🔻مسئله، مسئله حکومت است
🔹مسئله، مسئله حکومت است، مسئله، مسئله سیاست است، حکومتْ عِدْلِ سیاست است، تمام معنای سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند، چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و حکومت بدون سیاست ممکن نیست. این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است، در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد. صحیفه امام، جلد ۲۰ ص ۱۱۲
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🔻دکتر قاسم پورحسن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
علوم انسانی رو به فروپاشی است/ افق آینده دانشگاهها را ندیدهایم.
🔹 اساس بنیانهای مهم تمدن اسلامی را ایران سامان داده و هنوز این میراث دارد کار میکند و اگر آنچنان سرمایهگذاری نادرست و بیتوجهی را نسبت به سایر رشتهها و حوزه علوم پایه و مهندسی داشته باشیم و افتخار کنیم که بیش از کشورهای مهمی مانند چین دانشکده و دانشجوی مهندسی داریم، این مسئله برای حوزه علوم انسانی فاجعهبار است. در حوزه علوم انسانی، چون التفاتی نداشتهایم و دبیرستانهای ما مملو از استعدادهای اندک در حوزه علوم انسانی شدهاند، آینده ما در علوم انسانی در بیست سال آینده پر پرسش است و ممکن است که دچار فروپاشی در علوم انسانی بشویم.
🔹 در باب علوم انسانی متأسفانه نتوانستهایم توجه اساتید را داشته باشیم و به نظر میآید که باید چرخشی را در نظام آموزش و پروش و دانشگاهها در باب علوم انسانی ایجاد کنیم. دستاوردهایمان در باب علوم انسانی قابل دفاع است، اما نه به میزان مرزهای دانش.
🔹 نکته دیگر بحث این است که متأسفانه ما هنوز نتوانستهایم توجه پیدا کنیم که تولید دانش و تفکر به دانشگاههای مستقل نیاز دارد. میتوانم ادعا کنم که دانشگاه مستقل نداریم و روسای دانشگاهها و نحوه ورود اساتید و نوع نگاه ما به دانشگاهها مبتنی بر قدرت است که البته قدرت به معنای عام را میگویم که ارتباطی به دولت و حکومت ندارد. ما به تدریج باید وارد دانشگاههای مستقل شویم و تمام دانشگاههای مهم دنیا از سال ۲۰۳۰ به بعد باید واجد دانشگاههای مستقل باشند. مستقل از دولت به این معنا که بخشنامه نمیگیرد و متولی و عهدهدار تولید دانش است و به سبب نسبتی که با خود دانش و نه نسبتی که با قدرت دارد اهمیت مییابد؛ بنابراین این یکی از مسائل بنیادین است که باید روی دانشگاههای مستقل از قدرت فکر کنیم.
🔹 افق آینده را در باب دانشگاهها ندیدهایم و این بیالتفاتی به ترسیم افق آینده میتواند مهم باشد، از باب اینکه اگر همینطور پیش برویم، آینده نامطلوبی در باب دانشگاهها در پیش خواهیم داشت، مگر اینکه دگرگونی بنیادینی را شکل دهیم و آن دگرگونی این است که در دانش و تفکر سهیم شویم و بتوانیم به ساحت سپهر علمی و آکادمیک نزدیک بشویم و این چیزی است که فاقد آن هستیم. دغدغه بنیادین علمی استادان، دانشگاهها و دانشجویان ما کمتر از دغدغدههای مارکتینگ و شغل و ثروت است و معتقدم که باید نظام دانش را جدای از نظام سرمایه و قدرت و فائق بر آن ببینیم. نظام دانش است که باید برای نظام قدرت ما تصمیم بگیرد، اما الآن نظام دانش ما ذیل ساحتهای دیگر قرار گرفته است.
🔹 مسئله مهم غفلت از اهمیت بنیادین علوم انسانی در جامعه ما است. به این معنا که در خانوادهها و در نظام آموزش و پرورش ما بهای بیدلیلی به رشتههای مهندسی و غیر علوم انسانی داده شد و خانوادهها مفتون مهندس و دکتر گفتن فرزندان خود قرار گرفتند که این مسئله خالی از آگاهی بود نه اینکه با توجه باشد و مقصر این فرایند نظام آموزش و پروش ما است که بی دلیل به غیر علوم انسانی بها داد، اما اینطور نیست که یک مهندس ما بهتر از یک جامعهشناس یا استاد فلسفه باشد، بلکه در تمام دنیا علوم انسانی تولید کننده است و علوم غیر انسانی مصرف کننده علوم انسانی هستند.
🔹 علت به وجود آمدن این وضعیت در کشور این بود که نتوانستیم بنیانهای مهم علوم انسانی را درک کنیم و استادان و نظامهای علمی ما مقصر هستند. شما وقتی به لحاظ امکانات و به ویژه شان و جایگاه نگاه میکنید، میبینید که دانشجوی علوم انسانی و استاد علوم انسانی ما کمتر مورد توجه قرار میگیرد، تا یک استاد در رشته نحیف غیر علوم انسانی؛ بنابراین تأکید میکنم که ما نمیتوانیم در عرض ۱۰ یا ۲۰ سال آینده این مشکل را حل کنیم، مگر اینکه از همین امروز کار را شروع کنیم و اهمیت و قدر علوم انسانی را به عنوان علوم تولید کننده ببینیم. تفکر غلط خانوادهها و نظام آموزش عالی را باید تغییر دهیم و این مسئله با دلسوزی و مشارکت اساتید علوم انسانی و تلاشی که شما دارید در ایکنا انجام دهید که فوقالعاده بنیادین است محقق میشود و اصلا به مثابه این نیست که خبری را بیان کنید، خیر بلکه دغدغه وجودی نسبت به علوم انسانی را مطرح میکنید و دیگران باید در آن سهیم شوند که بخش مهمی از آینده جامعه ما علوم انسانی برمیگردد و اگر نتوانیم دانشی تولید کنیم، مصرف کننده علوم دیگر خواهیم بود.
منبع خبر:
http://yon.ir/rMFye
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
👇🌹خدایا تو كه دينت را ياري ميكني و دست از دينت برنميداري بگذار آن توفيق نصيب ما بشود كه دينت به دست ما زنده و آبياري بشود
سوره 47. محمد آيه 4
وَلَوْ يَشَآءُ اللَّهُ لَاْنتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّيَبْلُوَاْ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَالَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
اگر خداي متعالي ميخواست از آنها انتصار و انتقام ميگرفت و زمينه پيروزي اسلام را فراهم ميكرد منتها خدا ميخواهد شما را بيازمايد ببينيد كه شما تا چه حدي او را ياري ميكنيد، و كسانى كه در راه خدا كشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بین نمىبرد.
🌿🌹آیه الله جوادی آملی تفسير سوره حدید جلسه 8 (تدریس:مشهد مقدس)
در اين ادعيه به ما آموختند فكرتان بلند باشد بگوييد خدا تو كه دينت را ياري ميكني و دست از دينت برنميداري بگذار آن توفيق نصيب ما بشود كه دينت به دست ما زنده و آبياري بشود نه به دست ديگران در ادعيه ماه مبارك رمضان است «وَاجْعَلْني مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدينِكَ وَلا تَسْتَبْدِلْ بي غَيْري» مرا آن توفيق بده كه ناصر دين تو باشم آن طور نباشد كه ديگران جنگ كفر عليه باطل را به پيروزي برسانند من ناظر تماشا و در تشييعشان شركت كنم اين نباشد
خدا منتي بر شما گذاشت كه شما را به اين مبارزه دعوت كرد و الا ﴿لَوْ يَشاءُ اللّهُ لاَنْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لكِنْ لِيَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ﴾ اگر خداي متعالي ميخواست از آنها انتصار و انتقام ميگرفت و زمينه پيروزي اسلام را فراهم ميكرد منتها خدا ميخواهد شما را بيازمايد ببينيد كه شما تا چه حدي او را ياري ميكنيد.
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
پروفسور یحی بونو اندیشمند و مستبصر فرانسوی دیروز در ساحل عاج بدرود حیات گفت.
خدا رحمتش کند چندین سال پیش، مدتی در گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همگروه بودیم.
مصاحبه خواندنی وی را در اینجا مطالعه بفرمایید:
https://rahyafteha.ir/5912/پروفسور-یحیی-علوی کریستین-بونو؛/
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
👆
این تصویر مربوط به موکب روز شهادت امام رضا علیهالسلام در مشهد در سال گذشته است.
در این تصویر چهار دانشمند تازه مسلمان حضور دارند.
1. پروفسور کریستین بونو از فرانسه
2. پروفسور خوان فرانسیسکو (حسین) از اسپانیا که جزء ده دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی هستند.
3. دکتر تاراس اقتصاددان از روسیه
4. دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چند زبان از کشور ایتالیا
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
ملاصدرا: امام حسین (ع) کشته علم بی عمل و نفاق
ملاصدرا در رساله سه اصل خود که ظاهرگرایان مدعی علم و صوفیان بازیگر را به تیغ نقد می کشد، گریزی به کربلا و شهادت ائمه طاهرین علیهم السلام می زند، و شهادت آنان را بیش از آن که به دست عاملان اصلی و قاتلان مستقیم آنان بداند، ناشی از رفتار ریاکارانه و نفاق مدعیان علم و تقوا می داند.
عبارت او این است:
زنهار كه به علم ظاهر و صلاح بى بصيرت، مفتون و مغرور نگردى، كه هر شقاوتى كه به مردودان راه يافت از غرور علم ظاهر و عمل بىاصل راه يافت و آنچه در قصص الانبياء خواندهاى يا از احوال شهداء و اولياء شنيدهاى، از مصيبتها و محنتها كه به خاندان نبوت و ولايت و اهل بيت عصمت و طهارت راه يافته، اگر نيك دريابى آنها همه از نفاق و كيد اهل شيد و ريا و غدر و حيله متشبهان به اهل علم و تقوى برخواسته. على مرتضى عليه السلام نه به ضرب ابن ملجم بر زمين افتاد، بلكه به سكنجبين شهد صلاح ابوموسى اشعرى و سركه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشيد،
و امام حسين عليه السلام نه به خنجر بيداد شمر ذى الجوشن خوابيد بلكه به معجون افيون پر سمّ مكر و افسون و ترياق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاك كربلا آميخته شد، كه" قتل الحسين يوم السقيفة".
و همچنين پاره هاى جگر حسن مجتبى عليه السلام از كيد و غدر نهانى معاويه به خاك محنت ريخت، و برين قياس هر چه به سائر ائمه عليهم السلام واقع شده همه به زور شيد اعدا و مكر و تلبيس ارباب رزق و ريا بوده، و با اين همه ظلم و بيداد و فتنه و فساد كه ازيشان سرزد ذرهاى از جاه و قدر و منزلت اهل ولايت و حقيقت كم نگشت، و در دنيا و آخرت معزز و مكرم بودند و خواهند بود بلكه اين طايفه اعداء خود را در دين و دنيا رسوا كردند و به عذاب سرمد و سخط الهى تا ابد خويشتن را مبتلا ساختند.
آنان كه ره دوست گزيدند همه
در كوى شهادت آرميدند همه
در معركه دو كون فتح از عشقست
با آنكه سپاه او شهيدند همه
📚ملاصدرا، رساله سه اصل، تھران: دانشگاه تھران، دانشکده علوم معقول و منقول، ١٣۴٠، ص121-122
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بازخوانی مفاسد فرهنگی، سیاسی و مالی بنیامیه در روایات اهل بیت(ع)
یادداشت محققانه دوست فرزانه جناب حجتالاسلام محمدعلی مروجی طبسی، مدرس تفسیر و علوم حدیث درباره مفاسد بنیامیه را در اینجا مطالعه بفرمایید:
http://yon.ir/GbSHT
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸مثنوی خوانی در محضر فقیه عارف آیةالله العظمی میلانی
🔹استاد اکبر ثبوت:
🔸در یکی از سفرهایم به مشهد مقدس، در حوالی حرم مطهر، حکیم عارف آیت الله الهی قمشه ای را دیدم. فرمودند: حضرت آیةاللهالعظمی میلانی ـ مرجع اعظم مشهد ـ از علمایی که برای زیارت آمدهاند، دعوت کردهاند در مجلس مهمانی ایشان شرکت کنند، تو هم با من بیا برویم.
🔹راه افتادیم و استاد سر صحبت را باز کردند که: حضرت آقای میلانی در چنان مرتبهای از اعلمیّت هستند که علامه طباطبایی ایشان را افقه فقهای روی زمین میدانند و علاوه بر این، ایشان در جوانی به عربی شعر میگفتند و در حکمت و عرفان ید طولایی دارند و در گفتگوها و نوشتههای خود از تمثّل به اشعار و اقوال حکما و عرفا، ابا ندارند و البته این امر در محیط ضد حکمت و ضد عرفانِ مشهد، برای خیلیها جای انتقاد دارد. و ایشان نیز در برابر آنان مصداق «اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما، و اذا مرّوا باللغو مرّوا کراما» هستند.
🔹به منزل آیةالله العظمی میلانی رسیدیم و استاد مرا به عنوان «یکی از اهل علم و نواده برادر شیخ آقابزرگ» معرفی کردند و آیةالله به قدری اظهار ملاطفت و محبت کردند که بسیار شرمنده شدم و حتی گفتند: آقا عبا ندارند؟ـ من لبّاده مانندی بر تن داشتم با یک شبکلاه سفید بر سر ـ بعد دستور دادند یک عبا برایم بیاورند.
🔸وقتی آوردند، من گفتم: الاکرام بالاتمام! من عبائی را که با دوش مبارک تبرّک شده است، میخواهم!
🔹فرمودند: ولی عبای من برای شما کوتاه است.
🔸من خواندم:
هرچه هست، از قامت ناساز بیاندام ماست
ورنه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست!
🔹خندیدند و عبای خود را دادند که بوسیدم و به دوش کشیدم و ایشان عبای دیگری خواستند و بر دوش انداختند.
🔸کمکم کسان دیگری از علمای بزرگ آمدند: علامه طباطبایی، آیةاللهالعظمی حاجآقا رحیم ارباب اصفهانی، آیةالله سیدعلی بهبهانی، آیةالله سیدرضا زنجانی ـ از رهبران جبهه ملی ـ و آقاسید عبدالحجه بلاغی و پس از او یکی از علمای تهران که ضد عرفان بود و کتابی در تخطئه حافظ نوشته بود و وقتی وارد شد. یک نفر از حاضران که او را میشناخت، گفت: آقا رسم دارند که برای درک ثواب امام رضا(ع) به اکمل وجوه، فاصله تهران تا مشهد را پیاده طی کنند و رنج این سفر را به هیچ انگارند.
🔹این هنگام سید عبدالحجه این بیت حافظ را خواند:
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
🔸من خواستم موذیگری کنم، گفتم: ولی آقا با حافظ مخالفند و دوست ندارند که شعر حافظ را به عنوان وصف حالشان بخوانید!
🔹سیّد گفت: برای چه مخالفند؟
🔸شیخ گفت: به دلایل متعدد، از جمله توهینهای او به انبیا؛ چنانکه در این بیت از عصیان آدم سخن گفته:
جایی که برق عصیان بر آدم صفی زد
از ما چگونه زیبد دعویّ بیگناهی؟
🔹استاد گفتند: با این حساب، ایشان باید کتابی هم در ردّ قرآن بنویسند؛ زیرا در آن تصریح شده است که: و عَصی آدمَ ربّه فغَوی! ...
🔸پس از صرف غذا بیشتر حاضران رفتند؛ من هم خواستم بروم؛ استاد به حضرت میلانی گفتند: ایشان از خودمان است؛ لذا به من فرمودند: شما بمانید. با خوشوقتی ماندم.
🔹علامه طباطبائی و دو سه نفر دیگر از جمله مرحوم شیخ محمدرضا ربّانی تربتی نیز ماندند.
🔸این شیخ عارفمسلک سالهای طولانی در محضر شادروان میرزامهدی آشتیانی متون حکمی و عرفانی و نیز دیوان حافظ و مثنوی را خوانده بود و دهها سال از افادات استاد الهی بهره برده بود و بسیاری از غزلهای استاد را از بر داشت.
🔹آن روز نیز وقتی مجلس از اغیار خالی شد، استاد به آقای ربانی گفتند: «حافظ بخوان.» و او با صدای خوش غزلی از حافظ خواند و این هم مطلع آن:
در ازل پرتو حسنش ز تجلّی دم زد…
🔸سپس درخواست شد مثنوی بخواند، و او خواند:
آن یکی الله میگفتی شبی…
🔹آنگاه استاد به من فرمودند: «تو هم چند بیتی از مثنوی بخوان».
🔸و من با صدایی نه چندان خوش این چند بیت را خواندم:
ای علی که جمله عقل و دیدهای
شمّهای واگو از آنچه دیدهای
🔹پس از این چند بیت ساکت شدم و حضرت میلانی «طیّب الله» گفتند و فرمودند: دنبالهاش؟
🔸و من ده دوازده بیت دیگر را هم که در ستایش امیر مؤمنان(ع) بود، خواندم و آن حضرت بارها تحسین فرمودند و دستور به خواندن بقیّه دادند.
🔹به پارهای از ابیات هم که رسیدیم، فرمودند: دوباره و سهباره.
🔸وقتی هم خواستیم مرخص شویم، فرمودند که باز هم به دیدارشان برویم و دیگر محبّتها.
بازخوانی مفاسد فرهنگی، سیاسی و مالی بنیامیه در روایات اهل بیت(ع)
http://yon.ir/ELegm
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸بایدها و نبایدهای فلسفه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
1) چشم انداز براي آینده فلسفه اسلامی
مسئله دوم . . . مسئله چشم انداز است. . . به نظر من آن چشم انداز بلند مدت . . . باید گسترش گفتمان فلسفه اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید. امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیط هاي دانشگاهی و علمی ما فلسفه کانت به مراتب رای جتر و شناخته شده تر است از فلسفه بوعلی سینا. یعنی ابن سیناي با این عظمت که همه تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی اش شناخته شده نیست به آن انداز هاي که کتاب فکر فلسفی مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله مهمی است. ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه اسلامی حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جاي بحث و گفتگو دارد که فلسفه اسلامی چیست در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاه ها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روي آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهاي بین المللی داشته باشید.
2) لزوم توجه به امتداد فلسفه اسلامی
. . . فلسفه هاي مضاف مثل فلسفه علوم انسانی، فلسفه روان شناسی خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهایی است که امتداد حکمت ما محسوب می شود؛ منتها تکیه اساسی را باید بگذارید روي مسائل کلان جامعه اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه هاي غرب نگاه م یکنیم، می بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می شود. اینها مسائل بنیادي شاخ ههاي اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم حالا من در این خصوص ارزیابی اي ندارم باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما براي مسئله حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی شود بگوییم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده اي از جاذبه فلسفه غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهان بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان بینی اسلام را مشخص کنید مسئله انسان، مسئله خدا، مسئله ارتباط انسان و خدا، مسئله تکلیف در فلسفه اسلامی روي اینها کار شود. البته اینها پاسخهاي روشنی هم دارد، در فلسفه ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخ ها منعکس شود، گفته شود.
3) تأکید بر مباحث فلسفه تطبیقی
یک کار دیگري هم که به نظر من جایش خالی است، نوشته هایی درباره فلسفه تطبیقی است؛ شبیه آن کاري که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده که لابد ملاحظه کرده اید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمه خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوش قلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظره بین فلاسفه قدیم و جدید غرب است در یک مسئله خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسه اي تشکیل داده اند و دارند با هم بحث می کنند . . . اگر یک چنین کار شیرین و شیوایی انجام بگیرد، چقدر خوب است. انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک « اصالۀ الوجود » فرض کنید این کار درباره موضوع حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد که منکر این معناست میرداماد یک حرف دارد. اگر فرضاّ اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در م یآید. اینها حکمت را ترویج م یکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم.
سخنان مقام معظم رهبری به تاریخ دوشنبه 23 بهمن 1391 در دیدار جمعی از اعضاي هیئت مؤسس و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹🌹🌹 منطق قرآن در معاهده با کفار
الَّذينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ في كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لايَتَّقُونَ (56) فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ (57) وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْخائِنينَ (58)
خداوند متعال در این آیات از سوره مبارک انفال، احكام و دستوراتى درباره جنگ و صلح و معاهدات جنگى نازل فرموده است. آیات ابتدایی این بخش قابل انطباق بر يهودىان مدينه است که پیامبر پس از هجرت به مدينه با ايشان معاهده بست که بر دین خود باقی باشند، اما در عوض علیه پیامبر کاری انجام ندهند و كسى را ضد او كمك نكنند، اما آنها بارها اين پيمان را شكستند تا آنكه خداوند دستور جنگ با آنان را داد.
به فرموده خداوند خطاب به پیامبر اکرم، هنگامی که با کافران پیمان بستی و آنها چندین بار نقض عهد کردند و از شکستن عهد پروا نداشتند، بايد با آنان جنگید و پس از غلبه بر ايشان سختگيرى كرد و متفرقشان ساخت. و اگر از قومى كه ميان تو و ايشان عهدى استوار گشته، ترسيدى كه در عهدت خيانت كرده و آن را بشكنند، و ترست از اين جهت بود كه ديدى آثار آن در حال ظهور است تو نيز عهد ايشان را نزد ايشان بينداز و آن را لغو كن، و لغويت آن را به ايشان اعلام هم بكن تا شما و ايشان در شكستن عهد برابر شويد (يا تا اينكه تو در عدالت استوار شوى، چون اين خود از عدالت است كه تو با ايشان معامله به مثل كنى) و خداوند خيانتكاران را دوست نمىدارد.
اين دو آيه دو دستور الهى است مبنی بر جنگ با كسانى كه عهد خود را مىشكنند، يا ترس اين هست كه بشكنند. پس اگر كافران بر عهد خود پايدار نباشند و آن را در هر بار بشكنند، بر ولى امر است كه با ايشان جنگ کرده، بر آنان سختگيرى كند، و اگر ترس اين باشد كه بشكنند و اطمينانى به عهد آنان نداشته باشد بايد او نيز لغويت عهد را اعلام نموده و آن گاه به قتال با آنان بپردازد، و قبل از اعلام لغويت آن مبادرت به قتال نكند چه اين خود يك نحوه خيانت است. و اما اگر عهد بستند و آن را نشكسته و ترس اين هم كه خيانت كنند در بين نباشد البته واجب است عهدشان را محفوظ داشته و احترام كنند، كه خداى تعالى فرموده:" فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى مُدَّتِهِمْ" (التوبه، 4) و نيز مىفرمايد:" أَوْفُوا بِالْعُقُودِ" . (المائده، 1)
برگرفته از:
📚 علامه محمدحسین الطباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج9، ص111-114.
🌹🌹🌹 امام خامنه ای در دیدار مسئولان نظام 1395/3/25
قرآن می فرماید اگر دشمن نقض عهد کرد، باید آن قرارداد را پرتاب کنید طرف خودش!
«سند [برجام] - همانطور که عرض کردم- یک خلل و فُرَجی دارد، یک زوایای پرابهامی دارد که اینها موجب شده است که دشمن بتواند سوء استفاده کند، طرف مقابل بتواند از آنها سوء استفاده کند. ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند! ما نقض نمی کنیم برجام را؛ لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید می کنند که ما می آییم پاره می کنیم، نقض می کنیم، اینها اگر پاره کردند،ماآتش می زنیم. اینکه حالا نقض نمی کنیم، متّکی است به دستور قرآن: «اَوفوا بِالعَهد» (اسراء: 34)
بالاخره یک معاهده ای است انجام داده ایم، نمی خواهیم معاهده را ما به هم بزنیم؛ و آنکه اگر آنها نقض کردند، ما هم نقض خواهیم کرد، این هم متّکی است به آیه قرآن: «وَ اِمّا تَخافَنَّ مِن قَومٍ خِیانَةً فَانبِذ اِلَیهِم عَلی سَوآء» (انفال:58)
اگر آن طرف نقض کرد، نقض کن. «فَانبِذ» یعنی پرتاب کن طرف خودش؛ رد کن. بنابراین ما تابع اصول قرآنی هستیم؛ هم در این طرف قضیّه، هم در آن طرف قضیّه.»
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi