eitaa logo
مبانی رشد و تربیت اسلامی
4.1هزار دنبال‌کننده
191 عکس
14 ویدیو
17 فایل
🔶 مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔷 اساتید تربیت اسلامی بالاخص حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی 🔶 برگزار کننده دوره های مطالعاتی مبانی و تربیتی 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بزرگوارانی که برای دانلود صوت‌های اولیه درس *مبانی رشد و تربیت اسلامی* و همچنین درس *تفسیر تربیتی* دچار مشکل شده بودند می‌توانند صوت‌ جلسات را از سایت استاد به آدرس abbasivaladi.ir دریافت کنند. ❗️شایان ذکر است که این مشکل به وجود آمده به دلیل پاک کردن داده ها توسط دو پیام رسان ایتا و بله به وجود آمد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و هفتم 1399/8/25 ✅ مصادیق هدایت خصوصی در آیات و روایات زیاد است، چیزی که در بحث هدایت خصوصی مهم است، این است که ما ایمان بیاوریم که خدا تک تک ما را هدایت می‌کند و هدایت هر کسی هم متناسب با خودش است و ایمان بیاوریم که این هدایت فقط نشان دادن راه نیست، بلکه دستگیری و راهبری است. ✅ در آیات ٧٧ تا ٨١ سوره شعرا، حضرت موسی در معرفی "رب العالمین" می‌گوید: "الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ * وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ * وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ * وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ" یعنی من را هدایت می‌کند و من را سیر می کند و من را شفا می‌دهد و من را... و من را... تأکیدی که خدا برای نسبت دادن رابطه خدا با تک تک بنده‌ها دارد، در رویکردهای تربیتی، در مبانی تربیت و در احساسی که در بنده‌ها تولید می‌شود، بسیار بسیار مؤثر است. با این رویکرد قرآنی، بسیاری از مباحث دینی جلوه دیگری پیدا می‌کند. ************* 🔹مفهوم قرب الهی به صورت های مختلفی در قرآن مطرح شده است: ▫️نزدیک بودن خدا به بنده ها به صورت مطلق: فإذا سألک عبادی فإنی قریب... ▫️نزدیکی خدا به انسان و مقایسه آن با نزدیکی انسان به انسان: و نحن أقرب إلیهم منکم" ▫️از خود انسان به انسان نزدیکتر بودن: "نحن أقرب إلیه من حبل الورید" ▫️ اوج قرب و نزدیکی که با تعبیر "یحول بین المرء و قلبه" آمده است. ✅ وقتی بحث هدایت خصوصی را در کنار مفهوم قرب بگذاریم، می‌بینیم که یک جلوه از قرب در هدایت خصوصی است؛ اگر خدا بخواهد کسی را به طور خصوصی هدایت کند باید به او نزدیک باشد، حتی از خودش به خودش نزدیکتر. ✔️ قرب به صراحت در آیات قرآن به هدایت خصوصی وصل شده، مثل آیه ۵٠ سوره سبأ، یا در آیه 24سوره انفال، پس از دعوت به هدایت، نزدیک بودن خدا به بنده‌ها مطرح می‌شود. ✅ وقتی می‌گوییم خدا از دیگران و از خود ما به ما نزدیکتر است، یعنی حواس خدا به تک تک ماست و دست همه ما را گرفته است. وقتی انسان احساس می‌کند که خدا از خودش به خودش نزدیکتر است، چه اتفاقی در نگرش او به توحید و مبانی تربیت می‌افتد؟ ***************** 🔹 قرآن روی بحث معیّت تأکید دارد، "هو معکم این ما کنتم"، این همراهی، همراهی با تک تک آدم هاست. معیّت خدا هم به مسأله هدایت خصوصی متصل شده است. آن کسی که ما از هدایت خصوصی او دم می‌زنیم، همراه تک تک ماست. ✅ همراهی و معیت با هدایت خصوصی گره خورده است؛ همراهی و معیت با مفهوم هدایت خصوصی، جلوه دیگری پیدا می‌کند. خدا همراه تماشاچی نیست، خدا همراه هدایتگر است؛ در اول کار نقشه راه را داده است و در قدم به قدمِ راه، دستمان را گرفته است. ❗️همه اتفاقاتی که قرار است در عرصه تربیت فرزند بیافتد را در کتاب‌ها و سخنرانی‌ها نمی‌توان پیدا کرد، بلکه باید به "إن معنی ربی سیهدین" ایمان بیاوریم و خودمان را بسپاریم به خدایی که اینقدر به ما نزدیک است و اینقدر معیت و همراهی دارد و معیت او منتهی به دستگیری و هدایت ما می‌شود. ✅ اگر به وظیفه بندگی‌مان عمل کنیم و ایمان به قرب و معیت خدا داشته باشیم، نگرانی در عرصه تربیت معنایی ندارد. تربیت از این نگاه، ارتباط مستقیم با انجام وظیفه بندگی پدر و مادر دارد. در این نگاه، باید در تربیت تمام تلاشمان را بکنیم تا مشمول هدایت خصوصی خداوند بشویم. ما مضطر نقشه‌ی خصوصی خدا هستیم و برای رسیدن به آن، باید حتما به نقشه عمومی عمل کنیم. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 58 مبانی رشد.mp3
21.07M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و هشتم: 1399/9/15 🔸 ابتلا از عمومی‌ترین سنت‌های خدا برای تربیت انسان‌هاست: "أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا أمنّا و هم لا يفتنون (۲) و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين (۳): آيا مردم گمان كردند به حال خود رها مى شوند و آزمايش نخواهند شد؟!(۲) ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مى كنيم ) بايد علم خدا در مورد كسانى كه راست مى‌گويند و كسانى كه دروغ مى‌گويند تحقق يابد(۳)" ✅ نکته مهم در آیات ابتدایی سوره عنکبوت این است که اگر کسی مورد امتحان الهی قرار نگیرد یعنی رها شده است. 🍃امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: "مؤمن از طریق یکی از این سه مورد امتحان می‌شود، یا همخانه‌اش اورا اذیت می‌کند و یا همسایه‌اش او را آزار می‌دهد و یا کسی او را در مسیر رسیدن به اهدافش اذیت می‌کند، اگر مؤمن حتی بالای کوه هم برود، شیطانی برای او فرستاده می‌شود که او را اذیت کند." ✅ طبق این روایت که اشاره به ابتلاء خاص دارد، برای هر مؤمن یک فرد خاص در نظر گرفته شده که اورا اذیت می‌کند و این منجر به زیاد شدن ایمان او می‌شود. ✅ هر فردی متناسب با مسیر رشد و ظرفیت خودش مورد ابتلاء خداوند قرار می‌گیرد و این ابتلا مصداقی از هدایت خصوصی برای رسیدن به قله کمال است. 🍃در مسیر این ابتلائات به هر موردی که رسیدیم باید بندگی کنیم و به وظیفه خود عمل نماییم و متناسب با آنچه خداوند برای ما تدبیر کرده است برنامه خود را تنظیم کنیم و در نهایت نتیجه را به خدا واگذار نماییم. ✅ کسی که ابتلای خصوصی را یکی از مصادیق هدایت خصوصی می‌بیند، همیشه برای امتحان شدن آماده است و بندگی در این مسیر عین رسیدن به مقصد است. 🔹نکته اخلاقی: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در نصیحت به اباذر فرمودند: " خداوند را طوری بندگی کنید که انگار دارید او را می‌بینید و اگر شما او را نمی‌بینید او شما را می‌بیند." طبق روایات، اول عبادت معرفت خداست و این، جز از طریق انس با قرآن و روایات حاصل نمی‌گردد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 59 مبانی رشد.mp3
21.2M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌یکشنبه 23 آذر‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ ازدواج... 👤 رسول خدا (ص) می‌فرماید: ◀️ هرگاه کسی را که اخلاق را می‌پسندید، به خاستگاری نزد شما آمد، به او زن بدهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فسادی بزرگ پدید می‌آید. 👈تهذیب الاحکام، ج7، ص 396. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️نتایج و ابعاد توحید بسیار وسیع‌تر از چیزی است که ما تا به حال خوانده‌ایم. یکی از ابعاد اصلی توحید این است: ❕همان کسی که خلق می‌کند، تدبیر هم می‌کند، هدایت هم می‌کند، تشریع هم می‌کند. ❗️اگر مدبر و خالق دو تا شدند، توحید ما به مشکل برمی‌خورد. خالق، رب، هادی و شارع، همه‌ی این ها یک نفر است، هر کجا بین اینها فرق قائل شدیم، یعنی خالق کسی شد و هادی کس دیگری ، خالق کسی شد و مدبر کس دیگری، در دامن شرک افتاده‌ایم. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️عده‌ای می‌گویند مفاهیم انتزاعی برای بچه‌ها تا هفت، هشت سالگی قابل درک نیست، پس نباید از خدا برای آنها حرف زد؛ نباید از بهشت و جهنم برایشان حرف زد؛ نباید از شخصیت ماورایی اهل بیت علیهم السلام برایشان حرف زد. ❕می‌گویند فقط درباره‌ی مفاهیمی حرف بزنید که ما به ازای خارجی داشته باشد، چون ذهن بچه‌ها کشش حرف‌های انتزاعی را ندارد! ❓سؤال اینجاست که به چه دلیلی این حرف را می‌زنند؟ براساس تجربه؟ کدام تجربه؟! چه کسی گفته این تجربه حجیت دارد؟ ❗️طبق روایات ما، اولین چیزی که باید در مفاهیم دینی به بچه‌ها یاد بدهیم، "لا إله إلا الله" است، که یک مفهوم انتزاعی است. مگر می‌شود تا هشت سالگی از این مفاهیم حرفی نزد، بعد برای دخترمان در نه سالگی جشن بندگی بگیریم؟ یعنی هنوز شخصیت اهل بیت علیهم السلام را نشناخته، هنوز با مفاهیم مبدأ و معاد غریبه است، بعد از او بخواهیم در سن نه سالگی شروع به انجام وظایف بندگی کند! ❓سوال اصلی اینجاست، دلیل شما برای قضاوت درباره‌ی مفاهیم انتزاعی و سن آموزش مفاهیم انتزاعی به بچه‌ها چیست؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌سه‌شنبه 25 آذر‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ دروغ... 👤 امام باقر (ع) می‌فرماید: ◀️ خداوند برای شر، قفل هایی قرار داده و برای این قفل ها، کلیدهایی. کلید همه قفل ها، شراب است؛ اما دروغ، از شراب بدتر است. 👈الکافی،ج2،ص339. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌چهار‌شنبه 26 آذر‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ دروغ... 👤 رسول خدا (ص) می‌فرماید: ◀️ وقتی که مومن، بدون عذر موجهی دروغ میگوید، هفتاد هزار فرشته، او را لعنت میکنند و از قلب او بوی متعفنی خارج میشود که حاملان عرش الهی، او را لعنت میکنند و خداوند به جهت این دروغ، برای او هفتاد زنا مینویسد که سبک ترین آن، مانند آن است که با مادرش زنا کرده باشد. 👈مستدرک الوسائل، ج9، ص86. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
💢چه کسی بهتر از همه می‌تواند در مورد موضوع پیچیده‌ای مثل انسان، حرف بزند و درباره او نظر بدهد؟ با آن روابط پیچیده‌ای که بین انسان و عالم خلقت وجود دارد؟ با آن همه تأثیری که این دو رو همدیگر دارند، یعنی تأثیر رفتار انسان روی عالم و بالعکس، روابط عالم، بر روی انسان؟ عالم هم که می‌گوییم یعنی عالم اجنه، عالم فرشته‌ها، عالم بالا، عالم آدم‌های گذشته، عالم آدم‌های آینده، عالم طبیعت، عالم معنا و... . ❗️ اگر کمی دقت کنید می‌بینید که بهترین و تنها کسی که می‌تواند درباره انسان و بایدها و نبایدهای روابطش حرف بزند کسی است که خالق انسان و تمام عوالم دنیا و آخرت است و در نتیجه عالِم به همه‌ی آن هاست. 📌نتیجه‌ی خالقیت در این نگاه، عالمیت است. یعنی آن کسی که این ها را خلق کرده، همانی‌ست که عالِم به این هاست؛ پس کسی می‌تواند عالِم به نقشه تربیت انسان باشد که خالق اوست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
💢چه کسی بهتر از همه می‌تواند در مورد موضوع پیچیده‌ای مثل انسان، حرف بزند و درباره او نظر بدهد؟ با آن روابط پیچیده‌ای که بین انسان و عالم خلقت وجود دارد؟ با آن همه تأثیری که این دو رو همدیگر دارند، یعنی تأثیر رفتار انسان روی عالم و بالعکس، روابط عالم، بر روی انسان؟ عالم هم که می‌گوییم یعنی عالم اجنه، عالم فرشته‌ها، عالم بالا، عالم آدم‌های گذشته، عالم آدم‌های آینده، عالم طبیعت، عالم معنا و... . ❗️ اگر کمی دقت کنید می‌بینید که بهترین و تنها کسی که می‌تواند درباره انسان و بایدها و نبایدهای روابطش حرف بزند کسی است که خالق انسان و تمام عوالم دنیا و آخرت است و در نتیجه عالِم به همه‌ی آن هاست. 📌نتیجه‌ی خالقیت در این نگاه، عالمیت است. یعنی آن کسی که این ها را خلق کرده، همانی‌ست که عالِم به این هاست؛ پس کسی می‌تواند عالِم به نقشه تربیت انسان باشد که خالق اوست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌‌شنبه 29 آذر‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ سخن‌چینی... 👤 حضرت رسول (ص) می‌فرماید: ◀️ ای ابوذر! قتات، وارد بهشت نمیشود. پرسیده شد: قتات کیست؟ فرمودند: سخن چین. ای ابوذر! سخن چین، از عذاب خدا راحت نخواهد شد. 👈مکارم الاخلاق، ص470. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❌❌❌ توجه ❌❌❌ ⬅️ مخاطبان دو دوره شهید سلیمانی و شهید تهرانی مقدم از طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری، لطفا به پیامکی که برا عضویت در کانال مخصوص این طرح برایتان ارسال شده است توجه بفرمایید و عضو آن کانال بشوید. ❗️از این پس اطلاع رسانی جلسات با استاد و همچنین فایل pdf کتاب های دوره و دیگر موارد از کانال مذکور به اطلاعتان خواهد رسید. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و نهم 1399/9/22 ✅ گاهی منظور از ابتلای خصوصی، ابتلای یک فرد است اما بیشتر اوقات منظور ابتلای یک جمع می‌باشد، که این جمع ممکن است یک خانواده یا یک شهر و یا یک کشور باشد. 🍃خداوند در آیه۲۴۹ سوره بقره یک جمع خاص که لشکریان طالوت بودند را با نهر آب ابتلای خاص می‌کند، که تعداد کمی از آنها باقی می‌مانند. 🔹طبق آیات قرآن، خداوند برای خالص کردن ایمان انسان‌ها آنها را امتحان می‌کند و نوع برخورد با آن امتحان باعث سقوط و یا صعود آنها می‌گردد. 🔸 بنای خداوند این است که علاوه بر ابتلای خصوصی آدم‌ها که برای فرد فرد آنها است، ابتلائاتی هم مختص یک جمع خاص داشته باشد. ✅ در بحث تربیت، نوع برخورد هر فرد نسبت به این ابتلائات، مسیر رشد او را مشخص می‌کند به این صورت که یا این اتفاقات باعث پیشرفت و رشد او می‌شود و یا موجب سقوط و پسرفت او می‌گردد. ✅ در مورد آیه ۳۵ سوره انبیا "كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ: هر کسی چشنده مرگ است و ما شما را به نوعی خیر و شر [که تهیدستی، ثروت، سلامت، بیماری، امنیت و بلاست] آزمایش می کنیم، و به سوی ما بازگردانده می شوید." امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: امیر المؤمنين بیمار شدند و یاران به دیدار ایشان رفته و جویای حالشان شدند، حضرت فرمودند حال من اکنون شر است، یاران به این پاسخ ایراد گرفتند و حضرت در پاسخ آیه فوق را تلاوت نمودند. 🍃جامعه‌ای که رویکردی ابتلایی نسبت به وقایع و حوادث پیرامون خود داشته باشد می‌آموزد که در مقابل هر واقعه‌ای به وظیفه خود عمل کند و با همگرایی اجتماعی نیز در تقابل ابتلائات اجتماعی بهترین عمل را انجام دهد. ✔️جامعه‌ای که نگاه ابتلائی در آن نهادینه شود، در مسیر زندگی رشد جمعی می‌کند و برعکس اگر همچین نگاهی در جامعه وجود نداشت، باعث به عقب برگشتن و پسرفت است. 🍃نکته اخلاقی: 🔹روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به اباذر: ▫️آن چیزی را که من به تو توصیه می‌کنم در خاطر داشته باش تا در دنیا و آخرت سعادتمند باشی، ای اباذر دو نعمت هست که بسیاری از مردم در آن ضرر می‌کنند، یکی سلامتی است و دیگری فراق بال داشتن. ▫️ای اباذر قدر پنج چیز را قبل از پنج چیز بدان: قدر جوانی قبل از پیری، قدر سلامتی قبل از بیماری، قدر ثروت و بی نیازی قبل از فقیری و قدر فراق بال را قبل از مشغولی و قدر زندگی را قبل از مرگ. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 60 مبانی رشد.mp3
20.05M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
💢طبق روایتی که می‌گوید: "كلّ‌ مولود يولد على الفطرة و انّما ابواه يهوّدانه و ينصّرانه و يمجّسانه"، خالق این بچه او را با فطرت توحیدی آفریده است. باور کنید که بچه‌ها فطرت دارند، فطرتشان هم توحیدی است، با مفاهیم توحیدی ارتباط برقرار می‌کند. ❗️این مفاهیم توحیدی که شما صراحتاً در کلاس‌ها و جلسات به پدر و مادرها می‌گویید درباره‌ی آنها حرف نزنند، با فطرت بچه ها کاملاً فهمیده می‌شود. مفاهیمی مثل خدا، بهشت، جهنم، شخصیت ماورایی اهل‌بیت علیهم‌السلام، همه اینها را بچه‌ها با فطرتشان درک می‌کنند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌‌سه‌شنبه 2 دی‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ طریقه دعوت به اهل بیت 👤 امام صادق (ع) به عبد الله بن ابی یعفور فرمود: ◀️ مردم را با غیر زبان های خویش، به سوی خدا دعوت کنید. مردم باید از شما تقوای شدید، کوشش، نماز و کار خیر ببینند که این، دعوت کننده است. 👈الکافی، ج2، ص78. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅من معتقدم شخصیت ماورایی اهل‌بیت علیهم‌السلام را باید به بچه‌ها منتقل کرد. امروز اگر کتابی بخواهد درباره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام چاپ شود، بررسی می‌کنند که اگر قصه‌ای نشان‌دهنده‌ی شخصیت ماورایی امامی بود، حذف شود! بعد مجوز چاپش را صادر می‌کنند! انتشارات مذهبی این بررسی را انجام می‌دهد، چرا؟ چون فکر می‌کنند نباید بچه‌ها درباره‌ی شخصیت ماورایی اهل‌بیت علیهم‌السلام چیزی بدانند؛ پس چه چیزی باید بدانند؟ فقط باید بدانند که اهل‌بیت علیهم السلام اهل کمک به فقیر بودند، اهل یتیم‌داری بودند، شجاع بودند، اهل جنگیدن بودند و...؛ ولی مثلاً درباره‌ی اینکه امام علی علیه‌السلام درِ خیبر را کند و روی دست نگه داشت یا سپرش کرد، نباید حرفی زد و باید از کتاب‌ها حذف شود! این فکر غلطی است. ❗️پس درباره‌ی این مسائل کی باید حرف بزنیم؟ می‌گویند بگذارید برای سن ده، دوازده سالگی! خب شما بر چه اساسی دارید برای بچه من تصمیم می‌گیرید که در سن ده، دوازده سالگی با این مفاهیم آشنا بشود؟ بعد خودتان قبل از ده، دوازده سالگی همین مفاهیم انتزاعی را رو با مرد عنکبوتی و سوپرمن و بت‌من به او منتقل می‌کنید! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️در بحث گفت‌و‌گو و مذاکره علمی با دنیای غرب به این نتیجه رسیدیم که اگر در مبانی تربیت، اشتراک نداشته باشیم، در روش‌ها هم نمی‌توانیم به نتیجه مشترکی برسیم. ❕نکته‌ی اصلی این است که‌ اسلام در گفت و گو با غرب، اهل کوتاه آمدن نیست، این غرب است که باید فطرت را بپذیرد. ❗️یعنی اگر مخاطب مادی گرا در گفت‌وگوی تربیتی، فطرت را قبول نکرد، اصلاً نمی‌توان درباره‌ی مباحث تربیت دینی با او حرف زد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌‌شنبه 6 دی‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ سخن چینی... 👤 رسول خدا (ص) می فرماید: ◀️ شبی که مرا به معراج بردند، زنی را دیدم که سرش، سر خوک بود و بدنش، بدن الاغ و گرفتار هزار هزار نوع عذاب بود. سوال شد: آن زن، چه عملی انجام داده بود؟ فرمودند: او زنی سخن چین و دروغگو بود. 👈بحار الانوار، ج72، ص264. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅عقل حکم می‌کند آن کسی که یک موجود پیچیده‌ای را در یک عالم پیچیده‌تر، با تأثیر و تأثرهایی که این موجود در نسبت با آن عالم دارد، خلق می‌کند و علم به مخلوقش هم دارد، همو نقشه‌ی تربیت را بچیند. ❕باز هم عقل حکم می‌کند کسی که علم به این مخلوق ندارد، چون خلقش نکرده که به زوایای پنهان این شخصیت آشنا باشد، او باید مطیع باشد و طبق نقشه تربیت خالقش عمل کند. ❗️در قرآن خدایی که الله است و خالق است، به عنوان رب معرفی شده است. بعد از الله، هیچ کدام از اسما و صفات الهی بیشتر از رب در قرآن، نیامده است. یعنی هم عرض خالقیت، به شدت روی ربوبیت به عنوان یکی از صفات الهی در نسبت با بندگان، حساسیت بسیار ویژه‌ای وجود دارد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌‌‌‌یکشنبه 7 دی‌ماه ۱۳۹۹ ✴️ وظیفه در برابر سخن چین... 👤 امام صادق (ع) می فرماید: ◀️ درباره خویشانت و واجب الرعایه از خاندانت، گفتار کسی را که خداوند، بهشت را بر او حرام کرده است و دوزخ را جایگاه او قرار داده، نپذیر که سخن چین، گواه ناحق و شریک شیطان در فتنه میان مردم است و خدای-تبارک و تعالی فرموده: «ای کسانی که گرویده اید! اگر فاسقی به شما خبر داد، وارسی کنید که مبادا به نادانی بر سر مردمی بتازید و بر کرده خود پشیمانی کشید». 👈الامالی، شیخ صدوق، ص 613. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️ما در روش تربیت دینی مبتنی بر دلایل قرآنی و روایی، روی فطرت میتوانیم سرمایه گذاری کنیم؛ فطرتی که درک دارد، فطرتی که می‌فهمد، فطرتی که معرفت زاست، فطرتی که معرفتش هم اکتسابی نیست، فطرتی که معرفتش کلی هم نیست بلکه جزيي است. ❕همه‌ی این‌ها را از آیات و روایات می‌گوییم، ادعا نیست. آن توحیدی که شما می‌ترسید اگر به عنوان مفهوم انتزاعی، به بچه منتقل بشود، آن را درک نکند، آن توحید در نوع آفرینش بچه گذاشته شده، شما نگران چی هستید؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅ روش اهل بیت علیهم السلام در بحث و گفتگو این بود که اگر نقطه مشترکی پیدا می کردند، از آن برای پیشبرد بحث استفاده می‌کردند ولی اگر مخاطب بر مبنای مشرکانه خودش اصرار داشت، اهل بیت علیهم السلام مبنای مشرکانه‌ی او را به عنوان نقطه‌ی آغاز نمی‌پذیرفتند. شاید بعضی مواقع به جهت جدال احسن و مماشات زیرکانه از راه برهان خلف، پذیرفته باشند، اما این پذیرش به آن معنا نیست! ❕اگر نتوانیم حجیت کلام خدا را در مباحث تربیتی ثابت کنیم، در حوزه تربیت با طرف غربی حرفی نداریم. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید. 🆔 @mabaniroshd