eitaa logo
مدح و متن اهل بیت
15هزار دنبال‌کننده
18.1هزار عکس
18.9هزار ویدیو
1.4هزار فایل
@Yas4321 ارتباط با ادمین @Montazer98745 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🌾🌾🌾🌾 ✍پیرمرد داخل حرم دستی کشید روی پای جوانی که کنار او نشسته بودو گفت سواد ندارم برایم زیارتنامه میخوانی تاگوش دهم. جوان باکمال میل پذیر فت و شروع کرد به خوانـدن زیارت نامه السَّلامُ عَلَیْکَ یا بْنَ رَسُولِ اللّهِ .... وسـلام داد به معصومیـن تا امام عسکری(ع). جوان با لبخندی پرسیـد: پدرم امام زمانـت را میشناسی؟ پیرمرد جواب داد:چرا نشناسم؟ جوان گفت: پــس سلام کن. پیرمـرد دستش را روی سینـه اش گذاشت و گفت : السَّلامُ عَلَیْکَ یا حجة بن الحسـن العسکری جوان نگاهی به پیرمرد کرد و لبخند زد و دست خود راروی شانه پیر مرد گذاشت وگفت: «و علیک السلام و رحمـة الله و برکاتة» مبادا امـام زمـان کنارمان باشد و او را نشناسیم.. آقا سلام، باز منم، خاک پایتان دیوانه ای که لک زده قلبش برایتان! در این کلاس سرد، حضور تو واجب است. این بار چندم است که استاد غایب است؟
💢توصیه اهل بیت در مورد لحظه نگاه به چیست؟ ✅در روایات توصیه شده است هنگام دیدن نامحرم، نگاه خود را به سمت بلند کنید که این کار دارد ✅پیامبر گرامی اسلام در به این سوال فرمودند: سرش را به طرف بلند کند [و دعا نماید] و به نگاهش به آن زن ادامه ندهد؛ بلکه خود باشد و براى موفقیت در خوددارى از نگاه به نامحرم، از فضل کمک بطلبد 📚الکافی ج 5، ص 494،  ✅پیامبر اسلام (ص): هیچ مسلمانى نیست که چشمش به بیفتد و برای از آن، روی برگرداند، مگر این‌که خداوند به او توفیق عبادتى دهد که شیرینى آن‌را در مییابد. 📚جامع الاخبار، ص 145
💠 يڪروز در منزل ديدم خانم دستگيره هاى زيادى دوخته ڪه با آن ظرف هاى داغ غذا را بر مى دارند ڪه دستشان نسوزد، آنها را برداشته و به جلسه درس براى جايزه آوردم . وقتى خواستم جايزه بدهم به طرف گفتم : يڪى از اين سه مورد جايزه را انتخاب ڪن : 1⃣ يڪ دوره تفسير الميزان ڪه 20 جلد است. 2⃣ مقدارى پول . 3⃣ چيزى ڪه به آتش و گرماى دنيا نسوزى . گفت : مورد سوّم . من هم دستگيره ها را بيرون آورده به او دادم . همه خنديدند.
هدایت شده از F ،Emami
🔮 ✨نمازهايم اگر "نماز" بود موقع سفر، ذوق نمی کردم از شکسته شدنش 🍃نمازهايم اگر نماز بود که رکعت آخرش این قدر کیف نداشت ✨اگر نمازهایم نماز بود تبدیل نمی شد به نمایش پانتومیم برای نشان دادن خاموش کردن شعله گاز ❌نمازهایم"نماز" نیست اگر نمازم نماز بود ✨می شد پناهگاه... می شد مرهم... ✨می شد شاه کلید...🗝 خــ💖ــدایا! من از تو فقط یک چیز می خواهم. بر من منت بگذار و کاری کن نمازهایم نماز بشوند🙏
هدایت شده از F ،Emami
💚 شب‌ها را بکوب! و دلت را به او بسپار تنها جایی است ڪه "ساعت اداری" ندارد. و ورود برای ازاد است.
هدایت شده از miss_fatii
امام باقر(ع) از شخصی به نام"میسر" میپرسند:از این جا تا قرقیسا چقدر فاصله است؟؟؟ آن در جوابه امام میگوید: آن جا نزدیک ساحل فرات است. آنگاه امام با شگفتی میفرمایند: آگاه باش. در آنجا واقعه ای رخ میدهد که از زمان خلقت آسمان و زمین تا حالا چنین واقعه ای رخ نداده و در آینده هم رخ نخواهد داد! پیامبر خدا(ص)میفرمایند: فرات، کوهی از طلا و نقره را بر ملا میکند. بر سر آن جنگی در برمیگیرد که نه نفر، هفت نفرشان کشته میشوند. بعد هم حضرت به پیروانش توصیه میکند،اگر در آن زمان بودید، به هیچ وجه نزدیک آن ماجرا نشیند.(کتاب خطی ابن حماد،ص 92) بعد سفیانی سپاهی به کوفه میفرستد. آن ها سه شبانه روز به غارت و چپاول مردم میپردازند و شصت هزار نفر را هم به قتل میرسانند. در این هنگام، پرچم هایی از خراسان ظاهر میشود و به زودی خودشان را به کوفه میرسانند. خلاصه قبل از اینکه سپاه خراسان برسد، شخصی از اهالی کوفه علیه سفیانی قیام میکند. از آن جایی که تعدادشان بسیار کم است،آن به دست فرمانده سپاه سفیانی بین "حیره"و"کوفه" کشته میشود. آن وقت سفیانی برای دستگیری حضرت مهدی(عج) سپاهی به فرماندهی "خزیمه" به مدینه میفرستد. امام با شنیدن این خبر، مضطرب و نگران، به همراه شخصی به نام "منصور" از مدینه خارج میشود.(بحارالانوار،ج52 ، ص222) از این رو خزیمه به تعقیب امام میپردازد تا اینکه در مکانی به نام "بیدا" خداوند خطاب به جبرئیل امین میفرمایند: ای جبرئیل برو و آن ها را نابود کن! پس جبرئیل ضربه ای به زمین میزند و با این ضربه، زمین به جز دو نفر، همه را به کام مرگ میفرستد.(نسخه خطی ابن حماد،ص 91)
باآنڪہ غرق معصیٺمـ باز همـ خوشمـ نامٺـــــ هنوز اشڪ مــــرا در مے آورد
هدایت شده از F ،Emami
✨﷽✨ 👌بهترین فـــــیلتر شکن ⛔️انسان با انجام گناه فیلترهایے بین خود و خدا ایجاد میکند ! گناهانے که مانع استجابت دعا هستن و راه انسان به خدا رو ناهموار میکنن و اما " نـــــماز " بهترین فیلتر شکن دنیاست! خـــــدا این فیلتر شکن را امضا و مهر کرده است خصوصیت مهم این فیلتر شکن این است که مانع انجام گناه مے شود و رشد و کمال انسان را سرعت مے بخشد. ✔اگر باور ندارید این آیه را بخوانید " اِنَ الصَلاة تَنهےٰ عَنِ الفَحشا وَ المُنکَر " 🌷"بدرستے که نماز انسان را از فساد و فحشاء باز مے دارد "🌷 ۴۴
💢شیعه واقعی هرگز نمی بینیم سلمان فارسی یا ابوذر غِفاری عمار یاسر و یا مالک اشتر نخعی بگویند ما که علی داریم، علی را هم که دوست داریم، دیگر بس است؛ دیگران بروند عمل کنند. برخلاف آن کس که شراب می خورد و می گوید من علی دارم چه غم دارم، قمار می کند می گوید من علی دارم چه غم دارم، زنا می کند می گوید من علی دارم چه غم دارم؛ مثل اینکه علی آمده برای این که فسّاق و فجّار را بیمه کند! 📚گریز از ایمان و گریز از عمل، ص 165
هدایت شده از 
b (281)_011016165127.mp3
2.66M
امشب پرونده اعمال ما به آقامون نشون میدن 📑 خوش به حال اونایی که پا عهدشون وایسادن نامشون سفید میره پیش آقا و آقا مهر تایید میزنه پا نامشون 😌 یه عده ای هم نتونستن بمونن...☹️ خدایا من گناه کردم، غلط کردم بخاطر امام زمان منو ببخش ،خدایا نمیخوام امشب امام زمانم بخاطر من گریه کنه اذیت بشه😭😭😭😭😭 خدایا توبه ما رو قبول کن یاالله😔
🌺🌟 پیام هایی در دنیای مجازی منتشر شده است.🌟 با این عناوین👇 🌟1⃣یا متن پایین رو نخون یا اگه خوندی باید کپی کنی.❌ 🌟2⃣به عشق باب الحوائج تا متن پایین رو دیدی کپی کن.❌ 🌟3⃣این اسامی خداوند رو ارسال کن بزرگترین مشکلت حل میشه.❌ 🌟4⃣اگه این متن رو کپی نکنی یه اتفاق بد برات میفته.❌ 🌟5⃣خدایا هرکس این پیام رو منتشر کرد درد دلش رو رفع کن.❌ 🌟5⃣اگه کپی نکنی مدیونی.❌ 🌟7⃣نورانی شود چهره کسی که این پیام را به دیگران برساند.❌ (حدیثی که به اهل بیت نسبت داده شده است.) 🌟8⃣تو رو به حضرت زهرا قسم متن رو نخون اول یه آرزو کن.❌ 🌟9⃣اگه کپی کنی قشنگ ترین روءیات در عرض چهار روز اتفاق میفته.❌ 🌟🔟اگه نفرستی چهار اتفاق بد برات میفته.❌ 🌟1⃣1⃣به چهار گروه بفرست بعداز 28 دقیقه کسی بهت زنگ میزنه که انتظارشو نداری.❌ 🌟و اما پشت پرده ی این مطالب👇 🚫هنری لیونر، فقیه دینی اسراییل: 💥ما با طراحی پیام های ✨فارسی، عربی، ترکی و اردویی✨ و آوردن نام پیامبر و ائمه در آخر پیامها می نویسیم به 10 نفر بفرست تا امروز معجزه آن را ببینی!⛔ 💥با گذشت امروز یا ساعت یا هفته مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست، پس آن را خرافه تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست میدهند.
💕سخنی ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻃﻼ! ✍ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﭘﺸﯿﻤﺎﻥ ﻣﺸﻮ... ﻭ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻗﺪﺭ خوبي ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﻧﺴﺖ، ﻏﻤﮕﯿﻦ ﻣﺸﻮ! ﭼﻮﻥ ﮔﻨﺠﺸﮏﻫﺎ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺁﻭﺍﺯ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻﮐﺲ ﺗﺸﮑﺮ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ! ﻭﻟﯽ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺁﻭﺍﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ... 👈ﻧﮕﺎﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ... ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺪ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ، ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ! ﻭ ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺟﺬﺍﺏ، ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻫﯿﭻ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ! هیچکدام این نظرها تو را متوقف از سیر وکمال نکند زیرا دیدگاه مردم برای تو فایده ای ندارد. ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻫﺴﺘﯽ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ... 👌ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺧﻮﺩﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ...
🔵 و پس از ❓سوال: آیا دفن کیسه صفرا و آپاندیس در صورت خروج از بدن، واجب است؟ ✅‌ پاسخ:👇👇 ✴️ مقام معظم رهبری: مستحب است دفن شود. [1] ✴️ آیت الله مکارم: دفن آن واجب نیست، هر چند دفن آن بهتر است. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: لازم نیست آن را دفن کنند. [3] ✴️ آیت الله وحید: بنابر احتیاطِ واجب در کهنه ای پیچیده شود و دفن گردد. [4] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: دفن اعضای فاقد ، لازم نیست. [5] ================ ⭕️ منبع *⃣ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0clwTqExxAQ. *⃣ [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. *⃣ [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، کد استفتاء: 561671. *⃣ [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 40042. *⃣ [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36507.
💠حق الناس های رانندگی 💠 ✴در شغل رانندگی مسائل حق الناس بسیار پیش می آید. به چند نمونه از آنها اشاره می شود: ❌- گرفتن کرایه زیادی ❌- پس ندادن بقیه کرایه ❌- تحویل ندادن وسائل جا مانده ❌- سوار کردن مسافر در مسیرهای دربستی ❌- عدم رعایت حق تقدم ❌- پارک کردن در حریم خانه دیگران ❌- سد معبر ❌- ایجاد راه بندان و اتلاف وقت ❌- ایجاد خسارت ❌- نرساندن مسافر به مقصد ❌- پاشیدن گل و لای به روی عابرین در فصل بارندگی ❌- بوق زدن های مکرر و بی وقت ❌- استفاده کردن از اتومبیلهای دود زا و آلوده کردن هوا ➖➖➖➖➖➖ راه قدس از کربلا میگذرد:
F Emami: 🐞 برادروخواهرعزیزم توبه کنید 🍃 اگه توبه کردی خجالت نکش از اینکه مسخرت کنن بگن تا چند هفته پیش فلان کارو میکردی فلان گناهو میکردی حالا اومدی از خدا حرف میزنی 🍃 افتخار کن که در اوج جوانی با اینکه این همه زمینه ی گناه داشتی اما توبه کردی. 🙂 😳😍 چرا سرتو پایین گرفتی؟ سرتو بالا بگیر بگو تو اوج جوانی با اینکه مشروب در دسترسم بود توبه کردم 👌بگو با اینکه میتونستم با چند تا دختر دوست شم اما اومدم با خدا دوست شدم... 👌بگو تا دیروز با نامحرم دوست بودم اما بخاطر خدا دست از این گناه کاری ها برداشتم اومدم با خدا دوست شدم... 🙋 از اینکه دیروز بی حجاب بودی اما امروز توبه کرده ای و با حجاب شده ای.افتخار کن به این خوش شانسی ات 👈اگر زنا کار توبه کنه خدا اونو میبخشه👉 از توبه کردن خجالت نکش ای مسلمان توبه کردن افتخار است. ❌وای به حال آن کس که توبه نمیکند❌😰 «لَا تَقْنَطـوا مِن رَّحْمَةِ الــلَّـه» از رحــمــت الـلّـه نـاامید مباش (زمر/53)🌹 «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ» 🔹الــلّـــه توبه کنندگان را دوست دارد😊
🔹شرف الشمس چه قدر واقعیت دارد؟ 🔺۱۹ فروردین روزی است که به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حکاکی روی انگشترهای عقیق زردرنگ به نیت گشایش کارها و افزایش روزی، از جمله کارهای پرطرفدار این روز است. 🔹چرا ۱۹ فروردین؟ چرا شرف الشمس؟ نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل(فروردین) باشد. آن ها می گویند این روز خاص بنابه محاسبات نجومی، روزی است، زیرا خورشید در ساعات خاصی از این روز، در بهترین موقعیت کهکشانی خود در در سال قرار دارد. 🔺ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در باب « در احکام نجوم » فصل « بهره های ستارگان اندر بروج» زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند؟‌‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است. براساس جدول کتاب التفهیم شرف شمس هنگامی است که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل باشد. 🔹شرف الشمس سنگ نیست. 🔺در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(ع) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند. 🔺در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۳ روی طلا ، عقیق زرد، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاعذ و یا پارچه می نویسند و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می نویسند و درقرآن می گذارند. اما نقش های رمز گونه ای كه شرف الشمس ناميده ميشود در كتاب «جنةالوافيه» مشهور به «مصباح كفعمي» آمده است. كفعمي در حاشيه كتاب مينویسد: «در بعضي از كتابهاي علماي شيعه ديدم كه اين شكل از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است.كه وقتي عازم جهاد بود در بين راه كه استراحت مي كردند اين شكل ها را بر روي سنگي حك كرد و فرمود: اين رمز پيروزي ماست» ⚠️ البته سند روایت چندان محکم نیست منتها شيخ بهايي هم همين شكل را در كتاب «سرّ المستتر» با اندكي تغيير آورده است. البته در كتابهاي ياد شده اين شكل به «شرف الشمس» ناميده نشده است و احتمالاً تشخيص اساتيد علم ختوم و اذكار اين بوده كه اين شكل در شرف شمس - كه نوزدهم فروردين ماه است - نوشته شود كه ساعت خوبي است و باعث تأثير بيشتر اين شكل خواهدبود. 🔺در كتاب «هزار و يك نكته»، نكته ۲۷۷، تأليف آيت اللّه حسن زاده آملي نيز مطالبي راجع به اين شكل آمده است. 🔹ناگفته نماند آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی فرموده اند: حرز مزبور اعتبار ندارد و در روایات معتبر نیامده است و محتوای آن هم محتوای قابل ملاحظه ای نیست و سزاوار است مومنین و مومنات برای حفظ خود از آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام در کتب معتبر وارد شده است استفاده نمایند.
خصوصيات حكومت امام مهدي عج در قرآن در اين نوشتار به طرح دو شبهه كه معمولا در مباحث مهدويت مطرح مي شود مي پردازيم 1-ـ مكان حضرت مهدي در غيبت كبري يكي از سوالاتي كه ممكن است در مورد امام زمان به ذهن آيد اين است كه در عصر غيبت كبري حضرت مهدي ـ أرواحنا فداه ـ در چه مكاني اقامت دارند؟ و چگونه زندگي مي نمايند؟ خوراك غذا لباس وخوابگاه ايشان چگونه است و از كجا تهيه مي شود؟ اصولاً بايد توجه داشت كه اگر در موضوع غيبت اينگونه نقاط مكتوم بماند ايجاد شك وشبهه اي نمي نمايد؛ چنانكه روشن شدن آن نيز در ثبوت واثبات اصل غيبت مداخله اي ندارد؛ ووقتي غيبت شخص امام عليه السلام ومخفي بودن ايشان معقول ومنطقي باشد چنانكه هست وبه آن ايمان داريم مخفي بودن اين خصوصيات به طريق اولي معقول ومنطقي خواهد بود وجهل به اين گونه امور دليل بر هيچ مطلبي نخواهد شد اين پرسش ها با پرسش از اينكه امام هم اكنون در چه نقطه اي است؟ يا با ما چند متر يا چند هزار كيلومتر فاصله دارد؟ يا امروز چه غذائي ميل فرموده است؟ يا چند ساعت استراحت كرده و چه مقدار راه پيمائي نموده فرقي ندارد و بي اطلاعي ما از آن به جائي ضرر نمي زند و عقيده اي را متزلزل نمي سازد خدائي كه به حكمت بالغه و قوه قاهره و مصلحت تامه خود امام را در پرده غيبت قرار داده است قادر است اين خصوصيات را نيز طبق مصلحت از مردم پنهان سازد اما براي اينكه به اين پرسش پاسخ مختصري داده شود عرض مي كنيم بر حسب آنچه از بعضي از احاديث و حكايات معتبر استفاده مي شود امام ـ روحي له الفدا ـ در غيبت كبري در مكان خاصي و در شهر معيني استقرار دائم ندارند كه از آن مكان و آن شهر خارج نگردند و به محل ديگر تشريف نبرند بلكه براي انجام وظايف و تكاليفي به مسافرت و سير و حركت انتقال از مكاني به مكان ديگر مي پردازند؛ و در اماكن مختلف بر حسب بعضي از حكايات زيارت شده اند از جمله شهرهائي كه مسلم به مقدم مباركشان مزين شده است مدينه طيبه؛ مكه معظمه نجف اشرف كوفه كربلا كاظمين سامرا مشهد قم و بغداد است؛ و مقامات و اماكني كه آن حضرت در آن اماكن تشريف فرما شده اند متعدد است؛ مانند مسجد جمكران قم مسجد كوفه مسجد سهله مقام حضرت صاحب الامر در وادي السلام نجف و در حلّه 2-ـ چرا نام امام زمان در قرآن نيامده است تا هر نوع ابهامي رفع شود؟ قرآن كريم براي معرفي شخصيتهاي الهي از سه راه وارد مي شود و در هر موردي طبق مصالحي از شيوه خاصي پيروي مي كند گاهي معرفي با اسم گاهي معرفي با عدد و گاهي نيز معرفي با صفت اگر هم در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده مي شد باز در طول تاريخ شيادان و مدعيان دروغين مهدويت پيدا مي شدند و نام خود را امام زمان و مهدي موعود مي گذاشتند تا از آب گل آلود ماهي بگيرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست كنند مگر نام پيامبر خدا صلي الله عليه وآله وسلم را در انجيل نبرده است؟ ولي گروههاي مغرض از آن بهره برداري ناجوانمردانه كردند اگر نام حضرت مهدي عليه السلام در قرآن نيست ولي صفات و خصوصيات حكومت او در قرآن وارده شده است اصولا قرآن در معرفي افراد مصالح عالي را در نظر مي گيرد گاهي مصالح ايجاب مي كند تنها به صفات افراد بپردازد چنان كه درباره حضرت مهدي عليه السلام جريان از اين قرار است كه اولا تشكيل چنين حكومتي در مواردي صريحا و در موارد ديگر به طور اشاره در قرآن وارد شده است آياتي كه در سوره توبه وصف از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهاني نويد مي دهد مانند ليظهره علي الدين كله يعني تا آن را بر همه اديان پيروز سازد اشاره به تشكيل اين حكومت است زيرا مفسران گويند مضمون اين آيه را كه پيشگويي از گسترش فراگير وهمه جانبه اسلام در سطح جهان است هنوز تحقق نپذيرفته است از اين گذشته در آيه 1-06- سوره انبياء مي فرمايد ما پس از ذكر در زبور نوشتيم كه بندگان شايسته من وارث زمين خواهند بود آيه شريفه نويد مي دهد كه صالحان وارثان زمين خواهند بود و حكومت جهان را به دست خواهند گرفت و به اتفاق تاريخ بشر هنوز اين وعده الهي تحقق نپذيرفته است اگر نام اصلي امام زمان عليه السلام را نبرده به خاطر مصلحتي است كه براي اهل فضل و درك مخفي نمي باشد زيرا به همان علت كه نام امام علي عليه السلام را نبرده نام آن حضرت را نيز ذكر ننموده است اگر نام اين پيشوايان گرامي را مي برد كينه هاي ديرينه بدر و احد و حنين بار ديگر زنده مي شد و لذا مطلب را به صورت كلي مطرح كرده و فرموده است بندگان شايسته من وارث زمين خواهند بود ثانيا اگر نام اصلي امام زمان عليه السلام را نبرده به خاطر مصلحتي است كه براي اهل فضل و درك مخفي نمي باشد زيرا به همان علت كه نام امام علي عليه السلام را نبرده نام آن حضرت را نيز ذكر ننموده است اگر نام اين پيشوايان گرامي را مي برد كينه هاي ديرينه بدر و احد و حنين بار ديگر زنده مي شد و لذا مطلب را به صورت كلي مطرح كرده و فرموده است بندگان شايسته من وارث زم
ين خواهند بود نام بردن از گذشتگان مانند لقمان و ذي القرنين قابل قياس با افراد آينده نيست درباره گذشتگان حسدها و كينه ها تحريك نمي گردد و افراد سودجو و شهرت طلب نمي توانند از آن سوء استفاده كنند ولي بردن نام آيندگان اين محظور را دارد آيا شما فكر مي كنيد كه تنها ذكر نام دردي را دوا مي كند؟ آيا فكر مي كنيد كه اگر نام امام زمان عليه السلام در قرآن برده مي شد امكان نداشت كه در طول تاريخ شيادان و افراد شهرت طلب آنان سوء استفاده نكنند يا افرادي روي غرض هاي خاص وجود او را انكار ننمايند؟ تجربه تاريخي نشان داده است كه اگر هم در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده مي شد باز در طول تاريخ شيادان و مدعيان دروغين مهدويت پيدا مي شدند و نام خود را امام زمان و مهدي موعود مي گذاشتند تا از آب گل آلود ماهي بگيرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست كنند مگر نام پيامبر خدا صلي الله عليه وآله وسلم را در انجيل نبرده است؟ ولي گروههاي مغرض از آن بهره برداري ناجوانمردانه كردند بنابراين مساله مهم بيان خصوصيات ديگر آن حضرت است كه افراد دل آگاه با شناخت آنها مهدي واقعي را از مدعيان قلابي مهدويت باز شناسند اقتباس از پرسشها وپاسخها جعفر سبحاني ص 1-8-5- منابع يكصد پرسش وپاسخ پيرامون امام زمان ـ عليرضا رجالي تهراني پاسخ به ده پرسش ـ آية الله العظمي لطف الله صافي گلپايگاني
زني از نسل حواريون عيسي بن مريم نرجس خاتون مادر امام عصر عليه السلام يكي از ملكه هاي وجاهت است كه از نسل حواريون عيسي بن مريم بوده است قدرت الهي آن بانوي مكرمه را براي همسري حضرت عسكري عليه السلام از روم به سامرا فرستاده تا گوهر تابناك وجود مهدويت در آن رحم پاك پرورش يابد وي دختر بزرگترين قياصر روم واز خاندان شمعون وصي بلا فصل حضرت مسيح است بر مبناي اعتقاد شيعه انبيا و ائمه از آن رو كه معصوم هستند بايد از پدران و مادران پاك در اين دنياي ظاهري قدم بگذارند و اصلاب شامخه و ارحام مطهره نور وجود مقدس آنها را صورت زميني بدهد حضرت بقيه الله الاعظم عليه السلام كه وارث همه خوبيهاي اولياي ابرار گذشته خود است نيز بي ترديد اين گونه است پدر ايشان امام حسن عسكري عليه السلام جزء ائمه معصوم عليهم السلام است كه منقبت و فضيلت ايشان نزد ممنين آشكار است اما در مورد مادر بزرگوار حضرت حجت كه ايشان هم از بانوان پاك و اسوه زمان خويش و حتي زمان‌هاي پس از خود بوده است گاه شبهه هايي مطرح مي شود كه ما در اين نوشتار به بررسي يكي از اين شبهات مي پردازيم طرح شبهه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه از رحم خانمي مسيحي به دنيا آمد در حالي كه براي تولد فرزند صالح قبل از تولد مراقبت هايي بايد وجود داشته باشد شايد مادر حضرت زن صالحه اي بوده اما مسلماً مراقبت هاي يك زن ممنه مسلمان را نداشته حال چگونه است كه چنين شخصيت بزرگي از رحم خانمي مسيحي متولد شد؟ پاسخ به اين پرسش را بعد از ذكر دو نكته تقديم مي كنيم 1- مادر آن جناب را به نام هاي متعددي معرفي نموده اند مانند نرجس صيقل ريحانه سوسن خمط حكيمه مريم و اين تعدد اسم بي وجه نيست زيرا الف امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ كنيزهاي متعددي داشته به نام هاي مختلف ب فرزند امام حسن ـ عليه السلام ـ در محيطي بسيار خطرناك تولد يافتند زيرا خلفاي بني عباس و حتي بعضي از بني هاشم به وسيله مأمورين خود از خانه هاي علويين مراقبت كامل به عمل مي آوردند از اين رو از جانب خداوند تمام پيش بيني هاي لازم به عمل آمد اولاً چنان كه در روايات است آثار آبستني در مادرش ظاهر نشد ثانياً امام حسن ـ عليه السلام ـ براي مراعات احتياط نام آن‌جناب را براي كسي فاش نكرد ثالثاً در حين وضع حمل جز حكيمه خاتون و بعضي از كنيزان كسي حضور نداشت و اين خود نيز در تعدد اسامي بي اثر نبوده است در اين كه نرجس مادر صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه خانم والامقامي بوده است ترديدي نيست زيرا شايستگي و پاكي او مورد تأييد بوده است چگونه مي توان عظمت روحي و معنوي او را كتمان كرد و يا در آن شك كرد در حالي كه حضرت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و حضرت علي ـ عليه السلام ـ و صادقين ـ عليهما السلام ـ او را بهترين و سيده‌ي كنيزان مي خوانند؟ 2- درباره مليّت مادر امام نيز دو قول عمده وجود دارد كه عبارتند از الف مرحوم كليني مي نويسد مادر قائم عجل الله تعالي فرجه كنيزي از نوبه استان شمالي سودان بوده است كافي ج 1- ص 3-2-3- ب مرحوم صدوق مطابق روايتي او را مليكه دختر يشوع پسر قيصر روم و مادرش را از حواريين مسيح مي‌داند كه توسط نيروهاي اسلامي به اسارت در آمد و به صورت كنيز در معرض فروش قرار گرفت و به واسطه‌ي فرستاده‌ي امام هادي ـ عليه السلام ـ از بازار برده فروشان بغداد خريداري شد و به محضر امام هادي ـ عليه السلام ـ در سامرا فرستاده شد كمال الدين ص 3-1-7- اينك كه پرسش ناظر به وجه دوم است كه قول مشهور نيز همين است و مرحوم صدوق هم آنرا بيان كرد و مادر حضرت را نرجس خاتون مي دانند ما نيز بر همين اساس پاسخ آنرا مي نويسيم در اين كه نرجس مادر صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه خانم والامقامي بوده است ترديدي نيست زيرا شايستگي و پاكي او مورد تأييد بوده است چگونه مي توان عظمت روحي و معنوي او را كتمان كرد و يا در آن شك كرد در حالي كه حضرت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و حضرت علي ـ عليه السلام ـ و صادقين ـ عليهما السلام ـ او را بهترين و سيده‌ي كنيزان مي خوانند؟ و حكميه عمه امام عسكري ـ عليه السلام ـ كه خود از بزرگ بانوان خاندان امامت است او را بانوي خود و بانوي خاندان خويش مي خواند و خود را خدمتگزار او مي دانست به يقين اگر آن بانوي گرامي از امتيازات والايي بهره مند نبود هرگز آن معصومين با عظمت او را اين چنين مدح نمي كردند و او را با واژه هاي بهترين و سيده توصيف نمي كردند و هرگز حكيمه خاتون اينهمه اسم گل را ريحانه سوسن و بر او نمي نهاد و او را به اين اسامي نمي خواند حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه از رحم خانمي مسيحي به دنيا آمد در حالي كه براي تولد فرزند صالح قبل از تولد مراقبت هايي بايد وجود داشته باشد شايد مادر حضرت زن صالحه اي بوده اما مسلماً مراقبت هاي يك زن ممنه مسلمان را نداشته حال چگونه است كه چنين شخصيت بزرگي از رحم خانمي مسيحي متولد شد؟ علاوه بر اين‌ بهترين دليل بر لياقت
او و رعايت كردن آداب حمل و تولد آن حضرت امام زمان از اوست و هر كس امام زمان را با آنهمه درخشندگي ببيند و يا اوصاف او را بشنود مطمئن مي شود كه مادرش نيز اهل معرفت و رعايت آداب اسلامي بوده است و اگر مادر آن امام چند صباحي مسيحي بوده است و سپس مسلمان شده است مشكلي را ايجاد نمي كند زيرا در عصري كه مسيحي بوده است و اسلام برايش تبيين نشده بود به طور كامل به احكام مسيحيت اعتقاد داشت و عمل مي كرد و آن گاه كه اسلام بر او عرضه شد و در محضر امام بود تسليم ناب شد و مسلمان ناب بود و مسيحي بودن در فرضي ضرر مي زند كه آييني كامل به نام اسلام باشد و عرضه شده باشد و شخص از روي عناد نپذيرد و از اين رو يهودي بودن مادر حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ و نيز تولد حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ از او قابل جمع است چرا كه در آن زمان دين اسلام عرضه نشده بود و پيامبر اسلام مبعوث نشده بود آن بانوي با سعادت در سال 2-6-1- هجري و به روايتي قبل از شهادت امام حسن عسكري عليه‌السلام از دنيا رفت قبر شريفش در سامّرا كنار قبر منوّر امام حسن عسكري عليه‌السلام است خلاصه سخن نرجس خاتون هنگامي كه مسيحي بود و اسلام بر او عرضه نشده بود مطيع محض آيين مسيحيت بود و از جميع جهات شايسته بود و چون اسلام بر او عرضه شد با جان و دل پذيرفت و مسلمان خالص شد و اگر مسلماني ناب نبود آن همه معصومان از او مدح نمي كردند اين است لياقت و استعداد يك زن كه شخصيّتش به جايي مي‌رسد كه قائم آل محمدعليه‌السلام منجي جهان بشريّت از دامن پاك او برمي‌خيزد منابع پايگاه تخصصي مهدويت سايت تا ظهور سايت حضرت علي اكبر سايت انديشه قم
ملاقات حضوري با امام ممكن يا غير ممكن؟ بايد توجه داشت كه ما مكلف به ديدن و با جسم به حضور آن حضرت رسيدن نيستيم هر چند ديدار آن امام معصوم خود سعادت بزرگي است اما اگر اين سعادت نصيب كسي نشد نشان از عدم توجه و عنايت آن حضرت ندارد برقراري پيوند و رابطه بين دو نفر كه اصلا يكديگر را نمي شناسند ممكن نيستبلكه ارتباط مي تواند از جانب يكي از طرفين و با شناخت و علاقه و محبت او نسبت به طرف ديگر آغاز شود و زمينه ساز علاقه ي دوجانبه و پيوند دوطرفه بين آنها گردد در مورد ارتباط ما با امام زمان عليه السلام آن حضرت به عنوان يك طرف اين رابطه ما را به خوبي مي شناسد و محبت آن حضرت شامل حال ما مي شود اما طرف ديگر اين رابطه ما هستيم كه اگر امام زمان خود را به درستي شناخته باشيم مي توانيم با او ارتباط داشته باشيم و شايستگي حضور در پيشگاه او را پيدا كنيم چنانچه در احوال بسياري از علما و بزرگان وافراد خود ساخته بي ادعا اين ارتباط وجود دارد بعبارت ديگر؛ ارتباط با امام زمان عليه السلام به دو صورت قابل تصور است 1- قلبي 2- حضوري و اين دو نوع ارتباط گرچه امكان پذيرند اما ارتباط حضوري شرايطي را مي طلبد و در واقع ارتباط قلبي و پايبندي به لوازم اين ارتباط مي تواند زمينه ارتباط حضوري را هم فراهم نمايد در خصوص امكان و عدم امكان ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام در عصر غيبت كبري اختلاف است برخي عقيده دارند اين امر امكان دارد يعني انسان با رعايت تقوا و شايستگي مي‌تواند به حضورامام زمان عليه السلام برسد چنانكه شخصيت‌هايي مانند مقدس اردبيلي علامه ‌حلي و علامه بحرالعلوم به حضور حضرت رسيدند 1- برخي ديگر باور دارند ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام امكان ندارد 2- اينان به برخي از روايات تمسك نموده‌اند كه ارتباط حضوري با امام زمان ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام را منع مي‌كنند 3- اما در جمع بندي روايات مي توان به اين نتيجه رسيد با تقوا و قابليت مي‌توان به حضورآن امام همام رسيد؛ چنان كه برخي از بزرگان به حضورش رسيده‌اند رواياتي كه دلالت بر منع ملاقات دارند ناظر بر اين است كه جلوي سوء استفاده ادعاي ديدن امام زمان گرفته شود و كسي ادعاي ريت امام زمان ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام را نكند براي برقراري ارتباط با امام پارسايي لازم است تا نوعي همگوني بين مراد و مريد به وجود آيد بر همين اساس است كه يكي از اوصاف 3-1-3- نفر ياران امام تقوا بيان شده است كساني كه مي خواهند با امام ارتباط داشته باشند بايد تقواي الهي را رعايت كنند البته راه هاي ديگري نيز براي ارتباط با امام زمان عليه السلام بيان شده از جمله 1- دعاي سلامتي امام زمان عليه السلام اللهم كن لوليك 2- دعاي عهد كه امام صادق فرمودند هر كس چهل صبح اين دعا را بخواند از ياران حضرت مهدي عليه السلام خواهد بود 3- زيارت آل ياسين كه در مفاتيح موجود است و خود حضرت عليه السلام توصيه فرمودند هر وقت مي خواهيد به ما توجه كنيد اين دعا را بخوانيد 4- زيارت جامعه كبيره ذكر شده در مفاتيح الجنان اما براي برقراري ارتباط و انس با امام زمان رعايت برخي از شرايط و ايجاد برخي از عوامل نياز است از جمله 1- شناخت مقام امام اولين راه برقراري ارتباط با امام زمان شناخت جايگاه و مقام ايشان است در روايات متعدد به اين امر اشاره و از همگان خواسته شده است كه امام زمان خود را بشناسند اگر كسي بداند كه امام زمان انسان كامل و حجت خداوند است و بداند كه به ماندن او است كه دنيا باقي مانده است و به خير و بركت او تمام مخلوقات روزي داده مي‌شوند عاشق امام مي شود با وي ارتباط بر قرار مي نمايد لازمه عاشق شدن اين است كه عاشق از همه قيد و بندهاي ماديت رهايي يافته حجاب ها را كنار بزند آناني كه نتوانسته‌اند در حريم محبوب راه يابند خود حجاب بوده‌اند گفتم كه روي خوبت از من چرا نهان است؟ گفتا تو خود حجابي ورنه رُخم عيان است‌ گفتم فراق تا كي؟ گفتا كه تا تو هستي گفتم نفس همين است؟ گفتا سخن همان است‌ 2- پارسايي همچنين براي برقراري ارتباط با امام پارسايي لازم است تا نوعي همگوني بين مراد و مريد به وجود آيد بر همين اساس است كه يكي از اوصاف 3-1-3- نفر ياران امام تقوا بيان شده است كساني كه مي خواهند با امام ارتباط داشته باشند بايد تقواي الهي را رعايت كنند امام صادق ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام فرمود هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد بايد چشم به راه باشد و پارسايي پيش گيرد و كردار با ورع داشته باشد 4- 3- دين مداري يكي از عوامل مهم بر قراري ارتباط با امام زمان دين داري است يعني انسان در زمان غيبت بايد بيش تر از هر زماني ديگر دستورات دين را رعايت نمايد بيش تر مقيد به انجام تكليف خدايي باشد زيرا انسان‌ها در عصر غيبت بيش تر در معرض آفات و آسيب‌ها قرار مي گيرند انجام وظايف ديني كارآمد
ي ومالك اشتر دوم رواياتي كه مي گويند چون قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم از دنيا برود و يا شهيد شود چهل روز پس از آن قيامت برپا مي گردد ومردگان از گورها به در مي آيند و براي حساب و جزاي محشر آماده گردند و خداوند از آنچه واقع مي شود داناتر و ولي توفيق وصواب است6- شيخ حر عاملي رحمه الله عليه در كتاب شريف ايقاظ مي نويسد شايد چهل روز ايام رجعت باشد و اين عدد اشاره به كمي دوران حضرتش باشد چون مقدار زياد را به هفتاد و مقدار كم را با اعداد كمتر معرفي مي كنند و يا اين كه هر روزي برابر هزار سال باشد چنانكه مي فرمايد يك روز نزد پروردگارت مثل هزار سالي است كه شما مي شماريد و شايد مراد از قيامت در روايات دسته دوم قيامت صغري يعني رجعت باشد و البته اطلاق قيامت بر رجعت مانعي ندارد ممكن است قيامت بر هر دو اطلاق شود7- پي‌نوشت‌ها 4- سوره اسراء آيه 6- 5- بحار الانوار علامه مجلسي ج 3- ص 1-3- 6- ارشاد شيخ مفيد با ترجمه ساعدي ص 7-08- 7- الايقاظ من الهجمه شيخ حر عاملي ترجمه احمد جنتي ص 4-00
اتفاقات بعد از شهادت امام زمانعليه‌السلام معمولا وقتي بندگان دنيا به مقام و منصبي يا پست حكومتي برسند نحوه زندگيشان عوض شده و تجملات و ريخت و پاش روز به روز بالا مي گيرد اما امامان معصوم و اولياء الهي چنين نبوده و نخواهند بود بلكه در بعضي از موارد زندگي خود را سخت تر از گذشته انتخاب مي نمودند زيرا عمل ايشان براي مردماني كه تحت پوشش حكومتشان قرار گرفته اند سرمشق و الگو مي باشد در اين مقاله از مباحث مهدويت سه مسئله را مطرح كرده و بطور خلاصه بررسي مي كنيم مسئله اول كارگزاران دولت و فرماندهان لشكري و كشوري امام مهدي چه كساني هستند؟ طبيعي است در حكومتي كه امام مهدي عجل الله فرجه رهبري آن را به عهده دارد كارگزاران و مسئولان دولتي و حكومتي نيز بايد از بزرگان و نيكان باشند از اين روي مي بينيم در روايات تركيب دولت امام مهدي عجل الله فرجه از پيامبران جانشينان آنها متقين و مانند آن تشكيل مي يابد كه نام برخي از آنان بدين گونه است حضرت عيسي عليه السلام هفت نفر از اصحاب كهف يوشع وصي موسي عليه السلام ممن آل فرعون سلمان فارسي مالك اشتر ابو دجانه انصاري و قبيله همدان در روايتي حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي عجل الله فرجه گويد همانا من به عنوان وزير فرستاده شده ام نه امير و فرمانروا ملاحم ابن طاووس ص 8-3- نقل از كتاب چشم اندازي از حكومت مهدي عليه السلام نجم الدين طبسي ص 1-9-0 امام صادق عليه السلام مي فرمايد هنگامي كه حضرت قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم قيام كند هفده تن را از پشت كعبه زنده مي گرداند كه عبارتند از پنج تن از قوم موسي عليه السلام كه به حق قضاوت كرده و با عدالت رفتار مي كنند هفت نفر از اصحاب كهف يوشع وصي موسي ممن آل فرعون سلمان فارسي ابو دجانه انصاري ومالك اشتر تفسير عياشي ج 2- ص 3-2- اثبات الهداه ج 3- ص 5-5-0 و همچنين فرماندهان جنگي آن حضرت از مليت هاي گوناگوني تشكيل شده اند از جمله عيسي بن مريم عليهما السلام كه در برخي روايات آمده امام زمان عجل الله فرجه او را به جانشيني خود براي سركوب كردن دجال مي فرستد شعيب بن صالح عليهما السلام اسماعيل فرزند امام صادق عليه السلام عقيل حارث مفضل بن عمر چون قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم از دنيا برود ويا شهيد شود چهل روز پس از آن قيامت برپا مي گردد ومردگان از گورها به در مي آيند و براي حساب و جزاي محشر آماده گردند و خداوند از آنچه واقع مي شود داناتر و ولي توفيق وصواب است مسئله دوم زندگي امام بعد از ظهور چگونه خواهد بود؟ معمولا وقتي بندگان دنيا به مقام و منصبي يا پست حكومتي برسند نحوه زندگيشان عوض شده و تجملات و ريخت و پاش روز به روز بالا مي گيرد اما امامان معصوم و اولياء الهي چنين نبوده و نخواهند بود بلكه در بعضي از موارد زندگي خود را سخت تر از گذشته انتخاب مي نمودند زيرا عمل ايشان براي مردماني كه تحت پوشش حكومت او قرار گرفته اند سرمشق و الگو مي باشد با در نظر گرفتن اين موضوع كه قسمت مهمي از جرايم و جنايات و مفاسد اجتماعي از تجمل پرستي و پر زرق و برق شدن زندگي و تشريفات بيهوده و پر خرج و كمرشكن آن سرچشمه مي گيرد يكي از دلايل برچيده شدن مفاسد در دوران حكومت امام مهدي عجل الله فرجه روشن مي گردد در حديثي از امام رضا عليه السلام چنين آمده است و لباس قائم عجل الله فرجه چيزي جز پارچه خشن نيست و غذايش نيز تنها غذاي ساده وكم اهميت است منتخب الاثر گلپايگاني ص 3-07- واز امام صادق عليه السلام نيز نظير اين روايت در اثبات الهداه ج 7- ص 7-9- نقل شده است مسئله سوم بعد از شهادت امام زمان چه خواهد شد؟ در اين رابطه ما با دو دسته از روايات مواجه هستيم اول رواياتي كه مساله رجعت امام حسين عليه السلام و امامان ديگر را بيان نموده اند از جمله روايت امام صادق عليه السلام است كه در ذيل آيه شريفه ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ4- مي فرمايد مقصود زنده شدن دوباره حسين عليه السلام و هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام زمان عليه السلام است در حالي كه كلاهخودهاي طلايي بر سر دارند و به مردم رجعت و زنده شدن دوباره حضرت حسين عليه السلام را اطلاع مي دهند تا ممنان به شك و شبهه نيفتند اين در حالي است كه حضرت حجت در ميان مردم است چون معرفت و ايمان به حضرتش در دلهاي مردم استقرار يافت مرگ حضرت حجت مي رسد پس حضرت امام حسين عليه السلام متولي غسل و كفن و حنوط و دفن ايشان خواهد شد و هرگز غير از وصي وصي را تجهيز و آماده به خاك سپاري نمي كند5- امام صادق عليه السلام مي فرمايد هنگامي كه حضرت قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم قيام كند هفده تن را از پشت كعبه زنده مي گرداند كه عبارتند از پنج تن از قوم موسي عليه السلام كه به حق قضاوت كرده و با عدالت رفتار مي كنند هفت نفر از اصحاب كهف يوشع وصي موسي ممن آل فرعون سلمان فارسي ابو دجانه انصار
آگاهي هستيد بر آن قدرت هاي از برون فرسوده و از درون پوسيده پيروز مي شويد آن چنان كه قدرت هاي نظامي افسانه روم و ايران آن چنان با هم جنگيده بودند كه حال و رمقي براي آنها باقي نمانده بود؛ به محضي كه مسلمانان بر آنها تاختند تسليم شدند پرتوي از قرآن ج3- ص3-6-3-3-6-2- ممكن است در اثر حوادث و آشوب‌ها وانقلاب‌هاي شديد وجنگهاي خانمان سوز جهاني كه پيش از ظهور آن حضرت واقع مي شود دو ثلث بشر نابود شود اين اسلحه هاي جهنمي معدوم گردد و شايد كسي باقي نماند كه بتواند از اين اسلحه ها استفاده كند يا آنها را تهيه نمايد ظهور كامل حق و پيروزي هاي علمي در آيه او كسي است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همه اديان غالب سازد هر چند مشركان كراهت داشته باشندصف9- خداوند نويد قطعي مي دهد كه دين رسولش بر همه اديان و مذاهب غلبه مي يابد وعده خداوند قطعي الوقوع است ولي هنوز اين وعده الهي حتمي نشده است و يقيناً حتميت پيدا مي كند در اين وعده خداوند تصريح نكرده كه اين پيروزي و غلبه حتمي با اسلحه و زور نظامي است بلكه غلبه از طريق منطق و استدلال و اقامه برهان نيز است چنان چه برخي مفسرين يادآور اين نكته شده اند كه غلبه دين خدا بر همه اديان با برهان و حجت و اسلحه است پس به طور خلاصه پاسخ به اين سال كه با وجود پيچيدگي سلاح هاي امروزين و توانايي ارتش هاي امروز چگونه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف پيروز خواهد شد اين است كه سنت تغيير ناپذير الهي كه قرآن كريم در مصداق هاي روشن آن را بيان فرموده اين است 1- پيروزي گروه كم بر گروه بسيار؛ 2- غلبه سلاح هاي ساده بر سلاح هاي پيچيده؛ 3- علم مبتني بر تقوا بر تجربه هاي بشر غافل از خدا غالب مي شود 4- معجزه بر هر سحر و قدرت و سلاحي چيره خواهدشد 5- تمدّن مادي افول پذير بوده و گذشته از فناپذيري عذاب الهي را هم خواهند چشيد و اساس پيروزي حق طلبان خداپرستي است كه هو الواحد القهّار