#غزل_بعداز_شهادت
همسايه ها ، مَردُم ، دگر راحت بخوابيد
زهراي من رفته سفر راحت بخوابيد
آن دختري كه باعث آزارتان بود
مهمان شده نزد پدر راحت بخوابيد
با دست خود هستي خود را دفن كردم
شد پير خيبر بي سپر راحت بخوابيد
ديگر نمي آيد صداي آه آهش
از درد پهلو تا سحر راحت بخوابيد
فكر خبر بوديد از بيمار بدحال
جان داد زهرا بي خبر راحت بخوابيد
بانوي من با سينة مجروح رفت و ...
من ماندم و اين ميخِ در راحت بخوابيد
حورية انسيه كه سيلي نمي خواست
كشتند او را در گذر راحت بخوابيد
باخنده هستيِ مرا آتش كشيدند
دامان زهرا شعله ور راحت بخوابيد
دل تنگم و ديدار يارم مي روم من
هر نيمه شب با چشم تر راحت بخوابيد
🌸 احکام 🌸
📥 سوال:
حکم ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت چیست؟ آیا مانع اتصال صفوف نماز جماعت است؟
📤 پاسخ:
✍ امام (ره):
اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند.
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر بچه مميز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنين اگر يک يا چند بچه غير مميز يا بچه مميزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی از جلو و يا طرف ديگر اتصال باشد و يا اينکه فاصله بين دو مأموم بيش از يک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت گویند مانعی ندارد. بنابر این فاصله شدن یک یا دو نفر که نماز نمی خوانند مانعی ندارد ولی مستحب است صفوف کاملًا به هم متّصل باشد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر واسطه اتصال به جماعت، بچّه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند و هم چنین اگر شیعه اثنی عشری نباشد چنانچه نماز او بر طبق مذهب وی صحیح باشد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
مسأله اگر بین مأموم و امام یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال مأموم با امام است کمتر از مقدار جسد انسان در حال سجده که حدود یک متر است فاصله گردد، مانعی ندارد، ولی اگر بیش از این مقدار فاصله شود، جماعتش صحیح نیست، بنابراین اگر چند نفر که نمازشان باطل است فاصله شوند، نمی تواند اقتدا کند، و اگر در وسط نماز به مقدار جسد انسان در حال سجده فاصله شود، به احتیاط واجب قصد فرادی نموده نماز را تمام کند. به هر حال اگر شک داشته باشد که نماز امام یا مأمومین سمت راست یا سمت چپ یا جلو صحیح است یا نه، می تواند به جماعت خود ادامه دهد و اقتدا نماید و بچه ممیّز؛ یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد، اگر شرایط نماز را رعایت کند، نمازش صحیح است و اگر شک داشته باشند که نمازش صحیح است یا نه، حکم به صحّت ِ نمازش می شود.
✍ آیت الله وحید:
اگر بين كسانى كه در يك صف ايستاده اند، يك نفر كه نمازش باطل است يا بچّه مميّزى كه ندانند نماز او صحيح است فاصله شود، در صورتى كه از جهت مأموم ديگر اتّصال به جماعت نباشد ـ بنابر احتياط واجب ـ نمى شود اقتدا كرد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸 احکام 🌸
❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✳️ مقام معظم رهبری:
به طور کلی تلقیح_مصنوعی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به صاحب_نطفه_و_تخمک است. [
✳️ آیت الله مکارم: تلقيح_نطفه_بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا مستلزم_لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است.
✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد.
خارج_رحم
✳️ آیت الله وحید: حرام است.
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین تلقیح_نطفه_محارم مثل برادر مطلقا جایز نیست.
✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند زن_بیگانه از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد صاحب_اسپرم و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل محرم بودن و غيره را دارد.
نماز مقابل تصویر روح دار
برخی از مردم نماز خود را در جایی که قاب عکس یا تصویر دیگران هست، اقامه می کنند.
در حالی که نماز خواندن در جایی که تصاویر روح دار وجود دارد، اگرچه روبروی نمازگزار نباشد، مکروه است.
بنابراین بهتر است تصاویر در هنگام نماز پوشانده شود.1
نکته: نماز خواندن روبروی آینه نیز، چنین است.
1. اجوبة الاستفتائات س 375
🌱
غیبت فرد راضی
برخی از مردم با استناد به اینکه فردی که در مورد او غیبت می کنیم راضی است، به راحتی عمل خود را توجیه می کنند.
در حالی که راضی بودن شخص، حرام بودن غیبت را از بین نمی برد.
توضیح المسائل جامع، م 2267
🌱
رهن بدون اجاره
برخی از افراد خانه شان را رهن کامل می دهند، بدون آن که اجاره ای دریافت کنند.
در حالی که رهن کامل حرام بوده و باطل است و باید حتما مبلغی که عرفاً اجاره محسوب می شود، به عنوان اجاره بها پرداخت گردد.
اجوبة الاستفتائات خامنه ای، بخش اجاره
سلام علیکم دوستان بزرگوارم صبح شما بخیر طاعات قبول ان شاءالله
برای استفاده بهترازمطالب تااخرشب هیچ پستی گذاشته نمیشود
لطفا بامراجعه به ایدی خادم کانال اگر انتقادی پیشنهادی برای بهتر شدن مطالب دارید حقیر رایاری بفرمائید سپاسگزارم از لطف و محبت شما ملتمس دعای خیر شما هستم🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
جذبه از یاقوت و گوهر میرود
سورۂ اخلاص و کوثر میرود
زجرها دیده ست اما غرق شوق؛
محض ِ دیدار پیمبر(ص) میرود
لرزه می افتد به جانِ مرتضی(ع)
هر زمان که جانبِ «در»... میرود
گرچه خوانده مجتبی(ع) أمن یُجیب
خوب میداند که آخر میرود...
نیمه شب «عجّل وفاتی» خوانده و
دیگر از آغوش بستر میرود
با چه حالی حضرت دارالشّفا
مضطر و بشکسته پیکر میرود
از دو چشمش اشک جاری میشود
تا که زینب(س) سمتِ معجر میرود
روضه بر پا میشود وقتی حسین(ع)؛
تشنه در آغوش ِ مادر میرود!
🍃 رونق کسب_و_کار_و_مغازه 🌹
💠✨اگر کسی دعای زیر را موقع گشودن محل کسب و موقع بستن و موقع ورود و خروج از منزل بخواند کسب و کارش رونق گیرد و منزل پر برکت شود و اگر یکی از آن را هم نوشته بر در بیاویزد مفید تر خواهد بود
🌺اَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا رِزْقاً حَلاَلاً طَيِّباً بِلاَ كَدًّ وَاسْتَجِبْ دُعَائَنَا بِلاَ رَدٍّ وَنَعُوذُ بِكَ عَنِ الْفَضِيحَتَيْنِ اَلْفَقْرُ
وَالدَّينَ سُبْحَانَ الْمُفَرَّجِ عَنْ كُلِّ مَحْزُونٍ وَمَغْمُومٍ سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ خَزَائِنَهُ بِقُدْرَتِهِ بَيْنَ الْكَافِ
وَالنُّونُ اِنَّمَا اَمْرُهُ اِذَا اَرَادَ شَيْئاً اَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فَسُبْحَانَ الَّذِى بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيئٍ
وَاِلَيْهِ تُرْجَعُونَ هُوَاْلاَوَّلُ مِنَ اْلاَوَّلِ وَاْلاَخِرُ بَعْدَ الاَخِرِ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ لَيْسَ
كَمِثْلِهِ شَيئٌ فِى اْلاَرْضِ وَلاَ فِى السَّمَاءِ وَهُوَالسَّمِيعُ الْعَلِيمُ لاَ تُدْرِكُهُ اْلاَبْصَارُوَهُوَ يُدْرِكُ اْلاَبْصَارَ
وَهُوَاللَّطِيفُ الْخَبِيرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ🌺
🌸 احکام 🌸
❓س1_ جبيره چيست؟
ج ـچيزي كه با آن زخم و شكستگي را مي بندند و دوايي كه روي زخم و مانند آن مي گذارند جبيره ناميده مي شود.
❓س 2_ اگر در يكي از اعضاي وضو زخم با دمل و يا شكستگي باشد و آب براي آن ضرر داشته باشد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ چنانچه روي آن باز و آب براي آن ضرر ندارد بايد به طور معمول وضو گرفت.
❓س 3_ اگر زخم يا دمل يا شكستگي در صورت و دستهاست و روي آن باز و ريختن آب روي آن نيز ضرر دارد چگونه بايد وضو گرفت؟
ج ـ چنانچه كشيدن دست تر به آن ضرر ندارد بنا بر احتياط واجب دست تر بر آن بكشد.
❓س 4_ اگر دست تر كشيدن بر روي زخم ضرر داشت و يا زخم نجس است و نمي شود آن را آب كشيد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ بايد اطراف زخم را از بالا به پائين بشويد و بنا بر احتياط واجب پارچه پاكي روي زخم بگذارد و دست تر روي آن بكشد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نيست بايد اطراف زخم را بشويد و بنا بر احتياط مستحب تيمم نيز بنمايد.
❓س 5_ وقتي كه زخم دمل يا شكستگي در جلوي سر يا روي پاها مي باشد و روي آن باز و مسح نيز نتوانيم انجام داد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ بايد پارچه پاكي روي آن بگذارد و روي پارچه را با تري آب وضو كه در دست مانده مسح كند.
❓س 6_ اگر زخم يا دمل يا شكستگي در جلوي سر يا روي پا طوري باشد كه گذاشتن پارچه نيز ممكن نباشد چگونه بايد عمل نمود؟
ج ـ اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد مسح لازم نيست و بنا بر احتياط بايد بعد از وضو تيمم نيز بنمايد.
❓س 7_ در چه صورت لازم است روي زخم يا دمل يا شكستگي را باز نمود و وضو گرفت؟
ج ـ چنانچه باز كردن آن ممكن است و آب براي آن ضرر ندارد چه زخم و مانند آن در صورت باشد يا در دستها يا جلوي سر و روي پاها.
❓س 8_ اگر باز كردن روي زخم ممكن باشد ولي آب براي او ضرر داشته باشد تكليف چيست؟
ج ـ اگر زخم يا دمل يا شكستگي در صورت يا دستها باشد و بشود روي آن را باز كرد چنانچه ريختن آب روي آن ضرر دارد و كشيدن دست تر ضرر ندارد بايد دست تر روي آن بكشد و بنا بر احتياط مستحب پارچه پاكي روي آن بگذارد و روي پارچه را نيز دست بكشد.
❓س9_ اگر نمي شود روي زخم را باز كرد و رساندن آب به زخم ممكن است و ضرر ندارد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ اگر نمي شود روي زخم را باز كرد ولي زخم و چيزي كه روي آن گذاشته پاك است و رسانيدن آب به زخم ممكن است و ضرر ندارد بايد آب را بر روي زخم برساند.
❓س 10_ هر گاه زخم يا چيزي كه روي آن گذاشته نجس باشد براي وضو گرفتن چه تكليفي داريم؟
ج ـ چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روي زخم ممكن باشد بايد آن را آب بكشد و هنگام وضو آب را به زخم برساند.
❓س 11_ در صورتي كه آب براي زخم ضرر دارد يا رساندن آب به روي زخم ممكن نيست چه عملي بايد انجام داد؟
ج ـ در صورتي كه آب براي زخم ضرر دارد يا رساندن آب به روي زخم ممكن نيست و يا زخم نجس است و نمي شود آن را آب كشيد بايد اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روي آن را مسح كند.
❓س 12_ اگر جبيره نجس بود يا نمي شد روي آن دست تر كشيد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ اگر جبيره نجس است يا نمي شود روي آن دست تر كشيد مثلاً دوايي است كه به دست مي چسبد، پارچه پاكي را روي آن بگذارد و دست تر روي آن بكشد و اگر اين نيز ممكن نباشد بنا بر احتياط واجب وضو بگيرد و تيمم نيز بنمايد.
❓س 13_ اگر جبيره تمام صورت يا تمام يكي از دستها يا تمام هر دو دست را گرفته باشد چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ بايد وضوي جبيره اي بگيرد و بنا بر احتياط واجب تيمم نيز بنمايد.
❓س 14_ اگر جبيره تمام اعضاي وضو را گرفته باشد چگونه بايد وضو گرفت؟
ج ـ بنا بر احتياط واجب بايد وضوي جبيره اي بگيرد و تيمم نيز بنمايد.
❓س 15_ كسي كه در كف دست و انگشتها جبيره دارد چگونه بايد عمل نمايد؟
ج ـ كسي كه در كف دست و انگشتها جبيره دارد و در موقع وضو دست تر روي آن كشيده است بايد سر و پا را با همان رطوبت مسح كند.
❓س16_ اگر جبيره تمام پهناي پا را گرفته باشد ولي مقداري باز باشد چه تكليفي داريم؟
ج ـ اگر جبيره تمام پهناي پا را گرفته ولي مقداري از طرف انگشتان و مقداري از طرف بالاي پا باز است بايد جاهايي كه باز است روي پا را و جايي كه جبيره است ، روي جبيره را مسح كند.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
4_5785210429613540554.mp3
2.28M
🇮🇷 تقدیم به فوتبالیست های عزیز کشورمون
❤️ یازده ستاره
🎤🎤 سالار عقیلی
4_5881924528954671596.mp3
7.98M
🇮🇷 تقدیم به فوتبالیست های عزیزمون
❤️ خاک عزیز ایران
❤️ واسه توئه اگه غروری هم هست
1_13458780.mp3
8.68M
🇮🇷 تقدیم به ورزشکاران حماسه آفرین
🎤یا علی بگو، حماسهای به پا کن دوباره...
1_31292342.mp3
4.52M
🎙 سلام به اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
🔺بانوای: حاج #میثم_مطیعی
اماده میشیم برا روضه شبهای جمعه
قبلا از اطاله مطالب پوزش میخوام
اگه دلی شکست واشکی ریخت التماس دعا دارم👇👇👇👇
یه داستان خیلی کوتاهی رو بگم و از حضورتون مرخص بشم
دیر اومدم ، زیاد وقتتونو نمیگیرم
از کسانی که سال های سال بی قرار امام زمانش بوده مرحوم سید حیدر حلی ، از علما و شعرای بزرگ شیعه ست .