eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
889 دنبال‌کننده
681 عکس
7 ویدیو
2هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی fiim.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توانمندسازی 129
توانمندسازی130.docx
26.3K
دوشنبه 3/2/1403-12شوال 1445 -23آوریل 2024 – درس 130 فقه توانمندسازی – توان حل مساله - حل مسائل اجتماعی – فقه القرآن – آیات آغازین سوره احزاب مساله : اصول حاکم برراه حل رسول خدا در حل مسائلی مانند ( فرزند خواندگی ، ظهار و توارث غیر اولی الارحام ) که الغاء سنت غلط و جایگزینی سنت صحیح به جای آن است ، جایز الاتباع بلکه لازم الاتباع برای مدیران در حل مسائل مشابه است . شرح مساله : در نوبت قبل با راه حل اجمالی مسائل مبتلابه اجتماعی زمان رسول خدا ص آشنا شدیم که راه حل کلی الغاء سنت غلط بود که در حقیقت یک فرآیند الغاء نام میگیرد که طی مراحلی ترکیبی از اقدامات نرم و سخت اتفاق می افتد و قابل تاسی است......... فقه الاداره : این راه حل قضیه ای صغروی است که به ضمیمه قضیه کبروی «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» نتیجه بدیهی میدهد که تبعیت از این راه حل و اصول آن جایز بلکه الزامی است . البته الزام در اصول دائمی حاکم بر این روش مصداقی حل مساله . اصولی که حاکم بر روش های حل مسائل مشابه اجتماعی و حکمرانی است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توانمندسازی 130
توانمندسازی 131.docx
27.2K
سه شنبه 4/2/1403-13شوال 1445 -23آوریل 2024-درس131فقه توانمندسازی –توان حل مساله – فقه القرآن – مساله افک و راه حل آن و توان یابی به آن . مساله: نسبت نا روا به بیگناه و اشاعه این نسبت در جامعه مصداق تشییع فاحشه و حرام است و دفاع از بیگناه واجب است . مخصوصا اگر بیگناه منسوب به مقام عالی اجتماعی باشد . آگاه سازی جامعه در جهت حل صحیح این مساله بر حکمرانان واجب است . شرح مساله – توان حل مساله برای مدیران مهم است وباید آنها را توانمند کرد این توانمندسازی وظیفه مدیریت منابع انسانی است با طریقه حل چهار مساله از ناحیه سه تن از انبیاء عظام در موضوعات اجتماعی ،امنیتی ،اقتصادی و... بود که اصول وحیانی حاکم بر این راه حل ها مورد استنباط قرار گرفت در این نوبت مساله دیگری را حل میکنیم به عنوان مساله افک[ ترجمه تفسير الميزان، ج‏15، ص: 128بيان آيات [بيان آيات مربوط به داستان افك‏]اين آيات به داستان افك اشاره مى‏كند، كه اهل سنت آن را مربوط به عايشه ام المؤمنين دانسته‏اند، ولى شيعه آن را درباره ماريه قبطيه مادر ابراهيم معتقد است، همان ماريه كه" مقوقس" پادشاه مصر او را به عنوان هديه براى رسول خدا (ص) فرستاد، و هر دو حديث- چه آن حديثى كه از سنى‏ها است و چه آن حديثى كه از شيعه‏ها رسيده- خالى از اشكال نيست، كه هم خودش و هم اشكالش در بحث روايتى خواهد آمد- ان شاء اللَّه تعالى.پس بهتر اين است كه به بحث پيرامون متن آيات پرداخته و به كلى فعلا از روايات صرف نظر كنيم، ولى در عين حال اين نكته را بايد مسلم بدانيم كه افك مورد بحث مربوط به يكى از خانواده‏هاى رسول خدا (ص) بوده، حال يا همسرش و يا كنيز ام ولدش كه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توانمندسازی 131
توانمندسازی 132.docx
51.3K
4شنبه 5/2/1403-15شوال 1445-24آوریل2024-درس132فقه توانمندسازی – توان حل مساله – مساله افک –فقه القرآن مساله:باید جامعه و مجموعه را به توان مقابله با اشاعه و اذاعه فحشاء و «افک» مجهز نمود . فقه الاداره : اولا این مساله افک و حل آن امری صغروی است که به ضمیمه کبرای لقد کان لکم فی رسو ل الله اسوه حسنه نتیجه میدهد که این راه حل لازم التاسی است بر مدیران علی المبنا و المختار علی لزوم التاسی ثانیا این اصول متلقاة از آیات شرط صحت راه حل مسائل مشابه هستند و شروطی لازم التحصیل می باشند . زیرا بدون رعایت و اعمال آنها صحت از راه حل سلب میشود و یا حداقل شرط قبول و کمال خواهند بود یعنی مقبولیت و کمال راه حل مسائل مشابه (افک واشاعه آن ) متوقف بر اعمال این اصول خواهد بود ثالثا : در فرآیند توان بخشی به کارکنان سازمان به مکنت و توان حل مساله افک و اشاعه آن واجب و لازم است که این اصول به گونه دانش بنیان به توان پذیران القاء گردند. ( والله العالم)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توانمندسازی 132
سلام علیکم و رحمت الله
تفسیر33.docx
23.4K
5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز [سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77] مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77) ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است: 1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند . 2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند . 3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را هر دو را اصلاح نماید و..
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️5شنبه 6/2/1403-16شوال 1445- 25آوریل 2024-درس 33تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم مدیریت رفتار غلو آمیز [سوره المائدة (5): آيات 75 تا 77] مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كانا يَأْكُلانِ الطَّعامَ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآياتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ (75) قُلْ أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ اللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (76) قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ (77) ملهم از آیات فوق ،مدیریت رفتار غلو آمیز و توام با مبالغه و تملق که بیماری رائجی در سازمانها است و در نوبت قبل هم به آن اشاره شد باید اصلاح شود چون نابهنجار و منحرف کننده است در این مدیریت چند خطاب است: 1- -به فرد مورد مبالغه که باید غالیان را از خود براند و هدایت کند و راه درست را به آنها نشان دهد و دستشان را بگیرد و به راه حق و سواء و صحیح بکشاند. فریفته و خود شیفته تملق و غلو قرار نگیرد و شخصیت و سابقه خود را نابود نکند . 2- خطاب به مبالغه گران که هر کسی را از حد و حق او بالاتر نبرند و تمجید نکنند زیرا آنها به نفع و ضرر او توانا و قادر نیستند فریب آنها را نخورد بلکه اگر به خود خواندند نپذیرند . و اگر قابل هدایت نبودند آنها را طرد کنند . 3- خطاب به رهبر مصلح که وظیفه دارد مبالغه گران و مورد مبالغه را اصلاح نماید @qavami
سلام علیکم و رحمت الله