eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.1هزار دنبال‌کننده
912 عکس
89 ویدیو
116 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
مداحی 1.mp3
15.16M
💠سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🚩 توسل و روضه حضرت جواد الائمه علیه السلام 🎙مداحی آقای احمد نصراللهی 📆 سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ✔️جلسه هشتم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
سخنرانی 1.mp3
27.26M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 📋 خدا در معارف اهل‌بیت "علیهم‌السلام" 🎙 حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمدتقی موسوی 📆 سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ✔️جلسه هشتم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
🌹 سلام بر مادر یازده امام دَخَلَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله عَلَى فَاطِمَةَ سلام الله علیها فَرَآهَا مُنْزَعِجَةً فَقَالَ لَهَا مَا لَكِ قَالَتْ الْحُمَيْرَاءُ افْتَخَرَتْ عَلَى أُمِّي أَنَّهَا لَمْ تَعْرِفْ رَجُلًا قَبْلَكَ وَ أَنَّ أُمِّي عَرَفْتَهَا مُسِنَّةً فَقَالَ صلی الله علیه و آله: إِنَ‏ بَطْنَ‏ أُمِّكِ‏ كَانَ لِلْإِمَامَةِ وِعَاء. 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام؛ ج‏۳؛ ص۳۳۵ روزى پيامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نزد حضرت فاطمه علیهاالسلام آمد و ديد كه وى ناراحت و غمگين است، پرسيد: چه شده است؟ حضرت فاطمه علیهاالسلام گفت: حمیراء بر مادرم خديجه فخر فروشى كرده و مى‏ گويد: من قبل از پيامبر با كسى ازدواج نكرده بودم در حالى كه مادر تو چنين نبود، من جوان هستم در حالى كه او پير زن بوده است. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به فاطمه فرمود: رحم مادر تو ظرف و جایگاه امامت بود. @madras_emb
سخنرانی 7 - Copy.mp3
2.81M
💠 خدا از ما چه می خواهد؟ 🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم‌السلام"؛ جلسه هفتم؛ دوشنبه ۲۸ اسفند 🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی ▫️خدا از ما بندگی می‌خواهد، از ما کرامت نمی‌خواهد. امام زمان از ما نوکری می‌خواهد، از ما کشف و کرامت نمی‌خواهد. ▫️فضای سیر و سلوک رائج متاسفانه فضای مناسبی نیست. تصوّر می‌کنیم سیر و سلوک یعنی اینکه نور ببینیم، گمشده مردم را بگوییم. تصوّر می‌کنیم بندگی کنیم که چشممان باز شود و در بعضی از نحله‌ها دنبال دیدن باطن افراد هستیم. ▫️حالا پشت دیوار را هم ببینیم، خب که چه شود؟ ... قرار است ما در این ندانستن‌ها رشد کنیم. @madras_emb
مداحی 9.mp3
14.99M
💠سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🚩 توسل و روضه حضرت ام‌المومنین خدیجه کبری "سلام الله علیها" 🎙مداحی آقای احمد نصراللهی 📆 چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ ✔️جلسه نهم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
سخنرانی 9.mp3
25.63M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 📋 خدا در معارف اهل‌بیت "علیهم‌السلام" 🎙حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمدتقی موسوی 📆 چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ ✔️جلسه نهم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💢 منکر ضروری دین (۳) ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹مرحوم آقا ضیاء عراقی در حاشیه ای که بر عروه زده، نظرش این است که انکار ضروری، اماره بر کفر است و خودش بما هو کفر نیست. اگر قطع داشته باشیم که این شخص به رسالت پیغمبر و توحید اعتقاد دارد، و لو اینجا اشتباهی برایش شده و این را انکار می‌کند، این محکوم به کفر نیست و مسلمان است. در واقع کسی که می‌گوید صوم دروغ است، می توان گفت شارع این را اماره بر کفر او قرار داده، و گرنه نفس انکار ضروری بی قید و بما هو، اصلا کفر نمی‌آورد، و فقط اماره است. بنابر این اگر دلیلی قطعی در بین بود با آن دلیل قطعی که در مقابل اماره هست، از اماره رفع ید می‌شود. به نظر ما این اظهر است. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۴۵ @madras_emb
🔸روزه‌خوردن برای مسافر پرسش: کسی که قصد دارد در ماه رمضان به مسافرت برود، آیا می‌تواند در آن روز اصلاً نیت روزه نکند؟ ✍️پاسخ: خیر، باید نیت روزه داشته باشد و تا از شهر خارج نشده، نمی‌تواند افطار کند. البته اگر از شب نیت سفر داشته و هنگام اذان صبح در وطن یا جایی باشد که روزه صحیح است، مسافرت پیش از ظهر جایز نیست، مگر آنکه سفر لازم یا برای امور شرعی مانند زیارت باشد. @zanjani_net
مداحی 10.mp3
12.83M
💠سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 🚩 توسل و روضه حضرت صدیقه طاهره "سلام الله علیها" 🎙مداحی آقای احمد نصراللهی 📆 پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ ✔️جلسه دهم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
سخنرانی 10.mp3
27.99M
✳️ سلسله جلسات معرفت افزایی "مائده" 📋 خدا در معارف اهل‌بیت "علیهم‌السلام" 🎙حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمدتقی موسوی 📆 پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ ✔️جلسه دهم 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
🔆 روزی هزار مرتبه دعاگوی من است مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِي وَهْبُ بْنُ حَفْصٍ‏ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ قَالَ‏ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام كَانَ سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ‏ وَ الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَبُو خَالِدٍ الْكَابُلِيُّ مِنْ ثِقَاتِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام قَالَ وَ كَانَتْ أُمِّي مِمَّنْ آمَنَتْ وَ اتَّقَتْ وَ أَحْسَنَتْ‏ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ قَالَ وَ قَالَتْ أُمِّي قَالَ أَبِي‏ يَا أُمَّ فَرْوَةَ إِنِّي لَأَدْعُو اللَّهَ لِمُذْنِبِي شِيعَتِنَا فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ أَلْفَ مَرَّةٍ لِأَنَّا نَحْنُ فِيمَا يَنُوبُنَا مِنَ الرَّزَايَا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ مِنَ الثَّوَابِ وَ هُمْ يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُون‏. 📚الكافي؛ ج‏۱؛ ص۴۷۲ ... امام صادق عليه‌السلام فرمودند: مادرم ام‌فروه نقل می‌کرد كه پدرم امام باقر علیه‌السلام به او فرمودند: اى ام‌فروه! من در هر شبانه روز هزار مرتبه براى گنهكاران از شيعيانم دعا می‌کنم و خدا را مي‌خوانم ... @madras_emb
جلسه 1.mp3
989K
💠 شیعه باید با امامش احساس رفاقت کند. 🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم‌السلام"؛ جلسه اول؛ سه‌شنبه ۲۲ اسفند 🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی @madras_emb
🗯 چرا به محبت معاویه روی آورده‌اند؟ هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه. 📚 تاريخ بغداد؛ ج٤؛ ص٤٤ عبدالله بن احمد بن حنبل می‌گوید: من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا  از پل عبور ‌می‌داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزه‌ی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسه‌هايی در دست داشتند  مردم را چنین ندا می‌دادند: به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟ پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانه‌ای برای طعن و دشمنی با  او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش (معاویه) روی آورده‌اند. @madras_emb
سخنرانی 7.mp3
2.44M
💠 هدفِ بندگی با برکات بندگی فرق دارد 🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم‌السلام"؛ جلسه هفتم؛ دوشنبه ۲۸ اسفند 🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی ▫️هدف از بندگی کشف شهود و کرامت نیست، ولی اگر در مسیر بندگی خدا عنایتی کرد، این برکت بندگی است. ▫️اهل بیت علیهم‌السلام برای کشف و کرامت بندگی نکردند. ▫️چه هنری است که کسی پشت دیوار را ببیند یا فکر کسی را بخواند؟ ▫️می‌گوید: می‌خواهم بندگی کنم تا مریض‌ها را شفا دهم و برای حوائج مومنین دنبال بندگی هستم. می‌گوییم ... @madras_emb
🔆 اهمیت قضاء حوائج مومنین در سیره امام مجتبی علیه‌السلام عَنْ مَيْمُونِ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ‏ علیهماالسلام فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ فُلَاناً لَهُ عَلَيَّ مَالٌ وَ يُرِيدُ أَنْ يَحْبِسَنِي فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا عِنْدِي مَالٌ فَأَقْضِيَ عَنْكَ قَالَ فَكَلِّمْهُ قَالَ فَلَبِسَ علیه السلام نَعْلَهُ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ نَسِيتَ اعْتِكَافَكَ فَقَالَ لَهُ لَمْ أَنْسَ وَ لَكِنِّي سَمِعْتُ أَبِي علیه السلام يُحَدِّثُ عَنْ جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَنَّهُ قَالَ مَنْ سَعَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ فَكَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَيْلَه‏. 📚من لا يحضره الفقيه؛ ج‏۲؛ ص۱۸۹ ابن مهران گويد: با امام حسن علیه السّلام در مسجد و در حال اعتکاف نشسته بوديم. مردي خدمت آن حضرت آمد و گفت: اي فرزند پيامبر خدا! فلان شخص مالي از من طلب دارد و مي خواهد مرا به سبب عدم پرداخت آن زنداني کند. امام حسن علیه السّلام فرمودند: سوگند به خدا! مالي ندارم تا بدهي تو را بپردازم. آن شخص گفت: پس با طلبکارم صحبت کنيد (تا مهلت دهد). امام آماده ي حرکت شدند. عرض کردم: اي فرزند رسول خدا! آيا فراموش کرده ايد که در حال اعتکاف به سر مي بريد؟ (و نبايد از مسجد خارج شويد؟) حضرت فرمودند: فراموش نکرده ام بلکه شنيده ام از پدرم که از جدّم رسول الله صلی الله علیه و آله روايت مي کرد: هر کس براي برآورده شدن حاجت برادر مسلمانش تلاش کند، گويا نُه هزار سال روزها را روزه گرفته و شب ها را به عبادت سپري کرده است. @madras_emb
هدایت شده از استناد
💠 سلسله مطالبی پیرامون احادیث مرسل قسمت اوّل: عوامل موجب استعمال تعبیر «بعض أصحابنا» 🔸 عامل اوّل: در مقام نقد بودن یکی از عوامل استعمال تعبیر «بعض أصحابنا» این است که متکلّم در مقام نقد مطلب منقول است، و برای احترام، نام ناقل را نمی‌برد.1️⃣ در این موارد، نام نبردن به علّت احترام است و مطلب حاجی نوری در این که مراد از «بعض أصحابنا»، بعض زعما و بزرگان است، مطلب صحیحی است.2️⃣ ———————————————————- 1️⃣ آقای بیگدلی می‌گفت: ما نزد حاج شیخ عبدالحسین وکیلی از شاگردان آیت الله بروجردی درس می‌خواندیم. ایشان پیش از درس آیت الله بروجردی به ما درس می‌داد و درس را تا شروع شدن درس آیت الله بروجردی ادامه می‌داد. همین باعث می‌شد که ما در بین جمعیّت شاگردان مرحوم بروجردی قرار بگیریم و به همین دلیل درس ایشان را گوش می‌دادیم. در یکی از روزها، آقای بروجردی مطلبی را بدون نام بردن عالمی نقل کرده و در مقام اشکال به آن بودند. یکی از شاگردان می‌گوید: مراد شما سیّد مرتضی است؟ آقای بروجردی گفت: آقا خودم می‌دانستم و چون در مقام نقد بودم، نخواستم اسمشان را ببرم. ایشان در ادامه شروع به نصیحت کردن درباره‌ی شأن علما کردند و همین باعث شد، درس تمام شود و ادامه‌ی درس به نصیحت بگذرد. 2️⃣ خاتمة مستدرک الوسائل، ج۳، ص۵۱۰: «... و أمّا ثانياً: فلأنّهم قديماً و حديثاً، إذا رأوا في كلام أحد من العلماء: عند الأصحاب، أو عند أصحابنا، أو قال بعض أصحابنا، و نظائر ذلك، لا يشكّون في أنّ المراد بهم الفقهاء العدول، و العلماء الثقات الذين يحتجّ بقولهم في مقام تحصيل الإجماع أو الشهرة أو غير ذلك، نعم لم يختصّوا ذلك بالإماميّة، بل يطلقون الأصحاب على سائر فرق الشيعة، الذين هم في الفروع كالإماميّة، كالواقفيّة و الفطحيّة و أضرابهما، لا الزيديّة الذين صاروا عيالاً لأبي حنيفة في الفروع.» 🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۷ مهر ۱۳۹۸ @ketabe_Estenad
🔆 روایتی قابل تامل از حضرت امام مجتبی علیه السلام ... عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ الْبَرْقِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّهِ‏ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهماالسلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله‏ إِنَّ بَيْنَ شَعْبَانَ وَ شَوَّالٍ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ هُوَ شَهْرُ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ الْبَرَكَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الرَّحْمَةِ وَ هُوَ شَهْرُ التَّوْبَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْإِنَابَةِ وَ هُوَ شَهْرُ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَ هُوَ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ وَ هُوَ شَهْرُ الصِّيَامِ وَ هُوَ شَهْرُ الدُّعَاءِ وَ هُوَ شَهْرُ الْعِبَادَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الطَّاعَةِ وَ هُوَ شَهْرُ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ فَأَيُّكُمْ متثق [يَثِقُ‏] بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانٍ قَابِلٍ صُومُوهُ صِيَامَ مَنْ يَرَى أَنَّهُ لَا يَصُومُ بَعْدَهُ أَبَداً فَكَمْ مِنْ صَائِمٍ لَهُ عَاماً أَوَّلَ أَمْسَى عَامَكُمْ هَذَا فِي الْقَبْرِ مَدْفُوناً وَ أَصْبَحَ فِي التُّرَابِ وَحِيداً فَرِيداً يُنَبِّهُكُمُ اللَّهُ مِنْ رَقْدَةِ الْغَافِلِينَ وَ غَفَرَ لَنَا وَ لَكُمْ يَوْمَ الدِّين‏. 📚فضائل الأشهر الثلاثة؛ ص۱۱۷ امام مجتبی علیه السلام فرمودند؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ...کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود تا ماه رمضان بعدی بخشیده نمی شود؛ پس کدامیک از شما اطمینان دارد که به ماه رمضان بعدی برسد؟ روزه بگیرید بسان روزۀ کسی که اعتقاد دارد بعد از این ماه، هرگز نمی تواند روزه بگیرد... چه بسیار روزه گیرانی که سال قبل را روزه گرفتند و امسال در قبر مدفونند و سر بر تراب دارند در حالی که تنهایند ... خداوند شما را از خواب غفلت بیدار نماید و ما و شما را در روز قیامت بیآمرزد. @madras_emb
💠 سلسله مطالبی پیرامون احادیث مرسل قسمت دوم: عوامل موجب استعمال تعبیر «بعض أصحابنا» 🔸عامل دوم: معاصر بودن منقول در مقام نقل از هم‌ردیفان و معاصران، بسیار از تعبیر «بعض أصحابنا» استفاده می‌کنند. نجاشی مطالب زیادی را از «بعض أصحابنا» نقل کرده که گاه در مقام نقد بوده و گاه آن‌ها را می‌پذیرد. مراد از «بعض أصحابنا» در کلام نجاشی، گاه شیخ طوسی و گاه ابن غضائری است. یکی از منابع صفّار در بصائر الدرجات، کتاب بصائر الدرجات سعد بن عبدالله است که با توجّه به قرائن، در برخی از موارد با تعبیر «بعض أصحابنا» از سعد بن عبدالله که معاصر او بوده، نقل کرده است. این مطلب با مقایسه‌ی بصائر الدرجات صفّار و مختصر البصائر موجود از سعد بن عبدالله و بخش‌های منقول از سعد بن عبدالله در انتهای اختصاص - که حدود ۳۰ صفحه بوده و ابتدای آن نام سعد نیز آمده - ثابت می‌شود. ● شاید علّت تعبیر به «بعض أصحابنا» از معاصرین، این باشد که نقل از شخص با نام، به منزله‌ پذیرش مرویٌ عنه به عنوان استاد است، و راوی نمی‌خواهد استاد بودن مرویٌ عنه نسبت به خود را تصدیق کند. ● اساساً نقل از معاصر، نیازمند مجاهده‌ با نفس است و از آن مهم‌تر، این است که فردی از کوچک‌تر از خود مطلبی را نقل کند. حاج آقای والد می‌فرمودند: یکی از خصائص اخلاقی مرحوم علّامه مجلسی این است که به آسانی از مرحوم سیّد علی خان مدنی مطالبی را در بحار نقل کرده، در حالی که سیّد علی خان، ۱۰ تا ۱۵ سال از مرحوم مجلسی کوچک‌تر است. ● نجاشی در شرح حال حمّاد بن عیسی عبارتی را آورده که در آن غلط نسخه‌ای یا چاپّی نیز وجود دارد.(۱) ایشان می‌نویسد: «... و بلغ من صدقه أنّه روى عن جعفر بن محمّد علیهما السلام و روى عن عبد الله بن المُغِيرة عن عبد الله بن سِنان عن أبي عبد الله عليه السلام‏.» (۲) به این معنا که حمّاد بن عیسی با این حال که خود، راوی از امام صادق علیه السلام است، روایاتی را با دو واسطه از امام صادق علیه السلام نقل کرده، و همین نشانگر صفای نفس و صدق سریره اوست، زیرا ابایی نداشته که از عبدالله بن مغیره که کوچک‌تر از او و در طبقه‌‌ی متأخّر از او بوده، مطالبی را نقل کند. این مطلب امری عادی و طبیعی نبوده و تنها افرادی که وارستگی‌های خاصّی در آن‌ها وجود دارد، اعتنایی به احترامات نسبت به خود ندارند.(۳) ● به نظر می‌رسد در مواردی که راوی از معاصرین خود مطلبی را نقل می‌کند، نفس نقل از معاصر، نشانگر قبول اوست، و با تتبّع در موارد نیز به دست آمده که نوعاً آن معاصرین، افراد شناخته شده و جلیلی هستند. به طور متعارف در نقل از معاصرین، تعبیر «عن رجل» که همراه احترام نیست، به کار نمی‌رود. در نتیجه در این صورت دوم نیز، مطلب حاجی نوری که «بعض أصحابنا» درباره بزرگان و اجلّاء است، صحیح به نظر می‌رسد. (۴) نکته‌ی مشترک این دو صورت، این است که راوی، «بعض أصحابنا» را می‌شناسد، امّا انگیزه‌های دیگری باعث شده که نام او را نبرد. ————————————————— 1️⃣ در نسخه چاپی و ظاهرا در نسخ خطّی، به صورت «روى عن عبد الله بن المُغِيرة و عبد الله بن سِنان عن أبي عبد الله عليه السلام» آمده که صحیح آن بدین صورت است: «روى عن عبد الله بن المُغِيرة (عن) عبد الله بن سِنان عن أبي عبد الله عليه السلام». 2️⃣ رجال النجاشی: ص۱۴۲، رقم۳۷۰. 3️⃣در شرح حال آقایی که از مشایخ اخلاق بوده، نقل شده که از ایشان پرسیدند، آیا شما شاگرد آقای خویی بودید؟ ایشان در جواب گفت: آقای خویی درس آقای نائینی را برای ما تقریر می‌کرد. گویا ابا داشته که خود را شاگرد آقای خویی بداند، و خود را در ردیف آقای خویی و شاگرد آقای نائینی می‌دانسته است. این مطلب اگر چه می‌تواند عادی باشد، امّا از علمای اخلاق، بسیار عجیب است. بنده نیز درس آقایی شرکت می‌کردم و از ایشان پرسیدیم شما چه زمانی درس آقای خویی می‌رفتید؟ ایشان گفت: آن موقع که درس آشیخ محمّد حسین [اصفهانی] می‌رفتیم، ایشان مدّتی بیمار شد و از آقای خویی خواهش کردیم درس را شروع کنند. 4️⃣ خاتمة مستدرک الوسائل: ج۳،ص۵۱۰. 🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۷ مهر ۱۳۹۸ @ketabe_Estenad @madras_emb
📆 ۱۰ فروردین سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه آیت‌الله‌العظمی بروجردی "رضوان الله علیه" آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره استادشان: از بعضی از افراد شنیدم آقای بروجردی زمانی که در بروجرد بودند، ماه‌های رجب و شعبان را روزه می‌گرفتند یعنی با ماه رمضان، سه ماه متوالی روزه می‌گرفتند. ایشان در قم در همان سال وفات (در ۸۶ سالگی) تا آخر ماه رمضان روزه گرفت. یک وقتی ما شنیدیم که فرمود: من از اول تکلیف تا حالا -لا للسفر و لا للمرض- روزه‌ام قضا نشد. البته حدود دو سال بعد از این سخن در خود ماه رمضان مریض شد که شاه هم به عیادتش آمد و ایشان روزه آن روز را افطار کرده بود. ولی همان سالی که وفات کرد، تمام ماه رمضان را روزه گرفت. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۵۷۹ @madras_emb
▪️بِأسيافِ ذاكَ البَغيِ أوّلَ سَلِّها أصيبَ عَلِيٌّ لا بِسيفِ ابنِ مُلجَمِ إنَّ أعرابِيّا أتى أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام وهُوَ فِي المَسجِدِ ، فَقالَ : مَظلومٌ ! قالَ : اُدنُ مِنّي . فَدَنا ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ مَظلومٌ ! قالَ : اُدنُ . فَدَنا حَتّى وَضَعَ يَدَيهِ عَلى رُكبَتَيهِ ، قالَ : ما ظُلامَتُكَ ؟ فَشَكا ظُلامَتَهُ . فَقالَ : يا أعرابِيُّ أنَا أعظَمُ ظُلامَةً مِنكَ ؛ ظَلَمَنِي المَدَرُ وَالوَبَرُ ، ولَم يَبقَ بَيتٌ مِنَ العَرَبِ إلّا وقَد دَخَلَت مَظلِمَتي عَلَيهِم ، وما زِلتُ مَظلوما حَتّى قَعَدتُ مَقعَدي هذا. 📚الخرائج و الجرائح، ج ۱، ص۱۸۰ عربی در مسجد بر امیرمؤمنان علیه‌السلام وارد شد و فریاد زد: من مظلومم! حضرت به او فرمودند: جلو بیا! مرد عرب جلو آمد، امام فرمودند: چه می‌گویی؟ عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! من مورد ظلم واقع شده ام. حضرت فرمودند: باز هم جلو بیا! مرد عرب جلو آمد، به قدری که حضرت دست خود را روی زانوی او گذاشت و فرمودند: چیست آن ظلمی که بر تو شده است؟ آن مرد عرب از ظلمی که بر او شده بود، شکایت کرد، پس حضرت فرمودند: اما من از تو بیش تر مورد ظلم قرار گرفته‌ام؛ زیرا اندازۀ خاک‌ها و موهای حیوانات به من ظلم شده است. خانه‌ای در عرب نیست؛ جز این که مظلمۀ من بر آنهاست. من همیشه مظلوم بوده‌ام، حتی تا الان که اینجا نشسته‌ام. @madras_emb
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ ▪️مجلس عزای شهادت حضرت سید الأوصیاء امیرالمؤمنین علی علیه السلام ▪️سخنران: حجت‌الإسلام و المسلمین آقای نظری منفرد ▪️با مرثیه‌سرایی: آقای حاج عباس حیدرزاده 🔺شنبه ۱۱ فروردین (شب بیستم ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۱ 🔺 بلوار آیت‌الله حائری، کوچه۶، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠 سلسله مطالبی پیرامون احادیث مرسل قسمت سوم: عوامل موجب استعمال تعبیر «بعض أصحابنا» 🔸 عامل سوم: عدم تأثیر نام راوی در صحّت سند عامل سوم به کارگیری تعبیر «بعض أصحابنا» و نام نبردن از یک فرد خاصّ، این است که بین نام بردن یا نام نبردن از استاد، تفاوتی وجود نداشته و به هر حال، سند مرسل است. به طور نمونه، در موارد متعدّدی در سند «محمّد بن خالد، عن بعض أصحابنا، رفعه إلی أبی عبد الله علیه السلام، یا عمّن ذکره رفعه إلی أبی عبد الله علیه السلام» وجود دارد. در این موارد، نام بردن از راوی، موجب صحّت سند نیست، و تصحیح سند به عللی دیگر مانند متن است. 🔹 شبیه این مطلب در کتاب من لا یحضره الفقیه وجود دارد که یکی از انگیزه‌های شیخ صدوق از تعبیر «قال الصادق علیه السلام» و نام نبردن از راوی، مرسل بودن روایت است، که در کتاب‌شناسی کتاب من لا یحضره الفقیه در برنامه درایة النور، برخی از این موارد را نقل کرده‌ایم. در این موارد، شیخ صدوق روایت را با قرائن خارجی تصحیح کرده، و انگیزه‌ای برای نام بردن از عنوان مرسل وجود ندارد، و حتّی نام بردن این عنوان مرسل، باعث مخدوش شدن صورت ظاهری روایت است. مطابق این عامل، ذکر نام راوی، تأثیری در صحّت سند ندارد، یا سند حتّی بدون نام بردن راوی، به واسطه‌ عوامل خارجی صحیح است، یا روایت هیچ اعتباری ندارد و تنها به علّت جامع‌نگاری، روایت نقل شده است. 🔰 تعبیر به «بعض أصحابنا» مطابق این عامل، می‌تواند با وجود معلوم بودن نام راوی یا به علّت فراموش کردن نام وی باشد، زیرا به علّت مرسل بودن سند، به نام راوی اهتمامی وجود ندارد. این اهتمام نداشتن، به علّت خدشه در راوی نیست، و به خاطر مشکل سند از ناحیه‌ دیگر است. 🔺درس خارج اصول استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۷ مهر ۱۳۹۸ @ketabe_Estenad @madras_emb
240307_0131_1_1.mp3
1.56M
💠 مهمانی ماه خدا؛ مهمانی خون خدا 🔹 برگرفته از جلسات "خدا در معارف اهل بیت علیهم‌السلام"؛ جلسه اول؛ سه‌شنبه ۲۲ اسفند 🎙استاد حجة الاسلام و المسلمین سیدمحمدتقی موسوی @madras_emb
🌹 أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
▪️مولای ما نمونه دیگر نداشته است روى سبط ابن الجوزي عن سويد بن غفلة قال : دخلت على علي عليه السلام يوماً وليس في داره سوى حصير رثّ ، وهو جالس عليه ، فقلت : يا أمير المؤمنين ، أنت ملك المسلمين والحاكم عليهم وعلى بيت المال ، وتأتيك الوفود ، وليس في بيتك سوى هذا الحصير شئ ؟ قال : يا سويد إن اللبيب لايتأثث في دار النقلة ، وأمامنا دار المقامة قد نقلنا إليها متاعنا ، ونحن منقلبون إليها عن قريب ! قال : فأبكاني والله كلامه. 📚تذكرة الخواص ص۱۱۰ (ط المجمع العالمي: ج۱؛ ص۴۷۰) سوید بن غفلة می‌گوید: روزی به محضر امیرالمؤمنین رفتم و دیدم در خانه‌اش جز یک حصیر مندرس چیزی نیست و بر روی همان نشسته است. گفتم: ای امیرمؤمنان، تو حاکم مسلمانانی و بیت المال در اختیار توست، و نیز مهمانان ویژه به حضورت می‌آیند، و آنگاه فرش خانه‌ات این است؟! حضرت فرمودند: «ای سوید، انسان عاقل در خانهٔ موقت، اثاثیه نمی‌چیند. اقامتگاه دائمی پیش روی ماست و رخت و اثاث خود را به آنجا فرستاده‌ایم، و به زودی به آن نقل مکان خواهیم کرد!» سوید گوید: این سخن مولا مرا به گریه انداخت. @madras_emb