049.mp3
3.86M
سوره شماره 49 #الحجرات
👌با صدای استاد #خلیل_الحصری و تکرار کودک
base.apk
25.38M
#نرم_افزار_آموزش_تجوید_نماز
#آموزش_نماز
🖊دارای بخشهای:
اهمیت تجوید نماز
آموزش لهجه عربی
آموزش اذان و اقامه
آموزش سوره حمد
آموزش ذکرهای نماز
👌بسیار مفید و کاربردی
#امام_زمان_عج_مناجات
چه روزها که یک به یک غروب شد، نیامدی
چه اشکها که در گلو، رسوب شد نیامدی
خلیل آتشین سخن، تبر به دوش بت شکن
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
برای ما که خسته ایم و دل شکسته ایم، نه
برای عدهای، ولی چه خوب شد نیامدی
تمام طول هفته را در انتظار جمعه ام
دوباره صبح، ظهر، نه، غروب شد نیامدی
#امام_زمان_عج_مناجات
در بند معصیت باز ,آقا ببین اسیرم
فکری به حال من کن, حالا که سر به زیرم
آقا قبول دارم , دردسرم برایت
اما ردم نکن که , بیچاره وفقیرم
میترسم ازشبی که , توبه نکرده باشم
در حین ارتکاب, جرم و خطا بمیرم
محتاج یک نگاهم , درمانده بین راهم
ای کاش که بیافتد , تنها به تو مسیرم
فرقی نکرده اینجا , بد یا که خوب باشم
در خانه راه دادی , گفتی که می پذیرم
حالا که از فراقت , اشکم دوباره جاریست
پاکم کن وببخشم , ای سرور و امیرم
با اذن مادر تو , در روضه ها نشستم
تا باز هم براتِ , کرببلا بگیرم
💢بدهکار
✅جنازه ای را نزد حضرت محمد(ص) آوردند تا ایشان بر آن نماز بخوانند.
وقتی جنازه را بر زمین گذاشتند، رسولالله از اصحاب پرسیدند:
آیا این شخص، بدهکاری دارد؟
یکی از اصحاب جواب داد:
آری، دو درهم به یک نفر بدهکار است.
رسولالله فرمودند:
شما بر آن نماز بخوانید ولی من نمیخوانم!
امام علی(ع)فرمودند:
ای رسول خدا! من بدهی او را به عهده میگیرم.
آن گاه رسولالله بر آن جنازه نماز خواندند.
سپس نزد امام علی(ع)آمدند و فرمودند:
#خداوند به تو جزای خیر دهد و دِین تو را ادا کند، همان گونه که تو دِین برادرت را ادا کردی.
📚مستدرک الوسایل،ج ۱۳، ص ۴۰۴
#جمعه_ظهور
💢ملاقات با امام زمان (ع)
✅استاد فاطمي نيا:
مكان زندگي امام زمان (ع) براي ما مشخص نيست؛ #اعمال و دعای مشخصی هم برای #ملاقات و زيارت حضرت (ع) در دست نداریم.
درحقیقت، ایشان به حسب #مصلحت و بهطور ناگهانی بر برخی از پیروان خویش ظاهر میشوند و #توفيق عظيم زيارت ايشان نصيبشان ميشود.
اما نکتهٔ بسيار مهم این است که انسان بهگونهای زندگی کند که #رضايت امام زمان(ع) را كسب كند.
#حصر_غذاهای_حرام_در_قرآن
🤔#پرسش
❔خداوند در سوره بقره آیه ۱۷۳ گوشت #خوک رو حرام اعلام کرده. إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّـهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
اول آیه هم از کلمه انما(ادات حصر) استفاده شده و اسم هیچ حیوون دیگه ای نیومده ❔بر اساس چه دلیلی #مراجع دایره محرمات را گسترده می کنند در حالی که خداوند محرمات را منحصر در همین موارد می کنند ❗️ آیا حکم مراجع مخالف قرآن نیست ❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند در دوجا از قرآن شریف می فرماید ؛
« إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ... » « خداوند تنها (گوشت) مردار و خون و گوشت خوك، و آنچه نام غير خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام كرده است » ( بقره 173 _ نحل 115)
🔸برای پاسخ به پرسش فوق باید توجه داشت که آیات مذکور ، سه قسمت از گوشتهاى حرام به اضافه خون كه، بيش از همه مورد ابتلاى مردم آن محيط بوده است رل ذكر می کند كه بعضى پليدى ظاهرى دارند و بر كسى مخفى نيست، مانند مردار، خون و گوشت خوك، و بعضى پليدى معنوى دارند مانند قربانيهايى كه براى بتها مى كردند.
❗️#انحصارى كه از آيه با كلمه" انما" استفاده مى شود به اصطلاح" حصر اضافى" است، يعنى منظور بيان تمام محرمات نيست، بلكه هدف نفى بدعتهايى است كه آنها در مورد قسمتى از #گوشتهاى حلال داشتند .
❕به تعبير ديگر آنها قسمتى از گوشتهاى پاكيزه و حلال را طبق خرافات و موهوماتى بر خود تحريم مى كردند، اما در عوض به هنگام كمبود غذا از گوشت آلوده مردار يا خوك و يا خون استفاده مى كردند! قرآن به آنها اعلام مى كند كه اينها براى شما #حرام است نه آنها (و اين است معنى" حصر اضافى").
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 582
🔸به بیان دیگر ؛
❕در اينجا سؤالى پيش مى آيد كه آيه فوق، #حيوانات حرام يا اجزاى محرم حيوان را منحصر در چهار قسمت كرده است، در حالى كه ما مى دانيم محرمات فراوان ديگرى مانند گوشت حيوانات درنده، و انواع حيوانات دريايى جز ماهيان فلسدار وجود دارد، و حتى در بعضى از سوره هاى ديگر قرآن تعداد محرمات بيش از چهار ذكر شده است (سوره مائده آيه 3) بنا بر اين محدود بودن در چهار چيز براى چيست؟
👌پاسخ اين سؤال همانگونه كه در بالا گفتيم يك نكته است و آن اينكه حصر در اينجا به اصطلاح" #حصر_اضافى" است، يعنى هدف از گفتن" انما" كه براى منحصر ساختن است نفى بدعتهايى است كه مشركان در زمينه تحريم پاره اى از حيوانات داشتند، در واقع قرآن مى گويد:" اينها حرام است نه آنها كه شما مى گوئيد".
❕اين احتمال نيز وجود دارد كه اين چهار موضوع كه در قرآن ذكر شده محرمات اصلى و #بنيادى و ريشه اى است (حتى" منخنقه" يعنى حيواناتى را كه خفه كرده اند و مانند آن كه در آيه 3 سوره مائده آمده نيز در اين چهار داخل است چون مردار محسوب مى شود) اما محرمات ديگر از اجزاى حيوانات و يا انواع حيوانات مانند درندگان در #درجه_بعد قرار دارد و لذا در سنت پيامبر حكم تحريم آنها آمده است، و به اين ترتيب حصر در آيه، حصر حقيقى مى تواند باشد ، یعنی محرمات ریشه ای و اساسی فقط چهار قسم بالا هستند اما بقیه محرمات در درجات بعدی قرار دارند و پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام مفصلا آن را بیان کرده اند ؛
📚وسائل الشیعه ج 24 ص 97 ابواب الاطعمه المحرمه _ تفسیر نمونه ج 1 ص 582