eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
20 ⏮ در و خرید و فروش‌های سایبری 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : همان طور که می‌دانید در تجارت الکترونیکی و خرید و فروش‌هایی که از طریق فضای سایبر انجام می‌شود، معمولاً خریدار و فروشنده در کنار همدیگر و در یک مکان قرار ندارند و حتی گاهی در مناطقی بسیار دور از هم و مثلاً یک نفر در این طرف کره زمین و دیگری در آن طرف کره زمین، یا یک نفر در هواپیما در آسمان و دیگری بر روی زمین است. با توجه به این واقعیت، آیا در چنین معاملات و خرید و فروش‌هایی هم خیار مجلس می‌تواند وجود داشته باشد؟ 💥 : ⏮ و اجمالی به پرسش شما این است که: خیار مجلس در تجارت الکترونیکی و خرید و فروش‌های سایبری هم، با رعایت شرایطش، امکان جریان دارد. ⏮ اما : خیار مجلس، به معنای اختیار و حقّ بر هم زدن معامله به وسیله هر یک از خریدار و فروشنده است، البته تا زمانی که هنوز از یکدیگر جدا نشده‌اند. این خیار، از خیارات مختصّ بیع و یکی از مهم‌ترین خیارات است، که مورد اتّفاق نظر فقها در می‌باشد. اخبار و ادله‌ای که بر آن داریم هم در حد (بسیار زیاد) است. ولی همان‌گونه که اشاره شد، خیار مجلس مُغَیّی به غایتی می‌باشد که عبارت است از افتراق و جدا شدن متبایعَین؛ یعنی فقط تا زمانی، هر یک از خریدار و فروشنده، این حق و اختیار را دارند که معامله را بر هم بزنند که هنوز از یکدیگر جدا نشده باشند. این قید، و به تعبیر دیگر، این ضابطه از روایات به دست آمده است و عبارت مشهور: «البیّعان بالخیار ما لم یفترقا أو حتّی یفترقا» ناظر به این قید و ضابطه است. آنچه در بَدو امر از عنوان «خیار مجلس»، و مشخصاً کلمه «مجلس»، به ذهن تبادر می‌کند این است که مُتَبایعانی (خریدار و فروشنده‌ای) که می‌خواهند از حقّ خیار استفاده کنند در مجلس واحدی قرار دارند و از وحدت مکانی برخوردار می‌باشند. لکن در خرید و فروش اینترنتی، معمولاً مفروض این است که متبایعان (خریدار و فروشنده) در کنار یکدیگر و در مکان واحد حضور ندارند. پس خیار مجلس در و نمی‌تواند جاری شود. اما در پاسخ می‌توان گفت که اساساً تعبیر مجلس و مجلس واحد در ادله و روایات باب نیامده است و این نامی است که فقها برای این نوع خیار برگزیده‌اند. ولی به رغم این پاسخ، باز هم مشکل حل نمی‌شود چون در روایات، تعبیر «ما لم یَفترقا» آمده است و افتراقی که در اینجا مطرح شده است در افتراق مکانی ظهور دارد و در نتیجه «ما لم یفترقا» هم، باید مسبوق به وحدت مکانی باشد. در حالی که در عموم تجارات و بیوع الکترونیکی و سایبری، متبایعان (خریدار و فروشنده) نه تنها در یک مکان حضور ندارند، بلکه حتی ممکن است در دو شهر، دو کشور و یا حتی در دو قارۀ مختلف و دور از هم قرار داشته باشند و عدم وحدت مکانی به صورت کامل در مورد آنها صدق می‌کند. با این وصف، آیا می‌توان برای تجارت و معامله اینترنتی هم خیار مجلس در نظر گرفت و قاعده «البیّعان بالخیار ما لم یفترقا» را در مورد متعاقدین (طرفین عقد) در بیوع اینترنتی جاری دانست؟ البته نکته بسیار مهمی که نسبت به افتراق وجود دارد و فقها به آن اشاره کرده‌اند این است که باید ببینیم افتراق نسبت به چه چیزی مطرح می‌شود؟ در پاسخ باید گفت: افتراق نسبت به هیأت اجتماعیۀ حین البیع، حاصل می‌شود. هیأت اجتماعیه حین البیع، به زبان ساده عبارت است از: پای معامله آمدن. همچنین باید بدانیم که «اجتماعُ کلّ شیءٍ بحسبه و افتراقُ کلّ شیءٍ بحسبه». کسانی که به صورت اینترنتی ارتباط برقرار می‌کنند هم، پای ارتباط می‌آیند. و با همین پای ارتباط آمدن که در معاملات و تجارت الکترونیکی و اینترنتی هم وجود دارد، اجتماع حاصل می‌شود و بعد از آن، افتراق هم می‌تواند حادث شود؛ البته اجتماع و افتراقی به حسب خودش. در معامله اینترنتی، تفرّق یا افتراق بعد الاجتماع، این طور حاصل می‌شود که متبایعان (خریدار و فروشنده) بعد از پای معامله آمدن، از معامله فارغ شوند و مشغول کارهای دیگر شوند؛ و لو آنکه هنوز پای رایانه یا هر وسیله ارتباط اینترنتی قرار داشته باشند. حتی در بحث خیار مجلسِ حضوری هم گفته شده است که افتراق نِسبی هم باعث سقوط خیار می‌شود. یعنی لزوماً ترک مجلس ملاک نیست، بلکه همین که به‌گونه‌ای شود که عرفاً بگویند که از عقد فارغ شده‌اند، در لزوم عقد کفایت می‌کند. بایستۀ تذکر است که خیار مجلس در جایی است که طرفین به صورت زنده، بر خط و آنلاین مشغول معامله باشند و هر دو پای معامله باشند و ایجاب و قبولشان به دنبال یکدیگر بیاید، اما اگر بیع، آنلاین انجام نشود و مثلاً به صورت ایمیل باشد، بر فرضِ صحتِ چنین معامله‌ای که بین ایجاب و قبولش فاصله شده است، اساساً بحث خیار مجلس معنا پیدا نمی‌کند و تصویر و تصوّری ندارد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 20 ⏮ #خیار_مجلس در #تجارت_الکترونیکی و خرید و فروش‌های سایبری 🔶 آیت‌الله ملک زاده
در همینجا بد نیست اشاره شود که حکم مذکور، شامل خرید و فروشهای ، بیسیمی و امثال آنها می شود؛
✅ #هدایت_تحصیلی 🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج ⏪ فائده #دو 🔶 انتخاب چند باب مهم تر از #عبادات و #معاملات ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #خارج_فقه ⏮ #الامر_بالمعروف و #النهی_عن_المنکر 🔶 جلسه #نوزده ◾️ ۲۷ آبان ۹۹ ⏮ آیت‌الله ملک زاده 🔶 لینک حضور مجازی در کلاس https://www.skyroom.online/ch/markaz110/emamkhamenei 👇👇👇
✅ #هدایت_تحصیلی 🔶 هدایت تحصیلی طلاب #درس_خارج ⏪ فائده #سه 🔶 اتخاذ مبنا و ابراز نظر مستدل در مسئله یا هر بخش از درس ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة ⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات ⏮ جلسه #بیست 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #کفایة_الأصول 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ طلابى که درس کفايه بخش ۴ را با آیت‌الله ملک زا
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #کفایة_الأصول 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ طلابى که درس کفايه بخش ۴ را با آیت‌الله ملک زاده انتخاب کرده اند، برای دسترسی به صوتهای درس با حجم کمتر به سایت مباحث مراجعه فرمایند:👇👇👇 mabaheth.ir
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة ⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات ⏮ جلسه #بیست_یک 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💥 خرید اینترنتی 💥 🔶 مژده به طلاب و دانش پژوهان غیرساکن در شهر قم؛ 📗 کتاب «فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی» 🔶 مولف: آیت‌الله ملک زاده ✅ این کتاب را هم اکنون میتوانید از طریق «وبسایت پاتوق کتاب فردا»تهیه نمایید. ⏪ آدرس: https://bookroom.ir/book/63404
✅ معرفی استاد 🔶 محمدحسین ملک زاده ⏪ آیت الله محمدحسین ملک زاده با پیشینه حدود دو دهه تدریس سطوح عالی علوم حوزوی، دارای کرسی رسمی تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم می باشد و هم اکنون علاوه بر تدریس خارج فقه - اعم از عمومی و تخصصی (مضاف) - و تدریس نظام سازی اسلامی، در حال به انجام رساندن دومین دوره تدریس خارج اصول در حوزه علمیه است و احیانا به تدریس در مقطع دکتری دانشگاه ها، سطح سه و چهار مراکز تخصصی حوزه و راهنمایی و مشاوره پایان نامه های طلاب و دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی می پردازند. ⏪ ایشان در دوران تحصیل، در مجموع، حدود ۲۵ سال در دروس خارج فقه و ۲۰ سال در دروس خارج اصول آیات عظام میرزا جواد تبریزی (۴ سال)، بهجت (۳/۵ سال)، سیدکاظم حائری (۱۳ سال)، سبحانی (۶ سال)، شریعتی نیاسر (۱۶ سال)، وحید خراسانی (۲ سال)، سیدمحمدحسین فضل الله و ... شرکت نموده است. از حضرات آیات جوادی آملی، معرفت، مکارم شیرازی، مصباح یزدی، انصاری شیرازی، مشکینی، محمدتقی جعفری و مجتهدی تهرانی هم می توان به عنوان شماری از مهمترین اساتید وی در زمینه تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، اخلاق و عرفان یاد کرد. ⏪ همچنین ایشان در عنفوان جوانی موفق به اجازه اجتهاد از برخی علما و مراجع گردیده است. ⏪ تعداد تالیفات آیت الله ملک زاده تاکنون به حدود ۱۴۰ جلد کتاب رسیده است و به جز حفظ قرآن کریم در نوجوانی، با زبان های مختلفی آشنا می باشد و ده ها سفر علمی، فرهنگی و تبلیغی به کشورهای گوناگون داشته است. 🔶 مباحث: ▪️ کانالی برای و تربیت http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة ⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات ⏮ جلسه #بیست_دو 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گزارش 🔶 #درس_خارج_فقه #فضای_مجازی ▪️ برگزاری درس خارج فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم؛ 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊 ⏮ با توجه به محدودیتهای بهداشتی اعلام شده، جلسه امروز #شنبه ۱ آذر برگزار نمی شود؛ ⏮ موضوع: #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد 🔶 مدرّس: آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة ⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات ⏮ جلسه #بیست_سه 🔶 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
خانوادگى 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : شوهرم مقلد یکی از مراجع است، آیا لازم است که من و فرزندانم که به تکلیف رسیده‌اند هم از شوهرم به عنوان سرپرست خانواده تبعیت کنیم و از مرجع او، تقلید کنیم؟ 💥 : خیر؛ هر کدام از شما به طور مستقل، وظیفه شرعی خود را دارد و نباید در یافتن و برگزیدن فقیه جامع الشرایط برای تقلید، تابع یکدیگر باشید. البته اگر افراد خانواده به صحّت تحقیق سرپرست خانواده اطمینان پیدا کنند، می‌توانند بر اساس گفته او عمل نمایند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #انتشار_کتاب ⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛ ✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر ⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده آدرس تهیه اینترنتی: https://bookroom.ir/book/69017 ⏪ پخش و توزیع: 09196151249 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #خارج_فقه ⏮ #الامر_بالمعروف و #النهی_عن_المنکر 🔶 جلسه #بیست ◾️ ۲ آذر ۹۹ ⏮ آیت‌الله ملک زاده 🔶 لینک حضور مجازی در کلاس https://www.skyroom.online/ch/markaz110/emamkhamenei 👇👇👇