eitaa logo
مباحث رافضیون
20 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
آرشیو مباحث مطرح شده در گروه ، مستندات ، و مواضع و نظرات ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
زمان ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها‼️⁉️ ✍شیخ ذبیح الله محلاتی در این باره مینویسد: 1⃣بنت موسى بن جعفر المدفونه بارض قم 👈لا يخفى كه تاريخ تولد و وفات اين بانوى عطمى فاطمه معصومه تاكنون معلوم نشده است👉 بلكه زندگانى اين مخدره و دوره حيوة او مجهول مانده كه آيا شوهر كرده است يا خير آيا اولادى داشته است يا خير آيا چند سال در اين دنيا زندگانى كرده در چه ماهى از مدينه حركت كرده و چه سالى و چه ماهى و چه روزى از دنيا رفته آيا فوت او قبل از شهادت حضرت رضا ع بوده يا بعد از شهادت ايشان بى اعتنائى بشان تاريخ مستلزم اين مجهولات است و اما آنچه را كه بعضى از جهت بعضى از اغراض نسبت ميدهند كه فلانه مجتهد در مدينه طيبه تعيين يوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از كتاب لواقح الانوار كرده بى اصل است براى اينكه كتاب لواقح الانوار در نظر اين قاصر موجود است و اصلا چنين مطلبى در او نيست حقير احتمال دادم شايد كتاب ديگرى باشد تا اينكه خدمت علامۀ نسابۀ دانشمند آقا نجفى شهاب الدين تبريزى شرفياب شدم اين مطلب را عنوان كردم فرمودند كسيكه چنين 👈جعلى👉 كرده من او را ملاقات كردم معلوم شد غرضى داشته كه ذكر آن مصلحت نيست تجاوز اللّه عن زلله)¹ 2⃣همچنین آیت الله العظمی شبیری زنجانی میگویند: تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها مجعول است.² 📚منابع: 📕۱) ریاحین الشریعه ج۵ ص۳۱و۳۲ 📕۲) جرعه ای از دریا ج۲ ص۵۱۶ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها⁉️ ✍مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی چنین مینویسد: فأرسل المأمون إلى هذه القافلة، فقتل وشرد كل من فيها، وجرحوا هارون المذكور، ثم هجموا عليه وهو يتناول الطعام فقتلوه. وأما زعيمة القافلة السيدة فاطمة بنت موسى (عليه السلام) فيقال إنها هي الأخرى قد دس إليها السم في ساوة، ولهذا لم تلبث إلا أياماً قليلة واستشهدت¹. 🔸و اما زعیم قافله بانو فاطمه بنت موسی علیه السلام پس همانا گفته میشود: او شخص دیگریست که دسیسه کردند و سم دادند او را در ساوه، برای این بود که درنگ نکرد مگر ایام قلیلی و شهید شد. 🖇چنانکه در متن نیز دیده میشود، مولف از لفظ "یقال" استفاده نموده است. و سندی برای این مسئله بیان نفرموده است. ایشان قول مسمومیت را به عنوان یک‌ گفته مطرح کرده اند و این قول نه مستند است به منبعی معتبر ، نه قرینه ی قطعی و یا ظنّ آوری برای آن است. بنابراین گفتن لفظ شهادت و مسمومیت برای حضرت معصومه سلام الله علیها، چنان که در سالهای اخیر توسط هیئات و منبری های مطرح و مشهور گفته میشود درست به نظر نمیرسد. البته که مشقت ایشان برای سفر و دیدار امام زمانشان و بیماری ایشان و سپس وفات قطعا چون تحمل برای رسیدن به امام بوده در درجه ی شهادت است، اما مسمومیت ایشان قرینه ی قطعی ندارد. 📚منبع: 📕۱) الحياة السياسية للإمام الرضا ج۱ ص۴۲۸ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها‼️⁉️ 📝در کتاب بحرالانساب منسوب به ابی مخنف نوشته شده است: ...حضرت فاطمه خاتون را در شهر قم شهید کردند...¹ ✍پاسخ: اولا این کتاب اعتبارش چقدر است؟ 1⃣جز آقابزرگ تهرانی که صرفا گفته اند: مولف کتاب تاریخ اولاد الاطهار کتاب بحرالانساب را بارها به سید مرتضی رازی نسبت داده است.² 2⃣و مرحوم افندی که نوشته است: کتاب مقتل ابی مخنف به نظر امام صادق و همچنین امام عسکری علیهما السلام رسیده است و امام عسکری اشتباهاتی از آن را تصحیح کردند. و علم الهدی رازی به فارسی آن را ترجمه نموده و نامش را بحرالانساب گذاشته است. و احوال کثیری از اولاد اهلبیت را به آن اضافه کرده است.³ دیگر چه کسانی این کتاب را در زمره ی کتب‌ ابی مخنف یا سید مرتضی رازی شمرده و به اعتبارش اشاره کرده اند؟ چطور که این کتاب را دیگر بزرگان ندیده اند و در آثار این دو شخص نیاورده اند؟ دوما جدای از مسئله ی اعتبار، در متن این کتاب آمده است: حضرت را در قم شهید کردند. در حالیکه متن سید جعفر مرتضی عاملی میگوید: ایشان را در ساوه مسموم کردند.⁴ و از آن طرف اخبار زیادی هست که بر تکریم حضرت در قم توسط مردم دلالت دارند و با این خبر منافات دارد. لذا این خبر نمیتواند درست باشد و حضرت معصومه سلام الله علیها در قم مسموم نشدند. اگر کسی پاسخ بدهد که شهادت ایشان در قم بوده و مسمومیت ایشان در ساوه، پاسخ میدهیم: در متن گفته شده ایشان را در قم شهید کردند. نه اینکه ایشان در قم شهید شدند. و الفرق بینهم کثیر، فتامل جدا✅ 📚منابع: 📕۱) بحرالانساب ابی مخنف ترجمه سید مرتضی نسخه خطی 📕۲) الذریعه ج۲۶ ص۸۴ 📕۳) ریاض العلما ج۵ ص۵۱۲ 📕۴) حیاة السياسية للامام رضا ج١ص٤٢٨ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مورد شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها‼️ ✍ایشان اضافاتی که در برخی از نقل ها مبنی بر اینکه در بین راه ساوه جنگی رخ داده و حضرت را مسموم کردند و…👈 بی اساس دانسته و جعل و نقل این قضایای بی اساس را موجب سست شدن و بی اعتماد شدن مخاطب به سایر قضایای معتبر میدانند 👉و در ادامه می فرمایند:« اصل مطلب همین است که در اینجا نوشته شده است، دیگر عناوین ثانویه درست می کنند، با این که مهمترین چیز پایه ی دین ما روی همین راستی و درستی گذاشته شده است. 🌐مشاهده در سایت معظم له 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
4_5841725825497434872.mp3
1.2M
نظر آیت الله شب زنده دار در مورد زمان وفات حضرت معصومه سلام الله علیها‼️ این تاریخ مجعول است.... ما جاعل را میشناسیم. بزرگداشت بگیریم. 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها⁉️ ✍نویسنده ی کتاب قیام سادات علوی بعد از بیان حمله ی دشمن به کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه، مینویسد: معروف است که عمال مامون الرشید عباسی با قتل و اسارت امام زاده های مرد 👈هیچ گونه تعرضی به حضرت معصومه سلام الله علیها ننموده اند👉 و آن سید مجلل با خدمه و کنیزان خود به شهر قم نزول اجلال فرمودند؛ و به تفصیل که مندرج در تاریخ قم، مریض شدند و داعی حق را لبیک اجابت نمودند و در همان جا مدفون میگردند.¹ 📕۱) قیام سادات علوی ص۲۴۶ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها‼️ ✍در تاریخ ولادت حضرت اختلاف بسیار است. 🔻شیخ جعفر نقدی قول پنجم جمادی الاولی را اتخاذ کرده و آن را حاصل تحقیق افاضل دانسته است.¹ 🔻سید محمد کاظم قزوینی نیز همین‌ قول را پذیرفته و آن را قول مشهور بین شیعیان دانسته است.² 🔻اقوال دیگری نیز وارد شده است: اوایل شعبان، رمضان، آخر ربیع الثانی ، محرم جناب هاشم رسول محلاتی میگوید: هیچ کدام از این اقوال دلیل محکم تاریخی ندارد.³ 🔻صاحب ریاحین الشریعه نیز پس از بیان اقوال مختلف میگوید: برای هیچیک از این اقوال یک دلیل تاریخی در دست نیست....سپس ایشان قول ولادت در اواخر ربیع را اقرب به صحت دانسته اند در صورت صحیح بودن ولادت اباعبدالله علیه السلام در سوم شعبان.⁴ ✍بنابراین هیچ کدام از این اقوال نه تنها معتبر نیست، بلکه حتی مستند هم نمیباشد. بزرگداشت ایشان و اختصاص روزی به ایشان قطعا کار خوبی و پسندیده ای است، اما بحث ما در مورد تاریخ این وقایع میباشد. 📚منابع: 📕۱) زینب الکبری ج۱ ص۱۸ 📕۲) زینب الکبری من المهد الی اللحد ص۳۱و۳۲ 📕۳) زینب عقیله بنی هاشم ص۱۰ 📕۴) ریاحین الشریعه ج۳ ص۳۳ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
هجوم به بیت وحی‼️ ✍بلاذری از علمای اهلسنت که در وصف آن چنین گفته اند: عالم، فاضل،شاعر،راوی ، نسب شناس و مورد یقین¹ ،حافظ ، اخباری و علامه² در کتاب انساب الاشراف خود جلد اول ، خبر ۱۱۸۴ چنین نقل میکند: أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ يُرِيدُ الْبَيْعَةَ، فَلَمْ يُبَايِعْ. فَجَاءَ عُمَرُ، ومعه فتيلة. فتلقته فاطمة على الباب، فقالت فاطمة: [يا ابن الْخَطَّابِ، أَتُرَاكَ مُحَرِّقًا عَلَيَّ بَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ، وَذَلِكَ أَقْوَى فِيمَا جَاءَ بِهِ أَبُوكِ. وَجَاءَ عَلِيٌّ، فَبَايَعَ وَقَالَ: كُنْتُ عَزَمْتُ أَنْ لا أَخْرُجَ مِنْ مَنْزِلِي حَتَّى أَجْمَعَ الْقُرْآنَ .³ 🔸ابوبکر به سمت علی پیام فرستاد که میخواهد بیعت کند، علی بیعت نکرد. عمر آمد و مشعلی با او بود. فاطمه پشت در با او رو به رو شد. فاطمه گفت: ای پسر خطاب، آیا تو میخواهی به روی من درب خانه ام را بسوزانی؟ گفت: بله ، و این تقویت کننده است آنچه را پدرت آورد. پس علی آمد و بیعت کرد و گفت: میخواستم که خارج نشوم از خانه ام تا زمانیکه قرآن را جمع کنم. ✅سند آن چنین است: مدائنی (ثقه ثقه ثقه)⁴، مسلمة بن محارب(ذكر شده در الثقات ابن حبان)⁵، سلیمان التیمی(امام،ثقه،از حفاظ)⁶، ابن عون(ثقة)⁷ 📚منابع: 📕۱) معجم الادباء ج۲ص۵۳۱ 📕۲) سیر اعلام النبلاء ج۱۲ص۱۴۷ 📕۳) انساب الاشراف ج۱ص۵۸۶ 📕۴) سير اعلام النبلاء ج۸ص۴۴۷ 📕۵) الثقات ج۷ص۴۹۰ 📕۶) سير اعلام النبلاء ج۶ص۳۲۳ 📕٧) الثقات للعجلي ج۱ ص٢٧۰ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت یا وفات جناب ام البنین سلام الله علیها‼️⁉️ ✍صاحب کتاب درجات الرفیعه ادعا کرده حضرت به شهادت رسیده اند و برای ادعای خود به قول دو مورخ استناد کرده است.¹ این ادعا از چند حیث صحیح نیست: اولا هردو کتاب از کتب متاخر میباشند و کم اعتبار برای استناد. چرا که اگر واقعا چنین چیزی در تاریخ رخ داده بود مورخین متقدم و علمای بزرگ ما که دسترسی بیشتری به منابع و اخبار داشتند مانند علامه مجلسی و سید بن طاووس و علامه حلی و ... به این اخبار دست پیدا میکردند و نقل میکردند، در حالیکه چنین نیست. دوما برخی بزرگان خلاف این قضیه را ادعا کرده اند. چنانکه سید محمد حسینی شیرازی در کتاب خود میگوید: نصی در تاریخ در مورد شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها یافت نشد. و ایشان صرفا قضیه ی شهادت را، احتمالی میدانند که از برخی قرائن استفاده میشود.² 🔻وإني أحتمل أن السيدة زينب عليها السلام قتلها الأمويون بالسم، وإن لم أجده في تاريخ، لكنه يستفاد ذلك من مختلف الشواهد والقرائن غير الخفيةعلي من تأمل في ذلك. 🔸و همانا من احتمال میدهم که سیده زینب را امویون به قتل رساندند با سم، اگرچه در تاریخ چیزی در این باره نیافتم، ولی این استفاده میشود از شواهد و قرائن مختلف، پوشیده نیست بر کسیکه تامل کند در آن 📚منابع: 📕۱) الدرجات الرفیعه ص۱۱۱ 📕۲) ام البنین ، سید محمد حسینی شیرازی،ص۴۹ باب احتمال در سبب وفات 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت یا وفات جناب ام البنین سلام الله علیها⁉️‼️ ✍در این ایام روایتی دست به دست میشود که متن آن چنین است:👇 ▪️قال الصّادق علیه السلام : 🔺و کانَت تَلعَنُ بَنی اُمیّه ، هی المَسمُومُ وَ وَصَلَت الشّهاده. 🔻امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمودند : او (حضرت ام البنین) آشکارا بنی امیه را لعن می کرد ؛ بنی امیه او را مسموم کردند و به شهادت رساندند. ❌و برای آن منابع زیر ذکر میشود👇 📚تنقیح المقال ج ۳ ص۷۰ 📚المحدثات الشیعه ج۲ ص۵۵۰ 📚زنان نابغه ص۱۵۰ 📚ام البنین ص۴۷۰ 📚ام البنین سیرتها و کراماتها ص۱۷۰ 📚اعلام النساء ص ۴۹۶ 📚وقایع الشیعه ص٨۵ 1⃣ این روایت جعلی میباشد. در تنقیح المقال و منابع دیگر یافت نشد و انتساب این روایت به منابع نادرست است. 2⃣ همچنین متن دچار اشتباهات ادبی است. و هی المسموم غلط است و درست آن و هی المسمومة میباشد. ✅بنابراین جعلی بودن روایت واضح است و استدلال به آن جز از ناآشنایان به تحقیق برنمی آید. 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
وفات یا شهادت جناب ام البنین سلام الله علیها‼️⁉️ 📌در مورد وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها چند غلط رواج پیدا کرده است: ۱) ایشان بنی امیه را علنی لعن میکردند لذا بنی امیه اقدام به مسموم کردن ایشان نمودند.‼️ ✅ پاسخ: 1⃣ اولا در جایی گفته نشده ایشان بنی امیه را لعن علنی میکردند و فقط در همان روایت جعلی که نه در منبعی آمده و نه متن آن درست است این مطلب آمده. پس ادعای لعن علنی باطل و غلط است. 2⃣ ثانیا حداکثر چیزی که گفته شده این است که ایشان نوحه سرایی میکردند و بنی امیه را مفتضح مینمودند. این نیز نمیتواند قرینه ای برای شهید کردن ایشان توسط بنی امیه باشد زیرا اولا تمام مخدرات حرم اباعبدالله علیه السلام نوحه سرایی میکردند و میگریستند. دوما حضرات زینب و سکینه و‌... هم با خطبه هایشان بنی امیه را مفتضح میکردند پس باید آنها نیز شهید میشدند. البته بعید نیست برخی احتمال شهادت را برای این حضرات نیز مطرح کنند با دلایل واهی ۲) میگویند: بنی امیه ایشان را با عسل زهرآگین مسموم کرد.‼️ ✅پاسخ: عجب است که اصل قضیه ثابت نیست و با هزار قرینه و تلاشهای بسیار به دنبال اثبات اصل قضیه اند، اما عده ای جزئیاتی هم برای آن ادعا میکنند. عسل زهرآگین؟ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
امکان نکاح اجنه با انسان‼️ ✍یکی از سوالاتی که همواره مطرح میشود این است که آیا انسان و جن میتوانند با هم ازدواج کنند⁉️ و آیا حاصل نکاح آنها فرزند میشود⁉️ ✅در پاسخ باید گفت: بله؛ چنین چیزی امکان دارد. ما برای پاسخ به قرآن رجوع میکنیم. خداوند متعال در آیه ۵۰ سوره ی کهف در مورد ابلیس میفرماید: وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ۗ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ...¹ 🔸و هنگامیکه به ملائکه گفتیم: سجده کنید برای آدم، پس سجده کردند جز ابلیس که از اجنه بود و از امر پروردگارش سر باز زد. آیا او و ذریه اش را بجای منِ خدا ولی خود میگیرید در حالیکه آنها برای شما دشمنند؟؟؟ در این آیه خداوند ابلیس را از طایفه ی اجنه و صاحب ذریه و فرزند معرفی کرده است. همچنین خداوند در آیه ۶۴ سوره ی اسراء ضمن سخنان خود با ابلیس به او میگوید: ...وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ....² 🔸هر کس از بنی آدم را توانستی جذب کنی، در اموال و اولاد با او شریک شو... اینکه شرکت ابلیس با انسان در فرزندان چگونه است به یک روایت استناد میکنیم: عن عبد الملك بن أعين قال: سمعت أبا جعفر ع يقول‌ إذا زنى الرجل أدخل الشيطان ذكره ثم عملا جميعا، ثم يختلط النطفتان، فيخلق الله منهما فيكون شركة الشيطان‌.³ 🔸عبدالملک بن اعین گفت: شنیدم امام باقر علیه السلام میگوید: هرگاه مرد زنا کند، شیطان آلت خود را داخل میکند و با هم کار میکنند. سپس نطفه ها(نطفه ی مرد و شیطان در بدن زن) مخلوط میشود و خدا از آن مخلوقی می آفریند. و شرکت شیطان این میباشد. 📚منابع: 📕۱) آیه ۵۰ سوره کهف 📕۲) آیه ۶۴ سوره اسراء 📕۳) تفسير العيّاشي ج۲ ص۲۹۹ 🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟