eitaa logo
مدیریت در اسلام
658 دنبال‌کننده
828 عکس
169 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
آینده پژوهی مرکز خدمات.MP3
36.85M
🎧 | مصاحبه استاد قوامی با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با موضوع: آینده‌پژوهی خدمات به حوزویان ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ 🔻اهم مباحث مطرح شده در این گفت‌وگو: 🔸هویت طلاب 🔸مسئله ورودی‌های حوزه 🔸تغییرات لازم در سبک و سیاق آموزشی حوزه‌های علمیه @madineyefazele
▪️نظریه سازمان‌های مقلد چه می‌گوید؟ 🔸طبق اصل «سازمان‌های مقلد» که در اصول فقه الاداره آن را اثبات کرده (با قواعد اجتهاد و تقلید) و پذیرفته‌ایم، وظائف یک مدیر را شرع تأسیس یا امضاء یا تقریر می‌کند. کشف این احکام و وظائف به عهدهٔ فقه الاداره است که این احکام، تکالیف و وظائف را از ادلهٔ تفصیلیهٔ شرعیه استنباط کند و مدیران و اشخاص اعتباری و حقوقی باید آن را اطاعت و تقلید کنند، مثل تقلید اشخاص حقیقی در احکام و تکالیف فردیۀ عبادیه. 🔸لذا در تمکین مدیران و کارکنان سازمان‌ها به مهارت تدبیر نفس، مهارت «اطاعت» جایگاه مهمی ‌دارد؛ یعنی در فرآیند توانمندسازی به مادهٔ تدبیر نفس تمکین و تجهیز او به ممارست بر اطاعت لازم است. مثلاً آیات اطاعت از خدا و رسول و ادلۀ اطاعت از فقهاء و مجتهدان و آثار آن را مکرر بر او عرضه نماییم و نیز اصراری که معصومین بر اطاعت از مافوق دارند و حکمی‌ که عقل نسبت به مراعات حق‌الطاعة مدیران مافوق می‌کند. 🔸بحث اطاعت باید به فرهنگ سازمانی تبدیل شود که بسیار به توانمندی شخص در «تدبیر نفس» کمک می‌کند. با توجه به اینکه فرهنگ پشتوانهٔ رفتار است، در صورتی که فرهنگ اطاعت در سازمان نهادینه شود، رفتار مطیعانه رایج می‌شود و از درجات عصیان و تمرد و سرکشی کم خواهد شد. 📒درس ۲۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مالیخولیا ضرور است! جناب محمد بن سلیمان تنکابنی، صاحب کتاب قصص العلما از قول شهید ثالث–رضوان الله علیه–نقل می‌کند که فرمود: هر مؤلفی را مالیخولیایی ضرور است که وامی‌دارد او را به تألیف و نمی‌گذارد که بیکار باشد و را هم مالیخولیایی [است] که وامی‌دارد به اجتهاد؛ بلکه هر کاری را مالیخولیایی ضرور است و سلطنت را هم مالیخولیایی در کار است که اگر آن مالیخولیا نباشد، سلطنت انجام نمی‌گیرد. در آغامحمدخان مالیخولیای سلطنت بود و در دیگران نبود و او به سلطنت رسیده و دیگران نرسیدند. اجتهاد را مراتب بسیار است؛ مانند سرمایۀ تجارت؛ بعضی ده توان سرمایه دارند، بعضی بیست، بعضی صد، بعضی هزار و هکذا کمتر یا بیشتر. و اجتهاد مانند چرخ پنبه ریسیدنی است؛ یکی چرخ او روزی یک تخم پنبه می‌ریسد و دیگر دو تخم و سه تخم و یکی بیشتر و یکی کمتر. اجتهاد نیز مراتب آن بر همین منوال است. قصص العلما، ص. ۲۴، ذکر احوال حاجی ملامحمدتقی البرغانی القزوینی @madineyefazele
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️مدرسه و فراغت 🔻نکاتی از مرحوم کریم مجتهدی در باب ارتباط فراغت و تحصیل: 🔸تحصیل ضمن زندگی روزانه و نباتی و حیوانی نیست، یک فراغت اضافی می‌خواهد 🔸فراغت چیزی نیست که به شما داده شود، فراغت را باید ایجاد کنید 🔸اهل مدرسه فراغت مفت و مسلم ندارد، هزینه می‌گذارد 🔸اگر وقت ندارید باید برای خودتان وقت درست کنید 🔸نتیجه نخواهید 🔸یادگیری تمام نمی‌شود @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تذلل و تواضع 🔸«تذلل» و «تواضع» دو عنوان دیگر از مفاد توانمندسازی و تمکین کارکنان سازمان است که باید به آن‌ها آموزش داده شود. 📒خلاصه درس ۲۹ و ۳۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️کلاس مبانی مدیریت محله (جلسه دوم) با تدریس حجت الاسلام و المسلمین متحد در لینک زیر تماشا کنید: https://aparat.com/v/KG87J @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قاطعیت و شدت 🔸قاطعیت و شدت در اجراء احکام الهی از دیگر مفاد توانمندسازی کارکنان است که باید همراه با تواضع به آن‌ها آموزش داده شود. 📒خلاصه درس ۳۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: حکمت و مقدمات آن 🔸تدبیر نفس را باید با تعلیم محقق ساخت، اعم از حکمت نظری و عملی. 📒خلاصه درس ۳۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
31.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️تدبیر بیت با مهارت «بیتوته» 🔸بیتوته برای پروردگار همراه با قیام و سجود است. بیتوته نباید شب نشینی با معصیت و عیاشی باشد. با مدیریت بیت باید بیتوته را نورانی و الهی کرد. 📒خلاصه‌ای از درس ۸۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️آشنایی اجمالی با مراکز مختلف مجموعه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: زهد 🔸برای داشتن مدیریت حکمت‌محور، باید مدیران متمایل به زهد را گزینش کرد و منصب داد و در طی دوره خدمت نیز آنها را متمکن به زهد و حکمت نمود. 📒خلاصه درس ۳۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا