💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
نشریه ترنم حکمت (شماره هفتم ) منتشر شد
شماره هفتم نشریه ترنم حکمت مربوط به گزارش عملکرد و مجموعه فعالیتهای سال 1396 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
فهرست مطالب نشریه از این قرار است
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
جهت مطالعة متن کامل این نشریه میتوانید فایل PDF آن را از آدرس زیر دریافت کنید:
http://irip.ir/Home/Single/66246
#شهید_مصطفی_چمران:
خون خود را بر زمین میزنم تا مگر وجدانی بیدار شود، ولی افسوس که منافع مادی و حب حیات همه را به زنجیر کشیده است.
۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر چمران گرامی باد.
دکتر سعید زاهد استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز:
در جهان فقر و فساد و تبعیض وجود دارد زیرا تحول در علوم انسانی نداشته ایم و متکی به علوم انسانی غربی هستیم.
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
نوشته ای از دکتر فردین قریشی استاد دانشگاه تهران
شبه دانشگاه؛
دوسه روز پیش، به قرار هر سال، مصاحبه ای با داوطلبان ورود به دوره دکتری داشتیم. در میان داوطلبان، افرادی بودند که سطح سوادشان فاجعه بود. مقاله های ساختگی داشتند، سابقه سخنرانی در کنفرانس هایی داشتند که به خاطر پول، هر نوشته ای را می پذیرند و جالب تر از همه، بعضا به مناصب مدیریتی بالایی اشاره می کردند که در گذشته و یا حال در اختیار داشته اند. هرچند تعداد این افراد نسبت به کل داوطلبان، چندان چشمگیر نبود، اما حضور آنها، حاکی از آن بود که در کشور ما در رابطه بین علم و قدرت تحولی رخ داده است. از قدیم الایام ، صاحبان پول و زور ، برای رسیدن به مقاصد نامشروع خویش، سراغ عالمان می رفتند و کم نبودند اهل علمی که دانش خویش را به پای آنان ریخته و مزد می گرفتند. اما ظاهرا در سالهای اخیر قضیه فرق کرده است. امروز ارباب ثروت و قدرت تلاش دارند راسا لباس علم بپوشند. ثروتمندان دکترا را برای تشخص و تمایز اجتماعی بیشتر می خواهند و قدرتمندان برای گرفتن فیگور سواد و تخصص ، تصرف عالی ترین درجه علمی دانشگاه را هدف گرفته اند. علاقمندی آنان برای مدارک دانشگاهی، فی نفسه هیچ اشکالی ندارد. اما مسئله این است که آنان می خواهند بدون اینکه کتابی بخوانند و دانشی بیاندوزند، چنین مدارکی را به چنگ آورند. انتظار این است که چنین افرادی جایی در دانشگاه ها نداشته باشند، اما بنیه ضعیف مالی دانشگاه ، سبب شده است که این نهاد به خود زنی رو آورده و به این جماعت طالب مدرک میدان دهد. طراحی مکانیزم تحصیل در پردیس های دانشگاه به وضوح در همین راستا قابل درک است. حاصل کار آن است که آرام آرام گروهی از دارندگان بالاترین مدارک دانشگاهی پا به عرصه می گذارند که از علم و هنر، صرفاً اتیکت آن را دارند و حضور آنان در جامعه، اسباب سردرگمی همگان در باب علم و کارآمدی آن است. باید به تلخی پذیرفت که امروز در دل دانشگاه یک شبه دانشگاه نیز پدید آمده است که محصول آن نه متخصص، بلکه شبه متخصص است. بر همین اساس، بعد از این ، همگان باید مراقب باشند که به کسی، صرفا به اعتبار مدرک دانشگاهی او، اعتماد نکرده و کاری نسپارند.
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💐🎗بسم الله الرحمن الرحیم🎗💐
بخشی از سخنان #مقام_معظم_رهبری در ۲۳ مرداد ۷۰ در مورد #اشرافی_گری:
شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیتالمال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟
نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند.
در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت.
من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همهمان اینطور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانهی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشتهایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعهی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید.
#مقام_معظم_رهبری
#اشرافی_گری
#ساده_زیستی
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹
✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌿🍂
🌷
💎 نامه آیت الله العظمی #سبحانی به یک نشریه ی ضد فلسفی
بسم الله الرحمن الرحيم
هيئت محترم تحريريه ....
سلام الله عليكم و رحمة الله
توفيقات همگان را در تبليغ اسلام ناب، به شيوه ي تشيع واقعي از خداوند متعال خواهانم.
نشريه ي عزيزان به دستم رسيد تا آنجا که وقت، اجازه مي داد مطالعه کردم. تمام مقالات، حاکي از نيت پاک نويسندگان آن است که واقعاً مي خواهند جامعه را از انديشه هاي خرافي برهانند و چهره ي واقعي اسلام را نشان دهند.
🔴 ولي اين نکته مانع از آن نيست که اموري را تذکر دهم:
⭕️ ۱. در يکي از مقالات، ...
اين انديشه ي شاذّ بر خلاف اجماع تمام علماي اسلام است که يکي از جهات اعجاز #قرآن را زيبايي الفاظ و شيوه ي بيان غير قابل معارضه ي آن مي دانند.
گذشته از اين، سخن ياد شده بر خلاف فرمايش #امام_هادي(عليه السلام) است که مرحوم کليني در کافي ....
شکي نيست که معارف بلند قرآن يکي از جهات مهم اعجاز آن است، ولي اين جهت از اعجاز، از آن خواصّ است که فهم معارف بلند قرآن را دارند. در حالي که عموم مردم، از چنين فهمي برخوردار نيستند، در اين صورت، نتيجه اين مي شود که اعجاز قرآن تنها از آن گروه برتر باشد، نه توده ي مردم و عامه ي خلق.
⭕️ ۲. از مجموع مقالات به دست مي آيد که هدف، خط بطلان کشيدن بر #حکمت_اسلامي است که گويا سراسر سراب و #کشک است!!
چنين برخوردي با دانشي که هزاران #محقق روي آن کار کرده اند، نقد منصفانه نيست، بلکه تعصّب آميز است. شايسته است هيئت تحريريه، مسائل را از هم جدا سازد و سره را از ناسره تفکيک نمايد، آنگاه به نقد آنچه از نظر وي باطل است، بپردازد. در دنياي امروز که حکمت اسلامي مورد توجه بزرگان علمي #غرب است، نبايد با اين شيوه با آن مبارزه کرد. راه صحيح اين است که پس از جداسازي مسائل، حق و باطل را از هم جدا نمود. مثلاً تقرير برهان امکان در فلسفه ي اسلامي، باطل است؟ اثبات تجرّد روح که محقّق عينيّت بدن عنصري اخروي با بدن عنصري دنيوي است باطل است؟
⭕️ ۳. دور از ادب است که بگويم آقايان بار ديگر برگردند و #توحيدصدوق را مطالعه کنند. خطب #اميرمؤمنان ( عليه السلام) و کلمات #امام_باقر و صادق (عليه السلام) سراسر #برهان و حکمت است، با اين تفاوت که آن حضرت، اين انديشه هاي بلند را از سرچشمه ي زلال، برگرفته اند. اما حکماي اسلام در پرتو #تحقيق و انديشه به آن رسيده اند.
⭕️ ۴. بزرگاني از شيعه مانند #خواجه و علامه و #فاضل_مقداد و همچنين ديگر شخصيت ها، پي افکنان حکمت اسلامي بوده اند، و مرحوم علّامه، کتاب هاي متعددي در اين مورد نگاشته است. آيا اين حق شناسي است که ما مجموع معارف آن ها را سست و بي پايه و به تعبير بعضي از بزرگان «کشک» بخوانيم؟
⭕️ ۵. هيچ مکتب انساني، مانند مکتب #شيخ_الرئيس و #صدرالمتالهين دربست قابل قبول نيست، زيرا به حکم اينکه فاقد عصمتند، نمي توان در بست آن را پذيرفت. تنها مکتب #وحی است که در بست مورد پذيرش است،
ولي با اين اعتراف در لابلاي مکتب آن ها حقايقي به دست مي آيد که مي تواند روشنگر #وحی باشد، مثلاً تعلّق عالم امکان به عالم بالا به سان تعلق معني حرفي به اسمي است. اين بحث گسترده روشنگر #آيه ي مبارکه است که مي فرمايد:
((وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُم)) [آیه ۴ #حدید ]
يا بيانگر گفتار #اميرمومنان است که فرمود: ((داخل في الأشياء لا بالممازجه عنها لا بالمباينه)) (قريب به اين مضمون).
⭕️ ۶. ساليان درازي #شيعه با پيروي از #منطق #عقل، آن را چهارمين دليل، در شريعت و عقيده دانسته و از مکتب #حنابله و #اشاعره دوري جسته است.
اين شيوه سخن گفتن دوستان و عزيزان يادآور مکتب حنابله است که حتي در #عقايد به #خبرواحد عمل مي کنند و براي خدا جهت و حرکت ثابت مي نمايند و #توحيد #ابن_خزيمه را هر سال ميان زائران خانه ي خدا پخش مي کنند.
⭕️ ۷. ما به روان پاک کليه ي اساتيد خود درود فرستاده و همگان را تقدير مي کنيم، ولي اين مانع از آن نيست که در مسائلي اظهار نظر نماييم و اگر اساتيد ديرينه ي ما امروز در قيد حيات بودند، فشار قلم خود را روي #وهابيان، #بهائيان، #ملحدان و بي دينان متمرکز مي کردند. در اين مدت کم صدها هزار کتاب ضد #ولايت، از مرز کشور وارد شده و در خانه ها ايجاد تفرقه نموده است، شايسته ي همت والاي عزيزان اين است که به اين قسمت هم توجه کنند. کشور ما کشور ولايت است و حفظ ولايت براي ما اولويت دارد.
باز در پايان توفيقات همگان را از خداوند متعال خواهانم. اميد است اين نامه در هيئت تحريريه قرائت شود تا آنجا که سخن را درست و پابرجا يافتند، در نشريه رعايت کنند.
با تقديم احترام - جعفر سبحاني - ۱۳۸۸/۴/۷