مَدرَس/ ۸
✍️ سنت و مدرنیته | مسعود یوسف پور در سیر تطور مضمون خاصه از سبک هندی تا بازگشت، آنچه مهم می نماید ا
💠 سنّت و مدرنیته | استاد رستگار
درکوی رضا طلایه دارست بهار
در صید مضامین به شکارست بهار
تا زودتر از بوی گل آید به حرم
بر هدهد آهنین سوارست بهار*
* وامی از مدرس ۸(سنت و مدرنیته) ۱۴۰۲/۴/۵ / بهار: ملک الشعرا
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
💠 سنّت و مدرنیته | استاد رستگار درکوی رضا طلایه دارست بهار در صید مضامین به شکارست بهار تا زودتر از
• از همراهی اساتید ادبیات، پیشکسوتان شعر ولایی و شاعران مطرح بسیار خرسندیم.
شاید ذکر نام تک تک بزرگانی که در کانال هستند و با پیامهایشان ما را همراهی میکنند، خلاف حسن اعتمادشان باشد اما حقیقتا حضورشان موجب دلگرمی ماست.
«مدرس هشت»
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دعای عرفه | #تکرار
[ • نقد جدید، تکرار را یک تکنیک هنری میداند که علاوه بر بعد معنا شناختی، بر غنای ایقاعی متن هم می افزاید. ]
🔻 تکرار حرف:
میگویند بی آنکه کنه آن را دریابیم، متوجه اثرش میشویم. این نوع تکرار نوعا در سیطرۀ حرف روی است که ثبات موسیقایی دارد.
• تکرار عین:
الحَمدُللّه الّذی لَیسَ لِقَضائِه دافِع...
اثربخشی، ظهور و تعالی، دوام و وزانت. به تکرار عین میگویند جوی آوایی! و بهترین نوع موسیقی عاطفی است. این حرف، ۳۵ مرتبه در این فراز تکرار شده...
• یای منادا و موصول من:
یا مَن اِستَوی بِرَحمانیّته...
یا برای اشاره به دور است و در این فرازها از باب ساحت ربوبی با الف نیز همراه شده که هم لحن را عاطفی کند و هم بنا به نقل، اشاره به مخاطب درونی داشته باشد نه بیرونی. (گمشده ای درون نفس آدمی)
🔻 تکرار کلمه:
در ارزش گذاری آوایی، بعضی محقّقین، تکرار کلمه را از حرف موثرتر دانسته اند اما تکرار بی دلیل نیز نشانۀ فقر نویسنده ست.
• تکرار کیفَ:
در فرازهایی که با تکرار استفهام توسط کیف مواجه هستیم، این پرسشها نوعا انکاری است که با تکرار «کیف» هم بر تاکیدش افزون شده است.
از دیگر موارد تکرار، تکرار اشتقاقی در ساختار صرفی است و تکرار افعل تفضیل. تکرار حرف، کلمه و جمله نیز مصادیق فراوانی دارد که برخی از آنها در مقاله رفرنس آمده:
🔰 زیبایی شناختی در ساختارها و کارکردهای هنری تکرار در دعای عرفه | عباس گنجعلی و تنی چند از دانشیاران ادب عرب
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دعای عرفه | واج ها و آواها
• حرف قاف در عربی دارای استعلاء است (جالب است که قاف هم کوه قاف را متبادر میکند و موضعش استعلاست) و خلیل بن احمد در کتاب العین میگوید: حرف عین و قاف در جمله ای وارد نمیشود مگر آنکه ترکیبش را زیبا میکند و این دو حرف دارای بیشترین قوت موسیقایی هستند.
• دعای عرفه، در موسیقی بسیار غنی ست. به این فراز دقت کنید:
«یا مَن مَلَکَ فَقَدَر قَدَرَ فَقَهَر» نخست اینکه هرچه هست (جز نونِ من که آنهم در میم ملک ادغام میشود و محو شده) مفتوح است و فتحه اخف صامت هاست که با شدت موسیقایی قاف تناسب خوبی دارد.
سنگینی، صلابت و شدت قهر خداوند به خوبی بیان شده ست.
🔰 سبک شناسی آوایی دعای عرفه | دکتر سیدی
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 #تاثیر_حدیث بر ادب پارسی
• عبدالحمید کاتب، نویسنده قرن دوم هجری که او را پدر فن کتابت میخوانند و کاتب مروانبن محمد بوده است، میگوید:
«هفتاد خطبه از خطبههای علیبن ابیطالب(علیه السلام) را فراگرفتم تا قلمم به نوشتن توانا شد».
همچنین ابننباته کاتب آلحمدان میگوید:
«فصلی از سخنان علیبن ابیطالب (علیه السلام) را از بر کردم، تا توانستم فن نویسندگی را بیاموزم».
و ازهمینرو ناصرخسرو، بیش از پنجاهبار عین گفتار امیرالمؤمنین علیه السلام را به نظم فارسی درآورده است.
🔰 تأثیر زبانی و محتوایی روایات شیعی بر ادبیات فارسی | دکتر بابایی
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
⛔ مترو - معیار، بزرگترین رویداد ادبی در ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/madras8/1386
💠 #فهرست موضوعی مدرس هشت:
• بنر کانال
• رزومه استاد
• دوره های مدرس هشت
• دوره های رایگان
🔻
• لطف استاد مودب
• کارگاه نقد
• نسیب غزلی
• کارگاه بیست سوالی مضمونی
• کارگاه نقد هفته
🔻
• قسمت سوم دوره امکان (رایگان)
• جادوی عروض
🔻
• سیر تطور مضمون شکاف کعبه
• فرم در شعر استاد شفق
• بیتی از استاد رستگار
• بیتی از مرحوم سیدرضا موید
• بیتی از استاد مجاهدی
• بیتی از جلال الدین همایی
🔻
• مجموعۀ بلاغت از زبان امامت
• جزوه فنون بلاغت
• کلمه، حرف، بلاغت
• فرم چیست
• فرمالیست روسی
• معناشناسی
• پراگماتیک
• تنقیح از زبان آلن اکرت
• اقتراح و فوایدش
• رتوریک چیست
• بازآرایی
• ارزش کلمه
• نقد شهودی در عرب
• ترخیم در ادبیات عرب
• ادب گفتاری ملامهر علی خویی
• در باب سنت و مدرنیته
• پشتیبانی دوره
• شعر عاشقانه و اهل بیت؟
• هنر ادیب
┅═✧ مدرس هشت | 👈 وارد شوید ✧═┅
♡ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 لیست جدید هنرجویان
• از شهرهای: قم، تهران، اراک، بروجرد، کاشان، مشهد و گلمکان
هنرجویان ماه خرداد ۱۴۰۲
• لیست قبلی
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
🔥 « مُعَرّب »
نخستین شماره از مقولات ( مقالات صوتی مدرس هشت)
• سعدی و نحو عربی
• جایگاه دستور زبان
• عربی در قرن ششم
🎙️با صدای:
مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 #کارگاه_نقد
• مجموعه اشعار حامد فرد
• خط افق/ نشرشانی / ۱۴۰۲
• منتقد: مسعود یوسف پور
• ارائه شده در: مدرس هشت
دریافت فایل صوتی👇👇
خط افق.mp3
30.92M
💠 #کارگاه_نقد
• مجموعه اشعار حامد فرد
• خط افق/ نشرشانی / ۱۴۰۲
• منتقد: مسعود یوسف پور
• ارائه شده در: مدرس هشت
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مترو معیار.mp3
25.65M
💠 در مترو معیار چه میگذرد؟
• پاسخ به چند سوال
• نحوه تدریس
🔥 توضیحات بسیار مهم
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 #اتفاق | دوره نردبان
• به نظرم ما به هدفی که از دوره نردبان داشتیم رسیدیم...
یکی از هنرجویان دوره آقای صباغیان، چهارده سال دارد و با پشتکار، حل تمارین، نقد شعر و قریحهای که ریشه در ذات دوانیده، به جایی میرسد که چنین بیتی از او صادر شود:
باران، زیاد سر به زمین تو می زند
هر بار بوسه ای به نگین تو می زند...
تا باد چنین بادا
یوسف پور
مدرس هشت 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0