eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.2هزار دنبال‌کننده
926 عکس
92 ویدیو
119 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إذا هَمَمتَ بِخَيرٍ فبادِرْ؛ فإنَّكَ لا تَدري ما يَحدُثُ. 📣 شماره 2 🔹جهت ثبت نام اولیه؛ اصل یا تصویر فیش واریزی یک میلیون تومان را به همراه مشخصات (نام و نام خانوادگی ؛ کد ملی ؛ شماره همراه) به حاج آقای حسنی تحویل یا در ایتا (09127523771) ارسال فرمایید. 📌( واریز به شماره کارت 6037991644382743 به نام آقای محمدعلی حسنی) ✅ تذکر: این سفر نورانی مختص اساتید و طلاب محترمی است که در مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام مشغول به تدریس و تحصیل می‌باشند و بصورت مجردی است.
240304_001.mp3
29.1M
◼️ مجلس عزای شهادت جانسوز حضرت امام حسن هادی علیه السلام 🎙 آیت الله حاج سید مرتضی هاشمی 📆 دوشنبه 25 دی 1402 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
📸گزارش تصویری مجلس عزاداری شهادت حضرت امام هادی علیه السلام 🗓 دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb ⬇️⬇️⬇️⬇️
🌙 نماز لیلة الرغائب ● مرحوم سید بن طاووس (م۶۶۴) گویا برای نخستین بار نماز لیلة الرغائب را بدون سند در کتاب اقبال الاعمال (ج۲؛ ص ۶۳۲) نقل کرده است. ● بعد از ایشان علامه حلی (م ۷۲۶) در اجازه کبیرش به بنی زهره آن را با سندی از عامه به نقل از انس بن مالک از رسول خدا "صلی الله علیه و آله" آورده است. (بحارالانوار؛ ج۹۵؛ ص۳۹۵) ● مرحوم علامه مجلسی "رحمه الله" در زاد المعاد درباره نمازهای وارده در شبهای ماه رجب مینویسد: در کتابهای ادعیه برای هر یک از شبهای ماه رجب نماز مخصوصی ذکر شده که چون سند معتبری برای آن نیافتم، دوست نداشتم آنها را در اینجا بیاورم .... و به دلیل عدم اعتماد به سند، نماز لیلة الرغائب را هم در این رساله نیاوردم. به علاوه اینکه این روایت از عامه نقل شده است. لم نورد في هذه الرسالة صلاة ليلة الرغائب‏ المشهورة مع أنها منقولة عن طرق العامة. (زاد المعاد؛ ص۴۲) ●قال العلامة المجلسی: إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. (بحارالأنوار؛ج۲؛ ص۲۵۷) 👈 بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره، سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه [به حقایق] است. @madras_emb
🌸 یَا أَبَا ذَرٍّ ... عَلَیْكُمْ بِمُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلالَ مِنَ الْحَرَامِ ❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» امشب (۲۸ دی) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار می‌شود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵ 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 وقف جان برای امام زمان "عجل‌الله‌فرجه‌الشریف" عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ لَقَدْ تَرَكْنَا أَسْوَاقَنَا انْتِظَاراً لِهَذَا الْأَمْرِ حَتَّى لَيُوشِكُ الرَّجُلُ مِنَّا أَنْ يَسْأَلَ فِي يَدِهِ فَقَالَ يَا عَبْدِ الْحَمِيدِ أَ تَرَى مَنْ حَبَسَ‏ نَفْسَهُ‏ عَلَى اللَّهِ لَا يَجْعَلُ اللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً بَلَى وَ اللَّهِ لَيَجْعَلَنَّ اللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا ... . 📚 الكافي؛ ج‏۸ ؛ ص۸۰ از عبدالحمید واسطی نقل شده که گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: به خدا سوگند! ما دست از تجارت و بازار خود کشیدیم و منتظر فرج شما شدیم تا جایی که نزدیک بود بعضی از ما به گدایی افتند! امام باقر علیه السلام فرمود: ای عبد الحمید! آیا گمان می‌کنی کسی که خودش را وقف خداوند کند، خدا فرجی برای او قرار نمی‌دهد؟ آری! به خدا قسم خداوند حتما برای او گشایشی قرار می‌دهد. خدا رحمت کند بنده ای که امر امامت ما را احیاء کند... . @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ به فضل الهی و در ذیل عنایات حضرات معصومین "علیهم‌السلام" شروع نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ می‌باشد. 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
وَ رُوِيَ‏ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَخْلُقُ مِنْ‏ عَرَقِ‏ زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ، مِنْ كُلِّ عَرْقَةٍ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ لِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ. 📚المزار الكبير (لابن المشهدي)؛ ص۴۱۷ خداوند تبارک و تعالی از هر قطره عرق زوّار قبر سیدالشهداء (علیه السلام) هفتاد هزار ملک خلق می‌کند که خدا را تسبیح کنند و برای او و برای زوّار قبر سیدالشهداء تا روز قیامت استغفار کنند. @madras_emb
💢 تعبیر «ثقة فی الحدیث» ● تعبیر «ثقة فی الحدیث» به معنای «مورد اعتماد در حدیث» است. در نگاه نخست، شاید تصّور شود تنها تفاوتِ تعبیر «ثقة» مطلق (بدون قید) و تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» این است که قید پیش گفته، قلمروِ وثاقت راوی را به روشنی بیان می‌کند؛ اما این قلمرو در تعبیر «ثقة» مطلق، با توجه به مناسباتِ حکم و موضوع فهمیده می شود؛ در حالی که هر دو تعبیر، صادق و ضابط بودن راوی در روایت کردن، و صحّت مذهب او را می‌فهمانند. ● اما با دقت در کلام رجالیان، نادرستی این تصور، روشن می‌شود؛ زیرا از تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» نمی توان صحتب مذهب راوی را برداشت کرد و این احتمال وجود دارد که آنان با آوردن قید «فی الحدیث»، تنها در مقام بیانِ صادق و ضابط بودن راوی در نقل کردن بوده‌اند و کاری به صحت و فساد مذهب وی نداشته‌اند. ● منشا این احتمال - که قابل توجه نیز، هست- برخی کاربردها در کتاب های رجالی است؛ برای نمونه: 1. تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را رجالیانی به کار برده‌اند که در بسیاری از توثیقات خویش، تعبیر «ثقة» را مطلق آورده‌اند و این تعدد تعبیر، اِشعار دارد که برای تفنّن در عبارت نبوده؛ بلکه آنان به دنبال بیان مطلبی متفاوت بوده‌اند. 2. در برخی توثیقات، در کنار تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» تعابیری دیگر برای بیان صحت مذهب راوی به کار رفته است؛ برای نمونه: «ثقة فی الحدیث، صحیح الاعتقاد» (رجال النجاشیّ، ص84، رقم203) ... این کاربردها اشعار دارد که گویا رجالی، تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را برای بیان صحت مذهب راوی کافی نمی‌دانسته و ناگزیر، تعابیر دیگری آورده است. بنابراین، در توثیقاتی که تنها تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» به کار رفته، نمی‌توان گفت رجالی در مقام بیان صحت مذهب راوی بوده است. ● تعبیرهای «ثقة فی الروایة» ، «ثقه فی روایته» ، «ثقة فی الروایات» ، «ثقة فی روایته» و «ثقة فیما یرویه» نیز، مفاد تعبیر «ثقة فی الحدیث» را دارند. 📚 استناد، ۳۵۲ @madras_emb