eitaa logo
مهدی عبداللهی
654 دنبال‌کننده
510 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ راه‌اندازی کانال «درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللهی» در پیام‌رسان بله با سلام محضر همراهان گرامی با توجه به عدم پشتیبانی کامل ایتا از فایل‌های صوتی و تصویری، کانال «درس‌گفتارها و نوشته‌های مهدی عبداللهی» در پیام‌رسان بله راه‌اندازی شد. تمامی مقالات و درس‌گفتارها و سخنرانی‌ها در آن کانال بارگذاری خواهد شد. آدرس کانال: https://ble.ir/mabdullahi ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
انتشار مقاله علمی پژوهشی 📚 تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی 🖌 مهدی عبداللهی و حمیدرضا حسنی 🌐 چکیده فیلسوفان اسلامی انسان را در کنش‌های ارادی‌اش «فاعل بالقصد» می‌دانند که افعال بدنی را با انگیزه دست‌یابی به غایتی انجام می‌دهد و وجود ذهنی غایت، علت غایی کنش است. این پژوهش به ‌استناد منابع کتابخانه‌ای و با روش تحلیل و استدلال عقلی و درون‌نگری، مراحل و مبادی کنش ارادی را تبیین می‌کند. بنا بر این پژوهش، علت غایی کنش ارادی، وجود حبی غایت برای کنش‌گر است نه وجود ذهنی‌اش. مطلوب اصلی کنش‌گر در کنش ارادی، دست‌یابی به هدف مترتب بر آن است. اما چون هدف مزبور بدون انجام کنش تحقق نمی‌یابد، محبت به هدف به‌مثابه علت غایی موجب مطلوبیت فعل منتهی به آن و اقدام کنش‌گر به انجام آن می‌شود. غایت کنش نیز ممکن است مقدمه رسیدن به هدفی بالاتر باشد. در نتیجه مطلوبیتش تابع مطلوبیت غایت مترتب بر آن خواهد بود. در افعال ارادی مقاصد طولی متعددی وجود دارند که مطلوبیت هر هدف تابع مطلوبیت نتیجه مترتب بر آن است. به‌مقتضای امتناع تسلسل در علل حقیقی، سلسله علل غایی طولی یک کنش، یعنی محبت‌های طولی کنش‌گر به هر کنش و نتیجه مترتب بر آن باید به علت غایی نخستین منتهی شود. درون‌نگری کنش‌گر ارادی و استدلال عقلی نشان می‌دهند که این محبت اصیل، محبت کنش‌گر به خود و کمالات خود است. کلیدواژه‌ها: کنش ارادی، فاعل بالقصد، علت غایی، حب به ذات. حکمت اسلامی، دوره 11 (ش1)، شماره پیاپی 40، تیر 1403، صص163-185. آدرس دریافت مقاله: https://fhi.hekmateislami.com/article_199774.html ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی.pdf
637K
📚 مهدی عبدالهی و حمیدرضا حسنی، «تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی»، حکمت اسلامی، دوره 11 (ش1)، شماره پیاپی 40، تیر 1403، صص163-185. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
چه کسی از جنگ خسته شده است.mp3
1M
نوای دلنشین شهید آوینی: 🔸 ما حسین ندیده، حسین حسین می‌کنیم. 🔹 ما از جنگ خسته نمی‌شوم، زیرا به کانونی دست یافته‌ایم که هر چه شور و نشاط است، از آن منشأ می‌گیرد. 🔹 این قلب حسین بن علی است که در پیکر ما می‌تپد...اینجا خستگی راه ندارد. 🔸 ما آینگی را از حسین آموخته‌ایم و هرچه داریم از حیات طیبه شهادت است. ✅ آینگی از خود گذشتن می‌خواهد که تا از خود نگذری، نور خدا در تو جلوه نمی‌کند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
توحیدباوری و امتداد آن در حاکمیت سیاسی از منظر امام خمینی (ره).pdf
1.12M
انتشار مقاله علمی پژوهشی 📚 توحیدباوری و امتداد آن در حاکمیت سیاسی از منظر امام خمینی (ره) 🖌 مهدی عبداللهی 🌐 چکیده این تحقیق با بررسی دیدگاه‌های هستی‌شناسانه امام خمینی(ره) به روش تحلیل عقلی نشان می‌دهد نظریات برگزیده در ساحت هستی‌شناسی، پیامدهای نظری معینی در دانش سیاسی دارند. بر پایه هستی‌شناسی اسلامی و با استناد به کلمات حضرت امام، پس از اثبات وجود خداوند متعال و توحید در وجوب وجود، خالقیت مطلق خداوند اثبات می‌شود. توحید در خالقیت نیز مستلزم توحید در مالکیت حقیقی خداوند بر کل هستی و توحید در ربوبیت تکوینی بر کل مخلوقات و توحید در ربوبیت تشریعی بر مخلوقات مختار است. بدین ترتیب، مراتب توحید به انحصار حق حاکمیت در خداوند متعال منتهی می‌شوند و این خداباوری مطلق در عرصه مناسبات اجتماعی میان انسان‌ها در اصل فقهی «عدم ولایت انسانی بر انسان دیگر» ظهور می‌یابد. بدین ترتیب، در اندیشه سیاسی حضرت امام که مبتنی بر توحیدباوری مطلق آن است، هیچ کس حق حاکمیت بر دیگری را ندارد، مگر این‌که خداوند چنین حقی برایش جعل کرده باشد. واژه‌های کلیدی: توحیدباوری، ولایت فقیه، مشروعیت فلسفی، نظریه نصب. آدرس دریافت مقاله: مهدی عبداللهی، توحیدباوری و امتداد آن در حاکمیت سیاسی از منظر امام خمینی (ره)»، فصلنامه علمی مطالعات انقلاب اسلامی، ۱۴۰۲ش، دوره ۲۰، شماره ۷۵، ص۷-۲۶. https://enghelab.maaref.ac.ir/browse.php?mag_id=67&slc_lang=fa&sid=1 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
17.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊از سال ۹۳ تا اسارتش، همه محرم‌ها جبهه بود، به جز سالی که حج رفت. می‌گفتم چرا مرخصی نمی‌گیری؟ می‌گفت کسی که محرم رو با عمار پشت خاکریز بوده، کسی که توی محرم داغ برادر دیده و کمرش خم شده، دیگه هیچ جا غیر جبهه نمی‌تونه دووم بیاره ... اکنون دو محرم گذشته که ابوعباس (محمدرضا نوری) مدافع حرم و وطن در بند اسارت است ◾️به رسم وفا این شبها برای آزادی و بازگشتش دعا کنید. 🕊 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای توبیخ شدید سخنگوی دولت توسط شهید رئیسی درباره موضوع کشته‌های آبان ۹۸ پ.ن: این برخورد شهید رئیسی درس بزرگی برای ما مدعیان انقلابی‌گری است. برای یک انقلابی سرباز مکتب روح الله، حفظ نظام اوجب واجبات است. تفاوت جناحها، احزاب و اشخاص را متوجه است، اما آنجا که پای انقلاب و دستاوردهایش در میان باشد، همه مرزکشی‌ها رنگ می‌بازند. برای یک انقلابی، این دولت و آن دولت، این شخص و آن شخص و... مطرح نیست، باید تمام داشته‌هایش را برای پیش‌برد برنامه‌های نظام اسلامی و دست‌یابی به آرمان‌های انقلاب بر سر دست گیرد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
انتشار مقاله علمی پژوهشی 📚 جایگاه عقلانیت در سیره و معارف رضوی 🖌 مهدی عبداللهی 🌐 چکیده عقل قوه ادراکی اختصاصی انسان است که با کاربست آن در عرصه‌های گوناگون نظر و عمل می‌توان به معرفت‌های ارزشمند و دستاوردهای عملی نائل آمد. پیشوایان دینی از جمله امام رضا علیه السلام درباره ارزش و کارکردهای عقل در ساحت‌های مختلف بشری سخن گفته‌اند. این مقاله درصدد است با گردآوری سخنان آن امام از منابع معتبر، به تنظیم و تحلیل جایگاه عقل و عقلانیت از منظر معارف رضوی بپردازد. طبق یافته‌های این پژوهش، عقل از منظر امام رضا علیه السلام آفریده‌ای بسیار شریف است که انسان از طریق آن می‌تواند به اهداف درخشانی در امور دنیوی و اخروی دست یابد. از سویی معرفت پروردگار که از بزرگترین نعمت‌های الهی است در گرو به‌کارگیری عقل است. ایمان به خداوند نیز که از منظر اسلام شرط رستگاری جاودانه است، منوط به معرفت عقلی پروردگار ‌است، چنان‌که در مراتب بعدی نیز دین‌مداری بایسته و عبادت شایسته منوط به عقل‌ورزی است.‌ از سوی دیگر، زیست اخلاقی ما انسانها در سه قلمرو اخاق فردی، اخلاق عبادی و اخلاق اجتماعی وابسته به عقلانیت و به‌کارگیری شایسته ادراکات عقلی است. واژگان کلیدی: عقل، عقلانیت، ایمان، اخلاق. آدرس دریافت مقاله: https://farhangeahlalbayt.ir/article_195080.html ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
جایگاه عقلانیت در سیره و معارف رضوی.pdf
4.2M
🖌 مهدی عبداللهی، «جایگاه عقلانیت در سیره و معارف رضوی»، فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام، دوره 2 (ش 4)، شماره پیاپی 8، خرداد 1403، ص 9-35. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
14030407 هیئت بيت الکریمة.mp3
32.92M
🗣 سخن‌رانی مذهبی نقش بینش توحیدی و انگیزش دینی در کنش فردی و اجتماعی 1403/04/07 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
📝 فصل سوم حسینیه حکمت: نقش معرفت در نهضت عاشورای حسینی 🎙 همراه با: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (دانشیار گروه فلسفۀ علوم انسانی موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران) 🔗 بزودی در کانال إِنْسانيّاتْ در بستر ایتا، تلگرام، شنوتو و کست باکس. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2