eitaa logo
مدیریت در اسلام
639 دنبال‌کننده
752 عکس
136 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
📊 | آشنایی اجمالی با ساختار موضوعی دانش مدیریت (نظریه ۲+۴) @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۶۳)/محور چهارم: ۵۸. دانایی، علم‌جویی، علم‌پروری و عدم انواع بیسوادی جدید و قدیم با کاهش سطح بی‌سوادی کلاسیک، تدریجاً انواع جدیدی از بی‌سوادی موضوعیت پیدا می‌کند که بی‌سوادی رسانه‌ای، بی‌سوادی دیجیتال، بی‌سوادی سیاسی و اقتصادی، بی‌سوادی اعتقادی و کلامی و بی‌سوادی در ارتباطات و تعاملات از آن زمره‌اند. امروزه بسیاری از افرادی که در ظاهر تحصیل‌کرده‌اند، از ابعاد دیگری بی‌سواد محسوب می‌شوند که به آن اصطلاحاً «بی‌سوادی سفید» می‌گویند. از همین رو برنامه‌های توانمندسازی محله با محوریت مدرسه و آموزش‌یار باید در این راستا طراحی و اجرا شود. ذیل راهبردی که قبلاً آن را با عنوان راهبرد از گهواره تا گور توضیح دادیم، تمام اقشار در تمام سنین باید دانش‌‌آموز و مهارت‌‌آموز مدرسه محله باشند، زیرا برای انسان مسلمان تحصیل هیچگاه تمام نمی‌شود. اسلام دین آموزش، آموختن، خواندن، قرائت و مطالعه است و حرص و ولع فراوان مردم به خرید کتاب و خواندن کتاب از برجسته‌ترین نمادهای مشهود یک جامعه مسلمان است. مطالعه باید به یک فرهنگ جاافتاده در محله تبدیل شود. لذا ایجاد کتابخانه و سالن‌های مطالعه در بهترین و آرام‌ترین نقاط محله، وجود کتابفروشی به عنوان یکی از مهم‌ترین اصناف فرهنگی جامعه مسلمان، ترویج فرهنگ معرفی کتاب، اهدای کتاب، امانت کتاب، معاوضه کتاب، وقف در گردش کتاب، برگزاری دائمی انواع نمایشگاه‌ها و مسابقه‌های کتابخوانی برای اقشار و سنین مختلف، اهمیت وافر به مهارت‌های نویسندگی، تندخوانی، عمیق‌خوانی و غیره باید در رأس برنامه‌های فرهنگی محله باشد. @madineyefazele
▪️ آیا سازمان می‌تواند استعدادشناسی را برون‌سپاری کند؟ 🔸جایگاه استعدادشناسی در سازمان بسیار عالی است و بر رهبران سازمان فرض است این جایگاه را صیانت کنند. برون‌سپاریِ این تکلیف هم مصلحت مرجوحه و هم مفسدهٔ راحجه دارد؛ زیرا طبق دلیل قرآنی، «اصطناع» باید «لنفسه» و «علی عینی» باشد. 🔸طبق قاعدهٔ وحیانی که در فقه الاداره مطرح است، هر نوع برون‌سپاری اگر مفید هم باشد، استعدادشناسی از آن مستثنی است؛ زیرا «ما من عام الا و قد خص»؛ هر قانونی تبصره دارد. برون‌سپاری اموری مثل ترابری، آشپزی، نظافت و پروژه‌های فنی و هنری رایج است و منعی ندارد. اما برون‌سپاری استعدادشناسی به مصلحت نیست؛ زیرا نیازهای انسانی یک سازمان را جز خود سازمان نمی‌شناسد و هر سازمان تخصص خاص خود را با توجه به مأموریتی که دارد می‌طلبد. مثلاً در ورزش رایج است که باشگاه‌ها به هدف استعدادشناسیِ ورزش پایه، مدرسهٔ فوتبال و غیرهم برای خود می‌سازند. هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز نوعاً از دانشجویان تربیت‌شده است که مراحل دانش‌یاری و استادیاری را طی می‌کنند. 🔸این یک سیرهٔ عقلائی است که کادرسازی برون‌سپاری نشود. با سیرهٔ متشرعه و معصومین هم سازگار است و مردوع نیست. پس استعدادسنجی به عنوان مقدمهٔ کمال‌بخش فرآیند جایز نیست برون‌سپاری سازمانی شود. این برون‌سپاری مکروه و ممنوع است و مصلحت راحجه ندارد. 📒درس ۱۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۶۴)/محور چهارم: ۵۹. دارای نقشۀ تفصیلی جامع مطابق اصول شهرسازی و تمدن‌سازی اسلام و بهره‌بردار از کلیۀ پروژه‌های مصوب مطابق با نقشۀ جامع محله فاضله دارای نقشه‌ای تفصیلی و جامع برای معماری و شهرسازی است که این نقشه، ضمن آن‌که باید در مناطق مختلف سازگار با اقلیم و هویت همان منطقه باشد، اصول ثابت و لایتغیری دارد که برخاسته از آموزه‌های دینی و شرعی است. از جمله این اصول عبارت‌اند از: ۱. استقلال و درون‌گرایی بناها، حفظ حریم‌ها و حرمت‌ها با تفکیک عرصه‌های اندرونی و بیرونی؛ ۲. سادگی، عدم تبرج و وحدت در منظرها و نماها مطابق با معیارهای زیبایی‌شناسی بومی هر منطقه؛ ۳. نظم و آراستگی، استحکام، اتقان و اعتدال؛ ۴. نمادینگی و رمزینگی بناها مطابق با جهان‌بینی اسلامی؛ ۵. مردم‌وارگی و انسان‌وارگی؛ ۶. هماهنگی با طبیعت. محله مطلوب اسلام محله‌ای است که در آن تمام بناها تجلی روح حیا و عفت و اصالت نهاد خانواده هستند که بارزترین و مهم‌ترین نماد این فرهنگ، عناصری مانند حیاط مرکزی (در دل خانه‌ها)، صحن مرکزی (در دل بناهای عمومی)، و میدان مرکزی (در بافت محله) هستند. در نظام معماری مطلوب، خانه‌ها و بیوت شهر هیچ پنجره یا ایوانی به سمت بیرون و معابر ندارند و تمام چشم‌انداز آن‌ها در دل آن‌هاست و تمام زیبایی‌های آن‌ها نهفته در محوطه حیاط مرکزی است. کارکرد میدان مرکزی محله نیز دقیقاً مشابه کارکرد حیاط مرکزی در خانه‌هاست. پس در نظام شهرسازی مطلوب، شهر و محله به بافتی مملو از خانه‌ها و عرصه‌های میان‌تهی تبدیل می‌شود که حول محور مسجد اجتماع پیدا میکنند. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۶۵) جمع‌بندی به لطف الهی تعداد ۵۹ شاخصه را برای محله مطلوب در نظام مدنی اسلام احصا کردیم و به اجمال توضیح دادیم. این شاخصه‌ها بر اساس محورهای چهارگانه دانش مدیریت تدوین شده‌اند و باید به‌عنوان بندها و مواد سند چشم‌انداز محله نصب العین شورای امنای محلات قرار گیرند. این شورا موظف است برای هر کدام از آن‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تهیه کند و اقدامات عملیاتی لازم را به شوراهای محله‌یاری و صلح‌‌یاری ابلاغ نماید. در باب اهمیت چشم‌انداز محلۀ فاضله همین بس که بگوییم وجود چشم‌انداز یا افق اصلی‌ترین نیاز محله برای منظم شدن و برنامه‌محور شدن است. این سند ابتکارات، ایده‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادها را به کار می‌اندازد و تقلای فکری و عملی برای نیل به محله مطلوب را ایجاد و ایجاب می‌کند. پس اولین قدم در نیل به یک اجتماع اسلامی مطلوب، ترسیم چشم‌انداز است. به یاری خدا در پست‌های آینده به دیگر ابعاد مدیریت محله می‌پردازیم. @madineyefazele
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب: محورهای چهارگانۀ چشم‌انداز محلۀ فاضله 🔵محور اول: نظم در محله ۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهام‌بخش تمدن اسلامی ۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری ۳. مسجدمحور ۴. امام‌محور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله ۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت ۶. شورامحور و مردم‌محور ۷. دارای قوای سه‌گانۀ امناء، محله‌یاری و صلح‌یاری ۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام ۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محله‌یار ۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب به‌عنوان بودجۀ مدنی 🟠محور دوم: رشد در محله ۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد ۱۲. اصلح‌گزین و شایسته‌گزین ۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار ۱۴. بهره‌مند از نظام علم‌آموزی پیشرفته، عادلانه و سهل‌الوصول ۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان ۱۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی ۱۷. نخبه‌یاب و نخبه‌پرور ۱۸. پرورش‌دهندۀ مستمر دانش‌ها و مهارت‌ها ۱۹. حامی همه‌جانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزش‌یاب آن‌ها ۲۰. جبران‌گر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع 🟤 محور سوم: انگیزش در محله ۲۱. رهبری متنفذ و هدایت‌گر ۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه ۲۳. رفتارهای به‌هنجار ۲۴. کم‌ترین سطح از نزاع و تعارض ۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی اسلامی ایرانی ۲۶. ارتباطات مشروع و هم‌افزا مابین مردم و مسئولان ۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت) ۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی ۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی ۳۰. آرامش ۳۱. رضایتمندی و امیدواری ۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد ۳۳. فقدان رفاه‌طلبی، رفاه‌زدگی، اسراف و اشرافی‌گری ۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار، به‌خصوص بانوان و جوانان 🟢محور چهارم: معنویت در محله ۳۵. وجود شناسنامه‌ای کامل، دقیق و جامع از وضعیت فرهنگی موجود ۳۶. وجود افق ترسیم‌شده برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و برنامۀ مدون برای تحقق چشم‌انداز محله ۳۷. دغدغه‌مند و تلاش‌گر در برقراری عدالت اجتماعی و قضایی و عاری از ظلم ۳۸. برخوردار از نظام اقتصاد مقاومتی، خودکفا و متکی به اقتصاد خانگی و صنایع دستی ۳۹. وجود فرهنگ خدمت‌رسانی (در عوض قدرت‌طلبی) به گونه‌ای آسان، ارزان و سریع همراه با حفظ کرامت مخدومین و خادمین ۴۰. تجلی‌گاه باورها و ارزش‌های دینی ملی و انقلابی ۴۱. برخوردار از فناوری پیشرفته برای رفع نیازهای موجود با پیوست‌های دقیق فرهنگی ۴۲. برخوردار از فرهنگ عبادت و عبودیت و اقامۀ آئین‌های عبادی و معنوی به شکل شبانه‌روزی ۴۳. برخورداری از تساوی در بین خانواده‌ها از لحاظ ارائۀ خدمات علمی، تربیتی، مدنی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی، رفاهی و بهداشتی ۴۴. زیبایی و چشم‌نوازی، سرسبزی و خرمی با نماد درختان مثمر، آبادی، وحدت و یکپارچگی در نما و منظر بناها مطابق با معیارهای زیبایی‌شناختی ایرانی ۴۵. پاکیزگی، نظافت و معطر بودن ۴۶. امنیت و ایمنی ۴۷. نشاط، شادی، مفرح بودن، سلامت جسمی و روانی و عاری از بیماری‌های ناشی از روش غلط زندگی و تغذیه ۴۸. کوشا، فعال، پرجنب‌وجوش و پراشتغال ۴۹. وجود روحیۀ کارآفرینی، اشتغال‌زایی و اشتغال‌جویی، خلاقیت و عاری از بیکاری و معطلی ۵۰. دارایی، رفاه منهای تجمل‌گرایی، ثروتمندی و ثروت‌آفرینی و نبود فقر و مسکنت ۵۱. هوشمندی ۵۲. هنرمندی و هنرپروی ۵۳. انضباط، قانونمندی و قانون‌مداری ۵۴. عاری از تجرد ناخواسته، و فعال و دغدغه‌مند در ایجاد وصلت بین جوانان ۵۵. وجود خانواده‌های مستحکم و عاری از طلاق‌های رسمی و عاطفی ۵۶. امیدواری به آینده و عاری از انواع اعتیاد، بی‌حوصلگی، افسردگی و کسالت ۵۷. زیست جنسی منضبط و شرعی و عاری از انواع فسق و فساد و جرم و بزه ۵۸. دانایی، علم‌جویی، علم‌پروری و عدم انواع بی‌سوادی قدیم و جدید ۵۹. دارای نقشه تفصیلی مطابق اصول شهرسازی و تمدن‌سازی اسلام و بهره‌بردار از کلیه پروژه‌های مصوب مطابق با نقشه جامع جمع‌بندی @madineyefazele
▪️دشمن–بر خلاف ما–به ریزترین و جزئی‌ترین نمادهای فرهنگی خودش هم حساسیت و غیرت دارد تا جایی که فرش شدن کلاس‌های درس در چند روستای آذربایجان به تیتر رسانه رسمی دولت انگلستان تبدیل می‌شود و بابت آن ابراز نگرانی می‌کنند. در حالیکه ما تمام نمادهای نظام اصیل مکتبی و مدرسی و حوزوی را به نظام کلاسیک و آکادمیک می‌فروشیم تا از مسابقه هویت‌باختگی عقب نمانیم و هر چه بیشتر شبیه غربی‌ها شویم. به امید آنکه روزی دانش‌آموزان از دست میز و صندلی‌های خشک هم نجات پیدا کنند و روی زمین و تشکچه نرم بنشینند و لذت علم‌آموزی بدون خستگی و کوفتگی بدن را بچشند. @madineyefazele
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نحت بیوت به چه معناست؟ وجوب ساخت بیوت امن و هنرمندانه و مجهز به تکنولوژی روز برای سازمان‌های نظامی 📒بخشی از درس ۷۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان چیست؟ 🔸بعد از استعدادشناسی، نوبت به تمکین کارکنان به معرفت نفس و معرفت رب به عنوان مقدمهٔ واجب فریضهٔ تدبیر نفس می‌رسد و تدبیر نفس وجوب نفسی و مقدمی ‌با هم دارد. 🔸اولین مفاد توانمندسازی به کارکنان در هر سازمانی، تمکین و تجهیز آن‌ها به محاسن و مکارم اخلاق در راستای آموزش تدبیر نفس است که بر مدیران منابع انسانی وظیفه است که به این تمکین مبنایی اقدام کنند. تدبیر نفس مقدمهٔ تدبیر منزل و مدینه است. یعنی بدون توفیق در تدبیر نفس نمی‌توان در دو تدبیر منزل و مدینه موفق بود. 🔸انسان اعم از نفس و عقل و روح و قلب و قوای سه‌گانه است. او باید این سازمان عریض و طویل و اکبر را مدیریت کند، چون نفس نقش کلیدی دارد و اگر تدبیر شود، گویا کل تدبیر انجام شده است. 🔸پس از مفاد آموزشی توانمندسازی در سازمان، معرفت رب و معرفت نفس به عنوان مقدمهٔ تدبیر نفس است که از تکالیف مدیریت منابع انسانی است که این دو معرفت را به کارکنان تعلیم دهد. 📒درس ۲۴، ۲۵ و ۲۶ توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حرمت «تبییت» تبییت یعنی خانه‌ای را جهت براندازی و توطئه شبانه علیه نظام صالح و رهبر صالح قرار دهند 📒خلاصه‌ای از درس ۸۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
👆جهت شرکت غیرحضوری در دروس خارج استاد قوامی از طریق اسکای روم از لینک زیر استفاده بفرمایید: 👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh ۱. وارد لینک بالا شوید. ۲. گزینۀ میهمان را انتخاب بفرمایید. ۳. حتما نام و نام خانوادگی خود را درج کنید. 📆 زمان برگزاری کلاسها به شرح ذیل می باشد: ۱. شنبه ها: خارج اصول فقه الاداره ۲. یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمندسازی) ۳. پنجشنبه‌ها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم ⏰زمان برگزاری کلیه دروس ساعت ۸ صبح می‌باشد صوت دروس در کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی قابل استماع است: https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386 آدرس مَدرَس(درس حضوری حضرت استاد): قم،پردیسان ، خیابان شهیدان آقایوسفی (خیابان پشت فروشگاه جانبازان) ، کوچه ۲۴، پلاک ۴، طبقه پایین @madineyefazele
آینده پژوهی مرکز خدمات.MP3
36.85M
🎧 | مصاحبه استاد قوامی با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با موضوع: آینده‌پژوهی خدمات به حوزویان ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ 🔻اهم مباحث مطرح شده در این گفت‌وگو: 🔸هویت طلاب 🔸مسئله ورودی‌های حوزه 🔸تغییرات لازم در سبک و سیاق آموزشی حوزه‌های علمیه @madineyefazele
▪️نظریه سازمان‌های مقلد چه می‌گوید؟ 🔸طبق اصل «سازمان‌های مقلد» که در اصول فقه الاداره آن را اثبات کرده (با قواعد اجتهاد و تقلید) و پذیرفته‌ایم، وظائف یک مدیر را شرع تأسیس یا امضاء یا تقریر می‌کند. کشف این احکام و وظائف به عهدهٔ فقه الاداره است که این احکام، تکالیف و وظائف را از ادلهٔ تفصیلیهٔ شرعیه استنباط کند و مدیران و اشخاص اعتباری و حقوقی باید آن را اطاعت و تقلید کنند، مثل تقلید اشخاص حقیقی در احکام و تکالیف فردیۀ عبادیه. 🔸لذا در تمکین مدیران و کارکنان سازمان‌ها به مهارت تدبیر نفس، مهارت «اطاعت» جایگاه مهمی ‌دارد؛ یعنی در فرآیند توانمندسازی به مادهٔ تدبیر نفس تمکین و تجهیز او به ممارست بر اطاعت لازم است. مثلاً آیات اطاعت از خدا و رسول و ادلۀ اطاعت از فقهاء و مجتهدان و آثار آن را مکرر بر او عرضه نماییم و نیز اصراری که معصومین بر اطاعت از مافوق دارند و حکمی‌ که عقل نسبت به مراعات حق‌الطاعة مدیران مافوق می‌کند. 🔸بحث اطاعت باید به فرهنگ سازمانی تبدیل شود که بسیار به توانمندی شخص در «تدبیر نفس» کمک می‌کند. با توجه به اینکه فرهنگ پشتوانهٔ رفتار است، در صورتی که فرهنگ اطاعت در سازمان نهادینه شود، رفتار مطیعانه رایج می‌شود و از درجات عصیان و تمرد و سرکشی کم خواهد شد. 📒درس ۲۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مالیخولیا ضرور است! جناب محمد بن سلیمان تنکابنی، صاحب کتاب قصص العلما از قول شهید ثالث–رضوان الله علیه–نقل می‌کند که فرمود: هر مؤلفی را مالیخولیایی ضرور است که وامی‌دارد او را به تألیف و نمی‌گذارد که بیکار باشد و را هم مالیخولیایی [است] که وامی‌دارد به اجتهاد؛ بلکه هر کاری را مالیخولیایی ضرور است و سلطنت را هم مالیخولیایی در کار است که اگر آن مالیخولیا نباشد، سلطنت انجام نمی‌گیرد. در آغامحمدخان مالیخولیای سلطنت بود و در دیگران نبود و او به سلطنت رسیده و دیگران نرسیدند. اجتهاد را مراتب بسیار است؛ مانند سرمایۀ تجارت؛ بعضی ده توان سرمایه دارند، بعضی بیست، بعضی صد، بعضی هزار و هکذا کمتر یا بیشتر. و اجتهاد مانند چرخ پنبه ریسیدنی است؛ یکی چرخ او روزی یک تخم پنبه می‌ریسد و دیگر دو تخم و سه تخم و یکی بیشتر و یکی کمتر. اجتهاد نیز مراتب آن بر همین منوال است. قصص العلما، ص. ۲۴، ذکر احوال حاجی ملامحمدتقی البرغانی القزوینی @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مدرسه و فراغت 🔻نکاتی از مرحوم کریم مجتهدی در باب ارتباط فراغت و تحصیل: 🔸تحصیل ضمن زندگی روزانه و نباتی و حیوانی نیست، یک فراغت اضافی می‌خواهد 🔸فراغت چیزی نیست که به شما داده شود، فراغت را باید ایجاد کنید 🔸اهل مدرسه فراغت مفت و مسلم ندارد، هزینه می‌گذارد 🔸اگر وقت ندارید باید برای خودتان وقت درست کنید 🔸نتیجه نخواهید 🔸یادگیری تمام نمی‌شود @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تذلل و تواضع 🔸«تذلل» و «تواضع» دو عنوان دیگر از مفاد توانمندسازی و تمکین کارکنان سازمان است که باید به آن‌ها آموزش داده شود. 📒خلاصه درس ۲۹ و ۳۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️کلاس مبانی مدیریت محله (جلسه دوم) با تدریس حجت الاسلام و المسلمین متحد در لینک زیر تماشا کنید: https://aparat.com/v/KG87J @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قاطعیت و شدت 🔸قاطعیت و شدت در اجراء احکام الهی از دیگر مفاد توانمندسازی کارکنان است که باید همراه با تواضع به آن‌ها آموزش داده شود. 📒خلاصه درس ۳۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: حکمت و مقدمات آن 🔸تدبیر نفس را باید با تعلیم محقق ساخت، اعم از حکمت نظری و عملی. 📒خلاصه درس ۳۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
31.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️تدبیر بیت با مهارت «بیتوته» 🔸بیتوته برای پروردگار همراه با قیام و سجود است. بیتوته نباید شب نشینی با معصیت و عیاشی باشد. با مدیریت بیت باید بیتوته را نورانی و الهی کرد. 📒خلاصه‌ای از درس ۸۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️آشنایی اجمالی با مراکز مختلف مجموعه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: زهد 🔸برای داشتن مدیریت حکمت‌محور، باید مدیران متمایل به زهد را گزینش کرد و منصب داد و در طی دوره خدمت نیز آنها را متمکن به زهد و حکمت نمود. 📒خلاصه درس ۳۵ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: علم، فطانت و قدرت تفکر 📒خلاصه درس ۳۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️برج آزادی یک نماد است، در ظاهر نماد انقلاب است، زیرا در روزهای انقلاب شاهد بزرگ‌ترین تجمعات انقلابیون بوده است. ولی انقلاب را اگر صیرورتی به سوی استقرار نظام امامت فهم کنیم، دیگر اصرار نمی‌کنیم که راهپیمایی‌های ما به این المان‌ها و نمادهای ذاتاً مدرن و غربی ختم شود. نظام امامت اگر شأن محصل حرکت انقلابی مردم مؤمن ایران بوده است، طبیعتاً مقصد آن‌ نیز باید مساجد جامع شهرها باشد. اگرچه گرد‌وغباری ضعیف از معماری اسلامی و ایرانی بر روی برج آزادی نشسته است، اما اصل نمادینگی چنین بناهایی، جایگاهی در فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ندارد. برج از اساس محصول دنیای مدرن است، همانگونه که المان، یادمان یا هر نشانه دیگری از این دست نیز محصول فرهنگ ما نیست. نماد اصلی و کانون هویتی شهر اسلامی، مسجد جامع است و تمام حرکت‌ها باید به ساحت آنجا ختم شود تا نمادی از حرکت به سوی باشد. حال در برهوت بی‌هویتی مانند تهران، مسجد جامع تهران کجاست، و چه نقشی در هویت شهر دارد؟ آیا اساساً مردم تهران می‌دانند مسجد جامع تهران کدام است و کجاست؟ آیا مسجد جامع تهران مرکز رهبری ایران و مدیریت پایتخت است؟ آیا مبدأ و مقصد همه حرکتها است؟ آیا قلب تپنده است؟ آیا واقعاً «جامع» است؟ یا نه، چیزی جز نمازخانه کاسبان بازار تهران نیست؟ باید روی این موضوعات فکر کرد. این‌ها مسائل جزئی و بی‌اهمیت نیستند، بلکه بیانگر مبانی اندیشه‌ای و مقاصد تمدنی نهضت ما هستند. ما به شکل اساسی نیاز به تغییر نگرش‌ها در این مسائل داریم. کاش جای این بحث‌ها در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باز شود. @madineyefazele