19.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نقش امام محله در تدبیر بیت
🔸بر امام محله واجب است که اهالی محله را در راستای تدبیر بیت توانمند کند. مقیاس کوچک محله امر توانمندسازی را تسهیل میکند.
📒خلاصهای از درس ۹۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس #محله_فاضله #مدیریت_محله
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: اکل عسل و سفَرجَل
🔸مصرف برخی خوراکیها جان را مهیای حکمت میکند. لذا باید کارکنان را تشویق به مصرف خوراکیهایی مثل عسل و میوۀ به که حکمتسازی آنها مورد تصریح معصوم است کرد و آنها را به سفره و سبد کارکنان اضافه نمود.
📒خلاصه درس ۳۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: سیرۀ نظری و عملی پیامبر–صلوات الله علیه
🔸کارکنان سازمان باید نسبت به سیره و سنن نبی–صلی الله علیه و آله–آگاه و حساس باشند و به آن تأسی کنند.
📒خلاصه درس ٤٠ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: التزام به سیرۀ علوی
🔸توانپذیران سازمان باید به آموزههای علوی به عنوان باب مدینۀ حکمت رسول خدا مجهز شوند.
📒خلاصه درس ٤۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
24.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نقش شبکهسازی محلی در تدبیر بیوت مدنی و محلی و مسکونی
🔸بیوت محله زیر نظر ساختار حکمرانی محله شناسایی میشوند و به آنها خدمترسانی میشود.
📒خلاصهای از درس ۹۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس #محله_فاضله #مدیریت_محله
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قرآن
🔸قرآن پر از حکمت و مولد حکمت است، لذا بر مدیریت منابع انسانی فرض است که کارکنان سازمان را با قرآن مأنوس کند.
📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #قرآن
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۱)
🔸قبلاً بیان کردیم که ساختار مدیریت هر محله متشکل از سه شورا است که هر یک تحت رهبری امام دارای یارانی هستند که با تعامل و تعاون با یکدیگر محله را مدیریت میکنند. تعداد این یاران در هر محله حداقل ۳۰ نفر است. در این مجموعه پستها نگاهی خواهیم داشت به مسئولیتها و نقشهای این افراد و همچنین شرایط، وظائف و اختیارات آنها.
🔸مطالبی که در موضوع فوق بیان خواهیم کرد، تلخیصی از باب اول کتاب محله فاضله هستند و تفصیل مطالب در این کتاب موجود است.
#مدیریت_محله #یاران_محله
#محله_فاضله
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله(۲)/بخش اول: امام محله
🔸برای تشریح مسئولیتها و مناصبی که در هر محله باید وجود داشته باشد، باید از امام محله آغاز کنیم. زیرا امام محله در رأس هرم مدیریتی محل قرار دارد و همه چیز از او آغاز و به او ختم میشود. اما طلبه یا عالمی که در یک محله بهعنوان امام قبول منصب میکند از منظر آموزههای دین باید چه شرایطی داشته باشد و چه وظائفی از او مورد انتظار است؟
🔸در مجموعه پستهای «شرایط، وظائف و اختیارات یاران محله» ابتدا نگاهی به شرایط و وظائف یک امام محلۀ شایسته خواهیم داشت و به این پرسشها پاسخ خواهیم داد:
❓امام محله کیست و چه جایگاهی در نظام مدنی و اداری محله دارد؟
❓امام باید چه شرایط علمی و عملی داشته باشد؟
❓آمادگیها و مهارتهای لازم برای یک امام محلۀ شایسته چیست؟
❓شیوۀ کسب معیارهای شایستگی برای امام چیست؟
❓امام چه وظائفی در نسبت با یاران محله و عموم اهالی محله دارد؟
❓امام برای انجام وظائف به احسن نحو چه اختیاراتی باید داشته باشد؟
و ...
#امامت #امامت_محله #محله_فاضله #محله_مطلوب
@madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۳)/بخش اول: امام محله
🔸امام محله کیست؟
از منظر غالب متکلمان امامیه، امامت عبارت است از «ریاست عامه در امور دین و دنیا نیابتاً از طرف نبی». این امامت بر اساس نظریۀ وصایت در غدیر خم از امام «نبی» به امام «معصوم» و در آغاز غیبت از امام معصوم به امام «عادل» منتقل میشود، یعنی فقهای عالم و عادل به نیابت خاص یا عام، زعامت اجتماع شیعی را بر عهده میگیرند. پس از این منظر، ریاست و زعامت شیعیان چه در عصر حضور و ظهور و چه در عصر غیبت «امامت» نام دارد. حکومت شیعه نیز خلافت و امارت و سلطنت و ریاست و غیرهم نامیده نمیشود، بلکه «امامت» است و شخص اول آن امام است. بر اساس نظریۀ اتحاد امامت و امارت، امامت در تمام واحدهای اجتماعی از جمله محله و روستا با همین عنوان و طبق همین مبانی امتداد پیدا میکند. دقیقاً بر اساس همان ادلهای که کشور به عنوان یک اجتماع چند ده میلیونی باید دارای امام فقیه و عادل باشد، محله نیز بهعنوان اجتماعی چند هزاری باید در اختیار فقیهی از همان جنس، اما تشکیکاً در سطحی پایینتر باشد. شبکۀ امامت شبکهای مویرگی است که تا عمق تمام اجتماعات شیعی تسری پیدا میکند و اوامر و منویات ولی امر را در سریعترین و مؤثرترین شکل به جریان میاندازد. این شبکه بر بستر مساجد جامع گسترده میشود و در نهایت به آخرین حلقۀ سلسلۀ خود، یعنی مساجد محله یا روستا منتهی میشود.
پس طبق همین اسلوب، امامت محله را نیز میتوان به ریاست عامه محله در امور دین و دنیا تعریف کرد که دارای شئون معنوی از یک سو و شئون دنیوی و مدیریتی از سویی دیگر است.
#امامت_محله
@madineyefazele
▪️به لطف الهی محله فاطمیه قم بهعنوان اولین محله در کشور هر پنجشنبه میزبان دوره تخصصی مدیریت محله است.
🔸امشب استاد حجت الاسلام رزاقی فصل شرایط و وظائف شورای صلحیاری محله را تدریس کردند.
🔸ان شاء الله به زودی یاران دیگر محلات آزمونه در نقاط مختلف کشور نیز میتوانند در این دوره شرکت کنند.
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: شبزندهداری
🔸«تیقظ» جزوی از مقدمات حکمت است. پس در فرآیند مجهز کردن کارکنان سازمان به مکنت حکمت، باید آنان را به سحرخیزی و شبزندهداری بهویژه در ساعات غفلت عادت داد.
📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته #قرآن
@madineyefazele
هدایت شده از وحید یامین پور
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"اگر انسان راه را تا آخر می دانست هرگز به راه نمی افتاد..."
«معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد» نوشتهاند که شیعیان کاشان در قرن هفتم، هر صبح جمعه اسبی را زین کرده به بیرون از دروازۀ شهر میبردند و انتظار ظهور میکشیدند. تاریخ «حبیب السیر» و تاریخ «روضة الصفا» هم از اجرای همین برنامه در زمان دولت سربداران در سبزوار خبر دادهاند. این تصویر در سریال «سربداران» (محمدعلی نجفی، ۱۳۶۲) بازسازی شده. جایی که شیخ حسن جوری (امین تارخ) و شاگردش، عزیزالدین مجدّی (بهروز بقایی) در حال هجرت از باشتین هستند و جماعتی را میبینند که با پرچم و طبل و نقاره و اسبی سفید ظاهر میشوند و آهنگی مینوازند که موسیقی تیتراژ خود سریال (کار فرهاد فخرالدینی) است.
🔺️تماشای این صحنه در روز عید نیمه شعبان، لطف دیگری دارد. با متنی که کیوان رهگذار نوشته و بنا به روایتی، محمود دولتآبادی دیالوگهای آن را بازنویسی کرده است.
✒️ متن از دکتر علیرضا بلیغ