▪️آیا میدانید چهل سال است که ساختمان مصلای پایتخت این کشور تکمیل نشده است و ام القرای جهان اسلام هنوز یک نماد مذهبی درست و آبرومند و قابل رقابت با مساجد مهم جهان اسلام را ندارد؟ بگذریم از اینکه مصلی به هیچ وجه جای مسجد جامع را نمیگیرد و از لحاظ تمدنی هیچ معنا و جایگاهی ندارد.
آیا میدانید که در همین حکومت اسلامی، برج میلاد بهعنوان نماد سرمایهداری و لیبرالیسم ظرف هفت سال بالا رفت و تکمیل شد؟
آیا میدانید که با آمدن چند فوتبالیست مطرح جهانی، تمام دولت بسیج شدهاند تا فوری و به ضرب و زور یک استادیوم آبرومند برای تهران بسازند و احتمالاً این استادیوم هم در کوتاهترین زمان ساخته خواهد شد اما مصلای تهران به احتمال زیاد همچنان نیمهکاره باقی خواهد ماند؟
به راستی برای مسئولان جمهوری اسلامی اسلام اولویت چندم است؟
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۷)/محور دوم: #رشد_در_محله
۱۴. بهرهمند از نظام علمآموزی پیشرفته، عادلانه و سهلالوصول
نظام آموزشی محلۀ فاضله تجلی فرهنگ علمآموزی آزاد و آسان است. علمآموزی آزاد و آسان به این معناست که در جامعۀ اسلامی، به جز استثنائاتی محدود، درب هیچ کلاسی به روی هیچ کس بسته نیست و هر کس بسته به نیاز و علاقۀ خود میتواند در دروس مختلف شرکت کند. محدودکردن و قانونمند کردن بیش از حد امر تعلیم و تربیت مانع از جریان آزاد علم در جامعه میشود و مطلوب اسلام نیست. لذا مدرسۀ محله غیر از آنکه مجری برنامههای دستگاه رسمی آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است، در ساعات مختلف شبانهروز تحت نظارت و مدیریت مسجد، مجری انواع و اقسام برنامههای آموزشی، مهارتافزایی و توانمندسازی است و آزاد از قیدوبندهای بوروکراسی رسمی کشور با انواع بیسوادی قدیم و جدید مقابله میکند.
نهاد مدرسه به مدیریت شخص آموزشیار نظامی از تعلیم و تربیت را در محله به اجرا میگذارد که در آن تمام نهادها و خانههای محله به مدرسه تبدیل میشوند. پس مأموریت مدرسۀ مطلوب در محلۀ مطلوب کماً و کیفاً بسیار فراتر و وسیعتر از مأموریتهای محدود مدرسههای امروزی است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۸)/محور دوم: #رشد_در_محله
۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان
در نظام تعلیم و تربیت محلۀ فاضله، کاربردی بودن یکی از اصول ششگانۀ توانمندسازی است؛ یعنی تمام آموزشها در عرصۀ محله معطوف به عمل است. یکی از عرصههای مهمی که این فرهنگ در آن قابل تحقق است، بازار محله است. نهاد بازار علاوه بر نقشآفرینی اقتصادی، نقشهایی فرهنگی نیز در قالب احیاء و باززندهسازی نظام استاد-شاگردی به عهده دارد. در این نظام افراد از بدو نوجوانی استعدادیابی شده و با کمک اصناف مختلف تجاری، فنی و تولیدی بازار، حین عمل آموزش میبینند.
نظام آموزشی موجود که اصالتاً غربی است و مبتنی بر تربیت نیروی کار قبل از ورود به بازار کار در نهادهایی چون مراکز فنی و حرفهای و دانشگاهی است، آسیبهای متعددی دارد، از جمله عدم تناسب ظرفیت رشتههای تحصیلی با نیاز بازار کار و گسترش بیکاری، به تأخیر افتادن استقلال مالی جوانان و وابستگی به والدین که به اختلالات شخصیتی منجر میشود، اتلاف عمر و جوانی در نتیجۀ اشتغال به تحصیل و عدم امکان ازدواج و استقلال جوانان در سنین پایین که به محرومیتهای مالی و جنسی منجر میشود.
اما نظام مهارتآموزی اسلامی-ایرانی که همان نظام استاد-شاگردی است هیچ یک از آسیبهای یادشده را ندارد و علاوه بر ابعاد مثبت فرهنگی، مهارتی و اقتصادی، میتواند به جامعهپذیری سریعتر نوجوانان کمک کند و #رنج کشیدن و عرق جبین ریختن را که متأسفانه در نتیجۀ بیتدبیری والدین و متصدیان از نظام آموزش و پرورش حذف شده و نسلی غیرمولد و ضعیف تربیت کرده است را به فرایند تعلیم و تربیت برگرداند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۹)/محور دوم: #رشد_در_محله
١۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی
از تفاوتهای اساسی نظام تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی با نظام غربی این است که در غرب، امر آموزش و پرورش به ابعاد علمی، فنی و تخصصی فروکاسته شده و امر تهذیب، تزکیه، رشد اخلاقی و پرورش روحی به کلی حذف میشود. پرورش اخلاقی در این نظام نهایتاً در شکل نوعی آموزش آداب رفتار اجتماعی خلاصه میشود که چون مبتنی بر مبانی روحشناسی و نفسشناسی وحیانی نیست، از اساس نمیتوان آن را آموزش اخلاقی دانست. حتی در نظام گرتهبرداری شدۀ آموزشی در کشور ما، با وجود آنکه دروس پرورشی گنجانده شده، اما از آنجا که اصل این نظام ماهیتاً مدرن و اومانیستی است، دروس پرورشی در عمل به حاشیه رفته و هم از سوی مسئولان آموزش و پرورش، هم از سوی خانوادهها و هم دانشآموزان به عنوان نوعی وصلۀ ناجور تلقی میشود. حال آنکه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی، این آموزش است که فرع بر پرورش لحاظ میشود و همگان علم بدون تزکیه و دانش منهای تهذیب نفس را از اساس نوعی وزر و وبال و ضدارزش قلمداد میکنند. بدیهی است که از دل این فرهنگ #پرورشمحور نهادهایی چون مکتبخانهها و مدارس جامع اسلامی-ایرانی بیرون میآید و از دل فرهنگ #آموزشمحور غربی نهادهایی مانند مهد کودک و یا دانشگاهها خارج میشود؛ نهادهایی که با ورود به جامعۀ اسلامی هرگز فرهنگ سازمانی خود را از دست ندادند و اصلیترین بستر تغییر فرهنگ شدند. پس نظام آموزشی مطلوب در محلۀ مطلوب باید پرورشمحور بوده و دارای یک نظام تهذیبی قدرتمند، جامع و همیشگی باشد.
@madineyefazele
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏡 مستند کلیپ معماری حیات
بررسی دیدگاههای رهبر انقلاب در خصوص معماری ایرانی - اسلامی
🔺ارائهای از محمدجواد خواجهوند
📥 کیفیت اصلی: آپارات | یوتیوب
🔬 کانال #پاتولوژی_فرهنگی
👇👇👇عضویت 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2936995897C2c2b7d1c05
#معماری_هجری #شهر_اسلامی
#معماری_اسلامی #معماری_ایرانی_اسلامی
#معماری_وحشی #شهرسازی #تمدن_سازی
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۰)/محور دوم: #رشد_در_محله
١۷. نخبهیاب و نخبهپرور
از وظائف مهم آموزشیار محله نخبهیابی و نخبهپروری در سطح محله است. آموزشیار وظیفه دارد با کمک شورای امنا و دیگر یاران محله، نخبگان مختلف علمی، اقتصادی، هنری، ورزشی و غیره را کشف و تواناییها و مهارتهای آنها را در شناسنامۀ محله ثبت کند. بسیاری از نخبگان به خصوص نخبگان هنری و ورزشی و کودکان بااستعداد میتوانند درون محله و خارج از چارچوبهای رسمی پرورش پیدا کنند و قابلیتهای خود را به فعلیت برسانند. همچنین بسیاری از نخبگان تحصیل کرده میتوانند پس از توانمندسازی و کسب مهارتهای لازم، به عنوان یکی از یاران محله ایفاء نقش کنند و دانش خود را به کار بگیرند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۱)/محور دوم: #رشد_در_محله
١۸. پرورشدهندۀ مستمر دانشها و مهارتها
محلۀ فاضله عرصۀ جنب و جوش و تلاش مستمر در جهت مهارتافزایی و توانمندسازی با راهبرد «از گهواره تا گور» است که به شکل همگانی و همهشمول پیگیری میشود. دستور کار مهم آموزشیار در محله این است که تمام اهالی محله و بهویژه مسئولان، بدون استثناء و بدون توقف باید در حوزههای مختلف علمی و مهارتی ارتقاء پیدا کنند. مهارتها به دو دستۀ عمومی و تخصصی تقسیم میشوند و هر مسئولی بسته به حوزۀ تخصصی کاری خود این دورهها را طی میکند (در سرفصلهای رشتۀ تخصصی مدیریت محله عناوین و برخی منابع دورههای عمومی و دورههای تخصصی برای مسئولان مختلف محله پیشبینی شده است). روزآمدی، کارآمدی و عدم رکود شاخصههای مهم اطلاعات آموخته شده است که استمرار و عدم وقفۀ آموزش را اقتضاء میکند. محلۀ مطلوب مانند یک سازمان رشدیافته نیروهای مورد نیازش را از درون خود کشف و استعدادیابی و سنجی میکند و از سن پایین شروع به توانمندسازی آنها مینماید.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍ رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی در رده کاردانی حرفه ای به دو شکل ترمی پودمانی تصویب شده و کارگزاران منتخب محلی طبق الگوی جامع اتحاد امامت و امارت به عنوان دانشجویان این رشته محسوب شده و از مزایای آن من جمله مدرک کاردانی بهرهمند هستند. این امور نتیجه تعامل و تفاهم این دانشگاه با بنیاد فقهی مدیریت اسلامی میباشد. و کارشناسان دو طرف به رایزنی جهت تعمیق، تداوم و توسعه کار مشغولند.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۲)/محور دوم: #رشد_در_محله
۱۹. حامی همهجانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزشیاب آنها
محلۀ مطلوب دارای نظامی در راستای پشتیبانی و حمایت از نخبگان است که ابعاد معنوی، مالی، شغلی، تجهیزاتی و مکانی دارد. یکی از اصلیترین و مهمترین ابعاد حمایت از نخبگان بحث اشتغالیابی و اشتغالآفرینی است که این مهم با برنامۀ شورای امناء و پیگیری تعاونیار صورت میگیرد. مهمترین اولویت در راستای حمایت از نخبگان حفظ آنها در محل زندگی و بهرهگیری از دانش و مهارت آنها در راستای حل مشکلات و مسائل محله است که در این جهت شورای امنا مهمترین مسئولیت را دارد.
محلۀ فاضله همچنین دارای نظامی جهت ارزیابی و احراز مستمر سطح شایستگیها است که در دانش مدیریت اسلامی معیارها و روشهای خاصی دارد. در این صورت مسئولان محله امکان انتخاب اصلح و قرار دادن شایستهترین نخبگان را در مسئولیتهای مختلف خواهند داشت.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ ویرایش نهایی سند ملی مسجد را در یافت کردم. به الگوی جامع اتحاد امامت و امارت نزدیکتر شده است ولی هنوز خیلی با آن فاصله دارد. تشکر از پدید آورندگان آن. انشا الله اسناد بعدی کاملا منطبق با الگوی اجتهادی شود.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۳)/محور دوم: #رشد_در_محله
۲۰. جبرانگر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع
محلۀ مطلوب که از لحاظ تمکن اقتصادی و ظرفیتها و امکانات حمایتی باید در سطح بالایی باشد، جبرانگر زحمات و خدمات نیروهای خود است و برای این امر از روشها و اشکال متنوعی استفاده میکند.
جبران انواع مختلف مادی و معنوی دارد. دو شکل اصلی جبران مالی در فقه اداری اسلام، #اجاره و #ارتزاق است. همچنین اشکال مختلفی از جبران مادی در قالب پاداش، هدایا، عطایا، عیدی و غیره، و اشکال مختلف جبران معنوی شامل تشویق، تقدیر، تمجید و ارتقائات و غیره برای امام محله پیشبینی شده است که هر یک در جای خود و مطابق مصالح و اهداف مجموعه قابل استفاده است.
روشهای مختلف جبران در محله باید با ظرافتهای خاصی بهکارگیری شوند تا روحیۀ جهادی و انگیزۀ خدمترسانی نیروها تضعیف نشود یا به عبارت بهتر محله بهعنوان سازمانی مردمی و اجتماعی تبدیل به یک سازمان رسمی و کارمندپرور نگردد. جبران زحمات در محلۀ فاضله تماماً در اختیار امام محله است و توصیۀ اکید این است که نهادهای دولتی نباید یاران محله را به نیروهای حقوقبگیر و کارمندهای دولت تبدیل کنند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍صبح زود در صف نانوایی با یکی از دست اندرکاران تنظیم سند ملی مسجد روبرو شدم. گفتگو کردیم و هم نظر بودیم که الگوی اتحاد امامت و امارت تشویش موجود در این سند را مرتب میکند و اجرای قوی آن را تضمین می نماید.
@qavami