eitaa logo
مهدی عبداللهی
654 دنبال‌کننده
510 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 📽 💢اهمیت فلسفه اسلامی در جهان امروز و در نقد فلسفه غرب ✅ حجت الاسلام و المسلمین ☘️قطعه‌ای از دورۀ 🗓 زمستان 1402 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🔸حضور ۱۷ کشور در اجلاس مدیران مراکز مطالعات اسلامی 🔻نخستین اجلاس بین‌المللی مدیران مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه علوم و مطالعات اسلامی با حضور نزدیک به ۴۰ نفر از مدیران مراکز آموزشی و پژوهشی از ۱۷ کشور جهان و ده‌ها نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران مراکز مطالعات اسلامی ایران برگزار می‌شود. https://defapress.ir/fa/news/721394 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
وضعیت شناسی کتب حوزه در رشته‌های فلسفه، کلام و عرفان.mp3
28.81M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی وضعیت‌شناسی کتب حوزه در رشته‌های فلسفه، کلام و عرفان 🔺 اولین پیش‌نشست‌ علمی کتاب سال حوزه 🎙 با ارائه: ◽️ حمیدرضا شاکرین: دقیقه 50-29 ◽️ منصور نصیری: دقیقه 72-58 ◽️ مهدی عبداللهی: دقیقه 97:40-78:55 ◽️ بهرام دلیر : دقیقه 107-98 ◽️دبیر علمی: محمدمهدی گرجیان 📅 شنبه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی I ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
امام کاظم علیه السلام و هدایت‌گری جامعه تشیع 🖌 مهدی عبداللّهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام کاظم(ع) در هفتم صفر سال 128 یا 129 هجری قمری در «ابواء» محلی میان مکه و مدینه متولد شدند و بنا بر قول مشهور در 25 رجب سال 183 ه.ق در بغداد در زندان هارون الرشید و به دستور وی به شهادت رسیدند. 🔸 بحران شیعیان پس از شهادت امام صادق علیه السلام پس از شهادت امام صادق علیه السلام با نص صریح آن حضرت، فرزندش موسی بن جعفر علیه السلام در سن بیست سالگی به امامت رسید و مدت سی و چهار یا سی و پنج سال، رهبری امت اسلامی را عهده دار شد. (1) بعد از امام ششم سردرگمی عجیبی در میان شیعیان نسبت به رهبری آینده پدیدار گشت و این در حالی بود که شبهه جانشینی اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق علیه السلام در زمان حیات ایشان مطرح بود و به همین دلیل آن حضرت به مناسبتهای مختلف، مسئله جانشینی اسماعیل را به شدت نفی می نمود و حتی هنگامی که اسماعیل در زمان حیات امام از دنیا رفت، آن حضرت علی رغم اینکه به شدت از مرگ فرزندش متاثر شده بود، اصرار داشت تا رواندازی که بر پیکر مطهر اسماعیل بود برداشته شود تا مردم مرگ او را به چشم خود ببینند. شیخ مفید رحمه الله می نویسد: امام صادق علیه السلام در مرگ فرزندش اسماعیل، به شدت متاثر شد، و حزن و اندوه بر وی سایه افکند و چندین بار دستور داد تا تابوت وی را بر زمین نهند و هر بار صورت او را گشود و نگاه کرد . امام علیه السلام با این کار می خواستند کسانی که اسماعیل را جانشین پدر می پندارند، به مرگ وی یقین کنند. (الإرشاد، ج 2، ص216) ❌ تفرقه بین شیعیان و 6 فرقه شدن با این حال شیعیان که در شهرهای دور و نزدیک پراکنده بودند، پس از وفات امام صادق علیه السلام به 6 فرقه منشعب شدند: فرقه اول کسانی بودند که به «مهدویت » امام صادق علیه السلام معتقد شدند و آن حضرت را آخرین جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله و قائم آل محمد صلی الله علیه و آله دانستند؛ فرقه دوم آنان که بر مهدویت اسماعیل اصرار می کردند و مرگ وی را باور نداشتند؛ فرقه سوم به مرگ اسماعیل اذعان کردند و فرزندش محمد را به امامت برگزیدند؛ فرقه چهارم گروهی بودند که «عبدالله بن جعفر» فرزند دیگر امام صادق علیه السلام را که به «افطح » معروف بود، امام دانسته و به «فطحیه » مشهور شدند؛ فرقه پنجم محمد بن جعفر فرزند زیبای امام صادق را که به «محمد دیباج » معروف بود، پیشوای خود نامیدند‌؛ فرقه ششم که گروه اکثریت را تشکیل می‌دادند، به امامت موسی بن جعفر علیهما السلام گرویدند. (فرق الشیعه، ص78– 74، الإرشاد، ج2، ص209). ✅ هدایت‌گری امام کاظم علیه السلام نسبت به شیعیان امام هفتم در چنین موقعیت اسف‌بار و ناهنجار فرهنگی اجتماعی، رهبری شیعیان را به عهده گرفت و توانست کشتی طوفان‌زده امت اسلامی را از گزند حوادث، رهایی بخشیده، به ساحل نجات برساند. هشام بن سالم می گوید: «پس از رحلت امام صادق علیه السلام به همراه مؤمن الطاق در مدینه بودیم، گروهی را مشاهده کردیم که بر در خانه «عبدالله افطح» گرد آمده بودند؛ ما نیز نزد عبدالله رفته و برای آزمودن وی مسئله‌ای درباره زکات و نصاب آن مطرح کردیم؛ ولی پاسخ درستی از وی نشنیدیم. با نگرانی از خانه وی بیرون آمدیم، متحیر و سرگردان بودیم که از میان فرقه‌های موجود کدام یک را برگزینیم، ناگهان پیرمردی از دور به ما اشاره کرد، نخست پنداشتیم که از جاسوسان «منصور دوانیقی» است که به منظور شناسایی و دستگیری شیعیان گماشته شده است؛ آنها اگر کسی را دستگیر می کردند، گردنش را می‌زدند، به رفیق خود که همراه من بود، گفتم که از من دور شده، جان خود را نجات ده و خودم آماده مرگ شدم، اما برخلاف انتظاری که داشتم، آن شخص مرا به خانه موسی بن جعفر علیهما السلام راهنمایی کرد، وقتی نزد ایشان رسیدم پیش از هر سخنی فرمود: «لا إلی المرجئة و لا إلی القدریة و لا إلی الزیدیة و لا إلی الخوارج، إلیّ إلیّ» نه به سوی قدریه بروید و نه معتزله و نه خوارج و نه زیدیه: بلکه به سوی من بیایید.» (أصول الکافی، ج1، ص351-352) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🔹لزوم ایجاد یک انجمن واحد و تخصصی از فیلسوفان جهان اسلام 🔻دکتر عبداللهی به لزوم تشکیل انجمن فیلسوفان و فلسفه اسلامی اشاره کرد و گفت: فیلسوفان جهان اسلام همتی کنند و همه این افراد را گردهم آورند تا برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را در یک انجمن واحد و تخصصی پی بگیرند. 📄مشروح خبر را اینجا بخوانید 🤝روابط‌عمومی دانشگاه قم🤝 @university_of_qom روبیکا | آپارات
گزارش نشست پنجم اجلاس بین‌المللی مدیران مراکز مطالعات اسلامی با موضوع فلسفه و کلام اسلامی 🔻به گفته مهدی عبداللهی، دانش فلسفه اسلامی در ایران پساانقلاب، با ۵ تحول مواجه بوده است: 1. استمرار رویکرد حکمت متعالیه در فلسفه اسلامی که فلسفه را به متون دینی و عرفانی نزدیک می‌کند؛ 2. مطالعات تطبیقی در فلسفه اسلامی و غربی؛ 3. تأسیس دانش معرفت‌شناسی؛ 4. تأسیس فلسفه‌های مضاف در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی؛ 5. بهره‌گیری از فلسفه اسلامی در مباحث کلامی و الهیات. به بیان عبداللهی، در محور تحولات دانش کلام اسلامی چند نکته حائز اهمیت است: 1. تأسیس کلام و الهیات جدید؛ 2. تأسیس شاخه‌های نوین در کلام و الهیات همچون فلسفه علم کلام، کلام فلسفی و ...؛ 3. مواجهه با شبهات جدید برآمده از الهیات مسیحیت مدرن و پسامدرن. اندیشه اسلامی به‌ویژه پس‌از شکل‌گیری انقلاب با هجمه‌ای شدید ازسوی نظریات مختلف در الهیات مسیحی مواجه بود و کام‌یابی متکلمان اسلامی در این مواجهه، مرهون بهره‌گیری ایشان از مبانی مستحکم فلسفه اسلامی بوده است. دکتر عبداللهی همچنین در پایان پیشنهاد تشکیل انجمن فیلسوفان جهان اسلام را مطرح کرد و گفت: شایسته است مراکز فلسفی و فیلسوفان جهان اسلام گردهم آمده، انجمن واحدی را تأسیس کنند که با استفاده از ظرفیت حداکثری اهل فلسفه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را در یک انجمن واحد و تخصصی پی بگیرند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
تحولات دانش فلسفه و کلام در ایران پساانقلاب اسلامی.m4a
49.91M
صوت نشست پنجم اجلاس بین‌المللی مدیران مراکز مطالعات اسلامی با موضوع فلسفه و کلام اسلامی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
دعوت به توحید، هدف بعثت بعثت نبی اکرم در درجه اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لااله‌الاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند. 🔺اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. 🔻اسلام دنیا را نفی نمی‌کند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمی‌شمارد؛ انسان را با همه استعدادها و غرایز در صحنه زندگی، فعال می‌طلبد؛ اما همه اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد. بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث ۱۳۸۲/۷/۲ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi