🔅قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله:
یا أَبَاذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکرَةِ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَی اللهِ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کلِّهِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مَرَّة ...
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (13 مهر) ساعت 20 در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔅قال رسولُ الله صلی الله علیه و آله: یَا أَبَا ذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ خَیْرٌ لَكَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَقِیَامٍ لَیْلُهَا.
❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
🔹موضوع: صلاة جماعت
📆 جمعه ۱۴ مهر
🕰 ساعت ۲۰
در دفتر معظم له برگزار می گردد.
اساتید و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
#کتاب_استناد
💠 ویژگی رجال کشّی
کتاب رجال کشّی درباره شرایط حاکم بر زمان ائمه (علیهم السلام)، دسته بندی های موجود در میان اصحاب، فرقه های انحرافی و چگونگی پیدایش آنان و اعتقاداتشان و چگونگی برخورد ائمه (علیهم السلام) با آنان، و دیگر مطالب مربوط به تاریخ شیعه، اطّلاعاتی مفید و ارزشمند دربر دارد.
📚 استناد؛ ص۴۷
@madras_emb
2⃣ #مهدویت
#حب_بغض
💠 خوشا بحال شیعیانی که در دوره غیبت چنین باشند
● از امام کاظم عليه السّلام روايت است که فرمودند:
«خوشا به حال آن دسته از شیعیان که در غیبت قائم ما چنگ به دوستی ما زده، بر محبّت ما ثابت میمانند و از دشمنان ما بیزاری میجویند. آنها از ما و ما از آنها هستیم.»
... طُوبَی لِشِیعَتِنَا الْمُتَمَسِّکِینَ بِحُبِّنَا فِی غَیْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِینَ عَلَی مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِکَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِینَا بِهِمْ شِیعَةً وَ طُوبَی لَهُمْ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
(کفایة الاثر؛ ص۲۶۹)
● در روایتی، پیغمبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله فرمودند: «خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا ببیند و در غیبت و پیش از قیامش، از وی پیروی کند و دوستان او را دوست، و دشمنانش را دشمن بدارد؛ اینان دوستان و رفقای من هستند و روز قیامت، گرامی ترین امّت من در نزد هستند.»
عن اَبِی حَمزَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: طُوبَی لِمَنْ أَدْرَکَ قَائِمَ أَهْلِ بَیْتِی وَ هُوَ یَأْتَمُّ بِهِ فِی غَیْبَتِهِ قَبْلَ قِیَامِهِ وَ یَتَوَلَّی أَوْلِیَاءَهُ وَ یُعَادِی أَعْدَاءَهُ ذَاکَ مِنْ رُفَقَائِی وَ ذَوِی مَوَدَّتِی وَ أَکْرَمِ أُمَّتِی عَلَیَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
(کمال الدین؛ ج۱؛ ص۲۸۶)
@madras_emb
🔅حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند میگرداند.
📣 قابل توجه طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمدباقر (علیه السلام) که قصد انجام حجامت دارند؛
🔸ان شاالله روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه، ساعت ۹ صبح، حجامت (توسط یکی از متخصصین این امر) در مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام (مدرس ۷) صورت میگیرد.
🔹در صورت تمایل تا روز چهارشنبه به آقای حسنی پیامک فرمایید.
۰۹۱۲۷۵۲۳۷۷۱
🌼 ... وَتَصُونَنى فى هذِهِ الدُّنْيا مِنَ الْعاهاتِ وَالْآفاتِ، وَالْأَمْراضِ الشَّديدَةِ وَالْأَسْقامِ الْمُزْمِنَةِ وَجَميعِ اَنْواعِ الْبَلاءِ وَ الْحَوادِثِ.
120108_003.MP3
14.26M
✨ مدح حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و حضرت امام صادق علیه السلام
🎙حجة الاسلام و المسلمین #قربانی
📆 شنبه 15 مهر 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
💠مباحثه دروس - انتخاب همبحث
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
از عوامل مؤثر در رشد علمی، مباحثه کردن دروس است. مباحثه با درس خواندن و یا تدریس متفاوت است. طلبه با مباحثه میتواند به جوَلان فکری و قوه اجتهاد برسد.
اگر کسی که با او مباحثه میکنید از نظر علمی پایینتر از شما باشد طبیعةً نمیتوانید از او استفاده لازم را ببرید و اگر از شما بالاتر باشد، در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما میشود. همبحث باید از نظر علمی همسطح باشد تا در گفتگو با او ذهن انسان رشد و جوَلان پیدا کند.
🔗 کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@madras_emb
🌸 مزایای خاص برای طلابی که در طول نیمسال تحصیلی:
1. به صورت منظم در کلاس ها شرکت نمایند
2. تقریر درس بصورت کامل و مورد تایید استاد تحویل دهند
3. مباحثات کامل و منظمی داشته باشند.
☆(جهت دریافت فرم مباحثات به دفتر آموزش مراجعه فرمایید)
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 ترویج صحیفۀ سجادیه
❖ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
● کتاب «ریاض السالكين في شرح صحیفه سیّد الساجدین» اثر سیّد علی خان مدنی از شرحهای جالب و بسیار مهم صحیفه سجّادیه است.
● صحیفه سجّادیه و رساله حقوق امام سجّاد علیهالسلام از غرر آثار اهلبیت علیهمالسلام است.
● بنده صحیفه سجّادیه خودم را با يک نسخه قدیمی مقابله کردهام که در زمان توسعه حرم امام رضا علیهالسلام از زیر یکی از ستونهای حرم پیدا شد. آن نسخه حدود هزار و بیست سال قبل نوشته شده بود.
● صحيفه سجّاديه متأسفانه حتی در زمان ما هم از کتابهای درسی نبود. مناسب است افراد هرگاه به جایگاه مناسب علمی رسیدند، از این کتاب ارزشمند بهره ببرند و آن را تدریس کنند.
📚جرعهای از دریا، ج4، ص 403
@madras_emb
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام:
مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ مِائَةَ مَرَّةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ أَسْدَاهَا سَبْعُونَ مَلَكاً يُبْلِغُهَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ قَبْلَ صَاحِبِهِ.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «هرکس بر پیغمبر و آل پیغمبر در هر روز صد بار صلوات بفرستد، هفتاد فرشته او را در میان گیرند و آن صلوات را برای رساندن به رسول اللّه صلی الله علیه و آله از رفیق خود سبقت می گیرند».
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 جلسه علمی آیت الله حاج شیخ محمد قائینی
📆روزهای شنبه تا چهارشنبه
🕰ساعت 10 صبح
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس شماره ۲
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
#کتاب_استناد
💠 فقه زیدیّه
● زیدیّه در فقه، اختلاف بسیاری با امامیّه دارند و نظام فقهی جداگانه ای بنا نهاده اند. آنان در اصول، با معتزله هم عقیده اند و در بیشتر فروع، به مذهب ابوحنیفه نزدیک اند.
● در کتاب های رجالی شیعه، برای فرقه زیدیّه، تعبیر "اصحابنا" به کار نرفته است که به نظر میرسد منشا آن، تفاوت های فراوان آنان با فقه امامیّه است.
📚 استناد؛ ص۴۵۲
@madras_emb
تقویم آموزشی سال 1403-1402.pdf
252.6K
💠 تقویم آموزشی مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
@madras_emb
💠 ادعاى عرضه کتاب شریف كافى بر امام زمان "عجل الله فرجه الشریف"
● ديدگاه اخباريان افراطى مبنى بر قطعى الصدور بودن احاديث كافى، ديدگاه ضعيف و غير قابل اعتنايى است و نياز به بررسى تفصيلى درباره آنها نيست، ما در اينجا تنها به بررسى ادعاى عرضه كافى بر حضرت صاحب الامر عجل اللّه تعالى فرجه مى پردازيم كه مى تواند به عنوان دليل بر قطعى الصدور بودن يا قطعى الاعتبار بودن احاديث كافى مطرح گردد.
● گاه بدون ارائه هيچ مدرك گفته مى شود كه اين كتاب پس از اتمام تأليف توسّط نواب اربعه بر حضرت عرضه شده و حضرت فرموده يا بر نسخه عرضه شده نگاشته: «الكافي كافٍ لشيعتنا»، اين سخن كه به نقل ملا خليل قزوينى از برخى مشايخ عصر خود ذكر شده هيچ مدرك روايتى ندارد. چنانچه محدث استرابادى كه خود احاديث كافى را قطعى الصدور مى داند بر بى اصل بودن اين سخن تصريح مى كند. (خاتمه مستدرك؛ ج21؛ ص 470).
بنظر مى رسد كه اين جمله از حديث معاني الأخبار: (ج6؛ ص28)منقول از امام صادق عليه السلام برگرفته شده كه در تفسير «كهيعص» فرموده اند: «كاف»، كاف لشيعتنا، «هاء» هاد لهم،...
● برخى تقريب فنى ترى براى اين ادعا ارائه كرده گفته اند كه كلينى معاصر نواب اربعه بوده و در بغداد شهر نوّاب مى زيسته و در امر حديث بسيار با احتياط رفتار مى كرده، لذا 20 سال تأليف كتاب به طول انجاميده.
بنابراين محال يا بسيار بعيد مى نمايد كه وى با اين كه به ناحيه مقدسه نزديك بوده و پرسش براى وى ميسر بوده و دانستن صحّت و سقم احاديث كتاب از اهميت زائد الوصفى برخوردار بوده كه سستى در آن جايز نبوده، با اين همه از عرضه كتاب خوددارى كرده باشد، و از ميزان اعتبار كتابى كه تا روز قيامت ملاك عمل مردمان باشد پرسش نكرده باشد!
در تكميل اين استدلال بايد افزود كه كتاب كافى در سال 327 پيش از مرگ آخرين نايب حضرت در 328 يا 329 در بغداد عرضه شده لذا تأليف كتاب پيش از اين تاريخ و در زمان حيات نايبان حضرت به انجام رسيده است ولى اين استدلال از زاويه هاى گوناگون نادرست است:
1 - كلينى هيچ روايت مستقيم از نوّاب اربعه در كافى ندارد و روايت غير مستقيم وى هم از ايشان بسيار اندك است، اين امر نشان مى دهد كه وى هيچ ارتباط ويژه اى با آنها نداشته است.
2 - هيچ دليلى در دست نيست كه كلينى در هنگام تأليف كافى در بغداد بوده است. وى هرچند ظاهرا پيش از سال 310 به عراق سفر كرده ولى موطن وى «رى» بوده و ظاهرا كتاب را در اين شهر تأليف كرده و تنها در اواخر عمر خود به بغداد هجرت كرده و در اين شهر درگذشته و به خاك سپرده شده است.
3 - نواب اربعه در جوّ تقيه آميز شديدى زندگى مى كرده اند، بيم از خلفاى جور كه به عنوان يكى از اسباب غيبت حضرت در روايات مطرح شده عملكرد ويژه اى را از سوى نايبان آن حضرت ايجاب مى كند، بنابراين چه بسا آن بزرگواران نمى خواسته اند كه در مسائلى كه طرق ظاهرى براى حل آن وجود دارد، ارتباطى با شيعيان داشته باشند، شايد به همين جهت نواب اربعه هيچ يك به عنوان مرجع علمى طايفه اماميه مطرح نبوده اند.
ارتباط شيعيان با نوّاب بيشتر براى حل معضلاتى بوده كه تنها از طريق غيبى حل مى گردد، به عنوان نمونه درخواست على بن بابويه براى بچه دار شدن، تقاضاى ابو غالب زرارى براى حل مشكل جدى خود با خانواده و... در همين راستا قرار مى گيرد.
براى آشنا شدن با عملكرد نوّاب حضرت در فضاى تقيه، به اين ماجرا بسنده مى كنيم كه جناب حسين بن روح به جهت تقيه مجبور به شركت در مجلس مقتدر عبّاسى بوده، وى به ناچار در اين مجلس بر تفضيل خلفاى ثلاثه بر حضرت امير عليه السلام تصريح مى كند و كسى از شيعيان كه به طور خصوصى بر اين مطلب ايراد گرفته تأكيد مى كند كه اگر از اين اعتراضات بكند، از او كناره مى جويد.
وى خادم خود را كه معاويه را لعن كرده از كار بر كنار كرده و وساطتها براى باز گرداندن وى بى اثر مى باشد.
(غيبة طوسى: 384/347 - 386/489).
@madras_emb
❇️ کلاس «متن خوانی کتاب شرائع الاسلام»
🎙 استاد حاج آقا مهدی طالبی
📆 سه شنبه ها
🕰 ساعت 16
📍مدرس 4
📎دریافت صوت: @dars_madras_emb
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 کلاس «کارگاه رجال»
🎙 استاد حاج آقا مهدی مرادی
📆 پنجشنبه ها
🕰 ساعت ۸ تا ۱۰
📍مدرس ۱
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 کلاس حدیث خوانی
📜 کتاب الغیبة نعمانی
🎙استاد حاج آقا وحید عابد
📆 سه شنبه ها
🕰 ساعت ۱۵ تا ۱۶
📍مدرس ۱
✅ لازم به ذکر است این کلاس، درس رسمی حدیث خوانی حوزه علمیه نیز محسوب میشود و شرکت کنندگان در این کلاس(در صورت ثبت نام درس در سامانه نجاح) از تمام مزایای درس حدیث خوانی بهره مند خواهند شد.
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 معرفتی که امام کاظم علیه السلام آموختند
● محمد بن فلان واقفى گويد: من پسر عموئى داشتم به نام حسن بن عبد اللَّه؛ مردى بود زاهد و عابدترين مردم زمان خود و بواسطه جدّى بودن و كوشش او در امر دين، سلطان از او پروا مي كرد و بسا در پيش روى سلطان سخن درشت و دشوارى بعنوان موعظه ميگفت و او را امر بمعروف و نهى از منكر مي نمود. سلطان هم بواسطه شايستگى و نيكوكاريش از او تحمل ميكرد.
● حال او پيوسته چنين بود تا آنكه روزى در مسجد حضرت امام کاظم عليه السلام بر او وارد شدند. چون او را ديدند، اشاره فرمودند، او هم نزد حضرت آمد، امام به او فرمودند: اى ابا على! من روش ترا بسيار دوست دارم و خوشم مى آيد ولى تو معرفت ندارى، برو و معرفت بجو، عرض كرد: قربانت، معرفت چيست؟ فرمودند: برو بفهم و كسب حديث كن. عرض كرد: از كه كسب كنم؟ فرمود: از فقهاء اهل مدينه، سپس آن أحاديث را بر من عرضه كن. او رفت و احاديثى را نوشته خدمت حضرت باز آمد و برايش قرائت كرد، امام همه را باطل دانست، و به او فرمودند، برو معرفت ياد بگير.
● آن مرد به دين خود عنايت داشت و پيوسته در انتظار استفاده از حضرت ابو الحسن عليه السلام بود تا زمانى كه آن حضرت به كشتزار خود مي رفت، در بين راه به حضرت برخورد و عرض كرد: قربانت، من در برابر خدا با شما احتجاج و خصومت مي كنم، مرا به معرفت راهنمائى كن،
حضرت گزارش حال امير المؤمنين عليه السلام و آنچه بعد از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله واقع شد و نيز گزارش امر آن دو مرد [اولی و دومی] را بيان فرمود، او هم پذيرفت، سپس به حضرت عرض كرد: امام بعد از امير المؤمنين عليه السلام كيست؟ فرمود:
اگر به تو خبر دهم مي پذيرى؟ گفت: آرى قربانت گردم، فرمود، منم امام، عرض كرد: چيزى مى خواهم كه به آن استدلال كنم، (يعنى معجزه شما چيست؟) فرمودند: برو نزد آن درخت- آنگاه با دست اشاره به درخت ام غيلان كرد- و به او بگو: موسى بن جعفر به تو مي گويد: بيا، گويد من نزد درخت رفتم و ديدم زمين را مي شكافد و مى آيد تا در برابر حضرت ايستاد، سپس حضرت باو اشاره کردند، تا برگشت.
● او به امامت حضرت اقرار كرد و خاموشى گزيد و به عبادت پرداخت و كسى پس از آن او را نديد كه سخن گويد.
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُلَانٍ الْوَاقِفِيِّ قَالَ: كَانَ لِيَ ابْنُ عَمٍّ يُقَالُ لَهُ- الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ كَانَ زَاهِداً وَ كَانَ مِنْ أَعْبَدِ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ كَانَ يَتَّقِيهِ السُّلْطَانُ لِجِدِّهِ فِي الدِّينِ وَ اجْتِهَادِهِ وَ رُبَّمَا اسْتَقْبَلَ السُّلْطَانَ بِكَلَامٍ صَعْبٍ يَعِظُهُ وَ يَأْمُرُهُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ كَانَ السُّلْطَانُ يَحْتَمِلُهُ لِصَلَاحِهِ وَ لَمْ تَزَلْ هَذِهِ حَالَتَهُ حَتَّى كَانَ يَوْمٌ مِنَ الْأَيَّامِ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع وَ هُوَ فِي الْمَسْجِدِ فَرَآهُ فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ يَا أَبَا عَلِيٍّ مَا أَحَبَّ إِلَيَ مَا أَنْتَ فِيهِ وَ أَسَرَّنِي إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَتْ لَكَ مَعْرِفَةٌ فَاطْلُبِ الْمَعْرِفَةَ قَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا الْمَعْرِفَةُ قَالَ اذْهَبْ فَتَفَقَّهْ وَ اطْلُبِ الْحَدِيثَ قَالَ عَمَّنْ قَالَ عَنْ فُقَهَاءِ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ثُمَّ اعْرِضْ عَلَيَّ الْحَدِيثَ قَالَ فَذَهَبَ فَكَتَبَ ثُمَّ جَاءَهُ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِ فَأَسْقَطَهُ كُلَّهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ اذْهَبْ فَاعْرِفِ الْمَعْرِفَةَ وَ كَانَ الرَّجُلُ مَعْنِيّاً بِدِينِهِ فَلَمْ يَزَلْ يَتَرَصَّدُ أَبَا الْحَسَنِ ع حَتَّى خَرَجَ إِلَى ضَيْعَةٍ لَهُ فَلَقِيَهُ فِي الطَّرِيقِ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْتَجُّ عَلَيْكَ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ فَدُلَّنِي عَلَى الْمَعْرِفَةِ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ مَا كَانَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَخْبَرَهُ بِأَمْرِ الرَّجُلَيْنِ فَقَبِلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ فَمَنْ كَانَ بَعْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ الْحَسَنُ ع ثُمَّ الْحُسَيْنُ ع حَتَّى انْتَهَى إِلَى نَفْسِهِ ثُمَّ سَكَتَ قَالَ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَنْ هُوَ الْيَوْمَ قَالَ إِنْ أَخْبَرْتُكَ تَقْبَلُ قَالَ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ أَنَا هُوَ قَالَ فَشَيْءٌ أَسْتَدِلُّ بِهِ قَالَ اذْهَبْ إِلَى تِلْكَ الشَّجَرَةِ وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى أُمِّ غَيْلَانَ فَقُلْ لَهَا يَقُولُ لَكِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ أَقْبِلِي قَالَ فَأَتَيْتُهَا فَرَأَيْتُهَا وَ اللَّهِ تَخُدُّ الْأَرْضَ خَدّاً حَتَّى وَقَفَتْ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ أَشَارَ إِلَيْهَا فَرَجَعَتْ قَالَ فَأَقَرَّ بِهِ ثُمَّ لَزِمَ الصَّمْتَ وَ الْعِبَادَةَ فَكَانَ لَا يَرَاهُ أَحَدٌ يَتَكَلَّمُ بَعْدَ ذَلِكَ.
📚 الكافي؛ ج۱؛ ص۳۵۲
@madras_emb
▪️ بیانیه دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی درباره وقایع اخیر فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر:
بسم الله الرحمن الرحیم
وقایع تلخ و اسفناک روزهای اخیر در سرزمین فلسطین و محاصره و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه غزه توسط رژیم اشغالگر، بار دیگر همه انسانهای آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جان صدها انسان مظلوم از دست رفته و جان صدها هزار انسان دیگر در سرزمین فلسطین همچون چند دهه گذشته، بازیچه سیاستمداران استعمارگر و دشمنان اسلام قرار گرفته است.
بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و از سازمانهای بینالمللی میخواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و با تدابیر خود مانع از تکرار این وقایع تلخ شوند.
از خداوند متعال میخواهیم با ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) به آلام بشریت خاتمه دهد و عدل و داد را بر جهان حکمفرما کند.
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
متن تحقیق شده درس عقائد استاد شریفانی.pdf
182.6K
☀️طرح رشد
📋 متن تحقیق شده درس عقائد
🔸موضوع: امامت
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
📌 جلسه ۲
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
@dars_madras_emb
متن تحقیق شده درس عقائد استاد شریفانی.pdf
225.5K
☀️طرح رشد
📋 متن تحقیق شده درس عقائد
🔸موضوع: امامت
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
📌 جلسه ۳
📆 پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
@dars_madras_emb
مداحی.mp3
14.12M
✨ مدح حضرت امیرالمومنین علیه السلام و روضه حضرت زهرا علیهاالسلام
🎙آقای احمد #نصراللهی
📆 شنبه 22 مهر 1402
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
💠 اهمیت قلائد الفرائد
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مرحوم شیخ غلامرضای قمی که صاحب قلائد الفرائد است در درس شیخ حضور داشته است. مرحوم شیخ در اواخر عمرشان به دلیل بیحالی رسائل را به سبک سطح تدریس میکردند نه خارج و تقریباً همان مطالب را بیان میکردند و توضیح میدادند که ظاهرا در اواسط بحث انسداد از دنیا میروند که آخوند خراسانی نیز در آن بحث شرکت میکردند.
● مرحوم شیخ غلامرضای قمی در مواضع متعددی میفرماید: مرحوم شیخ در مجلس درس از این تعبیر استفاده کردند و ما آن را به فلان تعبیر تغییر میدهیم که من در نسخهای که از رسائل داشتم نقل به لفظهای ایشان را یادداشت کرده بودم و بسیار هم مفید بود.
● بحث قطع و ظن قلائد که ایشان در درس مرحوم شیخ حضور داشته بسیار خوب و مفید است و تفاوت بسیاری با قسمتهای دیگر همچون برائت و استصحاب و اشتغال دارد. با مقایسه ای که انجام داده بودم روشن است که قطع و ظن در مواضع بسیاری پختگی بیشتری دارد چون خود مرحوم شیخ بحث قطع و ظن را به شکل تفصیلی مطرح نموده و خود ایشان توضیحاتی را نسبت به کلماتشان مطرح نموده بودند لذا آن قسمتها شرح گونهای از خود مرحوم شیخ برای کلام خودشان محسوب میشود. کسانی که در درس استاد شرکت میکردند و این توضیحات را دریافت میکردند هر چند کلماتشان دقیقا کلمات مرحوم شیخ نباشد ولی برای فهم کلام شیخ سودمند است.
📆 درس خارج ؛ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
@madras_emb
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 ادامۀ تحصیل در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف
📣 قابل توجه متقاضیان ادامۀ تحصیل در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف:
۱. ان شاء الله چهارمین مرحلۀ آزمون کتبی در روز جمعه 12 آبان 1402 برگزار خواهد شد.
2. ماده امتحان در پایۀ هفتم تا دهم مقداری است که از سوی مرکز مدیریت به عنوان محدودۀ فقه و اصول(بر اساس نظام قدیم) اعلام شده است.
3. مواد امتحانی در پایه چهار تا شش به شرح زیر است:
پایه چهارم؛ شرح لمعه(ابواب طهارت، صلات و صوم) و اصول(بر اساس الموجز)
پایۀ پنجم ؛ شرح لمعه(ابواب طهارت، صلات و صوم، متاجر و نکاح) و جلد اول اصول الفقه مرحوم مظفر
پایۀ ششم : شرح لمعه(ابواب متاجر ، نکاح و ارث) و هر دو جلد اصول الفقه مرحوم مظفر.
@sanjeshelmi