eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.3هزار دنبال‌کننده
939 عکس
92 ویدیو
121 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 وقف جان برای امام زمان "عجل‌الله‌فرجه‌الشریف" عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ لَقَدْ تَرَكْنَا أَسْوَاقَنَا انْتِظَاراً لِهَذَا الْأَمْرِ حَتَّى لَيُوشِكُ الرَّجُلُ مِنَّا أَنْ يَسْأَلَ فِي يَدِهِ فَقَالَ يَا عَبْدِ الْحَمِيدِ أَ تَرَى مَنْ حَبَسَ‏ نَفْسَهُ‏ عَلَى اللَّهِ لَا يَجْعَلُ اللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً بَلَى وَ اللَّهِ لَيَجْعَلَنَّ اللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا ... . 📚 الكافي؛ ج‏۸ ؛ ص۸۰ از عبدالحمید واسطی نقل شده که گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: به خدا سوگند! ما دست از تجارت و بازار خود کشیدیم و منتظر فرج شما شدیم تا جایی که نزدیک بود بعضی از ما به گدایی افتند! امام باقر علیه السلام فرمود: ای عبد الحمید! آیا گمان می‌کنی کسی که خودش را وقف خداوند کند، خدا فرجی برای او قرار نمی‌دهد؟ آری! به خدا قسم خداوند حتما برای او گشایشی قرار می‌دهد. خدا رحمت کند بنده ای که امر امامت ما را احیاء کند... . @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ به فضل الهی و در ذیل عنایات حضرات معصومین "علیهم‌السلام" شروع نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ می‌باشد. 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
وَ رُوِيَ‏ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَخْلُقُ مِنْ‏ عَرَقِ‏ زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ، مِنْ كُلِّ عَرْقَةٍ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ لِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ. 📚المزار الكبير (لابن المشهدي)؛ ص۴۱۷ خداوند تبارک و تعالی از هر قطره عرق زوّار قبر سیدالشهداء (علیه السلام) هفتاد هزار ملک خلق می‌کند که خدا را تسبیح کنند و برای او و برای زوّار قبر سیدالشهداء تا روز قیامت استغفار کنند. @madras_emb
💢 تعبیر «ثقة فی الحدیث» ● تعبیر «ثقة فی الحدیث» به معنای «مورد اعتماد در حدیث» است. در نگاه نخست، شاید تصّور شود تنها تفاوتِ تعبیر «ثقة» مطلق (بدون قید) و تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» این است که قید پیش گفته، قلمروِ وثاقت راوی را به روشنی بیان می‌کند؛ اما این قلمرو در تعبیر «ثقة» مطلق، با توجه به مناسباتِ حکم و موضوع فهمیده می شود؛ در حالی که هر دو تعبیر، صادق و ضابط بودن راوی در روایت کردن، و صحّت مذهب او را می‌فهمانند. ● اما با دقت در کلام رجالیان، نادرستی این تصور، روشن می‌شود؛ زیرا از تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» نمی توان صحتب مذهب راوی را برداشت کرد و این احتمال وجود دارد که آنان با آوردن قید «فی الحدیث»، تنها در مقام بیانِ صادق و ضابط بودن راوی در نقل کردن بوده‌اند و کاری به صحت و فساد مذهب وی نداشته‌اند. ● منشا این احتمال - که قابل توجه نیز، هست- برخی کاربردها در کتاب های رجالی است؛ برای نمونه: 1. تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را رجالیانی به کار برده‌اند که در بسیاری از توثیقات خویش، تعبیر «ثقة» را مطلق آورده‌اند و این تعدد تعبیر، اِشعار دارد که برای تفنّن در عبارت نبوده؛ بلکه آنان به دنبال بیان مطلبی متفاوت بوده‌اند. 2. در برخی توثیقات، در کنار تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» تعابیری دیگر برای بیان صحت مذهب راوی به کار رفته است؛ برای نمونه: «ثقة فی الحدیث، صحیح الاعتقاد» (رجال النجاشیّ، ص84، رقم203) ... این کاربردها اشعار دارد که گویا رجالی، تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را برای بیان صحت مذهب راوی کافی نمی‌دانسته و ناگزیر، تعابیر دیگری آورده است. بنابراین، در توثیقاتی که تنها تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» به کار رفته، نمی‌توان گفت رجالی در مقام بیان صحت مذهب راوی بوده است. ● تعبیرهای «ثقة فی الروایة» ، «ثقه فی روایته» ، «ثقة فی الروایات» ، «ثقة فی روایته» و «ثقة فیما یرویه» نیز، مفاد تعبیر «ثقة فی الحدیث» را دارند. 📚 استناد، ۳۵۲ @madras_emb
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ أَبِي لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِي‏ ... لَا يُؤمِنُ عَبدٌ بِهِ إِلَّا جَعَلتُ الجَنَّةَ مَثوَاهُ وَ شَفَّعتُهُ فِي سَبعِينَ مِن أَهلِ بَيتِهِ كُلُّهُم قَدِ استَوجَبُوا النَّارَ... 📚الكافي؛ ج‏۱؛ ص۵۲۷ ... هر بنده اى به او [امام جواد علیه السلام] ايمان آورد، بهشت را جايگاهش سازم و شفاعت او را نسبت به هفتاد تن از خاندانش كه همگى سزاوار دوزخ باشند بپذيرم. ✨عید نورانی ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه امام محمد بن علی التقی علیه السلام مبارک باد. @madras_emb
🔆 دوران سخت غیبت و مظلومیت حضرت حجت "علیه‌السلام" در کلام حضرت جوادالائمه "علیه‌السلام" اَلصَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْإِمَامَ بَعْدِي اِبْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ اَلْإِمَامُ بَعْدَهُ اِبْنُهُ اَلْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَنِ اَلْإِمَامُ بَعْدَ اَلْحَسَنِ فَبَكَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ اَلْحَسَنِ اِبْنَهُ اَلْقَائِمَ بِالْحَقِّ اَلْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ سُمِّيَ اَلْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ اِرْتِدَادِ أَكْثَرِ اَلْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ اَلْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ اَلْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ اَلْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ اَلْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا اَلْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا اَلْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا اَلْمُسْلِمُونَ . 📚کمال الدین؛ ج۲؛ ص۳۷۸ صَقر بن ابی دُلَف گويد، از امام جواد علیه السلام شنيدم مي‌فرمودند: امام بعد از من پسرم على است دستور او دستور من است و گفتارش گفتار من است و طاعتش طاعت من و امام بعد از او فرزندش حسن است دستورش دستور پدر او است و گفتارش گفتار پدر او است و طاعتش طاعت پدر او است، سپس خاموش شد. به او عرض كردم: يا ابن رسول اللّٰه امام بعد از حسن كيست‌؟ به سختى گريست و سپس فرمودند: پس از حسن پسرش قائم بالحق منتظَر است، عرض كردم يا ابن رسول اللّٰه چرا او را قائم نامند؟ فرمودند: چون پس از آن قيام كند كه از يادها رفته است و بيشتر معتقدان به امامتش برگشته‌اند، عرض كردم چرا منتظَرش نامند؟ فرمودند: براى آنكه غيبتى دارد كه روزهاى بسيارى بر آن بگذرد و مدتش طولانى شود و مخلصان انتظار او را كشند و شكاكان منكر او گردند و جاحدان به ذكر او تمسخر كنند، تعیین کنندگان وقت ظهورش دروغگو باشند و شتاب‌زدگان دربارۀ او هلاك گردند و تسلیم شوندگان به او نجات يابند. @madras_emb
🔺مسابقات جام دهه فجر ویژه طلاب، اساتید و کارکنان مدرسه، مرکز و مدرس فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام و مدرسه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و دانش آموختگان مدرسه فقهی 🏓 تنیس روی میز ⚽️ فوتسال 📆 مهلت ثبت‌ نام تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۵ بهمن
🌸 یَا أَبَا ذَرٍّ ... عَلَیْكُمْ بِمُذَاكَرَةِ الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلالَ مِنَ الْحَرَامِ ❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» امشب (۲ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار می‌شود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵ 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
سخنرانی.MP3
19.53M
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا 📆 دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ 📌جلسه ۱ 📋 با تعهد به وظایف طلبگی و سربازی حضرت صاحب الزمان "علیه‌السلام"، رسم بندگی را بجا آوریم تا هر چه بیشتر مشمول کرامت الهی گردیم. 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" @madras_emb
📣 فرزندان اساتید وطلاب گرامی نیز می توانند در مسابقه تنیس روی میز شرکت نمایند.
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ✨جشن عید نورانی ولادت با سعادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام 🎙با مدیحه سرایی: آقای احمد نصراللهی 📆 چهارشنبه؛ ۴ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۵۰ 📍مدرس فقهی امام‌ محمد باقر "علیه‌السلام" (حسنیّه حضرت ام‌ُّالأئمّه علیهاالسلام) @madras_emb
💠 مطلبی دربارۀ غرب‌زدگان در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» 🔹حکایت شاگرد سیّدمحسن امین ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» می‌نویسد: 🔻 باری، آقا سیّدمحسن امین را در دمشق، مدرسه ای است که محصّلین شیعه در آنجا تحت نظر آن جناب تحصیل میکنند. از جملۀ شاگردان مدرسه، صاحب همین قصّه است؛ و آن، این است که حاج سیّداحمد مصطفوی -از تجّار قم، پسر مرحوم حاج سیّدعلی- نقل کرد از خود آقا سیّدمحسن که: یکی از تربیت یافتگان مدرسۀ ما، برای تحصیل علم طبّ به آمریکا مسافرت نموده بود؛ از آنجا کاغذی به من نوشته بود که: چند روز قبل، شاگردان مدرسۀ ما را امتحان میکردند؛ من نیز، رفتم امتحان بدهم. مدّتی نشستم که نوبت به من برسد؛ نرسید تا اینکه وقت، دیر شد؛ دیدم اگر بنشینم، نمازم فوت میشود. من پا شدم که بیایم نماز بخوانم، حضّار که در آنجا بودند، گفتند: «کجا میروی؟ اکنون نوبۀ تو میرسد.» گفتم: «من یک تکلیف دینی دارم؛ وقتش میگذرد.» گفتند: «امتحان هم وقتش میگذرد و اگر این مجلس برگزار شد، دیگر مجلس امتحان تشکیل نخواهد شد و برای خاطر تو، مجلس مخصوصی هم تشکیل نمیدهند؛ آنگاه مجبوری که تا امتحان دورۀ دیگر، معطّل بمانی.» گفتم: «هر چه بادا باد! من از تکلیف دینی خود، صرفنظر نمیکنم.» خلاصه، رفتم. از قضا، هیئت ممتحنه ملتفت شده بودند که من به قدر ادای وظیفۀ دینی، غیبت اختیار کرده ام؛ انصاف داده، اظهار کرده بودند که این شخص در وظیفۀ خود جدّی است؛ روا نیست که او را معطّل بگذاریم. برای قدردانی از آنکه عمل به وظیفه نموده، باید مجلسی بالخصوص برای امتحان او تشکیل بدهیم. این بود که جلسۀ دیگر برای امتحان من ترتیب دادند؛ من حاضر شده، امتحان دادم. آقا سیّدمحسن، بعد از ذکر این قصّه فرمود: «من در مدرسه، چنین شاگرد تربیت کردهام که اگر به دریا بیفتد، دامنش تر نشود!» ● نگارنده میگوید: اروپا رفتگانِ مملکت ما بیایند قانون دینداری را از این جوان شامی یاد بگیرند. واقعاً خوب امتحان داده؛ هم امتحان علم و هم امتحان عمل؛ ولی در متجدّدین این مملکت ما، در پشتِ پا زدن به آیین اسلام، رفتن به اروپا لازم نیست؛ همینقدر با دو نفر اروپارفته، اگر دو روز مجالست کنند، کافی است در منقلب شدن و ترکِ کیش و آیین! چون نوعاً ضعف نفس دارند، فوراً مغلوب میشوند؛ و الّا، اشخاص قویّ النفس، تابع ارادۀ آنها نمیشوند. گرچه هدفِ تیر ملامت آنها میگردند، ولی با یک تیر، از میدان در نمیروند؛ بلکه پیروی از آن جماعت میکنند که خداوند در قرآن، دربارۀ آنها فرموده: «وَ لا یَخافونَ فِي اللهِ لَوْمَةَ لائِمٍ» ؛ یعنی دربارۀ خدا از سرزنشِ ملامتگو نمیترسند؛ و باید هم نترسند؛ چون چگونه عقل اجازه میدهد که غَضَب خالق را برای رضای مخلوق، بر خود بخرند؟! @madras_emb
هدایت شده از استناد
✳️ تعبیر «فاسد المذهب» این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند. 🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای‌ «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست. 🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶ @ketabe_Estenad
💠 عرضه اعتقادات در صبح و شام برای ورود به بهشت ● یکی از دعاهایی که مبانی اعتقادی شیعه را بیان می کند و تداوم در خواندن آن ، سبب عاقبت به خیری می گردد ، دعایی است که حضرت صادق علیه السلام تعلیم می فرمایند و باید در صبح و شام بر خواندن آن ، مواظبت داشت. ● حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: اگر کسی این ذکر را صبح بگوید و در آن روز بمیرد ، به بهشت وارد می شود ، و اگر این ذکر را در بعد از ظهر بگوید و در آن شب بمیرد، به بهشت وارد می شود. این ذکر چنین است: «اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَ أُشْهِدُ مَلَائِكَتَكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ حَمَلَةَ الْعَرْشِ الْمُصْطَفَيْنَ أَنّکَ أَنْتَ اللَّهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، وَ أَنَّ أميرَ المُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أبِي طالِبٍ، وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ عَلِيَّ بْنَ‏ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى، وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، وَ الحُجَّةَ بنَ الحَسَنِ ‏عَلَیهِمُ السَّلامُ أَئِمَّتِي وَ أَوْلِيَائِي، عَلَى ذَلِكَ أَحْيَا، وَ عَلَيْهِ‏ أَمُوتُ‏، وَ عَلَيْهِ أُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ أَبْرَأُ مِنْ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ» پس اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد ، به بهشت وارد می شود. 📚 بحارالانوار، ج۸۶، ص۲۵۸ به نقل از کتاب محاسن. ● این روایت را مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی از رَزِین از حضرت باقر یا حضرت صادق علیهماالسلام با کمی اختلاف نقل می کند. (کافی، ج۲، ص۵۲۲) @madras_emb
مداحی.mp3
14.82M
✨میلاد مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🎙آقای احمد 📆 چهارشنبه 4 بهمن 1402 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام @madras_emb
🔆 وظیفه شیعیان در زمان غیبت و ظهور حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف" حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى الدَّقَّاقُ‏ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ الصُّوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو تُرَابٍ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الرُّويَانِيُ‏ قَالَ‏ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ زَيْدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع الْحَسَنِيُّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِيُّ أَوْ غَيْرُهُ فَابْتَدَأَنِي فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَجِبُ أَنْ يُنْتَظَرَ فِي غَيْبَتِهِ وَ يُطَاعَ فِي ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِي وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ كَلِيمِهِ مُوسَى علیه السلام إِذْ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِيٌّ ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَفْضَلُ أَعْمَالِ شِيعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَجِ. 📚كمال الدين و تمام النعمة؛ ج‏۲؛ ص۳۷۷ عبد العظيم حسنىّ گويد: بر مولاى خود امام جواد عليه السّلام وارد شدم و مى ‏خواستم از قائم پرسش كنم كه آيا مهدى هم اوست يا غير او؟ امام آغاز سخن كرد و فرمودند: اى ابو القاسم قائم ما همان مهدىّ است كسى كه بايد در غيبتش او را انتظار كشند و در ظهورش او را فرمان برند و او سومين از فرزندان من است و سوگند به كسى كه محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را به نبوّت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص گردانيد اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى گرداند تا در آن قيام كند و زمين را پر از عدل و داد نمايد همچنان كه آكنده از ظلم و جور شده باشد و خداى تعالى امر او را در يك شب اصلاح‏ فرمايد چنان كه امر موسى كليم اللَّه عليه السّلام را اصلاح فرمود، او رفت تا براى خانواده‏اش شعله ‏اى آتش بياورد امّا چون برگشت او رسول و پيامبر بود. سپس فرمود: برترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج است. @madras_emb
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت 🔹جلسه دوم 🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین محسن قندهاری 🗓 شنبه‌ ۷ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۴۵ 🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ حسنیّه حضرت اُم‌‌‌الأئمه علیهاالسلام 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
هر چند نامِ نیک، فراوان شنیده‌ایم نامی، به باشکوهی زینب، ندیده‌ایم باغِ حیاست، کوچ بیابانی‌اش مبین فخرُالنساست، بی سر و سامانی‌اش مبین 🏴 روضه و توسل به حضرت زینب کبری "سلام‌الله‌علیها" ▪️با مرثیه سرایی: حجة الاسلام محمد قربانی 📆 یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۱:۵۰ 📍مدرس یک (حسنیّه حضرت ام‌الائمه علیهاالسلام) @madras_emb
سخنرانی.mp3
20.16M
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت" 📋 جلسه دوم: دو مساله مهمی که جامعه متدینین با آن مواجه هستند: ۱. توجه به حلال و حرام ۲. اتکاء به عالمان دینی 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محسن 📆 شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیه‌السلام" @madras_emb
💠 سیادت و شجره نامه ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● در اثبات نسب، اطمينان را همچون مرحوم آقاى حكيم شرط نمى‌دانيم، بلكه مجرد اشتهار در محل را كافى مى‌دانيم... هر چند اطمينان به سيادت وى نباشد، و شجره نامه و امثال آن اصلاً معتبر نيست و در صورت اشتهار به سيادت نيازى بدان نيست. ● يك مطلبى در ميان عوام شهرت يافته كه اثبات سيادت را به شجره نامه مى‌دانند، و در پى بدست آوردن شجره نامه هستند، به خصوص بعد از انقلاب براى درج سيادت در شناسنامه بسيار به ما مراجعه مى‌كنند كه ما مثلاً شجره نامه داشته‌ايم و گم شده است، يا خواب ديده‌ايم يا... و ما سيّد هستيم و توقع دارند كه ما سيادت آنها را امضا كنيم، در حالى كه اين امور ناشى از عوامى و ناآگاهى است. ● همين ناآگاهى سبب مى‌شود كه برخى به طمع افتند و شجره نامه جعل كنند و بدست افراد بى‌سواد بدهند كه در بسيارى از آنها به راحتى مى‌توان مجعول بودن يا ناقص بودنشان را با مراجعه به كتب نسب يا قواعد نسب بدست آورد. 👈 ما تاكنون ياد نداريم كه از اين افرادى كه معروف به سيادت نبوده‌اند، شجره نامه بياورند كه جعلى نباشد يا در آن سقط و ايرادى راه نيافته باشد. برخى نيز شجره‌نامه‌هاى معتبرى را كه مثلاً در قرن هشتم بوده آورده انتظار دارند ما آنها را بدان شجره متصل بنماييم در حالى كه از زمان ما تا قرن هشتم حدود 20 واسطه در كار است و چگونه مى‌توان به اين مسئله واقف گرديد؟ ● برخى مى‌آيند و مى‌گويند: شما در نسب آگاه هستيد،ما تا شش پشت خود را مى‌گوييم شما بقيه را تعيين بفرمائيد، اينان نمى‌دانند كه شش پشت حدود 200 سال را شامل مى‌شود و به اوائل زمان قاجاريه برمى‌گردد، آن زمان مانند زمان حاضر بوده، معناى اين كه ما با دانستن شش پشت ساير اجداد را تشخيص مى‌دهيم اين است كه سادات زمان قاجاريه كه شايد چند ميليون بوده‌اند همه شجره‌نامه صحيح و مضبوط داشته‌اند و همه اين شجره‌نامه‌ها بدست ما رسيده و ما مى‌توانيم از ميان تمام آنها، نسب اين شخص خاص را پيدا كنيم. راستى اين مطلب معقول است‌؟! ● در زمانهاى قديم سادات، نقيب داشته‌اند كه از حقوق دولتى و تشكيلاتى برخوردار بوده و از وظايف آنها حفظ انساب سادات بود، در آن زمانها نسبها تا حدودى حفظ مى‌شده ولى با از بين رفتن دستگاه نقابت، نسلهاى بعدى كه چه بسا از افراد گمنام و بى‌سواد كه در قرار قصبات دور افتاده زندگى مى‌كردند را چگونه مى‌توان شناخت‌؟! ● بهر حال بايد آقايان مردم را آگاه كنند كه شجره نامه ملاك نيست، درباره خاندانهاى بسيار قطعى و مسلم از سادات چه بسا شجره‌نامه‌هايى در دست باشد كه صحيح نباشد، افتادگى يا تحريف در آن‌ها رخ داده و يا با شجره‌نامه ديگرى كه در دست بنى‌اعمام آنهاست، متفاوت نباشد، بنابراين، نادرستى شجره‌نامه بلكه مجعول بودن آنها به هيچ وجه دليل بر نفى سيادت نيست و كسانى كه مشهور به سيادت هستند از اين جهت نبايد در دل هراس داشته باشند تا در دام افراد فريبكار و طمّاع گرفتار نيايند. ● داستان عبرت انگيز جعل نسب وحيد بهبهانى و اتصال آن به شيخ مفيد در كتاب سردار كابلى وارد شده. جعلى بودن اين نسبنامه از جهات عديده ثابت گرديده است كه مجال پرداخت به آن نيست، بنابراين آقايان وظيفه دارند مردم را ارشاد كنند واين افكار عوامانه را از ذهنهاى آنها بيرون آورند و به آنها بفهمانند كه ملاك صحيح در اثبات سيادت چيست‌؟ 🔺برگرفته از دروس خارج ایشان @madras_emb
📣 بنا به درخواست دوستان ، ثبت‌نام مسابقات تنیس روی میز جام دهه فجر تا اخر وقت چهارشنبه 11بهمن تمدید شد. مسابقات بطور متمرکز در صبح جمعه 13 بهمن در سالن تختی برگزار خواهد شد. فرزندان اساتید و طلاب گرامی نیز می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. ◀️ ثبت نام از طریق پیام به اقای صندیدزاده: @Sandid99
مداحی.mp3
11.37M
🚩 روضه حضرت زینب کبری "سلام‌الله‌علیها" 🎙حجة الاسلام محمد 📆 یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 اشتباهی در معنای صله رحم ❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) ● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) ● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. ● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ @madras_emb
قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله:‏ النَّظَرُ فِي‏ وُجُوهِ‏ الْعُلَمَاءِ عِبَادَةٌ. سُئِلَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیهماالسلام عَنْهُ فَقَالَ: هُوَ الْعَالِمُ الَّذِي إِذَا نَظَرْتَ إِلَيْهِ ذَكَّرَكَ الْآخِرَة ... ❇️ جلسه علمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» امشب (۹ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار می‌شود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند. 📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵ 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔸تشخیص محدودۀ شهر برای تعیین مبدأ مسافت شرعی پرسش: تعیین محدودۀ شهرها که در اندازه‌گیری مسافت شرعی اثر می‌گذارد به عهدۀ عرف است یا اگر شهرداری هم جایی را جزو محدودۀ شهری اعلام کند همان حکم را دارد؟ ✍️پاسخ: تعیین محدوده با عرف است، بله تعیین شهرداری ممکن است به تدریج عرف را تغییر دهد. 🔸شک در تعیین محدودۀ شهر ❓پرسش: اگر فردی شک کند که آیا منطقه‌ای که به‌تازگی جزو شهر اعلام شده و قبلاً با شهر فاصله داشته، از نظر عرفی جزو شهر محسوب می‌شود یا نه وظیفه‌اش چیست؟ ✍️پاسخ: بنا بر این بگذارد که جزو شهر نشده است. 🔺کتاب استفتائات، ج1، ص443 @zanjani_net