eitaa logo
مبانی رشد و تربیت اسلامی
4هزار دنبال‌کننده
191 عکس
14 ویدیو
17 فایل
🔶 مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔷 اساتید تربیت اسلامی بالاخص حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی 🔶 برگزار کننده دوره های مطالعاتی مبانی و تربیتی 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ فوری و مهم ‼️ سلام الهی که نماز روزه‌های همه قبول درگاه حق باشه. 🔸 یکشنبۀ گذشته، مقام معظم رهبری، خطاب به همۀ جوونا در بارۀ ضرورت پرداختن به مبانی معرفتی حرف‌های بسیار مهمّی زدند که در انتهای درس امروز اومده. 🔸 بنده با مشورتی که با دوستان انجام دادم، به این نتیجه رسیدیم که فضای کلاس مجازی رو باز کنیم و به هر کسی که احساس نیاز می‌کنه، اجازۀ ورود به این کلاس رو بدیم. 🔸 حالا از شما درخواست می‌کنم با توجّه به شناختی که از دوستانتون دارید، کسایی رو که احساس می‌کنید این مباحث براشون مفیده و بهش نیاز دارن، به کانال دعوت کنید. 🔻 نشانی کانال رو در ایتا و بله خدمتتون ارسال می‌کنم: 🌐 نشانی کانال در پیام رسان بله: با عرض معذرت لینک کانال در پیام رسان بله، اشتباه بود که عذرخواهی می کنم: نشانی کانال در پیام رسان بله و ایتا: @mabaniroshd محسن عباسی ولدی موفق باشید یاعلی
سلام علیکم. با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر آشنایی با مبانی معرفتی در حوزه علوم انسانی_اسلامی و اهمیت وافر مبانی تربیت اسلامی، تصمیم گرفته شد فایل‌های صوتی کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی و مطالبی که در کانال بارگزاری می‌شود، مورد استفاده عموم قرار گیرد تا کسانی که مشتاق به آشنایی با مبانی تربیت اسلامی هستند، از این مطالب استفاده نمایند. از مخاطبین بزرگوار خواستاریم لینک کانال را در اختیار فعالین و مشتاقین در این حوزه قرار دهند. لینک کانال در پیام رسان بله: https://ble.ir/mabaniroshd لینک کانال در پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/mabaniroshd
خلاصۀ جلسۀ سی و ششم: 3/3/1399 تفسیر معنوی و هدف آفرینش امروز انسان‌ها از نداشتن تفسیر معنوی از جهان رنج می‌برند. تفسیر معنوی از جهان، تنها یک آموزۀ ذهنی نیست. بدون این تفسیر، زندگی در دنیایی که پر از تضادّ و تزاحم است، جز افسردگی نتیجۀ دیگری ندارد. انسان دنیای مدرن، به دنبال معنای آفرینش است. او نمی‌داند برای چه چیزی پا به این عالم گذاشته است. این ابهام به شدّت او را بی‌قرار کرده است. بدون تفسیر معنوی از جهان، هیچ کسی قادر به برطرف کردن این ابهام نیست. نه این که می‌شود برطرف کرد؛ ولی توانایی آن وجود ندارد، اصلاً بدون تفسیر معنوی از جهان، سؤال معنای آفرینش، بی‌پاسخ است. تفسیر معنوی و عطش کار معنوی تفسیر معنوی از دنیا که باشد، عطش کار معنوی در انسان زیاد می‌شود. آن وقت کارهای خدا چه قدر معنادار می‌شود برایمان که برای کارهایمان دنیای و مادی ما هم جنبۀ معنوی تعریف می‌کند. تفسیر معنوی و پیشرفت وقتی از تفسیر معنوی عالم غافل می‌شویم و وقتی از حقیقت تمدّن غربی هم فاصله می‌گیریم، نتیجه آن می‌شود که «پیشرفت» را همان طوری معنا می‌کنیم که غرب می‌خواهد. تفسیر معنوی و رمزآلودن بودن عالم حقیقت عالم پر از رمز و رازهایی است که انسان با اتّصال به آموزه‌های وحیانی می‌تواند به بخشی از آنها دست پیدا کند و بخشی از آن هم از دست بشر عادی خارج است. مکتبی که سعی دارد از عالم و قوانین حاکم بر آن، چهره‌ای مادّی به تصویر بکشد، بر خلاف مسیری که انسان درک می‌کند در حال حرکت است. چنین مکتبی نمی‌تواند مدیریت زندگی انسان را به دست بگیرد، زیرا نمی‌تواند اعتماد انسان را به خود جلب کند.
خلاصه‌ای از بحث ربوبیت _ خدا،‌ خالقی است که رب است. رب در فرهنگ قرآنی، مالکی است که اختیاردار و تدبیرکنندۀ مربوب است. _ در صورتی می‌توان به قواعد بر خاستۀ از علوم انسانی غیر وحیانی در تربیت اعتماد کرد که رب این اختیار را به انسان واگذار کرده باشد. طبق آیات و روایات به راحتی می‌توان گفت که این واگذاری انجام نشده است. _ یکی از زیر مجموعه‌های بحث ربوبیت کلی عالم، سنت‌های معنوی است. سنت‌های معنوی، قانون‌های حقیقی هستند و به صورت مستقیم در تربیت مؤثرند. نمی‌شود کسی در بارۀ سنت‌های معنوی علم نداشته باشد و نقشۀ تربیت بریزد. سنت‌های معنوی را نمی‌شود با تجربه به دست آورد. تنها راه آگاهی از سنت‌های معنوی، وحی است. _ انسان در زندگی خودش دارای روابط پنجگانه است: الف) رابطه با خدا؛ ب) رابطه با خودش؛ ج) رابطه با انسان‌های دیگر؛ د) رابطه با طبیعت؛ هـ) رابطه با عالم فرشتگان و اجنّه. _ کسی می‌تواند نقشۀ تربیت را بکشد‌ که بتواند در میان این بی‌نهایت، رابطه‌هایی را در قانون تربیت بگنجاند که او را به نقطۀ کمال برساند. تنها کسی که می‌تواند این کار را انجام دهد، خالق و ربّ انسان است. تجربه و آزمون، توانایی استخراج این نقشه را ندارد. _ قرآن تأکید زیادی روی علم وسیع الهی دارد. از کنار این تأکید نباید به راحتی رد شد. کسی می‌تواند نقشۀ تربیت انسان را طراحی کند که به گذشته و حال و آیندۀ او علم داشته باشد. این علم تنها در اختیار خداست. کسی می‌تواند نقشۀ تربیت انسان را طراحی کند که به شرایط روحی تک تک انسان‌ها علم داشته باشد. این علم تنها در اختیار خداست. _ کمی دقیق‌تر که به ربوبیت نگاه کنیم، باید بگوییم ربّ هم جعلِ نیاز می‌کند و هم راه پاسخ‌گویی به نیاز را قرار می‌دهد، هم هدف را جعل می‌کند و هم راه رسیدن به هدف را معلوم می‌کند. _ هر چیزی که خدا جعل می‌کند، می‌شود عین حقیقت دارد. حقی فراتر از رب نیست. وظیفۀ علم کشف حقیقت است. علم اگر از حقیقت حرف نزند،‌ علم نیست. _ شما اگر معتقد به جعل شدید، باید بروید ویژگی‌هایی را که خدا در مخلوقات خودش قرار داده و بیان کرده پیدا کنید. اگر رابطه‌ای را پیدا کردید که خدا آن را نفی کرده، نمی‌توانید آن را حقیقت بدانید؛ مثلاً خدا انجام گناه را برای درمان مسائل روحی جعل نکرده؛ پس کسی نمی‌تواند برای درمان، از گناه استفاده کند. یا این که خدا تکبّر را راه به دست جایگاه اجتماعی قرار نداده،‌ در حالی که برخی از راهکارهایی که برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی معرّفی می‌شود، رسما تجویز تکبّر است.
خلاصۀ جلسۀ سی و هشتم: 17/3/1399 _ هدایت از شئون ربوبیت است. _ هم راه و هم مقصد را خدا به عنوان رب جعل کرده است. _ هدایت یعنی نشان دادن راهی که خدا جعل کرده است و انسان را به مقصدی می‌رساند که خدا جعل کرده است. _ کسی جز خدا این هدایت را انجام نمی‌دهد. هر چیزی از طریقی غیر از خدا نشان داده شود، شایستۀ نام هدایت نیست. _ فقط کسی هدایت یافته است که در راهی قدم بردارد که خدا تعیین کرده است. _ اگر کسی از این هدایت محروم شد، هیچ گاه به مقصد نمی‌رسد. _ سکولاریسم علمی یعنی محدودۀ نظرات علمی را طوری تعیین کنیم که زبان حال و قالش این باشد: دین حقّ دخالت در علم را ندارد.
سلام وقت همگی بخیر با توجه به تغییرات فنی که در پیام رسان ایتا انجام شده، ظاهرا فایل‌های قدیمی قابل دریافت نیست. کسانی که با این مشکل مواجه شده‌اند به کانال مبانی رشد و تربیت اسلامی در پیام رسان بله مراجعه کنند. آدرس کانال در پیام رسان بله: https://ble.ir/mabaniroshd موفق باشید یاعلی
خلاصۀ جلسۀ سی و نهم: 24/3/1399 _ خدا اراده کرده است که هدایت از طریق حجّت الهی به مردم منتقل شود. _ محدودۀ هدایت الهی با توجه به آیات قرآن؛ مثل آیۀ 38 سورۀ بقره و آیۀ 17 محمّد؟صل؟، هم مدیریت حالات درونی است و هم مدیریت رفتار در سه حوزه ذهن، دل و اعمال ظاهری است؛ به همین دلیل هم محدوده هدایت گستره‌اش به حدی وسیع است که به جرأت می‌توان گفت، کل زندگی انسان را در بر می‌گیرد. _ با این تفسیر از هدایت الهی باید گفت، آن محدوده ای که هدایت الهی آن را در بر می‌گیرد با محدوده ای که علوم تربیتی و روانشناسی غربی مدعی حکومت بر آن هستند، تداخل حداکثری دارد. پس باید بین این دو تا یکی را حاکم و فرمانده کرد و اصل قرار داد و دیگری اگر چیز قابل استفاده‌ای داشت که در مسیر همان حاکم و فرمانده بود، می‌شود از آن استفاده کرد.
🔰 برگزاری دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) 💠 دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌شود. 📚 این دوره تحت نظارت حجت‌الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی خواهد بود. 📆 زمان ثبت‌نام از ۷ تیرماه تا ۱۳ تیرماه ✅ آغاز سیر مطالعاتی از ۱۴ تیر 💯 با ظرفیت محدود 📝 همراه با اعطای گواهی پایان دوره ☎️ تماس: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ 🔻 کسب اطلاعات بیشتر: 💻 abbasivaladi.ir 📱 @mabaniroshd ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ #شهید_مطهری #فراخوان_دوره #عباسی_ولدی 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
خلاصۀ جلسۀ چهلم: 31/3/1399 _ قانون کلّی این است که هدایت با مشیّت و ارادۀ الهی رابطۀ مستقیم دارد. خدا هر کسی را که اراده کند، هدایت کند. _ مشیت و ارادۀ الهی قاعده دارد. ما از همۀ قاعده‌ها خبر نداریم. آن بخشی از قاعده‌ها که در طی مسیر بندگی مورد نیاز ماست، به ما گفته می شود. _ اولین قاعده در باره این مشیت و اراده این است که خدا ارادۀ الهی تعلق گرفته به این که همۀ مردم را هدایت کند؛ امّا نوع برخورد انسان‌ها با هدایت ابتدای، نوع برخورد خدا را با آنها در ادامۀ مسیر مشخص می‌کند یا تداوم هدایت یا محرومیت از هدایت و در نتیجه اضلال و گمراه کردن. _ باید مصادیق کسانی که مشمول هدایت الهی می‌شوند و آنهایی را که نمی‌شوند، پیدا کرد. یافتن این مصادبق،‌ بخش قابل توجّهی از موانع تربیت را به ما نشان می‌دهد. _ ظالمان، فاسقان، کافران، منافقان،‌ کسانی که ولایت شیطان را می‌پذیرند، مکذّّبین معاد، دروغگویان، کفران کننده‌ها، سنگدلان نسبت به ذکر خدا، اسرافکار،‌ اهل شک از جملۀ کسانی هستند که از نگاه قرآن مشمول هدایت الهی نمی‌شوند. _ ما باید با تحقیق و پژوهش در بارۀ کسانی که مشمول هدایت الهی نمی‌شوند، بدانیم که مثلاً فاسق کیست و چه ویژگی‌هایی دارد که مشمول هدایت الهی نمی‌شود. این تحقیق و پژوهش دنیایی از مسائل تربیتی را در برابر چشمانمان روشن می‌کند.
خلاصۀ جلسۀ چهل و یکم: 1399/4/7 _ در قرآن اضلال به خدا نسبت داده شده است و در این تردیدی نیست؛ امّا در این نسبت توجّه به چند نکته ضروری است. الف) از مجموع آیات قرآن چنین بر می‌آید که هدایت عمومی است و شامل همۀ مردم می‌شود. ب) تا این هدایت انجام نگیرد، اضلال هم انجام نمی‌گیرد ج) اضلال به معنای نشان دادن راه اشتباه نیست، به معنای محروم کردن از هدایت است. د) همین محرومیت، عقوبت کارهایی است که انجام داده‌اند؛ یعنی افرادی که خدا گمراه می‌شوند، یک مرحله از هدایت را در برابر خویش دیده‌اند و به آن پشت کرده‌اند و از هدایت‌های بعدی محروم شده‌اند. _ نکته‌ای که در این جا مهم است: اگر آنچه در بارۀ هدایت و تداخل آن با تربیت گفتیم، مورد پذیرش قرار بگیرد که محدودۀ هدایت با تربیتی که امروز در دنیای علوم انسانی مورد بحث است. در طراحی نقشۀ تربیت اعراض از هدایت الهی و رفتن به سوی نقشه‌ای که غیر از خدا طراحی کرده است، خطرات جدی به دنبال خواهد داشت _ وقتی کسی هدایت‌های اولیه را پذیرفت و به آن عمل کرد، مشمول هدایت‌های خاص خدا می‌شود. _ در قرآن به صراحت در بارۀ گروه‌هایی که مشمول هدایت الهی می‌شوند سخن گفته شده و معتصمین یکی از این گروه‌ها هستند. _ حقیقت اعتصام تمسّک به ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
042 990414.mp3
19.1M
صوت جلسه چهل و دوم
سلام عباسی هستم. اگر چه یه مقدار دیر شده؛ امّا قبل از هر چیز باید خوش آمد بگم به اعضای جدید کلاس مبانی تربیت و رشد اسلامی. امیدوارم مطالبی که بیان می‌شه، براتون مفید باشه. امّا در بارۀ دورۀ مطالعاتی آثار شهید مطهری می‌خواستم نکته‌ای رو خدمتتون عرض کنم و اون این که: اگه می‌خواید تو مسیر مباحث تربیتی، محکم قدم بردارید، حتماً برای مطالعۀ آثار شهید مطهری برنامه‌ریزی کنید. خیلی وقتا ما اگه تحت یه برنامه، مطالعه نکنیم، نمی‌تونیم برنامه‌ریزی منظّم و دقیقی برای مطالعه داشته باشیم. پس تعارف رو با خودمون کنار بذاریم و تو دورۀ مطالعاتی آثار شهید مطهری که بچه‌ها زحمت کشیدن و برگزارش کردن، شرکت کنیم. واقعاً زحمت کشیدن و سامانۀ خوبی رو طراحی کردن تا شما بتونید با یه برنامه‌ریزی خوب، آثار شهید مطهری رو مطالعه کنید. زمان ثبت نام تمدید شده، پس خیلی زود اقدام کنید. لطفا سؤالاتتون رو با ادمین کانال در میون بذارید. @admin_tarbiaty محسن عباسی ولدی
❇️ سلام و رحمه الله 💢 بزرگوارانی که در دوره های شهید سلیمانی و شهید تهرانی مقدم ثبت نام کردند. به این نکات توجه داشته باشند. 1️⃣ کتاب "پاره ای از خورشید" در سیر مطالعاتی اختیاری است و میتونین این کتاب را مطالعه نفرمایید. اینکه سوال میفرمایید حجم این کتاب بالاست دلیلش این است : کتاب پاره ای از خورشید جهت آشنایی بیشتر با شهید مطهری و چرایی مطالعه آثار ایشون در ابتدای سیر مطالعاتی قرار گرفته و متن کتاب به سختی و پیچیدگی دیگر کتب شهید مطهری نیست. 2️⃣ در مورد تهیه کتب هم با انتشارات صدرا هماهنگی ها انجام شده . ان شا الله تا چند روز آینده در همین کانال اعلام خواهم کرد که با چه شماره ای میتونید تماس بگیرید و کتب را تهیه بفرمایید. 3️⃣ سوالی هم در مورد چگونگی دسترسی به سرفصل ها میپرسیدید که باید خدمتتون بگم. بعد از پرداخت هزینه، در پنل کاربری، قسمت دوره ها دوره مورد نظر شما که انتخاب کرده بودید نمایش داده میشود و با کلیک بر روی گزینه ثبت گزارشات و بعد انتخاب ماهی که در آن قرار دارید میتونید مقرری مشخص شده خود را مشاهده کنید و گزینه خوانده ام و یا نخوانده ام را در آنجا ثبت کنید. اگر سوال و مشکلی وجود داشت بنده در خدمتم. @admin_tarbiaty
کتاب احیای تفکر اسلامی جهت مطالعه مقرری
خلاصۀ جلسۀ چهل و دوم: 14/4/1399 _ در ادامۀ بحث گروه‌هایی که مشمول هدایت الهی می‌شوند، این گروه‌ها نیز آمده که در هر کدام به ذکر یک آیه بسنده می کنیم: ☑️ پیروان رضایت الهی: يَهْدي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ خداوند به بركت آن، كسانى را كه از خشنودى او پيروى كنند، به راه‏هاى سلامت، هدايت مى‌‏كند و به فرمان خود، از تاريكيها به سوى روشنايى مى‏‌برد و آنها را به سوى راه راست، رهبرى مى‌‏نمايد. (مائده/16) ☑️ متقین: ذَلِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِين؛ آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است. (بقره/2) ☑️مؤمنین: وَ لَقَدْ جِئْناهُمْ بِكِتابٍ فَصَّلْناهُ عَلى‏ عِلْمٍ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ؛ ما كتابى براى آنها آورديم كه (اسرار و رموز) آن را با آگاهى شرح داديم (كتابى) كه مايه هدايت و رحمت براى جمعيّتى است كه ايمان مى‌‏آورند. (اعراف/52) ☑️ محسنین: تِلْكَ ءَايَاتُ الْكِتَابِ الحَْكِيمِ(2)هُدًى وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ(3)الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَ هُم بِالاَْخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(4)أُوْلَئكَ عَلىَ‏ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(5) اين آيات كتاب حكيم است (كتابى پرمحتوا و استوار)! * مايه هدايت و رحمت براى نيكوكاران است.* همانان كه نماز را برپا مى‏‌دارند، و زكات را مى‌‏پردازند و آنها به آخرت يقين دارند. آنان بر طريق هدايت از پروردگارشانند، و آنانند رستگاران! (لقمان/ 2_5) ☑️ راهبین: وَ لَمَّا سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْواحَ وَ في‏ نُسْخَتِها هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلَّذينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ. هنگامى كه خشم موسى فرو نشست الواح (تورات) را برگرفت و در نوشته‌‏هاى آن، هدايت و رحمت براى كسانى بود كه از پروردگار خويش مى‌‏ترسند (و از مخالفت فرمانش بيم دارند). (اعراف/154) ☑️ منیبین: وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ كسانى كه كافر شدند مى‏گويند: «چرا آيه (و معجزه) اى از پروردگارش بر او نازل نشده است؟!» بگو: «خداوند هر كس را بخواهد گمراه، و هر كس را كه بازگردد، به سوى خودش هدايت مى‏‌كند! (كمبودى در معجزه‏‌ها نيست لجاجت آنها مانع است!)» (رعد/27) ☑️ اهل تلاش و مجاهده: وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ؛ و آنها كه در راه ما (با خلوص نيّت) جهاد كنند، قطعاً به راه‌‏هاى خود، هدايتشان خواهيم كرد و خداوند با نيكوكاران است. (عنکبوت/69) ☑️ اهل یقین: هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ؛ اين (قرآن و شريعت آسمانى) وسايل بينايى و مايه هدايت و رحمت است براى مردمى كه (به آن) يقين دارند! (جاثیه/20)
043 990421.mp3
22.22M
صوت جلسۀ چهل و سوم