eitaa logo
مبانی رشد و تربیت اسلامی
4هزار دنبال‌کننده
191 عکس
14 ویدیو
17 فایل
🔶 مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔷 اساتید تربیت اسلامی بالاخص حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی 🔶 برگزار کننده دوره های مطالعاتی مبانی و تربیتی 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ آیا با گذشت عزت از بین می‌رود؟ 👤 امام باقر (ع) می‌فرماید: ◀️ سه چیز است که خداوند به وسیله‌ی آنها جز بر عزت مسلمان نمی‌افزاید: گذشت از کسی که به او ظلم کرده، عطا کردن به کسی که او را محروم کرده، و برقراری ارتباط با کسی که از او بریده است. 👈 الکافی، ج ۲، ص ۱۰۹. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
⭕️ نوع نگاه به عالم، نوع نگاه به رزق، نوع نگاه به اقتصاد، نوع نگاه به وظیفه، نوع نگاه به ربوبیت الهی، نوع نگاه به عبودیت الهی، این قدر متفاوت شده که وقتی حرف از سنت های مسلم الهی می‌شود، این حرف، هضم نمی‌شود؛ سنتِ "یرزقه من حیث لا یحتسب" یا "لإن شکرتم لأزیدنکم" فهمیده نمی‌شود. ❗️اگر این نوع نگاه را تغییر ندهیم، اگر مبانی تغییر نکند، اگر جامعه ما مبتنی بر یک نگرش الهی به عالم نگاه نکند، اگر طلبه ما مبتنی بر این نگاه پرورش پیدا نکند، نمی‌توان از تربیت اسلامی حرف زد؛ چون کسانی که این حرف‌ها رو گوش می‌کنند، با یک گوش دیگری می‌شنوند! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
مبانی رشد و تربیت اسلامی
📚 کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیه‌السلام 🔻 کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، از چگونگی برخورد ائمه اطهار علیهم‌السّلام با مسئله خلافت و همچنین حکومت سخن می‌گوید. این کتاب به قلم متفکر شهید استاد مرتضی مطهری و از میان دستنویس های ایشان انتخاب شده است. 🔸 بیان تحلیلی زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام موجب آن می‌شود که پیشوایان دینی به عنوان نمونه‌های انسان مافوق و نه مافوق انسان و الگوهای عینی برای حیات فردی و اجتماعی معرفی گردند. استاد شهید مطهری در این کتاب به این مهم پرداخته و حیات سیاسی اجتماعی تنی چند از ائمه معصومین را به ویژه از نظر کیفیت برخورد با مسئله خلافت و حکومت تجزیه و تحلیل نموده است. پیشوایان بزرگواری که در این کتاب معرفی شده‌اند عبارتند از: امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام زین‌العابدین (ع)، امام جعفر صادق (ع)، امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام حسن عسکری (ع) و مهدی موعود (عج). 🔹 فصول کتاب، سخنرانی‌ها و بحث‌هایی است از استاد مرتضی مطهری در این مورد، که در زمان ها و مکان های مختلف ایراد شده‌اند. فصل اول را یک سخنرانی تحت عنوان «مشکلات علی علیه‌السّلام» تشکیل می‌دهد که در تاریخ 30/8/49 مطابق با 21 رمضان 1390 در حسینیه ارشاد ایراد گردیده است. فصل دوم متشکل از دو سخنرانی درباره «صلح امام حسن علیه‌السّلام» در بهار 1350 و در انجمن اسلامی پزشکان می‌باشد. فصل سوم، بحث کوتاهی است درباره امام زین‌العابدین علیه‌السّلام که استاد شهید در ادامه سخنرانی «خرافه سیزده» که در تاریخ 13/1/1349 برابر با 25 محرم 1390 در حسینیه ارشاد انجام شده است، به تناسب زمان ایراد نموده‌اند. 🔸 فصل چهارم، شامل بحثی درباره «امام صادق علیه‌السّلام و مسئله خلافت» است که به دنبال بحث «صلح امام حسن علیه‌السّلام» و بحث «مسئله ولایت‌عهد امام رضا علیه‌السّلام» طی دو سخنرانی در انجمن اسلامی پزشکان القاء گردیده است. فصل پنجم را یک سخنرانی تحت عنوان «موجبات شهادت امام موسی کاظم علیه‌السّلام» تشکیل می‌دهد که تاریخ ایراد آن 4/7/1349 مطابق با 24 رجب 1389 و محل آن حسینیه ارشاد بوده است. 🔹 فصل ششم مشتمل بر بحثی پیرامون «مسئله ولایت‌عهد امام رضا علیه‌السّلام» است که در دو سخنرانی و چنانکه اشاره شد در انجمن اسلامی پزشکان ایراد شده است. بخش هفتم را «سخنی درباره امام حسن عسکری علیه‌السّلام» تشکیل می‌دهد که استاد شهید آن را در ادامه یکی از سخنرانیهای «سیره نبوی» در سال 1354 و در مسجد جامع بازار تهران به مناسبت سالگرد ولادت آن حضرت بیان کرده‌اند. و فصل هشتم متشکل از دو سخنرانی پیرامون حضرت مهدی علیه‌السّلام می‌باشد که اولی تحت عنوان «عدل کلّی» در تاریخ 24/7/1349 مطابق با چهاردهم شعبان 1390 در حسینیه ارشاد ایراد شده، و دومی به فاصله یک هفته بعد تحت عنوان «مهدی موعود» در همان مکان انجام گرفته است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
مبانی رشد و تربیت اسلامی
📚 #معرفی کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیه‌السلام 🔻 کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، از چ
سیری در سیره ائمه اطهار.pdf
2.93M
📚 کتاب "سیری در سیره ائمه اطهار" جهت مطالعه اعضای دوره مطالعاتی شهید سلیمانی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ رفق لازمه‌ی مدارا 👤 رسول خدا (ص) می‌فرماید: ◀️ رفق، بر چیزی نهاده نمی‌شود، مگر این که آن را زینت می‌بخشد و از چیزی هم جدا نمی‌شود، مگر این‌که آن را زشت می‌کند. 👈 الکافی، ج۲، ص۱۱۹. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
⭕️ باید به مردم بفهمانیم که تربیت فقط به دست رب است و رب برای تربیت هم منبع دارد(قرآن) و هم حجت(اهل بیت علیهم السلام). ❗️اگر تجربه‌ی بشر در حوزه تربیت به چیزی رسید که بر خلاف اصول تربیتی رب بود، اسمش تربیت نیست، بی تربیتی است! ❗️بسیاری از مفاهیمی که از نظر روانشناسی مادی گرایانه غربی جزو اصول مسلم تربیتی شمرده می‌شود، خلاف دستورات رب است، ولی چرا این ها مورد قبول جامعه واقع شده؟ برای اینکه ما از این مبانی کم حرف زدیم، خجالت کشیدیم از دستورات رب حرف بزنیم! ❗️الآن از نگاه یک فردی که معتقد به مبانی دینی نیست، اعتقاد به "ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله"، "من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب"، "ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا" مساوی است با حماقت یا عقلانیت؟ حماقت! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
امکان تربیت دینی.mp3
1.18M
🎵 امکان تربیت دینی وجود دارد؟ 🎙استاد محسن عباسی‌ولدی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌یکشنبه 2 شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ آثار رفق 👤 رسول خدا (ص) می‌فرماید: ◀️ وقتی خداوند، اراده خیر برای خانواده ای میکند، دری از رفق بر آنها میگشاید. 👈 شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج6، ص 339. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️علوم انسانی غربی مضر است، این علوم ذهن جامعه را تغییر می‌دهد. همین الآن معنای بسیاری از مفاهیم کلیدی در ذهن جامعه عوض شده؛ مفاهیمی مثل خوشبختی و بدبختی، عزت و ذلت، جایگاه اجتماعی، اعتماد به نفس، موفقیت، پیروزی و شکست و... . 📌 مفهوم سعادت و خوشبختی در آیات و روایات ما چیزی غیر از تعریفی است که علوم مادی‌گرای غرب دارد. در دین ما سعید و خوش بخت کسی است که در هر شرایطی بندگی‌اش را می‌کند. حالا مصداق بندگی گاهی اوقات هم تحمل سختی است. ❓الآن معنای خوشبختی در ذهن جامعه چیست؟ آیا منطبق بر تعریف دین از خوشبختی است؟ آیا جامعه کسی را که در مسیر بندگی خود، سختی تحمل می‌کند، خوشبخت می‌داند یا بدبخت؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌پنج‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ آثار رفق 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ اگر میخواهی که مورد احترام باشی، نرم خویانه برخورد کن و اگر میخواهی مورد اهانت واقع شوی، با خشونت، رفتار کن. 👈 الکافی، ج۱، ص۲۷. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
مبانی رشد و تربیت اسلامی
📚 کتاب ده گفتار 🔻 آنچه در ده گفتار ملاحظه می‌شود، مجموعاً ده سخنرانی یا مقاله است که در طول سال‌های 1339 تا 1341 هجری شمسی ایراد شده و یا نگارش یافته است. این سخنرانی‌ها مربوط به متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است که موضوعات گوناگونی را در بر می‌گیرد، از جمله تقوا، امر به معروف و نهی از منکر، احیای فکر دینی، رهبری نسل جوان. استاد مطهری در هریک از این موضوعات کوشیده است تا به طرزی منطقی و مستند به مسلّمات عقلی و نقلی، تمام ابعاد و جوانب موضوع مطرح شده را مورد بررسی قرار دهد و نهایتاً به یک جمع‌بندی و ارزیابی دقیق در آن موضوع برسد. 🔸در کتاب ده گفتار ضمن مطالعه مباحث گوناگون طرح شده، می‌توانید به روش فقهی و نگاه ژرف‌بینانه استاد شهید در بررسی مسائل حقوقی و اجتماعی واقف گردید. 🔹از گفتار اول تا گفتار هفتم سخنرانی‌هایی است که در فاصله مهرماه 1339 تا مهرماه 1341 در محفلی ماهانه در تهران، که هر ماه یک نوبت در منزلی در سه راه ژاله با شرکت چندصد نفر از طبقات مختلف تشکیل می‌شد، ایراد شده است. این محفل ماهانه که به نام «انجمن ماهانه دینی» معروف شد، دو سال و نیم ادامه یافت و سی سخنرانی وسیله افراد مختلف در آن ایراد شد. شرکت‌کنندگان برای ایراد سخنرانی باید مطالعه نسبتاً کافی می‌کردند و پس از ایراد، بلافاصله استخراج و اصلاح می‌شد و تا ماه بعد و جلسه بعد به صورت جزوه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار و آخر کار به صورت سه جلد کتاب به نام گفتار ماه در اختیار عموم قرار می گرفت. 🔸در مدت سی ماه که این جلسات دایر بود، دانشمند محقق عالیقدر مرحوم دکتر محمّد ابراهیم آیتی (رضوان اللّه علیه)، جزء افرادی بود که بیش از دیگران در انجمن همکاری داشت. 🔹گفتارهای هشتم و نهم که تحت عنوان «خطابه و منبر» است در حدود سال‌های 39-41 در عاشورایی میان سال‌های 1380 تا 1382 قمری در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شد و در کتابی به نام گفتار عاشورا در همان سال‌ها چاپ و منتشر شد. آن دو سخنرانی، مکرر به صورت مستقل نیز چاپ و پخش شده است. آخرین بخش ده گفتار، مقاله‌ای است که در سال 1341 در کتابی به نام بحثی درباره مرجعیت و روحانیت چاپ و منتشر شده است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
مبانی رشد و تربیت اسلامی
📚 #معرفی کتاب ده گفتار 🔻 آنچه در ده گفتار ملاحظه می‌شود، مجموعاً ده سخنرانی یا مقاله است که در طول
ده گفتار.PDF
3.25M
📚 کتاب "ده گفتار" جهت مطالعه اعضای دوره مطالعاتی شهید سلیمانی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌دو‌شنبه 10 شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ آثار رفق 👤 رسول خدا (ص) می‌فرماید: ◀️ بر تو باد رفق و گذشت در غیر جایی که منجر به ترک حق شود. 👈 تحف العقول، 25. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ حد رفق و مدارا ! 👤 امام علی (ع) می‌فرماید: ◀️ به نفستان اجازه ندهید شما را به مداهنه (زیر پا گذاشتن احکام الهی) بیندازد و در حق، مداهنه نکنید که زیان می‌بینید. 👈 الکافی، ج۱، ص ۴۵. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
مبانی علوم انسانی.mp3
2.75M
🎵 مبانی علوم انسانی ... ! 🎙استاد محسن عباسی‌ولدی 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌پنج‌شنبه 13 شهریور ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ رفق و مدارا ! 👤 امام علی (ع) می‌فرماید: ◀️ با مردم مدارا کن تا از برادری [و نزدیکی] آنها به خودت، بهره مند شوی و با رویی گشاده، با آنها ملاقات کن تا کینه هایشان را از بین ببری. 👈 عیون الحکم و المواعظ، ص251. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️ما فطرت را نفهمیدیم که فکر می‌کنیم اگر مبتنی بر مبانی دینی حرف بزنیم مخاطب‌هایمان محدود می‌شود، اتفاقاً اگر کسی خواست مخاطبانش را گسترش دهد و حرفش را به همه عالم برساند، باید مبتنی بر چیزی حرف بزند که همه مردم آن را می‌فهمند، یعنی فطرت. فطری‌تر از حرف قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام چه حرفی است؟ ❕مگر این آیه قرآن نیست که "إن هو إلّا ذکرٌ للعالمین(تکویر،27): این قرآن به جز تذکری برای عالمیان نیست." ؟ ❗️چرا ما فکر می‌کنیم قرآن مایه‌ی هدایت برای غیر مسلمانان نیست؟ این یک فکر اشتباه است! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 49 مبانی رشد.mp3
19.73M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
مبانی رشد و تربیت اسلامی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه چهل و هشتم: 1399/5/26 ✅به جهت اهمّیت بحث درس 48، خلاصۀ این درس مفصّل‌تر از درس‌های دیگر ارائه می‌شود: ⁉️ عده‌ای معتقدند کسانی که به صورت آکادمیک روانشناسی نخوانده‌اند، حق نقد روانشناسی را ندارند؛ اما آیا این افراد حق سوال پرسیدن هم ندارند؟ ✔️سوالاتی در مورد تست‌های‌ روانشناسی: 🔹یکی از معروف ترین تست‌هایی که در ایران استفاده می‌شود تست کتل است، این تست حدود 180 پرسش دارد و خروجی آن تشخیص 16 مؤلفه شخصیتی انسان است که به نظر خودشان یکه نقشه کامل از شخصیت انسان است. ❓آیا نگاهی که کتل به انسان دارد، در تنظیم سوالاتش تاثیر ندارد؟ ❓آیا روش تحلیل این داده ها وقضاوت درباره پاسخ‌ها، ربطی به نگاه انسان‌شناسانه و خداشناسانه وجهان‌شناسانه کتل ندارد؟ ❓اینکه تاکید می‌کنند در پاسخ به این پرسش ها لازم نیست زیاد با دقت جواب داد یعنی چه؟ آیا بادقت جواب دادن و با دقت جواب ندادن در خروجی تست اثر ندارد؟ ❓چه تعداد از افراد با همین پیش فرض "با دقّت جواب ندادن"، به این تست‌ها جواب صحیح و دقیق می‌دهند؟ ❓آیا شما قبول دارید که این تست‌ها متناسب با فضای انسان‌های پژوهش شده و مطالعه شده در همان جامعه غرب، تنظیم شده است؟ ❓حتی اگر تست‌ها بومی هم شده باشند، آیا روش بومی شدن آنها بر مبنای همان روانشناسی غربی است، یا روانشناسی که متکفل بومی شدن این تست‌ها شده، روانشناسی مبتنی بر دین است؟ ❓آیا بومی شدن این تست‌ها آنها را از ماهیت خودشان خلع کرده و یک ماهیت دیگر به آنها داده است؟ یا همان ماهیت است و فقط رنگ و لعاب بومی دارد؟ ❓تحلیل دین درباره انسان و شخصیتش چه اندازه در بومی شدن این تستها موثر بوده؟ آیا فقط سوال ها متناسب با فرهنگ جامعه ما تغییر کرده یا تحلیلی که دین درباره انسان و شخصیت او دارد، آن تست ها را به معنی واقعی کلمه دینی کرده است؟ ❓آیا مؤلفه‌های مذهبی در تحلیل شخصیت انسان مؤثرند یا نه؟ مثلا در تحلیل شخصیت یک فرد، رابطه او با خدا، با قرآن، با اهل بیت علیهم السلام ، با واجبات و محرمات، مؤثر است؟ در این تست‌های به اصطلاح بومی شده، جایگاه مؤلفه‌های مذهبی شخصیت چقدر است؟ حداقلی است یا حداکثری؟ ❓آیا نقش مؤلفه‌های مذهبی در تحلیل شخصیت، انقدر کمرنگ است که در تست های حتی بومی شده، مؤلفه های مذهبی استفاده شده (اگر صفر نباشد) بسیار ناچیز است؟ ❓تربیت عقلانی با گرایش دینی که با کلید واژه "اولوالالباب" در آیات و روایات آمده است، چه جایگاهی در شخصیت شناسی انسان‌ها دارد؟ ❓اگر کسی تست بومی شده کتل را انجام دهد، داشتن یا نداشتن تربیت عقلانی، که برجسته ترین نقطه شخصیت انسان است، از دل این تست‌ها بیرون می‌آید؟ ❓آیا اگر میزان تربیت عقلانی، از دل تست‌های روانشناسی بیرون نیاید، می‌توان گفت که یک تعریف جامع از شخصیت انسان ارائه شده است؟ ❓می‌گویند همه چیز که از دل تست‌ها بیرون نمی آید، مشاور با گفتگو کردن بقیه ابعاد شخصیتی را مشخص می‌کند، اما آن گفتگو‌ها بر اساس چه مبنایی انجام می‌شود؟ ❓درصد تاثیر تست‌های روانشناسی در قضاوت افراد چقدر است؟ اگر خروجی تست‌ها بگوید که مثلا برای ازدواج، این دو نفر به درد هم نمی‌خورند، چقدر در باره موارد دیگر تأمل می‌شود؟ به عبارت دیگر نتایج به دست آمده از تست‌ها، چقدر رأی و نظر مشاور را برای قضاوت، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟ ❓آیا انسان شناسی‌های متفاوت، جهان‌شناسی‌های متفاوت، خداشناسی‌های متفاوت و تفاوت در تحلیل رابطه انسان با خدا، در طراحی و تحلیل سؤالات، مؤثر هستند یا نه؟ ❓آیا انسان شناسی اسلامی و غربی، جهان‌شناسی اسلامی و غربی، خداشناسی اسلامی و غربی، در یکسو قرار دارند یا متفاوتند و یا حتی متعارض؟ ❓آیا تعریف ما از زن موفق و مرد موفق در تحلیل ما از ازدواج موفق تأثیری دارد یا نه؟ ❓آیا تعریف دین و غرب از زن و مرد موفق یکی است یا متفاوت است و یا حتی متعارض؟ ❓پاسخ "هدف زندگی چیست؟" در تعریف ما از زندگی مشترک موفق چه تاثیری دارد؟ کم، زیاد یا خیلی زیاد؟ ❓آیا تعریف دین و غرب از هدف زندگی یکی است یا متفاوت است و یا حتی متعارض؟ ❓اگر ما بخواهیم با توجه به این سوال‌ها تستی طراحی کنیم، شباهت آن با این تست های موجود چقدر خواهد بود؟ ❓اگر اعتقادمان این است که میان مکتب توحیدی اسلام با مکتب مادی‌گرایی غربی تفاوت ها بسیار زیاد است، حتی در اندازه‌ی تعارض، آیا اگر تست شخصیتی بر اساس مبانی دینی طراحی کنیم، شباهت حداکثری پیدا می‌کند با تست‌های غربی؟! ❓آیا با تغییر ادبیات بعضی از این سوال‌ها و حذف و اضافه کردن به برخی دیگر می‌توان گفت که این تست‌ها بومی شده‌اند؟ ❓آیا بومی شده این تست‌ها به معنی دینی شدن آنهاست؟! ❓آیا پس از بومی شدن تست‌ها، می‌توان گفت که خروجی این تست با یک نگاه دینی، شخصیت فرد را تحلیل می‌کند؟! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🔶🔸از من می‌پرسند آیا روانشناسی غربی صد درصد باطل است و باید به کنار گذاشته شود و هیچ استفاده‌ای از آن نشود؟ ✅ صراحتا معتقدم که اگر کسی با مبانی معرفت دینی مبتنی بر قرآن و روایات آشنا باشد و فکر سالم اسلامی و فهم عمیق دینی پیدا کند، می‌تواند پس از آن، از همه علوم انسانی استفاده کند. ❗️یکی از بزرگترین مشکلات ما در بحث علوم انسانی از جمله روانشناسی این است که عده ای فکر می‌کنند می‌شود روانشناسی غربی را اسلام کرد. 🔸 گاهی تصور ما از روانشناسی غربی خانه نیازمند تعمیر است، یعنی خانه ای ساخته شده و همه چیز دارد فقط جاهایی از آن اشکال دارد و باید تعمیر شود، در این نگاه، پژوهشگر حوزه تربیت دینی، باید با توجه به مبانی و اصول دین در حوزه تربیت، تعمیرات لازم را انجام دهد. 🔸اما گاهی نگاه ما به روانشناسی غربی خانه ای است که خشت اول آن کج گذاشته شده است، پس باید خراب شود و از نو ساخته شود؛ در این تصور پژوهشگر حوزه تربیت، موظف است خانه ای را از مبنا، بر اساس نگاه دینی بسازد و اگر در جایی توانست از خشت های خانه قبلی هم استفاده کند تعصب نشان نمی‌دهد دهد و از آن استفاده می‌کند. ✅ یک محقق در حوزه تربیت باید تربیت را مبتنی بر نگاه دینی بسازد و هر کجا که توانست، از محصولات، تلاش ها و کوشش های علمی انسان‌های غیر متدین هم، مبتنی بر همان مبانی، استفاده کند. ✅ اگر کسی مسلط بر مبانی معرفت و اصول تربیت دینی بشود، می‌تواند در میان روش‌هایی که در حوزه تربیت با رویکرد غربی وجود دارد، پژوهش و جستجو کند و روش هایی را بدست آورد که با مبانی و اصول ما تطبیق دارد و در مسیر تربیت دینی از آن استفاده کند. ✅ تا وقتی که ما تصورمان از، علوم تربیتی و روانشناسی غربی، تصور خانه نیازمند تعمیر است هیچگاه تربیت دینی و یا روانشناسی اسلامی تولید نخواهد شد. اما اگر اعتقاد داشته باشیم که باید تربیت را مبتنی بر دین ساخت و باید در این زمینه تلاش کرد و باید از داده‌های غربی که موافق با اصول و مبانی دینی هستند هم استفاده کرد، یک اتفاق خیلی مبارک می‌افتد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🔷🔹چند نکته: ✅ کسانی که با مبانی معرفت و تربیت دینی آشنایی عمیق ندارند، نه تنها مطالعه کتب روانشناسی، بلکه مطالعه کتب علوم انسانی غربی و غیر دینی به آنها توصیه نمی‌شود؛ چون کسی که فکر اسلامی دقیق و صحیح‌ او شکل نگرفته باشد، با ورود به عرصه علوم مادی غرب خطر انحراف برای او وجود دارد. اما اگر کسی با مبانی دینی آشنا باشد، هیج اشکالی ندارد، چه برای نقد و چه برای استفاده، سراغ علوم انسانی غرب برود. ❗️این یک فکر متعصب و متحجر نیست، بلکه این فکر معتقد است انسان باید با دینش آشنایی عمیق و دقیق پیدا بکند، بعد برود سراغ علوم دیگر. ❓آیا شما معتقدید بدون آشنایی با مبانی دین آن هم به صورت دقیق و عمیق، می‌شود به سراغ علوم مادی گرای غرب رفت؟ یا اینکه معتقدید علومی که از غرب آمده مادی گرا نیست و الهی است؟ ✅ عده‌ای می‌گویند آن چیزی که در متن علوم غربی آمده همان است که در دین آمده و در روایات گفته شده است و فقط ادبیات متفاوتی دارد و اتفاقا علوم روانشناسی امروز، نشان‌دهنده حقانیت دین ماست چون آنها بعد از هزار و اندی سال رسیده‌اند به حرف‌هایی که قرآن و روایات ما گفته‌اند، این حرف خیلی ساده انگارانه است. ❓آیا می‌شود تعریف ما از انسان، خدا، رابطه انسان و خدا، دنیا، هدف خلقت، عقل، فطرت، ولایت، معاد و... تفاوت حداکثری داشته باشد اما حرف‌های بنایی ما یکی باشد؟! واقعا از نظر عقلی چنین امکانی وجود دارد؟ ✅ حوزه مشاوره حوزه خطیری است، نمی‌توان صرفا با تجربه در آن وارد شد. باید برای تعیین تکلیف و تجویز ازدواج یا طلاق یا ادامه زندگی برای کسی، حجت شرعی داشت. کسی می‌تواند در جایگاه مشاوره قرار بگیرد که به قدری بر مبانی و اصول دینی تسلط داشته باشد که برای همه حرف‌ها و تجویزهایش حجت شرعی داشته باشد. ❗️حوزه مشاوره کم از حوزه قضاوت ندارد. این‌جاست که اهمیت آشنایی با مبانی و اصول معرفت دینی مشخص می‌شود. ✅ برخی در اصل بحث با ما موافق اند. یعنی می‌گویند بله باید با مبانی دین آشنا شد و بدون این آشنایی نباید به سراغ علوم غربی رفت. اما در عمل، توهم این را دارند که با مبانی آشنا هستند. 🔹برای آشنایی با مبانی دین باید حتما آثار استاد مطهری خوانده شود، حتما قرآن با دقت مطالعه شود، حتما یک دور حدیث خوانده شود، حتما یک دور سیره خوانده شود، حتما باید معارف قرآن آیت الله مصباح خوانده شود... این ها حداقل هاست نه حداکثر ها. مگر می‌شود کسی بگوید من با مبانی آشنا هستم ولی هنوز این ها را نخوانده باشد؟! پس آشنایی او با مبانی از کجا آمده؟ ❗️گاهی در گفتگو با افراد متوجه می‌شوم که خیلی بیشتر از اینکه روی مبانی دین کار کرده باشد روی تسلط بر روانشناسی غربی کار کرده است، مگر می‌شود بدون داشتن سنگ محک از علوم‌ غربی استفاده صحیح کرد؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd