#تدبر_فقیهانه
💢 منکر ضروری دین (۱)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔹 راجع به انکار ضروری، مطلبی هست که همه کتابها دارند؛ شیخ انصاری، حاج آقا رضا همدانی، آقای حکیم و آقای خویی دارد و قبلش هم محقق اردبیلی دارد. میگویند: لازم نیست مورد انکار ضروری باشد، بلکه اگر کسی یقین داشته باشد که مطلبی را پیغمبر فرموده ولی منکر شود، انکارش کفر می آورد. معیار را انکار همراه با یقین میدانند و درباره روایاتی که برای اثبات کفر منکر ضروری مورد استدلال قرار گرفتهاند، بسیاری از این آقایان میگویند معلوم نیست این کفر بخاطر انکار ضروری باشد، بلکه چون یقین دارد پیغمبر فرموده و انکار کرده کافر شده است.
چیزی را که یقین داشته باشد (ضروری باشد یا غیر ضروری) اگر انکار کند، کفر میآورد و در مقابل اگر ضروری را یقین نداشته باشد و انکار کند، کفر نمیآورد.
🔹مرحوم آقای داماد روی این مبنا مشی نمیکرد و میفرمود این که شخص بداند چیزی را پیغمبر فرموده است ولی در عین حال انکار کند دو صورت دارد:
صورت اول: شخص میگوید این مطلب را پیغمبر فرموده ولی من قبول ندارم، این تکذیب پیغمبر و رسالت است و تکذیب، کفر میآورد؛ «ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی»
صورت دوم: شخص هر چه را پیغمبر فرموده به عنوان حکم الله قبول دارد و هیچ مخالفتی در کار نیست، هم لفظا و هم اعتقاداً به این مطلب معتقد است، منتها میگوید این حرف را پیغمبر نفرموده است، ایشان میگوید این کذب علی الرسول است و تکذیب الرسول نیست. کذب علی الرسول روزه را باطل میکند اما کفر نمیآورد.
مثلا شخص میداند که حجاب را پیغمبر آورده است و قلبش هم معتقد است که هر چه پیغمبر فرموده، من الله تعالی است، شهادتین هم میدهد، منتها میگوید حجاب را پیغمبر نیاورده، این آخوندها درست کردهاند و به پیغمبر نسبت دادهاند، این فسق میآورد و روزه اش را باطل می کند، اما کفر نمیآورد.
📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۱۶-۱۷
@madras_emb
📣 قابل توجه اساتید و طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛
📌ان شاءالله مدرس فقهی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲ و ۳ اسفند و شنبه ۵ اسفند، باز و کلاس ها برقرار است.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✳️ مجموعه جلسات معرفت افزایی مهدویت
🔹جلسه هفتم
🎙سخنران: حجة الاسلام و المسلمین سیدرضا هاشمی گلپایگانی
🗓 چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۴۵
📍مدرس یک
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 علائم ظهور
● نشانههایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعیالوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است.
● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیهالسلام سوال میکند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم) حضرت میفرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه میکند: پس میترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود!
حضرت میفرمایند:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد
همانا قیام قائم از وعدههای خداست و خداوند خُلف وعده نمیکند.
📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳
#مهدویت
@zanjani_net
🔆 والْفَضْلُ ما شَهِدَتْ بِهِ الأعْداءُ
محمد بن محمد بن سليمان عن يوسف بن موسى القطان عن جرير عن مغيرة قال قال معاوية من أحق الناس بهذا الأمر؟ قالوا أنت. قال لا أولى الناس بهذا الأمر علي بن الحسين بن علي جده رسول الله و فيه شجاعة بني هاشم و سخاء بني أمية و زهو ثقيف.
📚 بحار الأنوار؛ ج45؛ ص45
مغیره گوید، معاويه (لعنة الله علیه) از اطرافيانش پرسيد: به نظر شما چه کسی سزاوارتر از همه به خلافت مسلمین كيست؟ اطرافیان گفتند: شما.
معاويه گفت: خير، سزاوارترين مردم به خلافت، على بن حسين (عليهما السّلام) است كه جدّش رسول خداست و شجاعت و دلاورى بنى هاشم، سخاوت و شکوه و جلال قبیله ثقيف در او جمع است.
گویی هنوز چشم پدر در قفای اوست
میدان نرفته اهل حرم در عزای اوست
پایین پای قبر پدر خفته با ادب
این عذرِ برنخاستنش پیش پای اوست.
@madras_emb
هاشمی-مراسم ولادت حضرت علی اکبر-12.2.MP3
20.93M
❇️ مجموعه جلسات معرفت افزایی "مهدویت"
📋جلسه هفتم: انگیزه های یاد امام زمان علیه السلام در دوره غیبت
🎙#سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا #هاشمی_گلپایگانی
📆 چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر "علیهالسلام"
#مهدویت
@madras_emb
#کتاب_استناد
💢 تعبیر «لا بأس به»
● تعبیر «لا بأس به» به خودی خود، بر نفی عیب دلالت میکند و با توجه به اینکه در دانش رجال، راویان از نظر شرایط قبول خبر بررسی میشوند، این تعبیر نفی کننده هر گونه عیبی است که مانع از قبول خبر راوی باشد؛ از این رو، مفاد آن با مفاد لفظ «ثقة» یکسان است؛ مگر آنکه قرینه خاصی نشان دهد این تعبیر، منحصر به بخشی از مفاد لفظ «ثقة» (صدق، ضبط، صحت مذهب) است؛ البته، از تعبیر «لا بأس به»، مرتبه بالای وثاقت فهمیده نمیشود.
📚 استناد، ص۳۵۳
@madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آداب_منتظران
🔆 توصیف امام زمان علیهالسلام در کلام حضرت سیدالشهداء علیهالسلام
حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنِي حَمْدَانُ بْنُ مَنْصُورٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عِيسَى الْخَشَّابِ قَالَ: قُلْتُ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیهماالسلام أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ لَا وَ لَكِنْ صَاحِبُ الْأَمْرِ الطَّرِيدُ الشَّرِيدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ الْمُكَنَّى بِعَمِّهِ يَضَعُ سَيْفَهُ عَلَى عَاتِقِهِ ثَمَانِيَةَ أَشْهُر.
📚 كمال الدين و تمام النعمة؛ ج۱؛ ص۳۱۸
عيسى خشّاب گويد: به امام حسين عليه السّلام عرض کردم: آيا شما صاحب الامر هستيد؟ فرمودند:
خير، ولى صاحب امر، رانده شده، دور افتاده، خونخواه پدرش و داراى كنيه عمويش مىباشد و شمشيرش را هشت ماه بر دوش خود مىنهد.
#مهدویت
@madras_emb
#آداب_منتظران
🔆 وظیفه شیعیان در دوران غیبت در نامه امام حسن عسکری علیهالسلام به پدر شیخ صدوق
وجدت بخط بعض علمائنا على ظهر كتاب ثواب الأعمال نسخة مكتوب من أبي محمّد الحسن بن علي العسكري عليه السّلام إلى أبي الحسن علي بن الحسين بن بابويه القمي و هو طويل يقول فيه عليه السّلام: و عليك بالصبر و انتظار الفرج فإن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم قال أفضل أعمال أمتي انتظار الفرج، و لا تزال شيعتنا في حزن حتى يظهر ولدي الذي بشّر به النبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، و قال: إنه يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا، فاصبر يا شيخي أبا الحسن علي بن الحسين، و مر جميع شيعتي بالصبر، فإن الأرض للّه يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين.
📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات؛ ج۵؛ ص۲۰۳
مرحوم شیخ حرّ عاملی رضوان الله علیه مینویسد:
بر جلد کتاب ثواب الأعمال (تالیف شیخ صدوق) به خط برخی از علمای ما نامه امام حسن عسکری علیهالسلام به پدر شیخ صدوق را یافتم که حضرت در ضمن نامهای طولانی فرموده بود:
● بر تو باد صبر کردن و انتظار فرج را کشیدن. زیرا پیامبر فرموده: بهترین اعمال امت من انتظار فرج است.
● پیوسته شیعیان ما در غم و اندوه خواهند بود تا زمانی که فرزندم ظهور کند؛ همان کسی که پیامبر بشارت ظهور او را دادند و فرمودند: زمین را پر از عدل و داد نماید آن چنان که پر از ظلم و ستم شده است.
● ای شیخ من، ای ابا الحسن! صبر پیشه کن و همه شیعیانم را به صبر دستور بده! همانا زمین از آنِ خداوند است و به هر کس از بندگانش بخواهد میدهد و عاقبت نیکو از آنِ پرهیزگاران است.
#مهدویت
@madras_emb
🔆 مَا عُبِدَ اللَّهَ تَعَالَى بِشَیْءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْفِقْهِ فِی الدِّینِ
❇️ جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۶ اسفند) ساعت ۲۰ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#آداب_منتظران
💠 آنچه باید انجام دهیم
مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله علیه" در «باب فضل انتظار الفرج و مدح الشيعة في زمان الغيبة و ما ينبغي فعله في ذلك الزمان»، در بیان آنچه باید در زمان غیبت انجام شود، روایتی را نقل میکند؛
عَنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ سَيُولَدُ لَكَ فَقَالَ لِسَارَةَ فَقَالَتْ أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهَا سَتَلِدُ وَ يُعَذَّبُ أَوْلَادُهَا أَرْبَعَمِائَةِ سَنَةٍ بِرَدِّهَا الْكَلَامَ عَلَيَّ قَالَ فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ.
📚 بحار الأنوار؛ ج۵۲؛ ص۱۳۱ ـ تفسير العياشي؛ ج۲؛ ص۱۵۴
فضل بن ابى قره روايت نموده كه گفت: از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم ميفرمودند: خداوند وحى فرستاد به حضرت ابراهيم كه به زودى فرزندى براى تو متولد خواهد شد! ابراهيم هم به ساره خبر داد: ساره گفت: من پير زن هستم! با اين وصف خداوند وحى فرستاد به سوى ابراهيم كه ساره به زودى فرزندى مى آورد و اولادش چهار صد سال گرفتار خواهند بود.
آنگاه حضرت فرمودند: چون گرفتارى بنى اسرائيل به طول انجاميد چهل صبح رو به درگاه الهى آورده به ضجّه و گریه پرداختند. خدا هم به موسى و هارون وحى فرستاد كه آنها را از شرّ فرعون نجات دهد و صد و هفتاد سال از چهار صد سال گرفتارى آنها را برداشت.
👈 سپس امام صادق علیهالسلام فرمودند: همچنين شما هم اگر مثل بنى اسرائيل در درگاه خداوند به گريه و زارى بپردازيد؛ خداوند فرج ما را نزديك خواهد كرد. اما اگر چنين نباشيد، اين سختى تا پايان مدتش خواهد رسيد.
#مهدویت
@madras_emb
🌹اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّهَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ
✨ جشن میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر "عجلاللهفرجهالشریف"
سخنرانی:
▫️آیت الله حاج شیخ نجم الدین طبسی (روز اول)
▫️استاد معظم حاج سید محمد جواد شبیری (روز دوّم)
▫️حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد تقی موسوی (روز سوم)
با مدیحه سرایی:
آقای علی اصغر انصاریان
آقای حمزه علیپور
آقای احمد نصراللهی
📆 از روز سه شنبه ۸ اسفند ماه به مدت سه روز
⏰ ساعت ۱۲:۴۵
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام؛ فاطمیه حضرت صاحب الامر علیهالسلام
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
فردا سهشنبه ۸ اسفند، درب مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام، باز است.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
#استفتائات
💠 وقت نیت روزۀ قضا
پرسش:
روزۀ قضا را تا چه زمان میتوان نیت کرد؟ اگر کسی نیت روزۀ قضا کند بعد منصرف شده و دوباره تصمیم روزه بگیرد، اشکالی دارد؟
پاسخ:
✍️ وقت نیت تا غروب است و در فرض سؤال اگر کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد و دوباره نیت روزه کند، روزهاش صحیح است.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
مداحی.mp3
11.78M
✨میلاد حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف"
🎙 #مدیحه_سرایی حاج حمزه علی پور
📆 چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
سخنرانی.mp3
23.77M
✨ میلاد با سعادت حضرت بقیة الله الاعظم "عجل الله فرجه الشریف"
🎙 #سخنرانی استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری
📆 چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
🔺 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
#تبلیغ_ماه_رمضان
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔆 لأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ بِكَ رَجُلًا وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْس.
📣 قابل توجه طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
طبق هماهنگی های صورت گرفته با معاونت تبلیغ استان همدان و شهرستان مُهر (جنوب استان شیراز) جهت اعزام مبلّغ در ماه مبارک رمضان، مبلغین حائز شرایط، بر طبق اولویت اعزام میگردند.
📆 تاریخ اعزام: از ابتدای ماه مبارک رمضان
✔️ نحوه ثبت نام:
مشخصات و سابقه تبلیغی خود را تا سه شنبه 15 اسفند، از طریق پیام رسان ایتا @Hashem_ahmad ارسال نمایید.
🔆 عقل
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام أَنَّهُ سُئِلَ مَا الْعَقْلُ؟ فَقَالَ: التَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ وَ مُدَاهَنَةُ الْأَعْدَاءِ وَ مُدَارَاةُ الْأَصْدِقَاءِ.
📚 الأمالي (للصدوق)؛ ص۲۸۳
از حضرت امام رضا علیه السلام پرسيدند كه عقل چيست؟ فرمودند:
اندك اندك فرو خوردن غصه، مسالمت با دشمنان و مداراى با دوستان.
#حدیث
@madras_emb
🔰 اختتامیه چهارمین جشنواره پژوهشی امام محمدباقر علیه السلام
🎁 همراه با معرفی و اهدای جوایز برگزیدگان
📆 زمان: سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱
🏢مکان: خیابان معلم، کوچه ۲۱، مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه السلام
◀️ پخش زنده از کانال جشنواره در ایتا به نشانی👇🏼👇🏼👇🏼
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐کانال جشنواره پژوهشی
امام محمد باقر علیه السلام
🆔️ @jashnvare_mfeb
🔆 مصلح کل
عن ابن عباس قالَ رسولُ الله صلى الله عليه و آله:
إِنَّ اللهَ فَتَحَ هَذَا الدّيْن بِعَلِيّ، وَ إِذَا قُتِلَ فَسَدَ الدّيْنُ وَلاَ يُصْلِحَهُ إِلاَّ الْمَهَدِيُّ.
📚 ينابيع المودة؛ ج۲؛ ص۳۰۴ - إحقاق الحق و إزهاق الباطل؛ ج۲۹؛ ص۲۷۹.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
به درستی که خداوند این دین را به واسطه علی (علیهالسلام) پیروز کرد و هنگامی که او کشته شَود، دین فاسد خواهد شد و کسی آن را اصلاح نخواهد کرد مگر مهدی (عجل الله فرجه الشریف).
#مهدویت
@madras_emb
💠 مسألۀ امامت، سرّی از اسرار الهی
❖ استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری:
● وکلای امام از اسرار امامت خبر داشتهاند و امام هم آنها را از اسرار امامت باخبر میکرده است. زمانی که حضرت حجت(عجل الله فرجه الشریف) متولد شدند امام به وکلا نامه نوشتند که حضرت متولد شدهاند.
● «محمد بن علی بن بلال» که یکی از وکلای امام عسکری(علیهالسلام) بوده است میگوید: «خرج اليّ من أبی محمد قبل مضیه بسنتین- یخبرنی بالخلف من بعده» ؛ دو سال قبل از دنیا رفتن حضرت عسکری(علیهالسلام)، نامه رسید که خلف متولد شده است و چند روز قبل از اینکه امام از دنیا بروند باز هم نامه رسید که خلف چه کسی است.
● در مورد احمد بن اسحاق قمی نیز همینطور آمده است: «لما ولد الخلف الصالح(علیهالسلام) ورد عن مولای ابی محمد الحسن بن علی(علیهالسلام) علی جدّی احمد بن اسحاق». راوی این داستان نوۀ احمد بن اسحاق، یعنی احمد بن حسن بن احمد بن اسحاق است. وی میگوید وقتی که خلف متولد شد: «ورد عن مولانا ابی محمد الحسن بن علی (علیهالسلام) علی جدّی احمد بن اسحاق کتاب فاذا فیه مکتوب بخط یده(علیهالسلام) الذی کان ترد به التوقیعات علیه». همان خط معروفی که توقیعات به آن خط میرسید و همان خطی که اعرفه و همان خطی که مشخص بود «و فیه ولد لنا مولود فلیکن عندک مستوراً و عن جمیع الناس مکتوماً...» مولود متولد شد اما سری است، و کسی نباید متوجه بشود؛ لذا تأکید میشود: «عن جمیع الناس مکتوماً».
👈 بهتر است عرض شود که مسألۀ امامت بسیار سرّی بوده است و اصحاب یک امام به هیچ وجه امام بعدی را نمیشناختند و تنها اصحاب بسیار خاصی بودهاند که امام بعدی را میشناختهاند. امامت مسألهای بوده که تنها به آن افراد بسیار خاص اطلاع داده میشده است؛ آن هم به شرطی که این مطلب را ذکر نکند. در روایتهای ما آمده که این سرّی است که خدا در عرش به ملائکه گفته است و از ملائکه به فلان جا آمده است و بعد پیامبر آمده است شما این مطلب را در کوچه و بازار پخش میکنید! امامت یک سِر است. این بوده که وقتی که امام از دنیا میرفته، شیعیان مجبور بودهاند که بگردند تا متوجه شوند که امام بعدی چه کسی است؟ و علائم را ببینند. و اینطور نبوده است که هر شخصی دوازده امام را بشناسد.
● و در روایتها وارد شده است که امام وقتی که از دنیا میرفتهاند، یک نفر را بفرستید تا تحقیق کند؛ «فلو لا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین» یکی از موارد تفقه در دین تفقه در شناخت امام است.
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
@madras_emb
🔆 نماز معیار است
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي إِسْمَاعِيلَ السَّرَّاجِ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ قَالَ: ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَأَحْسَنْتُ عَلَيْهِ الثَّنَاءَ فَقَالَ لِي كَيْفَ صَلَاتُهُ.
📚 الکافی؛ ج۳؛ ص۴۸۷
هارون بن خارجه گوید: در محضر امام صادق عليه السّلام، يكى از دوستانم را ياد كرده و بسیار تحسینش نمودم. امام فرمودند: وضعیّت نماز او چطور است؟
● علّامه مجلسی رضوان الله علیه:
الحديث صحيح. و يدل على أن الصلاة معيار التقوى و الورع. (مرآة العقول؛ ج ١۵؛ ص ٤٨١)
@madras_emb
💠 آفت سواد و استعداد زیاد
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔹یکی از آفات در نقل اقوال و مطالب عبارت از سواد زیاد و دیگری عبارت از حافظه زیاد است؛ چرا که اگر کسی سوادش کم باشد ملا لغتی شده و دقت زیادی در عبارت خوانی و تصحیح دارد و اما کسی که سواد بالایی دارد عبارات را سریع و مطابق علم و استعدادش خوانده و عبور می کند.
🔹مرحوم صدوق جزء پر حافظهها بوده است. در مورد او و برادرش اینطور گفتهاند که: یحفظان ما لایحفظان غیرهما.
این دو حفظه قمیین بودهاند و همین حافظه قوی گاهی منشاء آفت میشود؛ زیرا شخص پر حافظه خودش را از مراجعه به مصادر اول بینیاز میبیند و اشتباهاتی میکند که افراد کم حافظه نمیکنند.
🔹 مرحوم سید حسن صدر که خیلی قوت حافظه داشته است و لذا در اجازه اش برای مرحوم آغا بزرگ طهرانی و همین طور در کتاب تاسیس الشیعه خیلی غلط دارد؛ چرا که خیلی به حافظه تکیه می کرده است.
از مرحوم محمد خان قزوینی نقل شده که پس از ایرادهای زیادی که به کتابی که در تحقیق یک کتاب نوشته بودم وارد کردند، تصمیم گرفتم که دیگر حتی سوره «قل هو الله» را هم اگر خواستم در کتابی نقل کنم به متن قرآن مراجعه کنم.
📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص ۶۱ و ۱۸۰
@madras_emb