دکتر حسین نصر: اسیر غرب نشویم
نصر در سخنرانی خود تحت عنوان «اسیر غرب نشویم»، از «ضرورت توجه به دانش بومی» سخن می گوید: «البته ما باید علم جدید را بشناسیم. ولی نکته هم این است که وقتی شما چیزی را می شناسید، وجودی دارید، که می شناسد و عالم است. و شی ئی دارید که معلوم است.»
او افزود: «از قرن نوزدهم به بعد، گرفتاری مردم مشرق زمین تاکنون که علوم جدید از اروپا به آسیا آمد این است که «ما» به عنوان یک عامل داننده یا شناسنده عمل نمی کنیم. زیرا «مایی» وجود ندارد. «ما» در آن موضوعی که می خواهیم بدانیم، غرق شده ایم، یعنی اصالت فکری برای خودمان قائل نیستیم. هرچه غربی ها بگویند، همان است.»
«علوم غربی مطلق نیست، این علوم به جهانبینی غربی، و تمدن غربی ارتباط دارد، که اکنون بسیاری از فلاسفه در غرب، متوجه شدهاند که علمشان مطلق نیست.»
«علم به طور کلی با جهانبینی که علم در آن پرورانده میشود، ارتباط دارد. شما به محض اینکه از علم در مکانیک نیوتنی صحبت میکنید، فرضیهای راجع به عالم خلقت کردهاید. اکنون در غرب اندیشمندانی این موضوع را متوجه شده و درک کردهاند.»
کاری که ما باید انجام بدهیم، و امیدوارم که دانشگاه، محل و مرکز انجام چنین کاری باشد، این است که بگوشیم نه فقط یک MIT درجه دوم یا درجه اول بشویم، بلکه باید یک MIT با ریشه ای در فرهنگ ایران تاسیس کنیم. چنانکه MIT کنونی، ریشه اش در فرهنگ مغرب زمین است. آن زمان باید دانش هایی که در دانشگاه MIT کنونی تدریس می کنند، به صورت نقادانه و نه به صورت کورکورانه، بشناسیم.
من کارم فیزیک بوده و در حال حاضر نیز دارم در این حوزه مطالعه می کنم» افزود:«در حال حاضر، نحله های بسیار متفاوت در تفسیر مکانیک کوانتوم وجود دارد. همه نیز گیج هستند که بله، معادلات ریاضی اش درست است، ولی این که دارای چه معنا و تفسیری است، کسی نمی داند. مثل بحث دنیاهای دیگر که از آن هیچ گونه اطلاعی در دست نداریم. توسل به این دست از بحث ها برای این است که بتوانند فرمول های ریاضی را حفظ بکنند.
«از این منظر علم جدید فوقالعاده با بحران جدیدی از نظر فلسفی و فکری مواجه است. و در این میان خیلیها دنبال راه دیگر و جهانبینی دیگری هستند. من این موضوع را سالهاست که مطرح کردهام، زیرا ما میتوانیم آن جهانبینی را از فلسفه خودمان یعنی از فلسفه ملاصدراها، ابنسیناها و میردامادها استخراج کنیم.
او شاهد مثال بحث خود را، نظریه میرداماد در باره زمان می داند که در حال حاضر نیز دارای کاربرد است:
«برای مثال مساله زمان یکی از مسائلی است که مطرح شده و فلسفه غرب در این باره دچار گرفتاری در باره معنا و تفسیر آن شده است. حتی آقای برگسون گفته بود که مهمترین نظریه فیلسوف، نظرش درباره زمان است. این در حالی است که همین میرداماد ما، درباره زمان بحثهایی را انجام داده که نه فقط از نظر فلسفه تاریخ، بلکه برای شرایط کنونی نیز بسیار مفید به فایده است.»
این استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «ما باید تلاش کنیم که جنبه عقلانی، فلسفه، فیزیک، منطق ، ریاضیات، و به طور کلی سنت خودمان را بشناسیم و بفهمیم بر چه پایهای بوده است. سپس مبتنی بر آن تلاش کنیم علوم غربی را فرابگیریم. اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم، بزرگترین خدمتها را نه فقط به ایران، بلکه به تمام جهان اسلامی کردهایم، زیرا مسأله تنها به ما اختصاص ندارد.»
نصر در ادامه با اشاره به این که «البته الآن گروه هایی در میان مسلمانان هند، و هم در میان هندوها، دنبال این کار هستند» .... ما هم ان شاالله باید همین کار را انجام بدهیم. و جهانبینیای را به وجود بیاوریم، که هم اصالت ایرانی و اسلامی داشته و ریشهاش از تمدن و تفکر خودمان باشد، و هم بتواند راجع به قوانین ترمودینامیک یا کوانتوم صحبت بکند و قدم بعدی را بردارد.»
او افزود: «اگر در چارچوب نظریههای کنونی، دو تا جایزه نوبل هم در فیزیک ببریم، درست است که یک قدم در راه پیشرفت علوم غربی برداشته ایم اما کار دیگری نکردهایم. مثل دانشمند مصری که برنده جایزه نوبل در شیمی شد. این برای تمدن مصر چه اثری داشت؟ به جز این که تا مدتی، به آن افتخار می کردند. اما ما چیز عمیقتری نسبت به آن نیاز داریم و ان شاالله خواهد شد. من 60 سال و به عبارتی تمام عمرم را و زمانی که هاروارد هم بودم، برای این کار گذاشتهام و از این جهت اصلا ناامید نیستم.»
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
📢 رهبر معظم انقلاب:
🔹خودشان بزرگنمایی میکنند. بزرگنمایی آنها غلط است، کوچکانگاری آن هم غلط است. آنها قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملّت ایران را هنوز نتوانستهاند درست بفهمند؛ این را ما باید به اینها بفهمانیم.
✏️ رهبر انقلاب:
...مطلب دوّم مربوط به این حرکت شرورانهای است که دو شب پیش اینجا انجام دادند. خب، یک غلطی کردند؛ خودشان هم البتّه بزرگنمایی میکنند. بزرگنمایی آنها غلط است، امّا توجه داشته باشید که کوچکانگاری آن هم غلط است؛ اینکه ما بگوییم نه، چیزی نبود، اهمّیّتی نداشت و مانند اینها، این هم غلط است. بایستی خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد؛ اینها نسبت به ایران دچار خطای محاسباتیاند؛ اینها ایران را نمیشناسند، جوانان ایران را نمیشناسند، ملّت ایران را نمیشناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملّت ایران را هنوز نتوانستهاند درست بفهمند؛ این را ما باید به اینها بفهمانیم. کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و درست بفهمند و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند. [آنها] باید بدانند ملّت ایران کیست، جوانان ایران چگونهاند. خود این فکر، این انگیزه، این رشادت، این آمادگیای که امروز در ملّت ایران وجود دارد، امنیّتساز است؛ این را بایستی حفظ کنیم.
🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید
khl.ink/f/58113
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
4_5832460945384805651.mp3
11.19M
🌷صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی دیدار خانوادههای شهدای امنیت. ۱۴۰۳/۸/۶
🎙از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید:
castbox | shenoto | سایت
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
26.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فارغ از داوری در خصوص شخصیت آقای علیزاده و نقدهای مختلفی که بر وی وارد است، فهم او از تقابل جبهه مقاومت با جبهه استکبار آمریکایی نسبت به بسیاری از مدعیان رسانهای چند گام جلوتر است.
این تحلیل وی از سخنان مقام معظم رهبری با عنوان "۶۰ کلمه طلایی رهبر" را بشنوید!
#أنظر_إلی_ما_قال
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سیدهاشم صفیالدین (رضوان الله علیه):
قدرت اصیل مقاومت که دشمن از درک آن عاجز است، اندیشهای است که یکی از مهمترین ابعاد آن در اندیشه آیت الله مصباح(ره) متبلور است.
#نظریه_سیاسی_اسلام
#طرح_ولایت
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
روششناسی علم کلام-جلسه چهارم.mp3
33.27M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚روششناسی علم کلام
جلسه چهارم
1. اهمیت معرفتشناسی در سخن میرسید شریف جرجانی و محقق لاهیجی
2. نسبت فلسفه با سایر علوم حقیقی
3. نسبت معرفتشناسی با سایر علوم
4. تعریف و مسائل معرفتشناسی
5. ارزش معرفت به مثابه مسئله اصلی معرفتشناسی
6. تقسیم معرفت به حضوری و حصولی
1403/08/02
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها
#کلام_اسلامی
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج8-الإشراق العاشر أن الوجود هو الموضوع (ص14) تا ثم العجب من المحقق لمقاصد الإشارات (ص17).mp3
27.47M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه هشتم:
الإشراق العاشر أن الوجود هو الموضوع (ص14) تا ثم العجب من المحقق لمقاصد الإشارات (ص17)
تبیین و توضیح متن شواهد
1. موضوع حکمت الهی: موجود بما هو موجود
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/07/28
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج9-إظلام وهمٍ و إشراق عقل (ص17) تا انتهای الإشراق العاشر (ص17).mp3
25.04M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه نهم:
إظلام وهمٍ و إشراق عقل (ص17) تا انتهای الإشراق العاشر (ص17)
1. اشکال بر بحث از علل اربع در فلسفه بنا بر موضوع بودن «موجود بما هو موجود»
2. دو پاسخ از ابنسینا به اشکال
3. مناقشه ملاصدرا در پاسخ دوم
4. مناقشه ملاصدرا در تفسیر خواجه طوسی بر عنوان نمط 4 اشارات «فی الوجود و علله»
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/08/07
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
روششناسی علم کلام _ جلسه 5.mp3
33.01M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚روششناسی علم کلام
جلسه پنجم، ادامه مبانی معرفتشناختی
1. خطاناپذیری علم حضوری
2. تعریف علم حصولی
3. تقسیم علم حصولی به تصور و تصدیق
4. رویکردهای چهارگانه معرفتشناسی، بحث از تصورات در رویکرد کلاسیک و مدرن
5. تقسیم تصورات به بدیهی و نظری
6. راههای پیدایش تصورات بدیهی
7. تقسیم تصورات به کلی و جزئی
8. تبیین حقیقت اشتراک لفظی و معنوی از راه نسبت لفظ، مفهوم و مصداق
9. اقسام تصورات جزئی: حسی و خیالی
1403/08/09
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها
#کلام_اسلامی
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
جوابیه نماینده رسمی حماس به اظهارات اخیر گروهک موسوم به مجمع محققین
▫️اشاره▫️
بعد از انتشار بیانیه بدعتآمیز گروهک موسوم به مجمع محققین، موجی از اعتراضات و واکنشها توسط فضلا و بزرگان حوزه به راه افتاد.
اخیرا یکی از اعضای این مجمع در دفاع از این بیانیه کذایی مدعی شده بود که این طرح مورد تایید رهبران حماس قرار گرفته است.
موسسه گفتگوی دینی وحدت با هدف صحتسنجی این ادعا، در نامهای خطاب به نماینده رسمی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در ایران، موضع رسمی این جنبش نسبت به این طرح منسوخ را استفسار نمود.
ضمن تشکر از زمانشناسی و اقدام هوشمندانه برادر غریب رضا و تقدیر از شجاعت و صراحت لهجه آقای خالد قدومی در این شرایط پیچیده، پاسخ رسمی نماینده حماس را در ذیل میخوانید.
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر فاضل شیخ حمید غریب رضا زید عزّه
مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت
در پاسخ به پرسش ارزشمند جنابعالی و سوالی که درباره دیدگاه جنبش حماس نسبت «به راه حل دو دولت » مطرح کردید، با توفیق الهی نکات زیر را بیان میکنم:
بنده نسبت به چنین اشتباه و طرح چنین شبههای به شدت متاسف هستم و باید بگویم طرح این مساله، مسوولیت ما را در روشنگری نسبت به حقایق سنگینتر میکند و چه بسا تاکید رهبر انقلاب حضرت آیت الله سید علی خامنهای حفظه الله بر ضرورت این روشنگری و نامگذاری آن به «جهاد تبیین» از این باب باشد.
موضع اصولی جنبش مقاومت اسلامی درباره راه حل سیاسی مساله فلسطین بر دو پایه اساسی بنا نهاده شده است:
۱. نگاهی ریشه دار در مبانی اسلامی به مساله فلسطین:
بر اساس این دیدگاه، فلسطین سرزمینی است که وقف اسلامی به شمار میآید و هیچ مسلمانی حق ندارد در انجام وظیفه خود نسبت به این میراث اسلامی کوتاهی کند تا جایی که باید گفت: مسوولیت حمایت و دفاع از این سرزمین مقدس تنها به عهده ملت فلسطین نیست بلکه تمامی جهان اسلام این وظیفه را به دوش دارد. بنابراین هر گونه کوتاه آمدن از ذره ای از خاک فلسطین خیانت به خدا و رسول الله است.
فلسطین قبله نخست مسلمانان را در خود جا داده و به همین جهت هم بر تمامی امّت اسلامی واجب است این سرزمین را نجات دهند.
هر چند ملت فلسطین نوک پیکان این پروژه جهادی است و در خط نخست مبارزه قرار دارد ولی این واقعیت، وظیفه سنگین دفاع از سرزمین مقدس فلسطین را از دوش سایر مسلمانان برنخواهد داشت.
۲.از نقطه نظر منافع سیاسی:
ما علاوه بر اینکه حق وجود اسرائیل، در سرزمین فلسطین را به رسمیت نمیشناسیم، معتقدیم سرزمین تاریخی فلسطین از نظر جغرافیایی در شرق از رود اردن تا دریای مدیترانه در غرب و در شمال از رأس الناقوره تا ام الرشراش در جنوب امتداد دارد. مساحت فلسطین 27 هزار و نه کیلومتر مربع است. تمامی این مساحت کشور فلسطین است و رژیم صهیونیستی که اسرائیل نامیده شده است، کمترین حقی در ذرهای از این خاک ندارد.
دیدگاه انسانی و سیاسی ما که مبتنی بر مبانی اسلامی، انسانی و ملّی است به اجماع ملی حول برنامهای سیاسی معتقد است. دیدگاه جنبش حماس عبارت است از:
« پذیرش دولت فلسطینی با داشتن حق حاکمیت بر کرانه باختری و باریکه غزه به پایتختی قدس شرف، و حفظ حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به مناطقی که از آن بیرون رانده شدهاند، «بدون به رسمیت شناسی آنچه اسرائیل نامیده شده» و اینکه در چارچوب اجماع ملی محقق بشود».
البته فارغ از مسائل ذکر شده، مانع اصلی همه راههای پیشنهادی، طرف اسرائیلی است که چند ماه پیش نیز قانون مخالفت با راهحل دو دولتی را تصویب کرد و به قوانین، قطعنامهها و نهادهای مرجع بین المللی هیچ وقعی نمینهد.
هنگامی که میبینیم دشمن بیش از 75 سال است که در سرزمین فلسطین، نسل کشی میکند، دیگر جای هیچ راه حلی حتی سخن گفتن از راه حل سیاسی، باقی نگذاشته و اساسا هم زمینی برای تشکیل کشور فلسطین باقی نمانده است و به همین دلیل هم طوفان اقصی به راه افتاد. طوفانی که به اذن الهی، طومار دشمن صهیونیستی را در هم خواهد پیچید و دولت فلسطینی آزاد را در تمامی خاک فلسطین برپاخواهد کرد».
إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا (6) ‘وَنَرَاهُ قَرِيبًا (7)’ [سورة المعارج].
همانا که آنان تحقق این وعده الهی را بعید و دور میدانند و ما آن را نزدیک میبینیم.
دکتر خالد قدومی
نماینده جنبش حماس
ایران
٢٨ أكتوبر
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♨️خاخام صهیونیست:
به نظامیان رژیم صهیونیستی توصیه می کند طبق آموزه های کتاب مقدس واجب است هر منطقهای را که اشغال میکنید، تمام مساجد و کلیساهای آن را با خاک یکسان کنید.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
8.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد مؤیدی:
اگر خدای سبحان ما را از این پیچ تاریخی عبور بدهد، مطمئن باشید که فرهنگ عاشوراییِ اصیل، سونامیوار در کل کره زمین موج میگیرد.
شنبه ۵آبان۱۴۰۳
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi