eitaa logo
مهدی عبداللهی
653 دنبال‌کننده
512 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشنهاد کتاب به مناسبت 29 خرداد سالروز وفات دکتر علی شریعتی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
دکتر و افزون بر چهار دهه از ختم دفتر زندگی دکتر علی شریعتی گذشته، اما کتاب اندیشه های وی همچنان در خانه ذهن برخی از جوانان عصر انقلاب و مهمتر از ایشان نسل سومی‌های انقلاب گشوده است. هنوز اندیشه شریعتی، در رگهای جامعه فکری ایران جریان دارد و دیدگاههای او به خصوص اضلاع هندسه معرفت دینی اش در خاطر جوانان جویای معرفت، نقش آفرینی میکنند. به اعتقاد برخی بزرگان، بود، اما آن شریعتی سر در تیره خاک کشیده است و آنچه نسل امروز ما از شریعتی میخواند، است. این اثر بر آن است با چشم پوشی بر سایر ابعاد شخصیتی شریعتی و فارغ از حب و بغضهای رایج درباره او، پاره ای از محورهای بنیادین اندیشه او، به خصوص دیدگاههای دین شناختی او را به توصیف و واکاوی بنشینید تا در کنار تذکر نکات مفید اندیشه او، لغزشهایی را که در آثار وی، به چشم میخورد، مورد توجه قرار دهد تا با بصیرت افزایی برای مخاطب جوان این آثار، وی را از به دور ماندن از آسیبهای دین شناختی اندیشه دکتر شریعتی یاری رساند. اصلی ترین دغدغه خاطر شریعتی، حضور دین در صحنه زندگی است؛ او دلمشغول «بازگشت به خویشتن» و درصدد کشاندن دین از کنج ذهنیت به عینیت زندگی است. او با نظاره ازخودبیگانگی عوام و خواص در برابر تمدن غربی، و مصرف زدگی توده و آسیمیلاسیون خواص، فریاد «بازگشت به خویشتن» سر میدهد، بازگشت به اسلام راستین و «تشیع علوی». به زعم دکتر، برای تحقق این آرمان، باید روشنفکران اسلامی و ایرانی همچون لوتر و کالون به پا خاسته، رنسانسی اسلامی بر پا نمایند که «اسلام ایدئولوژیک» را به جای «اسلام فرهنگی»، و «تشیع علوی» را به جای «تشیع صفوی» بنشاند. باید اسلام را نه تنها از دست طبقه روحانیت که همدست طبقه حاکم و توجیه گر ظلم قدرتمداران است، بلکه از دست عالمان علوم مختلف اسلامی که سردمداران اسلام فرهنگی هستند، نجات داد. تنها روشنفکران که «پیامبران عصر خاتمیت» میباشند، میتوانند ابوذرگونه «امامت» توده را بر دوش کشیده، از آنها «امت»ی بسازند که به خویشتن خویش بازگردد. این نوشتار، پس از معرفی اجمالی شخصیت فکری و جریان¬های مؤثر بر اندیشه دکتر شریعتی، به واکاوی یازده موضوع بنیادین در آثار وی میپردازد: روش شناسی معرفت دینی، انسان‌شناسی، اسلام‌شناسی، دین ایدئولوژیک، شیعه شناسی، روشنفکری، غرب‌شناسی، امامت، بازگشت به خویشتن، روحانیت و زن. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔴 : کرونا به افول آمریکا و زوال نظم لیبرال می‌انجامد‼️ 🔺 فرانسیس فوکویاما فیلسوف آمریکایی گفت: " توزیع قدرت جهانی همچنان رو به شرق خواهد بود و در سال‌های پیش‌رو بیماری کرونا باعث افول قابل توجه آمریکا و نابودی تدریجی نظم جهانی خواهد شد" 🔻 فوکویاما نظریه‌پرداز پایان تاریخ و استاد دانشگاه جانز هاپکینز در نشریه «فارین افرز»: 🔹 کرونا قدرت رهبری آمریکا را به چالش کشید و حتی اگر در انتخابات ۲۰۲۰، دموکرات‌ها پیروز شوند، اداره کشوری را به دست خواهند گرفت که اقتدار سابق را ندارد. اقتصادها آرام آرام باز و با موج بعدی ویروس قفل می‌شوند. 🔹 توزیع قدرت جهانی به سمت شرق چرخش خواهد کرد، چراکه آسیای شرقی بهتر از اروپا و ایالات متحده توانست در مدیریت این بحران موفق باشد. 🔹ادامه همه‌گیری کرونا می‌تواند به سقوط نسبی ایالات متحده، ادامه فرسایش نظم لیبرالِ بین الملل و تجدیدحیات فاشیسم در سرتاسر دنیا بیانجامد. 🔹 آمریکا بی‌کفایت‌ترین و تفرقه ‌انگیزترین رهبرش را در این همه‌گیری به خود دید، بی گمان، رهبری نالایق، مهم‌ترین علت ناکارآمدی آمریکایی در مدیریت همه‌گیری است. 🔺 پیش‌تر رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۷ فرموده بودند: «کسانی که به سازش گرایش دارند بدانند، آمریکا رو به افول است.» __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💢 : وظیفه حوزه‌های علمیه: تحول در علوم انسانی وظیفه دولت: حمایت از حوزه های علمیه کی داره به وظیفه اش عمل میکنه؟!!! __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆👆👆👆👆👆👆 بخشی از سخنان آقای سید کمال حیدری درباره ناکامی دین در حل مشکل کرونا نقد سخنان آقای سید کمال حیدری درباره ناکامی دین در حل مشکل کرونا 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم نقد سخنان آقای درباره در حل مشکل (1) در این سخنان جناب سید کمال حیدری به استناد شیوع کرونا به نقد قرائت رسمی از دین پرداخته اند. ابتدا سعی می کنم محورهای اصلی سخن ایشان را به استناد جملات خودشان تقسیم کرده، استدلال ایشان را صورت بندی کنم. 1️⃣ اصل مدعای ایشان: کرونا توانست غرور انسان محور را به زمین بزند؛ نه فقط غرور علمی بلکه قرائت رسمی از دین در حوزه های علمیه و مؤسسات اهل تسنن را نیز. 2️⃣ استدلال ایشان: زیرا اینها همه ادعا می کنند اسلام قادر است جهان را اداره کند. بفرمایید الان یک مشکلی پیش آمده. راه حلتان چیست؟ حوزه های علمیه چه جوابی دارند؟ دعا، توسل اثرش کو؟ شما چکاری میتوانید بکنید در مقابل کرونا؟ شما از نظر دینی چه چیزی برای حل مشکل کرونا دارید؟ پس قرائت رسمی از دین نتوانست چیزی به مردم اضافه کند. آنهایی که ادعا میکردند اگر دست ما باشد، ما حلش میکنیم. بفرمایید حلش کنیم. کرونا توانست مسجد الحرام را تعطیل کند. 3️⃣ پاسخ ایشان به اشکال فرضی: اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید. 4️⃣ نتیجه دوم: [حال که قرائت رسمی نتوانست مشکل کرونا را حل کند، پس امتیازی بر سایر قرائتها ندارد] این اعتقاد ما به مهدویت چه امتیازی برای ما دارد که اهل چین که چنین اعتقادی ندارند، این امتیاز را ندارند. در حالی که برعکس است؛ چین و کره جنوبی مسئله را جمع کردند. اشکال این است که شما که میگویید ما توسل، دعا، اهل بیت و امام زمان داریم. این چه وجه امتیازی برای شما درست میکند که ما سمت شما بیاییم. __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
نقد سخنان آقای درباره در حل مشکل (2) چنان که روشن شد، جناب سید کمال حیدری مدعایی را به قرائت رسمی از دین نسبت داده، استدلالی برای ابطال آن آورده و سپس از بطلان آن نتیجه گرفته است. اما نقد سخنان ایشان: 1️⃣ ایشان در بیان مدعای قرائت رسمی از دین، گرفتار مغالطه «جمع المسائل فی مسئلۀ واحدۀ» شده است، چنان که حوزه های علمیه، مؤسسات اهل سنت، الأزهر، کشورهای جنوب شرق آسیا و عالم مسیحیت را یک کاسه کرده و ادعا میکند همه اینها (تحت عنوان واحد قرائت رسمی از دین) ادعا دارند که میتوانند مشکلات را حل کنند. روشن است که مدعایی به این کلیت و چنین شیوه بحثی تا چه حد برخوردار از اعتبار است؟! مگر در همه این ادیان و مذاهب یک قرائت رسمی از دین وجود دارد؟ اهل سنت همگی یک نظر دارند؟ الأزهر مصر، جامۀ آل سعود ریاض و مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی مالزی در خصوص نسبت دین با مسائل دنیا نگرش واحدی دارند؟!!! روشن است که چنین نیست. 2️⃣ فارغ از این که قرائت رسمی سایر ادیان و مذاهب چیست، آنچه ایشان به عنوان قرائت رسمی به جهان تشیع و حوزه های علمیه نسبت می دهد، نه تنها ادعای بدون دلیل است، بلکه هم انتساب آن به طرفداران قرائت رسمی نارواست و هم اصل مدعا نادرست است. ایشان بدون هیچ استناد و دلیلی چنان سخن فرموده است که گویا همه عالمان امروز و دیروز حوزه های علمیه بر این باورند که دین باید برای مشکلات دنیوی و زندگی روزمره ما انسانها برنامه ارائه کند و چون در حال حاضر مذهب تشیع رسمی از حل مشکلی به نام کرونا ناتوان است، پس تشیع رسمی در آن مدعا ناکام مانده است. باید از ایشان پرسید کدام متکلم، فیلسوف یا فقیهی که به تعبیر شما قرائت رسمی از دین دارد، چنین ادعایی مطرح کرده است که دین باید مشکلات دنیوی آدمیان را حل کند. ممکن است برخی افراد مثل طنطاوی پیدا شوند که در تفسیر جواهر القرآنش ادعا کند، همه چیز در قرآن آمده است، اما هیچ یک از اندیشمندان شیعی چنین نگاه فوق حداکثری به قلمرو دین نداشته اند. کافی است به بحث ضرورت بعثت یا اهداف و فوائد بعثت در دانش کلام مراجعه کنیم تا درستی یا نادرستی این نسبت به عالمان حوزه ها روشن شود. پس چنین نسبتی به قرائت رسمی از تشیع نارواست. هیچ متکلم شیعی نگفته است دلیل حقانیت اعتقاد به امام زمان و امتیاز ما بر اهل تسنن این است که ما با این اعتقاد همه مشکلاتمان در امور دنیوی را حل میکنیم. بله باورهای دینی به نحو موجبه جزئیه و از باب تأثیر ماوراءالطبیعه در امور طبیعی اثر میکنند چنان که خود خداوند نیز فرمود رعایت تقوا سبب گشودن شدن برکات آسمان بر مردم است، اما اولاً این مسئله کلیت ندارد؛ یعنی قرار نیست کلید حل همه مسائل دنیوی را در عرصه دین جستجو کنیم. ثانیاً دلیل حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع، این تأثیرگذاری امور دینی در حل مشکلات نیست تا اگر جایی اثر را ندیدیم، حکم به بطلان آن دین/مذهب بکنیم. 3️⃣ از آنچه در بند 2️⃣ گفتیم، ناتمامی اشکال ایشان بر پاسخ فرضی طرفداران قرائت رسمی نیز روشن است. ایشان فرمودند: «اگر بگویید وظیفه ندارد، این مسئله پزشکی است و خوب این را فقط اینجا نگویید، جاهای دیگر هم بگویید.» بله در جاهای دیگر نیز همین را میگوییم. شما بدون دلیل ادعا کردید که در قرائت رسمی از دین، دین موظف به دخالت در همه عرصه ها و حل مشکلات است. نه خیر هدف اصلی دین تبیین سعادت حقیقی انسان و راهکار رسیدن به آن است. هیچ اندیشمند طرفدار قرائت رسمی نگفته است دین برای همه عرصه ها نسخه دارد. والسلام علی من اتبع الهدی __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معیار در معارف دینی چیست: مقام ثبوت یا مقام اثبات؟! ▪️ مقام اثبات (عاَلم ذهن و استدلال) ▪️ مقام ثبوت (عالَم خارج و ظرف واقع) جناب آقای حیدری چندین سال است که اقدام به طرح دیدگاه‌هایی نادر و جنجالی می‌کند. وی در این کلیپ با تفکیک مقام ثبوت و اثبات، ادعا می‌کند ما موظف به مقام اثبات هستیم نه ثبوت. واقعیت آن است که بسیاری از دیدگاههای وی ریشه در نگرش‌های ناقص و گاه نادرست در مسائل معرفت‌شناختی دارند. اگر توفیق ربوبی یار شود، قصد آن دارم مبانی معرفت‌شناختی او را بررسی کنم. ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم پیش از این وعده داده بودم، مبانی و آرای معرفتشناختی سید کمال حیدری را بررسی کنم، اما در روزهای گذشته بخشهایی از مصاحبه ایشان با شبکه العراقیۀ منتشر شد که واکنشهایی را نیز در پی داشت. از این رو، تصمیم گرفتم نخست به بررسی مدعیات مطرح شده در آن بخش از مصاحبه پبردازم. ان شاء الله اگر توفیق الهی یاری کند، در آینده نزدیک به نقد آرای معرفتشناختی وی خواهم پرداخت، هر چند اصل مدعای این مصاحبه نیز در قلمرو معرفتشناسی دینی است. بخشی از این مصاحبه را در زیر مشاهده فرمایید. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 گفتگوی سید کمال حیدری با شبکه العراقیه سید کمال حیدری در بخش پنجم گفتگو با شبکه العراقیۀ دیدگاهش در خصوص مسئله تکفیر را بیان می‌کند و اینکه تکفیر اختصاص به اهل سنت ندارد بلکه در میان علمای شیعه نیز رایج است. عین مدعای ایشان در این مصاحبه این است که ایشان میگوید: «هذا أقوله بضرس قاطع و أقطع فیما أقول: لایوجد عالم إثنی عشری إلا یحکم بکفر المسلمین جمیعاً باطنا، نعم یختلفون ظاهراً . . . بحسب الباطن و بحسب الحشر الأخروی و بحسب البعد الکلامی إتفقت کلمۀ علماء الشیعۀ علی کفرهم.» ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔸 نقدی بر سخنان در گفتگو با شبکه العراقیه (1) سید کمال حیدری در بخش پنجم گفتگویش با شبکه العراقیۀ به سراغ مسئله رفت و سخنانی را اظهار داشت که بازتاب فراوانی در میان اندیشمندان و حتی مسلمانان و شیعیان سایر کشورها در پی داشت. این نوشتار قصد آن دارد مدعای اصلی سید کمال را بررسی کند. پیش از ورود به به این بررسی علمی توجه به این نکته ضروری است که بی تردید هر گوینده و نویسنده ای در سخنانش هدفی را دنبال میکند، فردی چون سید کمال نیز نسبت به وسعت و عمق تأثیر مدعیاتش ناآگاه نیست. شاید به همین علت بود که برخی از اندیشمندان در واکنش به مدعیات سید کمال بر این جهت تأکید بیشتری کردند. مقدمه بحث: پیش از بررسی میزان اعتبار مدعای سید کمال حیدری باید اشاره کنیم که اسلام و کفر دو اصطلاح ظاهری و باطنی در میان اندیشمندان دارند. ناظر به ایمان و کفر قلبی است، اما ناظر به وضعیت ظاهری است. چنان که سید کمال نیز اظهار داشت بنا بر نظریه مشهور فقهای شیعه، هر کسی که به زبان اظهار اسلام کند و شهادت به توحید و نبوت را بر زبان جاری کند، باید او را مسلمان دانست و احکام فقهی مسلمان را بر وی جاری کرد. موضوع احکام فقهی و مربوط به نحوه رفتار دیگران با او و اموال اوست. اما ناظر به ایمان قلبی است که امری باطنی و غیرمشهود است. اسلام باطنی و ایمان قلبی موضوع ثواب و عقاب اخروی است. در واکنشهای علمی به سخنان سید کمال، برخی بدون توجه کافی به مدعای کانونی وی بر این سخن تکیه کردند که فقهای شیعه معنقد به اسلام ظاهری سایر فرق اسلامی هستند. اما روشن است که سخنان سید کمال ناظر به این مسئله نیست، بلکه چنان که در ویدئوی مصاحبه روشن است، مدعای ایشان این است: «هذا أقوله بضرس قاطع و أقطع فیما أقول: لایوجد عالم إثنی عشری إلا یحکم بکفر المسلمین جمیعاً باطنا، نعم یختلفون ظاهراً . . . بحسب الباطن و بحسب الحشر الأخروی و بحسب البعد الکلامی إتفقت کلمۀ علماء الشیعۀ علی کفرهم.» ⭕️ مدعای اصلی سید کمال این است که وی به ضرس قاطع میگوید: همه علمای شیعه معتقد به کفر باطنی سایر مسلمانان هستند. این مدعای آقای حیدری از چند جهت مخدوش است: نخست آن که، باید از ایشان پرسید دلیل و مستند این قطع شما چیست؟ آیا جناب عالی که این گونه با ضرس قاطع ادعا میکنید «هیچ عالمی شیعی وجود ندارد که سایر مسلمانان را کافر نداند»، همه کتابهای فقهی و کلامی و تفسیری همه علمای شیعه از فقها، متکلمان و مفسران را بررسی کرده اید؟! لابد استحضار دارید که دامنه علمای شیعه همه اندیشمندان شیعه در طول چهارده قرن اسلام در همه جغرافیای زمین را شامل میشود. چگونه چنین ادعایی کلان آن هم با قاطعیت مطرح میفرمایید؟ دوم این که، در همین روزها شاهد آن بودیم که برخی از اندیشمندان معاصر شیعه همچون حضرت آیت الله سیستانی طبق نقل نماینده رسمی شان اعلام کردند که معتقدند اهل سنت، هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ باطنی مسلمان هستند. جناب حیدری در حالی ادعای قطع نسبت به دیدگاه مورد اتفاق همه علمای شیعه میکند که یک اندیشمند شیعی برجسته همعصر با وی دیدگاهی خلاف مدعای او دارد! ممکن است خواننده محترم بفرمایند حالا چرا این قدر مته به خشخاش میگذارید؟ فرض کنید ایشان گفته اند نظر «مشهور علمای شیعه» این است. پاسخ آن است که تحریف حقیقت با همین بزرگنمایی ها و کوچکنمایی ها محقق میشود، چنان که در ادامه نیز خواهیم دید. کسی که به دنبال کشف و بیان حقیقت است، نباید در یک موضوع حساس مذهبی، بخشی از حقیقت را درشت تر نشان دهد و بخشی دیگر را اصلاً مطرح نکند. سوم و مهمتر از همه آن که، گوینده این سخنان چند مسئله را با هم در آمیخته است که اگر این مسائل به درستی از هم تفکیک شوند، حقیقت روشن خواهد شد. مسئله اول موضوع عقیده است. بنا بر اعتقاد علمای شیعه که در کتب کلامی متعدد به تفصیل با آیات و روایات فراوان همچون آیه ولایت، حدیث غدیر و حدیث منزلت اثبات شده است، در میان مذاهب مختلف اسلامی، تنها مذهب شیعه اثناعشری بر حق است و اعتقادات سایر فرقه ها در مواردی که با باورهای شیعی اختلاف داشته باشند، حق و مطابق با واقع نیستند. پس تنها شیعه اثناعشری برحق است و سایر فرق مشتمل بر پاره ای عقاید باطل هستند. بر این اساس، کسی است که به باورهای شیعی ایمان داشته باشد و هر کس به همه یا بخشی از مسلمات اعتقادی شیعه از جمله ولایت ائمه دوازده گانه ایمان نداشته باشد، مؤمن حقیقی نیست، بلکه گرفتار کفر باطنی است، هر چند در جامعه اسلامی بلکه شیعی زندگی کند و اسمش مسلمان یا حتی شیعه باشد. آنچه مهم است اعتقاد قلبی به باورهای شیعی است. ادامه👇🏻👇🏻👇🏻