هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد فقهی مدیریت استان زنجان
باسمه تعالی
طرح اتحاد امامت و امارت
انتخابات هیئت وزیران محله زیر نظر محله یار
محله ی مسجد صاحب الزمان عج شهر صائین قلعه استان زنجان
17 آبان 1402- بعد از نماز مغرب و عشاء
با حضور حضرت آیت الله قوامی حفظه الله ؛مسئول بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
✍️ کانال نمایندگی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی استان زنجان
https://eitaa.com/bfoz1401
هدایت شده از 🥀صدای ولاشان📢
ولاشان یکی از اولین محلات در سطح کشور خواهد بود که در طرح محلات مسجد محور ایران شرکت خواهد کرد.
از عموم مردم شریف محل دعوت به همکاری جهت شرکت در طرح مذکور و تشکیل شورایاری، صلح یاری و محله یاری ولاشان میشود.
مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ولاشان
┄┅┅❅💠
@sedayevalashan
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از ظهر کارگاه مدیریت مسجد و محله برای ائمه جماعات شهرستان اسدآباد و حومه برگزار کردیم. دعوت کننده و میزبان اداره تبلیغات اسلامی است. بعد از ظهر هم ادامه دارد و شب هم در مسجد محله شمس آباد این شهرستان به داوطلبی و دعوت امام محله انتخابات سران قوا و کارگزاران این محله آزمونه و نمونه انجام میپذیرد. مقصد بعدی درچه اصفهان است.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍بعد از مغرب محله مسجد امام حسین علیه السلام (شمس آباد) اسدآباد باشکوه خاص سران قوا و کارگزاران محله انتخاب و انتصاب شدند و به عنوان سی کارآموز رشته مدیریت محله به دانشگاه علمی کاربردی معرفی میشوند. نیمی از منتخبین از بانوان بودند.
@qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️این کودک یمنی را ببینید که به خاطر جا ماندن از نماز جماعت چه کار میکند. مسلمان واقعی یعنی این. نه بعضی از مدعیان اسلام و انقلاب که ماهی یکبار هم به مسجد و جماعت و جمعه نمیروند و ادعای نظریهپردازی برای کشور و انقلاب و حتی مسجد هم دارند! انسان و جامعهای که مسجد و نماز را ترک کرده به لعنت خدا هم نمیارزد.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۵)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۳۱. رضایتمندی و امیدواری
#اولین عامل رضایتمندی و امیدواری تأمین نیازهای اولیه و مشروع مادی است. اما #مهمترین عامل این نیست. امروزه حتی در علم روانشناسی هم ثابت شده که بخش مهمی از حس رضایت در زندگی در گرو اصلاح ادراکات درونی، ذهنیتها و ایجاد نگاه واقعبینانه به زندگی و دنیا و هماهنگی انتظارات با واقعیتها است.
در معارف دینی و بیانات اهل بیت، تخیلپردازی، اُمنیهسازی و آرزوهای دور و دراز پختن اصلیترین حربه شیطان برای ناراضی و ناشکر کردن بندگان عنوان شده که امروزه با ظهور عواملی چون رسانههای جدید، جریانهای روانشناسی مثبتگرا و فرهنگ سلبریتیپرستی شدیدتر به این موضوع دامن زده میشود و فیلمها و سریالها بیوقفه در حال غرق کردن مردم در اوهام و توقعات دور و دراز هستند که لابد به نارضایتی، افسردگی و فرسودگی منجر میشود. پس بدیهی است که اصلیترین راهبرد ایجاد رضایت پس از تأمین نیازها، اصلاح ادراکات مردم از زندگی و آشناسازی آنها با حقیقت رنجآمیز و دشوار زندگی دنیا است که با راهبرد آموزش و با ابزار عبرتآموزی تحقق پیدا میکند.
از بین بردن فرهنگ مقایسههای اجتماعی، مقابله با تجملگرایی و تجملنمایی، تعریف و توسعۀ فعالیتهای جمعی همراه با تعاملات غیررسمی و غیرکاری، انواع تقدیرها، عیادتها و سرکشیها، صله رحم، انواع پشتیبانیها و حمایتها، خارج کردن افراد منزوی از تنهایی، انجام فعالیتهای مولد با خروجی ملموس و ... همه از راههایی هستند که میتوانند سطح رضایتمندی و امید در زندگی اجتماعی را افزایش دهند.
@madineyefazele
👆پیشنهاد ویژه مطالعه به امامان محله، فرهنگیاران و مشاوران خانواده در راستای ارتقای سطح شادی و نشاط در محلات
حجت الاسلام عباس پسندیده بیش از سه دهه از حیات علمی خود را وقف مطالعات و تتبعات روانشناسانه در معارف اسلامی کرده و آثار عمیق، دقیق و پرخوانندهای را تألیف کردهاند، از جمله کتاب هنر رضایت از زندگی که چندین بار در تیراژهای چندهزار تجدید چاپ شده است. میتوانیم محتوای این کتاب را مانند یک کتاب درسی، عینا در منابر و جلسات مسجد به مردم آموزش دهیم و یا به عنوان هدیه بین خانههای محله توزیع کنیم. اگر دستی بر کار رسانه داشته باشیم، میتوانیم کلیپهای آموزشی مفیدی از این کتابها تولید و پخش کنیم.
📚ان شاء الله در راستای توانمندسازی فعالان آزمونهها منابع بیشتری جهت مطالعه در زمینههای مختلف معرفی خواهیم کرد.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۶)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد
زندگی قناعتورزانه و مقتصدانه و اکتفاء به ضروریات از شاخصهای مهم الگوی رفتاری مؤمنانه است. در محلۀ مطلوب اهتمام جدی برای رصد و جلوگیری از انواع اسراف، تجمل و هدررفت منابع مختلف وجود دارد که شاید برجستهترین انواع آن اتلاف انرژی است. مبارزه با اسراف، تبذیر و ریختوپاش چه در زندگی خصوصی و چه در عرصههای عمومی هم نیاز به آموزش و فرهنگسازی و هم نیاز به نظارت، تذکر و نهی از منکر دارد که با تعامل یاران محله تحقق پیدا میکند. کشف موارد اسراف و زمینههای هدررفت منابع مالی و غیرمالی و تذکر نسبت به آنها یک اصل مهم است که حتی میتوان آن را به عنوان یک وظیفه به فرد یا افرادی خاص که تیزبینی و ظرافت فکری دارند تفویض کرد.
آموزش تکنیکها و مهارتهای مدیریت مالی و بودجهبندی در زندگی، آموزش تکنیکهای صرفهجویی در انرژی و زمان، تبلیغ علیه اسراف در خرید و اعتیاد به بازارگردی، شکلدهی به فرهنگ تبادل وسایل غیرضرور در بین خانوادهها، اهتمام به خرید عمده نیازهای محله، ترویج فرهنگ تعمیر، بازسازی، بازطراحی، بازیافت و تصفیه در حوزههای مختلف و فراهمسازی زیرساختها و لوازم آن از راههای تحقق الگوی زیست اجتماعی مقتصدانه و قناعتورزانه است.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از ظهر شورای فرهنگ عمومی خمینیشهر در شهر درچه تشکیل و اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت را در این شهرستان مصوب نمود.
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مصاحبه_اختصاصی
🟢 تشریح طرح محله اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خمینی شهر مسئول بنیاد فقهی مدیریت اسلامی قم
🔸الگوی جامع اتحاد امامت و امارت ، الگوی متحد شهری امام محور ، محله محور و مسجد محور است
✅ این الگو می تواند یک محله را اسلامی کند
🔸محله همدلی ، محله ثروتمند، محله دانشمند و محله قدرتمند
🔸رهبر این محله امام محله است ، قوه قضائیه اش صلح یار است ، قوه مجری اش محله یار و رئیس محله است که توسط امام محله نصب و توسط شهردار کمک می شود
🔸شورای محله پنج نفر هستند شبیه پارلمان با انتخاب مردم که کارش سیاست گذاری و چشم انداز نویسی هست
🔸۲۰ نفر عضو این شورا مثل کابینه رئیس جمهور تحت عنوان یاران ، کارشان پیشرفت و آبادانی محل هست و تصمیمات آن ۵ نفر را اجرا می کنند
🔸گروه صلح یاری که وظیفه قضایی محل را دارد نیز زیر مجموعه هایی دارد
✅ این طرح بعنوان نمونه در محله ولاشان درچه در حال اجرا است .
┄┅┅❅💠@mousavidorchehi
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۷)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۳۳. فقدان رفاهطلبی، رفاهزدگی، اسراف و اشرافیگری
محله و مدینۀ فاضله باید مرفه باشد، اما این به معنی رفاهزدگی نیست. اسلام مرز بین این دو ویژگی مثبت و منفی زندگی که بسیار ظریف و دقیق است را حفظ میکند، بهگونهای که رفاه اقتصادی در حد رفع نیازهای #واقعی برقرار شود، اما به رفاهزدگی و اشرافیگری نینجامد. دلیل آن است که به تصریح آموزههای الهی و نبوی، رفاهطلبی، عافیتطلبی و تنوعطلبی، عواملی هستند که در صورت فراگیر شدن به ذلت، خواری و حقارت جامعه منجر میشوند.
بر همین اساس باید از ابزارها و امکانات موجود در محله در جهت ایجاد جریان مستمر ضد تبلیغ علیه نظام سرمایهداری حاکم استفاده کرد. باید به دقت رگهها و نمادهای نظام مصرفگرای مدرن را شناخت و علیه آنها روشنگری کرد. تجملات، تشریفات بیهوده و اطوار و رفتارهای تکلفآمیز سبک زندگی جدید که با روح حیات اسلامی-ایرانی ناسازگارند باید تحقیر شوند. باید اهتمام جدی به نظارت و محو ظواهر تجمل در جامعه به خرج داد. نماها، بناها، ابزار و وسایل و دکوراسیونها، تبلیغات محیطی و مجازی همه موضوع چنین نظارتی هستند. روشنگری و ضدتبلیغ علیه نیازسازیهای کاذب دستگاه تبلیغاتی سرمایهداری، مقاومت فرهنگی در برابر نمادهای زندگی لیبرالی مانند هایپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهای، کافهها، مالها و پاساژهای بزرگ و کارشکنی در برابر توسعۀ آنها، و تبلیغ مداوم و مستمر علیه الگوی زندگی تجملی و مسرفانهای که در تلویزیون و سینما و شبکههای اجتماعی ترویج میشود برای تحقق این اهداف ضروری است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۸)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار به خصوص بانوان و جوانان
محلۀ مطلوب در تأمین نیازهای مشروع و منطقی اهالی خود که در عناوین کلی معنویت، امنیت، خوراک و پوشاک و مسکن و خانواده خلاصه میشود، به گونهای جهادی پیشگام و تلاشگر است. لازمۀ این امر تهیۀ شناسنامۀ دقیق و کامل از نیازهای کلی اقشار محله در وهلۀ اول و در وهلۀ دوم، گردآوری مشخصات و اطلاعات نفوس و نیازمندیهای آنان است. در این رابطه به صورت ویژه باید اطلاعاتی جامع از مشخصات فردی، هویتی، اخلاقی و روحی و روانی جوانان در سن ازدواج محله از سوی خانوادهیار گردآوری شده و با هدف یافتن زوج مناسب در جمع خانوادهیاران محلات به اشتراک گذاشته شود. افراد ناتوان، کمتوان، معلول یا افراد دارای مشکلات حاد و یا خاص باید به صورت ویژه شناسایی شده و از حداقل حمایتها که حمایتهای روحی و روانی و کلامی است تا حداکثر حمایتها که کمک به حل کامل مشکلات آنهاست برخوردار شوند. اهالی محله به خصوص جوانان و بانوان نباید احساس کنند که محله و به صورت ویژه مسجد و به صورت ویژهتر امام مسجد نسبت به نیازهای آنها بیتفاوت است. ممکن است مشکلات آنها عملاً حل نشود، اما مهمتر از آن حس حمایت و پشتیبانی است که باید از سوی مسجد به اهالی تزریق شود. بانوان محله به خصوص بانوان بیسرپرست و بدسرپرست باید از حمایتهای ویژه و متنوع مددکار، تعاونیار، خانوادهیار و مشاوران برخوردار باشند.
@madineyefazele
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️#دسترسی_سریع_به_مطالب
🔶شاخصههای محلۀ مطلوب: محورهای چهارگانۀ چشمانداز محلۀ فاضله
🔵محور اول: نظم در محله
۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهامبخش تمدن اسلامی
۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری
۳. مسجدمحور
۴. اماممحور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله
۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت
۶. شورامحور و مردممحور
۷. دارای قوای سهگانۀ امناء، محلهیاری و صلحیاری
۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام
۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محلهیار
۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب بهعنوان بودجۀ مدنی
🟠محور دوم: رشد در محله
۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد
۱۲. اصلحگزین و شایستهگزین
۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار
۱۴. بهرهمند از نظام علمآموزی پیشرفته، عادلانه و سهلالوصول
۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان
۱۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی
۱۷. نخبهیاب و نخبهپرور
۱۸. پرورشدهندۀ مستمر دانشها و مهارتها
۱۹. حامی همهجانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزشیاب آنها
۲۰. جبرانگر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع
🟤 محور سوم: انگیزش در محله
۲۱. رهبری متنفذ و هدایتگر
۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه
۲۳. رفتارهای بههنجار
۲۴. کمترین سطح از نزاع و تعارض
۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی اسلامی ایرانی
۲۶. ارتباطات مشروع و همافزا مابین مردم و مسئولان
۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت)
۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی
۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی
۳۰. آرامش
۳۱. رضایتمندی و امیدواری
۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد
۳۳. فقدان رفاهطلبی، رفاهزدگی، اسراف و اشرافیگری
۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار، بهخصوص بانوان و جوانان
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۹)/ محور چهارم: #معنویت_در_محله
در پستهای قبل نمادهای نظم، رشد و انگیزش در محله را به اختصار بیان کردیم. حال به نمادهای محور چهارم و آخر مدیریت که #مدیریت_فرهنگ است میپردازیم که اگر در شکل مطلوب آن تحقق یابد به تحقق یک محلۀ معنوی منتهی میشود. فرهنگ پشتوانه و الگوی رفتار است، نه خود رفتار. لذا در دانش مدیریت، تدبیر آن جدا از مدیریت رفتار سازمانی و به شکل مستقل مطرح میشود. معنویت یا همان فرهنگ مطلوب به طور کلی در نتیجۀ سه نوع از برنامهها و مجموعه اقدامات عملیاتی تحقق مییابد که عبارتاند از:
۱. شناخت فرهنگ مطلوب
۲. شناخت فرهنگ(های) موجود
۳. تبدیل فرهنگ(های) موجود به فرهنگ مطلوب
در مرحلۀ اول که بیشتر جنبۀ مطالعاتی و تحقیقی دارد باید شاخصهها و اوصاف فرهنگ مطلوب اسلامی-ایرانی از منابع اصیل دینی و ملی استخراج شود. در مرحلۀ دوم، باید اطلاعات کافی از فرهنگ یا فرهنگهای موجود در عرصۀ مدیریتی جمعآوری شود که محصول آن میتوان سندی تحت عنوان «شناسنامۀ محله» باشد. در آخرین مرحله، فرهنگ یا فرهنگهای غیرمطلوب موجود طبق اصول و روشهای مشخص به تدریج و با مجموعه اقدامات و عملیات مناسب به فرهنگ مطلوب تبدیل میشوند که مرحلهای دشوار و زمانبر است و شاید دشوارترین مرحله از مراحل مختلف مدیریت باشد.
در پستهای بعدی به نمادهای یک محلۀ #معنوی یا دارای فرهنگ مطلوب اسلامی-ایرانی میپردازیم.
@madineyefazele