eitaa logo
مهدی عبداللهی
653 دنبال‌کننده
512 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله‌ الرحمن الرحیم دارا و ندار (1) «نداری» درد دارد. همه دارایی های خود را دوست دارند و از «نداری»ها دل آزرده اند. پول، خانه و خودرو خود را دوست داریم، فرزند و پدر و مادر و اقوام خود را دوست داریم، زیبایی، قوت بازو، مهارت ورزشی، مهارت حرفه ای خود را دوست داریم، پست و مقام و رتبه خود را دوست داریم، دانایی و توانایی و سخاوت و شجاعت و سایر کمالات خود را دوست داریم. در مقابل از «نداری»های خود در آزاریم. همواره از خود می پرسیم: چرا من پول ندارم، چرا خانه آن چنانی ندارم، چرا خودروی فلانی را ندارم، چرا فرزندم فلان طور نیست، چرا پدرم فلانی نیست، چرا مادرم بهمانی نیست . . . و مدام آرزو میکنیم: کاش پول داشتم، کاش آن چنان خانه ای و این چنین خودرویی داشتم، کاش فرزندم، پدرم، مادرم فلان خصوصیت را داشتند، کاش به فلان پست و مقام رسیده بودم، کاش فلان دانش را داشتم. کاش من نیز اهل سخاوت بودم، کاش شجاعت نیز در من به جای ترس نشسته بود، کاش من نیز از مقربان درگاه ربوبی بودم. آری من دوست دارم دارا باشم و از «نداری»های خود رنج می برم. دارایی سرور و بهجت می آفریند و «نداری» درد می آورد. گفتیم «نداری» درد دارد، اما چو نیک بنگریم، بسیاری از «ندار»ها از «نداری» خود درد ندارند. عقل ما آدمیان در یک رتبه نیست، اما کدامین آدمیزاد را دیده ای که از «نداری» مراتب بالاتر عقل درد بکشد، از خود بپرسد چرا عقل بیشتری ندارم و آرزو کند کاش میداشتم؟ گاه دو تن «نداری» یکسانی دارند، اما یکی از «نداری» خود درد دارد و دیگری انگار نه انگار. بسیاری در عالم، «ندار»ند و درد نیز ندارند. پس «نداری» به تنهایی درد نمی آورد. اصلا به گفته اهل فلسفه، «نداری» خود «نداری» است، نه به داشتن است، پس چگونه چیزی به دنبال خود بیاورد. آری «نداری»، درد ندارد، دانایی به «نداری» درد دارد. «ندار»های هستی فراوان اند، اما از ایشان تنها داناها درد «نداری» دارند و درد هر دانایی به اندازه دانایی اوست. هر اندازه دانایی به «نداری» بزرگتر، درد «نداری» در نهان وجود دانا عمیق تر. عمق درد «نداری» هر کس به بزرگی دانایی اش به «نداری» خویش است. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
دارا و ندار (2) حال که درد «نداری» در واقع درد دانایی به «نداری» است، به ما آموخته اند که به دنبال دانایی به «نداری»های خویش باشیم: «أوقفنی علی مراکز اضطراری» (دعای عرفه امام حسین علیه السلام) خدایا مرا بر نقطه های اضطرارم واقف گردان. «نداری»های تن و بدن برای همه آشکار است و دانایی به آنها برای همگان حاصل، اما «نداری»های دیگری داریم که برای بسیاری در پرده است. چون گرسنه شویم، به اضطرار خود به غذا آگاه می شویم، تشنگی دانایی از اضطرار به سیراب شدن می آورد، بیمار که شویم، اضطرار به سلامتی و دارو و پزشک را درمی یابیم، اما «نداری»های عمیق تر و اساسی تر در سایه ایمان و به چشم عقل دیده میشوند: «أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي» درد از کف دادن سرمایه عمر، «فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي» درد فقر در عالم برزخ، «وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي» درد «نداری» عمل صالح. این دانایی به «نداری»های آینده است که عمق وجود آدمی را به درد می لرزاند و اشک از دیدگان دردآلودش می فشاند: «أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي، أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي، أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي» دانایی حسی و غریزی تنها به «نداری» حیوانی راه می گشاید و دردی در سطح دهان و شکم می آفریند، اما دانایی از «نداری»های روحی انسان دست به دامان بصیرت عقل و هدایت ایمان است و آن که از این دو نصیبی ندارد، دردی هم از این «نداری»ها نمی کشد. چشم کوتاه بین حس و غریزه حتی همان «نداری»های جسمی را نیز درست نمی بند: تشنگی را به اضطرار به آب می بیند، گرسنگی را نیاز به غذا می نامد و بیماری را وابستگی به دار و پزشک می خواند. رفع تشنگی را در آب، و برطرف شدن گرسنگی را به نان و شفای سردرد را در قرص استامینوفن میبیند، اما اگر بیماری لاعلاج بود و دارو و پزشک بی اثر شدند، دست به دامان «دارای کل» میشود و شفا از او می خواهد. حال آن که، در دانایی عقل منور به نور ایمان، هم آن سیراب شدن و سیر شدن از خداست، هم آن شفای سردرد و شفای بیماری لاعلاج. «أوقفنی علی مراکز إضطراری» یعنی مرا به مواضع و انحای گوناگون وابستگی و نیازم به خودت، به خودت، به خودت آگاه گردان. مراکز اضطرار من به «دارای کل» کدام اند؟ باید سر فرصت نشست و همه «نداری»های خود را فهرست کرد و با آگاهی از هر «نداری» دردی در خود آفرید. اما این تقسیم عرصه وجود خود به ساحت «دارایی»ها و «نداری»ها نیاید این گمان را در من بیافریند که مراکز اضطرار من تنها همان مراکز «نداری» است، مگر «دارایی»ها را از کجا آورده ام. مگر دارایی ها را خود داشتم و او تنها باید جای خالی «نداری»ها را پر کند؟! نه یک یک این «دارایی»ها نیز از اوست: «إنا لله» و اگر آنها «دارایی» هستند و نه «نداری» جز به این نیست که او لحظه به لحظه ما را «دارا» میکند. پس مراکز اضطرار من افزون بر «نداری»ها، یک یک «دارایی»های من است: «أنا الفقیر فی غنای» در دارایی خود نیز «ندار»م، من دارا به او هستم و او دارا به خود: «یا أیها الناس أنتم الفقراء إلی الله و الله هو الغنی الحمید». شب قدر، شب «دارا» و «ندار» است، شبی است که «ندار» باید «نداری» خود را در محضر «دارای کل» اظهار کند. دانایی به «نداری» درد در وجودم آورده است، با اظهار «نداری» از تو طلب دارایی می کنم. و نیز در اندیشه ام که نکند «نداری» مرا از تو طلبکار کند. از تو باید التماس داشت، اما نباید از تو طلب داشت. باید از تو طلب کرد اما نباید از تو طلبکار بود. ای «دارای کل»، امشب «ندار کل» از عمق «نداری»اش از تو طلب می کند. التماس دعا __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم 🔺تهاجم فرهنگی غرب به سنگر ختم نمی‌شود، از روی خانواده رد می‌شود تا به ختم خانواده برسد. سالهاست خانواده را نشانه رفته اند. تلاش برای افزایش اختیارات زن در طلاق، تلاش برای کوتاه کردن دست مرد از تأمین مالی خانواده به اسم برابری فرصتهای شغلی برای زنان و مردان، سیاهنمایی رسالت الهی مادران در تربیت فرزند با القای مفهوم منفی بر رسالت خانه داری و تحقیرآمیز نشان دادن آن، روتوش کردن و عادی سازی بلکه تشویق به اشتغال زنان در خارج از خانه با بهانه های زیبا چون استقلال مالی و دهها برنامه دیگر سالهاست در جهت تضغیف بنیان خانواده به مثابه سلول زنده جامعه اجرا میشوند. ⚠️ دشمنان شناسنامه دار خارجی تکلیفشان روشن است. آنها دسیسه می چینند و ما مقابله میکنیم. اما درد بزرگ ما اینجاست که عده ای که قافیه فرهنگ را باخته‌اند، در ردیف مسئولین ما نشسته‌اند. هم چنان که در عرصه سیاست، برجام تقریبا هیچ را بر گرده ملت نشاندند و در عرصه اقتصاد، با واردات بی رویه اقلام غیرضروری و بلکه ضدفرهنگی تولید را به قههرا بردند و . . . در عرصه فرهنگی نیز یک روز از سند 2030 رونمایی میکنند و روزی دیگر تغییر ساختار خانواده را پیش میکشند. توان موشکی و در ایام حاضر ماهواره نور سربازان سبزپوش انقلاب، دشمن را قانع کرده است که دوران بزن در روی نظامی گذشته است اما برخی مسئولین فرهنگی خوب به راه و چاه بزن در رویی آگاهند. در انظار عموم، نسخه های فرهنگی لیبرال می پیچند. منوّر را که روی خرابکاری‌هاشان روشن کنی، اشک‌آور می‌زنند و نسخه پیچی خود را گردن خواب و بیداری می افکنند. فرهنگ اسلامی مظلوم است. نسخه‌پیچی‌های غرب اگر حواسمان را ندهیم طومارمان را در هم خواهد پیچید. دشمنان از هر سو بر آن می تازند، پدرخوانده ها و مادرخوانده ها برای آن نسخه های لیبرال می پیچند. در چنین شرایطی ما پدر و مادرها باید آتش به اختیار فرهنگمان را حفظ کنیم. راستی ترویج به اندازه اهمیت ندارد؟! چرا عده ای توان تفکیک خط باطل و خطای موردی را ندارند؟ بر خطای موردی میتازند و بر خط باطل سکوت برمی گزینند؟! __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
پیشنهاد کتاب به مناسبت 29 خرداد سالروز وفات دکتر علی شریعتی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
دکتر و افزون بر چهار دهه از ختم دفتر زندگی دکتر علی شریعتی گذشته، اما کتاب اندیشه های وی همچنان در خانه ذهن برخی از جوانان عصر انقلاب و مهمتر از ایشان نسل سومی‌های انقلاب گشوده است. هنوز اندیشه شریعتی، در رگهای جامعه فکری ایران جریان دارد و دیدگاههای او به خصوص اضلاع هندسه معرفت دینی اش در خاطر جوانان جویای معرفت، نقش آفرینی میکنند. به اعتقاد برخی بزرگان، بود، اما آن شریعتی سر در تیره خاک کشیده است و آنچه نسل امروز ما از شریعتی میخواند، است. این اثر بر آن است با چشم پوشی بر سایر ابعاد شخصیتی شریعتی و فارغ از حب و بغضهای رایج درباره او، پاره ای از محورهای بنیادین اندیشه او، به خصوص دیدگاههای دین شناختی او را به توصیف و واکاوی بنشینید تا در کنار تذکر نکات مفید اندیشه او، لغزشهایی را که در آثار وی، به چشم میخورد، مورد توجه قرار دهد تا با بصیرت افزایی برای مخاطب جوان این آثار، وی را از به دور ماندن از آسیبهای دین شناختی اندیشه دکتر شریعتی یاری رساند. اصلی ترین دغدغه خاطر شریعتی، حضور دین در صحنه زندگی است؛ او دلمشغول «بازگشت به خویشتن» و درصدد کشاندن دین از کنج ذهنیت به عینیت زندگی است. او با نظاره ازخودبیگانگی عوام و خواص در برابر تمدن غربی، و مصرف زدگی توده و آسیمیلاسیون خواص، فریاد «بازگشت به خویشتن» سر میدهد، بازگشت به اسلام راستین و «تشیع علوی». به زعم دکتر، برای تحقق این آرمان، باید روشنفکران اسلامی و ایرانی همچون لوتر و کالون به پا خاسته، رنسانسی اسلامی بر پا نمایند که «اسلام ایدئولوژیک» را به جای «اسلام فرهنگی»، و «تشیع علوی» را به جای «تشیع صفوی» بنشاند. باید اسلام را نه تنها از دست طبقه روحانیت که همدست طبقه حاکم و توجیه گر ظلم قدرتمداران است، بلکه از دست عالمان علوم مختلف اسلامی که سردمداران اسلام فرهنگی هستند، نجات داد. تنها روشنفکران که «پیامبران عصر خاتمیت» میباشند، میتوانند ابوذرگونه «امامت» توده را بر دوش کشیده، از آنها «امت»ی بسازند که به خویشتن خویش بازگردد. این نوشتار، پس از معرفی اجمالی شخصیت فکری و جریان¬های مؤثر بر اندیشه دکتر شریعتی، به واکاوی یازده موضوع بنیادین در آثار وی میپردازد: روش شناسی معرفت دینی، انسان‌شناسی، اسلام‌شناسی، دین ایدئولوژیک، شیعه شناسی، روشنفکری، غرب‌شناسی، امامت، بازگشت به خویشتن، روحانیت و زن. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔴 : کرونا به افول آمریکا و زوال نظم لیبرال می‌انجامد‼️ 🔺 فرانسیس فوکویاما فیلسوف آمریکایی گفت: " توزیع قدرت جهانی همچنان رو به شرق خواهد بود و در سال‌های پیش‌رو بیماری کرونا باعث افول قابل توجه آمریکا و نابودی تدریجی نظم جهانی خواهد شد" 🔻 فوکویاما نظریه‌پرداز پایان تاریخ و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در نشریه «فارین افرز»: 🔹 کرونا قدرت رهبری آمریکا را به چالش کشید و حتی اگر در انتخابات ۲۰۲۰، دموکرات‌ها پیروز شوند، اداره کشوری را به دست خواهند گرفت که اقتدار سابق را ندارد. اقتصادها آرام آرام باز و با موج بعدی ویروس قفل می‌شوند. 🔹 توزیع قدرت جهانی به سمت شرق چرخش خواهد کرد، چراکه آسیای شرقی بهتر از اروپا و ایالات متحده توانست در مدیریت این بحران موفق باشد. 🔹ادامه همه‌گیری کرونا می‌تواند به سقوط نسبی ایالات متحده، ادامه فرسایش نظم لیبرالِ بین الملل و تجدیدحیات فاشیسم در سرتاسر دنیا بیانجامد. 🔹 آمریکا بی‌کفایت‌ترین و تفرقه ‌انگیزترین رهبرش را در این همه‌گیری به خود دید، بی گمان، رهبری نالایق، مهم‌ترین علت ناکارآمدی آمریکایی در مدیریت همه‌گیری است. 🔺 پیش‌تر رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۷ فرموده بودند: «کسانی که به سازش گرایش دارند بدانند، آمریکا رو به افول است.» __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💢 : وظیفه حوزه‌های علمیه: تحول در علوم انسانی وظیفه دولت: حمایت از حوزه های علمیه کی داره به وظیفه اش عمل میکنه؟!!! __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆👆👆👆👆👆👆 بخشی از سخنان آقای سید کمال حیدری درباره ناکامی دین در حل مشکل کرونا نقد سخنان آقای سید کمال حیدری درباره ناکامی دین در حل مشکل کرونا 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم نقد سخنان آقای درباره در حل مشکل (1) در این سخنان جناب سید کمال حیدری به استناد شیوع کرونا به نقد قرائت رسمی از دین پرداخته اند. ابتدا سعی می کنم محورهای اصلی سخن ایشان را به استناد جملات خودشان تقسیم کرده، استدلال ایشان را صورت بندی کنم. 1️⃣ اصل مدعای ایشان: کرونا توانست غرور انسان محور را به زمین بزند؛ نه فقط غرور علمی بلکه قرائت رسمی از دین در حوزه های علمیه و مؤسسات اهل تسنن را نیز. 2️⃣ استدلال ایشان: زیرا اینها همه ادعا می کنند اسلام قادر است جهان را اداره کند. بفرمایید الان یک مشکلی پیش آمده. راه حلتان چیست؟ حوزه های علمیه چه جوابی دارند؟ دعا، توسل اثرش کو؟ شما چکاری میتوانید بکنید در مقابل کرونا؟ شما از نظر دینی چه چیزی برای حل مشکل کرونا دارید؟ پس قرائت رسمی از دین نتوانست چیزی به مردم اضافه کند. آنهایی که ادعا میکردند اگر دست ما باشد، ما حلش میکنیم. بفرمایید حلش کنیم. کرونا توانست مسجد الحرام را تعطیل کند. 3️⃣ پاسخ ایشان به اشکال فرضی: اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید. 4️⃣ نتیجه دوم: [حال که قرائت رسمی نتوانست مشکل کرونا را حل کند، پس امتیازی بر سایر قرائتها ندارد] این اعتقاد ما به مهدویت چه امتیازی برای ما دارد که اهل چین که چنین اعتقادی ندارند، این امتیاز را ندارند. در حالی که برعکس است؛ چین و کره جنوبی مسئله را جمع کردند. اشکال این است که شما که میگویید ما توسل، دعا، اهل بیت و امام زمان داریم. این چه وجه امتیازی برای شما درست میکند که ما سمت شما بیاییم. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
نقد سخنان آقای درباره در حل مشکل (2) چنان که روشن شد، جناب سید کمال حیدری مدعایی را به قرائت رسمی از دین نسبت داده، استدلالی برای ابطال آن آورده و سپس از بطلان آن نتیجه گرفته است. اما نقد سخنان ایشان: 1️⃣ ایشان در بیان مدعای قرائت رسمی از دین، گرفتار مغالطه «جمع المسائل فی مسئلۀ واحدۀ» شده است، چنان که حوزه های علمیه، مؤسسات اهل سنت، الأزهر، کشورهای جنوب شرق آسیا و عالم مسیحیت را یک کاسه کرده و ادعا میکند همه اینها (تحت عنوان واحد قرائت رسمی از دین) ادعا دارند که میتوانند مشکلات را حل کنند. روشن است که مدعایی به این کلیت و چنین شیوه بحثی تا چه حد برخوردار از اعتبار است؟! مگر در همه این ادیان و مذاهب یک قرائت رسمی از دین وجود دارد؟ اهل سنت همگی یک نظر دارند؟ الأزهر مصر، جامۀ آل سعود ریاض و مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی در خصوص نسبت دین با مسائل دنیا نگرش واحدی دارند؟!!! روشن است که چنین نیست. 2️⃣ فارغ از این که قرائت رسمی سایر ادیان و مذاهب چیست، آنچه ایشان به عنوان قرائت رسمی به جهان تشیع و حوزه های علمیه نسبت می دهد، نه تنها ادعای بدون دلیل است، بلکه هم انتساب آن به طرفداران قرائت رسمی نارواست و هم اصل مدعا نادرست است. ایشان بدون هیچ استناد و دلیلی چنان سخن فرموده است که گویا همه عالمان امروز و دیروز حوزه های علمیه بر این باورند که دین باید برای مشکلات دنیوی و زندگی روزمره ما انسانها برنامه ارائه کند و چون در حال حاضر مذهب تشیع رسمی از حل مشکلی به نام کرونا ناتوان است، پس تشیع رسمی در آن مدعا ناکام مانده است. باید از ایشان پرسید کدام متکلم، فیلسوف یا فقیهی که به تعبیر شما قرائت رسمی از دین دارد، چنین ادعایی مطرح کرده است که دین باید مشکلات دنیوی آدمیان را حل کند. ممکن است برخی افراد مثل طنطاوی پیدا شوند که در تفسیر جواهر القرآنش ادعا کند، همه چیز در قرآن آمده است، اما هیچ یک از اندیشمندان شیعی چنین نگاه فوق حداکثری به قلمرو دین نداشته اند. کافی است به بحث ضرورت بعثت یا اهداف و فوائد بعثت در دانش کلام مراجعه کنیم تا درستی یا نادرستی این نسبت به عالمان حوزه ها روشن شود. پس چنین نسبتی به قرائت رسمی از تشیع نارواست. هیچ متکلم شیعی نگفته است دلیل حقانیت اعتقاد به امام زمان و امتیاز ما بر اهل تسنن این است که ما با این اعتقاد همه مشکلاتمان در امور دنیوی را حل میکنیم. بله باورهای دینی به نحو موجبه جزئیه و از باب تأثیر ماوراءالطبیعه در امور طبیعی اثر میکنند چنان که خود خداوند نیز فرمود رعایت تقوا سبب گشودن شدن برکات آسمان بر مردم است، اما اولاً این مسئله کلیت ندارد؛ یعنی قرار نیست کلید حل همه مسائل دنیوی را در عرصه دین جستجو کنیم. ثانیاً دلیل حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع، این تأثیرگذاری امور دینی در حل مشکلات نیست تا اگر جایی اثر را ندیدیم، حکم به بطلان آن دین/مذهب بکنیم. 3️⃣ از آنچه در بند 2️⃣ گفتیم، ناتمامی اشکال ایشان بر پاسخ فرضی طرفداران قرائت رسمی نیز روشن است. ایشان فرمودند: «اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید.» بله در جاهای دیگر نیز همین را میگوییم. شما بدون دلیل ادعا کردید که در قرائت رسمی از دین، دین موظف به دخالت در همه عرصه ها و حل مشکلات است. نه خیر هدف اصلی دین تبیین سعادت حقیقی انسان و راهکار رسیدن به آن است. هیچ اندیشمند طرفدار قرائت رسمی نگفته است دین برای همه عرصه ها نسخه دارد. والسلام علی من اتبع الهدی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معیار در معارف دینی چیست: مقام ثبوت یا مقام اثبات؟! ▪️ مقام اثبات (عاَلم ذهن و استدلال) ▪️ مقام ثبوت (عالَم خارج و ظرف واقع) جناب آقای حیدری چندین سال است که اقدام به طرح دیدگاه‌هایی نادر و جنجالی می‌کند. وی در این کلیپ با تفکیک مقام ثبوت و اثبات، ادعا می‌کند ما موظف به مقام اثبات هستیم نه ثبوت. واقعیت آن است که بسیاری از دیدگاههای وی ریشه در نگرش‌های ناقص و گاه نادرست در مسائل معرفت‌شناختی دارند. اگر توفیق ربوبی یار شود، قصد آن دارم مبانی معرفت‌شناختی او را بررسی کنم. ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi