eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.5هزار دنبال‌کننده
132 عکس
63 ویدیو
8 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات مسعود یوسف پور 📌 رسانه رواج: @ravaaj 📚 کتابخانه قفسه: @ghafasehh 🔷 هشتگ #نظر_هنرجو رو ببین! 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷از دوره #نردبان، صفر شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سنّت و مدرنیته | استاد رستگار درکوی رضا طلایه دارست بهار در صید مضامین به شکارست بهار تا زودتر از بوی گل آید به حرم بر هدهد آهنین سوارست بهار* * وامی از مدرس ۸(سنت و مدرنیته) ۱۴۰۲/۴/۵ / بهار: ملک الشعرا https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
• از همراهی اساتید ادبیات، پیشکسوتان شعر ولایی و شاعران مطرح بسیار خرسندیم. شاید ذکر نام تک تک بزرگانی که در کانال هستند و با پیام‌هایشان ما را همراهی می‌کنند، خلاف حسن اعتمادشان باشد اما حقیقتا حضورشان موجب دلگرمی ماست. «مدرس هشت» https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دعای عرفه | [ • نقد جدید، تکرار را یک تکنیک هنری می‌داند که علاوه بر بعد معنا شناختی، بر غنای ایقاعی متن هم می افزاید. ] 🔻 تکرار حرف: می‌گویند بی آنکه کنه آن را دریابیم، متوجه اثرش می‌شویم. این نوع تکرار نوعا در سیطرۀ حرف روی است که ثبات موسیقایی دارد. • تکرار عین: الحَمدُللّه الّذی لَیسَ لِقَضائِه دافِع... اثربخشی، ظهور و تعالی، دوام و وزانت. به تکرار عین می‌گویند جوی آوایی! و بهترین نوع موسیقی عاطفی است. این حرف، ۳۵ مرتبه در این فراز تکرار شده... • یای منادا و موصول من: یا مَن اِستَوی بِرَحمانیّته... یا برای اشاره به دور است و در این فرازها از باب ساحت ربوبی با الف نیز همراه شده که هم لحن را عاطفی کند و هم بنا به نقل، اشاره به مخاطب درونی داشته باشد نه بیرونی. (گمشده ای درون نفس آدمی) 🔻 تکرار کلمه: در ارزش گذاری آوایی، بعضی محقّقین، تکرار کلمه را از حرف موثرتر دانسته اند‌ اما تکرار بی دلیل نیز نشانۀ فقر نویسنده ست. • تکرار کیفَ: در فرازهایی که با تکرار استفهام توسط کیف مواجه هستیم، این پرسش‌ها نوعا انکاری است که با تکرار «کیف» هم بر تاکیدش افزون شده است. از دیگر موارد تکرار، تکرار اشتقاقی در ساختار صرفی است و تکرار افعل تفضیل. تکرار حرف، کلمه و جمله نیز مصادیق فراوانی دارد که برخی از آنها در مقاله رفرنس آمده: 🔰 زیبایی شناختی در ساختارها و کارکردهای هنری تکرار در دعای عرفه | عباس گنجعلی و تنی چند از دانشیاران ادب عرب https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دو هنرجوی جدید دوره • امیر علی ایزد دوست از تهران • حامد فرد
💠 دعای عرفه | واج ها و آواها • حرف قاف در عربی دارای استعلاء است (جالب است که قاف هم کوه قاف را متبادر می‌کند و موضعش استعلاست) و خلیل بن احمد در کتاب العین می‌گوید: حرف عین و قاف در جمله ای وارد نمی‌شود مگر آنکه ترکیبش را زیبا می‌کند و این دو حرف دارای بیشترین قوت موسیقایی هستند. • دعای عرفه، در موسیقی بسیار غنی ست. به این فراز دقت کنید: «یا مَن مَلَکَ فَقَدَر قَدَرَ فَقَهَر» نخست اینکه هرچه هست (جز نونِ من که آنهم در میم ملک ادغام می‌شود و محو شده) مفتوح است و فتحه اخف صامت هاست که با شدت موسیقایی قاف تناسب خوبی دارد. سنگینی، صلابت و شدت قهر خداوند به خوبی بیان شده ست. 🔰 سبک شناسی آوایی دعای عرفه | دکتر سیدی https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0