eitaa logo
مبانی رشد و تربیت اسلامی
4هزار دنبال‌کننده
191 عکس
14 ویدیو
17 فایل
🔶 مبانی رشد و تربیت اسلامی 🔷 اساتید تربیت اسلامی بالاخص حجت الاسلام و المسلمین عباسی ولدی 🔶 برگزار کننده دوره های مطالعاتی مبانی و تربیتی 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❓هدف تربیت در نگاه دینی چیست؟ دین بناست انسان را با تربیت الهی به کجا برساند؟ بندگی. ❕هدف تربیت انسان در روانشناسی و علوم تربیتی غرب، چیست؟ قطعا در علوم مادی‌گرای غرب، هدف از تربیت، بندگی نیست! شما حتی ردپایی از بندگی هم در علوم غربی پیدا نمی‌کنید. بندگی یعنی چشم گفتن به خدا در هر شرایطی، اما در علوم تربیتی غرب، انسان‌ها "چرا محور" تربیت می‌شوند حتی در برابر خدا! ❗️حالا به این سؤال کنید: مگر می‌شود هدف‌های تربیتی متفاوت، اما روش‌های تربیتی یکسان یا شبیه به هم باشد؟! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️منبع تربیت از نگاه دین چیست؟ آیا قرآن را به عنوان یک منبع تربیت قبول داریم؟ آیا روایات و سیره معصومین علیهم السلام منبع تربیت هستند؟ چه قدر این ها را قبول داریم؟ عقل‌مان را به عنوان منبع تربیت بیشتر قبول داریم یا قرآن را؟ کدام عقل؟ تعریف دین از عقل و تعریف ما از عقل کدام است؟ ❕ امروز در بازار علم، ظن و گمان را به اسم عقل و علم دارند به ما می‌فروشند، و ما هم خریداریم! خوب هم می‌خریم!! ❗️آیا امروز در دنیای غرب و مکتب مادی‌گرای آن، به جز حدس و گمان و ظن و تجربه، منبع تربیتی وجود دارد؟ ❕چیزی را که آنها به اسم عقل‌ به ما فروختند و ما هم خریدیم، وقتی به آیات و روایات عرضه می‌کنیم، می‌بینیم که تفاوت از زمین تا آسمان است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌پنج‌شنبه 3مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ عزت. 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ خداوند_تبارک و تعالی_ اختیار هر کاری به مومن داده است، مگر اختیار خوار کردن خویش را. 👈 الکافی، ج5، ص63. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و یکم 1399/6/29 ✅ اگر بپذیریم که دین برای تربیت و رشد در تمام ابعاد زندگی آمده است، آنگاه باید نگرش تربیتی نسبت به تمام ابعاد دین را حفظ کنیم. ما چون رویکرد تربیتی در خواندن دعاها نداریم از دریای مبانی تربیتی محروم شده‌ایم. ✅ روایاتی که به معنای عام استخاره اشاره دارد، تحت تأثیر روایاتی قرار گرفته که دربارۀ استخاره به معنای خاص است و این باعث شده ما از آن روایات عام، کمتر در مباحث تربیتی استفاده کنیم. ✅ مهمترین نیاز ما در زندگی این است که خداوند به صورت خاص در مسیر زندگی، دست ما را بگیرد. با نگاه تربیتی به روایات مربوط به استخاره می‌توان دریافت که انسان در هر لحظه از زندگی باید مضطر این باشد که خداوند مسیر درست را به او نشان دهد. 🍃امام صادق علیه السلام در روایتی در مورد استخاره می‌فرمایند: "نمی‌شود بنده‌ای در کاری صد مرتبه از خدا طلب خیر کند در حالی که در جایی که سر حسین علیه السلام است، ایستاده و حمد و تسبیح و ثنای خدا را می‌گوید و او را با بالاترین صفات یاد می‌کند، مگر اینکه خداوند بهترین آنچه را که او از بین دو کار مخیر است، به او نشان می‌دهد." ✔️ در این روایت با تأکید بر مکانی خاص و توصیف صفات خداوندی، شدت اضطرار انسان به اینکه معبودی چون او باید مسیر زندگی را برایش مشخص کند ،نشان داده شده است. ✅ در هدایت خصوصی باید بپذیریم که نمی‌دانیم و اگر هم بدانیم نمی‌توانیم، پس باید به دنبال دانای توانمند بگردیم که به صورت خاص مسیر را به ما نشان دهد. ✅ در روایتی دیگر برای انتخاب مسیر صحیح در زندگی ویژگی‌های مهمی ذکر می‌شود: "خداوندا آنچه را که نزدیک تر به طاعت و دورتر از معصیت و باعث رضایت تو و ادای حق ربوبی است، برایم آسان کن و من را نیز برای آن آسان گردان، و هر آنچه که این ویژگی ها را نداشت من را از آن و آن را از من منصرف کن." ✔️ در بحث مشاوره ما نمی‌توانیم با این اصول و قواعد موجود در مورد مسائل زندگی همچون ازدواج به طور قطع اظهارنظر کرده و حکم دهیم یا امر و نهی کنیم، در واقع ما نباید در جایگاه رب قرار گرفته و تعیین تکلیف کنیم. 🍃 در پایان اشاره به یک نکته اخلاقی؛ هر کس در هر جایگاهی که هست باید از قضاوت کردن دیگران پرهیز کند مگر اینکه دلیل و حکم شرعی داشته باشد، باید یاد بگیریم که حتی در ذهنمان هم دیگران را قضاوت نکنیم چرا که باعث آلودگی و کدر شدن روح و خانه و زندگی ما می‌گردد. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 52 مبانی رشد.mp3
20.76M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶 با سلام🌹 ✅ دوستانی که توانایی ساخت قطعه‌های کوتاه صوتی یا همون پادکست از مطالب کلاس مبانی و تفسیر تربیتی رو دارن، در صورتی که علاقه مند به همکاری هستن، وارد این کانال بشن👇 https://eitaa.com/joinchat/2385707075Cf72f5f1b86 🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
خلاصه جلسه پنجاه و دوم ؛1399/7/5 ⛔️ عده‌ای به اسم دین مکتبی را طراحی کرده‌اند که معتقدند ملاک و درستی راه، همان شهود غیبی است که برای هر کس متفاوت از دیگری است و الزاما هم نیاز ندارد که با هدایت عمومی تناسب داشته باشد، این تفکر بسیار خطرناکی است چرا که هدایت عمومی ملاک و معیار هدایت خصوصی است. ✅ معنای هدایت خصوصی این نیست که فقط با الهامات انجام گیرد بلکه خداوند زمینه‌هایی را در زندگی انسان ایجاد می‌کند که با توجه به آن زمینه‌ها، مسیر زندگی، خود به خود به سمت و سویی خاص می‌رود و این عین هدایت است. 🔹سلیمان بن خالد از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند: "ای سلیمان تو قلب و گوش‌هایی داری پس وقتی خداوند اراده می‌کند که بنده‌ای را هدایت کند، گوش‌های قلب او را باز می‌کند و وقتی به چیزی غیر از هدایت او اراده می‌کند، گوش‌های قلبش را می‌بندد و دیگر روی صلاح را نخواهد دید، اینکه خداوند فرمود بر دل‌های آنها قفل است، منظور بسته شدن گوش‌های قلب آنها است. ✔️ نکته: وقتی بناست که انسان هدایت شود باید غیر از گوش سر، گوش‌های قلبش هم شنوا شود. 🔹حمدان بن سلیمان نیشابوری می‌گوید از امام رضا علیه السلام درباره آیه" من یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام" پرسیدم، حضرت فرمودند: معنی آن آیه این است که هر کسی را که خداوند اراده کند به خاطر ایمانی که دارد به بهشتش و خانه آخرتش هدایت کند، سینه‌اش را برای اطمینان به خداوند و آرام شدنش وسعت می‌دهد، پس اگر کسی در دنیا کفر ورزید و عصیان و سرکشی کرد، خداوند اگر بخواهد به خاطر این کفر و عصیان او را از بهشت و دار آخرتش گمراه کند، سینه‌اش را بسیار تنگ قرار می‌دهد تا در همان حالت کفر دچار شک و در اعتقاد قلبی دچار اضطرار شود و اسلام آنقدر برایش سخت گردد، گویی که می‌خواهد به آسمان پرواز کند. ✔️در این روایت به دو مرحله اشاره شده است، مرحله اول همان هدایت عمومی است که عده‌ای در نتیجه عمل به آن سینه‌شان وسعت پیدا می‌کند و مرحله دوم اشاره به هدایت خصوصی است که اعتماد و اطمینان قلبی نسبت به خداوند از مصادیق آن است. ✅وقتی در مورد هدایت خاص صحبت می‌کنیم، فقط منظور نشان‌دادن‌ها نیست بلکه از راه‌بردن‌ها، از زمینه‌سازی‌ها و وجود ابزارها هم حرف می‌زنیم. در این مرحله خداوند به معنای حقیقی دست انسان را می‌گیرد. 🍃امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: مقصود خداوند از آیه۱۷ سوره کهف "مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُرْشِدًا" این است که، خداوند تبارک و تعالی روز قیامت ظالمین را از دار و خانه کرامتش گمراه می‌کند و اهل ایمان و عمل صالح را به بهشتش هدایت می‌کند. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 53 مبانی رشد.mp3
22.81M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
سلام وقت همگی بخیر و عزارداریها قبول. ان شاء الله جلسۀ بعدی کلاس مبانی، اولین شنبه بعد از ماه صفر. موفق باشید
سلام وقت همگی بخیر ✅قبل از این که کلاس، عمومی بشه، از اعضای کلاس خواستم یه فرم نظرسنجی رو پر کنن تا تصویر روشن‌تری از اعضای کلاس داشته باشم. ✅بعد از اعلام عمومی کلاس، تعداد اعضا چند برابر شد. حالا از همه خواهش می‌کنم به لینکی که براتون می‌ذارم برید و چند دقیقه وقت بذارید و فرم رو پر کنید. ✅از اونایی هم که تو سری قبل زحمت کشیدن درخواست می‌کنم که این کار رو انجام بدن. از این که وقت می‌ذارید و به درخواست خادم خودتون توجه می‌کنید، ممنونم. 🖊لینک نظر سنجی: https://survey.porsline.ir/s/WBrAw7w موفق باشید محسن عباسی ولدی
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌یک‌شنبه 20 مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تکبر! 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ ریشه کفر، سه چیز است: حرص، و حسد. 👈 الکافی، ج2، ص289. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️اصلی‌ترین نکته‌ای که باید در مسائل مبانی تربیت درباره آن صحبت شود، بحث خداست. ❕بحث خدا را باید حل کرد، نه برای اثبات اینکه نوع نگاه ما با غربی‌ها فرق دارد، این که یک چیز مشخص است. ❗️بحث خدا را باید حل کرد تا مشخص شود که نگرش ما در توحید، چه تأثیری در خروجی علوم انسانی و به صورت خاص، علوم تربیتی و تربیت دینی خواهد داشت. ❕مکتب غربی در باره‌ی نوع نگاهش به خدا و به عبارت دیگر درباره‌ی بی‌اعتقادی خودش به خدا صراحتاً حرف زده و می‌زند. در علوم انسانی و علوم تربیتی غربی شما ردّپایی هم از حجت بودن خدا، مربی بودن خدا، اصل بودن توحید و محور بودن توحید، نمی‌بینید. ❓باید به این سؤال مهم پاسخ داد که در تربیت دینی و تربیت غربی، نقش خدا در تربیت کجاست؟ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅اول این که از کسایی که فرم نظرسنجی رو پر کردن، کمال تشکّر رو دارم. ✅دوم این که ظاهرا تعداد زیادی از شرکت کننده‌ها در پایان کار، دگمۀ ارسال رو نزدن. اگر این کار رو نکنید، پاسخ‌های شما به دست ما نمی رسه. پس لطف کنید و اگه این کار انجام ندادید، برگردید و تا پایان نظر سنجی برید و دگمه ارسال رو بزنید. ✅سوم این که کسایی هم که تا حالا شرکت نکردن، لطف کنن و چند دقیقه وقت بگذارن و تو این نظرسنجی شرکت کنن. موفق باشید
❗️یکی از مشکلات امروز جبهه‌ی انقلاب این است که مأمومین این جبهه، به پای امام این جبهه نمی‌رسند و یکی از دلایل اصلی آن هم، فاصله‌ی فکری بین مأمومین و امام است، نه کمی توان و قوت و نیرو. ‼️انگیزه‌های ما متناسب با فکری که در ذهن ماست شکل می‌گیرد؛ خیلی وقت‌ها نوع افکار ما، کاملاً متفاوت با چیزی است که ایشان بیان می‌کنند و به آن عقیده دارند. این فاصله، فاصله‌ی معناداری ست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌سه‌شنبه 22 مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تکبر! 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ هیچ فردی نمی ورزد؛ مگر به این دلیل که در درون خویش یافته است. 👈 الکافی، ج2، ص312. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️بیاید تکلیف‌مان را با صفت خالقیت خدا روشن کنیم؛ آیا می‌توان نقشه تربیت و رشد انسان را از کسی غیر از خالقش گرفت؟ ‼️خدا خودش انسان را خلق کرده، جسمش را خودش خلق کرده، روحش را هم خودش خلق کرده، خدا می‌داند من به چه چیزی نیاز دارم، خدا می‌داند چه عاملی باعث رشد من می‌شود، خدا می‌داند چه چیزی من را وسوسه می‌کند، خدا می‌داند چه چیزی من را مضطرب می‌کند، خدا می‌داند چه چیزی اضطراب من را آرام می‌کند، خدا می‌داند من چگونه باهوش می‌شوم، خدا می‌داند چگونه حافظه‌ی من کم می‌شود، خدا می‌داند من چه.... این یک نتیجه‌ی خیلی واضح از خالقیت است. 🔻به آیه ١۶ سوره قاف دقت کنید، چه قدر این آیه زیباست: "و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید" آقا! ما خودمان انسان را خلق کردیم، خودمان می‌دانیم نفسش به چه وسیله‌ای او را وسوسه می‌کند، اگر نقشه تربیتش را می‌خواهی پیش من است... ❕در نگرش غربی، رابطه‌ی خدا و انسان در خالقیت، مثل رابطه‌ی ساعت سازی است که ساعت را ساخته و آن را کوک کرده و رفته است، ولی در نگاه دین که اینگونه نیست. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌یک‌شنبه 27 مهرماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ تکبر! 👤 امام صادق (ع) می‌فرماید: ◀️ در جهنم، یک وادی برای متکبران است که به آن، "سقر" میگویند که از شدت حرارتش به خداوند شکایت میکند و از خدا میخواهد که اجازه تنفس به او بدهد و وقتی نفس میکشد، جهنم، شعله میکشد. 👈 الکافی، ج2، ص310. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
❗️ما پذیرفتیم خدا خالق است، یعنی پذیرفتیم خلقت به معنای کاملش و از صفر تا صدش منصوب به خداست. اگر پذیرفتیم این خالق، رب و هادی هم هست، خروجی آن چیست؟ این است که من برای به دست آوردن نقشه تربیت خودم، اجازه ندارم قبل از مطالعه و به دست آوردن نقشه خالق، سراغ نقشه مخلوق بروم. ❕ من برای اینکه بتوانم به چیزی از نقشه مخلوق اعتماد کنم باید ببینم با نقشه خالق سازگار هست یا نیست. ❗️حتی اگر کسی بخواهد بگوید خالق خلق کرده ولی نقشه‌ای برای تربیت ندارد برای همین باید به سراغ نقشه مخلوق برویم، باز هم باید اول به سراغ دین برود و با نگرش تربیتی دین را مطالعه کند. ❕به قول آن بنده خدا که می‌گفت تو اگر می‌خواهی فلسفه را رد کنی، باید اول فلسفه را بخوانی تا بتوانی ردش کنی. ❗️شما هم اگر بخواهید بگویید که دین نقشه تربیت برای انسان ها ندارد، باید اول با نگرش تربیتی به سراغ دین بروید، بعد بگویید که دین نقشه تربیت دارد یا ندارد! 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniros
خلاصه جلسه پنجاه و سوم 1399/7/12 ✅ خداوند به صورت عمومی، از طریق ولی خود همه انسان‌ها را به راه راست دعوت کرده است، یک دعوت یا هدایت عام که مسیر آفرینش را به همه عالم نشان داده؛ و در صورتی انسان‌ها را مؤاخذه می‌کند که راه، نشان داده شده باشد و عده‌ای تخطی کرده باشند. ✔️از طرفی از جانب خداوند متعال هدایت تنها به هدایت عام خلاصه نشده و برای هر فردی هدایتی خاص با راهبری خاص در نظر گرفته شده است و این فقط نشان دادن راه نیست، در واقع دست گرفتن و بردن است. ✅ بسیاری از اتفاقات زندگی ما نتیجه هدایت خاص است که اگر با این دید به آن نگاه کنیم، این نوع هدایت ویژگی هایی خواهد داشت: 1️⃣ ما همیشه خود را تحت تدبیر خداوند می‌بینیم. 2️⃣ از کنار همه اتفاقات زندگی چه مطابق میل و چه بر خلاف میل خود، به راحتی عبور نمی‌کنیم. 3️⃣ از آنجایی که می‌دانیم خداوند به صورت خصوصی تدبیر زندگی ما را بر عهده گرفته و گاهی بر اثر تخطی از هدایت عام، ما را رها می‌کند، در توجه به هدایت عام دقیقتر عمل می‌کنیم. 🍃داستان حضرت موسی علیه السلام در جریان‌های مختلف زندگی، نمادی از هدایت خاص خداوند است که باید با این دید به آن پرداخت. 🔹حدیث بسیار مهمی داریم که نامه امام صادق علیه السلام به اصحابشان بوده و تأکید زیادی بر توجه به آن شده است، در پایان این حدیث اشاره به هدایت خصوصی شده است: "بدانید که وقتی خداوند اراده خیر بنده ای را می‌کند، سینه اش را برای اسلام وسیع می‌کند و وقتی این شرح صدر را به بنده داد زبانش را به حق گویا می‌کند." ✔️ یعنی خدا وقتی هدایت کسی را به صورت خصوصی بدست می‌گیرد، هم اعضا و جوارح ظاهری او را و هم اعضای درونی او را تدبیر می‌کند، به زبانش می‌گوید این را بگو، به قلبش می‌گوید دلت را به این ببند، توفیق عمل به او می‌دهد و... . ✅ تربیت از این زاویه یعنی عمل کردن به دستورات خدا برای قرار گرفتن در مسیر هدایت خاص الهی. ✔️ اگر برای کسی اهمیت هدایت خصوصی و خطرناک بودنِ واگذار شدن و رها شدن به حال خود، مشخص شود و بداند که می‌شود به جایی رسید که تک تک اتفاقات زندگی را به خدا سپرد تا او تدبیر کند و اگر ایمان بیاورد به این ارتباط، که اگر می‌خواهی مشمول هدایت خاصه شوی باید به قوانین عمومی که خدا برای همه انسان‌ها قرار داده درست عمل کنی، یک جلوه جدیدی از هدایت عمومی برای مردم مشخص می‌شود و از آن حالت عادی بیرون می‌آید و فوق‌العاده حساس می‌شود. آن وقت است که می‌فهمیم "گناه نکنید" و "واجبات را انجام دهید"، یعنی توفیق هدایت خصوصی را از خودتان نگیرید. 🔹امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری فرمودند که خداوند فرمود: من بنده مؤمنم را به سمتی متمایل نمی‌کنم مگر اینکه خیر او در آن جاست، پس باید به خیر و سرنوشتی که برای بنده‌ام در نظر گرفته‌ام راضی باشد. ✅ اگر ما بحث هدایت الهی را خوب مطرح کنیم، بعد از آن به بحث مهمی به نام قضا و قدر می‌رسیم و آن وقت است که می‌فهمیم بحث قضا و قدر بیش از آنکه مفهوم کلامی باشد، یک مفهوم تربیتی است. ✔️ قضا و قدر عبارت دیگری از آن هدایت خاص الهی برای بنده هاست. خداوند مقدر می‌کند که بنده با چه کسی ازدواج کند و بچه او در آینده چه کسی باشد و... تمام این ها مصادیق هدایت خاصه الهی برای بنده است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
جلسه 54 مبانی رشد.mp3
22.2M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
سلام وقت همگی بخیر از همۀ کسایی که فرم نظرسنجی رو پر کردن، کمال تشکر رو دارم. از کسایی که نمی دونم چرا تا الان چند دقیقه وقت نداشتن که فرم رو پر کنن، خواهش میکنم هر چه زودتر این کار رو انجام بدن. موفق باشید محسن عباسی ولدی
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🌺 🗓 ‌‌‌دو‌شنبه 5 آبان‌ماه ۱۳۹۹ ✳️ ✴️ آرزو 👤 امام علی (ع) می‌فرماید: ◀️ آرزو، عقل را میبرد، وعده پوچ میدهد، به بیخبری ترغیب میکند و دریغ و حسرت به بار می آورد. پس، آرزو را دروغ شمارید که آرزو، فریبنده است و آرزومند، فریب خورده. 👈 تحف العقول، ص152. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
🌼 مژده 🌼🌼🌼 مژده 🌼 🌐پایگاه جدید اطلاع رسانی و فروشگاه آثار حجت الاسلام استاد محسن عباسی ولدی 🎊همزمان با سالروز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز به کار می‌کند. 👇👇👇👇👇👇 🌐www.ketabefetrat.com ◀️ دانلود اپلیکیشن ▶️ https://ketabefetrat.com/app.ketabefetrat.com.apk? ‼️5️⃣2️⃣ درصد تخفیف برای همه محصولات (تا 13 آبان مصادف با میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و آله) ‼️0⃣3️⃣ درصد تخفیف برای خرید مجموعه کامل محصولات + ارسال رایگان به تمام نقاط کشور(تا 13 آبان مصادف با میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و آله) 🔰 کانال ایتا حجت الاسلام عباسی ولدی: https://eitaa.com/abbasivaladi 👈عضویت: http://eitaa.com/joinchat/1676214274C1c9e6cb731
❗️یکی از اشتباهات و به تعبیری یکی از غفلت‌های ما در حوزه عقائد این بود که توحید را در کتاب‌های کلامی محدود کردیم. توحید را در اصول عقائدی که در حوزه خوانده می‌شود محدود کردیم. ❕آخرش به اینجا رسیدیم که اگر اثبات کردیم که یک خدایی هست و این خدا یگانه است و توحید افعالی را هم قبول کردیم دیگر تمام است! ❗️خروجی عقائد ما برای طلبه ای که چند کتاب عقائد را تا پایه ده خوانده است، چیست؟ خروجی آن در حوزه عمل چیست؟ ❕این یک سؤال خیلی جدی است که اگر درست پاسخ داده شود، انقلابی در بحث اصول عقائد در حوزه به وجود می‌آید. ❗️توحید اگر در متن زندگی ما قرار نگیرد اگر در متن فعالیت‌های علمی ما قرار نگیرد، در متن مدیریت انگیزه‌های ما قرار نگیرد، یک توحید ذهنی است! هرچند اگر بگوییم این توحید بی فایده است چندان مبالغه نکردیم، ولی می‌گوییم این توحید کم فایده است... 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
خلاصه جلسه پنجاه و چهارم 1399/8/3 ✅خداوند رب‌العالمین است، یعنی علاوه بر تدبیری که برای کل عالم دارد، برای تک تک مخلوقات خود نیز برنامه‌ای دارد که مخصوص آنهاست. 🍃هدایت خاص خداوند همان تدبیری است که خداوند برای مخلوقات خود به طور خاص، پس از پذیرش هدایت عام عنایت می‌فرماید. 🔹امام باقر علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله، به نقل از خود خداوند، فرموده‌اند: "بعضی از بندگان من هستند که امر دینشان سر وسامان نمی‌گیرد مگر اینکه از دیگران بی‌نیاز باشند و وسعت زندگی و سلامت بدنی داشته باشند، من هم آنها را با سلامت و ثروت و گشایش در امور امتحان می‌کنم و بعضی دیگر از بندگان مؤمن من امر دینشان اصلاح نمی‌شود مگر با فقر و مریضی و درماندگی ،پس من هم با همان‌ها آنان را امتحان می‌کنم و با آنها دینشان به صلاح می‌رسد. بعضی از بندگان مؤمن هستند که در عبادت من بسیار تلاش می‌کنند و شب‌های ممتد از خواب بیدار می‌شوند برای عبادت من و خود را به سختی می اندازند، اما من چند شب خواب را به او غلبه می‌دهم، چون نگاه ویژه‌ای به او دارم، تا صبح با ندامت بیدار شود چرا که اگر او را با این عمل تنها می‌گذاشتم، دچار عُجب می‌شد و این عُجب باعث تخریب اعمالش می‌گردید و دچار خودرضایتی می‌شد و خود را فوق همه بندگان می‌پنداشت." 🔸این روایت اشاره به تدبیر خداوند است برای بندگان خود، با توجه به شناختی که نسبت به آنها دارد. ✅ هدایت خاص یعنی اینکه خداوند در کنار تک تک ماست و این معیت خداوند، یعنی به دست گرفتن تدبیر تمام امور بنده توسط خداوند. 🍃هدایت خاص خداوند فقط نشان دادن راه نیست بلکه انداختن بنده در مسیر است، مسیری که به مصلحت اوست. ✔️ این نوع روایت‌ها نقشه تربیت خداوند را ترسیم می‌نماید؛ یعنی خداوند تدبیر بنده را به عنوان هدایت خاص در نظر می‌گیرد و وظیفه بنده هم چیزی جز فهمیدن آن تدبیر و تسلیم در برابر آن نیست. 🍃 نکته اخلاقی پایان این جلسه توجه به آفت عُجب است، باید دقت کرد به عبادت‌هایی که باعث رشد ما نمی‌شوند، از نشانه‌های صحیح بودن عبادت، رسیدن به احساس کوچکی و هیچ بودن و بدهکاری و حقارت در پیشگاه خداوند است.