▪️فهرستی از شئون و اختیارات مساجد و روحانیت در هزار سال گذشته که رضاخان از آنها گرفت و بعد از انقلاب هم پس داده نشد:
*اداره نهاد علم در جامعه
*آموزش و تربیت کودکان و اداره مکتبخانهها
*ثبت اسناد
*ثبت احوال
*حل دعاوی و اختلافات
*ایراد خطبه عقد و طلاق
*جمعآوری وجوهات و مالیات
*پخش صدقات و رسیدگی به نیازمندان
*عمران و آبادانی و ساخت موقوفات و اداره بازارها و ...
*طبابت
و....
@madineyefazele
▪️قریب به دو هزار سال آموزش و پرورش این سرزمین از اساس شأن و قلمروی اختصاصی روحانیون بوده است و فقط در صد سال گذشته و از زمان رضاخان است که مدارس غیرشرعی با زور و اجبار فراگیر شده و جای مدارس شرعیه را گرفتهاند. علی ای حال مدارس از هر نوع که باشند، کارخانه آدمسازی و تکثیر انسانهای مؤمن و کافر هستند. لذا تا وقتی معمم و روحانی و دینشناس و فقیه برای تعلیم و تربیت و مدیریت مدارس وجود دارد، حکومت اسلامی نباید این تنگهی احد را به غیرمعممین واگذار کند.
کودک یا نوجوان وقتی سر کلاس مینشیند دریچهی ذهن ناهشیارش را باز میگذارد که هر چه از سوی آموزگار بیان شد بدون عبور از فیلتر درون آن جای گیرد.
به راستی در ساختار فعلی آموزشی کشور چند درصد معلمها صلاحیت آن را دارند که خانوادهها -مخصوصا خانوادههای متدین- ذهن فرزندانشان را به آنها بسپارند؟
@madineyefazele
▪️گفتمان انقلاب گفتمان امامت است
آیت الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان قم:
نمیدانم تعبیر امامین انقلاب چقدر درست است، اما فکر میکنم همین است و گفتمان انقلاب ما گفتمان امامت است. در انقلاب ما جریان مستمر امامت وجود دارد، مثل نگاه رهبری در امامت دویست و پنجاه ساله معصومان. این ادامه همان گفتمان امام صادق است.
باید با این گفتمان انس داشته باشید.
@madineyefazele
▪️حوزه قم پشتوانه اندیشهای انقلاب است و باید از آن صیانت شود
آیت الله رئیسی:
بسیاری هستند که میخواهند به این مجموعه و به قم آسیب بزنند. بزرگان قم و دولت همه مسئولیت داریم تا از این مجموعه صیانت کنیم.
اولین مسئله قم مسائل فرهنگی قم است. اگر بعضی از آسیبهای اجتماعی پیشگیری نشود به جرم تبدیل میشود. ما نمیخواهیم به این مرحله کشیده بشود. آمار طلاق قم نگران کننده است. آسیبهای کم هم برای قم زیاد است. باید فکری کرد.
من مجموعه حوزه را توانمند میبینم و میتواند در این حوزه کار کرده و موفق شود.
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️حوزه قم پشتوانه اندیشهای انقلاب است و باید از آن صیانت شود آیت الله رئیسی: بسیاری هستند که میخو
▪️تا وقتی تمام نهادهای حوزوی، دولتی و نظامی بر سر پشتیبانی تمامعیار و همهجانبه از امامان مساجد اجماع نکنند و به تکروی و موازیکاری ادامه دهند، اوضاع فرهنگی و اجتماعی شهر قم ذرهای بهبود نخواهد یافت.
@masjedpardisan
▪️سخنرانیها و نامههای گلایهآمیز شهید بهشتی به امام خمینی از اسناد ماندگار تاریخ انقلاب است که کاملا بایکوت شده است.
@madineyefazele
▪️سازماندهی و شبکهسازی به فرماندهی و رهبری روحانیت برای شهید بهشتی اولویت فوری انقلاب است که عدهای از انقلابیون آن را به حاشیه بردند و انقلاب را به مسیر دیگری کشاندند.
@madineyefazele
▪️شهید بهشتی از اقلیتی پرنفوذ در بین حزباللهیها و انقلابیون که اجازه تشکیل نظام و شبکه امام-امت را نمیدهند و حاضر نیستند به فقها اقتدا کنند و مزاجشان با نظارت روحانیت ناسازگار است گلایه میکند و آنها را عامل توقف و درجا زدن انقلاب میداند، نه دیگران را.
@madineyefazele
▪️از نظر شهید بهشتی انقلابیگری منهای فقاهت تهدید اصلی انقلاب است که آن را از مادر خودش یعنی حوزههای علمیه جدا کرده و به برهوت بیهویتی سوق خواهد داد.
@madineyefazele
▪️نامه خصوصی شهید بهشتی به مرحوم امام خمینی:
yun.ir/fyq724
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️نامه خصوصی شهید بهشتی به مرحوم امام خمینی: yun.ir/fyq724 @madineyefazele
▪️چکیده و جانمایه این نامه در این بخش است:
"دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو #بینش مربوط میشود. یک بینش معتقد و ملتزم به #فقاهت و #اجتهاد ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به #وحی و تعهد در برابر #کتاب و #سنت باشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای #بینابین ، که نه بهکلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند، و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضوع بینابین گواه."
@madineyefazele
33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی اتحاد امامت و امارت
در دیدار اعضای بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۵
لینک فیلم با کیفیت بالا: aparat.com/v/EmMOZ
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بیانات مرحوم شهید سلیمانی در خصوص مدیریت محلهمحور و مسجدمحور
در همایش روز جهانی مسجد ۱۳۹۶
@madineyefazele
▪️ذهنیتی که میگوید مسجد باید مردمی و مقدس بماند و نباید دولتی و حکومتی و سیاسی شود، دنبالهی همان ذهنیتی است که میگوید روحانیت باید مردمی و مقدس بماند و نباید حکومتی و سیاسی شود. این دو دیدگاه در مبانی و مبادی و نتائج و لوازم هیچ تفاوتی با هم ندارند.
مردمی بودن مسجد را به دو شکل میشود تفسیر کرد.
اول: مسجد یک نمازخانه و محل سرگرم شدن و وقت گذراندن پیرمردها و بازنشستهها است و هیچ جایگاهی در حکومت و دولت ندارد و حتی به اندازه یک مدرسه و مهد کودک هم برای دولت موضوعیت و حتی جایگاه حقوقی و سازمانی هم ندارد.
دوم: مسجد به پشتوانه مردم بر همه چیز سیطره و نظارت دارد. به همین دلیل فراتر از دولت و در جایگاه هادی و ناظر دولت است و تمام سازمانهای دولتی باید تابع و مقلد سازمان مسجد باشند. دولت حق ندارد به مسجد امر کند که چه بکن و چه نکن. مسجد است که برای دولت تعیین تکلیف میکند چه بکن و چه نکن.
بسیاری از مدیران و مسئولان نظام، مردمی بودن مساجد را با نگاه اول تفسیر میکنند.
@madineyefazele
▪️سه معنای عمدۀ سکولاریسم عبارت است از:
۱. جدایی دین از سیاست (سکولاریسم سیاسی)
۲. جدایی دین هم از سیاست و هم از تمام دیگر عرصههای زندگی (اخراج کامل دین از زندگی، مرگ خدا) (سکولاریسم فلسفی)
۳. دنیوی و مادی شدن دین (عرفی شدن و تقدسزدایی از دین و حذف ملکوت از هستیشناسی و انسانشناسی دینی) (دینشناسی مدرن)
مکتب امامت فقط با سکولاریسم نوع اول و دوم درگیر نیست، بلکه با هر سه نوع آن درگیر است. برای مقابله با سکولاریسم نوع اول و دوم تاکنون آثار خوبی در حوزه و دانشگاه تولید شده است، اما برای مقابله با نوع سوم کار چندانی صورت نگرفته است، در حالیکه سکولاریسم نوع سوم بسیار خطرناکتر از نوع اول و دوم است.
کم نیستند انقلابیونی که به شدت با سکولاریسم نوع اول و دوم مخالفند، اما تا مغز استخوان آلوده به سکولاریسم نوع سوم هستند.
علامت این دسته از انقلابیون این است که منتظر بهانه هستند تا به حوزه علمیه و مرجعیت و علما حمله کنند و با برچسب محافظهکار و متحجر و ... علیه حوزه نفرتپراکنی کنند و ضمن تطهیر سیاستمداران و کارشناسان نهادهای دولتی، علما و حوزه علمیه را عامل مشکلات و بحرانهای نظام معرفی کنند. این در حالیست که حتی امام و رهبری به عنوان سیاسیترین شخصیتهای حوزوی، بخش عمدۀ حیات علمی خودشان را وقف فقه سنتی و فقه عبادات و صوم و صلاة و ... کردهاند.
@madineyefazele
▪️شورایاریهای محلی سکولار و مستقل از مساجد از ایدههای جریان نفوذ و اصلاحات برای براندازی نظام است و بقایای تفکری که دنبال احیای آن است باید به طور کامل ریشهکن شود.
@madineyefazele
▪️سعید حجاریان به عنوان ایدئولوگ فتح سنگر به سنگر نظام، تحت تأثیر یک افسر امنیتی یهودی به نام گارتن اَش، پس از رأی آوردن آقای خاتمی در اواخر دهه هفتاد به شورای شهر رفت و طرح شورایاریهای محلی را ارائه کرد که هدف آن ایجاد شبکۀ فعالان مدنی در طبقات متوسط شهری برای براندازی نظام بود. حجاریان در یک سخنرانی در حسینیه ارشاد میگوید من در اعتراض به فراموشی جنبش اجتماعی مردم پس از پیروزی در سال ۷۶، از دولت فاصله گرفتم و به دنبال طرح شورایاریهای محلی رفتم تا جنبش را در شورایاریها زنده نگه دارم.
@madineyefazele
▪️پروژه شورایاری به زبان ساده پروژهای برای جمع کردن جمعیت از محلات و کشاندن آنها به شریانهای اصلی شهر بود. این شوراها تشکیل شدند تا «پایگاههای مقاومت» علیه نظام باشند.
@madineyefazele
▪️ #غیرت
انقلاب ایران، یک «انقلابِ دینی» بود، نه «انقلابِ سکولار».
«عالِم دینی» میتواند مردم را بسیج کند، نه «روشنفکر غربی».
عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف، #غیرت دینیِ مردم بوده است.
#غیرت دینی، به معنی خشونت نامعقول نیست.
آیتالله مصباح هم در #غیرت دینی و هم در عقلانیّت، در اوج بود.
اهل فکر و قلم باید در مقابل حمیّت و غیرتزدایی از مردم نسبت به اصول انقلاب بایستند.
در مقابل کسانیکه مقابل انقلاب میایستند، انقلاب چارهای جز ایستادن ندارد.
امام خامنهای
@madineyefazele
▪️تمدنهای بزرگ در تاریخ جهان همه با #غیرت و عصیبت ساخته شده و به شکوفایی رسیدند و با #شهوت سست شده و فروپاشیدند.
@madineyefazele
▪️اکثر حکومتهای تاریخ زمانی که نیاز به رشد و تثبیت خود داشتند بر غریزۀ غیرت و دفاع و جنگاوری تأکید میکردند و زمانی که خیالشان از بابت فروپاشی راحت میشد از غیرت کم میکردند و به سمت بیغیرتی و بیرگی میل پیدا میکردند و همین مقدمه فروپاشی آنها میشد. این قاعدۀ ثابت تاریخ است. جوامع بزرگ تاریخ همه با جنگاوری و مردانگی و غیرت و رزم ساخته میشوند و با جنگگریزی و زنانگی و شهوت و بزم به سقوط و انحطاط کشیده میشوند.
@madineyefazele
▪️غریزۀ دفاع و جنگیدن اصلیترین غریزۀ تمدنساز است و غریزۀ جنسی اصلیترین عامل ویرانکنندۀ تمدنها.
@madineyefazele