eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.6هزار دنبال‌کننده
162 عکس
66 ویدیو
9 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سیر تطور | مسعود یوسف پور آنچه این حقیر با بررسی سیر تطور مکاتب یافتم، مضمون در خراسانی به تعریف دکتر کامیار نزدیک است که گاه در منطوق رخ می دهد. آن هم به دلیل غنایی بودن بافت کلام است. مضمون در عراقی، طبق قول ژان پیر ریشارد؛ به نفس رابطه و موضوع اطلاق می شود. مضمون در هندی اما سه نوع متفاوت دارد؛ مضمون یابی ( صائب ) مضمون رسانی ( کلیم ) و مضمون بستن ( بیدل ). بیدل آنجا که بیت نتیجه یا مثل را به نحو درست کلام و دور از اغلاق ارائه داده، شاهکار آفریده... • به بیت زیر توجه کنید: آنجا که ادب قابل دیدار پرستی ست واکردن مژگان کم از آغوش نباشد مصراع اول، تابع قاعده خود بیدل است که از آن به طرز خیال یاد می شود. همه طرز خیال هم یعنی عقال بستن بر پای لفظ که درک معنا را عذب کند. ساحت ادب را قابل پرستیدن «دیدار» می داند و مصراع نتیجه آن یک امر فوق العاده ست...وا کردن مژگان کمتر از آغوش نیست! این یعنی رشد همان ادب عراقی در بستر ایماژیسم هندی! و ارتقاء سنت های رایج در یک مکتب. همان امری که دغدغه اش موجب شد پایان نامه دکتر قیصر امین پور برآن بنا شود. 👈 تخصصی ترین پایگاه ادبیات ولایی را دنبال کنید: https://eitaa.com/madras_8
💠 قریحه شاعر | ابن خلدون « بدان که قریحه چون پستان است، چندان که بدوشی اش شیر افزون گردد و چون فروگذاریش بخشکد!» مقدمه ابن خلدون، جلد دوم صفحه 1225. این نکته ذیل اصل یازدهم شعر و شاعری مطرح شده و در باب کثرت تمرین است. هدایت هم در باب نویسندگی « زیاد نوشتن و مشق کردن» را الزامی می داند. 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
💠 | دوره امکان با فضل و لطف الهی، در مسیری خطیر قدم زدیم و شکر خدا لطف دوستان رفیق راه ماست. به نظر این هنرجوی بزرگوار، مشاهده دوره امکان بر اهل قلم واجب است!! 🔗 شرکت در دوره، مشاوره یا سوال 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
💠 | نردبان دوره تخصصی نردبان در 23 قسمت، یکی از دوره های ویژه ادبیات است که برای عموم علاقمندان مفید و قابل استفاده است. جهت مشاهده نظرات، هشتگ را جستجو کنید
💠 | امکان دوره تخصصی امکان از دوره های ویژه ادبیات ولایی است و بزرگترین دانشنامه ولایی! جهت مشاهده نظرات، هشتگ را جستجو کنید
💠 | نردبان سرکار خانم سادات از کرج که پک فیزیکی سفارش داده بودند، بهمراه هدیه ای امروز به دستشان رسید. سرمایه ما همراهی شما و نظرات ارزنده شماست!
💠 اقتراح | بازی مضمونی در کتب از این دست طبع آزمایی ها آمده ست، مخصوصا از شاعران سبک هندی. مرحوم استاد شکوهی، در جمع ما بسیار از خواص «اقتراح» و «مطروحه» یاد می کردند و برای دوستان شاعری که میخواهند ساعاتی دور هم باشند، به جای مافیا یا بازی های عبث دیگر بسیار مفید است. می‌گویند وقتی ذهن در ترکیب کلمات بیگانه از هم متبحر شود قطعا در کلمات آشنا استاد خواهد شد. 🔻 عموما چهار واژه بیگانه از هم توسط افراد پیشنهاد می شود و شاعران طبق دقیقه معینی باید بیت یا رباعی بگویند. • در مجلسی به ملک الشعراء بهار این چهار لفظ پیشنهاد شد: تسبیح، چراغ، نمک، چنار • بهار سرود : با خرقه و تسبیح مرا دید چو یار گفتا ز چراغِ زهد ناید انوار کس شهد ندیده است در کام نمک کس میوه نچیده است از شاخ چنار 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
25.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شهادت حضرت حمزه | استاد موید خراسانی • ای قامتِ بلند رشادت به هر زمان كوتاه بود عبای پيمبر برای تو 🔻 دو گریز در یک بیت، تعلیل هنری حذف عین از وزن، تضاد و کلی اتفاق در یک بیت! «چرا درس نمی گیریم از اساتید اعتقاد و بیان؟» استاد یوسف پور 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات ولایی https://eitaa.com/madras_8
💠 صفحه ما در اینستاگرام پس از گذشت یک ماه از شروع فعالیت، به ۳۶ هزار بازدید از پست رسیدیم که قطعا مرهون لطف شماست. اینستاگرام مدرس هشت
💠 بیست سوالی مضمونی این کارگاه در سال ۱۴۰۰ بود و برای دوستان متوسطه دوم در مدرسه منجی برگزار شد. یکی از جلسات آن تحت عنوان « بیست سوالی مضمونی» بود که نکات جالبی در راه کشف و استخراج بیان کردیم. این قسمت را با لینک مستقیم دانلود کنید👇👇 https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/emkan/bist.m4v • استاد یوسف پور/ سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ / مدرسه منجی «مشهد» 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
💠 باران | حسین منزوی به مناسبت وضعیت آب و هوا، بسیاری از دوستان در صفحات مجازی خود، وضعیتی بارگذاری می کنند و بیتی با مضمون باران قرین آن می سازند. من با مضمون باران، مضامین زیادی در خاطر دارم. اما آن بیت که کالنقش فی الحجر در سینه ام ثبت است از منزوی است: شتک زده ست به خورشید، خون بسیاران بر آسمان که شنیده ست از زمین باران؟ حقیقتا در قلمروی مضمونی باید گفت « زمین شد شش و آسمان گشت هشت » 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
💠 حکایت دنیا | ملا مهرعلی خوئی در احوالات مُلا آمده که روزی مقابلش دو کودک بر سر گردویی نزاع داشتند، یکی از کودکان با چوب به چشم دیگری می زند و متواری می شود. ملا جلو می رود و گردو را می شکند. چون گردو را از مغز تهی می بیند، ناگاه می زند زیر گریه.... می پرسند چرا گریه می کنی؟ می گوید این گردو پوچ بود! و مَثَل دنیا همین گردوی پوچ است که جماعتی بر آن نزاع دارند... • از صائب است: جهان، استخوانی ست بی مغز صائب! به پیش سگ انداز این استخوان را! 📝 @madras_8 | پایگاه تخصصی ادبیات
8-lahnshenasi.mp3
33.28M
💠 لحن شناسی | جلسه هشتم کارگاه فن بیان 🔗 در این ویس، اجمالا با بحث جایگاه واج در موسیقی کلام آشنا می شویم. این دوره سال 1398 برگزار شد. • مدرس: مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
47.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یازده قانون ابن خلدون | قسمت سوم دوره 🔥 حتما مشاهده کنید! 👈 این یک قسمت از دوره کامل امکان هست برای عزیزانی که مایل بودند بیشتر در باب دوره بدونن 🎁 این دوره رو با تخفیف ویژه می تونید تهیه کنید! از کجا؟ 👈 از این لینک | مدرس هشت
💠 | ابریقابریق، بمعنی ظرف سفالین است و طبق نظر مفسرینی مثل طوسی و ابن درید، معرب است و اصل آن در فارسی « آبریز» است. این کلمه تنها یکبار و به صورت جمع در قرآن کریم سوره مبارکه واقعه بکار رفته و در شعر شاعرانی چون اعشی و ابونواس دیده شده است. به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 بر همه معنا صادق | خاقانی • گویند خاقانی مدعی است که از تمام معنای کلمه در شعر بهره جسته... مصادیق فراوانی دارد که یکی از آنها را در کتاب اخیرم به نام بازآرایی آورده ام: در ده رکابِ می، که شعاعش عنان زنان بر خنگ صبح، برقع رعنا برافکند نخست رکاب، هم بمعنی رکاب اسب با توجه به معنای اسب داشتن خنگ، هم جام شراب به تناسب می، هم حلقه به تناسب دیگر معنای خنگ. خنگ هم بر معنای مست، هم اسب خاکستری ( به تناسب گرگ و میش صبح ) و هم لباس سپید به تناسب برقع! و نیز، حافظ شیراز بی شک مهندسی و معماری زبان را وامدار ذهن خلاق اوست و بیشترین وام را از خاقانی گرفته. در خصوص همین بیت، حافظ می گوید: ساقی چراغ می به ره آفتاب دار ✍️ مسعود یوسف پور «مَدرَس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انحرافات مثنوی ❌ به مناسبت هفده شوال و سالروز جنگ خندق به عشق مولا منتشر کن... [ عنوان مقاله: که خدو انداخت بر روی علی؟ دکتر محمد جعفر معین فر ] به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 کوری | ژوزه ساراماگو • طی سفرم به اصفهان، کتاب کوری را برای کوتاهی طریق، رفیق برگزیدم. برنده نوبل ادبیات است و کاری هم به مواضع اعتقادی او ندارم. چیزی که باعث می شود کوری را دنبال کنید ( ترجمه مینو مشیری ) بی شک تشبیهات صوری و سبک توصیف اوست که باعث شده برخی قلم او را با گابریل گارسیا قیاس کنند. در ابتدای امر، فردی پشت چراغ قرمز دچار نوعی کوری می شود که همه چیز را سفید می بیند... فردی به کمک او آمده، دستش را گرفته و جلوی خانه از او می پرسد چی حالی داری؟ کور جواب می دهد: انگار در دریای شیر غوطه ورم! (از جهت سفید دیدن اشیاء) مرد دستش را رها می کند. اینک اولین تجربه کور اتفاق می افتد، یعنی همان مدد جستن از دست ها برای راه رفتن. اینجا خود نویسنده، در وصف حرکت دست های کور می نویسند: « بله! گویا کسی در دریای شیر شنا کند! » ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 | افسر کرمانی میرزا مهدی قلی خان کرمانی، ملقب به « افسر الشعراء»، موسس اولین محفل ادبی کرمان، دو دیوان دارد که بسیاری از سروده هایش در دسترس نیست اما مدح خاندان رسالت است. بیتی دارد که تشبیه صوری آن مرا به فکر واداشت: چو یوسف شد نهان، خورشیدِ خاور در چهِ مغرب وز این اندوه آمد چشم یعقوبِ جهان اعمی... کاری به کارکرد « آمد» در مصرع دوم با توجه به رفتن خورشید و نیز موسیقی و جناس جهان و نهان ندارم! صورت فلکی دلو، فرو شدن در چاه، سیاهی دیدن کور و تشبیهش به شب و موسیقی چشمِ ( چشمه ) و این موارد بسیارها بر من عذب بود! ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
هر چیزی را نگو، نخوان، ننویس! ❌ • ابن حِجّه حَمَوی از ادباء عرب، نقلی دارد که باید با طلا نوشت: در غزلی که برای پیامبر ( بخوانید خاندان رسالت ) سروده می شود، باید جانب ادب رعایت گردد. شایسته نیست آنگونه که معشوق را وصف می‌کنند توصیف شود. نظیر سفیدی ساق یا سرخی گونه! یا امثالهم! به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 نسیب غزلی | مسعود یوسف پور • با ظهور اسلام، طبعا سنت های ادبی جاهلی دستخوش تغییر شد. یکی از آنها نسیب است که شاعر به وصف معشوق پرداخته ست. شاعران ابتدائی مثل مالک بن عوف الیربوعی صرفا تقلیدی می گفتند و از کرامت و سخاوت می نوشتند. به مرور وقتی بیشتر با پیامبر آشنا شدند و مبانی اسلام را دریافتند، شاعران مثل طفیل بن عمرو دیگر جمالگرا نبودند و وصف مقام داشتند... این سیر تطور خیلی درس دارد. یکی از آنها همین درک ابتدایی ست که امروزه متاسفانه بسیارانی از شاعران در همین مرحله ماندند. شعرشان فقط جمالی یا نهایتا وصف سخاوت است که این یعنی رکود ادبی و خاستگاهش عدم مطالعه ست که از آفات است. چیزی که ما در جلسه ای تحت عنوان «صرف الخبر» در دوره امکان به آن پرداختیم... به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
نسیب و تشبیب به نوعی سنت ادبی است در قصیده. نیز اطلال و دمن در شعر جاهلی و مخضرم و عباسی تا منوچهری در ادبیات ما. نسیب به نوعی وصف معشوق است که در ابیات ابتدائی قصیده ست و در سیر تطور قصیده ولایی، نسیب غزلی جای خودش را به نسیب نبوی داده که از متدها و اصول رایج مدح در قصیده تبعیت نمی کند. این حقیر در باب اطلال و دمن ولایی مقاله ای نوشتم که بناست در کتاب «ارباب قصائد» گنجانده شود. در مورد کتاب هم عرض کنم هنوز چندماهی زمان می خواهد که تحقیق سه ساله خودم را عرضه کنم اما به نوعی آن را باز تعریفی سید حمیری می دانم و مجموعه یادداشت هایی بر شعر سید که باعث شگفتی خواهد شد.
💠 تطور مضمون | ترک کعبه [ یادم است برای بسیاری از مضامین ولایی مثل لیله المبیت، دست مولا در غدیر، ترک کعبه و... سیر تطوری یادداشت کردم و دگرگونی مضمونی را رصد کردم. ] این یادداشت ها برای آن مهم هستند که عبور از عصر صرف الخبر و رسیدن به دوره حُسن الاخبار را نوید می دهند و معیار خوبی برای سنجش مضمونی در روزگار ماست! • دیدی که دهانِ کعبه هم وا مانده لا حَولَ و لا قُوَّه اِلّا بِالله همسایه ی خداست علی پس عجیب نیست دیوار کعبه، جامه دران، «مَستِ جار»  شد کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید تَرَک خانه ی کعبه به دو عالم فهماند دل که بشکست فقط جای خدا می گردد پای تو حیف بود که روی زمین رسد کعبه شکاف خورد و در آن پاگُشا شدی هیچ دیواری نمی‌شد مانع راه علی از شکاف کعبه و دروازه‌ی خیبر بپرس کوزه کعبه ترک خورده شد و قیمت یافت تا که از ساقی خم آب بقائی بخورد! شکست بیت الله از قدوم سیف الله غلاف پاره شد از فرط تیزی شمشیر این حقیر هم در ولادت حضرت صدیقه نوشتم: • شب میلاد تو نه! پیشتر کعبه ترک برداشت خدا ای مادر خلقت! برایت کادو وا کرده در باب دو بیت اخیر، یعنی شعر جناب ناصری و مقدم؛ نکاتی را در باب زیبایی شناختی عرض خواهم کرد. به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 | زبان و سیر تطور مضمون تشبیه ترک کعبه به دهان باز از حیرت...پیراهن داشتن...جامه دریدن...اینها شکل صوری پرداخت هستند اما آنجا که شاعر نتیجه مفهومی می‌گیرد: دل شکسته...علی الظاهر یک قدم در سیر جلوتر رفته است. در همین بُعد صوری، نوع تشبیه و نحو کلام؛ در بدیع بودن مضمون موثر واقع شده. • کوزه کعبه، ترک خورده شد و قیمت یافت! تا که از ساقی خم آب بقایی بخورد تشبیه کعبه به کوزه، آن هم در هیئت ترکیب؛ بدیع و جدید است. شکستن کوزه و قیمت گرفتن آن هم از نبوغ و هوش مضمون یابی نشات گرفته ست. از بُعد موسیقایی، به ایهام تبادر « تا که » دقت کنید که « تاک » را در کنار ساقی متبادر می کند! نیز به ترک « خورده » هم کنار آب دقت کنید که خوش نشسته! شاعر می توانست بهره ای نگیرد از این نحو. فرضا بنویسد: کعبه چون کوزه شکست از قدم وجه الله مثل یک کوزه حرم خورد ترک، قیمت یافت خانه ی امن خدا خورد ترک چون کوزه که هیچکدام در نحو موفق نبود. ساقی خم...اشاره به غدیر هم دارد که شاعر نهایت بهره در یک بیت را جسته است و مثلا میتوانست بگوید ساقی دل، ساقی ما، ساقی خود و... این یعنی تسرّی مضمون به نحو کلام و حقیقتا شرح آن زیباست و ان شالله نکاتی خواهم گفت از مستشرقین. • به بیت جناب مقدم نگاه کنید: شکست بیت الله از قدوم سیف الله... این « شکست » علاوه بر خود کعبه، حتی به کلمه« بیت الله » هم صدق می کند و در وزن شکسته یا دارای تسکین است. استفاده درست از نحو کلام، بهره از ظرفیت های زبانی و در کل « زبان » همان عنصر مغفولی ست که متاسفانه در محافل ادبی امروز کمتر بدان پرداخته می شود. ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 نردبان | فصل اول • 1/ شعر چیست 👇👇 https://s5.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/1-sher_chist.mp4 • 2/ ساختمان شعر • 3/ هوش موسیقایی • 4/ تناسب موسیقی • 5/ ریتم و تمپو • 6/ ارکان موسیقی • 7/ تقطیع هجایی • 8/ نگاه نو • 9/ سبک شناسی • 10/ امضای اثر • 11/ قالب ها • 12/ عیار ادبی • 13/ زبان • 14/ احضار • 15/ بارها • 16/ لایه ها • 17/ مضمون سازه ها • 18/ نبض شناسی ۱ • 19/ نبض شناسی۲ • 20/ رباعی • 21/ تعلیل هنری چیست • 22/ رهیافت • 23/ مناجات در مکاتب 💠 نردبان | فصل دوم • مقدمه و مدخل: https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/maaden/0-aghazin.mp4 • 1/ موضوع و مضمون • 2/ حادثه • 3/ نقاش خیال • 4 /ژان پیر ریشارد • 5/ ادوار و اعصار • 6 / رودکی کیست • 7 / آدم الشعراء • 8 / رودکی وار • 9 / شهید بلخی • 10 / کاشت و برداشت • 11 / فرخی سیستانی • 12 / اتمام سیر خراسانی • 13/ طیلسان عربی • 14/ رتوریک در بوستان •15 / سعدی • 16/ دیگرسازی • 17 / مولوی • 18/ روایت ها و رتوریک • 19 / مضمون در سبک هندی • 20 / سه گانی مضمون 💠 دوره امکان | شعر ولایی • مقدمه ی دوره https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/emkan/0-moghadame.mp4 • 1/ هاشمیات و شعر مبلغ • 2 / اولین ها و درسهایشان • 3 / یازده قانون ابن خلدون • 4 / پنج اصل ریتوریک • 5 / شاعران مطرح • 6 / اثر و مخاطب • 7 / سیر روایی • 8/ احضار • 9 / القاء و ایقاع • 10 / اتیمولوژی • 11 / گزاره نویسی • 12 / تقدس واژگان • 13 / زبان حال • 14 / حیوان انگاری • 15 / نوآوری و ابداع 💠 کارگاهِ فرم در شعر • دوره اول | حسین منزوی. هشت ساعت صوتی + مقالات و ارجاعات. فرم / زبان / ساختار / ترکیب ها / موسیقی 💠 رویدادِ تنقیح • سه ساعت در باب بافت، ساختار و مدلهای تنقیح شعر + آخرین مقاله استاد در باب بازآرایی در شعر مدرس هشت، پایگاه اختصاصی شعر و ادب👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0