هدایت شده از دوفصلنامه نظام ولائی
🔹#دوفصلنامه_نظام_ولایی در چهارمین ایستگاه
🔻 چهارمین شماره دوفصلنامه نظام ولایی (بهار و تابستان 1400) با مقالاتی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شد.
💠 عناوین مقالات شماره چهارم به شرح ذیل است:
1. مقدمه ای بر روش شناسی نظام سازی قرآنی (با تأکید بر نظام سیاسی) / عباسعلی مشکانی سبزواری
2. فقه؛ هدایت و حیات (نقدی بر شبهات دکتر عبدالکریم سروش علیه فقه و فقاهت) / آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
3. درآمدی بر طرح «اتحاد امامت و امارت» / آیت الله سید صمصام الدین قوامی
4. نقدی بر انگاره تفکیک خلافت از امامت (تأملی بر دیدگاههای دکتر مصطفی محقق داماد) / حجت الاسلام رضا اسلامی
5. اصل امامت و مساله صلح امام حسنعلیهالسلام / (نقدی بر دیدگاه دکتر مصطفی محقق داماد) / حجت الاسلام داود مهدوی زادگان
6. «فقه نظام؛ ماهیت، ارکان و مختصات» از دیدگاه آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی / عباسعلی مشکانی سبزواری
@Nezamevelaee
▪️مقاومت کشور در برابر هجوم دشمن به علت تفویض قدرت شماره یک آن به فقیه بود.
عدم مقاومت و از پا درآمدن شهرها و محلهها و روستاها از جهت اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی و ... بعلت عدم تفویض قدرت شماره یک آنها به فقیه بود.
@madineyefazele
▪️امام، حضرت جامع و حضرت پنجم از حضرات خمس و جامع اسماء و جامع غیب و شهادت است. لذا نظام و تمدن امامتی از فساد و ظلم و سفک دماء عاری است. تمدنهایی که در آنها فساد و ستم هست بر اساس امامت نیستند چون بر اساس بعضی از اسماء هستند نه بر اساس تمام اسماء
عرفان بدون امامت، جاهلیت تولید می کند و به بی عدالتی و ظلم میانجامد مثل جاهلیت اول و عصر خلفای اول تا سوم و بنی امیه و بنی العباس و داعش و القاعده
@madineyefazele
▪️ضمانت اجرایی مصوبات وجود امام مبسوط الید و دارای اختیارات کامل قانونی و دارای شخصیت حقوقی است.
@madineyefazele
▪️یاران محله
💼محلهیار: رئیس شورای محله، مدیر سرای محله، مسئول اجرائی تمام برنامههای محله، مسئول توسعه، عمران، رشد، پیشرفت و آبادی محله، مورد حمایت شهردار
🚨پلیسیار: رصدکننده اوضاع امنیتی محله، کشف و گزارش جرائم به مراجع امنیتی، مسئول آموزشهای امنیتی و نظامی، برخورد با جرائم خرد و منکرات و پیشگیری از جرم، مسئول حسبه محله، آموزش دیده توسط نیروی انتظامی، مورد حمایت سپاه، وزارت اطلاعات و ...
💉سلامتیار: مسئول خانه بهداشت محله، مسئول پایش و رصد سلامت عمومی ساکنان محله، مسلط به مهارتهای ابتدایی پزشکی، ناظر بر درمانگاه و مطب پزشکان محله، نظارت بر کار پزشکان خانواده، مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت
📡رسانهیار: مسئول خانه ارتباطات محله، مسئول فضای مجازی، روابط عمومی و اطلاعرسانی محله، نماینده صداوسیما در محله، مورد حمایت و آموزش صداوسیما و وزارت ارتباطات
💕خانوادهیار: مسئول خانه زنان محله، مسئول برنامههای خانواده و سبک زندگی، خانهداری، فرزندآوری، فرزندداری، همسرداری، زناشویی، تربیت کودکان، رشد نوزادان، نگهداری و توانمندسازی سالمندان و معلولان، ارائه مشاوره روانشناسی، تسهیل ازدواج، مورد حمایت ستاد ملی زن و خانواده، معاونت زنان ریاست جمهوری، بهزیستی
⚖قاضییار: مسئول حل اختلافات و فصل خصومات، اصلاح ذات البین از طریق موعظه و مشاوره، مورد حمایت دادستان و قوه قضائیه
🛠تعاونیار: مسئول خانه تعاون محله، مسئول برنامههای اشتغالزایی و کارآفرینی، مسئول امور رفاهی و اجتماعی، مسئول تعاونیهای کارآفرینی، مسئول مهارتآموزی و توسعه کسب و کار، مورد حمایت وزارت کار و رفاه اجتماعی
🎬فرهنگیار: مسئول خانه فرهنگ و هنر محله، مسئول اجرای کلیه برنامههای فرهنگی، جشنها، عزاداریها، مسئول کتابخانه و کتابخوانی محله، مسئول هنرآموزی، رشد و ترویج انواع هنر اسلامی-ایرانی، مورد حمایت ارشاد و میراث فرهنگی
✏️آموزشیار: مدیر مدرسه یا مدارس محله (همزمان با حکم امام محله و اداره آپ)، مسئول برنامههای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، نماینده کانون پرورش فکری، مورد حمایت آموزش و پرورش
📚دانشیار: مسئول خانه علم و فناوری، مدیر کتابخانه محله، مسئول شناسایی و بکارگیری نخبگان علمی و استعدادها و خلاقیتها و اختراعات، فعالسازی تحصیلکردگان جهت حل مشکلات محله، مورد حمایت وزارت علوم و دانشگاه مادر استان
💰تعاونیار: مدیر مرکز نیکوکاری محله، مدیر بازارچه و فضاهای تجاری و اقتصادی محله، مسئول حسابرسی موقوفات مسجد و محله، مسئول جمع و پخش صدقات و وجوهات و ...، مسئول صندوق قرض الحسنه، مجری برنامههای محرومیتزدایی و امداد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، مورد حمایت دارایی، صمت، کمیته امداد، اوقاف و ...
⚽️ورزشیار محله: مدیر خانه ورزش محله، مدیر خانه جوان محله، مدیر تمام فضاهای ورزشی محله، مجری مسابقات گوناگون ورزشی و ورزشهای همگانی، مسئول آموزش و مهارتآموزی ورزشی، مورد حمایت اداره ورزش و جوانان
🆘امدادیار محله: مسئول آموزشهای امدادی به اهالی محله، مسلط به کمکهای اولیه و مهارتهای امدادی، مورد حمایت آتشنشانی، هلال احمر و ...
🔹یاران محله نیروهای مردمی و جهادی و مسجدی هستند که توسط امام و از درون محله کشف و نصب میشوند و در قالب سه شورای امنا و محلهیاری و امر به معروف تقسیمبندی میشوند. به عنوان مثال ورزشیار و سلامتیار عضو شورای محلهیاری هستند و قاضییار و پلیسیار عضو شورای امر به معروف.
🔹یاران محله نیروهای کمکی دستگاههای دولتی هستند نه نیروهای رسمی و حقوقبگیر. اما نهادهای دولتی موظفند آنها را از نظر قانونی و حقوقی به رسمیت بشناسند و آموزش داده و توانمند کنند و تجهیزات و امکانات و بودجه در اختیار آنها بگذارند.
🔹اگر قرار بر پرداخت حقوق یا هدیه و پاداش باشد، این امر به عهده و تشخیص امام محله است نه دستگاههای دولتی.
🔹یاران محله میتوانند از بین ارکان پایگاه بسیج انتخاب شوند. اما باید بدانند که تنها نیروی بسیج نیستند، بلکه باید با تمام ادارات و موسسات مرتبط باشند و بودجهها و کمکها و امکانات را از آنها به سمت محله سرازیر کنند.
🔹تمام ادارات و نهادها و مسئولان لشکری و کشوری برای حل مشکلات باید محله را به عنوان مقیاس اجرا به رسمیت بشناسند و به ولایت مسجد و امام مسجد گردن بگذارند و بر تکروی و موازیکاری و تصدیگری مستقیم اصرار نکنند.
@madineyefazele
▪️محله معادل روستا است
ناحیه معادل دهستان
منطقه معادل بخش
@madineyefazele
▪️فهرستی از شئون و اختیارات مساجد و روحانیت در هزار سال گذشته که رضاخان از آنها گرفت و بعد از انقلاب هم پس داده نشد:
*اداره نهاد علم در جامعه
*آموزش و تربیت کودکان و اداره مکتبخانهها
*ثبت اسناد
*ثبت احوال
*حل دعاوی و اختلافات
*ایراد خطبه عقد و طلاق
*جمعآوری وجوهات و مالیات
*پخش صدقات و رسیدگی به نیازمندان
*عمران و آبادانی و ساخت موقوفات و اداره بازارها و ...
*طبابت
و....
@madineyefazele
▪️قریب به دو هزار سال آموزش و پرورش این سرزمین از اساس شأن و قلمروی اختصاصی روحانیون بوده است و فقط در صد سال گذشته و از زمان رضاخان است که مدارس غیرشرعی با زور و اجبار فراگیر شده و جای مدارس شرعیه را گرفتهاند. علی ای حال مدارس از هر نوع که باشند، کارخانه آدمسازی و تکثیر انسانهای مؤمن و کافر هستند. لذا تا وقتی معمم و روحانی و دینشناس و فقیه برای تعلیم و تربیت و مدیریت مدارس وجود دارد، حکومت اسلامی نباید این تنگهی احد را به غیرمعممین واگذار کند.
کودک یا نوجوان وقتی سر کلاس مینشیند دریچهی ذهن ناهشیارش را باز میگذارد که هر چه از سوی آموزگار بیان شد بدون عبور از فیلتر درون آن جای گیرد.
به راستی در ساختار فعلی آموزشی کشور چند درصد معلمها صلاحیت آن را دارند که خانوادهها -مخصوصا خانوادههای متدین- ذهن فرزندانشان را به آنها بسپارند؟
@madineyefazele
▪️گفتمان انقلاب گفتمان امامت است
آیت الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان قم:
نمیدانم تعبیر امامین انقلاب چقدر درست است، اما فکر میکنم همین است و گفتمان انقلاب ما گفتمان امامت است. در انقلاب ما جریان مستمر امامت وجود دارد، مثل نگاه رهبری در امامت دویست و پنجاه ساله معصومان. این ادامه همان گفتمان امام صادق است.
باید با این گفتمان انس داشته باشید.
@madineyefazele
▪️حوزه قم پشتوانه اندیشهای انقلاب است و باید از آن صیانت شود
آیت الله رئیسی:
بسیاری هستند که میخواهند به این مجموعه و به قم آسیب بزنند. بزرگان قم و دولت همه مسئولیت داریم تا از این مجموعه صیانت کنیم.
اولین مسئله قم مسائل فرهنگی قم است. اگر بعضی از آسیبهای اجتماعی پیشگیری نشود به جرم تبدیل میشود. ما نمیخواهیم به این مرحله کشیده بشود. آمار طلاق قم نگران کننده است. آسیبهای کم هم برای قم زیاد است. باید فکری کرد.
من مجموعه حوزه را توانمند میبینم و میتواند در این حوزه کار کرده و موفق شود.
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️حوزه قم پشتوانه اندیشهای انقلاب است و باید از آن صیانت شود آیت الله رئیسی: بسیاری هستند که میخو
▪️تا وقتی تمام نهادهای حوزوی، دولتی و نظامی بر سر پشتیبانی تمامعیار و همهجانبه از امامان مساجد اجماع نکنند و به تکروی و موازیکاری ادامه دهند، اوضاع فرهنگی و اجتماعی شهر قم ذرهای بهبود نخواهد یافت.
@masjedpardisan
▪️سخنرانیها و نامههای گلایهآمیز شهید بهشتی به امام خمینی از اسناد ماندگار تاریخ انقلاب است که کاملا بایکوت شده است.
@madineyefazele
▪️سازماندهی و شبکهسازی به فرماندهی و رهبری روحانیت برای شهید بهشتی اولویت فوری انقلاب است که عدهای از انقلابیون آن را به حاشیه بردند و انقلاب را به مسیر دیگری کشاندند.
@madineyefazele
▪️شهید بهشتی از اقلیتی پرنفوذ در بین حزباللهیها و انقلابیون که اجازه تشکیل نظام و شبکه امام-امت را نمیدهند و حاضر نیستند به فقها اقتدا کنند و مزاجشان با نظارت روحانیت ناسازگار است گلایه میکند و آنها را عامل توقف و درجا زدن انقلاب میداند، نه دیگران را.
@madineyefazele
▪️از نظر شهید بهشتی انقلابیگری منهای فقاهت تهدید اصلی انقلاب است که آن را از مادر خودش یعنی حوزههای علمیه جدا کرده و به برهوت بیهویتی سوق خواهد داد.
@madineyefazele
▪️نامه خصوصی شهید بهشتی به مرحوم امام خمینی:
yun.ir/fyq724
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️نامه خصوصی شهید بهشتی به مرحوم امام خمینی: yun.ir/fyq724 @madineyefazele
▪️چکیده و جانمایه این نامه در این بخش است:
"دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو #بینش مربوط میشود. یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به #وحی و تعهد در برابر #کتاب و #سنت باشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای #بینابین ، که نه بهکلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند، و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضوع بینابین گواه."
@madineyefazele
33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی اتحاد امامت و امارت
در دیدار اعضای بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۵
لینک فیلم با کیفیت بالا: aparat.com/v/EmMOZ
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بیانات مرحوم شهید سلیمانی در خصوص مدیریت محلهمحور و مسجدمحور
در همایش روز جهانی مسجد ۱۳۹۶
@madineyefazele
▪️ذهنیتی که میگوید مسجد باید مردمی و مقدس بماند و نباید دولتی و حکومتی و سیاسی شود، دنبالهی همان ذهنیتی است که میگوید روحانیت باید مردمی و مقدس بماند و نباید حکومتی و سیاسی شود. این دو دیدگاه در مبانی و مبادی و نتائج و لوازم هیچ تفاوتی با هم ندارند.
مردمی بودن مسجد را به دو شکل میشود تفسیر کرد.
اول: مسجد یک نمازخانه و محل سرگرم شدن و وقت گذراندن پیرمردها و بازنشستهها است و هیچ جایگاهی در حکومت و دولت ندارد و حتی به اندازه یک مدرسه و مهد کودک هم برای دولت موضوعیت و حتی جایگاه حقوقی و سازمانی هم ندارد.
دوم: مسجد به پشتوانه مردم بر همه چیز سیطره و نظارت دارد. به همین دلیل فراتر از دولت و در جایگاه هادی و ناظر دولت است و تمام سازمانهای دولتی باید تابع و مقلد سازمان مسجد باشند. دولت حق ندارد به مسجد امر کند که چه بکن و چه نکن. مسجد است که برای دولت تعیین تکلیف میکند چه بکن و چه نکن.
بسیاری از مدیران و مسئولان نظام، مردمی بودن مساجد را با نگاه اول تفسیر میکنند.
@madineyefazele
▪️سه معنای عمدۀ سکولاریسم عبارت است از:
۱. جدایی دین از سیاست (سکولاریسم سیاسی)
۲. جدایی دین هم از سیاست و هم از تمام دیگر عرصههای زندگی (اخراج کامل دین از زندگی، مرگ خدا) (سکولاریسم فلسفی)
۳. دنیوی و مادی شدن دین (عرفی شدن و تقدسزدایی از دین و حذف ملکوت از هستیشناسی و انسانشناسی دینی) (دینشناسی مدرن)
مکتب امامت فقط با سکولاریسم نوع اول و دوم درگیر نیست، بلکه با هر سه نوع آن درگیر است. برای مقابله با سکولاریسم نوع اول و دوم تاکنون آثار خوبی در حوزه و دانشگاه تولید شده است، اما برای مقابله با نوع سوم کار چندانی صورت نگرفته است، در حالیکه سکولاریسم نوع سوم بسیار خطرناکتر از نوع اول و دوم است.
کم نیستند انقلابیونی که به شدت با سکولاریسم نوع اول و دوم مخالفند، اما تا مغز استخوان آلوده به سکولاریسم نوع سوم هستند.
علامت این دسته از انقلابیون این است که منتظر بهانه هستند تا به حوزه علمیه و مرجعیت و علما حمله کنند و با برچسب محافظهکار و متحجر و ... علیه حوزه نفرتپراکنی کنند و ضمن تطهیر سیاستمداران و کارشناسان نهادهای دولتی، علما و حوزه علمیه را عامل مشکلات و بحرانهای نظام معرفی کنند. این در حالیست که حتی امام و رهبری به عنوان سیاسیترین شخصیتهای حوزوی، بخش عمدۀ حیات علمی خودشان را وقف فقه سنتی و فقه عبادات و صوم و صلاة و ... کردهاند.
@madineyefazele
▪️شورایاریهای محلی سکولار و مستقل از مساجد از ایدههای جریان نفوذ و اصلاحات برای براندازی نظام است و بقایای تفکری که دنبال احیای آن است باید به طور کامل ریشهکن شود.
@madineyefazele