نامهی ۷۹ ، جلسهی ۷.pdf
469.4K
🔵موضوع:وسیعترین #اخذ به باطل توسط انحراف #
سیاسی، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ... 🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۸
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅باطلترین جریان«أخذ به باطل»از زمان هبوط حضرت آدم علیهالسلام تا امروز،جریان«سقیفهی بنیساعده»بوده است.
✅همانگونهای که سابق عرض شد،اگر«أخذ به باطل سیاسی»اتفاق افتاد،به تبع آن،«أخذ به باطل فرهنگی و اقتصادی»هم اتفاق خواهد افتاد.
با این حال،خلافت خلفای جعلی سهگانه،نماد هر یک از جریان باطل هستند؛خلافت خلیفهی اول،«نماد أخذ به باطل سیاسی»،خلافت خلیفهی دوم،«نماد أخذ به باطل فرهنگی»،و خلافت خلیفهی سوم،«نماد أخذ به باطل اقتصادی»است.
✅از این مطالب،سرّ عصمت اهل بیت علیهمالسلام و تمسّک به آنها روشن و انتصاب این أنوار تابناک الهی از طرف خدای متعال مشخص میگردد.
✅تمسّک یعنی زیر بار ولایترفتن
✅روایاتی نورانی منباب تمسّک به امام أمیرالمؤمنین و ذریّهی مطهره سلامالله علیهم ایشان:
🔸إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ قَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا اَلثَّقَلاَنِ فَقَالَ كِتَابُ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي فَإِنَّهُ قَدْ نَبَّأَنِيَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ ...
(بحارالأنوار،جلد ۳۷،ص ۱۱۳)
🔸فَنَحْنُ عُرْوَةُ اَللَّهِ اَلْوُثْقَى مَنِ اِسْتَمْسَكَ بِنَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنَّا هَوَى لاَ نُدْخِلُهُ فِي بَابِ ضَلاَلَةٍ وَ لاَ نُخْرِجُهُ مِنْ بَابِ هُدًى وَ نَحْنُ رُعَاةُ دِينِ اَللَّهِ وَ نَحْنُ عِتْرَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ...
(بحارالأنوار،جلد ۷،ص ۲۰۲)
🔸مَنْ تَمَسَّكَ بِنَا لَحِقَ وَ مَنْ سَلَكَ غَیْرَ طَرِیقِنَا غَرِقَ لِمُحِبِّینَا أَفْوَاجٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لِمُبْغِضِینَا أَفْوَاجٌ مِنْ غَضَبِ اللَّهِ وَ طَرِیقُنَا الْقَصْدُ وَ فِی أَمْرِنَا الرُّشْدُ ...
(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۱۰۴)
🔸مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَتَمَسَّكَ بِالْعُرْوَةِ
الْوُثْقَی فَلْیَسْتَمْسِكْ بِحُبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام
(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۸۳)
والحمدلله رب العالمین ...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۸.pdf
294.8K
🔵موضوع:وسیعترین #اخذ به باطل توسط انحراف سیاسی ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۹
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
------------------------------
«...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅ملموسترین نوع أخذ به باطل،«اقتصادی»است.
✅اقتصاد در لغت:بهمعنای«میانهروی»
اقتصاد در اصطلاح:بهمعنای«خوب اندازهگیری معاش».
✅آنچه که امروز بهعنوان«اقتصاد»در جامعه مطرح است،«اسراف و تبذیر»میباشد که دقیقا نقطهی مقابل«اقتصاد»است.
✅موضوع«اقتصاد»را باید بهگونهای تعریف کرد که أمر آخرت مختل نشود.
✅روایاتی نورانی که اقتصاد را تعریف کرده اند:
🔸أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ثَلاَثٌ بِهِنَّ يَكْمُلُ اَلْمُسْلِمُ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلتَّقْدِيرُ فِي اَلْمَعِيشَةِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّوَائِبِ.
(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۰۹)
🔸لاَ يَذُوقُ اَلْمَرْءُ مِنْ حَقِيقَةِ اَلْإِيمَانِ حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ اَلْفِقْهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلْمَصَائِبِ وَ حُسْنُ اَلتَّقْدِيرِ فِي اَلْمَعَاشِ.
(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۰۹)
✅«اقتصاد»،وصف برای دو چیز است:
۱)انسان:به کسی که«میانهرو»باشد.
مَا عَالَ مَنِ اِقْتَصَدَ(حکمت ۱۴۰)
كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّراً(حکمت ۳۳)
۲)فعل انسان:کار انسان، هر کسی که زیر«پرچم اسلام»زندگی میکند؛ولو اینکه به احکام اسلام معتقد نباشد باید افعال خودش را با قوانین اقتصادی اسلام تنظیم کند
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۹.pdf
440.2K
🔵أخذ ناس به باطل توسط انحراف در #اقتصاد ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۰
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅اولین تحریف در موضوع اقتصاد،«تحریف مفهوم اقتصاد»بوده است.
✅اقتصاد یعنی فرد و حاکمیت،بتواند معاش مردم و جامعه را بهصورت درست و صحیح«اندازهگیری»کند.
✅«وصف اقتصاد»در دو جایگاه اتفاق میافتاد:
الف)انسان
ب)فعل انسان
✅«وصف اقتصاد به فعل انسان»در سه حوزه رخ میدهد:
۱)کسب
۲)جمع
۳)خرج
✅حوزهی کسب:
۱)کیفیت کسب:اقلّ مراتب آن«حلال»،و مطلوب آن«طیّب»باشد.
🔸أَطِيبُوا اَلْمَكْسَبَ وَ أَجْمِلُوا فِي اَلطَّلَب
(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۹)
۲)کمیّت کسب:میزان زمان فعالیّت برای کسب.
حاکمیت در حوزهی«کمیّت کسب»با دو آسیب روبهرو است:
الف)افراط:حرص و طمع در کسب.
🔸وَ اَلْحِرْصُ وَ اَلْكِبْرُ وَ اَلْحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَى اَلتَّقَحُّمِ فِي اَلذُّنُوبِ(حکمت ۳۷۱)
ب)تفریط:کمکاری در کسب که به تضییع حقوق خانواده و دیگران منجر میشود.
🔸إِيَّاكُمْ وَ اَلْكَسَلَ فَإِنَّهُ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقَّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۹۹)
✅حوزهی جمع(ذخیرهسازی و کنز):
۱)کیفیّت جمع:اقلّ مراتب«حلال»،و مطلوب آن«طیّب»باشد.
۲)کمیّت جمع:میزان جمعکردن
الف)افراط:منجر به حرص و طمع خواهد شد.
🔸وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ
يَوْمَ يُحْمى عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ
(سورهی توبه،آیات ۳۴ و ۳۵)
ب)تفریط:تضییع حقوق دیگران
🔸مَاءُ وَجْهِكَ جَامِدٌ يُقْطِرُهُ اَلسُّؤَالُ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُهُ(حکمت ۳۴۶)
✅حوزهی خرج:
۱)کیفیّت خرج:اقلّ مراتب آن«حلال»،و حدّ مطلوب آن«طیّب»باشد.
۲)کمیّت خرج:میزان خرجکردن
الف)افراط:منجر به اسراف و تبذیر میگردد.
🔸مَنْ أَعْطَى فِي غَيْرِ حَقٍّ فَقَدْ أَسْرَفَ وَ مَنْ مَنَعَ مِنْ حَقٍّ فَقَدْ قَتَّرَ.
(بحارالأنوار،جلد ۶۶،ص ۲۰۶)
۲)تفریط:تولید بخل
🔸كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّراً(حکمت ۳۳)
🔸اَلْبُخْلُ عَارٌ(حکمت ۳)
🔸الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ(سورهی بقره،آیهی ۲۶۸)
✅«اقتصاد»بستری است برای رشد و تکامل انسان؛لذا باید در این حوزههای ششگانه،«میانهروی و قناعت»لحاظ شود.
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۰.pdf
427.8K
🔵أخذ ناس به باطل توسط انحراف در #اقتصاد ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓 چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۱
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅«اقتصاد»صرفا بهمعنای ریشهکنکردن فقر در جامعه نیست؛ممکن است همهی افراد جامعهای ثروتمند باشند،امّا گرفتار صفاتی چون«بخل،حرص و طمع»باشند؛لذا ریشهکنشدن«فقر»توسط«اقتصاد»،بالتبع است نه بالإصالة.
✅«اقتصاد اسلامی»دارای دو مؤلّفهی کلّی است:
۱)مبانی نرمافزاری(فکر)
۲)مجاری سختافزاری(امکانات)
✅«مبانی نرمافزاری»خود دارای دو قسم است:
۱)نظام مفاهیم وحیانی
۲)ساختارهای اجرائی متناسب با مفاهیم
✅«نظام مفاهیم وحیانی»خود به دوقسم تقسیم میشود:
۱)ناظر به امور مادّی
۲)ناظر به امور معنوی
✅«نظام مفاهیم وحیانی در امور مادّی و معنوی»دارای دو بُعد است:
۱)انجامدادن(ایجاب)
۲)انجامندادن(سلب)
✅نمونههائی از«مبانی نرمافزاری نظام مفاهیم وحیانی مربوط به امور مادّی ایجابی»که موجب«اقتصاد اسلامی»میشود:
🔸پوشیدن انگشتر فیروزه
🔸پوشیدن انگشتر عقیق
🔸پوشیدن انگشتر یاقوت
🔸خرید گندم
🔸بهدستگرفتن عصا (۴۰ سالگی به بعد)
🔸استعمال گلاب در صورت
🔸نشسته شانهکردن ریش بعد از هر وضو
🔸گذاشتن سرکهی انگور یا سیب در خانه
🔸خوردن سبزی کاسنی
🔸مسحکردن صورت بعد از شستن دستها
🔸اطعام فقراء و مساکین
🔸خانه و جلوی منزل و حیاط را جاروکردن
🔸شستن دستها قبل و بعد از غذا
🔸شستن سر در حمام با گل خطمی
🔸شستن سر با سدر
🔸دنبال روزی رفتن در اول صبح
🔸حککردن جملات ما شاء الله،استغفرالله،لاحول و لاقوة الا باالله العلی العظیم روی انگشتر
🔸خوردن ریزهغذای ریختهشده روی سفره و اطراف آن
🔸گرفتن شارب(سبیل)در روز جمعه
🔸شانهکردن موها
🔸گرفتن ناخنها در روز جمعه
🔸خریدن مایحتاج زندگی ولو اینکه گرانقیمت هم باشد
🔸روشنکردن چراغ قبل از غروب آفتاب
🔸غذای پاک خوردن(طیّبات)
🔸نگهداری گوسفند در خانه
🔸برگشتن از راهی که از آن نرفتی
🔸عوضکردن شغل در صورتی که از آن درآمدی کسب نمیشود
🔸نوشتن دعاء روی پوست آهو
🔸گچکردن دیوار
🔸شستن ظرفها
🔸خط خوب داشتن
🔸شیرین سخنگفتن
🔸دندانها را بعد از غذا خلالکردن
🔸روغن زدن به موها
🔸تمیزکردن کاسهی غذا
🔸نگهداشتن اسب در خانه با نیّت ترساندن دشمن یا برای زینت خانه
🔸صدقه دادن
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۱.pdf
468.8K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد در نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۲
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
-------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅ثروتاندوزی و داشتن درآمدهای نجومی،اقتصادی را که اسلام به دنبال آن است را رقم نمیزند.
✅«اقتصاد اسلامی»دارای دو مؤلّفهی کلی است:
۱)مبانی نرمافزاری(فکر)
۲)مجاری سخت افزاری(امکانات)
✅«مبانی نرمافزاری»خود دارای دو قسم است:
۱)نظام مفاهیم وحیانی
۲)ساختارهای اجرایی متناسب با مفاهیم
✅«نظام مفاهیم وحیانی»خود دارای دو قسم است:
۱)ناظر به امور مادّی
۲)ناظر به امور معنوی
✅«نظام مفاهیم وحیانی در امور مادّی و معنوی»دارای دو بعد است:
۱)انجام دادن(ایجاب)
۲)انجام ندادن(سلب)
✅نمونههایی از«مبانی نرمافزاری نظام مفاهیم وحیانی مربوط به امور مادی سلبی»که موجب تسهیل شکل گیری«اقتصاد اسلامی» به نحو اقتضاء میشوند:
🔸ترک سخن بیهوده
🔸ترک افعال بیهوده
🔸زدودن تار عنکبوت از خانه
🔸ترک برهنهخوابیدن به مدت طولانی
🔸ترک ایستاده شلوار پوشیدن
🔸ترک دوختن لباس روی بدن
🔸ترک بستن عمامه روی پا
🔸ترک پاک کردن صورت با لباس
🔸ترک ادرار در حمام
🔸ترک شانهزدن به صورت ایستاده
🔸ترک غذاخوردن در حالت جنابت
🔸ترک خلال با چوب گز
🔸ترک غذاخوردن در قبرستان
🔸ترک سوزاندن پوست پیاز
🔸ترک غذاخوردن با دستان نَشُسته
🔸ترک نگهداری عادت زباله نگهداشتن در خانه
🔸ترک نشستن در آستانهی دروازه
🔸ترک شستن اعضای بدن در دستشوئی و وضوگرفتن در مکانی که آب وضو با آب چاه دستشوئی یکی میشود.
🔸ترک رهاکردن ظرف آب بدون روپوش
🔸ترک خاموشکردن چراغ با دهان
🔸ترک راهرفتن در جلوی پیرمردها
🔸ترک شستن دستها با گِل و خاک
🔸ترک خوابیدن با روی شکم
🔸ترک ادرار در آب راکد
🔸ترک شانهکردن با شانهی شکسته
🔸ترک خریدن آرد(بلکه گذشت که باید گندم خریداری شود)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۲.pdf
353.6K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۳ (مصادف با شب رحلت نبیّاکرم و شهادت امام حسن مجتبی علیهماالسلام)
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅«اقتصاد اسلامی»دارای دو مؤلّفهی کلی است:
۱)مبانی نرمافزاری(فکر)
۲)مجاری سختافزاری(امکانات)
✅«مبانی نرمافزاری»دارای دو قسم است:
۱)نظام مفاهیم وحیانی
۲)ساختارهای متناسب با مفاهیم
✅«نظام مفاهیم وحیانی»خود دارای دو بعد است:
۱)ناظر به امور مادّی
۲)ناظر به امور معنوی
✅«نظام مفاهیم وحیانی در امور مادی و معنوی»دارای دو بخش است:
۱)انجامدادن(ایجاب)
۲)انجامندادن(سلب)
✅نمونههائی از«مبانی نرمافزاری نظام مفاهیم وحیانی مربوط به امور معنوی ایجابی»که موجب تسهیل شکلگیری«اقتصاد اسلامی»به نحو اقتضاء میشوند:
🔸انجام واجبات
🔸سلامکردن هنگام ورود به منزل
🔸خواندن سورهی توحید هنگام ورود به خانه
🔸صلهی رحم
🔸استغفارکردن خصوصا بعد از نماز صبح و عصر
🔸جمعکردن بین دو نماز
🔸تعقیبات نماز صبح و عصر
🔸مواسات با برادر دینی
🔸امانتداری
🔸گذاشتن أسماء خاص مثل محمد،احمد،علی،حسن،حسین،رضا،جعفر،طالب،عبدالله،فاطمه و...روی فرزندان
🔸۳۰ مرتبه تسبیح خدای متعال در روز(مثل تسبیح حضرت زهراء سلام الله علیها)
🔸درخواست از خدای متعال در شب جمعه
🔸خواندن نماز شب
🔸شبزندهداری
🔸پرداخت زکات
🔸راستگوئی
🔸انصاف در رفتار
🔸 برخی از اذکار مثل صلوات
🔸داشتن غم و غصهی آخرت
🔸گفتن ذکر شریف الحمدلله و الله اکبر بهصورت فراوان(مثل تسبیحات حضرت زهراء سلام الله علیها)
🔸دائمالوضوء بودن
🔸یک ساعت نشستن بعد از نماز عصر و گفتن ذکر خدا
🔸نماز همراه با خضوع و خشوع
🔸خواندن سور واقعه(مخصوصا در شب)،لیل،یاسین،قاف و سورهی صافات در جمعهها و سورهی ملک در صبح
🔸حضور در مسجد قبل از اذان
🔸انجام نافلهی صبح در خانه
🔸خواندن نماز وتر در خانه
🔸خواندن نماز اول وقت
🔸دعاء در شب نیمهی شعبان
🔸یادگرفتن سورههای بقره و آل عمران
🔸 داشتن جود،سخاوت و بخشش
🔸حج
🔸بسم الله گفتن
🔸گفتن ذکر
لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم(خصوصا بعد از نماز صبح هفت مرتبه با بسم الله الرحمن الرحیم) 🔸قناعتکردن 🔸ذکر بین الطلوعین تا طلوع آفتاب 🔸 تکرار اذکار اذان همراه با مؤذن 🔸گفتار نیکو 🔸زیارت امام حسین علیهالسلام(مهمترین امر معنوی در نزول رزق) ✅روایات نورانی از امام صادق علیهالسلام در مورد نزول رزق بهواسطهی زیارت سیدالشهداء امام حسین علیهالسلام: 🟩.......... قُلْتُ فَمَا لِمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ يَخُوضُ فِي اَلرَّحْمَةِ وَ يَسْتَوْجِبُ اَلرِّضَا وَ يُصْرَفُ عَنْهُ اَلسُّوءُ وَ يُدَرُّ عَلَيْهِ اَلرِّزْقُ وَ تُشَيِّعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ يُلْبَسُ نُوراً تَعْرِفُهُ بِهِ... (کاملالزیارات،جلد ۱،ص ۳۳۵) (بحارالأنوار،جلد ۹۶،ص ۱۰) 🟩......وَ مَنْ زَارَهُ كَانَ اَللَّهُ مِنْ وَرَاءِ حَوَائِجِهِ وَ كَفَى مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ إِنَّهُ لَيَجْلِبُ اَلرِّزْقَ عَلَى اَلْعَبْدِ وَ يُخَلِّفُ عَلَيْهِ مَا أَنْفَقَ وَ يَغْفِرُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِينَ سَنَةً وَ يَرْجِعُ إِلَى أَهْلِهِ وَ مَا عَلَيْهِ وِزْرٌ وَ لاَ خَطِيئَةٌ إِلاَّ وَ قَدْ مُحِيَتْ مِنْ صَحِيفَتِهِ فَإِنْ هَلَكَ فِي سَفَرِهِ نَزَلَتِ اَلْمَلاَئِكَةُ فَغَسَّلَتْهُ وَ فُتِحَ لَهُ بَابٌ إِلَى اَلْجَنَّةِ يَدْخُلُ عَلَيْهَا رُوحُهَا حَتَّى يُنْشَرَ وَ إِنْ سَلِمَ فُتِحَ لَهُ اَلْبَابُ اَلَّذِي يَنْزِلُ مِنْهُ اَلرِّزْقُ وَ يُجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلاَفِ دِرْهَمٍ... (بحارالأنوار،جلد ۹۸،ص ۲) 🟩امام باقر علیهالسلام فرمودند: مروا شيعتنا بزيارة قبر الحسين بن علي عليه السلام فإن إتيانه يزيد في الرزق و يمد في العمر و يدفع مدافع السوء و إتيانه مفترض على كل مؤمن يقر للحسين عليه السلام بالإمامة من الله. (بحارالأنوار،جلد ۱۰۷،ص ۹) و الحمدللّه ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۳.pdf
442.8K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۴
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅«اقتصاد اسلامی»دارای دو مؤلّفهی کلی است:
۱)مبانی نرمافزاری(فکر)
۲)مجاری سختافزاری(امکانات)
✅«مبانی نرمافزاری»دارای دو قسم است:
۱)نظام مفاهیم وحیانی
۲)ساختارهای متناسب با مفاهیم
✅«نظام مفاهیم وحیانی»خود دارای دو بعد است:
۱)ناظر به امور مادّی
۲)ناظر به امور معنوی
✅«نظام مفاهیم وحیانی در امور مادی و معنوی»دارای دو بخش است:
۱)انجامدادن(ایجاب)
۲)انجامندادن(سلب)
✅نمونههائی از«مبانی نرمافزاری نظام مفاهیم وحیانی مربوط به امور معنوی سلبی»که موجب تسهیل شکلگیری«اقتصاد اسلامی»به نحو اقتضاء میشوند:
🔸ترک کسب ثروت از راه اهلبیت علیهمالسلام
🔸ترک خیانت
🔸ترک زنا
🔸ترک دروغ
🔸ترک قسم دروغ
🔸ترک دوری از مجالس علمای شیعه
🔸ترک محرمات بهصورت مطلق
🔸ترک بدخلقی با خانواده و اطرافیان
🔸ترک نیّت گناه
🔸ترک حرص
🔸ترک دعاءنکردن برای والدین
🔸ترک نفرین بر والدین
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۴.pdf
463.8K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۵
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
---------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅بحث«رزق»در ادبیات وحی به دو شکل مطرح شده است:
۱)اصل رزق(قهری و تکوینی)
۲)وسعت رزق(تشریعی)
هر آنچه که در جلسات قبل گفته شد در مورد«وسعت رزق»بود.
✅اصل روزی برای«مؤمن»و«کافر»ثابت است؛لکن وسعت روزی فقط برای مؤمن است بهدلیل مؤلفههای تشریعی.
✅گاهی اوقات«ضیق روزی برای مؤمن»اتفاق میافتد؛به دو دلیل:
۱)برای اینکه مؤلفههای تشریعی روزی را انجام نداده است.
۲)برای امتحان،ابتلاء و ارتقاء(اگر مؤلفههای تشریعی وسعت رزق را انجام داده باشد)
✅کافر در«اصل رزق»دچار«ضیق روزی»میشود برای«برای عذاب و عقاب»و دچار«گشادگی روزی»میشود برای«استدراج».
✅چرا اصل رزق برای کفار هم ثابت است و نیازی به مؤلفههای تشریعی وسعت رزق ندارد؟
۱)دلیل عقلی:
الف)برهانی إنّی(برهانی که از علت به معلول پی میبرد):خدای متعال«کمال مطلق»است و این کمال مطلق،اقتضای این را دارد که به همه رزق را اعطاء کند.
ب)برهان لمّی(از معلول به علت پی برده میشود):همهی موجودات مرزوقاند و این دالّ بر«رازق»است.
۲)دلیل نقلی:
الف)آیه:
🟩وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ قالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى عَذابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ(سورهی بقرة،آیهی ۱۲۶)
ب)روایات:
🟩......عِيَالُهُ اَلْخَلاَئِقُ ضَمِنَ أَرْزَاقَهُمْ وَ قَدَّرَ أَقْوَاتَهُمْ......(خطبهی ۹۱)
🟩......قَدْ تَكَفَّلَ لَكُمْ بِالرِّزْقِ وَ أُمِرْتُمْ بِالْعَمَلِ فَلاَ يَكُونَنَّ اَلْمَضْمُونُ لَكُمْ طَلَبُهُ أَوْلَى بِكُمْ مِنَ اَلْمَفْرُوضِ عَلَيْكُمْ عَمَلُهُ......(خطبهی ۱۱۴)
🟩أمیرالمؤمنین علیهالسلام:
......إِنَّ اَلْمَالَ مَقْسُومٌ بَيْنَكُمْ مَضْمُونٌ لَكُمْ......(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۱۷۴)
🟩وَ قِيلَ لَهُ عليهالسلام لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟فَقَالَ عليهالسلام مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُهُ(حکمت ۳۵۶)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۵.pdf
481.7K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ، فرق اصل رزق با رزق واسع.
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۶
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
----------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅«افعال الهی»با دو حیثیت ظهور و بروز پیدا میکنند:
۱)افعالی که اعتبارات شریعت در آن دخیل نیست(مثل خلقت)
۲)افعالی که با اعتبارات شریعت اتفاق میافتند(مثل غفران)
✅یکی از افعالی که با اصل خلقت ضمیمه است و از حیث مصداق،عینیت دارد،موضوع«رزق»میباشد؛بنابراین«اصل رزق»را نمیتوان بر اعتبارات شارع متوقف کرد.
✅مسئلهی«وسعت رزق»در موضوع تمدنسازی که متوقف بر شریعت است بحث میشود.
✅در بحث«وسعت رزق»،دو موضوع مطرح است:
۱)تعریف حاجت
۲)تعریف غایت
✅«ضیق رزق»،در«اصل رزق»اتفاق میافتد نه در وسعت رزق؛همچنین«ضیق رزق»،نقطهی مقابل«وسعت رزق»است.
✅با وجود تضمین در«اصل رزق»،اما اصل رزق با دو مسئله در نوسان است:
۱)تنگی اصل رزق(عُسر)
الف)برای کافر:اگر اهل کار نیک است:«خدای متعال اراده فرموده که از عذاب او کم کند».
اهل کار نیک نبوده:«خدای متعال اراده کرده است که او در دنیا و آخرت در عذاب باشد».
ب)برای مؤمن:اگر اهل مؤلفههای وسعت رزق نبوده است،«برای تنبیه است».
اگر اهل عمل به مؤلفههای وسعت رزق بوده است،«یا ابتلاء اجتماعی است یا ابتلاء فردی»(هر دو به ارتقاء درجه میانجاماند)
۲)گستردگی در اصل رزق(فقط برای کافر است؛لکن مؤمن وسعت رزق دارد):
الف)نتیجهی اعمال صالح اوست بر اساس فطرت؛و این گستردگی در رزق،فقط در دنیا است نه در آخرت(سورهی هود،آیات ۱۵ و ۱۶)
ب)گرفتارشدن به سنت امهال و استدراج(سورهی انعام،آیهی ۴۴)،(حکمت ۲۵)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۶.pdf
449K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ، فرق اصل رزق با رزق واسع ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۷
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
-------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅آیات و روایات در مورد«رزق»دو دستهاند:
۱)اصل رزق:(سورهی هود،آیهی ۶) ، (سورهی عنکبوت،آیهی ۶۲)
۲)وسعت رزق
✅«وسعت رزق»(که فقط برای مؤمن بود)در روایات به دو شکل استفاده شده است:
۱)لغوی:از حیث لغت،وسعت رزق میتواند برای کافر هم استعمال شود(بحارالأنوار،جلد ۹۰،ص ۳۷۱)
۲)اصطلاحی:رزقی که مدّنظر شارع و مختصّ به«مؤمنین»است.
«وسعت رزق اصطلاحی»،در روایات با دو قید مطرح شده است:
۱)تعریف حوائج:رزق باید«واسع»و«کفاف»باشد(یعنی تمام نیازهای اوّلیه و ضروری شخص را تأمین کند؛بهگونهای که شخص بینیاز از دیگران شود)
۲)غایت رزق:رزق باید«بَلاغ»باشد(یعنی تو را به مقصد که همان تکامل مدّنظر است برساند)
✅«حوائج»باید ناظر به موضوع«غایت رزق»برای انسان تعریف شوند؛لذا هر نیازی مدّنظر نیست.
✅«وسعت رزق»برخلاف اصل رزق تضمینی نیست؛لذا اگر از سوی خدای متعال مضمون بود،نیازی به دعاءکردن برای کسب آن نبود.
همچنین«اختیار انسان»در وسعت رزق دخیل است.
✅روایات نورانی منباب موضوع«رزق واسع»:
🟩...اِجْعَلْ لِي فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ وَ غِنًى مِنْ كُلِّ فَقْرٍ وَ عِزّاً مِنْ كُلِّ ذُلٍّ وَ أَوْسِعْ بِهِ عَلَيَّ فِي رِزْقِي وَ أَصِحَّ بِهِ جِسْمِي(بحارالأنوار،جلد ۹۸،ص ۱۲۷)
🟩...وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِي وَ سَهِّلْ عَلَيَّ مَطَالِبِي وَ أَعْطِنِي مِنْ جَزِيلِ عَطَائِكَ وَ أَفْضَلِ مَا أَعْطَيْتَ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ...(بحارالأنوار،جلد ۹۵،ص ۲۹)
🟩...اَللَّهُمَّ إِنَّكَ تَكَفَّلْتَ بِرِزْقِي وَ رِزْقِ كُلِّ دَابَّةٍ فَأَوْسِعْ عَلَيَّ وَ عَلَى عِيَالِي مِنْ رِزْقِكَ اَلْوَاسِعِ اَلْحَلاَلِ وَ اِكْفِنَا مِنَ اَلْفَقْرِ...(بحارالأنوار،جلد ۸۳،ص ۱۸۸)
🟩...يَا أَسْمَعَ اَلسَّامِعِينَ وَ يَا أَبْصَرَ اَلْمُبْصِرِينَ يَا عِزَّ اَلنَّاظِرِينَ وَ يَا أَسْرَعَ اَلْحَاسِبِينَ وَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ وَ يَا أَحْكَمَ اَلْحَاكِمِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَوْسِعْ لِي فِي رِزْقِي وَ مُدَّ لِي فِي عُمُرِي وَ اُمْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ...(بحارالأنوار،جلد ۵۰،ص ۲۹۹)
🟩...اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ وَ عَلَى وَالِدَيَّ وَ أَهْلِ بَيْتِي وَ أَهْلِ حُزَانَتِي وَ إِخْوَانِيَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ رِزْقِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ سَكِينَتِكَ وَ مَحَبَّتِكَ وَ تَحَنُّنِكَ وَ رِزْقِكَ اَلْوَاسِعِ اَلْهَنِيءِ اَلْمَرِيءِ مَا تَجْعَلُهُ صَلاَحاً لِدُنْيَانَا وَ آخِرَتِنَا يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ...(بحارالأنوار،جلد ۹۴،ص ۳۶۱)
✅روایات نورانی منباب موضوع«رزق کفاف و بلاغ»:
🟩...فَارْتَحِلُوا مِنْهَا بِأَحْسَنِ مَا بِحَضْرَتِكُمْ مِنَ اَلزَّادِ وَ لاَ تَسْأَلُوا فِيهَا فَوْقَ اَلْكَفَافِ وَ لاَ تَطْلُبُوا مِنْهَا أَكْثَرَ مِنَ اَلْبَلاَغِ...(خطبهی ۴۵)
🟩...وَ إِنَّ أَفْضَلَ اَلنَّاسِ عَبْدٌ أَخَذَ فِي اَلدُّنْيَا اَلْكَفَافَ وَ صَاحَبَ فِيهَا اَلْعَفَافَ وَ تَزَوَّدَ لِلرَّحِيلِ وَ تَأَهَّبَ لِلْمَسِيرِ...(بحارالأنوار،جلد ۷۴،ص ۱۷۹)
🟩طُوبَى لِمَنْ رُزِقَ اَلْكَفَافَ ثُمَّ صَبَرَ عَلَيْهِ(بحارالأنوار،جلد ۶۹،ص ۶۸)
🟩رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:اَللَّهُمَّ مَنْ أَحَبَّنِي فَارْزُقْهُ اَلْكَفَافَ وَ اَلْعَفَافَ وَ مَنْ أَبْغَضَنِي فَأَكْثِرْ مَالَهُ وَ وَلَدَهُ(بحارالأنوار،جلد ۶۹،ص ۶۴)
🟩رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْعَفَافَ وَ اَلْكَفَافَ وَ اُرْزُقْ مَنْ أَبْغَضَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ كَثْرَةَ اَلْمَالِ وَ اَلْوَلَدِ(بحارالأنوار،جلد ۶۹،ص ۶۷ و ۵۹)
🟩...فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ مَا قَلَّ وَ كَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَ أَلْهَى اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْكَفَافَ(بحارالأنوار،جلد ۶۹،ص ۶۱)
🟩وَ لاَ تَسْأَلُوا فِيهَا فَوْقَ اَلْكَفَافِ وَ لاَ تَطْلُبُوا مِنْهَا أَكْثَرَ مِنَ اَلْبَلاَغِ(بحارالأنوار،جلد ۶۹،ص ۶۸)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۷.pdf
489.8K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ، فرق اصل رزق با رزق واسع و مؤلفههای رزق واسع ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۸
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
---------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅حضرت موسی علیهالسلام برای مقابله و مبارزه با سه طاغوت زمان(فرعون،هامان و قارون که هر کدام نماد یکی از ابعاد سهگانهی اجتماعی بودند)مبعوث شد؛همان حادثهای که در صدر اسلام عینا اتفاق افتاد و حاکمیت ولیّ الهی به تاراج رفت:
🟩وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مُوسى بِالْبَيِّناتِ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ما كانُوا سابِقِينَ(سورهی عنکبوت،آیهی ۳۹)
✅در موضوع اصل رزق گفته شد:تنها چیزی که مانع از رزق انسان میشود مرگ است؛در حالی که این تعبیر صحیح نیست؛بلکه خدای متعال تا رزق شخص را به«صورت کامل»به او عطاء نکند،جان او را نخواهد گرفت؛در واقع حتی مرگ هم مانع از رزق نخواهد بود:
🟩قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي حَجَّةِ اَلْوَدَاعِ: أَلاَ إِنَّ اَلروح اَلأمين نفث في روعي أنه لا تموت نفس حتى تستكمل رزقها...(بحارالأنوار،جلد ۵،ص ۱۴۸)
🟩...فَلَمَّا اِسْتَوْفَى طُعْمَتَهُ وَ اِسْتَكْمَلَ مُدَّتَهُ رَمَتْهُ قِسِيُّ اَلْفَنَاءِ بِنِبَالِ اَلْمَوْتِ...(خطبهی ۱۸۲)
✅چگونه میتوان بهوسیلهی«اقتصاد»،«أخذ ناس به حق»انجام داد...؟
✅تعریف حوائج(که یکی از قیود وسعت رزق اصطلاحی بود)،باید در راستای«کمال»انسان انجام گردد؛اینکه انسان چه کمالی میخواهد برسد که ما باید«رزق»را به تبع آن کمال تعریف کنیم؟
✅«رزق»باید متناسب با موضوع«قناعت»تعریف شود؛زیرا این قناعت است که برای انسان کمال آور میباشد.
نقطه مقابل قناعت«حرص»است و ما نمیتوانیم با وجود حرص،حوائج را تعریف کنیم؛به دلیل اینکه حرص،«حد یقف ندارد»و دائماً انسان را به طلبکردن وادار میکند لذا حوائج قابل تعریف نخواهند بود.
✅رزق باید به گونهای باشد که در تناقض با«قناعت»قرار نگیرد و الّا به تکامل انسان نخواهد انجامید.
✅«قناعت وصف کمال انسان است»؛با وجود حرص،نمیتوان به«اقتصاد درست»دست پیدا کرد چون حرص محدوده بردار نیست.
حوائج با وجود«قناعت»قابل تعریف خواهند بود:
🟩أَما بعد فإن الدنيا مشغلة عن غيرها و لم يصب صاحبها منها شَيْئاً إلا فتحت له حِرْصاً عليها و لهجا بها و لن يستغني صاحبها بما نال فيها عما لم يبلغه منها و من وراء ذلك فراق مَا جمع و نقض ما أبرم...(نامهی ۴۹)
🟩...وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ اَلدُّنْيَا اِلْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلاَثٍ هَمٍّ لاَ يُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لاَ يَتْرُكُهُ وَ أَمَلٍ لاَ يُدْرِكُهُ(حکمت ۲۲۸)
🟩...أَی شی ء أبعد غایة قال عَیْنُ الْحَرِیصِ التی لا یشبع من الدنیا...(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۴۲۲)
✅انسان حریص هیچگاه رزق واسع نخواهد داشت؛لذا«قناعت»است که با«رزق واسع»قابل جمع میباشد.
✅قناعت یعنی بسنده کردن به آنچه که در دنیا به انسان میرسد:
🟩...قلت فما تفسير اَلْقَنَاعَةِ قال يقنع بما يصيب من الدنيا يقنع بالقليل وَ يشكر اليسير...(بحارالأنوار،جلد ۶۶،ص ۳۷۳)
🔲سؤال:
اگر حادثهای رخ داد و انسان نیازمند به رزق بیشتری شد،چگونه میتواند قناعت پیشه کند و مشکلش را برطرف نماید؟
▪️جواب:
در این صورت دستگاه وحی بابی را باز میکند به نام«قرض»؛حرص در هیچ حالتی صحیح نیست.
قرضدادن و قرضگرفتن گاهی اوقات واجب،مستحب،مکروه و حرام میباشد؛این گونه نیست که عدهای قرضدادن یا گرفتن را صرفاً مکروه میپندارند؛در فرض این سؤال،قرضدادن یا گرفتن،«واجب»خواهد بود و اسلام عزیز آن را«قرضالحسنه»نامیده که مانع از«حرص»خواهد شد:
🟩مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(سورهی بقره،آیهی ۲۴۵)
🟩...وَ قالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكم...(سورهی مائده،آیهی ۱۲)
🟩إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ(سورهی تغابن،آیهی ۱۷)
🟩قال الصادق علیه السلام علی باب الجنة مكتوب الصدقة بعشرة و القرض بثمانیة عشر(بحارالأنوار،جلد ۸،ص ۱۸۱)
✅بزرگترین اشتباه سرمایهداری،عدم کوچکترین توجه به مسئلهی«قناعت»است.
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۸.pdf
110.6K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ، فرق اصل رزق با رزق واسع و مؤلفههای رزق واسع ...
🗓 چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۹
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅رزق واسع و بلاغ،تنها و تنها با لحاظ صفتی بهنام«قناعت»اتفاق میافتد.
✅بسیاری از افراد«فقر»را مذمت میکنند؛در حالی که عامل فقر که صفتی به نام«حرص»است را سرزنش نمیکنند.
🔲سؤال:
گفته شد در صورت بروز حادثه یا مشکلی که باعث میشود انسان در تنگنا گرفتار شود،دستگاه وحی مسئلهای به نام«قرض الحسنه»را مطرح میفرماید و از افتادن در«حرص»مطلقا جلوگیری میکند؛آیا آیاتی که در مورد مسئلهی«قرضالحسنه»است،صرفاً مشعر به قرضدادن است و ربطی به قرضگرفتن ندارد؟
▪️جواب:
۱)دلیل عقلی:گاهی اوقات عقل،ضرورت قرضگرفتن را اثبات میکند؛برای مثال در جایی که جان انسان در خطر است و با قرضکردن میتواند آن را برطرف کند،باید قرض گرفت.
۲)دلیل نقلی:خود اهل بیت علیهمالسلام هم قرض میگرفتند:
قرض واجب:
🟩...فقال علی علیه السلام یا فاطمة ألا كنت أعلمتینی فأبغیكم شیئا فقالت یا أبا الحسن إنی لأستحیی من إلهی أن تكلف نفسك ما لا تقدر فخرج علیه السلام من عند فاطمة واثقا بالله حسن الظن به عز و جل فاستقرض دینارا فأخذه لیشتری لعیاله ما یصلحهم...(بحارالأنوار،جلد ۹۳،ص ۱۴۷)
قرض مستحبّ:
🟩....قال رسول الله صلی اللٰه علیه و آله لأم سلمة و قد قالت له یا رسول الله یحضر الأضحی و لیس عندی ما أضحی به فأستقرض و أضحی قال فاستقرضی فإنه دین مقضی(بحارالأنوار،جلد ۹۶،ص ۲۹۶)
قرض مستحبّ که البته میتوان از آن وجوب را هم فهمید:
🟩...كانت الأغنیاء یكثرون مناجاة الرسول فلما نزل قوله یا أیها الذین آمنوا إذا ناجیتم الرسول فقدموا بین یدی نجواكم صدقة انتهوا فاستقرض علی علیه السلام دینارا و تصدق به فناجی النبی صلی اللٰه علیه و آله عشر نجوات ثم نسخته الآیة التی بعدها.
أمیر المؤمنین علیه السلام:كان لی دینار فبعته بعشرة دراهم فكان كلما أردت أن أناجی رسول الله صلی اللٰه علیه و آله قدمت درهما فنسختها الآیة الأخری(بحارالأنوار،جلد ۴۱،ص ۲۶)
✅«حوائج»(که ناظر به موضوع قناعت تعریف میشد)،به دو شاخهی کلّی تقسیم میشوند:
۱)حقیقی:آن حوائجی که معاش انسان به آن وابسته است و برآوردهنشدن آنها آسیب جدی است و«عبادت»ممکن نخواهد بود.
۲)کاذب:ذیل«حرص»تعریف میشوند و معاش انسان به آنها وابسته نیست.
✅«حوائج حقیقی»خود دو دستهاند:
الف)اولیّه:نیازهائی که در گذر زمان تغییر نمیکنند
ب)ثانویّه:نیازهائی که در گذر زمان در ضمن حاکمیّت اسلامی تغییر میکنند.
✅«نیازهای حقیقی اولیّه»خود دو بخشاند:
۱)طعام:
🟩...قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:بارک لنا فی الخبز و لا تفرق بیننا و بینه فلو لا الخبز ما صلینا و لا صمنا و لا أدینا فرائض ربنا(اصول کافی،جلد ۱۲،ص ۳۴۷)
۲)غیر طعام:
الف)لباس
ب)مسکن
✅«لباس»بر دو قسم است:
۱)تأمین لباس مباح که اقل مراتب پوشش هست:برای عموم مردم جامعه
۲)تأمین لباس افضل با رویکرد اخلاقی:لباسی که دارای«وصله»است:
🟩وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ يَخْشَعُ لَهُ اَلْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ اَلنَّفْسُ وَ يَقْتَدِي بِهِ اَلْمُؤْمِنُونَ...(حکمت ۱۰۳)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۹.pdf
423.8K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ، فرق اصل رزق با رزق واسع و مؤلفههای رزق واسع ، قناعت معیار حوائج ، قرض الحسنه ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت