eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
978 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت محقق ✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(۲) 🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کرده‌اند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق». 🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بی‌شک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است. 6️⃣وجه ششم: شاید صاحب جواهر صحیحه بودن روایت عمار را بنابر اعتبار شهادت کشی ذکر کرده باشد و موثقه بودن آن را با قطع نظر از شهادت کشی در نظر گرفته است... 7️⃣احتمالات شش‌گانه‌ای که ذکر شد همه در راستای تصحیح عبارت بود. ولی احتمال أقوی در مسئله و راه حل واقعی این است که صاحب جواهر اشتباه کرده و بین پدر، یعنی عمار و پسر، یعنی اسحاق خلط کرده است. خلط بین پدر و پسر و برعکس، از خلط‌هایی است که زیاد اتفاق می افتد و نمونه‌های فراونی دارد که در ذیل به چند مورد آن اشاره می شود. ✅ متن کامل این نوشته و وجه اشتباه صاحب جواهر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/g62567 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
💠 اشکالی بر کتاب 🔹 در صحیحه حفص بن البختری آمده است: «لا ينبغي للمرأه أن تنكشف بين يدي اليهودية و النصرانية، فإنهن يصفن ذلك لأزواجهن»¹ 🔸 مرحوم آقای مطهری روایت را به شکل دیگری نقل کرده است: «لأنهن قد يصفن لأزواجهن و إخوتهن»² 🔹 اولاً، كلمه «قد» و كلمه «اخوتهنّ» اضافه شده است؛ در حالی که در هیچ متن حدیثی و غیر حدیثی روایت به این شکل نقل نشده است؛ ولی ایشان چون از حافظه نوشته اشتباه نقل کرده است. 🔸 ثانیاً، در ترجمه روایت هم اشکالی به نظر می‌رسد: در ترجمه آن فرموده‌اند: «زنان غیر مسلمان زیبایی زنان مسلمان را برای شوهرانشان وصف می‌کنند»؛ در حالی که مورد حدیث زنان زیبا نیست تا مسأله نقل زیبایی‌های آن‌ها باشد، بلکه ممکن است زنی که از کشف نهی شده خوش‌قیافه هم نباشد، ولی در عین حال نباید کشف کند تا آنها از خصوصیات زنان مسلمان اطّلاع نداشته باشند. کلمه «زیبایی» در روایت نیست، و «وصف» هم اعمّ از نقل زیبایی است. 🔹 مرحوم آقای مطهری کسی نبود که چنین مسائل پیش‌پا افتاده‌ای برای او مخفی باشد. بلکه منشأ آن اتکا به حافظه است وگرنه از نظر فکری خیلی قوی بود. مطالب مخفی که از اشخاص متعارف کمتر کسی به آن منتقل میشد، ایشان به آن می‌رسید، با بیان خیلی خوب و ظریف بیان می‌کرد، رضوان الله علیه. 1️⃣ الكافی؛ ج ۵؛ ص ۵۱۹؛ ح ۵ 2️⃣ مجموعه آثار استاد شهید مطهری؛ ج ۱۹؛ ص ۴۸۸ 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج ۲؛ ص ۶۵۶
🔆دعایی جهت طولانی شدن عمر جميل بن درّاج مى ‏گويد: مردى به خدمت امام‏ صادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد: اى آقاى من، سنّم زياد شده و بستگانم مرده‏ اند و مى ‏ترسم كه مرگ مرا دريابد، و كسى را ندارم كه با او انس بگيرم و همنشين شوم. حضرت فرمود: «برادران مؤمن صالح برای اُنس گرفتن از نزدیکان بهترند و اگر طولانی شدن عمر خود و خویشان و دوستان را خواهی، بر تو باد كه اين دعا را بخوانى، و در تعقيب هر نماز واجب بگو: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ إِنَّ الصَّادِقَ قَالَ إِنَّكَ قُلْتَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْرَ وَ لَا تَسُؤْنِي فِي نَفْسِي وَ لَا فِي أَحَدٍ مِنْ أَحِبَّتِي.» - خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست. خدايا، براستى كه حضرت صادق فرمود كه تو فرموده ‏اى من در هيچ كارى بسان تردّد و دودلى‏ اى كه در گرفتن روح بنده مؤمن دارم، دو دلى ندارم، او از مرگ بدش مى‏ آيد، و من از بدى رساندن به او بدم مى ‏آيد. خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و در فرج و تندرستى و پيروزى ولىّ ‏ات تعجيل فرما، و به من و هيچ كدام از دوستانم بدى مرسان. سپس فرمود: اگر خواستى دوستانت را يكايك نام مى‏ برى. يا به صورت جداگانه، و يا مجموعا. آن مرد مى‏ گويد: به خدا سوگند، آن قدر زنده ماندم تا اينكه از زندگانى خسته و رنجور شدم. ابو محمّد هارون بن موسى- رحمه الله- نيز مى ‏گويد: محمّد بن حسن بن شمون بصرى پيوسته اين دعا را مى ‏خواند، و صد و بيست و هشت سال همراه با آسايش زندگانى كرد، تا اينكه از زندگانى خسته شد و اين دعا را ترك كرد و از دنيا رفت. خداوند رحمتش كند. 📚فلاح السائل و نجاح المسائل (السید بن طاووس)؛ ص۱۶۷ @madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم ... کسی که غیر مصیبت ندید من بودم  گلی ز گلشن شادی نچید من بودم   به چار سالگی آن دختری که گریه کنان پی جنازه مادر دوید من بودم   کسی که گشت امید و خرید آزادی ز بعد نهضت شاه شهید من بودم   بخون تپیدن هجده عزیز در یک روز کسی ندید ولی آنکه دید من بودم     🚩 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن. @dars_madras_emb
مداحی 12آذر.mp3
5.13M
🚩 السلام علیک أیتها الصدیقة الشهیدة 🕯ما زَالَتْ بَعْدَ أَبِیهَا مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ نَاحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّکْنِ بَاکِیَةَ الْعَیْنِ مُحْتَرِقَةَ الْقَلْبِ یُغْشَی عَلَیْهَا سَاعَةً بَعْدَ سَاعَةٍ 📿 حضرت زهرا "سلام الله علیها" 📆شنبه 12 آذر 1401 🎙حاج محمدعلی @madras_emb
💠 حاء حیلوله گاهی روایتی به چند طریق به دست مؤلّف کتاب می رسد که بعضی از قسمت های آن طرق، متحّد است. معمولاً در چنین مواردی، مؤلّفین با حذف قسمت های تکراری سند و عطف بخش های تکراری، سند را به اختصار ذکر می کنند. اصطلاحاً می گویند در این گونه اسناد «تحویل» یا «حیلوله» صورت گرفته است. سابقاً برای وضوح، هر جا در اجازه یا سند، حیلوله واقع می شد، رمز «ح» می گذاشتند. در یکی از چاپ های کتاب اربعین شیخ بهایی، برای اینکه زیباتر چاپ کنند، مواردی را که حاء حیلوله در میان اسناد بوده، به گمان اینکه رمز «حدّثنا» است، تغییر داده و عبارت «حدّثنا» را به جای آن گذاشته و مرتکب اشتباه فاحشی شده اند. 📚جرعه ای از دریا، ج۴، ص۳۸۳.
💠 أفقه فقها [به مناسبت نهم جمادی‌الأولی سال‌روز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوان‌الله علیه"] ❖ شیخ شمس‌الدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی می‌توان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد. برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادی‌الاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشته‌شد. آن‌گاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند. 📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻 ● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم می‌دانند. ● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مى‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. ● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‏اى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مى‏كند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مى‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مى‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308 @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منتقی الجُمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان الشیخ الحسن بن زین الدین الشهید الثانی (معروف به صاحب معالم) یکی از امتیازات صاحب منتقی الجمان، عمق و دقّت او است، به نحوی که بسیاری از دیدگاه‌ها اگر توسّط ایشان بیان نمی‌شد، سال‌ها برای افراد مخفی می‌ماند. 🔺درس خارج اصول؛ استاد معظم حاج آقا سیدمحمدجواد شبیری 📆تاریخ: 9 مهر 1398
انتقاد آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی از طرح تحول در متون درسی 🔹این حرف‌ها که این روزها در حوزه زده می‌شود که حلقات به جای کفایه، ما که برایمان روشن نیست روی چه حسابی این حرف را می‌زنند؟ 🔸من هفت هشت سال پیش، در نجف خدمت حضرت آیت الله سیستانی دام ظله عرض کردم، من شنیدم در نجف قرار بر این شده که به جای رسائل حلقات گذاشته شود؟ فرمودند ابداً، به هیچ وجهی؛ حالا بعضی از مدارس، شاید؛ ولی بنای اصلی حوزه همان رسائل است. 🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان اجتهاد شده است. اینها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم اینها را جابه‌جا کنیم کم و زیاد کنیم واقعاً به اجتهاد ضربه زده‌ایم. 🔸شورای محترم حوزه اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تا به حال نداده، بیاید مباحثی را اضافه کند. مثلاً بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث اقتصادی دربارۀ تورم بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند. متن کامل این خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/x87719 — مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
📣 اجتماع بزرگ میثاق با ولایت حوزویان اجتماع بزرگ حوزویان و مردم ولایتمدار قم با هدف تجدید میثاق با مقام عظمای ولایت و محکوم کردن توطئه‌های استکبار و دشمنان جهانی اسلام روز سه‌شنبه مورخ
۱۴۰۱/۰۹/۱۵
از ساعت ۱۰ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‌گردد. @sotohaali