن الخطاب) یقین آور نیست، چون خبر واحد است و قرینه ای برای تصحیح آن نیست. و امکان جعل توسط مخالفین قوی میباشد(طبق روایت امام رضا علیه السلام: ان مخالفینا وضعوا اخبارا....)⁶ 📚منابع: 📕۱) الهداية الكبرى ج۱ ص۴۲۴ 📕۲) الرجال ابن الغضائري ج۱ص۵۴ 📕۳) مستدركات علم رجال الحديث ج۳ ص۱۲۲ 📕۴) أعيان الشيعة ج۵ ص۴۹۰ 📕۵) الشافي في الإمامة ج۴ ص۱۹۸ 📕۶) عيون أخبار الرضا(ع) ج۱ ص۳۰۴ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی⁉️‼️ 📝چگونه لعن کنیم⁉️ ✍امام صادق علیه السلام چنین فرموده: فقال له الصادق عليه السلام: حدثني أبي، عن أبيه، عن جده عليهم السلام، عن رسول الله صلى عليه وآله [أنه] قال من ضعف عن نصرتنا أهل البيت، 👈فلعن في خلواته أعداءنا👉، بلغ الله صوته جميع الاملاك من الثرى إلى العرش، فكلما لعن هذا الرجل أعداءنا لعنا ساعدوه فلعنوا من يلعنه....¹ 🔸ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: حدیث کرد مرا پدرم از پدرش از جدش از رسول خدا که او گفت: هرکس که از یاری دادن ما اهلبیت ناتوان است پس در👈 خلوتهای خود دشمنان ما را لعن کند.👉 خداوند صدای او را به جمیع فرشتگان از خاک تا عرش میرساند. پس هرگاه این مرد لعن کرد دشمنان ما را، او را یاری میدهند و لعن میکنند آن کسی را که لعن میکند. 📕۱) تفسير الإمام العسكري ج۱ص۴۷ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌امام صادق علیه السلام و لعن علنی‼️ ✍وَ قِيلَ لِلصَّادِقِ- عَلَيْهِ السَّلَامُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَى فِي الْمَسْجِدِ رَجُلًا يُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِكُمْ وَ يُسَمِّيهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- يَعْرِضُ بِنَا». و قال اللّه تعالى: وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ‌.¹ 🔸ترجمه: به امام صادق علیه السلام گفته شد: ای پسر رسول خدا، ما مردی را در مسجد دیدیم در حالیکه علنی سبّ میکرد دشمنان شما را و نام آنها را میبرد.(لعن به اسم و علنی میکرد) حضرت فرمود: چه شده او را؟ خدا لعنتش کند. باعث اذیت ما میشود. خداوند فرموده است: کسانی را که بجای خدا میخوانند دشنام ندهید، چرا که خدا را دشنام میدهند بدون علم. ✅ طبق این روایت، حضرت صادق علیه السلام از لعن به اسم و علنی نهی کردند و شخصی که مرتکب این کار شده را لعن فرمودند. اگر کسی بگوید این روایت مرسل است و سند ندارد، پاسخ میدهیم: شیخ صدوق داناتر است که چه روایتی را نقل میکند. شیخ صدوق این خبر را در کتاب الاعتقادات نقل میکند و به استناد آن عقیده ی شیعه در مورد تقیه را بیان میکند. اگر ایشان روایت را ضعیف میدانست چگونه با آن عقیده ی شیعه را بیان میکرد و مستند به آن مینمود؟ 📚منبع: 📕۱) الإعتقادات الشيخ الصدوق ج۱ ص۱۰۷ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
زمان ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها‼️⁉️ ✍شیخ ذبیح الله محلاتی در این باره مینویسد: 1⃣بنت موسى بن جعفر المدفونه بارض قم 👈لا يخفى كه تاريخ تولد و وفات اين بانوى عطمى فاطمه معصومه تاكنون معلوم نشده است👉 بلكه زندگانى اين مخدره و دوره حيوة او مجهول مانده كه آيا شوهر كرده است يا خير آيا اولادى داشته است يا خير آيا چند سال در اين دنيا زندگانى كرده در چه ماهى از مدينه حركت كرده و چه سالى و چه ماهى و چه روزى از دنيا رفته آيا فوت او قبل از شهادت حضرت رضا ع بوده يا بعد از شهادت ايشان بى اعتنائى بشان تاريخ مستلزم اين مجهولات است و اما آنچه را كه بعضى از جهت بعضى از اغراض نسبت ميدهند كه فلانه مجتهد در مدينه طيبه تعيين يوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از كتاب لواقح الانوار كرده بى اصل است براى اينكه كتاب لواقح الانوار در نظر اين قاصر موجود است و اصلا چنين مطلبى در او نيست حقير احتمال دادم شايد كتاب ديگرى باشد تا اينكه خدمت علامۀ نسابۀ دانشمند آقا نجفى شهاب الدين تبريزى شرفياب شدم اين مطلب را عنوان كردم فرمودند كسيكه چنين 👈جعلى👉 كرده من او را ملاقات كردم معلوم شد غرضى داشته كه ذكر آن مصلحت نيست تجاوز اللّه عن زلله)¹ 2⃣همچنین آیت الله العظمی شبیری زنجانی میگویند: تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها مجعول است.² 📚منابع: 📕۱) ریاحین الشریعه ج۵ ص۳۱و۳۲ 📕۲) جرعه ای از دریا ج۲ ص۵۱۶ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها⁉️ ✍مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی چنین مینویسد: فأرسل المأمون إلى هذه القافلة، فقتل وشرد كل من فيها، وجرحوا هارون المذكور، ثم هجموا عليه وهو يتناول الطعام فقتلوه. وأما زعيمة القافلة السيدة فاطمة بنت موسى (عليه السلام) فيقال إنها هي الأخرى قد دس إليها السم في ساوة، ولهذا لم تلبث إلا أياماً قليلة واستشهدت¹. 🔸و اما زعیم قافله بانو فاطمه بنت موسی علیه السلام پس همانا گفته میشود: او شخص دیگریست که دسیسه کردند و سم دادند او را در ساوه، برای این بود که درنگ نکرد مگر ایام قلیلی و شهید شد. 🖇چنانکه در متن نیز دیده میشود، مولف از لفظ "یقال" استفاده نموده است. و سندی برای این مسئله بیان نفرموده است. ایشان قول مسمومیت را به عنوان یک‌ گفته مطرح کرده اند و این قول نه مستند است به منبعی معتبر ، نه قرینه ی قطعی و یا ظنّ آوری برای آن است. بنابراین گفتن لفظ شهادت و مسمومیت برای حضرت معصومه سلام الله علیها، چنان که در سالهای اخیر توسط هیئات و منبری های مطرح و مشهور گفته میشود درست به نظر نمیرسد. البته که مشقت ایشان برای سفر و دیدار امام زمانشان و بیماری ایشان و سپس وفات قطعا چون تحمل برای رسیدن به امام بوده در درجه ی شهادت است، اما مسمومیت ایشان قرینه ی قطعی ندارد. 📚منبع: 📕۱) الحياة السياسية للإمام الرضا ج۱ ص۴۲۸ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها‼️⁉️ 📝در کتاب بحرالانساب منسوب به ابی مخنف نوشته شده است: ...حضرت فاطمه خاتون را در شهر قم شهید کردند...¹ ✍پاسخ: اولا این کتاب اعتبارش چقدر است؟ 1⃣جز آقابزرگ تهرانی که صرفا گفته اند: مولف کتاب تاریخ اولاد الاطهار کتاب بحرالانساب را بارها به سید مرتضی رازی نسبت داده است.² 2⃣و مرحوم افندی که نوشته است: کتاب مقتل ابی مخنف به نظر امام صادق و همچنین امام عسکری علیهما السلام رسیده است و امام عسکری اشتباهاتی از آن را تصحیح کردند. و علم الهدی رازی به فارسی آن را ترجمه نموده و نامش را بحرالانساب گذاشته است. و احوال کثیری از اولاد اهلبیت را به آن اضافه کرده است.³ دیگر چه کسانی این کتاب را در زمره ی کتب‌ ابی مخنف یا سید مرتضی رازی شمرده و به اعتبارش اشاره کرده اند؟ چطور که این کتاب را دیگر بزرگان ندیده اند و در آثار این دو شخص نیاورده اند؟ دوما جدای از مسئله ی اعتبار، در متن این کتاب آمده است: حضرت را در قم شهید کردند. در حالیکه متن سید جعفر مرتضی عاملی میگوید: ایشان را در ساوه مسموم کردند.⁴ و از آن طرف اخبار زیادی هست که بر تکریم حضرت در قم توسط مردم دلالت دارند و با این خبر منافات دارد. لذا این خبر نمیتواند درست باشد و حضرت معصومه سلام الله علیها در قم مسموم نشدند. اگر کسی پاسخ بدهد که شهادت ایشان در قم بوده و مسمومیت ایشان در ساوه، پاسخ میدهیم: در متن گفته شده ایشان را در قم شهید کردند. نه اینکه ایشان در قم شهید شدند. و الفرق بینهم کثیر، فتامل جدا✅ 📚منابع: 📕۱) بحرالانساب ابی مخنف ترجمه سید مرتضی نسخه خطی 📕۲) الذریعه ج۲۶ ص۸۴ 📕۳) ریاض العلما ج۵ ص۵۱۲ 📕۴) حیاة السياسية للامام رضا ج١ص٤٢٨ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مورد شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها‼️ ✍ایشان اضافاتی که در برخی از نقل ها مبنی بر اینکه در بین راه ساوه جنگی رخ داده و حضرت را مسموم کردند و…👈 بی اساس دانسته و جعل و نقل این قضایای بی اساس را موجب سست شدن و بی اعتماد شدن مخاطب به سایر قضایای معتبر میدانند 👉و در ادامه می فرمایند:« اصل مطلب همین است که در اینجا نوشته شده است، دیگر عناوین ثانویه درست می کنند، با این که مهمترین چیز پایه ی دین ما روی همین راستی و درستی گذاشته شده است. 🌐مشاهده در سایت معظم له 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
4_5841725825497434872.mp3
1.2M
نظر آیت الله شب زنده دار در مورد زمان وفات حضرت معصومه سلام الله علیها‼️ این تاریخ مجعول است.... ما جاعل را میشناسیم. بزرگداشت بگیریم. 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها⁉️ ✍نویسنده ی کتاب قیام سادات علوی بعد از بیان حمله ی دشمن به کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه، مینویسد: معروف است که عمال مامون الرشید عباسی با قتل و اسارت امام زاده های مرد 👈هیچ گونه تعرضی به حضرت معصومه سلام الله علیها ننموده اند👉 و آن سید مجلل با خدمه و کنیزان خود به شهر قم نزول اجلال فرمودند؛ و به تفصیل که مندرج در تاریخ قم، مریض شدند و داعی حق را لبیک اجابت نمودند و در همان جا مدفون میگردند.¹ 📕۱) قیام سادات علوی ص۲۴۶ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها‼️ ✍در تاریخ ولادت حضرت اختلاف بسیار است. 🔻شیخ جعفر نقدی قول پنجم جمادی الاولی را اتخاذ کرده و آن را حاصل تحقیق افاضل دانسته است.¹ 🔻سید محمد کاظم قزوینی نیز همین‌ قول را پذیرفته و آن را قول مشهور بین شیعیان دانسته است.² 🔻اقوال دیگری نیز وارد شده است: اوایل شعبان، رمضان، آخر ربیع الثانی ، محرم جناب هاشم رسول محلاتی میگوید: هیچ کدام از این اقوال دلیل محکم تاریخی ندارد.³ 🔻صاحب ریاحین الشریعه نیز پس از بیان اقوال مختلف میگوید: برای هیچیک از این اقوال یک دلیل تاریخی در دست نیست....سپس ایشان قول ولادت در اواخر ربیع را اقرب به صحت دانسته اند در صورت صحیح بودن ولادت اباعبدالله علیه السلام در سوم شعبان.⁴ ✍بنابراین هیچ کدام از این اقوال نه تنها معتبر نیست، بلکه حتی مستند هم نمیباشد. بزرگداشت ایشان و اختصاص روزی به ایشان قطعا کار خوبی و پسندیده ای است، اما بحث ما در مورد تاریخ این وقایع میباشد. 📚منابع: 📕۱) زینب الکبری ج۱ ص۱۸ 📕۲) زینب الکبری من المهد الی اللحد ص۳۱و۳۲ 📕۳) زینب عقیله بنی هاشم ص۱۰ 📕۴) ریاحین الشریعه ج۳ ص۳۳ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
هجوم به بیت وحی‼️ ✍بلاذری از علمای اهلسنت که در وصف آن چنین گفته اند: عالم، فاضل،شاعر،راوی ، نسب شناس و مورد یقین¹ ،حافظ ، اخباری و علامه² در کتاب انساب الاشراف خود جلد اول ، خبر ۱۱۸۴ چنین نقل میکند: أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ يُرِيدُ الْبَيْعَةَ، فَلَمْ يُبَايِعْ. فَجَاءَ عُمَرُ، ومعه فتيلة. فتلقته فاطمة على الباب، فقالت فاطمة: [يا ابن الْخَطَّابِ، أَتُرَاكَ مُحَرِّقًا عَلَيَّ بَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ، وَذَلِكَ أَقْوَى فِيمَا جَاءَ بِهِ أَبُوكِ. وَجَاءَ عَلِيٌّ، فَبَايَعَ وَقَالَ: كُنْتُ عَزَمْتُ أَنْ لا أَخْرُجَ مِنْ مَنْزِلِي حَتَّى أَجْمَعَ الْقُرْآنَ .³ 🔸ابوبکر به سمت علی پیام فرستاد که میخواهد بیعت کند، علی بیعت نکرد. عمر آمد و مشعلی با او بود. فاطمه پشت در با او رو به رو شد. فاطمه گفت: ای پسر خطاب، آیا تو میخواهی به روی من درب خانه ام را بسوزانی؟ گفت: بله ، و این تقویت کننده است آنچه را پدرت آورد. پس علی آمد و بیعت کرد و گفت: میخواستم که خارج نشوم از خانه ام تا زمانیکه قرآن را جمع کنم. ✅سند آن چنین است: مدائنی (ثقه ثقه ثقه)⁴، مسلمة بن محارب(ذكر شده در الثقات ابن حبان)⁵، سلیمان التیمی(امام،ثقه،از حفاظ)⁶، ابن عون(ثقة)⁷ 📚منابع: 📕۱) معجم الادباء ج۲ص۵۳۱ 📕۲) سیر اعلام النبلاء ج۱۲ص۱۴۷ 📕۳) انساب الاشراف ج۱ص۵۸۶ 📕۴) سير اعلام النبلاء ج۸ص۴۴۷ 📕۵) الثقات ج۷ص۴۹۰ 📕۶) سير اعلام النبلاء ج۶ص۳۲۳ 📕٧) الثقات للعجلي ج۱ ص٢٧۰ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت یا وفات جناب ام البنین سلام الله علیها‼️⁉️ ✍صاحب کتاب درجات الرفیعه ادعا کرده حضرت به شهادت رسیده اند و برای ادعای خود به قول دو مورخ استناد کرده است.¹ این ادعا از چند حیث صحیح نیست: اولا هردو کتاب از کتب متاخر میباشند و کم اعتبار برای استناد. چرا که اگر واقعا چنین چیزی در تاریخ رخ داده بود مورخین متقدم و علمای بزرگ ما که دسترسی بیشتری به منابع و اخبار داشتند مانند علامه مجلسی و سید بن طاووس و علامه حلی و ... به این اخبار دست پیدا میکردند و نقل میکردند، در حالیکه چنین نیست. دوما برخی بزرگان خلاف این قضیه را ادعا کرده اند. چنانکه سید محمد حسینی شیرازی در کتاب خود میگوید: نصی در تاریخ در مورد شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها یافت نشد. و ایشان صرفا قضیه ی شهادت را، احتمالی میدانند که از برخی قرائن استفاده میشود.² 🔻وإني أحتمل أن السيدة زينب عليها السلام قتلها الأمويون بالسم، وإن لم أجده في تاريخ، لكنه يستفاد ذلك من مختلف الشواهد والقرائن غير الخفيةعلي من تأمل في ذلك. 🔸و همانا من احتمال میدهم که سیده زینب را امویون به قتل رساندند با سم، اگرچه در تاریخ چیزی در این باره نیافتم، ولی این استفاده میشود از شواهد و قرائن مختلف، پوشیده نیست بر کسیکه تامل کند در آن 📚منابع: 📕۱) الدرجات الرفیعه ص۱۱۱ 📕۲) ام البنین ، سید محمد حسینی شیرازی،ص۴۹ باب احتمال در سبب وفات 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟